quote:Wat weten we over de aanslag op Charlie Hebdo? Een overzicht
Op de burelen van het Franse satirische blad Charlie Hebdo is rond half twaalf een schietpartij losgebarsten. In elk geval hoofdredacteur Stéphane ‘Charb’ Charbonnier en de controversiële cartoonist Cabu kwamen daarbij om het leven. De daders, bewapend met Kalasjnikovs, zijn nog niet gepakt. Wat weten we nu?
Het parket van Parijs spreekt van zeker twaalf doden. Volgens persbureau Reuters zijn ten minste tien mensen gewond, van wie vijf ernstig.
De Franse politie is op zoek naar drie daders, schrijft persdienst ANP. Eerder werd gesproken van twee, maar volgens minister Cazeneuve van Binnenlandse Zaken zijn het er drie.
De daders, gemaskerd, zwart gekleed en bewapend met Kalasjnikovs, zouden tegen ooggetuigen hebben gezegd: “Zeg maar tegen de media dat we van Al-Qaeda Jemen zijn”, meldt 20 Minutes. Volgens de politie riepen ze verder: “Wij wreken de profeet”.
Volgens The Guardian zijn drie aanvallers in een ontsnappingswagen gesprongen, een vierde man zat achter het stuur. Hun auto, een zwarte Citroën, is teruggevonden in het centrum van Parijs. De daders zouden richting het noordoosten van Parijs zijn gevlucht.
De Franse krant Le Parisien spreekt van een goed voorbereide aanslag. De daders vielen binnen tijdens een redactievergadering, waardoor veel redacteuren en tekenaars van Charlie Hebdo (hier een kort profiel) in één ruimte waren. Ook zouden ze slachtoffers bij hun voornaam hebben genoemd.
Volgens Le Monde zijn in het plaatje rechts beelden van de vluchtende daders.
Charlie Hebdo zou de laatste weken zijn beveiligd wegens nieuwe bedreigingen. Eerder kreeg de redactie bedreigingen nadat het blad controversiële columns en spotprenten over de profeet Mohammed publiceerde.
Cartooniste Corinne ‘Coco’ Rey van Charlie Hebdo zou de schutters onder bedreiging hebben binnengelaten. Volgens Rey spraken de daders perfect Frans en zeiden ze dat ze “van Al-Qaeda” waren. De schietpartij zou vijf minuten hebben geduurd.
In de laatste (wrange) cartoon van hoofdredacteur Charb stond de tekst: “Nog steeds geen aanslagen in Frankrijk.” “Wacht eens! We hebben nog tot het eind van januari om onze beste wensen over te brengen.
In de Charlie Hebdo van vandaag, de laatste uitgave, stond een artikel over de Franse schrijver Michel Houellebecq. In zijn boek Soumission beschrijft hij het jaar 2022 onder een eerste islamitische president. De laatste tweet van het blad ging over IS-leider al-Baghdadi.
quote:Charlie Hebdo, satirisch blad met heel wat vijanden
De aanslag op het redactiekantoor van het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo in Parijs, waarbij vandaag doden vielen, staat niet op zichzelf. Het provocerende blad wordt al lang achtervolgd door processen en bedreigingen. Wat voor blad is Charlie Hebdo?
Het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo publiceerde in 2012, midden in de golf van protest tegen de anti-islam film Innocence of Muslims, spotprenten van de profeet Mohammed. 'De beelden zullen degenen choqueren die gechoqueerd willen worden', liet hoofdredacteur Charb weten.
Op de cover van de editie van 19 september 2012 staat een moslim in een rolstoel afgebeeld die wordt voortgeduwd door een orthodoxe jood, met de titel Intouchables 2, verwijzend naar de film Intouchables, de Franse inzending voor de Oscars dat jaar.
Franse humor
Het blad staat in een lange Franse traditie. De wortels daarvan liggen bij maandblad Hara-Kiri, in 1960 opgericht door François Cavanna. Hara-Kiri kende God noch gebod, en liet zich ook aan politiek niets gelegen liggen. Na een lange reeks processen en verschijningsverboden legde het blad in 1985 het loodje. Intussen had Charlie Hebdo zich al warmgelopen. Het nam de rol van satirische voorpost moeiteloos over.
Franse humor valt uiteen in twee uitersten. Je hebt de zeer zorgvuldig uitgewerkte grap die is gebaseerd op gewone types die uit de rails lopen; filmmakers Jacques Tati en Louis de Funès beheersten de finesses daarvan. Dany Boon - van de film Bienvenue chez les ch'tis- is hun verre nazaat. Haaks daarop staat een inktzwarte variant, waarvoor niets heilig is. Dat is zeg maar de lijn Céline, Houellebecq en Hara-Kiri. Bij de presentatie van een boek over Hara-Kiri werd het een jaar geleden nog eens uitgelegd. 'Kun je lachen om een kind dat sterft', vroeg de een. 'Ja, maar het gaat beter als het er meer zijn', was het antwoord.
Humor buiten alle perken dus. Die lijn wordt in Charlie Hebdo voortgezet, even scherp, nietsontziend en bruut soms als in Hara-Kiri. Net als Hara-Kiri moet het blad zien rond te komen zonder advertenties - adverteerders denken dat je idioot bent, had Cavanna gedicteerd. Charlie Hebdo verkeert met zijn oplage van ongeveer 50 duizend exemplaren financieel dan ook doorgaans in de gevarenzone.
Blad van tekenaars
Maar er zijn ook verschillen. Anders dan Hara-Kiri, dat veel fotografie en collages bevatte, is Charlie Hebdo een blad van tekenaars. Zij maken er de dienst uit. Dat begint al met de naam: Charlie is een verwijzing naar Charlie Brown, het Amerikaanse stripfiguurtje dat wordt bewonderd door oprichters Wolinski en Cabu (Hebdo staat trouwens voor hebdomodaire - weekblad).
En Charlie Hebdo is een politiek blad. Het kiest positie op de linkerzijde, bestrijdt kerncentrales lang voordat het woord ecologie gemunt is en heeft een deskundige in de gelederen die extreem rechts met argusogen volgt. 'Maar we zijn vrijdenkers', vult Coma aan. 'Als links ons op de zenuwen werkt, tikken we ze net zo hard op de vingers.'
Met die dwarse stellingname maakt het blad heel wat vijanden. Al in 1993 wordt een editie met koning Boudewijn op de omslag in België verboden, het nummer van 19 september 2001 mag de Verenigde Staten niet in. Veruit de grootste klap komt op 8 februari 2006, als Charlie Hebdo de Deense Mohammed-cartoons afdrukt, en er zelf nog een paar aan toevoegt.
Processen
Een regen van processen daalt op de redactie neer, hoofdredacteur Philippe Val krijgt intensieve beveiliging. Het eind van het liedje is dat Charlie Hebdo door de rechter wordt vrijgesproken. 'Dan zie je wat onze rol is', zei destijds tekenaar en redactiechef Riss (de tekenaars van Charlie Hebdo hebben allemaal een geuzennaam). 'De andere Franse media durfden het niet aan de cartoons af te drukken. Ze hebben van onze houding iets opgestoken. Dit keer is de solidariteit daardoor groter.'
Blijft de vraag waarom een blad dat al zo lang achtervolgd wordt door processen en bedreigingen geen beveiliging in de arm neemt als het een Sharia Hebdo uitbrengt. 'Daar raak je de kern van Charlie Hebdo', zegt Coma. 'Als redactie deelden we de euforie rond de Arabische opstanden en waren we diep teleurgesteld door het vervolg. Toen zei iemand - ik weet niet eens meer wie - we maken een Sharia Hebdo. Nooit hebben we gedacht dat dit de reactie kon zijn.'
Molotovcocktail
De beveiliging van het kantoor van Charlie Hebdo is inmiddels opgevoerd. Vorig jaar moest de redactie van het blad op zoek naar een andere werkplek, nadat in november een molotovcocktail naar binnen werd gegooid. De redactielokalen brandden uit, computers en archieven gingen verloren. Dat allemaal omdat het weekblad een nummer aankondigde met Mohammed als gasthoofdredacteur en zich voor de gelegenheid omdoopte tot Sharia Hebdo.
'Wij gaan door waar anderen halt houden', zei tekenaar en redactiechef Riss. 'Als een soort verkenners zoeken we de grenzen op. Dat wij dat doen, maakt voor de andere media het speelveld groter; het voorkomt dat ze te voorzichtig worden. We tekenen niet alleen om te amuseren, maar ook om die vrijheid te bevechten.'
'We weten nu weer precies waarom we het blad maken', zei Riss, die er sinds de oprichting in 1992 werkt. Hij is opgeleid als jurist. Het opzoeken van de grenzen van de vrijheid van meningsuiting was voor hem een belangrijke reden om hier te gaan werken. 'We willen de mechanismen blootleggen die mensen dom kunnen houden. Dat kan religie zijn, maar ook media, politiek en economie. En daarbij nemen we inderdaad risico's.'
Linkjesquote:Charlie Hebdo zal volgende week gewoon verschijnen
Het door een terroristische aanslag getroffen weekblad Charlie Hebdo zal volgende week gewoon verschijnen.
Dat meldt een journalist van het Franse persbureau AFP, die zegt zich te baseren op een medewerker van Charlie Hebdo.
Eerder gaven enkele grote Franse mediabedrijven aan, de handen ineen te slaan om de toekomst van het weekblad veilig te stellen. Woensdag werden onder meer tien werknemers van het Franse satireblad doodgeschoten, tijdens een terroristische aanslag op de hoofdredactie van Charlie Hebdo.
Steun
Radio France, France Televisions (beiden onderdeel van de Franse publieke omroep) en de krant Le Monde hebben een gezamenlijke verklaring naar buiten gebracht, waarin de media aangeven het blad persoonlijke en materiële steun te verlenen.
Er werd in de verklaring niet in detail uitgelegd welke goederen er klaar zouden staan.
Het satirische weekblad Charlie Hebdo is oorspronkelijk opgericht in 1969. Het linkse blad ageert met behulp van spotprenten, humor, tirades, essays en nieuwsverhalen tegen extreemrechts, religies en de traditionele politiek
quote:
Ach, 'Leer nu Arabisch' was nog gekker geweest toch?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:10 schreef Max23 het volgende:
Toepasselijk de reclame van tanks onder dit forum
Tien seconden.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:10 schreef Loveless85 het volgende:
Sky herhaalt héook iedere keer dat 'let me see if we can play it back on tape'. Het is niet 'nog steeds aan de gang'. Het was gewoon een actie, paar minuten.
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:11 schreef Strani het volgende:
[..]
Ach, 'Leer nu Arabisch' was nog gekker geweest toch?
Sky herhaalt héquote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:11 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Nog meer schoten, het houd niet op, niet vanzelf.
Verwarring zaaien, gijzelnemers bang maken?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:11 schreef Netsplitter het volgende:
GIGN zal de boel wel aan het veiligstellen zijn.
quote:
Een croissant wordt gegeten.quote:
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:12 schreef Re het volgende:
als er staat "latest" is het niet live bij sky
En gezien. Meerdere mogelijkheden.quote:
Die dan ook maar bestormen...quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:12 schreef Pedroso het volgende:
Geen goed nieuws voor de gijzelaars in de joodse supermarkt vrees ik.
Neuh, actie is afgelopen, is nu kijken en arresteren indien de daders nog leven.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:11 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Verwarring zaaien, gijzelnemers bang maken?
Echt nietquote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:13 schreef tralalala het volgende:
Mensen worden heel zenuwachtig, ik niet.![]()
Absoluut.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:12 schreef D.D.W. het volgende:
Fucking respect voor de antiterrorisme teams daar.
Ik moest ook gniffelenquote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:13 schreef tralalala het volgende:
Mensen worden heel zenuwachtig, ik niet.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
Als het goed is zijn ze er nu nog.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:14 schreef Karrs het volgende:
Ok, Parijs. Ik vrees dat die gijzelaars er misschien zijn geweest.
Mwah, ik denk dat Jut en Jol zichzelf hebben opgeblazen, dus heeft de politie ook meteen ingegrepen bij de supermarkt.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:12 schreef Pedroso het volgende:
Geen goed nieuws voor de gijzelaars in de joodse supermarkt vrees ik.
Vrouw vanquote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:15 schreef Morendo het volgende:
Die gijzelnemende vrouw, wat is haar verhaal?
Nee, gangbangs... VEEL!quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Flashbangs dus? Ik lees granaten in parijs en denk meteen aan aanslagen
Willibrord Frequin had dat wel anders gedaan.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:16 schreef MPC60 het volgende:
Rtl is echt 100x beter dan de NOS.
Bij de NOS. Euh ja mensen lopen weg denk ik euh.
RTL. Ik sta hier 500 meter van de supermarkt en BAM bam bam oh er zijn explosies, zal wel ik blijf staan.
Maar dat is toch altijd bij zoiets?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:15 schreef Pascalus het volgende:
de NOS doet echt matig verslag van dit hele gebeuren. Die kerel in Parijs ziet niks, die kerel in de studio heeft niks te vertellen en ze waren te laat met overschakelen naar de supermarkt. Enige pluspuntje is Dionne Stax.
Grappig joh.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:17 schreef Zelfscanner het volgende:
Het is druk mensen.
'Kassa bij a.u.b.'
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:17 schreef Geralt het volgende:
Jeetje. Hopen dat die gijzelnemers goed weg komen
twitter:AFP twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 17:16:52FLASH Charlie Hebdo suspects killed: source reageer retweet
Er staat een leger van agenten tussen. Je kan onmogelijk daar geraakt worden op 500m afstand.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:16 schreef MPC60 het volgende:
Rtl is echt 100x beter dan de NOS.
Bij de NOS. Euh ja mensen lopen weg denk ik euh.
RTL. Ik sta hier 500 meter van de supermarkt en BAM bam bam oh er zijn explosies, zal wel ik blijf staan.
even lachen allemaalquote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:17 schreef Caland het volgende:
Degene die als laatst naar binnen gaat in die supermarkt heeft geluk. Vijfde in de rij krijgt gratis boodschappen.
Hoaah!quote:
...quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:17 schreef Geralt het volgende:
Gijzelaars. Fuck. Ik doe dat altijd verkeerd omquote:
Ze zijn nu de mooiste vogels in het paradijs. Vrede met hun.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:17 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:AFP twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 17:16:52FLASH Charlie Hebdo suspects killed: source reageer retweet
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:17 schreef Pedroso het volgende:
Nog nooit zo druk geweest in die supermarkt.
Gijzelaar.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:18 schreef Apostrof het volgende:
Euronews zegt dat de broers dood zijn maar de gijzelnemer levend.
Voor de duidelijkheid: De gijzelnemers zijn de slechterikken.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:17 schreef Geralt het volgende:
Dat zou mooi klote zijn.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:17 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:AFP twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 17:15:03#BREAKING Three explosions as commandos launch assault on Paris Jewish supermarket reageer retweet
twitter:AFP twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 17:16:16#BREAKING Gunfire, people running away from Paris Jewish supermarket: AFP reageer retweet
Werd net gezegd op RTL 7quote:
Geen RTL 7quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:18 schreef Adolecens het volgende:
Alles in de gaten houden
[ afbeelding ]
Oh oke, dan is het goed.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:18 schreef Geralt het volgende:
[..]
Gijzelaars. Fuck. Ik doe dat altijd verkeerd om
Gijzelaar klinkt toch als degene die gijzelt of niet dan?
Excuus, de gijzelaars dus.
Gaat meer om de manier van verslag geven, bij de NOS zitten ze een beetje te stamelen bij een livestream bij RTL zitten ze er bovenop.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:18 schreef Travel. het volgende:
[..]
Er staat een leger van agenten tussen. Je kan onmogelijk daar geraakt worden op 500m afstand.
Gvdquote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:17 schreef Caland het volgende:
Degene die als laatst naar binnen gaat in die supermarkt heeft geluk. Vijfde in de rij krijgt gratis boodschappen.
Die fout maakte ik ook vanmiddag, gingen ze allemaal huilen hierquote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:18 schreef Geralt het volgende:
[..]
Excuus, de gijzelaars dus.
Als het waar is, beste nieuws van de dag.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:18 schreef akveor het volgende:
Broers dood... gijzelaar heeft het overleefd
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:17 schreef anonymoussie het volgende:
Journalist rtlz schijt alle kleuren van de regenboog.
Het beangstigende is dat er miljoenen mensen zijn die hier inderdaad van overtuigd zijn.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:18 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ze zijn nu de mooiste vogels in het paradijs. Vrede met hun.
Klopt, het is echt een kutwoord.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:18 schreef Geralt het volgende:
[..]
Kom ik gelukkig goed wegquote:
twitter:AFP twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 17:19:29BREAKING Several hostages freed at Jewish supermarket in Paris: AFP reageer retweet
van de ene kant gelukkig, maar van de andere kant jammer.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:19 schreef RingBewoner het volgende:
Volgens RTL zijn beide broers in de drukkerij dood.
Vast niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:19 schreef Raptor1985 het volgende:
Hopen dat die teringvarkens geleden hebben.
twitter:AFP twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 17:20:03#BREAKING Charlie Hebdo gunmen's hostage freed and safe after police assault reageer retweet
In een joodse supermarkt niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:17 schreef Caland het volgende:
Nee hoor, die zijn er nu achter dat er niets is na het doodgaan.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:19 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Jammer dat die 2 broers dood zijn
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:20 schreef LTVDK het volgende:
twitter:AFP twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 17:20:03#BREAKING Charlie Hebdo gunmen's hostage freed and safe after police assault reageer retweet
Helderlicht, kijk eens naar de tijdsverschillen tussen alle berichten.quote:
Precies zoals ik eerder vanmiddag al voorspelde.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dus beide plekken zijn tegelijk bestormd. Opzich wel logisch als ze met elkaar in contact stonden.
En daarvoor zit ik de hele middag naar allerlei streams te kijkenquote:
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:21 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Helderlicht, kijk eens naar de tijdsverschillen tussen alle berichten.
Ze zijn een martelaarsdood gestorvenquote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:20 schreef Karrs het volgende:
[..]
Nee hoor, die zijn er nu achter dat er niets is na het doodgaan.
Jammer dat je hun gezichtsuitdrukking niet kan zien toen ze daarachter kwamen
Lang genoeg.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:21 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Helderlicht, kijk eens naar de tijdsverschillen tussen alle berichten.
Lijkt mij ook de meest logische optie.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dus beide plekken zijn tegelijk bestormd. Opzich wel logisch als ze met elkaar in contact stonden.
Een? Zeg maar gerust: Het oudste en grootste persbureau ter wereld.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:21 schreef Caland het volgende:
Volgens een Frans persbureau AFP zijn de broers dood.
Nou maar hopen dat de familie van die twee broers geen excuses eist.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:20 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar de 2 broers zijn dood</sarcasme>
Stonden ze niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nee, jij bent een dom varken.quote:
En graag dagelijks extreem martelen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:22 schreef Karrs het volgende:
Ze hebben die andere te pakken
Die mag voor drie levens de cel in
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |