abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149152203
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 21:03 schreef Ferry_76 het volgende:
Die tips waren ook een optie op de eerste 777, maar geen enkele maatschappij heeft daar gebruik van gemaakt, en die optie is dan ook weer snel komen te vervallen. Best apart dat Boeing het nu toch weer gaat proberen.
De spanwijdte van de huidige 777-serie is maximaal 64.8 meter.
De spanwijdte van de 777x-serie wordt 71.8 meter waarmee het in een nieuwe categorie ICAO airplane design code valt.
Om de 777x dus aan de gate te krijgen heb je meer ruimte nodig wat natuurlijk minder efficiënt is.
Zelfde probleem geldt voor taxibanen e.d.

Door de vleugel op de grond op te vouwen word de spanwijdte weer 64.8 meter waarmee even breed wordt als de huidige 777-serie.
Ook worden de deze folding wingtips kleiner en minder complex dan wat Boeing op de 'oude' 777-serie aanbood.
  Moderator woensdag 28 januari 2015 @ 21:35:14 #152
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_149152790
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 21:02 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

De Dreamliner is de 767 opvolger, de 777(X) is de 747 opvolger bij de meeste maatschappijen.
Zullen op termijn de viermotorige motoren gaan verdwijnen of de vliegtuigen nog groter?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_149153226
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 21:35 schreef derLudolf het volgende:
Zullen op termijn de viermotorige motoren gaan verdwijnen of de vliegtuigen nog groter?
Tenzij er een radicale andere manier van aandrijving of luchtroutes komen (via de ruimte?) zal de A380 hoogstwaarschijnlijk de laatste 4-motorige vliegtuig zijn.
Dat ze nauwelijks besteld zijn (maar 317 stuks) en nagenoeg de helft door een en dezelfde maatschappij zegt IMHO wel genoeg.

EDIT: daarover gesproken; USAF lijkt - heel verrassend - definitief voor de 747-8 gekozen te hebben als opvolger voor de VC-25s:

The next Air Force One will be a Boeing 747-8
quote:
Boeing will build a fleet of three aircraft based on the 747-8 to serve as the next Air Force One, Bloomberg reports. The 747-8 is the latest version of the iconic jumbo jet — a design that dates back to the 1960s — with new wings, new engines, and an extended fuselage. The -8 variant has been around since 2005, but has seen limited traction with airlines thanks to rising fuel prices over the last several years, limited interest in ultra-high-capacity long-haul routes, and competition from Airbus' A380.

Replacing some very old planes

The aging fortress in the sky that currently ferries the President of the United States around the world is a Boeing VC-25, a military variant of the 747-200. The 747-200 is a very old plane: the last one was built in 1991, and newer aircraft are far more fuel efficient, technologically advanced, and — frankly — better showcases for American industrial might, which the President would probably want to show off on his travels. Boeing archrival Airbus, a European company, did not submit a bid for the contract based on its enormous A380 double-decker.

The current president won't get to experience the comfort and luxury of the new ride, though: the first one won't be delivered until 2018, and it'll undergo five years of testing before entering full service.


USAF begon 'm blijkbaar te knijpen :P



[ Bericht 28% gewijzigd door Iemand91 op 28-01-2015 21:59:11 ]
pi_149166489
Grote oefening met 'gekaapt' vliegtuig Eindhoven
quote:
EINDHOVEN - Op de vliegbasis Eindhoven wordt donderdagmiddag een grote antiterreuroefening gehouden met een 'gekaapt' vliegtuig. Een KDC-10 transportvliegtuig van de Luchtmacht, waarin de kaping plaatsvindt, zal boven de basis een aantal rondes vliegen. Voordat het toestel landt, wordt het vliegtuig geëscorteerd door F-16-straaljagers.

De oefening wordt gehouden door de marechaussee, samen met de Koninklijke Luchtmacht en de Nationale Politie. Tijdens de 'kaping' wordt geoefend op meerdere scenario's. De hulpdiensten en de overheid willen zich zo voorbereiden.

Volgens de marechaussee is de oefening “uniek in omvang”. Vorig jaar juni zijn de voorbereidingen al begonnen.

Ook de Veiligheidsregio Brabant Zuid-Oost is bij de oefening betrokken. Die is verantwoordelijk voor de 'crisisbeheersingsplannen' voor de luchthaven. Volgens die plannen heeft de luchthaven de verplichting om het scenario kaping en gijzeling te oefenen.

Het overige luchtverkeer zal van de oefening geen hinder ondervinden.
  donderdag 29 januari 2015 @ 13:36:49 #155
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_149168940
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 15:29 schreef Muto het volgende:
[ afbeelding ]

Het kon dus wel lelijker :')
:D

Inderdaad geen mooie livery :{ Saaaai :z
pi_149169299
Voor de liefhebbers, Delta laat vanaf eind maart weer dagelijks 2 747's op Schiphol landen :)
  donderdag 29 januari 2015 @ 14:59:49 #157
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149171449
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 13:48 schreef Taexon het volgende:
Voor de liefhebbers, Delta laat vanaf eind maart weer dagelijks 2 747's op Schiphol landen :)
*O*

Alleen is Schiphol een beetje ver vliegen voor me :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_149173876
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 13:48 schreef Taexon het volgende:
Voor de liefhebbers, Delta laat vanaf eind maart weer dagelijks 2 747's op Schiphol landen :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
We zijn nu al een aantal dagen in 2015 en ik dacht; laat ik eens 2014 samenvatten en kijken wat 2015 ons gaat brengen in de luchtvaart.
Als iemand aanvulling heeft, ik ontvang ze graag in een PM of DM zodat ik ze hier kan bijzetten.



- 28 maart: Delta plant na jaren weer 747's naar Amsterdam. Vanuit Detroit én Atlanta zal elke dag een 747 naar Amsterdam gaan. Hiermee is Delta de enige maatschappij buiten KLM die 747's op Schiphol inzet voor passagiers.
Misschien anders deze post even in de OP zetten. :P

MODje? O-)

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 29-01-2015 16:42:34 ]
pi_149174451
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 16:16 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[..]

Misschien anders deze post even in de OP zetten. :P
Maak er maar 2 747's van :P

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2015 17:01:07 ]
  donderdag 29 januari 2015 @ 23:09:17 #160
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_149194035
Vanwaar eigenlijk dat ze met de 747 op Schiphol gaan vliegen?
pi_149194959
quote:
1s.gif Op donderdag 29 januari 2015 23:09 schreef Tinos85 het volgende:
Vanwaar eigenlijk dat ze met de 747 op Schiphol gaan vliegen?
capaciteit?
pi_149196761
Vandaag in de geschiedenis:


Orville ligt in de Wright Flyer, Wilbur rent ernaast om de vleugel te stabiliseren.

- Vrijdag 30 januari 1948: Na een tweede hartaanval overlijdt Orville Wright op 76 jarige leeftijd.
Hij overlijdt ruim 35 jaar na zijn broer Wilbur.
Orville had de paard-en-wagen tijdperk tot de begindagen en eerste supersonische vlucht meemaakt.

De volgende dag overlijdt John T. Daniels; de man die op die historische dag van 17 december 1903 met een Gundlach Korona de beroemde foto maakte van de eerste gecontroleerde, gemotoriseerde vlucht.
Daniels had voor die dag nog nooit eerder een camera gezien.


De organisators van de vlucht, met rechts gezagvoerder Clay Lacy.

- Donderdag 30 januari 1988: Friendship One landt om 08:45 uur op Boeing Field, Seattle.
De Boeing 747SP heeft met deze vlucht records verbroken.

Na de Paris Air Show van 1987 komen enkele mannen bijeen om een speciale vlucht te maken.
Een van het is Clay Lacy. De United Airlines gezagvoerder, testpiloot, Air Race kampioen, Learjet charter eigenaar en filmpiloot (hij heeft onder andere gewerkt voor Top Gun (1986), Armageddon (1998), Cliffhanger (1993) en Behind Enemy Lines (2001) was van plan om het record voor de snelste Round-the-World vlucht te pakken.

Men koos voor de Boeing 747SP. De 747SP (Special Performance) was - en is - een van de snelste commerciële vliegtuigen ter wereld. 100 passagiers mochten mee voor een bijdrage van minimaal $5000.
United Airlines schonk het vliegtuig; gekozen werd voor N147UA. De 747SP die United eerder dat jaar van Pan Am had overgenomen nadat United hun Pacific Division (de rechten voor de vluchten over de Grote Oceaan) had overgenomen.
Verder wordt de vlucht door Boeing, Pratt & Whitney, Olympic Airlines en Volkswagen gesponsord.
In de buik van het vliegtuig wordt een nieuwe Volkswagen Jetta gezet; deze zal na de vlucht geveild worden.
De vlucht zal dus niet alleen een recordpoging worden; de vlucht zal ook voor het goede doel worden gemaakt.



Op donderdag 28 januari 1986 vertrok om 19:14 uur N147UA vanaf haar thuishaven Boeing Field in het miezerige Seattle weer. 9 minuten later vliegt het op 15.000 feet boven een radio baken van Seattle-Tacoma Airport; de klok wordt gestart en de 747 vliegt richting Athene.
Aan boord zijn filantropen, beroemdheden, 18 vrijwilligers, aantal journalisten, 2 dagen aan voedsel en drinken, 2 hometrainers, 37 matrassen, de Volkwagen Jetta en een replica van de 747SP.
Aan boord waren onder andere Neil Armstrong en Moya Lear; de weduwe van Bill Lear en de oprichter van Learjet.

De vlucht werd een urenlange house party; films werden gekeken, spelletjes gespeeld, cocktails gedronken en vooral veel gepraat over hun gezamenlijke passie (77 van de inzittenden waren gekwalificeerde pilote) en als men kon slapen kreeg men een matras. Maar er werd niet veel geslapen.

De vlucht naar Athene loopt voorspoedig; 4 uur lang krijgt de SP wind in de rug waardoor hun grondsnelheid oploopt tot ruim 1200 km/h. Ze landen dan ook bijna 15 minuten eerder dan gepland na 12 uur en 41 minuten om 17:55 lokale tijd (07:55 uur in Seattle) op 29 januari in Athene.
Hier wordt de ruim 20.8 ton brandstof bijgetankt; Armstrong maakt nog even een foto met de ground crew maar de 747 vertrekt weer zo snel mogelijk; de vlucht gaat met een grondsnelheid van ruim 1000 km/h richting haar volgende stop in Taipei
De stops duren maximaal 45 minuten en vanwege veiligheidsreden mogen de passagiers niet uitstappen.
Boven Thailand en Laos komt de 747 nog een KLM en Saudi Airlines vlucht tegen; de crews van deze vluchten vroegen of ze even met Armstrong konden praten.


Neil Armstrong (links) en Clay Lacy in de cockpit.

Dan het laatste stuk terug naar Seattle. Hier krijgt men weer een rugwind van ruim 300km/h in de rug en men vliegt dan ook met een gemiddelde grondsnelheid van ruim 1000km/h naar de VS.

Op zaterdag 30 januari vliegt de 747SP om 08:08 uur over de Seattle-Tacoma VOR.
De ruim 37.000 kilometer lange rondvlucht heeft 36 uur, 54 minuten en 15 seconden geduurd; hiermee was het oude record van 45 uur, 25 minuten en 55 seconden door een Gulfstream III verbroken.

Wanneer de Boeing landt op de luchthaven staan 1000 mensen en een brassband hen op te wachten.
Een passagier staat nog wat leuks te wachten; Gary Wales is lid van United Airlines' frequent flyer programma en die hebben aangekondigd dat het aantal gevlogen miles zullen verdrievoudigen.
Aangezien ze 23.000 mijl hadden gevlogen kan hij 69.000 miles in de zak steken.


De inzittenden na de vlucht op Seattle.

Het record blijft niet lang staan; nog geen maand later breekt een Gulfstream IV het record die er 36 uur en 8 minuten over doet.

Op 12-13 oktober 1992 vliegt de gecharterde Air France Concorde F-BTSD westwaarts met 6 stops in
Santo Domingo, Acapulco, Honolulu, Guam, Bangkok en Bahrein in 32 uur, 49 minuten en 3 seconden de wereld rond vanaf Lissabon.
Tijdens de gehele vlucht ging de zon nooit onder omdat de Concorde sneller dan de zon ging, tijdens de 6 stops kwam de zon dan weer dichterbij.
Dezelfde Concorde vliegt - gecharterd door hetzelfde bedrijf - op 15-16 augustus 1995 oostwaarts met 6 stops in Toulouse, Dubai, Bangkok, Guam, Honolulu en Acapulco in 31 uur, 27 minuten en 49 seconden de wereld rond vanaf New York JFK.
Tijdens deze vlucht gaat de zon driemaal op en onder.


Willekeurige foto van F-BTSD, gewoon...daarom...

Tot op de dag van vandaag blijven deze Concorde vluchten de snelste round-the-world vluchten ooit.
De oostwaartse vlucht is de snelste rondvlucht ooit.

Op 30 januari 2013 kwamen de nog levende inzittenden van de Friendship One bij elkaar
(38 waren ondertussen overleden waaronder Armstrong). Clay Lacy:
quote:
"Interestingly, the 747-SP was probably the best plane to do this in, to this day. No newer airplanes go any faster. Some of the newer planes go a little bit further, like the Boeing 787 could make it in one stop, but it isn't as fast. The 747 was, in my opinion, the best, most outstanding airplane ever built … I loved to fly it. It was like the Rock of Gibraltar and I loved to ride in it better than any airplane flying"
N147UA bestaat nog steeds; de ruim 35 jaar oude 747SP staat sinds 2001 op Atlantic City Airport in New Jersey:



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 30-01-2015 19:33:47 ]
pi_149214609
Het komt vaker voor dat KLM vluchten met Transavia toestellen worden uitgevoerd, maar vandaag zag ik verschillende toestellen als zodanig voorbij komen, in elk geval de HZD, HZW en HZX. Beetje veel toestellen in onderhoud (BGN, BGK, BGW, BXC, BXN)?
--
  vrijdag 30 januari 2015 @ 18:03:09 #164
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149215433
quote:
"Interestingly, the 747-SP was probably the best plane to do this in, to this day. No newer airplanes go any faster. Some of the newer planes go a little bit further, like the Boeing 787 could make it in one stop, but it isn't as fast. The 747 was, in my opinion, the best, most outstanding airplane ever built … I loved to fly it. It was like the Rock of Gibraltar and I loved to ride in it better than any airplane flying"
En toch blijft het de allerlelijkste Boeing ooit gebouwd imho ;)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 30 januari 2015 @ 18:21:31 #165
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_149215767
Lekker krap gaat het worden bij KLM in de 737. Tien extra stoelen in alle -700's.

KLM voorziet haar 18 B737-700's van 10 extra stoelen. Levert capaciteit van 1 hele 737-800 op http://t.co/FUfrZGbMUA
pi_149215940
Twaalf stoelen zou 2 rijen zijn, ik vraag me af hoe je tien stoelen extra kwijt kunt?
Bij de '800's is een paar jaar geleden een extra rij geplaatst door de kasten voorin (o.a. de garderobe) te verwijderen. Maar goed, dan zit je op zes extra stoelen.
--
  vrijdag 30 januari 2015 @ 18:56:34 #167
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_149216448
Ja ik vind de tien ook een raar getal.
pi_149217119
1 rij 3-3 en 1 rij 2-2??

Is wel vaker toch?
  vrijdag 30 januari 2015 @ 19:23:49 #169
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149217282
Ze doen hun naam KLEM weer eer aan dus...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_149217496
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Willekeurige foto van G-BTSD, gewoon...daarom...
De F-BTSD dus. :{
  vrijdag 30 januari 2015 @ 19:46:45 #171
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_149217974
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 18:32 schreef inkjet het volgende:
Twaalf stoelen zou 2 rijen zijn, ik vraag me af hoe je tien stoelen extra kwijt kunt?
Wat is zo lees: 2 nieuwe rijen komen er bij. Hierdoor komt 1 rij echter precies voor de nooduitgang waardoor stoelen A en F moeten verdwijnen om er toch bij te kunnen. Maakt 10 extra stoelen.
pi_149219405
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 19:46 schreef OEM het volgende:

[..]

Wat is zo lees: 2 nieuwe rijen komen er bij. Hierdoor komt 1 rij echter precies voor de nooduitgang waardoor stoelen A en F moeten verdwijnen om er toch bij te kunnen. Maakt 10 extra stoelen.
quote:
De ruimte voor deze tien extra stoelen in de 737-700 wordt gecreëerd door het optimaliseren van de galleys voorin de cabine en het terug brengen van het aantal stoelrijen op de grotere European Business Class seatpitch. Daarnaast krijgen de achterste toiletten in het toestel een slimgevormde wand aan de kant van de stoelen waardoor meer ruimte ontstaat in de cabine.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_149220016
Ah okee, dus de seatpitch blijft gelijk, alleen komen er minder rijen met BC en premium economy. Dan valt het met KLeM nog mee. Behalve voor de bagage dan. Want een volle 73 betekent nu al proppen met de handbagage. "please place smaller items below the seat in front of you'.
--
  zaterdag 31 januari 2015 @ 00:16:24 #174
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_149226698

Interessant filmpje. Deze kon ik nog niet.
Tics van je petten.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 04:05:40 #175
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149229526
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 00:16 schreef nattermann het volgende:

Interessant filmpje. Deze kon ik nog niet.
Thanks! Ademloos zitten kijken :Y Alleen ben ik het niet eens met ze dat een autopilot niet kan remmen :? Zit toch een autobreak switch op?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_149231880
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 04:05 schreef flipsen het volgende:

[..]

Thanks! Ademloos zitten kijken :Y Alleen ben ik het niet eens met ze dat een autopilot niet kan remmen :? Zit toch een autobreak switch op?
Heb het filmpje niet gezien, maar wellicht hebben ze het over de speedbrakes die je tijdens de vlucht zelf kunt gebruiken.
En als het wel over de wielremmen gaat, de autobrake is strikt genomen een losstaand systeem, geen onderdeel van het autoflight-systeem. Je kan prima op het handje binnenkomen en toch gebruik maken van de autobrake.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_149232028
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 04:05 schreef flipsen het volgende:

[..]

Thanks! Ademloos zitten kijken :Y Alleen ben ik het niet eens met ze dat een autopilot niet kan remmen :? Zit toch een autobreak switch op?
De autobrake is ook geen onderdeel van de auto piloot. Voor de leek is er weinig verschil, maar systeem technisch zijn het twee aparte systemen.
Een autopiloot is een systeem dat alleen de flight director najaagt en de autobrake heeft niets met de flightdirector te maken.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_149232119
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 20:46 schreef inkjet het volgende:
Ah okee, dus de seatpitch blijft gelijk, alleen komen er minder rijen met BC en premium economy. Dan valt het met KLeM nog mee. Behalve voor de bagage dan. Want een volle 73 betekent nu al proppen met de handbagage. "please place smaller items below the seat in front of you'.
Die problemen met handbagage heb ik in de afgelopen vluchten eigenlijk overal meegemaakt.
pi_149233212
quote:
Die problemen met handbagage heb ik in de afgelopen vluchten eigenlijk overal meegemaakt.
Zeker. Logisch, want ruimbagage is steeds vaker extra gaan kosten. Als alle passagiers de grenzen opzoeken van wat ze nog mee de cabine in krijgen wordt het vol. Misschien moeten de maatschappijen toch eens beter gaan controleren.
--
pi_149233387
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 21:17 schreef Mylene het volgende:
Bangkok Airport nu op BBC3.

[ afbeelding ]
Hoe komt het dat hun passagiersaantal zo fors gedaald is de laatste twee jaar? De politieke onrust?
pi_149233436
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 12:12 schreef inkjet het volgende:

[..]

Zeker. Logisch, want ruimbagage is steeds vaker extra gaan kosten. Als alle passagiers de grenzen opzoeken van wat ze nog mee de cabine in krijgen wordt het vol. Misschien moeten de maatschappijen toch eens beter gaan controleren.
En dan gaat iedereen weer klagen dat het boarden zo lang gaat duren.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_149233456
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 20:39 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Zoals gezegd zullen de vluchten met de -300ER naast de vluchten van Garuda en Emirates de enige maatschappij die First Class op Schiphol vliegt.

Daar komt ook Xiamen Airlines bij.
pi_149234473
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 12:23 schreef Leatherface het volgende:
Daar komt ook Xiamen Airlines bij.
:Y

Waarschijnlijk eind oktober juli.

EDIT: moet niet te snel lezen. :@

[ Bericht 13% gewijzigd door Iemand91 op 31-01-2015 13:27:24 ]
pi_149234878
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 13:05 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

:Y

Waarschijnlijk eind oktober.
Op airliners.net werd gesproken over juli, maar een exacte datum is nog niet aangekondigd.
pi_149236733
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 12:20 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Hoe komt het dat hun passagiersaantal zo fors gedaald is de laatste twee jaar? De politieke onrust?
Don Mueang (DMK) wordt de laatste jaren meer en meer door LCC's gebruikt. Is een tijdje dichtgeweest, ook door een overstroming, waardoor onder andere Air Asia en Nok een tijdlang op BKK gevlogen hebben. Als die twee verdwijnen zie je dat wel goed terug in de cijfers denk ik.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_149238910
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 12:22 schreef The_stranger het volgende:

[..]

En dan gaat iedereen weer klagen dat het boarden zo lang gaat duren.
Meestal wordt de duur van het boarden bepaald door het rommelen met bagage, waardoor het gangpad geblokkeerd wordt.
--
pi_149255040
Die 10 stoelen in de 737-700 zijn onder andere mogelijk gemaakt door een nieuw type kleinere galley
pi_149258342
Ook Singapore Airlines gaat nu premium economy invoeren. Past ook prima in de -300ER's.
pi_149267503
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 12:11 schreef Leatherface het volgende:
Ook Singapore Airlines gaat nu premium economy invoeren. Past ook prima in de -300ER's.
Op zich wel opvallend dat ze meer premium-heavy naar Amsterdam gaan.
De -200ER had 26 Business en 245 economy; de -300 heeft 8 first, 42 business en 228 economy.
En met premium economy wordt het aantal 'normale' economy nog minder; 4 first, 48 business, 28 premium eco en 184 economy.

EDIT: de premium economy 77W gaat niet op Amsterdam ingezet worden.

EDIT #2: De cabin; een stoel minder op een rij:



[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 03-02-2015 13:27:22 ]
pi_149299887
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 04:06 schreef blingbling11 het volgende:
Die 10 stoelen in de 737-700 zijn onder andere mogelijk gemaakt door een nieuw type kleinere galley
Best interessant. Hoe doen ze dat dan? KLM serveert op langere vluchten in de BC bijvoorbeeld full service maaltijden uit, daar heb je wel voorzieningen voor nodig.
--
pi_149306800
Gaaf filmpje van KLM over landing op St. Maarten: _O_


Complete video is hier te zien: http://www.jetstreamtv.ne(...)m-747-400-ams-sxm/2/
  maandag 2 februari 2015 @ 20:25:32 #192
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_149307440
Ik zag ze op twitter ja. Erg gaaf.
pi_149313538
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:17 schreef inkjet het volgende:

[..]

Best interessant. Hoe doen ze dat dan? KLM serveert op langere vluchten in de BC bijvoorbeeld full service maaltijden uit, daar heb je wel voorzieningen voor nodig.
Niet volledig te achterhalen voor mij, maar hier het betreffende stukje uit de Wolkenridder Actueel:
pi_149315643
Vandaag in de geschiedenis:

- 2 februari 1959: The Day the Music Died



Charles Holley (Buddy Holly), Waylon Jennings, Tommy Allsup, Carl Bunch en Frankie Sardo waren op 23 januari begonnen met de "The Winter Dance Party" tour; 24 steden in 3 weken.
De opkomende Richard Valenzuela (Ritchie Valens) en Jiles Richardson (The Big Bopper) voltooiden de groep.
Omdat de tourbussen oud waren en vele problemen hadden (o.a. verwarming was kapot) besloot Holly een vliegtuig te charteren.
Na hun optreden op 2 februari in de Surf Ballroom in Clear Lake, Iowa zou deze Holly, Jennings en Allsup vanaf naburig Mason City Municipal Airport naar Hector Airport bij Fargo, North Dakota vliegen.
De vlucht werd uitgevoerd met een 1947 Beechcraft Bonanza (N3794N) met Roger Peterson als piloot.

Richardson had griep en vroeg Jennings om zijn stoel. Toen Holly dit hoorde zei hij voor de grap:
"Well, I hope your ol' bus freezes up." waarop Jennings antwoorde: "Well, I hope your ol' plane crashes."

Valens, die nog nooit had gevlogen, vroeg Allsup om zijn stoel. In een kamer van de Ballroom gooiden ze hierop een munt op; Valens won.

Op de vroege ochtend van dinsdag 3 februari vertrok de Bonanza om 00:55 uur van baan 17 richting Faro, nagekeken door de eigenaar van Bonanza Hubert Dwyer en de Ballroom manager.
Wanneer Faro die ochtend niets van het vliegtuig verneemt rapporteert Dwyer het vliegtuig als vermist.
Met een Cessna 180 volgt hij de route van de Bonanza; binnen enkele minuten vind hij het wrak in een maïsveld op nog geen 10 kilometer ten noordwesten van het vliegveld.



Uit onderzoek zal blijken dat de crash te wijten valt aan slechte weersomstandigheden en pilot error.
Alle 4 inzittenden waren op slag dood.
Die dag crasht in New York vlucht 320 van American Airlines; een vlucht van Chicago naar LaGuardia waarbij 65 doden vallen. Het was de eerste crash van de Lockheed L-188 Electra die amper een jaar eerder voor eerst vloog.

Bij de crashsite zijn diverse monumenten geplaatst; bovenstaande staat op de exacte plek waar de Bonanza tot stilstand kwam, iets verderop staat onderstaande kenmerkende 'bril' en in 2009 is er door Dwyer ook een klein monument voor de piloot geplaatst.



- 2 februari 1982: Een Mil Mi-26 transporthelikopter tilt een vracht van 56,768 ton naar een hoogte van 2000 meter. Tot op de dag staat dit record als grootste massa ooit getild naar deze hoogte door een helikopter.
De Mil Mi-26 is grootste en krachtigste helikopter ooit die in productie is gegaan.
Alleen de Mil V-12 is groter en zwaarder maar is nooit in productie gegaan.
De laadruimte en payload is vergelijkbaar met de Lockheed C-130 Hercules.
Willekeurige foto van de Mi-26:



- 2 februari 1998: Kabelliftramp in Cavalese

Een Grumman EA-6 Prowler (163045) was bezig met een laagvliegoefening bij Cavalese wanneer de piloot plotseling de gele gondel zag dalen.
Hierop probeerde hij hieronder door te sturen maar het was te laat; met 870 km/h vliegt het op zo'n 80-100 meter hoogte met de rechtervleugel door de kabel heen.
De gondel stort 80 meter naar beneden; alle 20 inzittenden - 8 Duitsers, 5 Belgen, 3 Italianen, 2 Polen, 1 Oostenrijker en een Nederlander tussen 14 en 61 jaar oud zijn op slag dood.



Hoewel beschadigd kon de Prowler veilig terugkeren naar Aviano Air Base.



Bij een eerste vervolging worden de piloot en navigator door de krijgsraad vrijgesproken; in Europa en vooral in Italië liepen de emoties hoog op.
Beiden werden later een tweede keer voor de krijgsraad gebracht voor obstructie van de rechtsgang omdat ze een videoband hadden vernietigd die als bewijs kon dienen.
Beiden werden uiteindelijk oneervol ontslagen.

Op 9 maart 1976 was dezelfde skilift betrokken bij de dodelijk ongeval waarbij 43 mensen - waaronder 15 kinderen - omkomen wanneer een kabel breekt. Tot op de dag is dit de dodelijkste ongeval met een kabelbaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 03-02-2015 00:14:55 ]
pi_149315775
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
Willekeurige foto van de Mi-26:

Iets té willekeurig, want dat is toch echt een Amerikaanse CH-53E Super Stallion.

Deze lijkt er meer op:



;)
pi_149316065
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 00:06 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Iets té willekeurig, want dat is toch echt een Amerikaanse CH-53E Super Stallion.

Het is toch écht een Mil Mi-26 ;)
  dinsdag 3 februari 2015 @ 00:53:32 #197
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149316558
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_149318463
Dit is een Super Stallion:
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_149319196
Zag net vanuit de trein een aantal crashtenders rijden richting polderbaan... Gaat er wat gebeuren? :o
  dinsdag 3 februari 2015 @ 10:02:37 #200
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_149319215
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 00:06 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Iets té willekeurig, want dat is toch echt een Amerikaanse CH-53E Super Stallion.

Deze lijkt er meer op:

[ afbeelding ]

;)
Iemand91 fout verbeteren :')
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')