Waarom lees je het artikel niet gewoon even?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:54 schreef spierbal het volgende:
Waarom zou je boos worden op een verplichte rekentoets. Juist goed dat dit er komt. De jeugd is al veel te afhankelijk van hun mobiel, en de calculator is er zo bij gepakt.
Ik neem aan dat ze met rekentoets, hoofdrekenen en en sommen bedoelen die je op een kladblaadje uit kan werken?
quote:Volgens Den Heijer zou het rekenonderwijs al op de basisschool moeten worden getoetst. Scholieren zouden daar rekenles moeten krijgen met breuken, procenten, staartdelingen en vooral: hoofdrekenen. ,,De naam van de rekentoets is al misleidend: het wekt de indruk dat rekenvaardigheid wordt getoetst, terwijl leerlingen bij veel vragen een rekenmachine mogen gebruiken."
Teveel tekst, ik reageer op de tt.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waarom lees je het artikel niet gewoon even?
Dan heb jij blijkbaar niet de afgelopen 10-15 jaar HAVO of VWO gedaan met wiskunde B. Het is namelijk verplicht voor het examen. Dat wil zeggen dat het CITO vragen mag stellen die enkel met zo'n kreng 'op te lossen' zijn en dat doet het CITO ook elk jaar of bijna elk jaar. Helaas.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:42 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Op de middelbare school mochten we niet eens met een GR werken. Zou ook niet weten waar die dingen specifiek voor gebruikt worden.
Kost je een minuut of 3, maar zie m'n edit.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:56 schreef spierbal het volgende:
[..]
Teveel tekst, ik reageer op de tt.
Ik zag hem idd thnx, maar als er zelfs een rekenmachine gebruikt mag worden en ze zakkenquote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:56 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Kost je een minuut of 3, maar zie m'n edit.
Een kladblaadje heb je helaas niet nodig. Meer 'realistisch' rekenen meuk, meer begrijpend lezen dan rekenvaardigheid.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:54 schreef spierbal het volgende:
Ik neem aan dat ze met rekentoets, hoofdrekenen en en sommen bedoelen die je op een kladblaadje uit kan werken?
Tja, je hebt altijd van die kinderen en ouders die graag boven hun niveau willen studeren. Nu krijg je steeds meer dingen waardoor ze alsnog afhaken en die realiteit willen ze niet onder ogen zien natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:57 schreef spierbal het volgende:
[..]
Ik zag hem idd thnx, maar als er zelfs een rekenmachine gebruikt mag worden en ze zakkenDan zijn die kinderen echt té dom gewoon.
Nouja, een hogeschool of uni die het probleem herkent kan zelf natuurlijk ook beter gaan sorteren door middel van een toelatingstoets. En intussen het rekenonderwijs op de basisschool aanscherpen. Zo'n toets (met rekenmachine ook nog) lijkt me sowieso een beetje een schijnoplossing.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:59 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Tja, je hebt altijd van die kinderen en ouders die graag boven hun niveau willen studeren. Nu krijg je steeds meer dingen waardoor ze alsnog afhaken en die realiteit willen ze niet onder ogen zien natuurlijk.
Voor jou zou men een leestoets moeten invoeren.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:56 schreef spierbal het volgende:
[..]
Teveel tekst, ik reageer op de tt.
Wie moet het rekenonderwijs aanscherpen dan? Dat kunnen scholen prima zelf. Zelfde geldt voor taalbeheersing. Er valt genoeg te verbeteren met simpele oplossingen, als ik het verschil tussen mijn basisschool en de basisschool aan de overkant zag, ligt dat aan de school.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:02 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Nouja, een hogeschool of uni die het probleem herkent kan zelf natuurlijk ook beter gaan sorteren door middel van een toelatingstoets. En intussen het rekenonderwijs op de basisschool aanscherpen. Zo'n toets (met rekenmachine ook nog) lijkt me sowieso een beetje een schijnoplossing.
Ja, klopt ook wel, probleem is echter dat het vanuit de scholen zelf vaak niet zal komen. Dus dan zou iemand dat weer moeten controleren en dan moet je maar hopen dat dat een beetje goed uitgevoerd wordt. Ik zou het daarom echt gewoon bij de universiteiten en hogescholen neerleggen, ze geven toch ook al toelatingstoetsen voor scheikunde en natuurkunde af soms? Waarom niet ook rekenen als ze dit écht zo belangrijk achten? En rekenen is nou ook weer niet zo moeilijk dat je een jaar nodig hebt om voor zo'n toets te oefenen.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:07 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Wie moet het rekenonderwijs aanscherpen dan? Dat kunnen scholen prima zelf.
Sinds wanneer krijg je op de basisschool geen hoofdrekenen, staartdelingen en breuken meer?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waarom lees je het artikel niet gewoon even?
[..]
Dat gebeurt toch al?quote:Volgens Den Heijer zou het rekenonderwijs al op de basisschool moeten worden getoetst. Scholieren zouden daar rekenles moeten krijgen met breuken, procenten, staartdelingen en vooral: hoofdrekenen.
Staartdeling hebben ze volgens mij een andere methode voor.quote:
Ik voel me oud.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:58 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Staartdeling hebben ze volgens mij een andere methode voor.
Hoofdrekenen oefenen ze niet meer.
Breuken weet al helemaal niemand meer.
Ondertussen zit iedereen op de middelbare wel met logaritmes te rekenen terwijl je dat maar voor een zeer beperkt studies nodig hebt.
gelukkig leef ik niet als jeugdige in deze tijd ghehe, anders zou ik falen.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor jou zou men een leestoets moeten invoeren.
Die ellende begon in de jaren 80 al. Ook te danken aan het 'realistisch' rekenen van het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:58 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Staartdeling hebben ze volgens mij een andere methode voor.
De meeste mensen die met logaritmes moeten werken rekenen er helemaal niet mee, het grafisch rekenmachientje rekent voor hen. Dat is inderdaad nogal nutteloos. Ik ben het niet met je eens dat je ze voor weinig opleidingen/vakgebieden nodig hebt. Integendeel. Of dat je nu iets met biologie, chemie, natuurkunde, wiskunde of techniek (werktuigkunde, elektro, informatica) of aardwetenschappen gaat studeren, logaritmes zal je gebruiken. Logisch ook! Een logaritme is de inverse handeling van machtsverheffen, machtsverheffen is herhaaldelijk vermenigvuldigen en vermenigvuldigen is herhaaldelijk optellen. Het is dan ook niet zo gek dat de logaritme zo verschrikkelijk veel toepassingen heeft. De constante van Euler heeft een niet te missen plaats in de calculus en hiermee in de wetenschap en techniek, ook dat hangt weer samen met de logaritme, in dit geval logaritme van die constante. De logaritme komt erg veel voor in de natuur, bijv. de vermenigvuldiging van bacteriën of hoe ons gehoor geluid verwerkt (geluidsintensiteit is logaritmisch). Machten en logaritmes zijn enorm een enorm belangrijk onderdeel van de rekenbasis. Eigenlijk is het schandalig dat de VMBO-leerlingen en de HAVO- en VWO-leerlingen die een M-profiel hebben hier geen kennis mee maken.quote:Ondertussen zit iedereen op de middelbare wel met logaritmes te rekenen terwijl je dat maar voor een zeer beperkt studies nodig hebt.
Zonder consequenties waardoor leraren die hun werk slecht doen het kind met twee jaar onderwijsachterstand op het VMBO dumpen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik betwijfel dat er op het VWO een noemenswaardig aantal leerlingen is wat vier keer zakt voor dit toetsje maar als het zou gebeuren dan zitten ze inderdaad boven hun niveau.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:59 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Tja, je hebt altijd van die kinderen en ouders die graag boven hun niveau willen studeren. Nu krijg je steeds meer dingen waardoor ze alsnog afhaken en die realiteit willen ze niet onder ogen zien natuurlijk.
1. Staat de overheid dit toe?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:02 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Nouja, een hogeschool of uni die het probleem herkent kan zelf natuurlijk ook beter gaan sorteren door middel van een toelatingstoets.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |