abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147990008
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:32 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Kijk eens in de spiegel.

Of doe je niet aan zelfreflectie? ben je er misschien te elitair voor?
Volgens mij verwar je arrogantie met agressie.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147990064
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:33 schreef Monolith het volgende:

[..]

Volgens mij verwar je arrogantie met agressie.
Arrogantie kan een initiator van agressie zijn.
pi_147990141
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:35 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Arrogantie kan een initiator van agressie zijn.
Het lokt agressie uit, maar ja de intense stompzinnigheid van sommige reacties hier lokken weer arrogantie uit.
Maar goed, terug on topic.
  vrijdag 26 december 2014 @ 23:37:43 #104
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147990168
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:36 schreef Monolith het volgende:
Maar goed, terug on topic.
Al die infantiele reacties dragen wel bij aan het punt van TS.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147990479
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 13:45 schreef Monolith het volgende:
Vanuit de arbeidsmarkt weinig vraag naar 'kritisch denken'? Daar is toch echt wel veel behoefte aan hoor. De meeste mensen waar ik mee werk zijn vaak erg kritisch over het eigen werk, bij de keus voor bepaalde technologie moet je goed kunnen doorgronden wat de voor- en nadelen zijn in plaats van enkel te kijken naar het verkooppraatje, enzovoort.
Kritisch denken, ondernemerschap, creativiteit, initiatief...

Zit men in te springen, liefst gecombineerd met inhoudelijke kennis.

Helaas zeldzaam. Meestal zie je extrenen. De goed opgeleide inhoudelijk sterke sufkutten en de creatieve ondernemers die geen hol snappen van realiteit en zaken als techniek.

Het zou mooi zijn als er met aandacht zou komen voor lessen in nadenken : creatief, kritisch, logisch, ondernemend, Inhoudelijk.

Geef studenten de gereedschappen om echt verder te komen. Alleen inhoudelijke kennis is vaak niet voldoende.
Whatever...
pi_147990490
On topic zou ik zeggen dat de ouders of voogden het kritisch denken moeten stimuleren.
Dit omdat ik van mening ben dat vooral in Nederland het onderwijs te politiek gekleurd is en vragen liever niet beantwoorden indien ze niet aan het ideaalbeeld voldoen.

Ik heb het nu over tot en met hbo.

Op de universiteiten is dit weer anders afhankelijk van welke richting en of er al dan niet een sponsor is met een bepaalde voorkeur.
En hiermee is het in Nederland weer iets beter t.o.v. het buitenland bijvoorbeeld VS of China.
  vrijdag 26 december 2014 @ 23:47:26 #107
346939 Janneke141
pi_147990553
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:45 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Dit omdat ik van mening ben dat vooral in Nederland het onderwijs te politiek gekleurd is en vragen liever niet beantwoorden indien ze niet aan het ideaalbeeld voldoen.
Misschien dat het, geheel in lijn met het uitgangspunt van dit topic, wel interessant is om daar een bron van te geven.
pi_147990646
quote:
Hey man, waarom is als hier groen....
Whatever...
pi_147991061
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Misschien dat het, geheel in lijn met het uitgangspunt van dit topic, wel interessant is om daar een bron van te geven.
De bron is mijn interpretatie van de lesmaterialen maar zeer zeker ook de uitleg van vele leraren die in mijn optiek veel te maken heeft met hun politieke voorkeur en bijzonder weinig met de waarheid.

Ik heb vaak ervaren dat leraren hun ideaalbeeld wilden schetsen en blind waren voor de realiteit.
Ruggespraak werd ook niet gewaardeerd sterker nog je moest het maar met ze eens zijn of je kreeg een onvoldoende ook al had je gelijk.
  zaterdag 27 december 2014 @ 00:02:47 #110
346939 Janneke141
pi_147991373
Ja, zoiets verwachtte ik al.
Je snapt dat we hier niets aan hebben hè?
pi_147991505
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:57 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

De bron is mijn interpretatie van de lesmaterialen maar zeer zeker ook de uitleg van vele leraren die in mijn optiek veel te maken heeft met hun politieke voorkeur en bijzonder weinig met de waarheid.

Ik heb vaak ervaren dat leraren hun ideaalbeeld wilden schetsen en blind waren voor de realiteit.
Ruggespraak werd ook niet gewaardeerd sterker nog je moest het maar met ze eens zijn of je kreeg een onvoldoende ook al had je gelijk.
Als dit waar zou zijn dan zou aandacht voor het kritisch evalueren van informatie op scholen juist bij kunnen dragen aan het effect hiervan te verkleinen. Het is dus eerder een argument voor dan tegen aandacht hiervoor op scholen.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147991552
Maar om hier verder op in te gaan, zowel je ouders/voogden als je leraren kunnen een sterke voorkeur hebben.

Misschien is het dan toch een idee om van beide kanten uitleg te krijgen over vrijdenken.
Dan kunnen de kinderen misschien de voor hun juiste keuze maken.

Wat een aandachtspunt is, is dat zowel ouder als leraren belang hebben bij autoriteit en juist het kritisch denken kan dat ondermijnen.

De wens is dus mensen die geen belang hebben bij kritisch denken kritisch denken laten bevorderen.

Iets zegt me dat dat ergens kan gaan wringen.
pi_147991580
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 00:02 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, zoiets verwachtte ik al.
Je snapt dat we hier niets aan hebben hè?
Ja weg wuiven dat helpt de discussie..
pi_147991723
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 00:05 schreef keste010 het volgende:

[..]

Als dit waar zou zijn dan zou aandacht voor het kritisch evalueren van informatie op scholen juist bij kunnen dragen aan het effect hiervan te verkleinen. Het is dus eerder een argument voor dan tegen aandacht hiervoor op scholen.
Het punt is dat de leerlingen in een afhankelijke positie zijn en dus afgerekend gaan worden bij kritiek.

De kritiek is namelijk vaak over de manier waarop een leraar zijn stempel wil drukken op een mening van hem/haar die niet correct is.
  zaterdag 27 december 2014 @ 00:10:32 #115
346939 Janneke141
pi_147991736
quote:
13s.gif Op zaterdag 27 december 2014 00:07 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Ja weg wuiven dat helpt de discussie..
Dat doe ik niet. Wat er staat is dat ik, als kritisch lezer, niets kan met oncontroleerbare zaken. Je kunt jouw mening dat docenten bevooroordeeld zijn en het onderwijs inhoudelijk beperken, uitsluitend staven met jouw eigen ervaring. Die ervaring is voor ons oncontroleerbaar maar is tevens subjectief - en dus nutteloos in een discussie.
pi_147991777
De ondertitel van Tem beschrijft dit fenomeen prima. :P
pi_147991792
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 december 2014 00:06 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Maar om hier verder op in te gaan, zowel je ouders/voogden als je leraren kunnen een sterke voorkeur hebben.

Misschien is het dan toch een idee om van beide kanten uitleg te krijgen over vrijdenken.
Dan kunnen de kinderen misschien de voor hun juiste keuze maken.

Wat een aandachtspunt is, is dat zowel ouder als leraren belang hebben bij autoriteit en juist het kritisch denken kan dat ondermijnen.

De wens is dus mensen die geen belang hebben bij kritisch denken kritisch denken laten bevorderen.

Iets zegt me dat dat ergens kan gaan wringen.
Ik heb uiteindelijk het leren herkennen van stijlfiguren, het afvragen waarom die effectief zijn in welke situaties, het checken van bronnen en nog enkele kritische vaardigheden geleerd van mijn leraar engels die zo rechts was als de pest maar dat op geen enkele manier deze lessen liet beïnvloeden. Juist bij een vak dat gericht is op vaardigheden in plaats van inhoudelijke kennis is de voorkeur van een leraar minder bepalend.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
pi_147992351
Het voordeel van de huidige tijd is dat bijna iedereen internettoegang heeft en dus kan nakijken of wat er in de klas gedoceerd wordt hout slaat.

Wat ik tijdens mijn opleidingen heb gemist is een leraar die iets had kunnen zeggen in de trend van deze stof is discutabel maar stamp het maar in je hoofd voor de toets en denk ervan wat je zelf wil denken.

Dat zou zoveel voor me betekend kunnen hebben.

En misschien voor vele anderen ook.
pi_147992514
Zaken bij elkaar googelen levert ook niet altijd het gewenste resultaat, zeker niet als mensen niet de juiste gereedschappen hebben om informatie op waarde te schatten. BNW en TRU zijn daar vaak prima voorbeelden van. Ook op medisch gebied komen mensen met de grootste onzin aan die ze bij elkaar gegoogeled hebben bijvoorbeeld.
pi_147992538
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 00:25 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Het voordeel van de huidige tijd is dat bijna iedereen internettoegang heeft en dus kan nakijken of wat er in de klas gedoceerd wordt hout slaat.

En wat er in de huidige tijd juist gezien de enorme hoeveelheid informatie aan ontbreekt voor velen is de vaardigheid om op Internet waarheden van halve waarheden of onjuistheden te onderscheiden.

Edit: wat Monolith zegt dus.
pi_147992817
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 00:29 schreef Monolith het volgende:
Zaken bij elkaar googelen levert ook niet altijd het gewenste resultaat, zeker niet als mensen niet de juiste gereedschappen hebben om informatie op waarde te schatten. BNW en TRU zijn daar vaak prima voorbeelden van. Ook op medisch gebied komen mensen met de grootste onzin aan die ze bij elkaar gegoogeled hebben bijvoorbeeld.
Ja dat sommige mensen de informatie niet goed zoeken en/of interpreteren is een risico.
Het kan wel een verdieping zijn in de stof en juist nieuwsgierigheid stimuleren.

En op medisch gebied is het imho zeer raadzaam om alles te googelen wat een arts tegen je zegt.
Artsen kunnen er ook naast zitten en misschien kom je er via het internet achter dat een tweede opinie raadzaam kan zijn in een specifiek geval van twijfel.
pi_147992977
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 00:36 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Ja dat sommige mensen de informatie niet goed zoeken en/of interpreteren is een risico.
Het kan wel een verdieping zijn in de stof en juist nieuwsgierigheid stimuleren.

En op medisch gebied is het imho zeer raadzaam om alles te googelen wat een arts tegen je zegt.
Artsen kunnen er ook naast zitten en misschien kom je er via het internet achter dat een tweede opinie raadzaam kan zijn in een specifiek geval van twijfel.
Het is prima om te googelen, maar het probleem is vaak dat men niet de juiste gereedschappen bezit om zin van onzin te scheiden. Daar gaat dit topic ook deels over natuurlijk. Kijk ook eens naar de 'we gaan er allemaal aan!!!' mentaliteit bij veel users in de ebola topics op fok. Totaal geen benul van basale epidemiologie.
pi_147993026
Maar we dwalen af van de hoofdvraag.

Hoe en wie moet mensen het kritisch denken bijbrengen.

Ik ben nog steeds voor een combinatie van zowel ouders/voogden en leraren.

Hoe dat is een leuke, wie geeft een opzetje?
pi_147993281
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 december 2014 00:41 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Maar we dwalen af van de hoofdvraag.

Hoe en wie moet mensen het kritisch denken bijbrengen.

Ik ben nog steeds voor een combinatie van zowel ouders/voogden en leraren.

Hoe dat is een leuke, wie geeft een opzetje?
Volgens mij ligt Monolith's punt juist heel dicht bij de essentie van dit topic: wat voor kritisch denken noodzakelijk is en waarom.
Maar een opzetje had ik eerder al gegeven:

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 22:50 schreef keste010 het volgende:

[..]

Omdat jij eerder vroeg hoe en voor wie bedacht ik me net: toen ik naar school ging hadden we nog informatica-lessen (ik weet niet of dat vak nu nog heet), waar we voornamelijk technische dingen bij leerden die de helft van de klas al wist en de andere helft niets aanging. Zou een dergelijke les niet wat meer ingezet kunnen worden voor het houden van een reeks colleges over het opzoeken, evalueren en selecteren van informatie zoals ze bijv. al in voorbereidingsklassen op universiteiten aanbieden.
Gewoon een paar lesjes over bijv. wat het betekent dat een hit als eerste of tweede genoemd wordt op Google, hoe je bronnen achterhaald van online berichten, waar je naar moet kijken bij dergelijke bronnen, hoe argumentatiestructuur in elkaar zit en hoe je retoriek kan herkennen en er mee om moet gaan. En ik vergeet nu vast nog een hoop onderdelen van het kritisch met informatie om kunnen gaan. In een tijd waarin we in zo ontzettend veel manieren afhankelijk zijn van informatie die ons voor 90% via het Internet wordt aangeboden zijn dergelijke lessen toch belangrijk en goed te organiseren voor alle niveaus?
pi_147993315
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 00:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is prima om te googelen, maar het probleem is vaak dat men niet de juiste gereedschappen bezit om zin van onzin te scheiden. Daar gaat dit topic ook deels over natuurlijk. Kijk ook eens naar de 'we gaan er allemaal aan!!!' mentaliteit bij veel users in de ebola topics op fok. Totaal geen benul van basale epidemiologie.
Ik zou als arts ook niet vrolijk worden met een stuk of 20 googelende hypochondrie patiënten in de praktijk maar meestal weet je wel wat voor vlees je in de kuip hebt.

Epidemiologie is een leuke wat denk je van demografie, statistiek, exponenten en ga zo maar door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')