Waarom lees je het artikel niet gewoon even?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:54 schreef spierbal het volgende:
Waarom zou je boos worden op een verplichte rekentoets. Juist goed dat dit er komt. De jeugd is al veel te afhankelijk van hun mobiel, en de calculator is er zo bij gepakt.
Ik neem aan dat ze met rekentoets, hoofdrekenen en en sommen bedoelen die je op een kladblaadje uit kan werken?
quote:Volgens Den Heijer zou het rekenonderwijs al op de basisschool moeten worden getoetst. Scholieren zouden daar rekenles moeten krijgen met breuken, procenten, staartdelingen en vooral: hoofdrekenen. ,,De naam van de rekentoets is al misleidend: het wekt de indruk dat rekenvaardigheid wordt getoetst, terwijl leerlingen bij veel vragen een rekenmachine mogen gebruiken."
Teveel tekst, ik reageer op de tt.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waarom lees je het artikel niet gewoon even?
Dan heb jij blijkbaar niet de afgelopen 10-15 jaar HAVO of VWO gedaan met wiskunde B. Het is namelijk verplicht voor het examen. Dat wil zeggen dat het CITO vragen mag stellen die enkel met zo'n kreng 'op te lossen' zijn en dat doet het CITO ook elk jaar of bijna elk jaar. Helaas.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:42 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Op de middelbare school mochten we niet eens met een GR werken. Zou ook niet weten waar die dingen specifiek voor gebruikt worden.
Kost je een minuut of 3, maar zie m'n edit.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:56 schreef spierbal het volgende:
[..]
Teveel tekst, ik reageer op de tt.
Ik zag hem idd thnx, maar als er zelfs een rekenmachine gebruikt mag worden en ze zakkenquote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:56 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Kost je een minuut of 3, maar zie m'n edit.
Een kladblaadje heb je helaas niet nodig. Meer 'realistisch' rekenen meuk, meer begrijpend lezen dan rekenvaardigheid.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:54 schreef spierbal het volgende:
Ik neem aan dat ze met rekentoets, hoofdrekenen en en sommen bedoelen die je op een kladblaadje uit kan werken?
Tja, je hebt altijd van die kinderen en ouders die graag boven hun niveau willen studeren. Nu krijg je steeds meer dingen waardoor ze alsnog afhaken en die realiteit willen ze niet onder ogen zien natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:57 schreef spierbal het volgende:
[..]
Ik zag hem idd thnx, maar als er zelfs een rekenmachine gebruikt mag worden en ze zakkenDan zijn die kinderen echt té dom gewoon.
Nouja, een hogeschool of uni die het probleem herkent kan zelf natuurlijk ook beter gaan sorteren door middel van een toelatingstoets. En intussen het rekenonderwijs op de basisschool aanscherpen. Zo'n toets (met rekenmachine ook nog) lijkt me sowieso een beetje een schijnoplossing.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:59 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Tja, je hebt altijd van die kinderen en ouders die graag boven hun niveau willen studeren. Nu krijg je steeds meer dingen waardoor ze alsnog afhaken en die realiteit willen ze niet onder ogen zien natuurlijk.
Voor jou zou men een leestoets moeten invoeren.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:56 schreef spierbal het volgende:
[..]
Teveel tekst, ik reageer op de tt.
Wie moet het rekenonderwijs aanscherpen dan? Dat kunnen scholen prima zelf. Zelfde geldt voor taalbeheersing. Er valt genoeg te verbeteren met simpele oplossingen, als ik het verschil tussen mijn basisschool en de basisschool aan de overkant zag, ligt dat aan de school.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:02 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Nouja, een hogeschool of uni die het probleem herkent kan zelf natuurlijk ook beter gaan sorteren door middel van een toelatingstoets. En intussen het rekenonderwijs op de basisschool aanscherpen. Zo'n toets (met rekenmachine ook nog) lijkt me sowieso een beetje een schijnoplossing.
Ja, klopt ook wel, probleem is echter dat het vanuit de scholen zelf vaak niet zal komen. Dus dan zou iemand dat weer moeten controleren en dan moet je maar hopen dat dat een beetje goed uitgevoerd wordt. Ik zou het daarom echt gewoon bij de universiteiten en hogescholen neerleggen, ze geven toch ook al toelatingstoetsen voor scheikunde en natuurkunde af soms? Waarom niet ook rekenen als ze dit écht zo belangrijk achten? En rekenen is nou ook weer niet zo moeilijk dat je een jaar nodig hebt om voor zo'n toets te oefenen.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:07 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Wie moet het rekenonderwijs aanscherpen dan? Dat kunnen scholen prima zelf.
Sinds wanneer krijg je op de basisschool geen hoofdrekenen, staartdelingen en breuken meer?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waarom lees je het artikel niet gewoon even?
[..]
Dat gebeurt toch al?quote:Volgens Den Heijer zou het rekenonderwijs al op de basisschool moeten worden getoetst. Scholieren zouden daar rekenles moeten krijgen met breuken, procenten, staartdelingen en vooral: hoofdrekenen.
Staartdeling hebben ze volgens mij een andere methode voor.quote:
Ik voel me oud.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:58 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Staartdeling hebben ze volgens mij een andere methode voor.
Hoofdrekenen oefenen ze niet meer.
Breuken weet al helemaal niemand meer.
Ondertussen zit iedereen op de middelbare wel met logaritmes te rekenen terwijl je dat maar voor een zeer beperkt studies nodig hebt.
gelukkig leef ik niet als jeugdige in deze tijd ghehe, anders zou ik falen.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor jou zou men een leestoets moeten invoeren.
Die ellende begon in de jaren 80 al. Ook te danken aan het 'realistisch' rekenen van het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:58 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Staartdeling hebben ze volgens mij een andere methode voor.
De meeste mensen die met logaritmes moeten werken rekenen er helemaal niet mee, het grafisch rekenmachientje rekent voor hen. Dat is inderdaad nogal nutteloos. Ik ben het niet met je eens dat je ze voor weinig opleidingen/vakgebieden nodig hebt. Integendeel. Of dat je nu iets met biologie, chemie, natuurkunde, wiskunde of techniek (werktuigkunde, elektro, informatica) of aardwetenschappen gaat studeren, logaritmes zal je gebruiken. Logisch ook! Een logaritme is de inverse handeling van machtsverheffen, machtsverheffen is herhaaldelijk vermenigvuldigen en vermenigvuldigen is herhaaldelijk optellen. Het is dan ook niet zo gek dat de logaritme zo verschrikkelijk veel toepassingen heeft. De constante van Euler heeft een niet te missen plaats in de calculus en hiermee in de wetenschap en techniek, ook dat hangt weer samen met de logaritme, in dit geval logaritme van die constante. De logaritme komt erg veel voor in de natuur, bijv. de vermenigvuldiging van bacteriën of hoe ons gehoor geluid verwerkt (geluidsintensiteit is logaritmisch). Machten en logaritmes zijn enorm een enorm belangrijk onderdeel van de rekenbasis. Eigenlijk is het schandalig dat de VMBO-leerlingen en de HAVO- en VWO-leerlingen die een M-profiel hebben hier geen kennis mee maken.quote:Ondertussen zit iedereen op de middelbare wel met logaritmes te rekenen terwijl je dat maar voor een zeer beperkt studies nodig hebt.
Zonder consequenties waardoor leraren die hun werk slecht doen het kind met twee jaar onderwijsachterstand op het VMBO dumpen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik betwijfel dat er op het VWO een noemenswaardig aantal leerlingen is wat vier keer zakt voor dit toetsje maar als het zou gebeuren dan zitten ze inderdaad boven hun niveau.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:59 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Tja, je hebt altijd van die kinderen en ouders die graag boven hun niveau willen studeren. Nu krijg je steeds meer dingen waardoor ze alsnog afhaken en die realiteit willen ze niet onder ogen zien natuurlijk.
1. Staat de overheid dit toe?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:02 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Nouja, een hogeschool of uni die het probleem herkent kan zelf natuurlijk ook beter gaan sorteren door middel van een toelatingstoets.
Geen idee man. Schijnbaar is het basisonderwijs zo dramatisch.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:42 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Sinds wanneer krijg je op de basisschool geen hoofdrekenen, staartdelingen en breuken meer?
Je hebt het nu toch meer over het principe van een logaritme, en niet rekenen met logaritmes.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 14:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die ellende begon in de jaren 80 al. Ook te danken aan het 'realistisch' rekenen van het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht.
[..]
De meeste mensen die met logaritmes moeten werken rekenen er helemaal niet mee, het grafisch rekenmachientje rekent voor hen. Dat is inderdaad nogal nutteloos. Ik ben het niet met je eens dat je ze voor weinig opleidingen/vakgebieden nodig hebt. Integendeel. Of dat je nu iets met biologie, chemie, natuurkunde, wiskunde of techniek (werktuigkunde, elektro, informatica) of aardwetenschappen gaat studeren, logaritmes zal je gebruiken. Logisch ook! Een logaritme is de inverse handeling van machtsverheffen, machtsverheffen is herhaaldelijk vermenigvuldigen en vermenigvuldigen is herhaaldelijk optellen. Het is dan ook niet zo gek dat de logaritme zo verschrikkelijk veel toepassingen heeft. De constante van Euler heeft een niet te missen plaats in de calculus en hiermee in de wetenschap en techniek, ook dat hangt weer samen met de logaritme, in dit geval logaritme van die constante. De logaritme komt erg veel voor in de natuur, bijv. de vermenigvuldiging van bacteriën of hoe ons gehoor geluid verwerkt (geluidsintensiteit is logaritmisch). Machten en logaritmes zijn enorm een enorm belangrijk onderdeel van de rekenbasis. Eigenlijk is het schandalig dat de VMBO-leerlingen en de HAVO- en VWO-leerlingen die een M-profiel hebben hier geen kennis mee maken.
Dat kan je niet scheiden. Als je niet goed kan rekenen met logaritmes dan begrijp je er weinig van en dan kan je ze dus ook niet op een handige manier gebruiken.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 12:50 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Je hebt het nu toch meer over het principe van een logaritme, en niet rekenen met logaritmes.
Omdat veel 16-jarigen een opleiding gaan volgen waarbij logaritmes essentieel zijn en dit is weer het geval omdat de natuur nu eenmaal zo werkt. Of vind jij het een te verwaarlozen groep die wiskunde, natuurkunde, biologie, scheikunde, elektro, werktuigkunde, informatica, aardwetenschappen of iets biomedisch gaat studeren?quote:In welke context is het belangrijk dat een 16 jarige weet dat 10log(5)*2log(10) iets is?
Dat is volstrekt logisch aangezien je eerst moet leren werken met logaritmes alvorens je begint met differentiëren en integreren. Het is een kwestie van wat basis is voor wat.quote:Integreren leren havo scholieren niet, maar logaritmes wel.
Dat kan maar in veel andere vakgebieden kom je logaritmes frequent tegen.quote:Terwijl ik tot nu toe integreren veelvuldig heb moeten doen en logaritmes alleen ben tegengekomen in formules in econometrie.
Dat is een ander verhaal. Als het aan mij zou liggen dan zou niemand de lage school verlaten zonder goed met breuken, 'decimalen', percentages en eerstegraadsvergelijkingen te kunnen werken. Helaas denken onze ministers, staatssecretarissen en ambtenaren van OCW hier anders over.quote:Dit in het kader van dat de andere basisstof er blijkbaar nog niet eens goed in zit.
Ik snap er echt helemaal niks van.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Alle leerlingen in het middelbaar onderwijs moeten vanaf komend schooljaar naast hun examen, een rekentoets maken. Vrijwel alle onderwijsorganisaties hebben al laten weten er absoluut op tegen te zijn. Vandaag debatteert de kritische Tweede Kamer over de omstreden toets.
Meester Bart weet het zeker: hij had zijn diploma nooit gehaald als hij een rekentoets had moeten maken. De leraar op een vmbo-school in de Amsterdamse Bijlmer, die bekend werd door zijn bundel met grappige citaten van zijn leerlingen, is woest op Sander Dekker. Dankzij de rekentoets die de staatssecretaris van Onderwijs verplicht gaat stellen, verwacht Bart Ongering dat veel van zijn leerlingen hun diploma straks op hun buik kunnen schrijven.
Halen leerlingen de toets niet, dan moeten ze het jaar namelijk overdoen. Komend schooljaar mogen ze nog een 4,5 halen, daarna betekent een onvoldoende voor de rekentoets automatisch dat ze zakken. ,,En geloof me: ze werken er allemaal hard voor. Al beginnen sommigen daar later mee dan anderen,'' zegt Ongering. ,,Niemand wil een toets of examen níet halen."
De rekentoets is nodig, vindt staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Al jaren geleden kwamen er klachten van hogescholen en universiteiten: de studenten die daar begonnen, konden niet goed rekenen. In 2010 stemde de Tweede Kamer - met uitzondering van de SGP - in met een rekentoets.
Maar de uitwerking doet nog het meest denken aan een fluisterspel, zegt wiskundelerares Karin den Heijer. ,,Alsof het originele idee telkens is doorverteld, maar dat er elke keer iets is veranderd tot het onherkenbaar werd."
Den Heijer, die wiskunde geeft op het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam, zegt dat de huidige toets niets met rekenen te maken heeft. ,,Dekker zegt dat de toets een stok achter de deur is. Maar het is de verkeerde stok achter de verkeerde deur."
Volgens Den Heijer zou het rekenonderwijs al op de basisschool moeten worden getoetst. Scholieren zouden daar rekenles moeten krijgen met breuken, procenten, staartdelingen en vooral: hoofdrekenen. ,,De naam van de rekentoets is al misleidend: het wekt de indruk dat rekenvaardigheid wordt getoetst, terwijl leerlingen bij veel vragen een rekenmachine mogen gebruiken."
Den Heijer vreest dat duizenden leerlingen door de toets straks geen diploma kunnen halen. Ze schreef met emeritus hoogleraar wiskunde Jan van de Craats een boze brief aan de Tweede Kamer. Diezelfde Kamer werd afgelopen week bestookt met brandbrief na brandbrief, vooral over de kwaliteit van de rekentoets. Scholierenclub LAKS vindt de toets 'te belangrijk geworden bij het bepalen of je slaagt' en middelbarescholenkoepel VO-raad hekelt de afrekencultuur.
Ondanks de felle kritiek op de rekentoets, heeft staatssecretaris Dekker vorige week al aangekondigd dat hij zijn plannen hoe dan ook doorzet. Hij heeft een Kamermeerderheid achter zich van VVD, PvdA en PVV.
De PvdA hield het nog lang spannend, maar maakte gisteren bekend toch warm voorstander van de toets te zijn. ,,Het onderwijs is er ook om rekenen te leren. Een groep van honderd leraren geeft aan er klaar voor te zijn,'' zegt PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)den-scholieren.dhtml
Terechte kritiek natuurlijk, ik zou met m'n negens voor Nederlands en Duits en een vier voor wiskunde niet eens de kans hebben gekregen om te zakken voor m'n examen.
Ze hebben heel erg lang niet op de juiste manier geoefend dankzij de methodes die aan 'realistisch' rekenen doet. Zij leerden dus niet rekenen op dezelfde manier als waarop jij het leerde en werden hierdoor minder vaardig. Je moest bijv. ineens op gaan schrijven dat 52*60 = 50*60 + 2*60 en dat soort flauwekul in plaats van dat je gewoon de vier algoritmes toepast. Hoe het komt dat ze niet leren hoe je woorden moet vervoegen is voor mij ook een raadsel. Op mijn lage school werd zelfs geen taalonderwijs gegeven. Er werd nog net uitgelegd hoe je de persoonsvorm en het onderwerp vindt (niet wat het is) en wat een bijvoeglijk en zelfstandig naamwoord zijn. Op mijn school heeft de leraar welgeteld 0 keer uitgelegd hoe je woorden vervoegt in de Nederlandse taal. Ik ben niet de enige, andere mensen die in dezelfde periode naar die school gingen hadden het ook niet geleerd.quote:Op zondag 1 februari 2015 00:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik snap er echt helemaal niks van.
Kinderen die de lagere school (= basisschool) verlaten, moeten toch kunnen rekenen en spellen?
Wat spellen betreft: ik-jij-hij-wij-jullie-zij en de verleden tijden van de werkwoorden, woordgeslachten en stoffelijke bijvoeglijke naamwoorden.
Wat rekenen betreft: Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord en hoofdrekenen.
Dat is dus vóór ze aan het middelbaar onderwijs beginnen!
quote:Op zondag 1 februari 2015 00:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ze hebben heel erg lang niet op de juiste manier geoefend dankzij de methodes die aan 'realistisch' rekenen doetn. Zij leerden dus niet rekenen op dezelfde manier als waarop jij het leerde en werden hierdoor minder vaardig. Je moest bijv. ineens op gaan schrijven dat 52*60 = 50*60 + 2*60 en dat soort flauwekul in plaats van dat je gewoon de vier algoritmes toepast.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vind die schrijfwijze nog wel aardig en die komt ook wel in de buurt van de vermenigvuldiging zoals ik die leerde: in een blok onder elkaar.
Wat je bedoelt met de vier algoritmes, weet ik niet, of het moet zijn VDOA.
Hoe dan ook: kinderen die van de lagere school (basisschool) afkomen en aan het middelbaar onderwijs beginnen, van welk niveau dan ook, moeten toch gewoon kunnen rekenen? Een machinebankwerker of schrijnwerker of metselaar moet toch net zo goed kunnen rekenen als een gymnasiast?
Of al ben je dan maar huisman of -vrouw die boodschappen doet.Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
quote:Op zondag 1 februari 2015 00:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]Lees "Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen" van Jan van der Craats.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat je bedoelt met de vier algoritmes, weet ik niet, of het moet zijn VDOA.
Voor elke rekenkundige bewerking is er 1 goed algoritme wat je vroeger kreeg aangeleerd, tegenwoordig moeten ze op 100 manieren een sommetje uitrekenen maar wordt er te weinig geoefend met die ene methode waardoor de mensen die er toch al zwak in zijn het spoor bijster raken.Natuurlijk horen die te kunnen rekenen maar in Nederland worden kinderen van de lage school gestuurd wanneer ze allerlei basisvaardigheden nog niet hebben geleerd. Daarom krijgen ze nu op het VMBO bij wiskunde veel rekenles. Meer rekenles dan wiskunde zelfs. Kijk maar eens naar een VMBO-examen van wiskunde van de laatste paar jaar, ik denk dat je behoorlijk zal schrikken als je dat ziet.quote:Hoe dan ook: kinderen die van de lagere school (basisschool) afkomen en aan het middelbaar onderwijs beginnen, van welk niveau dan ook, moeten toch gewoon kunnen rekenen? Een machinebankwerker of schrijnwerker of metselaar moet toch net zo goed kunnen rekenen als een gymnasiast?
Of al ben je dan maar huisman of -vrouw die boodschappen doet.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
OK: jouw methode houdt het over de balk smijten van geld dus gewoon in stand!quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:05 schreef MakkieR het volgende:
Rekentoets wat een flauwekul allemaal. Als je kijkt naar onze regering en hoeveel geld er over de balk gesmeten wordt door calculatiefouten, dan mag elke Nederlander wel opnieuw een rekentoets doen.
De weg naar succes ligt niet bij een rekentoets, een netwerk van juiste vrienden op de juiste posities en ouderwets elleboogwerk kom je in deze maatschappij veel verder mee dan intelligentie.
Voor de school is het belangrijker dat een leerling een stempel geslaagd krijgt. Op welke manier zal ze een zorg zijn. Links of rechtsom een zo hoog mogelijk percentage geslaagden krijgen is de opdracht.quote:Op zondag 1 februari 2015 00:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoe dan ook: kinderen die van de lagere school (basisschool) afkomen en aan het middelbaar onderwijs beginnen, van welk niveau dan ook, moeten toch gewoon kunnen rekenen?
Helemaal eens met het eerste, maar marktwerking?? Het Nederlandse onderwijs??quote:
Of er 1 goed algoritme is, betwijfel ik, sinds jouw voorbeeld van 52*60. Of beter 52 * 63. Ik zet die cijfers onder elkaar en doe dan 3 * 2 plus 3 * 50 en dan 60 * 2 en 60 * 50. Jouw voorbeeld is even werkzaam en geldig. Ook de nieuwe vorm van staartdelen is geldig.quote:Op zondag 1 februari 2015 00:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lees "Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen" van Jan van der Craats.
Voor elke rekenkundige bewerking is er 1 goed algoritme wat je vroeger kreeg aangeleerd, tegenwoordig moeten ze op 100 manieren een sommetje uitrekenen maar wordt er te weinig geoefend met die ene methode waardoor de mensen die er toch al zwak in zijn het spoor bijster raken.
Maar waarom zitten die kinderen dan gvd nog op school?quote:[..]
Natuurlijk horen die te kunnen rekenen maar in Nederland worden kinderen van de lage school gestuurd wanneer ze allerlei basisvaardigheden nog niet hebben geleerd. Daarom krijgen ze nu op het VMBO bij wiskunde veel rekenles. Meer rekenles dan wiskunde zelfs. Kijk maar eens naar een VMBO-examen van wiskunde van de laatste paar jaar, ik denk dat je behoorlijk zal schrikken als je dat ziet.
Scholen worden afgerekend op het percentage geslaagden dat ze produceren.quote:Op zondag 1 februari 2015 00:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Helemaal eens met het eerste, maar marktwerking?? Het Nederlandse onderwijs??
