Dat maakt het nog steeds niet efficient.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als jij een ton op de bank zet wordt meer dan een ton uitgeleend.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking
Ik zie een valse keuze. Of dit corrupte systeem OF communisme. Er is nog meer onder de zon.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je mag het op de agenda zetten zoveel je wil. Mogelijk past het zelfs wel bij de sukkels in de kamer om te moeten praten over wat de sukkels buiten de kamer bezig houdt. Verder is het natuurlijk absurd om geldcreatie bij de commerciële banken weg te halen en naar een communistische systeem te gaan. Ik moet er ook niet aan denken dat er overheidsloketten komen van de DNB waar je moet vragen of je geld mag lenen en dat je alleen daar met spaargeld thuis kan.
Volgens mij zijn er niet meer keuzen dan commerciële banken of communistisch systeem maar ik wacht af wat je kunt bedenken.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zie een valse keuze. Of dit corrupte systeem OF communisme. Er is nog meer onder de zon.
Nee wat absurd is om al te gaan steigeren om geldcreatie te discussieren. Geldcreatie is DE BASIS van onze hele economie. We kunnen namelijk als we het systeem anders inrichten een veel beter systeem creeeren met een veel stabieler economie.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je mag het op de agenda zetten zoveel je wil. Mogelijk past het zelfs wel bij de sukkels in de kamer om te moeten praten over wat de sukkels buiten de kamer bezig houdt. Verder is het natuurlijk absurd om geldcreatie bij de commerciële banken weg te halen en naar een communistische systeem te gaan. Ik moet er ook niet aan denken dat er overheidsloketten komen van de DNB waar je moet vragen of je geld mag lenen en dat je alleen daar met spaargeld thuis kan.
uh, jawel...quote:
Omdat je bank meer doet dan dat. En verzekeringen vallen er ook onder. En je pensioen, je beleggingen etc. Er gebeurd een heleboel, er is veel controle op zaken (verzekeringen), veel bureaucratie.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar hoe is dat efficient? Als ik een ton op de bank zet krijg ik 1000 euro per jaar aan rente, degene die het weer leent van die bank betaalt 9000 aan rente. 8000 euro lijkt mij niet een bedrag voor efficiente bemiddeling tussen mensen die geld over hebben en mensen die geld nodig hebben.
De financiele sector in Nederland kost ons aan lonen en winstuitkeringen e.d. grofweg 50 miljard, terwijl als ik het me goed herinner minder dan de helft van de economie iets met die kapitaaldistributie te maken heeft. Hoe is dat efficient?
Het gaat er nou juist om dat een bank het geld wat het aan jou uitleent ter plekke creeert. De rente (dus het extra schaap waar jij het over hebt) is weer een ander verhaal.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:16 schreef WvdL het volgende:
[..]
ok......
Probeer eens alle kennis en aangeleerde kennis uit te zetten. puur op boerenverstand.
Als ik jou een schaap uitleen en na 2 jaar wel 2 terug verwacht.
creeer ik dan een schaap? of beloof jij dat jij er 1 'creeert' op lange termijn om om jouw korte termijn wens te vervullen?
Dat kan volgens mij dus niet dus ik ben benieuwd naar jouw uitwerking. Als je geen geld creëert wordt het ook heel moeilijk om toegevoegde waarde te creëren en te laten uitbetalen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:27 schreef Japie77 het volgende:
We kunnen namelijk als we het systeem anders inrichten een veel beter systeem creeeren met een veel stabieler economie.
quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:21 schreef Angelyna het volgende:
Dit is het schaap dat je van de bank krijgt.
[ afbeelding ]
En dit zijn de schapen die je terugbetaald.
[ afbeelding ]
Geloof dat ik niet begrijp wat jij bedoeld en andersomquote:Op woensdag 14 januari 2015 15:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat maakt het nog steeds niet efficient.
Ja, knappe koppen een paar miljoen per jaar betalen om te bedenken hoe je voordeel haalt uit nanoseconden vroegere koersinformatie, en ingewikkelde financiele producten verzinnen. Maar hoe is dat efficient in de kapitaaldistributie?quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:28 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Omdat je bank meer doet dan dat.
Je kan een onafhankelijk orgaan gebruiken wat let op de lange termijn effecten in de economie. En de winsten van geldcreatie wat nu alleen naar bankiers gaat zou natuurlijk naar alle burgers moeten gaan. Als je dat communisme noemt dan....quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:24 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er niet meer keuzen dan commerciële banken of communistisch systeem maar ik wacht af wat je kunt bedenken.
Cherrypickingquote:Op woensdag 14 januari 2015 15:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, knappe koppen een paar miljoen per jaar betalen om te bedenken hoe je voordeel haalt uit nanoseconden vroegere koersinformatie, en ingewikkelde financiele producten verzinnen. Maar hoe is dat efficient in de kapitaaldistributie?
Daar zijn niet zo veel mensen mee bezig.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, knappe koppen een paar miljoen per jaar betalen om te bedenken hoe je voordeel haalt uit nanoseconden vroegere koersinformatie, en ingewikkelde financiele producten verzinnen. Maar hoe is dat efficient in de kapitaaldistributie?
Het verschil met geld en schapen is dat schapen er enkel zijn in een tastbare fysieke vorm. Geld is er ook in een niet-tastbare digitale vorm. Juist hierdoor is het mogelijk voor banken om geld te scheppen. Ze verhogen (in de vorm van een lening) de 1.000 euro op je rekening zo even naar 2.000 euro. Om jou die lening te geven hoeven ze niet 1.000 euro van een andere rekening af te halen of 1.000 euro aan biljetten uit de kluis van de bank te halen. Omdat ze deze 1.000 euro extra ook niet in een grote bankkluis hoeven te hebben, kunnen ze geld creëren. En het is echt geld, want jij kunt het pinnen en er vervolgens mee betalen of via je internetbankieren weer overmaken naar een winkel waar je iets wilt kopen. Dit mag gewoon en is compleet volgens de regels.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:16 schreef WvdL het volgende:
[..]
ok......
Probeer eens alle kennis en aangeleerde kennis uit te zetten. puur op boerenverstand.
Als ik jou een schaap uitleen en na 2 jaar wel 2 terug verwacht.
creeer ik dan een schaap? of beloof jij dat jij er 1 'creeert' op lange termijn om om jouw korte termijn wens te vervullen?
Dat orgaan is er nu ook dat zijn de centrale banken die bepalen hoeveel geld de banken mogen uitlenen en welke bedragen ze op de balans moeten hebben staan. Daarnaast sturen ze met de rente tarieven aan of mensen gaan lenen of sparen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:31 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je kan een onafhankelijk orgaan gebruiken wat let op de lange termijn effecten in de economie. En de winsten van geldcreatie wat nu alleen naar bankiers gaat zou natuurlijk naar alle burgers moeten gaan. Als je dat communisme noemt dan....
Ja.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:34 schreef Ryon het volgende:
Dus als ik mijn schuld bij de ING inlos dan vernietig ik geld?
Dan ga je er van uit dat commerciële banken altijd de boel besodemieteren. Dank daarvoor. Maar persoonlijk denk ik dat islamitisch bankieren of terugkeer naar de goudstandaard alternatieven zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:24 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er niet meer keuzen dan commerciële banken of communistisch systeem maar ik wacht af wat je kunt bedenken.
Waarom denk je dat?quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan ga je er van uit dat commerciële banken altijd de boel besodemieteren. Dank daarvoor. Maar persoonlijk denk ik dat islamitisch bankieren of terugkeer naar de goudstandaard alternatieven zijn.
Daar gaat dit verhaal niet over als ik hun site lees want ook islamitische banken zijn commerciële banken en ook met de gouden standaard heb je private banken.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan ga je er van uit dat commerciële banken altijd de boel besodemieteren. Dank daarvoor. Maar persoonlijk denk ik dat islamitisch bankieren of terugkeer naar de goudstandaard alternatieven zijn.
islamitisch bankieren werkt net als gewoon bankieren alleen noemen ze rente administratiekosten.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is wat katholieken een gereformeerde streek noemen, en andersomquote:Op woensdag 14 januari 2015 15:37 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
islamitisch bankieren werkt net als gewoon bankieren alleen noemen ze rente administratiekosten.
Ja ja, wonderen gebeurenquote:Op woensdag 14 januari 2015 15:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dat we dat nog eens mee mochten maken
Overigens denk ik niet dat commerciële banken de boel besodemieteren en heb ik die suggestie niet gewekt.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat de goudstandaard een harde beperking is op geldcreatie en omdat moslims niet van rente houden en geld dan word uitgeleend om de wereld beter te maken, niet om te woekeren.quote:
Precies. Dus jouw valse keuze is ongeldig.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar gaat dit verhaal niet over als ik hun site lees want ook islamitische banken zijn commerciële banken en ook met de gouden standaard heb je private banken.
Maar die hebben dus totaal geen invloed op particuliere banken is de laatste jaren gebleken. En de politiek heeft totaal geen inzage in de dossiers van centrale banken. Centrale banken zijn in sommige landen half of helemaal privaat. Dit is dus op dit moment niet dat orgaan EN het heeft niet het juiste mandaat, nl zorgen dat de hele economie en maatschappij baat heeft op lange termijn.quote:Op woensdag 14 januari 2015 15:34 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat orgaan is er nu ook dat zijn de centrale banken die bepalen hoeveel geld de banken mogen uitlenen en welke bedragen ze op de balans moeten hebben staan. Daarnaast sturen ze met de rente tarieven aan of mensen gaan lenen of sparen.
Als je hun ook verantwoordelijk maakt voor het uitlenen krijg je dus mensen die zelf totaal niet afhankelijk zijn van het resultaat van de lening aan de macht want verliezen komen ten laste van de overheid en winsten ook, volgens mij een slecht systeem dat corruptie in de hand gaat werken.
eerste zinnige antwoord.. dank uquote:Op woensdag 14 januari 2015 15:34 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het verschil met geld en schapen is dat schapen er enkel zijn in een tastbare fysieke vorm. Geld is er ook in een niet-tastbare digitale vorm. Juist hierdoor is het mogelijk voor banken om geld te scheppen. Ze verhogen (in de vorm van een lening) de 1.000 euro op je rekening zo even naar 2.000 euro. Om jou die lening te geven hoeven ze niet 1.000 euro van een andere rekening af te halen of 1.000 euro aan biljetten uit de kluis van de bank te halen. Omdat ze deze 1.000 euro extra ook niet in een grote bankkluis hoeven te hebben, kunnen ze geld creëren. En het is echt geld, want jij kunt het pinnen en er vervolgens mee betalen of via je internetbankieren weer overmaken naar een winkel waar je iets wilt kopen. Dit mag gewoon en is compleet volgens de regels.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |