abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149229763
Niet alleen uit de hoek van fanatieke gelovigen, maar ook uit seculiere hoeken komen af en toe termen als militant, fundamentalistisch en extremistisch atheïsme opborrelen. Meestal worden daarmee mensen als Dawkins, Krauss en wijlen Hitchens bedoeld.

Natuurlijk kennen we allemaal cartoons als de onderstaande. Het punt lijkt me duidelijk.

Maar toch blijven die termen vrij regelmatig gebruikt worden. Ik vind dat vreemd. En dat is heel zacht uitgedrukt.

Begrijp me niet verkeerd, ik voel me echt op geen enkele manier gekwetst, beledigd of wat dan ook door dit soort terminologie, ik vraag me alleen af wat de redenering erachter is. Wat zijn dan typisch militant/fundamentalistisch/extremistisch atheïstische uitspraken, daden of teksten? Concrete voorbeelden? Iemand? En hoe verhouden die zich tot gematigd religieuze uitspraken van christenen, moslims of joden?

En als een uitspraak als 'ik zie geen reden om in een god te geloven' extremistisch heet, hoe noem je dan de reacties daarop van gelovigen?

Filmpje als bonus:

pi_149229767
Militante pacifisten, die zijn het ergst.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2015 07:27:01 ]
  zaterdag 31 januari 2015 @ 07:32:47 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149229778
Op de cartoon afgaand kies ik toch voor de militante atheïst. :')
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 07:34:45 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149229785
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:26 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Militante pacifisten, die zijn het ergst.
Na als iedereen dat zou zijn hadden we vrede. Omdat het helaas niet zo is heb je als staat toch een redelijke defensie met wellicht wat offensieve mogelijkheden achter de hand te houden is wat ik denk.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_149229805
Het enigste ter wereld wat echte vrede en voorspoed zou kunnen brengen is als ieder mens zichzelf zou kennen, en de wijsheid en liefde weer in onszelf zou huizen. De rest is een poging tot conformiteit aan anderen uit zelfzucht, dat gaat em niet worden..
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_149229811
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:41 schreef I-care het volgende:
Het enigste ter wereld wat echte vrede en voorspoed zou kunnen brengen is als ieder mens zichzelf zou kennen, en de wijsheid en liefde weer in onszelf zou huizen. De rest is een poging tot conformiteit aan anderen uit zelfzucht, dat gaat em niet worden..
Eh... Verkeerde topic?
pi_149229822
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Eh... Verkeerde topic?
Niet echt :P

Het is een onderwerp zo breed dat het overal geplaatst kan worden :)

De essentie van het leven zogezegd.
pi_149229840
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:44 schreef I-care het volgende:

[..]

Niet echt :P

Het is een onderwerp zo breed dat het overal geplaatst kan worden :)

De essentie van het leven zogezegd.
Dat heeft echt helemaal niets met de essentie van het leven te maken. Maar goed, daar bestaat vast wel een of ander 'zin van het leven'-topic voor.
pi_149229842
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat heeft echt helemaal niets met de essentie van het leven te maken. Maar goed, daar bestaat vast wel een of ander 'zin van het leven'-topic voor.
Waarom denk je dat dan?
  zaterdag 31 januari 2015 @ 07:49:11 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149229848
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:41 schreef I-care het volgende:
Dat is maar hoe je er naar kijkt. De meeste mensen en zeker de leiders van de mensen handelen over het algemeen uit (misplaatst) eigen belang met vaak fatale gevolgen voor het gewone klootjes volk. Er is tenslotte elke dag nog steeds oorlog.
pi_149229849
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:47 schreef I-care het volgende:

[..]

Waarom denk je dat dan?
Zoek even een 'zin van het leven'-topic of open er een. Thanks.
pi_149229859
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:49 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat is maar hoe je er naar kijkt. De meeste mensen en zeker de leiders van de mensen handelen over het algemeen uit (misplaatst) eigen belang met vaak fatale gevolgen voor het gewone klootjes volk. Er is tenslotte elke dag nog steeds oorlog.
Vandaar dat er de toevoeging inzit van liefde en wijsheid. Eigenbelang reikt namelijk als het goed is uit in zorg en liefde naar de ander die je graag in dezelfde staat ziet verkeren als jezelf. Vandaar de uitspraak: Heb uw naasten lief als uzelve. Als jij goed voor jezelf bent, in balans, dat wil je dat ook voor je naasten. Dat is de kern van liefde.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 07:53:31 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149229860
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hmm vaak kom je wel in zaken die met ideologie en of religie te maken hebben wel op dit in mijn ogen althans zinloze vraagje uit.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 07:55:47 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149229864
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:53 schreef I-care het volgende:

[..]

Vandaar dat er de toevoeging inzit van liefde en wijsheid. Eigenbelang reikt namelijk als het goed is uit in zorg en liefde naar de ander die je graag in dezelfde staat ziet verkeren als jezelf. Vandaar de uitspraak: Heb uw naasten lief als uzelve. Als jij goed voor jezelf bent, in balans, dat wil je dat ook voor je naasten. Dat is de kern van liefde.
Helaas is de dagelijkse praktijk anders . Zoek maar eens in de literatuur op psychopaten en leiderschap bijvoorbeeld.
pi_149229865
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:53 schreef Megumi het volgende:

[..]

Hmm vaak kom je wel in zaken die met ideologie en of religie te maken hebben wel op dit in mijn ogen althans zinloze vraagje uit.
Dan kunnen alle topics wel dicht, op eentje na.

Laten we in ieder geval on-topic beginnen.
pi_149229866
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dit is niet alleen de zin van het leven, maar ook de zin van religie, de essentie denk ik van elke mens op de wereld. Het blijft zeker subjectief, maar omdat alle religies feitelijk dezelfde God willen dienen, en de Atheïsten eigenlijk streven naar vrede, democratie en welvaart is het ook voor de atheïst van belang.

Vandaar.
pi_149229875
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:55 schreef Megumi het volgende:

[..]

Helaas is de dagelijkse praktijk anders . Zoek maar eens in de literatuur op psychopaten en leiderschap bijvoorbeeld.
I know.. Ideaal is het nog niet, maar weer heeft het er deels mee te maken vrees ik, een liefdevolle band tussen ouders en kinderen en omgeving kunnen vaak wonderen doen. Het leven is een samenspel van mensen en waarden, en dat levert bepaalde producten op. Ik zie het constant om mij heen gebeuren. Dat mensen beschadigt raken door levensgebeurtenissen..
  zaterdag 31 januari 2015 @ 08:03:45 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149229895
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:56 schreef I-care het volgende:

[..]

Dit is niet alleen de zin van het leven, maar ook de zin van religie, de essentie denk ik van elke mens op de wereld. Het blijft zeker subjectief, maar omdat alle religies feitelijk dezelfde God willen dienen, en de Atheïsten eigenlijk streven naar vrede, democratie en welvaart is het ook voor de atheïst van belang.

Vandaar.
Om on-topic dan te blijven over extremisme? Er zijn binnen elke ideologie of religie wel types te vinden die zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk met wellicht een vleugje geestelijke gestoordheid er bij die denken dat zij het recht hebben dat me geweld aan een ander op te dringen.

Daar op voorbereid zijn en tijdig ingrijpen kan wellicht een beter streven zijn? Er vanguitgaan dat iedereen buiten de bekende westerse democratieën vrede en democratie wil is zeker gezien de huidige omstandigheden een mogelijk fatale manier van denken.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 08:09:52 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149229924
quote:
Je topic gaat in de essentie over extremisme. Mis wel een beetje los van de vragen in de op je eigen kijk er op.
pi_149229928
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:09 schreef Megumi het volgende:

[..]

Je topic gaat in de essentie over extremisme. Mis wel een beetje los van de vragen in de op je eigen kijk er op.
O, ik dacht dat die juist wel duidelijk werd in de OP? Wat mis je precies?
pi_149229938
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:03 schreef Megumi het volgende:

[..]

Om on-topic dan te blijven over extremisme? Er zijn binnen elke ideologie of religie wel types te vinden die zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk met wellicht een vleugje geestelijke gestoordheid er bij die denken dat zij het recht hebben dat me geweld aan een ander op te dringen.

Daar op voorbereid zijn en tijdig ingrijpen kan wellicht een beter streven zijn? Er vanguitgaan dat iedereen buiten de bekende westerse democratieën vrede en democratie wil is zeker gezien de huidige omstandigheden een mogelijk fatale manier van denken.
Daar ben ik het zeker mee eens, je kunt niet verlangen dat iedereen onze waarden en uitgangspunt direct gaat adopteren! Ingrijpen is zo simpel nog niet denk ik, omdat je te maken hebt met uitersten, in denken, handelen, en ideaal. Zo bezien is er een paard van Troje in ons midden.

Om naar een oplossing te werken zal er in mijn ogen open en eerlijke discussie tussen de verschillende partijen moeten komen, en zoveel als mogelijk de extremen proberen te voorkomen.

Het westen inrichten als politie en controlestaat geeft alleen maar schijnveiligheid omdat de kern niet aangepakt wordt. Religie bijvoorbeeld is enorm wijdverspreid, en dat kun je niet gaan bagatelliseren en ontkennen omwille van miskende superioriteit van anderen. Ik denk dat we niet uit kunnen onder acceptatie van religie, en beter kunnen werken naar begrip van religie en geloof, daar zit namelijk een groot deel van de oplossing verborgen.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 08:14:00 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149229945
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:23 schreef Jigzoz het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik voel me echt op geen enkele manier gekwetst, beledigd of wat dan ook door dit soort terminologie, ik vraag me alleen af wat de redenering erachter is. Wat zijn dan typisch militant/fundamentalistisch/extremistisch atheïstische uitspraken, daden of teksten? Concrete voorbeelden? Iemand? En hoe verhouden die zich tot gematigd religieuze uitspraken van christenen, moslims of joden?

En als een uitspraak als 'ik zie geen reden om in een god te geloven' extremistisch heet, hoe noem je dan de reacties daarop van gelovigen?

Open vragen stellen is altijd een goed begin denk ik. :s) Maar lokt ook antwoorden uit wellicht waar je mogelijk wat minder prijs op stelt. Zelf al wat antwoorden geven geeft wellicht wat meer richting aan je topic.
pi_149229950
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:14 schreef Megumi het volgende:

[..]

Open vragen stellen is altijd een goed begin denk ik. :s) Maar lokt ook antwoorden uit wellicht waar je mogelijk wat minder prijs op stelt. Zelf al wat antwoorden geven geeft wellicht wat meer richting aan je topic.
Ik begrijp echt niet wat je bedoelt.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 08:16:17 #25
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149229961
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:12 schreef I-care het volgende:

Het westen inrichten als politie en controlestaat geeft alleen maar schijnveiligheid omdat de kern niet aangepakt wordt. Religie bijvoorbeeld is enorm wijdverspreid, en dat kun je niet gaan bagatelliseren en ontkennen omwille van miskende superioriteit van anderen. Ik denk dat we niet uit kunnen onder acceptatie van religie, en beter kunnen werken naar begrip van religie en geloof, daar zit namelijk een groot deel van de oplossing verborgen.
Ik ben er niet hoopvol over in elk geval.
pi_149229980
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:16 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik ben er niet hoopvol over in elk geval.
Ik ook niet, maar zie wel tekenen links en rechts. Een deel kan de verantwoording liggen bij voorgangers en geestelijken, die hebben natuurlijk een grote impact op de gelovigen, dat is kerntaak van die mensen.

Maar simpel zal het alles behalve zijn, dat ben ik zeker met je eens!
  zaterdag 31 januari 2015 @ 08:19:23 #27
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149229981
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:14 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik begrijp echt niet wat je bedoelt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 07:23 schreef Jigzoz het volgende:

Hoe denk je bijvoorbeeld hier zelf over? Los van de link naar het filmpje.
pi_149229987
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:19 schreef Megumi het volgende:

[..]

[..]

Hoe denk je bijvoorbeeld hier zelf over? Los van de link naar het filmpje.
Moet ik nu mijn eigen retorische vragen gaan beantwoorden?
  zaterdag 31 januari 2015 @ 08:22:18 #29
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149230004
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Moet ik nu mijn eigen retorische vragen gaan beantwoorden?
Je kan dat natuurlijk ook aan anderen over laten en dan gaan klagen over de antwoorden die je krijgt? :')
pi_149230015
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:22 schreef Megumi het volgende:

[..]

Je kan dat natuurlijk ook aan anderen over laten en dan gaan klagen over de antwoorden die je krijgt? :')
De vraag is hoe mensen het voor elkaar krijgen om termen als 'militante atheïsten' te gebruiken en een logisch antwoord is dan een betoog over de zin van het leven?

Ik geloof dat ik het maar even opgeef.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 08:30:34 #31
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149230042
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:23 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

De vraag is hoe mensen het voor elkaar krijgen om termen als 'militante atheïsten' te gebruiken en een logisch antwoord is dan een betoog over de zin van het leven?

De zin van wat je vindt van leven en hoe extreem je bent in het doorvoeren daarvan ten opzichte van anderen is in het licht van je op vragen best een legitieme vraag? Met mogelijke antwoorden. :') Maar kan daar best naast zitten. Zou zeggen drink er een leeg kopje thee over. :')
pi_149230063
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:23 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoe denk je dat iemand uberhaubt ergens voor gaat strijden of in gaat geloven? Iedereen heeft een perspectief en dito levenservaringen die de eigen overtuigingen sterken.

Daar moet je altijd vanuit gaan. Vergeet de terminologie voor nu, en richt je op de kern. Ieder ideaal heeft een oorsprong. Neem een gezin als uitgangspunt even, met allemaal individuen. Nu kun je als ouders bijvoorbeeld jouw eigen normen en waarden opdringen, dat kan leiden naar verstikking bijvoorbeeld. Stel je dan ook eens voor dat de kinderen op een gegeven moment gaan ontdekken dat deze normen en waarden niet in lijn zijn met hun eigen gevoel en kijk op het leven. Vanaf dat moment gaan er waarschijnlijk spanningen ontstaan?

Ieder gaat steigeren en de bres op om de ander van hun perspectief te overtuigen, nietwaar? Nu zijn er dus veel militanten en mogelijk extremisten in de familie?

Zonder goede communicatie tussen ouders en kinderen zou hier een potentieel drama kunnen ontstaan. Uitgaande van respect en liefde voor elkaar zou in de ideale situatie nu een gesprek gaan plaatsvinden waarbij ieder met zijn standpunten en inzichten elkaar visie probeert over te brengen.. Met als ideaal resultaat dat iedereen in die familie van elkaar geleerd heeft, en mogelijk zelfs standpunten van elkaar adopteert omwille van de waarde van die uitgangspunten.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 08:42:33 #33
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149230098
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:35 schreef I-care het volgende:
kunnen ontstaan. Uitgaande van respect en liefde voor elkaar zou in de ideale situatie nu een gesprek gaan plaatsvinden waarbij ieder met zijn standpunten en inzichten elkaar visie probeert over te brengen.. Met als ideaal resultaat dat iedereen in die familie van elkaar geleerd heeft, en mogelijk zelfs standpunten van elkaar adopteert omwille van de waarde van die uitgangspunten.
Dat is een wereldbeeld. Binnen de omgang tussen staten en overheden en opkomende extremistische machten zou je ook kunnen denken wees voorbereid op het ergste met het oog op defensie. En niet alleen in de vorm van wapen geweld maar ook op de beursvloer en binnen termen van economische macht. We leven denk ik nu in gevaarlijke tijden op alle fronten.
pi_149230125
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:42 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat is een wereldbeeld. Binnen de omgang tussen staten en overheden en opkomende extremistische machten zou je ook kunnen denken wees voorbereid op het ergste met het oog op defensie. En niet alleen in de vorm van wapen geweld maar ook op de beursvloer en binnen termen van economische macht. We leven denk ik nu in gevaarlijke tijden op alle fronten.
Je hebt deels gelijk natuurlijk, de tijd van dialoog is aangebroken! Dus ook van wapening, en conflicten. Alleen van daaruit is groei mogelijk.. Probleem is alleen dat de partijen kunnen overgaan in extremen met een hoop ellende die nog lang zal sluimeren. Zoals in elke oorlog en conflict, daar gaat generaties overheen. Ik kan alleen maar hopen dat er ooit eens inzicht en constructief dialoog zal komen, dat is de enige lange termijn oplossing.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 08:49:12 #35
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149230139
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:46 schreef I-care het volgende:

[..]

Je hebt deels gelijk natuurlijk, de tijd van dialoog is aangebroken! Dus ook van wapening, en conflicten. Alleen van daaruit is groei mogelijk.. Probleem is alleen dat de partijen kunnen overgaan in extremen met een hoop ellende die nog lang zal sluimeren. Zoals in elke oorlog en conflict, daar gaat generaties overheen. Ik kan alleen maar hopen dat er ooit eens inzicht en constructief dialoog zal komen, dat is de enige lange termijn oplossing.
Dialoog is altijd het beste en vanuit een goede machtspositie ook wat beter te doen denk ik. Of om het maar zo te zeggen als je defensie op verschillende terreinen zo sterk is dat een mogelijke vijand al bij voorbaat bang voor je is hoef je eigenlijk ook nooit een oorlog te voeren. ;)
pi_149230143
Natuurlijk kunnen ook atheisten kunnen militant worden (nog nooit van die term gehoord), maar de redenen daarvoor zijn veelal te vinden buiten het atheisme, netzoals dat het geval is bij religies.

Ik lees mogelijk naast hun punt van de OP?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_149230147
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:49 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dialoog is altijd het beste en vanuit een goede machtspositie ook wat beter te doen denk ik. Of om het maar zo te zeggen als je defensie op verschillende terreinen zo sterk is dat een mogelijke vijand al bij voorbaat bang voor je is hoef je eigenlijk ook nooit een oorlog te voeren. ;)

The art of war is too prevent it

Kon het er niet meer mee eens zijn!
  zaterdag 31 januari 2015 @ 08:53:09 #38
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149230156
quote:
5s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:50 schreef trancethrust het volgende:
Natuurlijk kunnen ook atheisten kunnen militant worden (nog nooit van die term gehoord), maar de redenen daarvoor zijn veelal te vinden buiten het atheisme, netzoals dat het geval is bij religies.
In mijn ogen gaat het meer om de resultaten. En dan is het zeker in aantal doden en dergelijke een pot nat. Naast communist was Stalin ook een atheïst om maar eens een voorbeeld te geven. Zwarte pagina's te over in religie of ideologie.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 08:55:11 #39
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149230173
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:50 schreef I-care het volgende:

[..]

The art of war is too prevent it

Kon het er niet meer mee eens zijn!
Hmm China bestaat als staat tot op heden nog steeds. Zij het niet meer als keizerrijk. Dat kan je van het Romeinse rijk en of Athene niet zeggen. :')
pi_149230185
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:55 schreef Megumi het volgende:

[..]

Hmm China bestaat als staat tot op heden nog steeds. Zij het niet meer als keizerrijk. Dat kan je van het Romeinse rijk en of Athene niet zeggen. :')
Oosterse wijzen waren zo dom nog niet.. :P
pi_149230230
quote:
5s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:50 schreef trancethrust het volgende:

Ik lees mogelijk naast hun punt van de OP?
Punt is dat religieuzen pas fundamentalistisch, extremistisch of militant genoemd worden als ze echt heel ver gaan voor hun overtuigingen, als ze zelfs bereid zijn grof geweld te gebruiken. Atheïsten daarentegen worden al extremistisch, fundamentalistisch of militant genoemd als ze praten over hun niet-geloven. Dat verschil verbaast me. Daarom vraag ik me af in de OP wat de redenering daarachter is.
pi_149230245
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 09:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Punt is dat religieuzen pas fundamentalistisch, extremistisch of militant genoemd worden als ze echt heel ver gaan voor hun overtuigingen, als ze zelfs bereid zijn grof geweld te gebruiken. Atheïsten daarentegen worden al extremistisch, fundamentalistisch of militant genoemd als ze praten over hun niet-geloven. Dat verschil verbaast me. Daarom vraag ik me af in de OP wat de redenering daarachter is.
Wie zegt dat dan? Gelovigen. Het verschil lijkt dan te zitten in tolerantie van elkaars uitgangspunt?
pi_149230268
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:53 schreef Megumi het volgende:

[..]

In mijn ogen gaat het meer om de resultaten. En dan is het zeker in aantal doden en dergelijke een pot nat. Naast communist was Stalin ook een atheïst om maar eens een voorbeeld te geven. Zwarte pagina's te over in religie of ideologie.
Essentiële verschillen zijn dat stalinisme bijna een religie op zich was en dat er gedurende het stalinisme niet gemoord werd in naam van het atheïsme.
pi_149230290
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 09:09 schreef I-care het volgende:

[..]

Wie zegt dat dan? Gelovigen. Het verschil lijkt dan te zitten in tolerantie van elkaars uitgangspunt?
Als dat inderdaad zo is, dan betekent dat dat er voor gelovigen bijzonder veel meer tolerantie bestaat dan voor niet-gelovigen en dat gelovigen veelal veel meer tolerantie eisen dan ze zelf bereid zijn te tonen. Dat zou best wel waar kunnen zijn, maar dat is dan wel een stevige maatschappelijke discussie waard.
pi_149230303
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 09:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Okay, dan graag voorbeelden. Ik heb de term nog nooit gehoord namelijk.
pi_149230327
quote:
5s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 09:17 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Okay, dan graag voorbeelden. Ik heb de term nog nooit gehoord namelijk.
Alstublieft.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 09:20:31 #47
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149230338
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 09:12 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Essentiële verschillen zijn dat stalinisme bijna een religie op zich was en dat er gedurende het stalinisme niet gemoord werd in naam van het atheïsme.
In de essentie is elke ...isme religie denk ik potentieel gevaarlijk. Omdat er altijd types tussen zitten die hun eigen gelijk aan een ander willen opdringen. Het resultaat is vaak hetzelfde een oorlogje hier en daar enz.
pi_149230344
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 09:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als dat inderdaad zo is, dan betekent dat dat er voor gelovigen bijzonder veel meer tolerantie bestaat dan voor niet-gelovigen en dat gelovigen veelal veel meer tolerantie eisen dan ze zelf bereid zijn te tonen. Dat zou best wel waar kunnen zijn, maar dat is dan wel een stevige maatschappelijke discussie waard.
Ervan uitgaande dat het zou kan zijn, is het absoluut een discussie waard! Maatschappelijk inderdaad, iedereen moet daar van op de hoogte zijn dan. Een lerend debat zeg maar :P
pi_149230349
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 09:20 schreef Megumi het volgende:

[..]

In de essentie is elke ...isme religie denk ik potentieel gevaarlijk. Omdat er altijd types tussen zitten die hun eigen gelijk aan een ander willen opdringen. Het resultaat is vaak hetzelfde een oorlogje hier en daar enz.
Ik kan me echt geen enkel voorbeeld van een aanslag of wat voor gewelddaad dan ook in naam van het atheïsme herinneren.
pi_149230382
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 09:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Alstublieft.
Als je ernaar zoekt dan vind je het wel, ja. Ik denk niet dat je daaruit mag concluderen dat `Atheïsten daarentegen worden al extremistisch, fundamentalistisch of militant genoemd als ze praten over hun niet-geloven.'.
Je top paar google searchresultaten duiden ook aan dat het niet om een breedgedragen terminologie lijkt te gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')