Vandaag in de geschiedenis:
- 2 februari 1959: The Day the Music DiedCharles Holley (
Buddy Holly), Waylon Jennings, Tommy Allsup, Carl Bunch en Frankie Sardo waren op 23 januari begonnen met de "
The Winter Dance Party" tour; 24 steden in 3 weken.
De opkomende Richard Valenzuela (
Ritchie Valens) en Jiles Richardson (
The Big Bopper) voltooiden de groep.
Omdat de tourbussen oud waren en vele problemen hadden (o.a. verwarming was kapot) besloot Holly een vliegtuig te charteren.
Na hun optreden op 2 februari in de
Surf Ballroom in Clear Lake, Iowa zou deze Holly, Jennings en Allsup vanaf naburig
Mason City Municipal Airport naar
Hector Airport bij Fargo, North Dakota vliegen.
De vlucht werd uitgevoerd met een 1947 Beechcraft Bonanza (N3794N) met Roger Peterson als piloot.
Richardson had griep en vroeg Jennings om zijn stoel. Toen Holly dit hoorde zei hij voor de grap:
"Well, I hope your ol' bus freezes up." waarop Jennings antwoorde:
"Well, I hope your ol' plane crashes."Valens, die nog nooit had gevlogen, vroeg Allsup om zijn stoel. In een kamer van de Ballroom gooiden ze hierop een munt op; Valens won.
Op de vroege ochtend van dinsdag 3 februari vertrok de Bonanza om 00:55 uur van baan 17 richting Faro, nagekeken door de eigenaar van Bonanza Hubert Dwyer en de Ballroom manager.
Wanneer Faro die ochtend niets van het vliegtuig verneemt rapporteert Dwyer het vliegtuig als vermist.
Met een Cessna 180 volgt hij de route van de Bonanza; binnen enkele minuten vind hij het wrak in een maïsveld op nog geen
10 kilometer ten noordwesten van het vliegveld.
Uit onderzoek zal blijken dat de crash te wijten valt aan slechte weersomstandigheden en pilot error.
Alle 4 inzittenden waren op slag dood.
Die dag crasht in New York vlucht 320 van American Airlines; een vlucht van Chicago naar LaGuardia waarbij 65 doden vallen. Het was de eerste crash van de Lockheed L-188 Electra die amper een jaar eerder voor eerst vloog.
Bij de crashsite zijn diverse monumenten geplaatst; bovenstaande staat op de exacte plek waar de Bonanza tot stilstand kwam, iets verderop staat onderstaande kenmerkende 'bril' en in 2009 is er door Dwyer ook een klein monument voor de piloot geplaatst.
- 2 februari 1982: Een Mil Mi-26 transporthelikopter tilt een vracht van 56,768 ton naar een hoogte van 2000 meter. Tot op de dag staat
dit record als grootste massa ooit getild naar deze hoogte door een helikopter.
De Mil Mi-26 is grootste en krachtigste helikopter ooit die in productie is gegaan.
Alleen de Mil V-12 is groter en zwaarder maar is nooit in productie gegaan.
De laadruimte en payload is vergelijkbaar met de Lockheed C-130 Hercules.
Willekeurige foto van de Mi-26:
- 2 februari 1998: Kabelliftramp in Cavalese
Een Grumman EA-6 Prowler (163045) was bezig met een laagvliegoefening bij Cavalese wanneer de piloot plotseling de gele gondel zag dalen.
Hierop probeerde hij hieronder door te sturen maar het was te laat; met 870 km/h vliegt het op zo'n
80-100 meter hoogte met de rechtervleugel door de kabel heen.
De gondel stort 80 meter naar beneden; alle 20 inzittenden - 8 Duitsers, 5 Belgen, 3 Italianen, 2 Polen, 1 Oostenrijker en een Nederlander tussen 14 en 61 jaar oud zijn op slag dood.
Hoewel beschadigd kon de Prowler veilig terugkeren naar
Aviano Air Base.
Bij een eerste vervolging worden de piloot en navigator door de krijgsraad vrijgesproken; in Europa en vooral in Italië liepen de emoties hoog op.
Beiden werden later een tweede keer voor de krijgsraad gebracht voor obstructie van de rechtsgang omdat ze een videoband hadden vernietigd die als bewijs kon dienen.
Beiden werden uiteindelijk oneervol ontslagen.
Op 9 maart 1976 was dezelfde skilift betrokken bij de dodelijk ongeval waarbij 43 mensen - waaronder 15 kinderen - omkomen wanneer een kabel breekt. Tot op de dag is dit de dodelijkste ongeval met een kabelbaan.
[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 03-02-2015 00:14:55 ]