Ik heb eigenlijk nog nooit in een auto gereden (uitgezonderde een enkele oldtimer van voor 1970) waarin geen lampje zat voor het dimlicht. Ook elk Duits automerk dat mij bekend is (VW, BMW, Mercedes, Audi) heeft standaard zo'n lampje, minimaal vanaf de jaren 70.quote:Op zondag 28 december 2014 22:49 schreef Fer het volgende:
Ken eigenlijk alleen Franse auto;s waar een dimlichtlampje op zit. Duits nooit, Japans soms.
Als je lampjes zo vaak kapot gaan, dan ligt dat aan (het elektrisch systeem van) de auto. Ik heb er ook eens zo eentje gehad, elke 3 maanden brandde er weer een door. Kan je verder helaas niks aan doen.quote:En licht altijd aan, heb ik snel afgeleerd toen de lichtjes enkele keren per jaar kapot gingen met 50000km/jaar. Ze gaan namelijk altijd kapot als het niet uitkomt, ;s avonds.
Het is niet veiliger. Het is levensgevaarlijk.quote:Op maandag 29 december 2014 00:56 schreef tennisbal8594 het volgende:
Xenonlampen zouden inderdaad een voordeel moeten zijn, zeker de adaptive xenon lampen (die meedraaien met het stuurwiel). Tevens wanneer het uitgerust is affabriek is xenon veiliger voor zowel bestuurder als andere weggebruikers. Je ziet helaas teveel auto's (Golfjes, Astra, Ibiza's) met aftermarket xenon die voluit in je ogen schijnen en dus verblindend zijn.
Amen broeder!quote:Op maandag 29 december 2014 13:09 schreef Posergoth6667 het volgende:
[..]
Het is niet veiliger. Het is levensgevaarlijk.
Wat is er veilig aan als er weer zo'n #*&@^ nieuwe BMW/Mercedes/Audi etc op mij af komt rijden en ik zie NIETS meer? Noem je dat veilig? Vind je het ook veilig dat als ik op een rotonde rij ik niet eens meer om me heen kan kijken omdat ik anders verblind word? Het zijn zelden de sjonnies waar ik last van heb (ik zie ze niet zo vaak rijden), het zijn echt vaak de auto's die het van de fabriek af er in gebouwd hebben.
Ik probeer het te vermijden dat ik als het donker is auto rij vanwege die rot lampen. Zelfs fietsen is een ramp, maar dan kan ik nog een hand voor mijn ogen houden. Bij mijn auto heb ik standaard de spiegels weggeklapt en het zonneklepje naar beneden om er achter te kunnen duiken bij zo'n asociaal. Die verlichting is veels te fel. Ik heb liever een auto met normale lampen met groot licht aan die op mij af rijd dan een auto met xenon lampen die op de normale stand staan.
Kom dan niet aan met het excuus dat mensen hun lampen naar beneden moeten afstellen, want je kunt dat niet eisen van mensen waarvan 99% het niet boeiend vind dat ze anderen verblinden.
Noem je dat veilig? Het is het grootste gevaar op de weg. Verbieden die rot lampen!
Nouja ik moet mijn spiegels gewoon ontwijken, anders zie ik echt niks meer.quote:Op maandag 29 december 2014 13:15 schreef dick_laurent het volgende:
Ok, bovenstaande reactie is misschien aan de heftige kant.... maar ik ben het er wel voor een deel mee eens.
Soms word je inderdaad echt to-taal verblind door die xenon shit... Al helemaal als het in een wat hogere suv-achtige wagen zit, dan knalt het echt recht je blikveld in en dan kan je gewoon ff niks meer zien totdat de xenon josti voorbij is gereden.
Ik ben er ook zeker geen voorstander van.
Volgens mij ligt het dus meer aan de mensen dan aan de lampen...quote:Op maandag 29 december 2014 13:09 schreef Posergoth6667 het volgende:
Kom dan niet aan met het excuus dat mensen hun lampen naar beneden moeten afstellen, want je kunt dat niet eisen van mensen waarvan 99% het niet boeiend vind dat ze anderen verblinden.
ik vind dit niet meetellen hoorquote:Op maandag 29 december 2014 12:24 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Ook elk Duits automerk dat mij bekend is (VW, BMW, Mercedes, Audi) heeft standaard zo'n lampje, minimaal vanaf de jaren 70.
Om herstelkosten te besparen voor de onderneming, als de berijder hem weer eens in een voorligger parkeert.quote:Op maandag 29 december 2014 13:54 schreef Pizza_Boom het volgende:
De lampen van de nieuwste series zitten op ooghoogte voor een normale auto.
Ik denk vooral voor meer wegbeeld, immers kan een hoger geplaatste lamp verder schijnen.quote:Op maandag 29 december 2014 21:17 schreef Fer het volgende:
[..]
Om herstelkosten te besparen voor de onderneming, als de berijder hem weer eens in een voorligger parkeert.
Ik denk juist minder fel omdat de koplichten schuiner naar beneden bijgesteld kunnen worden. Tenzij zo'n buske zit te drukken achter je zul je er juist minder last van hebben.quote:Op dinsdag 30 december 2014 09:56 schreef Mehari het volgende:
Ja, en kan dus over een groter gebied meer mensen verblinden.
Het ligt ook aan het merk lamp. Een goede Phillips of Osram lamp gaat veel langer mee dan merkloze tankstation / action bagger.quote:Op maandag 29 december 2014 12:24 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk nog nooit in een auto gereden (uitgezonderde een enkele oldtimer van voor 1970) waarin geen lampje zat voor het dimlicht. Ook elk Duits automerk dat mij bekend is (VW, BMW, Mercedes, Audi) heeft standaard zo'n lampje, minimaal vanaf de jaren 70.
Frans, Zweeds, Spaans, Tsjechisch en Japans idem. Zelfs Lada (maar dat is misschien een optie).
Het probleem in mijn auto, met dagrijverlichting, is dat dat lampje ook brandt als de stads- of dagrijverlichting aan is. Ik kan dus alleen aan de stand van de knop zien welk licht er brand, en laat die knop nou zelf niet verlicht zijn...
[..]
Als je lampjes zo vaak kapot gaan, dan ligt dat aan (het elektrisch systeem van) de auto. Ik heb er ook eens zo eentje gehad, elke 3 maanden brandde er weer een door. Kan je verder helaas niks aan doen.
Met andere auto's gebeurde het me gemiddeld misschien eens per 2 jaar, met die ouderwetse gloeilampen. Ik rij ook zo tegen de 40-50k per jaar.
Met xenon/hid heb ik nog nooit een kapot lampje gehad.
Niet als ze verder schijnen zoals in het berichtje waar ik op reageerde.quote:Op dinsdag 30 december 2014 10:04 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik denk juist minder fel omdat de koplichten schuiner naar beneden bijgesteld kunnen worden. Tenzij zo'n buske zit te drukken achter je zul je er juist minder last van hebben.
Prima, ga ik eens met grootlicht achter je rijden. Of gewoon met XEON en dan een flinke aanhanger erachter zonder de lampen bij te stellen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 11:26 schreef NieuweNier het volgende:
Luitjes, als je last hebt van de lichten van je achterligger doe je zelf iets verkeerd.
Je moet dan gewoon je binnenspiegel dimmen (wat vaak automatisch gaat) en je spiegels goed afstellen.
O?? hoe stel ik mijn binnen/achteruitkijkspiegels af zo, dat ik wel achteruit kan zien maar niet de lichten van diegene achter mij?quote:Op dinsdag 30 december 2014 11:26 schreef NieuweNier het volgende:
Luitjes, als je last hebt van de lichten van je achterligger doe je zelf iets verkeerd.
Je moet dan gewoon je binnenspiegel dimmen (wat vaak automatisch gaat) en je spiegels goed afstellen.
Van de voorligger is het idd alleen irritant met verkeerde / kapotte xenon. Goed afgestelde xenon is veiliger voor iedereen. Verkeer afgesteld / kapot (een lamp ver omhoog) is idd wel irritant.
Dit ja.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:24 schreef Mehari het volgende:
Het is nu bijna een soort wapenwedloop op de weg.
Of alleen met dagrijlichten. Dat schijnt de trend te zijn de laatste tijdquote:Op dinsdag 30 december 2014 13:43 schreef BigSmurf het volgende:
We gaan voortaan gewoon allemaal zonder verlichting rijden.
Deze zijn vooral bij de BMW/Mercedes modellen erg mooi.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:00 schreef totalvamp het volgende:
tijd voor infrarood lampen met een HID zoals in sommige mercs.
Nergens voor nodig die schijnwerpers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |