abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149029693
Ik vroeg me af welke studie jullie daar voor op dit moment doen!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_149030058
quote:
14s.gif Op zondag 25 januari 2015 01:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vroeg me af welke studie jullie daar voor op dit moment doen!
Definieer 'dromen'
pi_149030276
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 01:37 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Definieer 'dromen'
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_149030314
Nee.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_149030698
Wat is 'consultancy' en waarom wordt het met een Engelstalige term aangeduid?
pi_149030761
Sommigen dromen van strijden met IS, weer anderen dromen van een baan bij Goldman Sacks. Komt op hetzelfde neer, Naja, Goldman Sacks(andere banken zijn niet anders) zorgt voor iets meer werkeljjke schade terwijl IS vooral angst genereert.

Wel weer typisch dat een monderator van Fok dit zegt. Vast weer een of andere 17-jarige extreem-rechtse.
pi_149031010
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 02:11 schreef Pandarus het volgende:
Sommigen dromen van strijden met IS, weer anderen dromen van een baan bij Goldman Sacks. Komt op hetzelfde neer, Naja, Goldman Sacks(andere banken zijn niet anders) zorgt voor iets meer werkeljjke schade terwijl IS vooral angst genereert.

Wel weer typisch dat een monderator van Fok dit zegt. Vast weer een of andere 17-jarige extreem-rechtse.
En
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_149036436
quote:

Hij is zelf strategy consultant, zo ver ik weet.

Als investment banking echt zo is, als er vaak over wordt gesproken (80 uur per week, vooral veel doorschuifwerk, workaholics, prestatiedruk) dan zal je mij daar niet vinden. Strategy consultancy lijkt me interessanter, omdat je veel contacten hebt met bedrijven, en adviseert over de plannen van zo'n bedrijf.

Een baan in de HFT lijkt me eigenlijk het leukst (qua banen in finance): je werkt met de nieuwste en snelste hardware, het is een technologische wedstrijd, je werkt samen met andere technici/wiskundigen/programmeurs, het betaalt goed, en je werkt ~50 uur per week (niet veel vergeleken met investment bankers) bij de meeste bedrijven. Oh, en in je weekenden ben je gewoon vrij, als ik de AMA's (Ask Me Anything) op Reddit lees.

Ik ben een VWO scholier. Ik ben van plan om na het VWO wis- en natuurkunde te studeren, al dan niet de technische varianten.

[ Bericht 2% gewijzigd door netchip op 25-01-2015 13:16:32 ]
  zondag 25 januari 2015 @ 15:14:44 #9
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_149041886
1. Ja
2. Natuurkunde
pi_149059268
Technische natuurkunde in grun
pi_149060327
quote:

Helaas ben ik zelf strategy consultant :').
pi_149062059
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Helaas ben ik zelf strategy consultant :').
Misschien een beetje off topic maar nieuwsgierig:

Hoe lang zijn je gemiddelde werkweken? Is de werkdruk hoog? En uiteraard, welke studie heb je hiervoor gedaan?
pi_149062189
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 00:08 schreef Intentiion het volgende:

[..]

Misschien een beetje off topic maar nieuwsgierig:

Hoe lang zijn je gemiddelde werkweken? Is de werkdruk hoog? En uiteraard, welke studie heb je hiervoor gedaan?
Je werkt met een tig-tal klanten.
Werkdruk is 24/7, beetje afhankelijk waar je zit en waar je heen vliegt. Maar normaliter zit ik maandag ochtend om 07.00 - 08.00 ergens op een vliegveld richting een klant voor de week.
Studie was BSc Finance + MSc Econometrie.
  maandag 26 januari 2015 @ 04:38:19 #14
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_149064139
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 00:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je werkt met een tig-tal klanten.
Werkdruk is 24/7, beetje afhankelijk waar je zit en waar je heen vliegt. Maar normaliter zit ik maandag ochtend om 07.00 - 08.00 ergens op een vliegveld richting een klant voor de week.
Studie was BSc Finance + MSc Econometrie.
MBB? En is vliegen echt zo alledaags in die sector? :o Waar word eigenlijk het meest op gelet bij de selectie, welke studie je hebt gedaan, cijfers of zijn er ook andere manieren waarop je positief kunt opvallen? Hoe kwantitatief is het werk eigenlijk want ik heb ook gehoord dat er echte alfa's met studies in de letteren worden aangenomen.
pi_149067302
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 04:38 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

MBB? En is vliegen echt zo alledaags in die sector? :o Waar word eigenlijk het meest op gelet bij de selectie, welke studie je hebt gedaan, cijfers of zijn er ook andere manieren waarop je positief kunt opvallen? Hoe kwantitatief is het werk eigenlijk want ik heb ook gehoord dat er echte alfa's met studies in de letteren worden aangenomen.
Als ik in het groepje kijk wat er is aangenomen is dat een combi van studenten met wiskunde, scheikunde, natuurkunde, werktuigbouwkunde, finance, economie.

Soms zit er ook wel een uitschieter bij met een BA in Arts bijv.

Waar het meeste op wordt gelet is een CV die anders is dan de 100x die er al op de stapel liggen. Maw, dus niet al die CV websites afgaan om precies zoals iedereen je CV in elkaar te zetten.

Behalve als je voor de big4 wil gaan, die hebben de laagste toelatingseisen van zo'n beetje elke financiele instelling. Cijfers zijn niet heel erg belangrijk. Met een 7 of een 2:1 zit je iig al in de poul dat je een 'overweging' bent.

Vliegen is inderdaad vaak het geval, een klant geeft je baas immers centen om jou een dagje in te huren. Dan liever on site, ipv vanuit het kantoor. Leuk is het niet hoor, want je ziet op een gegeven moment dezelfde gezichten. Sommige gaan al drie delig in pak het vliegtuig in, de rest kleed zich pas om in de wc voor je de taxi in stapt. Die stress kippen, daar kan ik wel om lachen.
pi_149067574
Er komen bij mij op de promotieplek veel concultancy boekjes voorbij, met alle toffe dingen over werken voor McKinsey en consorten. Het klinkt allemaal heel rooskleurig, maar ik ken wat mensen die inderdaad bij een McKinsey werken/gewerkt hebben en het allemaal té vonden, en de persoon die gestopt is is écht wel een heel harde werker. Het moet dan ook écht wel iets voor je zijn, me dunkt.

Ik kijk er nog wel eens naar. Ik vind het interessant, en het werk an sich lijkt me ook zeker best leuk, maar ik zie mezelf niet 24/7 beschikbaar zijn bij wijze van spreken... dus ik weet ook dat het tegelijkertijd niet voor mij is.
Ja doei.
pi_149067620
Goed topic wel, s_e! :)
Ja doei.
pi_149067849
Zijn er ook veel mensen die via een omweg op latere leeftijd in de strategy consulting terecht komen? Bijvoorbeeld vanuit de accountancy of het bankwezen?
pi_149069133
Soms na een MBA, dacht ik.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_149069363
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 11:02 schreef motorbloempje het volgende:
Er komen bij mij op de promotieplek veel concultancy boekjes voorbij, met alle toffe dingen over werken voor McKinsey en consorten. Het klinkt allemaal heel rooskleurig, maar ik ken wat mensen die inderdaad bij een McKinsey werken/gewerkt hebben en het allemaal té vonden, en de persoon die gestopt is is écht wel een heel harde werker. Het moet dan ook écht wel iets voor je zijn, me dunkt.

Ik kijk er nog wel eens naar. Ik vind het interessant, en het werk an sich lijkt me ook zeker best leuk, maar ik zie mezelf niet 24/7 beschikbaar zijn bij wijze van spreken... dus ik weet ook dat het tegelijkertijd niet voor mij is.
En daar zit hem ook wel het probleem voor mij hier.

Ik zie 24/7 mails voorbij schieten, uit elke hoek van de wereld, van Zuid Afrika tot USA & Japan. Bam bam bam, elk uur van de dag schiet die mail box weer vol.

Voldoening haal je er niet echt uit, 9 van de 10 keer vind de klant je rete duur en arrogant (dat is ook zo) en je moet je eens afvragen of een persoon in z'n algemeen zo'n dag-rate wel waard is :').

quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 11:14 schreef Zechs het volgende:
Zijn er ook veel mensen die via een omweg op latere leeftijd in de strategy consulting terecht komen? Bijvoorbeeld vanuit de accountancy of het bankwezen?
Accountants en auditors etc wijzen we bij voorbaat af. Besides, die mensen pakken we tijdens het werk keihard aan.
pi_149069691
Jammer is dat wel, omdat je wellicht, als het niet zo'n race-wereld was geweest, er wat mensen met meer persoonlijkheid/echte persoonlijke service mee aan weet te trekken. De mensen die ik ken en het leuk vinden zijn allemaal gesjeesde carrièremakers die het doen om het geld geld geld. En dat is voor hen prima, en buiten werk om zijn het gezellige leuke mensen, maar ik zou zo zelf nooit te werk willen gaan, 'voor het grote geld', racen van cliënt naar cliënt.

Ik zou het geweldig vinden om kwalitatieve rapporten te mogen maken als ik straks klaar ben, als buitenstaander bij een organisatie, om te zien of er ergens dingen beter/anders zouden kunnen, dingen die je als je er met je neus bovenop zit mist of niet kunt/wilt zien. Maar de manier waarop dat in de 'grote boze wereld van de consultancy' gaat lijkt mij dat niet te kunnen bieden, zo'n baan, maargoed, de vraag is ook of bedrijven wel op die persoonlijker service zitten te wachten, ik ken verder de wereld niet zo die bedrijven als een McKinsey inhuurt voor hun optimalisation.
Ja doei.
  maandag 26 januari 2015 @ 12:35:08 #22
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_149069916
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 12:27 schreef motorbloempje het volgende:
Jammer is dat wel, omdat je wellicht, als het niet zo'n race-wereld was geweest, er wat mensen met meer persoonlijkheid/echte persoonlijke service mee aan weet te trekken. De mensen die ik ken en het leuk vinden zijn allemaal gesjeesde carrièremakers die het doen om het geld geld geld. En dat is voor hen prima, en buiten werk om zijn het gezellige leuke mensen, maar ik zou zo zelf nooit te werk willen gaan, 'voor het grote geld', racen van cliënt naar cliënt.

Ik zou het geweldig vinden om kwalitatieve rapporten te mogen maken als ik straks klaar ben, als buitenstaander bij een organisatie, om te zien of er ergens dingen beter/anders zouden kunnen, dingen die je als je er met je neus bovenop zit mist of niet kunt/wilt zien. Maar de manier waarop dat in de 'grote boze wereld van de consultancy' gaat lijkt mij dat niet te kunnen bieden, zo'n baan, maargoed, de vraag is ook of bedrijven wel op die persoonlijker service zitten te wachten, ik ken verder de wereld niet zo die bedrijven als een McKinsey inhuurt voor hun optimalisation.
Je hebt natuurlijk verschillende soorten advies- en consultancybureautjes. Een opdrachtgever huurt een grote Amerikaan in juist vanwege het 'geld. geld, geld' idee en wil daarvoor ook flink betalen. Hoe kan je meer centen uit je bestaande organisatie persen ook als dat betekent dat er geen leuke beslissingen genomen moeten worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_149070275
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 12:15 schreef sitting_elfling het volgende:

Accountants en auditors etc wijzen we bij voorbaat af. Besides, die mensen pakken we tijdens het werk keihard aan.
Maar in zijn algemeenheid? Zijn er uberhaupt mensen die op een latere leeftijd na een carriere in een ander vakgebied nog terecht komen in de strategy consulting? Of zijn alle nieuwe mensen onlangs afgestudeerd?
pi_149070376
quote:
11s.gif Op maandag 26 januari 2015 12:35 schreef Ryon het volgende:
Je hebt natuurlijk verschillende soorten advies- en consultancybureautjes.
Ja, natuurlijk, die zijn er wel, maar hebben misschien niet de rijkwijdte die je op zich wel zou willen hebben als de grotere bedrijven, daarom had ik 't ook over de 'grote boze concultancywereld', waar de meeste kansen liggen om aan de slag te komen en van daaruit je reputatie op te bouwen ;)

Ik zit er zelf aan te denken om in mijn veld die kant op te gaan als alternatief op academia (opties open houden), en uiteindelijk voor mezelf te beginnen, maar ik moet me er nog in verdiepen. Verder dan de boekjes over de grote namen ben ik nog niet gekomen op dit moment :)
Ja doei.
pi_149070485
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 12:49 schreef Zechs het volgende:

[..]

Maar in zijn algemeenheid? Zijn er uberhaupt mensen die op een latere leeftijd na een carriere in een ander vakgebied nog terecht komen in de strategy consulting? Of zijn alle nieuwe mensen onlangs afgestudeerd?
Dan moet je met name denken aan gasten die bij corporates werken, en daar al 5 t/m 15 jaar zitten. Dan kun je vaak nog wel de stap naar strategy consulting maken.

Van de financiele hoek komen ze dus niet. Voorbeeld? Iemand die bijv. 12.5 jaar bij Heinz heeft gewerkt en goed sociaal is, kan voor een consultant bedrijf een ontzettende aanwinst zijn. (Mits hij sociaal sterk is).
pi_149070871
Het klonk nu toch wel wat te negatief, grote voordelen zijn de vrijheid en dat je wel gewoon tijd hebt voor je hobbies.
  maandag 26 januari 2015 @ 13:50:12 #27
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_149072009
Denk dat technische wiskunde of econometrie (= technische wiskunde light) het beste is voor zo'n droom.
pi_149074022
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 13:50 schreef Holograph het volgende:
Denk dat technische wiskunde of econometrie (= technische wiskunde light) het beste is voor zo'n droom.
Volgens mij maakt het niet zo veel uit wat je doet, als je maar een moeilijke beta-studie doet en er goed in bent. Ik denk dat je met wiskunde of natuurkunde een net zo grote kans maakt als met econometrie of TW. Al ben je met econometrie natuurlijk wel het meeste bezig met het vakgebied.
pi_149075837
Ik houd de optie zeker open, ik studeer momenteel econometrie.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_149076301
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:02 schreef wimjongil het volgende:
Ik houd de optie zeker open, ik studeer momenteel econometrie.
  maandag 26 januari 2015 @ 16:43:15 #31
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_149077217
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 12:57 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dan moet je met name denken aan gasten die bij corporates werken, en daar al 5 t/m 15 jaar zitten. Dan kun je vaak nog wel de stap naar strategy consulting maken.

Van de financiele hoek komen ze dus niet. Voorbeeld? Iemand die bijv. 12.5 jaar bij Heinz heeft gewerkt en goed sociaal is, kan voor een consultant bedrijf een ontzettende aanwinst zijn. (Mits hij sociaal sterk is).
Hoe zit het met fiscalisten, die opereren op het grensgebied tussen rechten en economie?
Wat bedoel je eigenlijk met dat jullie auditors tijdens het werk hard aanpakken?
En ik heb hier en daar rond gekeken naar het salaris van een investment banker en dat van straty consultants en ik heb de indruk dat dat vele malen lager is dan menig persoon denkt en veel partners bij accountantskantoren en advocatenkantoren meer verdienen?
pi_149083637
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:43 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Hoe zit het met fiscalisten, die opereren op het grensgebied tussen rechten en economie?
Wat bedoel je eigenlijk met dat jullie auditors tijdens het werk hard aanpakken?
En ik heb hier en daar rond gekeken naar het salaris van een investment banker en dat van straty consultants en ik heb de indruk dat dat vele malen lager is dan menig persoon denkt en veel partners bij accountantskantoren en advocatenkantoren meer verdienen?
Denk na. Dat hangt af van hoe veel deals je weet binnen te halen.

Het basis salaris van een IBer is poep. Deals extra? Toppertje!
  maandag 26 januari 2015 @ 21:45:41 #33
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_149088114
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 20:01 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Denk na. Dat hangt af van hoe veel deals je weet binnen te halen.

Het basis salaris van een IBer is poep. Deals extra? Toppertje!
Uiteraard maar ik heb het dan ook over het gemiddelde salaris inclusief bonus, dat van een senior VP bij een IB is zo'n 4 ton en alhoewel dat natuurlijk veel geld is is het zeker niet zoveel als veel mensen denken en menig partner bij een advocatenkantoor verdiend evenveel of meer.
pi_149088659
Ik overweeg het, hangt een beetje van andere opties die nog voorbij kunnen komen.

Zit in mijn 3e jaar bsc economics and business economics, waarvoor ik ook in het honours programma van de RuG zit. Daarnaast 2e jaar van de bachelor rechten (gewoon nederlands recht). Ook diverse commissies gedaan. Mijn cijfers voor economie zijn redelijk, rond de 8 gemiddeld ofzo. Rechten een stuk minders aangezien ik dat alleen doe voor erbij. Ook summerschool gedaan bij de george washington university of law.
Van plan master in finance en nog een van rechten te doen, weet nog niet welke.

Voor de mensen die er al in zitten, wat kan ik doen om mijn kansen te vergroten?
pi_149124523
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 21:56 schreef lukybird1 het volgende:
Voor de mensen die er al in zitten, wat kan ik doen om mijn kansen te vergroten?
Ga wat geks doen. Doe iets wat apart is. Anders is..

Toon een beetje bravour, een beetje een eikhol. Met name als je consultant in het buitenland wil worden zijn Nederlanders vaak vrij 'hot'. Ze zijn direct, worden gezien als eikhol en zijn perfect storm ram materiaal.
  woensdag 28 januari 2015 @ 16:59:44 #36
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_149142877
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 23:31 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Toon een beetje bravour, een beetje een eikhol. Met name als je consultant in het buitenland wil worden zijn Nederlanders vaak vrij 'hot'. Ze zijn direct, worden gezien als eikhol en zijn perfect storm ram materiaal.
Ik ben twee jaar manager geweest bij een pizzeria voordat ik begon aan m'n opleiding, dat is iets dat volgensmij niet veel voorkomt maar kan zoiets ook daadwerkelijk een voordeel opleveren?
pi_149144849
Het lijkt mij erg leuk om te doen en zit er al een tijdje over na te denken om na mijn studie als strategie consultant te beginnen. Ik zit alleen met het volgende: Ik ben nu een paar maanden 19 en ben tweedejaars student Physics aan UCL, dat betekent dat ik op mijn 21/22ste een Master zal behalen als alles goed gaat. Is deze leeftijd niet wat jong om te beginnen met werken? Wat kan ik dan het beste doen: promoveren, econometrie MSc, of nog iets anders?
pi_149145156
Maar wat is nu het concrete punt tegen mensen uit de financehoek?

Gaat het er om dat die te risicoavers zijn?
pi_149147411
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 18:23 schreef CafeRoker het volgende:
Maar wat is nu het concrete punt tegen mensen uit de financehoek?

Gaat het er om dat die te risicoavers zijn?
Mensen met een wiskundige opleiding zijn over het algemeen slimmer en kunnen beter analytisch denken.
pi_149152539
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 18:13 schreef UCLPhysics het volgende:
Het lijkt mij erg leuk om te doen en zit er al een tijdje over na te denken om na mijn studie als strategie consultant te beginnen. Ik zit alleen met het volgende: Ik ben nu een paar maanden 19 en ben tweedejaars student Physics aan UCL, dat betekent dat ik op mijn 21/22ste een Master zal behalen als alles goed gaat. Is deze leeftijd niet wat jong om te beginnen met werken? Wat kan ik dan het beste doen: promoveren, econometrie MSc, of nog iets anders?
Nah, je hebt ook gasten van 19 met 2 MSc. En ook gasten van 28 met 1 BSc.

Gewoon doen wat je zelf wil doen. Niet doen "wat je denkt te moeten doen".

Wat betreft het niet accepteren van MSc finance / business gasten. Waarom zou den we? Iedereen die interesse heeft in de financiele hoek kent alles al. Is niet meer kneedbaar.

Het meeste kans van slagen op een financiele baan is een niet financiele studie doen.
pi_149155201
Beginnen 19 jarigen dan ook al bij een strategie consultant? Is dat niet té jong? Ik bedoel zo'n strategie consultant kan je dan toch niet voor de hoofdprijs laten werken met een klant? Die zullen raar op kijken neem ik aan..

Wat is de gemiddelde leeftijd wanneer mensen strategie consultant worden? En hoe zit het met een betaalde (INSEAD) MBA? Ik heb begrepen dat het mogelijk is, maar hoe reëel is dat?
pi_149160440
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 22:32 schreef UCLPhysics het volgende:
Beginnen 19 jarigen dan ook al bij een strategie consultant? Is dat niet té jong? Ik bedoel zo'n strategie consultant kan je dan toch niet voor de hoofdprijs laten werken met een klant? Die zullen raar op kijken neem ik aan..

Wat is de gemiddelde leeftijd wanneer mensen strategie consultant worden? En hoe zit het met een betaalde (INSEAD) MBA? Ik heb begrepen dat het mogelijk is, maar hoe reëel is dat?
Vergeet een gemiddelde.

In de laatste graduate groep die hier startte het afgelopen jaar was de jongste 19 en de oudste 27.
Er waren maar liefst 3 van 27, 1 van 19, een aantal 20/21/22.

Allemaal zelfde pakketje, maar groeien natuurlijk ontzettend snel qua salaris en ervaring.

Wat betreft een jonge knul laten in werken voor een klant. Helaas is het vaak zo dat slimheid, en studenten vereniging werk + wat flyers van de lokale friet tent in Rotterdam rond strooien je nog niet een goede consultant maken. Sommige gaan ook gewoon op de spot af *BAM*. Je moet het een beetje in de vingers hebben.
  donderdag 29 januari 2015 @ 16:08:45 #43
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_149173606
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 23:31 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je hebt het dus over een 'uniek' persoon worden neem ik aan, door iets geks te doen. Maar in welke zin iets 'geks'? Wat kan een bachelorstudent Natuur- en sterrenkunde (zoals ik) doen om positief uit te blinken voor consulting firms?
pi_149214729
Ik kreeg net een bericht van de universiteit over honours college, vanwege het feit dat ik tot de top (10-15%) van de opleiding behoor. Vergroot ik mijn kansen (aanzienlijk) door mee te doen aan honours college?
pi_149215296
Ik ben ook uitgenodigd om te solliciteren voor het honours programme, maar ik zit zelf eigenlijk niet te wachten op praatgroepjes met studenten van de gamma-richtingen.

Het stelt vast wel wat meer voor dan zo een bestuursfunctie (of noem het een bestuursjaar als je je studievertraging moet verklaren).

Valt me trouwens op in dit topic dat er totaal niet gekeken wordt naar het morele verhaal. Verklaart ook gelijk waarom het systeem werkt zoals het werkt en nooit van binnen beter wordt.

De originele Wall Street met Gekko was bedoelt als kritiek op de financiele wereld maar had als effect dat het een promotiefilm was.
De recente film over Belfort was nog gekker, dus dit zou Wall Street niet verheerlijken. Dat zal ook wel weer tegenvallen, ookal waren de makers zelf al bewust van dit effect(scene interview&kritisch artikel zorgde voor enorme toestroom van 'talent').

Maar ja, aan de ene kant snap ik het wel. Als jonge man in het type samenleving dat we leven is het toch een beetje fuck the system en pakken wat je pakken kan. Als je dat niet doet wordt je nameijk zelf slachtoffer, of erger een loser.
  vrijdag 30 januari 2015 @ 20:00:22 #46
436637 Classy_as_Pug
Who're you gonna call..
pi_149218402
IB lijkt mij aan de ene kant erg interessant maar aan de andere kant ben je er altijd mee bezig, als je op vakantie bent komt er altijd wel een mailtje of telefoontje dat je moet beantwoorden. Het lijkt mij een stuk beter om een gemiddeld baantje te hebben en tijd genoeg voor je hobbies, social life en vakanties.

Het lijkt altijd of dat laatste en een carrière moeilijk te combineren zijn, of een blije loser of een winner die geen tijd heeft om daarover na te denken.. :7
pi_149222780
Ik snap überhaupt echt niet waarom je ±80 á 100 uur voor iets zou willen werken. Wat heb je dan nog aan je leven?
pi_149222993
Ik zit ook een beetje TS' posthistorie te bekijken, allemaal posts in depressie en angst subfora :')

Ik wil niet zeggen dat het per se relatie met je werk heeft, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je van elke week 100 uur werken niet depressief wordt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 02:48 schreef sitting_elfling het volgende:
Over pillen gesproken, ik was onlangs weer ff in NL. Treetje lorezapammetjes meegekregen.

Echt superieur om elk angst gevoel, spanning, stress voor 4/5/6 uur weg te knallen.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 01:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Qua slaap pil heb ik nu 45 mg mirtazepine

Dat is 99% success op 10h slapen
Dit soort posts bevestigen toch wel mijn gevoel dat je er niet gezonder/gelukkiger op wordt...
pi_149223220
Aan de andere kant kan je je natuurlijk ook gewoon lekker 3 jaar kapot werken, om vervolgens lekker de rest van je leven interessante semi-intensieve (goedbetaalde) jobs te doen. Al zou ik niet weten of het echt zo werkt.
pi_149223284
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 18:13 schreef UCLPhysics het volgende:
Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe komt een 19-jarige aan de droom om in de consultancy te gaan werken?
pi_149229027
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 21:29 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het meeste kans van slagen op een financiele baan is een niet financiele studie doen.
Valt QF onder 'financiele studie'? En voegt een Bsc Sociologie (naast Bsc econometrie en eventueel Msc QF) veel toe als je een carriere ambieert in IB / SC?
  zaterdag 31 januari 2015 @ 12:03:34 #52
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_149232996
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 22:16 schreef ulq het volgende:

[..]

Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe komt een 19-jarige aan de droom om in de consultancy te gaan werken?
Geld en status, of whatever.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_149239114
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 22:16 schreef ulq het volgende:

[..]

Dromen zijn jou woorden, ik laat te optie open.

De wereld over vliegen, werken aan projecten, problemen oplossen. Met een team een case toegeschoven krijgen en dit zo goed mogelijk proberen uit te werken. Het is hard werken maar volgens mij is het resultaat van je werk zien ook wat waard. Om de paar maanden kunnen terugblikken en zien dat je hard werk effect heeft is natuurlijk leuk.

Het lijkt me een best gave baan en daarom informeer ik naar wie zo'n consultancy bedrijf nou zoekt. Of ik er in 's nachts over droom? Nee dan droom ik dat ik profvoetballer of coureur ben. En ook gewoon uit nieuwsgierigheid: wat wilde jij worden toen je 19 jaar was?

quote:
14s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 12:03 schreef Euribob het volgende:

[..]

Geld en status, of whatever.
Voor geld en status hoef je het niet te doen hoor. Ja het jaarsalaris is hoog maar per uur zal het niet schrikbarend zijn. Voor de poen kan je beter gewoon naar een investment bank gaan.
pi_149241746
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:25 schreef UCLPhysics het volgende:

[..]

Dromen zijn jou woorden, ik laat te optie open.

De wereld over vliegen, werken aan projecten, problemen oplossen. Met een team een case toegeschoven krijgen en dit zo goed mogelijk proberen uit te werken. Het is hard werken maar volgens mij is het resultaat van je werk zien ook wat waard. Om de paar maanden kunnen terugblikken en zien dat je hard werk effect heeft is natuurlijk leuk.

- De wereld over vliegen? Dat betwijfel ik. Consultancy firms hebben meerdere offices. Ik kan me niet voorstellen dat jij als Nederlander ingezet wordt in China, Japan, VS etc. Bovendien, vliegen naar een client is geen vakantie. Dit kan op het begin wel leuk zijn maar uiteindelijk ga je dit fysiek en mentaal voelen. Familie en vrienden ga je ook hierdoor minder vaak zien.
- Effect maken en resultaat zien? Ik kan me niet voorstellen dat een succesvol & ervaren CEO gaat luisteren naar een 19-jarige fresh graduate. Bovendien las ik ergens op het internet (weet niet meer waar precies) dat bedrijven meestal helemaal geen consultants nodig hebben maar die enkel huren om hun strategy te bevestigen. Die CEO's weten dondersgoed wat ze aan het doen zijn.

Maarja, ik ben ook maar een student dus ik weet hier niet veel vanaf.
pi_149242346
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 18:43 schreef GlueStick het volgende:

[..]

- De wereld over vliegen? Dat betwijfel ik. Consultancy firms hebben meerdere offices. Ik kan me niet voorstellen dat jij als Nederlander ingezet wordt in China, Japan, VS etc. Bovendien, vliegen naar een client is geen vakantie. Dit kan op het begin wel leuk zijn maar uiteindelijk ga je dit fysiek en mentaal voelen. Familie en vrienden ga je ook hierdoor minder vaak zien.
- Effect maken en resultaat zien? Ik kan me niet voorstellen dat een succesvol & ervaren CEO gaat luisteren naar een 19-jarige fresh graduate. Bovendien las ik ergens op het internet (weet niet meer waar precies) dat bedrijven meestal helemaal geen consultants nodig hebben maar die enkel huren om hun strategy te bevestigen. Die CEO's weten dondersgoed wat ze aan het doen zijn.

Maarja, ik ben ook maar een student dus ik weet hier niet veel vanaf.
Volgens mij is juist de diversiteit een in een team een groot punt. Mensen van verschillende offices bij elkaar zetten om zo veel mogelijk perspectieven te hebben voor een goede oplossing. Ik geef toe dat het zwaar is, en je je familie en vrienden misschien gaat missen op den duur, maar je komt tenminste nog eens ergens (je bent ook weer niet weken weg). Daarnaast zal je dit niet tientallen jaren doen aangezien de meeste strategie consultants het 'up or out principe' hanteren. Dat houdt in dat je dus of gewoon hoger op komt in je eigen office en teams gaat leiden of vriendelijk wordt verzocht een andere baan te gaan zoeken (eruit wordt getrapt).

Als strategie consultant krijg je een case en daar schrijf je een zo goed mogelijk gedetailleerd advies voor. Denk je dat een CEO dat zelf doet en daar tijd voor heeft? Nee jij doet met je team het harde werk, onder toeziend oog van je baas, voor een bedrijf/organisatie. Het advies waar je mee komt stel je dan voor aan het bedrijf waarna het aan hun de keus is of ze het doorvoeren of niet. Wel word je volgens mij wel vaak ingezet om slecht nieuws te brengen. Dan kan het bedrijf zeggen: 'Van McKinsey moesten we jullie allemaal weg bezuinigen'.

Dit is in ieder geval wat ik heb begrepen. Ik ben benieuwd naar wat onze ervaringsdeskundige sitting_elfling hierover te zeggen heeft.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 20:31:41 #56
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_149245118

[ Bericht 100% gewijzigd door tfors op 31-01-2015 20:33:46 ]
  zaterdag 31 januari 2015 @ 20:35:03 #57
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_149245224
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 20:31 schreef tfors het volgende:

De eerste paar jaren zal het toch vooral hard buffelen zijn, schat ik.
pi_149246434
Ik zit nu in het eerste jaar van BSc Economics & Business Economics en heb een tijdje terug een college gehad van een dame die voor Frontier Economics werkte. Ze vertelde over hoe ze daar door beide schuldeisers en aangeklaagden ingehuurd werden om bijvoorbeeld te helpen bij een rechtszaak over een cartel. Nu zullen ze daar vast veel meer soorten cases krijgen over van allerlei onderwerpen, maar dat leek me wel erg interessant. Doen ze dit soort zaken bij alle consultancy bedrijven of is dat een aparte branche?

Ben daarnaast ook erg geïnteresseerd in macro-economie, maar buiten de standaard ''econoom'' worden, weet ik nog niet wat de andere opties in die wereld precies zijn.
pi_149247343
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 22:08 schreef ulq het volgende:
Ik zit ook een beetje TS' posthistorie te bekijken, allemaal posts in depressie en angst subfora :')

Ik wil niet zeggen dat het per se relatie met je werk heeft, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je van elke week 100 uur werken niet depressief wordt.
Kan een Ajax fan niet supporter zijn van de stad Rotterdam? Mijn persoonlijke situatie heeft 0.0 met mijn werk te maken.

Het heeft qua werk me alleen maar voordelen gegeven, en dank zij die issues eerder promotie kunnen krijgen bijv. Misschien is dat dan ook wel weer een bijzonder iets. Genoeg collega's die een bijzonder verhaal hebben. Al jong zonder ouders, iets wat je gewoon ontzettend gedreven kan maken voor success. Zo'n iemand pikken we er qua sollicitatie rondes veel sneller uit ipv de tientallen van LSE, UCL, Warwick, Oxford met een A+ gemiddeld en wat bestuurs ervaring. Dat is allemaal grijze meuk. Vaak heb je toch nog een 2 of 3 tal van die mensen nodig, maar die zet je in een hoek aan het werk om keihard wat werk intensieve dingen te doen, en na 2,3,4 jaar zie je ze afdruipen met een burn out.

De combinatie "depressief en werk" in dit wereldje is er misschien 1 van een aantal week. Langer dan dat houdt je het gewoon niet vol. En managers hebben dat zo door.

Waarom zou je van 100 uur per week depri worden? Je vliegt heel Europa (of nog verder) door, je hebt gratis voedsel, een vet salaris, je ziet allerlei bedrijven van buiten (en van binnen). Je beslist mee op een vrij hoog niveau bij tig bedrijven op het zelfde moment. Je vriendin (of vriend) mag vaak gratis meer qua vlucht + hotel.

Dan denk ik eerder aan een gestoorde ex vriendin en kanker bij je ouders waar je depressief van kan worden. En wat je slapeloze nachten kan geven.
pi_149247583
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 21:11 schreef Cikx het volgende:
Ik zit nu in het eerste jaar van BSc Economics & Business Economics en heb een tijdje terug een college gehad van een dame die voor Frontier Economics werkte. Ze vertelde over hoe ze daar door beide schuldeisers en aangeklaagden ingehuurd werden om bijvoorbeeld te helpen bij een rechtszaak over een cartel. Nu zullen ze daar vast veel meer soorten cases krijgen over van allerlei onderwerpen, maar dat leek me wel erg interessant. Doen ze dit soort zaken bij alle consultancy bedrijven of is dat een aparte branche?

Ben daarnaast ook erg geïnteresseerd in macro-economie, maar buiten de standaard ''econoom'' worden, weet ik nog niet wat de andere opties in die wereld precies zijn.
Je groeit niet zo maar op als 'econoom' ... vaak doe je dit na wat jaren van ervaring op een positie waar je veel invloeden hebt van buitenaf qua alle financiele markten.

Bij consultancy geven we ook legal advice. Obviously, want mocht een bedrijf een rechtzaak aan de broek krijgen zijn wij liable en heeft de klant in kwestie een (miljoenen) probleem :)
pi_149247825
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 19:08 schreef UCLPhysics het volgende:

[..]

Volgens mij is juist de diversiteit een in een team een groot punt. Mensen van verschillende offices bij elkaar zetten om zo veel mogelijk perspectieven te hebben voor een goede oplossing. Ik geef toe dat het zwaar is, en je je familie en vrienden misschien gaat missen op den duur, maar je komt tenminste nog eens ergens (je bent ook weer niet weken weg). Daarnaast zal je dit niet tientallen jaren doen aangezien de meeste strategie consultants het 'up or out principe' hanteren. Dat houdt in dat je dus of gewoon hoger op komt in je eigen office en teams gaat leiden of vriendelijk wordt verzocht een andere baan te gaan zoeken (eruit wordt getrapt).

Als strategie consultant krijg je een case en daar schrijf je een zo goed mogelijk gedetailleerd advies voor. Denk je dat een CEO dat zelf doet en daar tijd voor heeft? Nee jij doet met je team het harde werk, onder toeziend oog van je baas, voor een bedrijf/organisatie. Het advies waar je mee komt stel je dan voor aan het bedrijf waarna het aan hun de keus is of ze het doorvoeren of niet. Wel word je volgens mij wel vaak ingezet om slecht nieuws te brengen. Dan kan het bedrijf zeggen: 'Van McKinsey moesten we jullie allemaal weg bezuinigen'.

Dit is in ieder geval wat ik heb begrepen. Ik ben benieuwd naar wat onze ervaringsdeskundige sitting_elfling hierover te zeggen heeft.
Ik kom hier nog wel even op terug. Wat betreft diversiteit heb je helemaal gelijk. Voor elk team wat ze hebben zoeken ze nu eenmaal bepaalde culturen. Zo zie je bepaalde nationaliteiten in veel groepen terug en in anderen kom je ze weer helemaal niet tegen bijv.

Diversiteit is ontzettend belangrijk. En directe Nederlanders zijn wel gewild in het consultancy wereldje. Met name om met de Spaanse & Italiaanse klanten te werken.
pi_149247957
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 21:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je groeit niet zo maar op als 'econoom' ... vaak doe je dit na wat jaren van ervaring op een positie waar je veel invloeden hebt van buitenaf qua alle financiele markten.

Bij consultancy geven we ook legal advice. Obviously, want mocht een bedrijf een rechtzaak aan de broek krijgen zijn wij liable en heeft de klant in kwestie een (miljoenen) probleem :)
Duidelijk, bedankt. :)
pi_149250169
Wat doe je nou als consultant op een dag? Kun je eens een voorbeeld geven van de "problemen" die je voor andere bedrijven oplost? Is het veel praten/vergaderen/communiceren of juist veel schrijven?
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_149254854
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 22:56 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Wat doe je nou als consultant op een dag? Kun je eens een voorbeeld geven van de "problemen" die je voor andere bedrijven oplost? Is het veel praten/vergaderen/communiceren of juist veel schrijven?
1)Een instelling moet aan nieuwe liquiditeitseisen voldoen... Kunnen jullie even een customised solution leveren?

2)Oh shit, de cash curve van de Swiss franc is negatief, wat is de impact op onze porto?

3)we willen graag een funds transfer pricing model, maar we hebben 25 landen, een tig tal banken en duizenden verschillenden bank accounts in different currencies. Where do we begin?

4)hoe kunnen we onze business structure veranderen?

5)etc
pi_149255130
Ik ambieer het zeker om IBD te doen, maar doe helaas "gewoon" bedrijfseconomie en rechten, dus dat is wel het stereotype en dan val je dus helaas niet zo op. Hoop daar met goede cijfers voor een MSc verandering in te kunnen brengen, want ben bang dat het m anders niet gaat worden. Aan de andere kant spreekt de andere kant van de tafel bij een case, dus bijv als advocaat of consultant me ook wel aan, ik vind de combinatie gewoon interessant van financieel en juridisch analyseren bij restructuring en andere problemen.

Ik vroeg me trouwens af wat mensen in die sectoren voor "huiswerk" hebben naast hun werk. Daarmee bedoel ik zoiets als "op de hoogte blijven van je vakgebied". Neem aan dat je sowieso het FT en wat blogs leest, maar ook echt onderzoek uit Harvard Business Review etc. waar je je dagelijks van op de hoogte moet houden?

[ Bericht 24% gewijzigd door Aethereal op 01-02-2015 05:12:33 ]
Play hard, go pro.
pi_149261690
19 jaar oud met al een aantal jaren investment banker als droombaan.
Studie: 2e jaars BSc Economics and Business Economics (first year cum laude award) & LLB Law (Nederlands recht), (Erasmus Universiteit)
Tevens deelnemer aan de honours programma's van de respectievelijke faculteiten
pi_149263427
quote:
14s.gif Op zondag 1 februari 2015 05:06 schreef Aethereal het volgende:
Ik ambieer het zeker om IBD te doen, maar doe helaas "gewoon" bedrijfseconomie en rechten, dus dat is wel het stereotype en dan val je dus helaas niet zo op. Hoop daar met goede cijfers voor een MSc verandering in te kunnen brengen, want ben bang dat het m anders niet gaat worden. Aan de andere kant spreekt de andere kant van de tafel bij een case, dus bijv als advocaat of consultant me ook wel aan, ik vind de combinatie gewoon interessant van financieel en juridisch analyseren bij restructuring en andere problemen.

Ik vroeg me trouwens af wat mensen in die sectoren voor "huiswerk" hebben naast hun werk. Daarmee bedoel ik zoiets als "op de hoogte blijven van je vakgebied". Neem aan dat je sowieso het FT en wat blogs leest, maar ook echt onderzoek uit Harvard Business Review etc. waar je je dagelijks van op de hoogte moet houden?
1)CFA, ACT, CIMA, FRM etc.

2)interne opleidingen.

3)het nieuws

4)elke grote instelling heeft wel een team wat alle nieuwe scientific papers doorzoekt.. Mits relevant krijgen we het in de mail
pi_149315609
Zou je een aantal bedrijven kunnen noemen sitting_elfting? En hoe ben je er zelf ingerold?
  dinsdag 3 februari 2015 @ 23:13:26 #69
256829 Sokz
Livin' the life
pi_149344895
Blub, IB zelf is geen fuck aan maar de opportunities die een IB-op-je-cv opent maakte het voor mij (iets) interessant. Als je dat eenmaal door hebt word je motivatie of streven er niet beter op en ben dus denk ik één van de weinigen die een 'droom' van een corporate carrière heeft zien verplaatsten naar een 'droom' ri onderzoek / IMF / andere NGO / of zoals hierboven 'econoom worden'.

Verder +1 to 'A week in the life of S_E'
pi_149377601
vanaf september a.s. de MSc in Finance aan de RUG :)
pi_149384687
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 23:13 schreef Sokz het volgende:
Blub, IB zelf is geen fuck aan maar de opportunities die een IB-op-je-cv opent maakte het voor mij (iets) interessant. Als je dat eenmaal door hebt word je motivatie of streven er niet beter op en ben dus denk ik één van de weinigen die een 'droom' van een corporate carrière heeft zien verplaatsten naar een 'droom' ri onderzoek / IMF / andere NGO / of zoals hierboven 'econoom worden'.

Verder +1 to 'A week in the life of S_E'
Ben jij inmiddels al aan het werk of nog steeds aan de studie? :)

quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 02:06 schreef lexus656 het volgende:
vanaf september a.s. de MSc in Finance aan de RUG :)
Waarom in Finance?
pi_149385089
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 22:56 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Overigens kun je dit ook opsommen als:

Je moet problemen (snel en foutloos) kunnen oplossen. Links, rechts, van IT tot Finance, van wiskunde tot taal interpretatie.

En je moet tegen schelden kunnen.
pi_149392242
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:47 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Overigens kun je dit ook opsommen als:

Je moet problemen (snel en foutloos) kunnen oplossen. Links, rechts, van IT tot Finance, van wiskunde tot taal interpretatie.

En je moet tegen schelden kunnen.
Wat vind jij zelf van je werk (d.w.z.: inhoud, arbeidsethos, je werkgever, verhouding t.o.v. collega's, evt. functioneren als lokale vestiging van een Amerikaan, etc)? Daar gaat het als ik het goed zie tot nu toe niet over in dit topic, terwijl dat denk ik wel interessant kan zijn. Raad je het aan om van 'consultancy te dromen' zoals je dat zelf formuleert, of weet je nu wel beter?

Om het beter te kunnen plaatsen: bij wat voor kantoor werk jij? MBB/Boetiek/iets anders?

Zelf ben/word ik overigens geen consultant (richt me op advocatuur), maar dat terzijde.
pi_149402882
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 16:46 schreef Valid het volgende:

[..]

Wat vind jij zelf van je werk (d.w.z.: inhoud, arbeidsethos, je werkgever, verhouding t.o.v. collega's, evt. functioneren als lokale vestiging van een Amerikaan, etc)? Daar gaat het als ik het goed zie tot nu toe niet over in dit topic, terwijl dat denk ik wel interessant kan zijn. Raad je het aan om van 'consultancy te dromen' zoals je dat zelf formuleert, of weet je nu wel beter?

Om het beter te kunnen plaatsen: bij wat voor kantoor werk jij? MBB/Boetiek/iets anders?

Zelf ben/word ik overigens geen consultant (richt me op advocatuur), maar dat terzijde.
Inhoud = 5/10

Consultants zijn 99 van de 100 keer eigenlijk niet nodig. Ze voegen (rete) weinig waarde toe. Vaak is het in upper management van een bedrijf (corporate) dat ze vriendjes zijn met een partner van the big4, of bijv. Accenture.. en dan krijg je die gasten over de vloer. Ze vullen supposedly gaten, die het bedrijf zelf niet kan vullen met eigen personeel.

Het enige motto (met name van Accenture) is het billen van uren. Bullshit walks, billing talks!

Ik zeg 5/10, omdat er vaak nog wel gevallen zijn dat we echt iets bedenken waar het bedrijf op volle toeren op vooruit kan. Je moet het ook maar zo zien, veel grote corporates hebben een ontzettend log back office systeem.

Arbeidsethos = 0/10

Met zo weinig mogelijk inspanning zo veel mogelijk doen.

Verhouding tov collega's = (n/a), zeg maar gerust ratten. Op het moment dat je een collega voor de bus kan gooien, doen ze dat. Je salaris hangt immers af je van billable hours. Als er minder collega's zijn kun je meer declareren. Is meer poen!

Raad ik het werk aan? = Het moet je liggen. Wil je niet tot je 65e werken, wil je veel van de wereld zien, kun je tegen echt vuil gescheld (incluis spuug... etc) en bedreigementen. Kun je snel problemen op lossen en ben je stiekum eigenlijk gewoon een luie flikker, kun je het overwegen. Je krijgt er een ontzettend harde huid van, en mits je niet in huilen uitbarst is het goed voor je zelf vertrouwen.

Oh, en je moet er tegen kunnen dat je van hotel naar hotel moet vertrekken.

Ik werk overigens bij een grote Amerikaanse instelling, die wereldwijd zit.

Wat is er leuk aan? = Je hebt een aantal ontzettend intelligente collega's, en daar kun je heel snel een oplossing mee vinden. Dat is best gaaf. Ook soms best jammer, want zelfs tussen intelligente mensen zie je vaak nog grote verschillen. Degene die wint is vaak de persoon die het andere voor zijn karretje kan spannen. Voor de rest is het ook best interessant om van zo'n beetje elke corporate, alles in te kunnen zien.

Er zijn ook klanten waar je domweg heen gaat om dat je er tussen 12-13 fantastisch kunt lunchen! Weekenden hoef je niet altijd te werken, zit je ergens in een grote stad is dat direct een leuke city trip.

Wat is er niet leuk aan? = Je moet altijd beleefd blijven. Altijd een beleefde oplossing zoeken. Wanneer je een klant ziet, die een collega volledig verrot scheld en bijna de haren in vliegt wil je zo'n figuur een dreun voor z'n kanus geven. Helaas kan dat dus niet.
pi_149764300
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2015 03:26 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

1)Een instelling moet aan nieuwe liquiditeitseisen voldoen... Kunnen jullie even een customised solution leveren?

2)Oh shit, de cash curve van de Swiss franc is negatief, wat is de impact op onze porto?

3)we willen graag een funds transfer pricing model, maar we hebben 25 landen, een tig tal banken en duizenden verschillenden bank accounts in different currencies. Where do we begin?

4)hoe kunnen we onze business structure veranderen?

5)etc
Dit klinkt voornamelijk als een soort financiële consultancy en klinkt wel interessant. Zou je een paar bedrijven kunnen opnoemen die zich met dit soort opdrachten bezig houdt? Of valt dit ook gewoon onder het rijtje MBB etc?
pi_149764644
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 16:43 schreef Cryden het volgende:

[..]

Dit klinkt voornamelijk als een soort financiële consultancy en klinkt wel interessant. Zou je een paar bedrijven kunnen opnoemen die zich met dit soort opdrachten bezig houdt? Of valt dit ook gewoon onder het rijtje MBB etc?
Denk bijv. aan de grootste treasurers in deze wereld en schrap daaruit de Big4 + Accenture.
pi_149766933
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 16:43 schreef Cryden het volgende:

[..]

M'n beste vriend werkt bij MBB en die is voornamelijk echt met hele andere vragen bezig. De meeste punten die hij noemt klinken inderdaad veel meer financieel.
pi_149771284
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 18:05 schreef Valid het volgende:

[..]

M'n beste vriend werkt bij MBB en die is voornamelijk echt met hele andere vragen bezig. De meeste punten die hij noemt klinken inderdaad veel meer financieel.
Zoals? MBB doen allen ook ontzettend veel financieel werk?
pi_149772246
1: Ja, M&A of CF advisory binnen een grote IB.

2: BSc Economics & Business Economics, met een semester in het buitenland. Vervolgens óf een MSc in Accounting&Finance óf een MSc in Econometrie (Quantitative Finance). Nog niet uit over mijn keuze, maar hoogstwaarschijnlijk QF met dus een jaar vertraging.

Verder vroeg ik mij af of ik al enigszins onderscheidend ben met:
- 3 talen vloeiend
- Semester in het buitenland
- Zomerstage binnen ING
- Parttime job van 20/24 uur langs mijn studie

Studie resultaten overigens gemiddeld: nederlandse uni 7.2 ongeveer en semester buitenland 8.5.
pi_149772906
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 20:27 schreef kurd0w het volgende:
1: Ja, M&A of CF advisory binnen een grote IB.

2: BSc Economics & Business Economics, met een semester in het buitenland. Vervolgens óf een MSc in Accounting&Finance óf een MSc in Econometrie (Quantitative Finance). Nog niet uit over mijn keuze, maar hoogstwaarschijnlijk QF met dus een jaar vertraging.

Verder vroeg ik mij af of ik al enigszins onderscheidend ben met:
- 3 talen vloeiend
- Semester in het buitenland
- Zomerstage binnen ING
- Parttime job van 20/24 uur langs mijn studie

Studie resultaten overigens gemiddeld: nederlandse uni 7.2 ongeveer en semester buitenland 8.5.
Ik denk dat je nog niet onderscheidend genoeg bent. Welke 3 talen? Waar zat je in het buitenland? Helaas is een zomer stage bij ING niet zo heel popie-jopie, mits je daar aan de slag wil maar dat kan ik me niet voorstellen.

Hoe snel kan jij waarde toevoegen aan een team?
Wat kun je beter ivg met een ander?
Waarom ben jij geschikt om snel problemen op te kunnen lossen?

Om een praktijk voorbeeld te geven, ik werkte vandaag aan een CFaR (parametrisch) project op een FX porto waar de klant een dagelijkse CFaR projectie had, maar er 1tje wou met een vooruitzicht op 1 jaar. Hoe zou je zo iets oppakken?

Waar begin je?
Wat zijn de theoretische implicaties?
Je ziet de resultaten, je kunt dus direct met toekomstig advies komen (negatief/positief)
Und so weiter........

Dit soort shit ontstijgt niet het BSc niveau van een economie, wiskunde of natuurkunde student maar genoeg die volledig blokkeren wanneer ze zo'n vraagstuk krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 17-02-2015 20:51:28 ]
pi_149773709
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 21:36 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Kan een Ajax fan niet supporter zijn van de stad Rotterdam? Mijn persoonlijke situatie heeft 0.0 met mijn werk te maken.

Het heeft qua werk me alleen maar voordelen gegeven, en dank zij die issues eerder promotie kunnen krijgen bijv. Misschien is dat dan ook wel weer een bijzonder iets. Genoeg collega's die een bijzonder verhaal hebben. Al jong zonder ouders, iets wat je gewoon ontzettend gedreven kan maken voor success. Zo'n iemand pikken we er qua sollicitatie rondes veel sneller uit ipv de tientallen van LSE, UCL, Warwick, Oxford met een A+ gemiddeld en wat bestuurs ervaring. Dat is allemaal grijze meuk. Vaak heb je toch nog een 2 of 3 tal van die mensen nodig, maar die zet je in een hoek aan het werk om keihard wat werk intensieve dingen te doen, en na 2,3,4 jaar zie je ze afdruipen met een burn out.

De combinatie "depressief en werk" in dit wereldje is er misschien 1 van een aantal week. Langer dan dat houdt je het gewoon niet vol. En managers hebben dat zo door.

Waarom zou je van 100 uur per week depri worden? Je vliegt heel Europa (of nog verder) door, je hebt gratis voedsel, een vet salaris, je ziet allerlei bedrijven van buiten (en van binnen). Je beslist mee op een vrij hoog niveau bij tig bedrijven op het zelfde moment. Je vriendin (of vriend) mag vaak gratis meer qua vlucht + hotel.

Dan denk ik eerder aan een gestoorde ex vriendin en kanker bij je ouders waar je depressief van kan worden. En wat je slapeloze nachten kan geven.
Sorry dat ik misschien wat chargeerde met die opmerkingen. Ik ken uiteraard jouw persoonlijke situatie niet, dus kan hierover ook niet oordelen. Ik dacht alleen jouw posts te kunnen matchen met mijn (voor)oordelen(?) over gasten in de IB-'branche' die aan de coke zitten om de werkdruk aan te kunnen.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 21:38 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Inhoud = 5/10

Consultants zijn 99 van de 100 keer eigenlijk niet nodig. Ze voegen (rete) weinig waarde toe. Vaak is het in upper management van een bedrijf (corporate) dat ze vriendjes zijn met een partner van the big4, of bijv. Accenture.. en dan krijg je die gasten over de vloer. Ze vullen supposedly gaten, die het bedrijf zelf niet kan vullen met eigen personeel.

Dit vind ik wel een uiterst interessante uitspraak. Natuurlijk is het alom bekend dat er in het serieuze 'work hard play hard'-gedeelte van het bedrijfsleven een grote mate van vriendjespolitiek heerst, maar dat jij hier stelt dat 99 van 100 keer zo'n consultant-gast niet nodig is vind wel uiterst verrassend.

Verder snap ik niet helemaal waarom consultancy zo gematcht wordt met investment-banking. Ik snap de sterke relatie niet helemaal, aangezien investment banking vooral de finance richting op gaat, terwijl consultancy juist een de management kant is? Ik moet bekennen dat er relatief niet veel van af weet, misschien kan iemand mij corrigeren.

Ook denk ik dat het wel interessant om dit filmpje, wat ik toevallig laatst zag, hier te delen:
Kijk vanaf ~ 4:59, waar hij praat over jobs bij Goldman Sachs. Wat hij hier zegt staat wel in lijn met alle andere bevindingen die ik heb gedaan over de hele finance sector. Toen deze gast begon met zijn carriere bij Goldman Sachs was het internet in opkomst, was finance nog een beetje 'underground' en was het lucratievere business dan nu. Nu heb je allemaal onthullingen/schandalen aan het licht zien komen (met uiteraard 2007/2008 als hoogtepunt) en weten alle hyper intelligente wiskunde PhD's ook al de weg naar de site van Goldman Sachs te vinden.

Met andere woorden: ik betwijfel of de finance sector in zijn totaliteit nog wel de sector van de toekomst is als je echt rijk wil worden. Natuurlijk is het überhaupt twijfelachtig of dat je intrinsieke motivatie moet zijn in de zoektocht naar een droombaan, maar zelfs als dit het geval zou zijn zou ik misschien eerder je intelligentie gebruiken voor de ICT-business of farmaceutische industrie of iets dergelijks. Denk dat daar, in combinatie met de benodigde creativiteit, meer kansen liggen. Wat die gast uit het filmpje zegt: meer aanmeldingen tegenover een krimpende financiële sector. Oftewel meer werken (meer concurrentie) voor minder geld (minder lucratieve sector).

Ik weet niet zo veel over consultancy. Vandaar ook mijn vraag waarom het samen wordt geplaatst met IB. Maar als ik zo'n post lees over ''99 van 100 keer is een consultant overbodig, maar vriendjes etc.'' dan heb ik het idee dat een dergelijk verhaal zoals in de financiële sector ook een beetje voor de consultancy op gaat.

Als er ergens onwaarheden/discussiepunten in mijn post zitten moeten jullie dat maar melden, maar dit is iig een beetje mijn gedachte.
pi_149773981
Dit stukje trouwens ook:
''De afgelopen negen jaar zijn de verschillen tussen bied- en laatprijzen op de ETF-markt een factor tien kleiner geworden.'' (http://www.z24.nl/ondernemen/de-snelste-beursbink-is-een-computer)

Dit is volgens mij een beetje het gevolg van alle hyper intelligente betá PhD's die de lucrativiteit van de hele finance-business een beetje hebben afgesnoept. De echte extreme winstgevendheid van voor 2007 is er een beetje van af in de finance-wereld.
pi_149774013
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 20:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk dat je nog niet onderscheidend genoeg bent. Welke 3 talen? Waar zat je in het buitenland? Helaas is een zomer stage bij ING niet zo heel popie-jopie, mits je daar aan de slag wil maar dat kan ik me niet voorstellen.

Hoe snel kan jij waarde toevoegen aan een team?
Wat kun je beter ivg met een ander?
Waarom ben jij geschikt om snel problemen op te kunnen lossen?

Om een praktijk voorbeeld te geven, ik werkte vandaag aan een CFaR (parametrisch) project op een FX porto waar de klant een dagelijkse CFaR projectie had, maar er 1tje wou met een vooruitzicht op 1 jaar. Hoe zou je zo iets oppakken?

Waar begin je?
Wat zijn de theoretische implicaties?
Je ziet de resultaten, je kunt dus direct met toekomstig advies komen (negatief/positief)
Und so weiter........

Dit soort shit ontstijgt niet het BSc niveau van een economie, wiskunde of natuurkunde student maar genoeg die volledig blokkeren wanneer ze zo'n vraagstuk krijgen.
Had zoiets al verwacht eerlijk gezegd! :) Talen zijn overigens natuurlijk Nederlands en Engels, en daarnaast Turks. Basis niveau Duits. Semester buitenland was in Italië. Interessante vragen die je overigens stelt... Maar wat raadt jij dan aan om jezelf te onderscheiden? Waardoor kun je nou als student echt een uitblinker zijn om het zo te zeggen, of specifieker, wat kan IK doen volgens jou om nou interessant te zijn bij een IB?
pi_149774806
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 21:04 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Had zoiets al verwacht eerlijk gezegd! :) Talen zijn overigens natuurlijk Nederlands en Engels, en daarnaast Turks. Basis niveau Duits. Semester buitenland was in Italië. Interessante vragen die je overigens stelt... Maar wat raadt jij dan aan om jezelf te onderscheiden? Waardoor kun je nou als student echt een uitblinker zijn om het zo te zeggen, of specifieker, wat kan IK doen volgens jou om nou interessant te zijn bij een IB?
Hogere cijfers sowieso. Gemiddeld 7,2 maak je het wel echt moeilijk mee. Is dat overigens bachelor of master?
pi_149774849
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 20:58 schreef ulq het volgende:
Met andere woorden: ik betwijfel of de finance sector in zijn totaliteit nog wel de sector van de toekomst is als je echt rijk wil worden. Natuurlijk is het überhaupt twijfelachtig of dat je intrinsieke motivatie moet zijn in de zoektocht naar een droombaan, maar zelfs als dit het geval zou zijn zou ik misschien eerder je intelligentie gebruiken voor de ICT-business of farmaceutische industrie of iets dergelijks. Denk dat daar, in combinatie met de benodigde creativiteit, meer kansen liggen. Wat die gast uit het filmpje zegt: meer aanmeldingen tegenover een krimpende financiële sector. Oftewel meer werken (meer concurrentie) voor minder geld (minder lucratieve sector).
Er liggen oprecht nog ontzettend veel mogelijkheden in de financiele sector. Het begint steeds meer IT te worden, dat wel.

De mogelijkheid om er uit te breken qua ICT is heel klein. Je hebt een legio aan intelligente ITers en een handje vol mogelijkheden. Die match/klik is er domweg niet. Je ziet ontzettend veel rise&fall verhalen in die sector (veel apps op de iPhone etc. zijn een goed voorbeeld).

quote:
Ik weet niet zo veel over consultancy. Vandaar ook mijn vraag waarom het samen wordt geplaatst met IB. Maar als ik zo'n post lees over ''99 van 100 keer is een consultant overbodig, maar vriendjes etc.'' dan heb ik het idee dat een dergelijk verhaal zoals in de financiële sector ook een beetje voor de consultancy op gaat.

Als er ergens onwaarheden/discussiepunten in mijn post zitten moeten jullie dat maar melden, maar dit is iig een beetje mijn gedachte.
Er ligt veel overlap tussen IB en consultancy. Zo kan een buy/sell side partij die in onderhandeling is met een IB partij advies vragen van een consultancy bureau. Dan ga je er van uit dat die net zo veel kijk op het plaatje hebben ivg met de IB partij. Ik heb zelf ook een poos voor een IB partij gewerkt in een energy/renewables team. Nu ik consultant ben is dat niet leuker, maar eerder 'anders'.
pi_149774930
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 21:20 schreef Valid het volgende:

[..]

Hogere cijfers sowieso. Gemiddeld 7,2 maak je het wel echt moeilijk mee. Is dat overigens bachelor of master?
Bachelor, maar dat komt voornamelijk door mijn eerste jaar. Niet echt zeker wat ik wilde en privé omstandigheden. Master ben ik van plan om te knallen, net zoals het 2de jaar bachelor en dit jaar dus (7.5 in 2de jaar en 8.5 derde jaar dusver).
pi_149774972
quote:

:')
pi_149775159
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 21:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Er liggen oprecht nog ontzettend veel mogelijkheden in de financiele sector. Het begint steeds meer IT te worden, dat wel.

De mogelijkheid om er uit te breken qua ICT is heel klein. Je hebt een legio aan intelligente ITers en een handje vol mogelijkheden. Die match/klik is er domweg niet. Je ziet ontzettend veel rise&fall verhalen in die sector (veel apps op de iPhone etc. zijn een goed voorbeeld).

Hmm, dus jij kan je niet vinden in wat die gast uit mijn eerder geposte filmpje zegt?

Uiteraard liggen er (ontzettend veel) mogelijkheden, die liggen uiteindelijk in elke sector als je maar intelligent/creatief genoeg bent. Ik denk alleen dat de mogelijkheden door een gigantische concurrentie van hyper intelligente bèta PhD's in combinatie met een krimpende financiële sector toch wel significant zijn gekrompen.
pi_149775220
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 21:20 schreef Valid het volgende:

[..]

Ja, inderdaad. Waarom zouden ze een economie-studentje met een 7.2 en een aardig bijbaantje aannemen als er een cum-laude econometrist staat te springen voor diezelfde vacature?
pi_149775322
S_E, hoe kijk jij naar de maatschappelijke waarde van IB en consultancy (wat voegt het toe?)? Ik zou namelijk graag iets aan de maatschappij toevoegen (in de vorm van diensten/producten/onderzoek), maar het werk zoals jij het schetst, lijkt me erg interessant. Het analyseren van processen lijkt me tof. IB trekt me minder. Ik ga geen 80 uur/week (structureel) werken voor een bedrijf.
pi_149775350
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 21:04 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Hogere cijfers proberen te halen. Desnoods een 10 op 1 vak. Ga business cases doen, probeer 1 te winnen. Zorg dat je scriptie ergens naar boven komt drijven. Ga vrijwilligerswerk doen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 21:26 schreef ulq het volgende:

[..]

Hmm, dus jij kan je niet vinden in wat die gast uit mijn eerder geposte filmpje zegt?

Uiteraard liggen er (ontzettend veel) mogelijkheden, die liggen uiteindelijk in elke sector als je maar intelligent/creatief genoeg bent. Ik denk alleen dat de mogelijkheden door zowel een gigantische concurrentie van hyper intelligente bèta PhD's in combinatie met een krimpende financiële sector toch wel significant zijn gekrompen.
Ik kan me daar wel in vinden, maar ik denk dat dat met name geld voor de PhD instromers, en wat meer op medior-senior niveau.

Qua graduates en juniors valt het volgens mij allemaal nog wel mee.

Ik bedoelde meer dat het wel de financiele sector blijft. Dat staat inherent aan grote bedragen (en dus grote mogelijkheden). Linksom of rechtsom zal er altijd veel geld blijven hangen aan een strijkstok. Als dat vroeger miljoenen waren, en nu tonnen, blijft dat imho veel geld.
pi_149775446
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 21:29 schreef netchip het volgende:
S_E, hoe kijk jij naar de maatschappelijke waarde van IB en consultancy (wat voegt het toe?)? Ik zou namelijk graag iets aan de maatschappij toevoegen (in de vorm van diensten/producten/onderzoek), maar het werk zoals jij het schetst, lijkt me erg interessant. Het analyseren van processen lijkt me tof. IB trekt me minder. Ik ga geen 80 uur/week (structureel) werken voor een bedrijf.
Daar heeft hij zich al over uitgelaten: weinig toegevoegde waarde, vrijwel altijd onnodig.
pi_149775611
Overigens: je zegt dat het 'analyseren' van 'processen' je tof lijkt. Natuurlijk, helemaal hippe woorden die belangrijk en interessant en lekker ingewikkeld klinken, maar wat denk je nou dat je dan uiteindelijk concreet aan het doen bent? Beide begrippen zeggen concreet echt bijzonder weinig.
pi_149775632
http://news.efinancialcar(...)iving-hand-to-mouth/

Misschien nog een leuk linkje wat ik net ben tegen gekomen :P

Bizar hoe veel je 'doorgroeit' qua salaris.
pi_149775754
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 21:27 schreef ulq het volgende:

[..]

Ja, inderdaad. Waarom zouden ze een economie-studentje met een 7.2 en een aardig bijbaantje aannemen als er een cum-laude econometrist staat te springen voor diezelfde vacature?
Omdat de cum-laude econometrist wanneer er:

1) druk op de ketel staat allerlei fouten maakt
2) ontzettend veel tijd nodig heeft om problemen op te lossen
3) sociaal gezien echt een dork is.

Al heb jij natuurlijk 9 van de 10 keer wel gelijk.
pi_149776696
quote:

[..]

Ceteris paribus geef ik je gelijk. Maar ik ben zelf ook van plan om een MSc in QF te doen (Econometrie master). :)
pi_149795177
quote:
opmerkelijke useraccountnaam van het bijbehorende youtube user account.

Deze is natuurlijk veel mooier:

pi_149798351
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 15:41 schreef BlauweSporttas het volgende:

[..]

opmerkelijke useraccountnaam van het bijbehorende youtube user account.

Deze is natuurlijk veel mooier:

LSE is echt een toppie universiteit.

Behalve de MSc in Finance (en alles wat daar aan vast zit) ivm de reden die je hierboven neerzet :). Daar worden elk jaar echt wat zielen gekrenkt, stakkers die denken dat ze het kunnen maken met een MSc van LSE op zak. Ik heb ze wel eens op interviews gezien, vaak straffen de grads van Oxbridge ze dan nog wel af.
pi_149798702
quote:

[..]

Heb je dan zo'n enorme achterstand als je een bachelor economie (financial economics richting bijvoorbeeld) hebt gedaan en je een master in econometrie wilt doen? Ik dacht dat je met zo'n master genoeg zou leren (o.a ook door die pre-master) om dit soort werk te kunnen doen.

Ik wil zelf namelijk economie&bedrijfseconomie gaan studeren met eventueel een master econometrie of financial economics om deze kant op te kunnen gaan, maar als het moeilijk is/wordt om met financial economics een baan te kunnen vinden op hetzelfde niveau (en een baan waar je voor hebt gestudeerd), dan vraag ik me af of het wel zo verstandig is om dit te gaan studeren :/. Wat denk jij/jullie hierover?
  woensdag 18 februari 2015 @ 17:20:33 #100
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_149798725
Ik wil jullie conversatie niet verstoren, maar bedoelen jullie met IB: International Business?

ik vind dit een erg interessant topic om te lezen.
Zelf wil ik IBA gaan studeren in Rotterdam.

Waar kom je terecht als je een BSc en een MSc hebt gevolgd met gemiddelde cijfers? Ik wil mezelf niet gemiddeld noemen, maar ik vraag me af wat voor toekomst er in het verschiet ligt voor dit soort mensen.

Ik zie dat een goede CV opbouwen erg belangrijk is, dus ik ga proberen dat zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen de komende jaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')