Welnee. Staatsgereguleerde massaproductie en -psychologie. Eerder het tegenovergestelde van marktwerking.
Geld van de overheid, welke marktwerking hebben we het over?quote:Op zondag 1 februari 2015 00:55 schreef Rica het volgende:
[..]
Scholen worden afgerekend op het percentage geslaagden dat ze produceren.
Hoe beter je te boek staat hoe meer leerlingen en aangezien men per leerling vangt: hoe meer geld.
De school heeft er baat bij als er meer geslaagden zijn, dat is zeker. De OI kijkt liever naar het percentage geslaagden en zittenblijvers dan dat het kijkt naar de inhoud van de toetsen. Scholen die een hoog percentage geslaagden hebben staan hoger op het lijstje wat Trouw publiceert. Universiteiten die meer studenten hebben en hen sneller naar het diploma loodsen krijgen meer geld (meer extra geld dan wat het extra kost). Ik zal niet suggereren dat elke school en elke faculteit daarom de lat lager legt maar het is onvermijdelijk dat er links en rechts druk ontstaat om de lat lager te leggen. Ik heb eens meegemaakt dat bij een toets voor Nederlands 1/3de punt werd afgetrokken per vervoegingsfout omdat de score anders te dramatisch werd (veel onvoldoendes). Dat lijkt me niet de bedoeling.quote:Op zondag 1 februari 2015 00:45 schreef Rica het volgende:
[..]
Voor de school is het belangrijker dat een leerling een stempel geslaagd krijgt. Op welke manier zal ze een zorg zijn. Links of rechtsom een zo hoog mogelijk percentage geslaagden krijgen is de opdracht.
De beste manier is zorgen voor een zo laag mogelijk standaard van de toets, tentamen of examen.
Marktwerking in het onderwijs
Dit idd.quote:Op zondag 1 februari 2015 00:55 schreef Rica het volgende:
[..]
Scholen worden afgerekend op het percentage geslaagden dat ze produceren.
Hoe beter je te boek staat hoe meer leerlingen en aangezien men per leerling vangt: hoe meer geld.
Nogmaals, lees "Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen" van Jan van der Craats. Mocht het nog niet duidelijk zijn, je kan het gemakkelijk vinden met Google en het laagdrempelig downloaden. Hij kan het veel beter uitleggen dan ik, het is zijn vakgeboed (wiskunde met specialisatie in pedagogie).quote:Op zondag 1 februari 2015 00:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Of er 1 goed algoritme is, betwijfel ik
Er bestaat maar 1 vorm van staartdelen, de nieuwe methode wordt happen of zo genoemd. Dat werkt veel minder efficiënt. Ik heb zelf helaas de hapmethode geleerd en op eigen houtje de staartdeling geleerd.quote:Ook de nieuwe vorm van staartdelen is geldig.
Yep. De slimme kinderen zien dat soort trucjes die je bij het 'realistisch' rekenen krijgt toch vanzelf wel in.quote:Maar zoals je zegt: hou het bij een methode die gegarandeerd werkt. De dommen hebben er houvast aan, de slimmen verzinnen zelf wel wat beters.
Ik vind dat ouders hier goede redenen voor hebben maar de staat aanklagen levert waarschijnlijk weinig op. Officieel hebben we de trias politica, in de praktijk...quote:Wordt het niet tijd om het Ministerie aan te klagen wegens wanprestatie?
Het Ministerie, niet de leraren!
Moet ik dat nou helemaal uit gaan tikken?quote:Op zondag 1 februari 2015 00:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Geld van de overheid, welke marktwerking hebben we het over?
Laat ouders lekker de koppen bij elkaar steken en hun kinderen in kleine groepjes les geven. Dat is marktwerking.
Ik denk dat er in het algemeen te weinig aandacht is voor de theorie op de lage school.quote:Op zondag 1 februari 2015 01:01 schreef DeParo het volgende:
Ze kunnen de kinderen beter wat extra leren over onze vaderlandse geschiedenis, veel te weinig aandacht voor, dat mag een stuk beter als je toch iets gaat veranderen.
Vooral Vaderlandse Geschiedenis kan bij deze jongelui de drang om hun best te doen voor eer en glorie vergroten, voor een bedrijf zal een groot deel het niet willen doen, alhoewel zakkenvullers in Den Haag ongetwijfeld anders doen voorkomen.quote:Op zondag 1 februari 2015 01:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk dat er in het algemeen te weinig aandacht is voor de theorie op de lage school.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |