abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149206524
Alle leerlingen in het middelbaar onderwijs moeten vanaf komend schooljaar naast hun examen, een rekentoets maken. Vrijwel alle onderwijsorganisaties hebben al laten weten er absoluut op tegen te zijn. Vandaag debatteert de kritische Tweede Kamer over de omstreden toets.

Meester Bart weet het zeker: hij had zijn diploma nooit gehaald als hij een rekentoets had moeten maken. De leraar op een vmbo-school in de Amsterdamse Bijlmer, die bekend werd door zijn bundel met grappige citaten van zijn leerlingen, is woest op Sander Dekker. Dankzij de rekentoets die de staatssecretaris van Onderwijs verplicht gaat stellen, verwacht Bart Ongering dat veel van zijn leerlingen hun diploma straks op hun buik kunnen schrijven.

Halen leerlingen de toets niet, dan moeten ze het jaar namelijk overdoen. Komend schooljaar mogen ze nog een 4,5 halen, daarna betekent een onvoldoende voor de rekentoets automatisch dat ze zakken. ,,En geloof me: ze werken er allemaal hard voor. Al beginnen sommigen daar later mee dan anderen,'' zegt Ongering. ,,Niemand wil een toets of examen níet halen."

De rekentoets is nodig, vindt staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Al jaren geleden kwamen er klachten van hogescholen en universiteiten: de studenten die daar begonnen, konden niet goed rekenen. In 2010 stemde de Tweede Kamer - met uitzondering van de SGP - in met een rekentoets.

Maar de uitwerking doet nog het meest denken aan een fluisterspel, zegt wiskundelerares Karin den Heijer. ,,Alsof het originele idee telkens is doorverteld, maar dat er elke keer iets is veranderd tot het onherkenbaar werd."

Den Heijer, die wiskunde geeft op het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam, zegt dat de huidige toets niets met rekenen te maken heeft. ,,Dekker zegt dat de toets een stok achter de deur is. Maar het is de verkeerde stok achter de verkeerde deur."

Volgens Den Heijer zou het rekenonderwijs al op de basisschool moeten worden getoetst. Scholieren zouden daar rekenles moeten krijgen met breuken, procenten, staartdelingen en vooral: hoofdrekenen. ,,De naam van de rekentoets is al misleidend: het wekt de indruk dat rekenvaardigheid wordt getoetst, terwijl leerlingen bij veel vragen een rekenmachine mogen gebruiken."

Den Heijer vreest dat duizenden leerlingen door de toets straks geen diploma kunnen halen. Ze schreef met emeritus hoogleraar wiskunde Jan van de Craats een boze brief aan de Tweede Kamer. Diezelfde Kamer werd afgelopen week bestookt met brandbrief na brandbrief, vooral over de kwaliteit van de rekentoets. Scholierenclub LAKS vindt de toets 'te belangrijk geworden bij het bepalen of je slaagt' en middelbarescholenkoepel VO-raad hekelt de afrekencultuur.

Ondanks de felle kritiek op de rekentoets, heeft staatssecretaris Dekker vorige week al aangekondigd dat hij zijn plannen hoe dan ook doorzet. Hij heeft een Kamermeerderheid achter zich van VVD, PvdA en PVV.

De PvdA hield het nog lang spannend, maar maakte gisteren bekend toch warm voorstander van de toets te zijn. ,,Het onderwijs is er ook om rekenen te leren. Een groep van honderd leraren geeft aan er klaar voor te zijn,'' zegt PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)den-scholieren.dhtml

Terechte kritiek natuurlijk, ik zou met m'n negens voor Nederlands en Duits en een vier voor wiskunde niet eens de kans hebben gekregen om te zakken voor m'n examen.

:P
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_149206585
Waarom zou je boos worden op een verplichte rekentoets. Juist goed dat dit er komt. De jeugd is al veel te afhankelijk van hun mobiel, en de calculator is er zo bij gepakt.

Ik neem aan dat ze met rekentoets, hoofdrekenen en en sommen bedoelen die je op een kladblaadje uit kan werken?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  vrijdag 30 januari 2015 @ 12:55:37 #3
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_149206600
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:54 schreef spierbal het volgende:
Waarom zou je boos worden op een verplichte rekentoets. Juist goed dat dit er komt. De jeugd is al veel te afhankelijk van hun mobiel, en de calculator is er zo bij gepakt.

Ik neem aan dat ze met rekentoets, hoofdrekenen en en sommen bedoelen die je op een kladblaadje uit kan werken?
Waarom lees je het artikel niet gewoon even?

quote:
Volgens Den Heijer zou het rekenonderwijs al op de basisschool moeten worden getoetst. Scholieren zouden daar rekenles moeten krijgen met breuken, procenten, staartdelingen en vooral: hoofdrekenen. ,,De naam van de rekentoets is al misleidend: het wekt de indruk dat rekenvaardigheid wordt getoetst, terwijl leerlingen bij veel vragen een rekenmachine mogen gebruiken."
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_149206616
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Teveel tekst, ik reageer op de tt.
pi_149206630
quote:
11s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:42 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Op de middelbare school mochten we niet eens met een GR werken. Zou ook niet weten waar die dingen specifiek voor gebruikt worden.
Dan heb jij blijkbaar niet de afgelopen 10-15 jaar HAVO of VWO gedaan met wiskunde B. Het is namelijk verplicht voor het examen. Dat wil zeggen dat het CITO vragen mag stellen die enkel met zo'n kreng 'op te lossen' zijn en dat doet het CITO ook elk jaar of bijna elk jaar. Helaas.
Soms is dan nog wel zonder zo'n apparaat op te lossen maar dan ben je beduidend langer bezig.
#NoDAPL
  vrijdag 30 januari 2015 @ 12:56:37 #6
358523 IkStampOpTacos
pi_149206640
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:56 schreef spierbal het volgende:

[..]

Kost je een minuut of 3, maar zie m'n edit.
-
pi_149206680
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:56 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Kost je een minuut of 3, maar zie m'n edit.
Ik zag hem idd thnx, maar als er zelfs een rekenmachine gebruikt mag worden en ze zakken :') Dan zijn die kinderen echt té dom gewoon.
pi_149206688
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:54 schreef spierbal het volgende:
Een kladblaadje heb je helaas niet nodig. Meer 'realistisch' rekenen meuk, meer begrijpend lezen dan rekenvaardigheid.
#NoDAPL
  vrijdag 30 januari 2015 @ 12:59:16 #9
358523 IkStampOpTacos
pi_149206737
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:57 schreef spierbal het volgende:

[..]

Ik zag hem idd thnx, maar als er zelfs een rekenmachine gebruikt mag worden en ze zakken :') Dan zijn die kinderen echt té dom gewoon.
Tja, je hebt altijd van die kinderen en ouders die graag boven hun niveau willen studeren. Nu krijg je steeds meer dingen waardoor ze alsnog afhaken en die realiteit willen ze niet onder ogen zien natuurlijk.
-
  vrijdag 30 januari 2015 @ 12:59:27 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_149206747
Dus mensen halen hun examen niet omdat ze de toets niet redden? Wat is hier precies het probleem aan? Is het zielig voor de kinderen als ze hun examen niet halen omdat ze niet aan de eisen voldoen ofzo?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_149206761
Waarom het hele jaar meteen over doen ook echt? :? Ik dacht dat ze aan het bezuinigen waren trouwens.
pi_149206830
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:59 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Tja, je hebt altijd van die kinderen en ouders die graag boven hun niveau willen studeren. Nu krijg je steeds meer dingen waardoor ze alsnog afhaken en die realiteit willen ze niet onder ogen zien natuurlijk.
Nouja, een hogeschool of uni die het probleem herkent kan zelf natuurlijk ook beter gaan sorteren door middel van een toelatingstoets. En intussen het rekenonderwijs op de basisschool aanscherpen. Zo'n toets (met rekenmachine ook nog) lijkt me sowieso een beetje een schijnoplossing.
pi_149206862
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:56 schreef spierbal het volgende:

[..]

Voor jou zou men een leestoets moeten invoeren. :D
  vrijdag 30 januari 2015 @ 13:07:29 #14
358523 IkStampOpTacos
pi_149206999
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 13:02 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Nouja, een hogeschool of uni die het probleem herkent kan zelf natuurlijk ook beter gaan sorteren door middel van een toelatingstoets. En intussen het rekenonderwijs op de basisschool aanscherpen. Zo'n toets (met rekenmachine ook nog) lijkt me sowieso een beetje een schijnoplossing.
Wie moet het rekenonderwijs aanscherpen dan? Dat kunnen scholen prima zelf. Zelfde geldt voor taalbeheersing. Er valt genoeg te verbeteren met simpele oplossingen, als ik het verschil tussen mijn basisschool en de basisschool aan de overkant zag, ligt dat aan de school.
-
pi_149207282
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 13:07 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Wie moet het rekenonderwijs aanscherpen dan? Dat kunnen scholen prima zelf.
Ja, klopt ook wel, probleem is echter dat het vanuit de scholen zelf vaak niet zal komen. Dus dan zou iemand dat weer moeten controleren en dan moet je maar hopen dat dat een beetje goed uitgevoerd wordt. Ik zou het daarom echt gewoon bij de universiteiten en hogescholen neerleggen, ze geven toch ook al toelatingstoetsen voor scheikunde en natuurkunde af soms? Waarom niet ook rekenen als ze dit écht zo belangrijk achten? En rekenen is nou ook weer niet zo moeilijk dat je een jaar nodig hebt om voor zo'n toets te oefenen.
  vrijdag 30 januari 2015 @ 13:42:11 #16
64781 bonke
pipo koeie
pi_149207918
als ik al zie dat jongere collega's voor de simpelste sommetjes een rekenmachine nodig hebben dan zeg ik dat het eens tijd word voor zo'n test :)
pies on joe toe
pi_149207944
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

[..]

Sinds wanneer krijg je op de basisschool geen hoofdrekenen, staartdelingen en breuken meer? :?
  vrijdag 30 januari 2015 @ 13:44:51 #18
365231 Fera
Fire & Blood
pi_149208005
quote:
Volgens Den Heijer zou het rekenonderwijs al op de basisschool moeten worden getoetst. Scholieren zouden daar rekenles moeten krijgen met breuken, procenten, staartdelingen en vooral: hoofdrekenen.
Dat gebeurt toch al? :?
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_149208436
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 13:44 schreef Fera het volgende:

[..]

Dat gebeurt toch al? :?
Staartdeling hebben ze volgens mij een andere methode voor.
Hoofdrekenen oefenen ze niet meer.
Breuken weet al helemaal niemand meer.

Ondertussen zit iedereen op de middelbare wel met logaritmes te rekenen terwijl je dat maar voor een zeer beperkt studies nodig hebt.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  vrijdag 30 januari 2015 @ 14:01:34 #20
365231 Fera
Fire & Blood
pi_149208544
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 13:58 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Staartdeling hebben ze volgens mij een andere methode voor.
Hoofdrekenen oefenen ze niet meer.
Breuken weet al helemaal niemand meer.

Ondertussen zit iedereen op de middelbare wel met logaritmes te rekenen terwijl je dat maar voor een zeer beperkt studies nodig hebt.
Ik voel me oud. ;(
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')