quote:Wat weten we over de aanslag op Charlie Hebdo? Een overzicht
Op de burelen van het Franse satirische blad Charlie Hebdo is rond half twaalf een schietpartij losgebarsten. In elk geval hoofdredacteur Stéphane ‘Charb’ Charbonnier en de controversiële cartoonist Cabu kwamen daarbij om het leven. De daders, bewapend met Kalasjnikovs, zijn nog niet gepakt. Wat weten we nu?
Het parket van Parijs spreekt van zeker twaalf doden. Volgens persbureau Reuters zijn ten minste tien mensen gewond, van wie vijf ernstig.
De Franse politie is op zoek naar drie daders, schrijft persdienst ANP. Eerder werd gesproken van twee, maar volgens minister Cazeneuve van Binnenlandse Zaken zijn het er drie.
De daders, gemaskerd, zwart gekleed en bewapend met Kalasjnikovs, zouden tegen ooggetuigen hebben gezegd: “Zeg maar tegen de media dat we van Al-Qaeda Jemen zijn”, meldt 20 Minutes. Volgens de politie riepen ze verder: “Wij wreken de profeet”.
Volgens The Guardian zijn drie aanvallers in een ontsnappingswagen gesprongen, een vierde man zat achter het stuur. Hun auto, een zwarte Citroën, is teruggevonden in het centrum van Parijs. De daders zouden richting het noordoosten van Parijs zijn gevlucht.
De Franse krant Le Parisien spreekt van een goed voorbereide aanslag. De daders vielen binnen tijdens een redactievergadering, waardoor veel redacteuren en tekenaars van Charlie Hebdo (hier een kort profiel) in één ruimte waren. Ook zouden ze slachtoffers bij hun voornaam hebben genoemd.
Volgens Le Monde zijn in het plaatje rechts beelden van de vluchtende daders.
Charlie Hebdo zou de laatste weken zijn beveiligd wegens nieuwe bedreigingen. Eerder kreeg de redactie bedreigingen nadat het blad controversiële columns en spotprenten over de profeet Mohammed publiceerde.
Cartooniste Corinne ‘Coco’ Rey van Charlie Hebdo zou de schutters onder bedreiging hebben binnengelaten. Volgens Rey spraken de daders perfect Frans en zeiden ze dat ze “van Al-Qaeda” waren. De schietpartij zou vijf minuten hebben geduurd.
In de laatste (wrange) cartoon van hoofdredacteur Charb stond de tekst: “Nog steeds geen aanslagen in Frankrijk.” “Wacht eens! We hebben nog tot het eind van januari om onze beste wensen over te brengen.
In de Charlie Hebdo van vandaag, de laatste uitgave, stond een artikel over de Franse schrijver Michel Houellebecq. In zijn boek Soumission beschrijft hij het jaar 2022 onder een eerste islamitische president. De laatste tweet van het blad ging over IS-leider al-Baghdadi.
quote:Charlie Hebdo, satirisch blad met heel wat vijanden
De aanslag op het redactiekantoor van het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo in Parijs, waarbij vandaag doden vielen, staat niet op zichzelf. Het provocerende blad wordt al lang achtervolgd door processen en bedreigingen. Wat voor blad is Charlie Hebdo?
Het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo publiceerde in 2012, midden in de golf van protest tegen de anti-islam film Innocence of Muslims, spotprenten van de profeet Mohammed. 'De beelden zullen degenen choqueren die gechoqueerd willen worden', liet hoofdredacteur Charb weten.
Op de cover van de editie van 19 september 2012 staat een moslim in een rolstoel afgebeeld die wordt voortgeduwd door een orthodoxe jood, met de titel Intouchables 2, verwijzend naar de film Intouchables, de Franse inzending voor de Oscars dat jaar.
Franse humor
Het blad staat in een lange Franse traditie. De wortels daarvan liggen bij maandblad Hara-Kiri, in 1960 opgericht door François Cavanna. Hara-Kiri kende God noch gebod, en liet zich ook aan politiek niets gelegen liggen. Na een lange reeks processen en verschijningsverboden legde het blad in 1985 het loodje. Intussen had Charlie Hebdo zich al warmgelopen. Het nam de rol van satirische voorpost moeiteloos over.
Franse humor valt uiteen in twee uitersten. Je hebt de zeer zorgvuldig uitgewerkte grap die is gebaseerd op gewone types die uit de rails lopen; filmmakers Jacques Tati en Louis de Funès beheersten de finesses daarvan. Dany Boon - van de film Bienvenue chez les ch'tis- is hun verre nazaat. Haaks daarop staat een inktzwarte variant, waarvoor niets heilig is. Dat is zeg maar de lijn Céline, Houellebecq en Hara-Kiri. Bij de presentatie van een boek over Hara-Kiri werd het een jaar geleden nog eens uitgelegd. 'Kun je lachen om een kind dat sterft', vroeg de een. 'Ja, maar het gaat beter als het er meer zijn', was het antwoord.
Humor buiten alle perken dus. Die lijn wordt in Charlie Hebdo voortgezet, even scherp, nietsontziend en bruut soms als in Hara-Kiri. Net als Hara-Kiri moet het blad zien rond te komen zonder advertenties - adverteerders denken dat je idioot bent, had Cavanna gedicteerd. Charlie Hebdo verkeert met zijn oplage van ongeveer 50 duizend exemplaren financieel dan ook doorgaans in de gevarenzone.
Blad van tekenaars
Maar er zijn ook verschillen. Anders dan Hara-Kiri, dat veel fotografie en collages bevatte, is Charlie Hebdo een blad van tekenaars. Zij maken er de dienst uit. Dat begint al met de naam: Charlie is een verwijzing naar Charlie Brown, het Amerikaanse stripfiguurtje dat wordt bewonderd door oprichters Wolinski en Cabu (Hebdo staat trouwens voor hebdomodaire - weekblad).
En Charlie Hebdo is een politiek blad. Het kiest positie op de linkerzijde, bestrijdt kerncentrales lang voordat het woord ecologie gemunt is en heeft een deskundige in de gelederen die extreem rechts met argusogen volgt. 'Maar we zijn vrijdenkers', vult Coma aan. 'Als links ons op de zenuwen werkt, tikken we ze net zo hard op de vingers.'
Met die dwarse stellingname maakt het blad heel wat vijanden. Al in 1993 wordt een editie met koning Boudewijn op de omslag in België verboden, het nummer van 19 september 2001 mag de Verenigde Staten niet in. Veruit de grootste klap komt op 8 februari 2006, als Charlie Hebdo de Deense Mohammed-cartoons afdrukt, en er zelf nog een paar aan toevoegt.
Processen
Een regen van processen daalt op de redactie neer, hoofdredacteur Philippe Val krijgt intensieve beveiliging. Het eind van het liedje is dat Charlie Hebdo door de rechter wordt vrijgesproken. 'Dan zie je wat onze rol is', zei destijds tekenaar en redactiechef Riss (de tekenaars van Charlie Hebdo hebben allemaal een geuzennaam). 'De andere Franse media durfden het niet aan de cartoons af te drukken. Ze hebben van onze houding iets opgestoken. Dit keer is de solidariteit daardoor groter.'
Blijft de vraag waarom een blad dat al zo lang achtervolgd wordt door processen en bedreigingen geen beveiliging in de arm neemt als het een Sharia Hebdo uitbrengt. 'Daar raak je de kern van Charlie Hebdo', zegt Coma. 'Als redactie deelden we de euforie rond de Arabische opstanden en waren we diep teleurgesteld door het vervolg. Toen zei iemand - ik weet niet eens meer wie - we maken een Sharia Hebdo. Nooit hebben we gedacht dat dit de reactie kon zijn.'
Molotovcocktail
De beveiliging van het kantoor van Charlie Hebdo is inmiddels opgevoerd. Vorig jaar moest de redactie van het blad op zoek naar een andere werkplek, nadat in november een molotovcocktail naar binnen werd gegooid. De redactielokalen brandden uit, computers en archieven gingen verloren. Dat allemaal omdat het weekblad een nummer aankondigde met Mohammed als gasthoofdredacteur en zich voor de gelegenheid omdoopte tot Sharia Hebdo.
'Wij gaan door waar anderen halt houden', zei tekenaar en redactiechef Riss. 'Als een soort verkenners zoeken we de grenzen op. Dat wij dat doen, maakt voor de andere media het speelveld groter; het voorkomt dat ze te voorzichtig worden. We tekenen niet alleen om te amuseren, maar ook om die vrijheid te bevechten.'
'We weten nu weer precies waarom we het blad maken', zei Riss, die er sinds de oprichting in 1992 werkt. Hij is opgeleid als jurist. Het opzoeken van de grenzen van de vrijheid van meningsuiting was voor hem een belangrijke reden om hier te gaan werken. 'We willen de mechanismen blootleggen die mensen dom kunnen houden. Dat kan religie zijn, maar ook media, politiek en economie. En daarbij nemen we inderdaad risico's.'
Linkjesquote:Charlie Hebdo zal volgende week gewoon verschijnen
Het door een terroristische aanslag getroffen weekblad Charlie Hebdo zal volgende week gewoon verschijnen.
Dat meldt een journalist van het Franse persbureau AFP, die zegt zich te baseren op een medewerker van Charlie Hebdo.
Eerder gaven enkele grote Franse mediabedrijven aan, de handen ineen te slaan om de toekomst van het weekblad veilig te stellen. Woensdag werden onder meer tien werknemers van het Franse satireblad doodgeschoten, tijdens een terroristische aanslag op de hoofdredactie van Charlie Hebdo.
Steun
Radio France, France Televisions (beiden onderdeel van de Franse publieke omroep) en de krant Le Monde hebben een gezamenlijke verklaring naar buiten gebracht, waarin de media aangeven het blad persoonlijke en materiële steun te verlenen.
Er werd in de verklaring niet in detail uitgelegd welke goederen er klaar zouden staan.
Het satirische weekblad Charlie Hebdo is oorspronkelijk opgericht in 1969. Het linkse blad ageert met behulp van spotprenten, humor, tirades, essays en nieuwsverhalen tegen extreemrechts, religies en de traditionele politiek
quote:
Dit vertalen naar "de moslims" en "de islam" is jezelf gek maken. En heel smerig.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Moslimextremisme. Hmmm. Wat riepen ze ook alweer in de straat? 'we hebben wraak genomen voor de profeet' met het bekende riedeltje erachter aan.
Maar heeft niets te maken met de islam hoor... neeuuuh.
Ontkennen is jezelf voor de gek houden. En heel smerig.
Volgens mij ken je het verschil tussen fascisten en pacifisten niet zo goed maar dat maakt niet uit.quote:
Bij compleet gebrek aan zelfreflectie en compleet gehersenspoeld door een sprookje wat boven alles gesteld wordt. Zelfs het heelal.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:21 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
Ben het helemaal met je eens. En maar wijzen naar anderen en niet het probleem binnen de islam zoeken. Zo zal het probleem altijd blijven bestaan.
Wie is Charlie?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:14 schreef eight het volgende:
[..]
De vrouw van Charlie. Let eens op man
Afvallige in dienst van taghoud(?), dus telt niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:22 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Nee hoor, ze hebben een moslim (agent) gedood. Dan ga je naar de hel.
twitter:fonslambie twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 19:23:24Premier #Rutte gaat zondag a.s. naar #Parijs voor stille tocht #CharieHebdo. reageer retweet
"forced sodomy"quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:21 schreef yvonne het volgende:
http://newsthump.com/2015(...)ves-burning-in-hell/
Ontkennen wat het probleem is. Niet in willen zien. En vooral, wegkijken.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:23 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dit vertalen naar "de moslims" en "de islam" is jezelf gek maken. En heel smerig.
Oh werkt dat zó in religiequote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:24 schreef NotYou het volgende:
[..]
Afvallige in dienst van taghoud(?), dus telt niet.
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:24 schreef YazooW het volgende:
Geen idee of deze hier al gepost is, geen tijd om alle topics door te lezen die ik gemist heb.
Dus die hoer gaat op onze kosten een beetje sympathiek opwekken? Wat een vuile hypocriete klootzak is het ook.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:24 schreef Ajacied422 het volgende:
twitter:fonslambie twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 19:23:24Premier #Rutte gaat zondag a.s. naar #Parijs voor stille tocht #CharieHebdo. reageer retweet
Nee dat verlang ik helemaal niet. En dit is ook een geheel ander conflict, zowel Irak als de Koerden vroeger hier om interventie. Iets wat in Afghanistan en Irak niet zo was.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:17 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Antwoord weten we maar ondertussen verlangen wij wel dat de VS ingrijpt bij een conflict
Alle misdaden die Amerikanen plegen worden door de beugel gezien omdat ze hun eigen rechter spelen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:18 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom ik kan me conflict daarover herinneren tijdens de oorlog in Servie. Maar omdat ze niet meedoen met onze ICC zijn zij verantwoordelijk voor het proces van radicalisering dat je nu overal in de islamitische wereld ziet ?
Ik vind het wel netjes.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:25 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dus die hoer gaat op onze kosten een beetje sympathiek opwekken? Wat een vuile hypocriete klootzak is het ook.
Kijk op Twitter even bij #jesuiskouachi En open Godverdomme je ogen. Er is binnen de islam een significant deel dat dit soort geweld gewoon goedkeurt of zelfs aanmoedigt. Van mij mogen ze al deze mongolen die onder de # hun steun betuigen zo de zee in kieperen. Hopen dat ze goed kunnen zwemmen. Wat een fucking varkens.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:17 schreef Xa1pt het volgende: [..] Als dit met de islam te maken heeft hebben 95% van de moslims die niemand vermoorden ook met de islam te maken.
Nou zeg wat een stoere pubersquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:24 schreef YazooW het volgende:
Geen idee of deze hier al gepost is, geen tijd om alle topics door te lezen die ik gemist heb.
Jij kijkt weg van de realiteit, naar je fantasiewereld, waarin je allerlei zaken projecteert op grote groepen mensen. Heeft wat weg van paranoia.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ontkennen wat het probleem is. Niet in willen zien. En vooral, wegkijken.
Neuh, sociale media is niet echt representatief. Daar lijken 200 reacties al veel.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Kijk op Twitter even bij #jesuiskouachi En open Godverdomme je ogen. Er is binnen de islam een significant deel dat dit soort geweld gewoon goedkeurt of zelfs aanmoedigt. Van mij mogen ze al deze mongolen die onder de # hun steun betuigen zo de zee in kieperen. Hopen dat ze goed kunnen zwemmen. Wat een fucking varkens.
Malle boy die Mark.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:24 schreef Ajacied422 het volgende:
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:25 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dus die hoer gaat op onze kosten een beetje sympathiek opwekken? Wat een vuile hypocriete klootzak is het ook.
Hoeveel van de 1 miljard moslims hebben die tag al gebruikt?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Kijk op Twitter even bij #jesuiskouachi En open Godverdomme je ogen. Er is binnen de islam een significant deel dat dit soort geweld gewoon goedkeurt of zelfs aanmoedigt. Van mij mogen ze al deze mongolen die onder de # hun steun betuigen zo de zee in kieperen. Hopen dat ze goed kunnen zwemmen. Wat een fucking varkens.
Netjes was geweest als ie heel NL mee had laten komen, had best van die 1000 euro wat we nog tegoed hebben betaald kunnen worden.quote:
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:25 schreef Ferbo het volgende:
[..]
Nee dat verlang ik helemaal niet. En dit is ook een geheel ander conflict, zowel Irak als de Koerden vroeger hier om interventie. Iets wat in Afghanistan en Irak niet zo was.
[..]
Alle misdaden die Amerikanen plegen worden door de beugel gezien omdat ze hun eigen rechter spelen.
De haat jegens het westen van veel moslimgemeenschappen die radicaliseren komt door acties van USA denk aan Irak en Afghanistan. Het bombarderen van gehele dorpen in Afghanistan omdat er Al-Qaida of Taliban leden zouden zitten. Heel veel onnodige slachtoffers. De moslimhaat in Amerika die overgesprongen is naar het westen zijn gewoon duidelijke oorzaken van het Radicalisme binnen de Islam. En ja daar heeft Amerika een heel erg groot aandeel in.
Ik vind de hoeveelheid steunbetuigingen ook echt verbazingwekkend.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Vooral bij joods gerelateerde berichtenquote:
Jij denkt dat wat op Twitter geroeptoeterd word een significant aandeel van de moslim gemeenschap is? Ik zou zeggen: open godverdomme je ogen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Er is wel degelijk een hele grote groep binnen de islam die waanzinnig geradicaliseerd is. En dat is een proces wat we helaas zelf (met oliedollars) hebben gefinancierd.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:26 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jij kijkt weg van de realiteit, naar je fantasiewereld, waarin je allerlei zaken projecteert op grote groepen mensen. Heeft wat weg van paranoia.
provocerende satire, moet kunnen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:24 schreef YazooW het volgende:
lekker boeiejendquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:24 schreef YazooW het volgende:
Zie Wahabisme.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:28 schreef Proximo het volgende:
[..]
Er is wel degelijk een hele grote groep binnen de islam die waanzinnig geradicaliseerd is. En dat is een proces wat we helaas zelf (met oliedollars) hebben gefinancierd.
Dat wegzetten als paranoia, dat is wegkijken.
Andersom zijn de overdrijvingen die te lezen vallen ook gewoon een vorm van paranoia.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:28 schreef Proximo het volgende:
[..]
Er is wel degelijk een hele grote groep binnen de islam die waanzinnig geradicaliseerd is. En dat is een proces wat we helaas zelf (met oliedollars) hebben gefinancierd.
Dat wegzetten als paranoia, dat is wegkijken.
Fantasiewereld? Weg van realiteit? In je sprookjesboek. Daar zit een fantasiewereld in.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:26 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jij kijkt weg van de realiteit, naar je fantasiewereld,
Alle niet moslims zijn toch kaffir in de ogen van de volhardende? Die krijgen direct geprojecteerd op hun dat ze nog minder waard zijn dan een varken.quote:waarin je allerlei zaken projecteert op grote groepen mensen.
Paranoïde. Denk eerder dat jij daar dichter bij in de buurt zit met je opvatting. Al gereageerd op die andere 'Je suis... ' vind ik wel een plek voor je.quote:Heeft wat weg van paranoia.
Vraag me af wie van de heren 'voor staat'...quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:25 schreef LTVDK het volgende:
http://www.20minutes.fr/s(...)ie-gipn-arrive-place
GIPN is in Montpellier.
[ afbeelding ]
Welke overdrijvingen dan?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Andersom zijn de overdrijvingen die te lezen vallen ook gewoon een vorm van paranoia.
Ik vind het onzin wat je hier zegt, maar ik zal jouw recht om dit te zeggen met mijn leven verdedigen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:29 schreef wicha2 het volgende:
Ik word zo onderhand een beetje gek van iedereen die die zogenaamde quote van Voltaire aanhaalt...
Komt omdat ze niet gelieerd zijn aan een moskee.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:29 schreef J0kkebr0k het volgende:
Qua brandende moskeeën valt het mee he? Had eerlijk gezegd verwacht dat er wel een aantal in vlammen op zouden gaan.
Weet je, ik ben er helemaal klaar mee. Onze cultuur is echt superieur.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:25 schreef Ferbo het volgende:
[..]
Nee dat verlang ik helemaal niet. En dit is ook een geheel ander conflict, zowel Irak als de Koerden vroeger hier om interventie. Iets wat in Afghanistan en Irak niet zo was.
[..]
Alle misdaden die Amerikanen plegen worden door de beugel gezien omdat ze hun eigen rechter spelen.
De haat jegens het westen van veel moslimgemeenschappen die radicaliseren komt door acties van USA denk aan Irak en Afghanistan. Het bombarderen van gehele dorpen in Afghanistan omdat er Al-Qaida of Taliban leden zouden zitten. Heel veel onnodige slachtoffers. De moslimhaat in Amerika die overgesprongen is naar het westen zijn gewoon duidelijke oorzaken van het Radicalisme binnen de Islam. En ja daar heeft Amerika een heel erg groot aandeel in.
Dat weet die vent helemaal niet. Mobiele netwerk zo gescrammbled zijn, dus contact was niet meer mogelijk. En als ze van te voren afgesproken hebben om zo laat gaan we tegelijk naar binnen en 10 minuten daarvoor komen die fuckers guns blazing naar buiten rennen dan kan ik me voorstellen dat daar op dat moment even de prioriteit ligt en dat het seintje van aanvallen heel even op zich laat wachten.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:27 schreef Netsplitter het volgende:
Hoorde net een oud BBE commandant iets zeggen dat me bij gebleven is.
Namelijk dat de timing de gijzelaars het leven gekost hebben, ze waren in Dammartin eerder met de inval dan in Parijs...
er is niks opgeruimd, bovendien hebben ze er zelf voor gekozen om te stervenquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:30 schreef Elfletterig het volgende:
Mooi dat de daders dood zijn. Opgeruimd staat netjes.
Wat zeg ik daar voor raars behalve dat ik natuurlijk bedoel dat het overgesprongen is naar de rest van het westen.quote:
twitter:AFP twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 19:28:43#BREAKING Charlie Hebdo gunman told French TV he was sent and financed by Al Qaeda reageer retweet
2/10quote:Op vrijdag 9 januari 2015 18:49 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
De lichamen van de dode terroristen mogen niet teruggegeven worden aan de familie, maar moeten gecremeerd worden. En de as, vermengd met varkensresten, verwerken in stoeptegels. Eens kijken hoeveel van dat soort gekkies dan nog staan te popelen om hier in het vrije westen het martelaarschap op te zoeken.
Exilium | 09-01-15 @ 18:24 | + 387 -
Dumpert.nl
twitter:AFP twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 19:30:33#BREAKING Supermarket gunman told French TV he "coordinated" with Charlie Hebdo killers reageer retweet
twitter:AFP twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 19:30:33#BREAKING Supermarket gunman told French TV he "coordinated" with Charlie Hebdo killers reageer retweet
Dit. Hopelijk dat de veiligheidsdiensten meekijken en opeens morgen een mooie lijst hebben die ze af kunnen werken.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het zijn er beangstigend veel. En dit is absoluut het topje van e ijsberg. We hebben het hier niet over enige honderden.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:28 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Jij denkt dat wat op Twitter geroeptoeterd word een significant aandeel van de moslim gemeenschap is? Ik zou zeggen: open godverdomme je ogen.
Die is dood. Hoe kan dat?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:31 schreef LTVDK het volgende:
Hij heeft een interview aan de Franse TV gegeven?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:31 schreef LTVDK het volgende:
Dit wisten we al. Ze hadden de man van wie ze de auto hadden gestolen verteld dat hij aan de media moest vertellen dat ze van Al Quida kwamen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:31 schreef LTVDK het volgende:
twitter:AFP twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 19:28:43#BREAKING Charlie Hebdo gunman told French TV he was sent and financed by Al Qaeda reageer retweet
Bedankt Geertquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:30 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Weet je, ik ben er helemaal klaar mee. Onze cultuur is echt superieur.
Tot nu toe is het westen enorm terughoudend geweest, ik hoop dat dat laat is.
Tijd dat wij eens wrak nemen. Sloop de gewelddadige moslims maar met geweld. Veel geweld. Het maakt mij niet met uit. Lees #jesuiskouachi en dan snap je waarom.
Mensen die het doen van allerlei onschuldige burgers op deze manier steunen verdienen het niet om hier te wonen en ons leven zuur te maken.
Hou toch op man.. War on Terrorism revisited? Part deux?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:32 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het zijn er beangstigend veel. En dit is absoluut het topje van e ijsberg. We hebben het hier niet over enige honderden.
Het is tijd om een echte oorlog te beginnen tegen dit uitschot.
Dat wisten we al ja, maar niet dat een dooie dit zelf verteld aan de tv. Dat is wat hier staat.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:32 schreef richolio het volgende:
[..]
Dit wisten we al. Ze hadden de man van wie ze de auto hadden gestolen verteld dat hij aan de media moest vertellen dat ze van Al Quida kwamen.
Waarom IS dan de aanval claimt is raar.
Zal wel meevallen toch, anders vertrouw ik het ANP ook niet meerquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:33 schreef timmmmm het volgende:
AFP is stiekem gewoon een grote trollaccount heb ik het idee
kan ook nergens iets vindenquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:33 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Geen bericht op NOS over die derde aanslag
Even gekeken...quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:30 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Tijd dat wij eens wrak nemen. Sloop de gewelddadige moslims maar met geweld. Veel geweld. Het maakt mij niet met uit. Lees #jesuiskouachi en dan snap je waarom.
Mensen die het doen van allerlei onschuldige burgers op deze manier steunen verdienen het niet om hier te wonen en ons leven zuur te maken.
Ben het met delen van je post ook wel eens maar dat je alleen al over moslimhaat (hier) spreekt en deze aanwijst als een oorzaak voor "Radicalisme binnen de islam"quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:31 schreef Ferbo het volgende:
[..]
Wat zeg ik daar voor raars behalve dat ik natuurlijk bedoel dat het overgesprongen is naar de rest van het westen.
http://nos.nl/artikel/201(...)-in-montpellier.htmlquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:33 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Geen bericht op NOS over die derde aanslag
Ik ben het grotendeels met je eens. Het besef zal moeten doordringen dat wij in staat van oorlog zijn met iedereen die zo'n hashtag voert, zeker als het gaat om mensen die hier in Europa verblijven.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:30 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Naief.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:34 schreef UpsideDown het volgende:
Die gastjes voor de camera kunnen binnenkort iemand op de stoep verwachten gok ik.
Ja dat terroristen boos worden als ze zelf aangevallen worden snap ik maar Amerika loopt dan ook voorop om dit onkruid te verdelgen. Hoge bomen vangen veel wind maar nogmaals het verklaard het radicaliseringproces niet. Ook Hindoes worden afgeslacht en die zaten niet in Afghanistan. Ook Boeddhisten zijn het haasje en die zaten niet in Irak. In bv India, China, Thailand wordt gemoord en die hebben geen buitenlandpolitiek zoals de VS.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:25 schreef Ferbo het volgende:
[..]
[..]
Had ze liever voor de rechter gehad.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:30 schreef Elfletterig het volgende:
Mooi dat de daders dood zijn. Opgeruimd staat netjes.
Wat een amateur fotoshopquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:34 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Even gekeken...
Kom je dit tegen:
[ afbeelding ]
Ik kan hier weinig van maken. Ik vermoed dat het al serieuze vormen heeft aangenomen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:29 schreef Red_85 het volgende:
Who's speaking?
[..]
Fantasiewereld? Weg van realiteit? In je sprookjesboek. Daar zit een fantasiewereld in.
[..]
Alle niet moslims zijn toch kaffir in de ogen van de volhardende? Die krijgen direct geprojecteerd op hun dat ze nog minder waard zijn dan een varken.
[..]
Paranoïde. Denk eerder dat jij daar dichter bij in de buurt zit met je opvatting. Al gereageerd op die andere 'Je suis... ' vind ik wel een plek voor je.
Yup. Het liefst flikkeren weer iedereen die op die hashtag steun heeft betuigd Europa uit.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:32 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Hou toch op man.. War on Terrorism revisited? Part deux?
Was toen radio aan het luisteren en het viel mij ook op. 17.11 actie in de Drukkerij, 17.20 pas de supermarkt.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:27 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Hoorde net een oud BBE commandant iets zeggen dat me bij gebleven is.
Namelijk dat de timing de gijzelaars het leven gekost hebben, ze waren in Dammartin eerder met de inval dan in Parijs...
De enige die hier een gevaar vormen voor ons dagelijkse vrije leven is onze eigen overheid die deze aanslagen met twee handen aangrijpen om de emoties te versterken en nieuwe privacy schendende maatregelen te lanceren.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:32 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het zijn er beangstigend veel. En dit is absoluut het topje van e ijsberg. We hebben het hier niet over enige honderden.
Het is tijd om een echte oorlog te beginnen tegen dit uitschot.
Zelfinterview?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:36 schreef Roel_Jewel het volgende:
Nu interview met de daders op Franse tv. Eerder vandaag opgenomen.
Zolang er meer gematigde moslims sterven in de strijd tegen moslim-extremisten - dan wat voor andere groepering dan ook, hoeven zij op geen enkele manier nog meer aan jou te bewijzen aan welke kant ze staan.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben het grotendeels met je eens. Het besef zal moeten doordringen dat wij in staat van oorlog zijn met iedereen die zo'n hashtag voert, zeker als het gaat om mensen die hier in Europa verblijven.
Als de "gematigde" moslims het trouwens echt menen, dan steunen ze Europese landen volledig in hun strijd tegen de moslim-extremisten.
De gebeurtenissen in Frankrijk zijn voor een groot deel het gevolg van een houding die al jarenlang veel te naïef en te lief is. Het is hard nodig om extremisten, radicaliserende figuren, haatzaaiers/haatpredikers en dat soort tuig veel harder aan te pakken.
Ik was werken. Hoe en wat en waar hebben die een interview gehouden met de tv precies?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:36 schreef Roel_Jewel het volgende:
Nu interview met de daders op Franse tv. Eerder vandaag opgenomen.
Ik kan niet tegen dit soort gelul, echt niet. Ik krijg er jeuk van.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:35 schreef JanCees het volgende:
[..]
Had ze liever voor de rechter gehad.
En dan vergeet je Rusland nog, die ging aardig te keer in Afghanistan, maar de haat tegen Rusland kan ik zo snel niet vinden. En als er wat is, dan gaat het om Tsjetjenie.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:35 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Ja dat terroristen boos worden als ze zelf aangevallen worden snap ik maar Amerika loopt dan ook voorop om dit onkruid te verdelgen. Hoge bomen vangen veel wind maar nogmaals het verklaard het radicaliseringproces niet. Ook Hindoes worden afgeslacht en die zaten niet in Afghanistan. Ook Boeddhisten zijn het haasje en die zaten niet in Irak. In bv India, China, Thailand wordt gemoord en die hebben geen buitenlandpolitiek zoals de VS.
En hoe zit het met de onderdrukking van de vrouw en het ophangen van homo's ?? Of de aanslag op cartoonisten ?? Ook allemaal de schuld van de VS. Altijd maar andere landen en volkeren de schuld geven is wat de religieuze extremisten continu doen (slachtoffer rol) en jij gaat daar klakkeloos in mee.
Ja echt?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik kan niet tegen dit soort gelul, echt niet. Ik krijg er jeuk van.
Dat deze twee beesten dood zijn, bespaart enorm veel geld. Geen dure proceskosten, geen mogelijkheid meer om nog invloed uit te oefenen, geen mogelijkheid meer om hun ziekelijke zegje te doen, geen kosten voor levensonderhoud, geen kans meer dat ze ooit nog weer vrij rondlopen of ontsnappen.
Het is anderzijds precies wat zij, en de tallozen zoals zij, willen. Alleen daarom al valt er genoeg voor een andere aanpak te zeggen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat deze twee beesten dood zijn, bespaart enorm veel geld. Geen dure proceskosten, geen mogelijkheid meer om nog invloed uit te oefenen, geen mogelijkheid meer om hun ziekelijke zegje te doen, geen kosten voor levensonderhoud, geen kans meer dat ze ooit nog weer vrij rondlopen of ontsnappen.
Oog om oog, tand om gebitsprothese?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:38 schreef Morendo het volgende:
Obama riep een aantal jaar geleden nog op, aan Charlie Hebdo nota bene, om geen cartoons te publiceren die moslims tegen het hoofd kunnen stoten.
Hadden ze maar geluisterd bij Charlie....
Ja nog zo'n voorbeeldquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:37 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
En dan vergeet je Rusland nog, die ging aardig te keer in Afghanistan, maar de haat tegen Rusland kan ik zo snel niet vinden. En als er wat is, dan gaat het om Tsjetjenie.
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben het grotendeels met je eens. Het besef zal moeten doordringen dat wij in staat van oorlog zijn met iedereen die zo'n hashtag voert, zeker als het gaat om mensen die hier in Europa verblijven.
Als de "gematigde" moslims het trouwens echt menen, dan steunen ze Europese landen volledig in hun strijd tegen de moslim-extremisten.
De gebeurtenissen in Frankrijk zijn voor een groot deel het gevolg van een houding die al jarenlang veel te naïef en te lief is. Het is hard nodig om extremisten, radicaliserende figuren, haatzaaiers/haatpredikers en dat soort tuig veel harder aan te pakken.
Hou toch op, is toch gewoon normaal?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:38 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je verwacht het nietLekker angst zaaien voor politiekgewin.
Hoeveel dan? Is dit nou zo moeilijk rationeel te bekijken?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:32 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
quote:Het is tijd om een echte oorlog te beginnen tegen dit uitschot.
Door wie denk je dat de tsjetjenen al jarenlang gefinancierd worden?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:37 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
En dan vergeet je Rusland nog, die ging aardig te keer in Afghanistan, maar de haat tegen Rusland kan ik zo snel niet vinden. En als er wat is, dan gaat het om Tsjetjenie.
Het interesseert me geen moer wie er sterven in de strijd tegen moslim-extremisten. Het gaat om het uitroeien van moslim-extremisme in onze landen, hier in Europa. "Gematigde" moslims mogen zelf weten welke kant ze kiezen. Maar kies je voor de extremisten, wees dan ook mans genoeg om op te zouten. Stop met het profiteren van sociale voorzieningen in Europa, terwijl je het vertikt om de wet- en regelgeving te aanvaarden; ga weg naar een moslimland.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zolang er meer gematigde moslims sterven in de strijd tegen moslim-extremisten - dan wat voor andere groepering dan ook, hoeven zij op geen enkele manier nog meer aan jou te bewijzen aan welke kant ze staan.
alleen de gijzeling na mislukte overval, voor de rest nog niets bevestigd volgens mijquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:39 schreef Jimbo het volgende:
de rust wedergekeerd of is er nog van alles aan de gang? Hoorde allemaal dingen over bommeldingen en gijzelingen enzo
Eigen volk eerst!quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het interesseert me geen moer wie er sterven in de strijd tegen moslim-extremisten. Het gaat om het uitroeien van moslim-extremisme in onze landen, hier in Europa. "Gematigde" moslims mogen zelf weten welke kant ze kiezen. Maar kies je voor de extremisten, wees dan ook mans genoeg om op te zouten. Stop met het profiteren van sociale voorzieningen in Europa, terwijl je het vertikt om de wet- en regelgeving te aanvaarden; ga weg naar een moslimland.
Ben het voor de verandering een keer met je eens.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Kan je op je bankje natuurlijk makkelijk zeggen, als jij niet degene bent die het risico looptquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het interesseert me geen moer wie er sterven in de strijd tegen moslim-extremisten.
Valt wel mee hoor. Alleen wezens zoals jij heb ik wat tegen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:35 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik kan hier weinig van maken. Ik vermoed dat het al serieuze vormen heeft aangenomen.
ah rustig nu dusquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:40 schreef ChuckTaylor. het volgende:
[..]
alleen de gijzeling na mislukte overval, voor de rest nog niets bevestigd volgens mij
Auto ingereden op agenten in Nimes, is bevestigdquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:40 schreef ChuckTaylor. het volgende:
[..]
alleen de gijzeling na mislukte overval, voor de rest nog niets bevestigd volgens mij
Waren ze dat sowieso al niet?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:40 schreef b4kl4p het volgende:
Orders vanuit het Kalifaat dus. Betekent dat dat Frankrijk in oorlog is met het Kalifaat?
Jawel, het behoud van de kernwaarden van de maatschappij waarin wij leven, en het voorzetten daarvan, zonder teruggang naar een wereld waarin de groepering die je zelf veroordeeld graag wil zijn.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De rechtsgang dient geen enkel doel.
Weet ik niet?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:41 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waren ze dat sowieso al niet?
De meeste nazi's hebben nooit geweld gebruikt in ieder geval.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:41 schreef NotYou het volgende:
Gematigde nazi's kunnen ook best tof zijn!
Door wie denk je dat de rebellen in Tsjetsjenië en Dagestan gefinancierd worden?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:37 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
Je langspeelplaat blijft hangen. Feit is dat gematigde moslims meer dan wie dan ook vechten tegen moslim-extremisten. Daar valt verder geen speld tussen te krijgen. Uitroeien van extremisme is verder volstrekt onmogelijk, daar het iets betreft wat tussen de oren van mensen speelt. Je kan het hooguit proberen te reduceren.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het interesseert me geen moer wie er sterven in de strijd tegen moslim-extremisten. Het gaat om het uitroeien van moslim-extremisme in onze landen, hier in Europa. "Gematigde" moslims mogen zelf weten welke kant ze kiezen. Maar kies je voor de extremisten, wees dan ook mans genoeg om op te zouten. Stop met het profiteren van sociale voorzieningen in Europa, terwijl je het vertikt om de wet- en regelgeving te aanvaarden; ga weg naar een moslimland.
Ja, en dat is hier aan gelinkt? Frankrijk is groot he, voor 7 januari gebeurde er ook wel eens wat.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:41 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Auto ingereden op agenten in Nimes, is bevestigd
Volgens mij steunden ze de strijd tegen IS etc sowieso al.quote:
Sterk onderbouwd ookquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:40 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Eigen volk eerst!
Nee. Geloof ik niet in.
De gijzelnemer heeft vanuit de Joodse supermarkt de Franse televisie gebeld en een telefonisch interview gegeven;quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:37 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik was werken. Hoe en wat en waar hebben die een interview gehouden met de tv precies?
twitter:MarkKampers twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 19:28:07Coulibaly (gijzelnemer Vincennes) zou televisiezender #BFMTV hebben gebeld en gezegd dat 'ie vocht voor Islamitische Staat. #Telegraaf reageer retweet
Waar heb je dit vandaan?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:41 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Ze droppen er iedere dag bommen op, dus vrienden zijn het denk ik niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:40 schreef b4kl4p het volgende:
Orders vanuit het Kalifaat dus. Betekent dat dat Frankrijk in oorlog is met het Kalifaat?
Ben jij nou dezelfde Mutant01 als van heel lang geleden op het gamer.nl forum?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je langspeelplaat blijft hangen. Feit is dat gematigde moslims meer dan wie dan ook vechten tegen moslim-extremisten. Daar valt verder geen speld tussen te krijgen. Uitroeien van extremisme is verder volstrekt onmogelijk, daar het iets betreft wat tussen de oren van mensen speelt. Je kan het hooguit proberen te reduceren.
En de rechts-extremisten? De moslimhaters? Moeten die ook opzouten? Of vind je dergelijke extremisten geen probleem?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Heeft niks te maken met "Eigen volk eerst". Ook goedwillende moslims kunnen prima onderdeel zijn van dat "eigen volk". Het gaat om het beschermen van onze samenleving, onze democratie en onze normen en waarden tegen extremisten die onze verworvenheden omver willen werpen. Wat mij betreft is elk middel geoorloofd om extremisten en terroristen te stoppen. En dat begint met een veel hardere aanpak van radicalisering en haatpredikers. We (alle landen in Europa) moeten een stuk minder naïef worden op dat vlak.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:40 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Eigen volk eerst!
Nee. Geloof ik niet in.
Precies, maar verder wel vanuit datzelfde bankje zoveel mogelijk stront gooien op diezelfde gematigde moslims. Die ondertussen wel aan het sterven zijn voor mede zijn belangen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:40 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Kan je op je bankje natuurlijk makkelijk zeggen, als jij niet degene bent die het risico loopt
Scrummie, ouwe Feyenoorder. Yes.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:42 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ben jij nou dezelfde Mutant01 als van heel lang geleden op het gamer.nl forum?
Ze vormen op dit moment niet echt een probleem nee.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:42 schreef Ceberut het volgende:
[..]
En de rechts-extremisten? De moslimhaters? Moeten die ook opzouten? Of vind je dergelijke extremisten geen probleem?
Wtfquote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:42 schreef Het_fijtje het volgende:
[..]
De gijzelnemer heeft vanuit de Joodse supermarkt de Franse televisie gebeld en een telefonisch interview gegeven;twitter:MarkKampers twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 19:28:07Coulibaly (gijzelnemer Vincennes) zou televisiezender #BFMTV hebben gebeld en gezegd dat 'ie vocht voor Islamitische Staat. #Telegraaf reageer retweet
Maar dood wilden ze juist omdat ze dan martelaars worden en die 72 maagden enzo.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
En nu krijgen ze een tegenstootje en is het meteen huilie huiliequote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:42 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ze droppen er iedere dag bommen op, dus vrienden zijn het denk ik niet.
gewonden/doden?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:41 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |