Waarom zou ik dat beweren?quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:31 schreef Ryan3 het volgende:
Dat de boeddhisten vervuld zijn met een gevoel van vrede?

Ook met boeddhisten een probleem, toch?quote:

Ik had het over het boeddhisme. Het lijkt mij tevens niet dat we hier met boeddhisten te maken hebben - wat ze zelf ook claimen te zijn.quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:33 schreef Ryan3 het volgende:
Ook met boeddhisten een probleem, toch?
Ineens zie je die lui in geheel ander licht, lijkt me.

En boeddhisten hangen het boeddhisme aan?quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:33 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik had het over het boeddhisme.

Ja, zo kan ik mijzelf ook moslim noemen terwijl ik een hamburger weg werk met een glas bier.quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En boeddhisten hangen het boeddhisme aan?

Dus volgens jou zijn het? Wat precies? Atheïsten dan?quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:33 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik had het over het boeddhisme. Het lijkt mij tevens niet dat we hier met boeddhisten te maken hebben - wat ze zelf ook claimen te zijn.

Zou jij dan zeggen dat je een moslim bent?quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:35 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ja, zo kan ik mijzelf ook moslim noemen terwijl ik een hamburger weg werk met een glas bier.

Weet ik veel wat ze wél zijn.quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:35 schreef Ryan3 het volgende:
Dus volgens jou zijn het? Wat precies? Atheïsten dan?

Ga je nou religieus gevoel ontkennen? Zelfs een Richard Dawkins erkent het gewoon als een gegeven.quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:31 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Mensen hebben van nature emoties welke gevoed dienen te worden. Dat is een fundamenteel verschil.

Naja, de islam is nog vrij concreet in wanneer je jezelf moslim mag noemen. Volgens mij hoef je dan alleen te geloven en te bidden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:36 schreef Ryan3 het volgende:
Zou jij dan zeggen dat je een moslim bent?

Richard Dawkins weet de helft van de tijd niet waar die het over heeft wanneer het religie betreft.quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:36 schreef Rica het volgende:
Ga je nou religieus gevoel ontkennen? Zelfs een Richard Dawkins erkent het gewoon als een gegeven.

Dat was de vraag niet.quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:37 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Richard Dawkins weet de helft van de tijd niet waar die het over heeft wanneer het religie betreft.

Ik zou zeggen dat je een boeddhist bent wanneer je een/de boeddhistische leer volgt. Doe je dat op fundamentele vlakken niet, dan ben je wat mij betreft geen boeddhist nee.quote:

Daarom begon ik al met het aanduiden van het verschil tussen een religie en hoe mensen handelen (of deze beleven). Wat wel duidelijk is dat twee verschillende overtuigingen reden geven om een 'wij vs zij' te beleven - en daarmee tot geweld kunnen leiden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:38 schreef Ryan3 het volgende:
Punt is het maakt geen reet uit, boeddhisme redt de mensen niet van zeer wrede gedragingen blijkbaar, omdat een andere bevolkingsgroep hen niet zint........ dat is toch niet het idee dat onze new agers en allerlei verlichte fellow travellers zich voorstellen bij boeddhisten/boeddhisme...

Dus bijvoorbeeld al die mensen met een bijna dood ervaring zijn fantasten. Ok.quote:

Dan ben je geen "echte" boeddhist als je moslims uitmoordt?quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:39 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat je een boeddhist bent wanneer je een/de boeddhistische leer volgt. Doe je dat op fundamentele vlakken niet, dan ben je wat mij betreft geen boeddhist nee.

De bereidheid om andere mensen uitmoorden, het wordt weliswaar verzwegen, maar dat is blijkbaar toch de ultieme lakmoesproef voor een gelovige.... Je moet immers ergens voor staan, voor de Waarheid, en die moet bij wijlen verdedigd worden (zoals ze zelf uitleggen wrs).quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:41 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Daarom begon ik al met het aanduiden van het verschil tussen een religie en hoe mensen handelen (of deze beleven). Wat wel duidelijk is dat twee verschillende overtuigingen reden geven om een 'wij vs zij' te beleven - en daarmee tot geweld kunnen leiden.

Neem bv het geloof in moeder aarde als entiteit... Maar ook bv het emanationisme en het pantheisme, of bepaalde stromingen binnen het hindoeisme en het boeddhisme.quote:Op donderdag 22 januari 2015 17:03 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Ook geen indirecte invloed? Kun je een voorbeeld geven?

Daar valt idd erg veel onder, maar dat is nu juist het punt wat ik ermee wil maken, dat het allemaal niet zo zwart/wit is.quote:Op donderdag 22 januari 2015 17:16 schreef Semisane het volgende:
[..]
Hoezo zijn die naar "iets" geloven gegaan? Denk je niet dat deze mensen altijd nog in "iets" geloofde (Wat je daar dan ook mee bedoelt) i.p.v. dat het atheïsten waren? Let wel, de meesten mensen schuiven nogal veel onder atheïsme dat er geheel niks mee te maken heeft.
Ik vermoed dat als iemand eenmaal atheïst is (ergo, niet gelooft in een goddelijke entiteit) ook niet zo snel van die positie meer zal afstappen.
Geloof in "iets" is veel te ongedefinieerd, daar valt van alles onder...universele energie of bewustzijn, buitenaarde wezen, hekserij enz. Dat er atheïsten zijn die wel andere verrassende opvattingen er op nahouden is iets wat niet heel vreemd is...dat is wat de mens nou eenmaal graag doet.
De mensen die het geloofsinstituut hebben losgelaten noem ik geen atheisten, ik zei alleen dat je moet oppassen met de ontkerkelijking als vb te pakken dat mensen minder gelovig worden.quote:Tja...dat zal best...maar ze geloven dan nog wel een een goddelijke entiteit....niet bepaald atheïst te noemen...wellicht is dat meer agnostisch theïsme.

Waar zal ik eens beginnen?quote:

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |