TS is vrouw..quote:Op dinsdag 23 december 2014 13:00 schreef Dokkertje het volgende:
Buiten het emotionele.. die grafsteen is toch gewoon eigendom van de nabestaande die die steen hjeeft betaald? Dit af doen als menselijke fout vind ik veel te makkelijk. De procedure deugt dan ook voor geen meter.
Het gaat niet om het geld en de blunder is niet meer terug te draaien, maar het gaat nergens over het er verder bij te laten zitten. Ik hou een kleine slag om de arm in het kader van.. " je weet pas waar je het over hebt als je het zelf meemaakt", maar ik kan er me niks voorstellen dat het emotioneel te zwaar is je hiermee bezig te houden. Aangezien dit geen nieuwe situatie is en je hele leven al weet dat je vader overleden is. Iedereen kan daar heel erg in mee gaan, maar het advies " man up" en doe wat je moet doen eerst voordat je jezelf een nieuwe rouwperiode "aanpraat" moet toch gewoon kunnen?!
Altijd? De nabestaanden hebben er namelijk voor betaald. Dus in feite is het hun eigendom. Ik zou verwachten dat je op zijn minst de keuze krijgt of je het misschien zelf wilt hebben (afgezien van wat je ermee zou willen doen).quote:Op dinsdag 23 december 2014 14:51 schreef agter het volgende:
Grafmonument is, na het ruimen van het graf, eigendom van de begraafplaats.
http://www.uitvaart.nl/ju(...)uiming-begraafplaatsquote:Op dinsdag 23 december 2014 14:54 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Altijd? De nabestaanden hebben er namelijk voor betaald. Dus in feite is het hun eigendom. Ik zou verwachten dat je op zijn minst de keuze krijgt of je het misschien zelf wilt hebben (afgezien van wat je ermee zou willen doen).
quote:Maar als de gebruiksrechten ('huur') van het graf verlopen is, is de grafsteen juridisch eigendom van de eigenaar van de begraafplaats. Dat lijkt misschien vreemd, maar dat is het helemaal niet. Het is vreemder dat de grafmonument geen eigendom van de begraafplaats is zodra het op een graf is geplaatst. Immers, alles wat aard- en nagelvast op of in grond wordt geplaatst, wordt eigendom van de eigenaar van die grond. Stel dat uw buren een tuinhek per ongeluk op uw grond zetten, dan bent u de eigenaar van dat tuinhek geworden. Idem met een tuinhuis, lantaarnpaal etc.
Overigens mag er ook geen familie bij het ruimen van het graf aanwezig zijn.quote:Op dinsdag 23 december 2014 14:54 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Altijd? De nabestaanden hebben er namelijk voor betaald. Dus in feite is het hun eigendom. Ik zou verwachten dat je op zijn minst de keuze krijgt of je het misschien zelf wilt hebben (afgezien van wat je ermee zou willen doen).
Ah okee, wist ik nietquote:Op dinsdag 23 december 2014 14:57 schreef agter het volgende:
[..]
http://www.uitvaart.nl/ju(...)uiming-begraafplaats
[..]
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen.... soms ruimt men de graven al na 10 jaar, dat wil je ook echt niet zien.quote:Op dinsdag 23 december 2014 14:58 schreef agter het volgende:
[..]
Overigens mag er ook geen familie bij het ruimen van het graf aanwezig zijn.
kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Heel crux gezegd is het ook geen al te goed idee om de restanten van opa door een grote zeef te zien gaan.quote:Op dinsdag 23 december 2014 14:58 schreef agter het volgende:
[..]
Overigens mag er ook geen familie bij het ruimen van het graf aanwezig zijn.
Soms gaat men na het openen van het graf eerst een paar uur koffie drinken, zo'n lijkengeur kan er uit komen. Dat laten ze eerst verwaaien voordat ze verder gaan. Daar wil je idd echt geen familie bij hebben.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen.... soms ruimt men de graven al na 10 jaar, dat wil je ook echt niet zien.
Vroeger (voor 1980) hadden ze milieu-onvriendelijke lijkzakken. Als die na 10 jaar opgegraven werden, bleek er te weinig zuurstof bij gekomen te zijn, waardoor de inhoud voornamelijk uit blubber bestond.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Heel crux gezegd is het ook geen al te goed idee om de restanten van opa door een grote zeef te zien gaan.
Het gebeurt wel vaker hoor.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:14 schreef YskaFredriksson het volgende:
Ik ben geshockeerd, ik wil je dan ook heel veel sterkte wensen.
Ik begrijp heel goed dat je je verlamd voelt dat heb ik ook met situaties die ik niet zie aan komen. Zelf ben ik er altijd slecht in maar kijk of je iemand kan vinden die je kan helpen met communiceren en er wat druk op kan zetten bij de gemeente. Een ander kan er meer afstand van nemen, reageert minder emotioneel en dat leidt voor jou hopenlijk tot de best mogelijke oplossing.
Dat is echt superkut. Je kunt het niet terugdraaien. Je kunt de steen wel terugzetten, maar er ligt niks. Het is dan idd een herdenkingsplek en Joost mag weten waar het is gebleven.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:18 schreef agter het volgende:
[..]
Het gebeurt wel vaker hoor.
TS krijgt een oprecht excuus en zijn geld terug. Meer valt er gewoon niet meer aan te doen. Een foutje is menselijk.
Wellicht dat hij de ruimte van het graf kan inrichten als een herdenkingsplek, maar de overledene is weg.
Soms wordt het geschud, dan ligt het nog in het graf. Maar ik begrijp van TS dat het herbegraven is in een massagraf.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:19 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Dat is echt superkut. Je kunt het niet terugdraaien. Je kunt de steen wel terugzetten, maar er ligt niks. Het is dan idd een herdenkingsplek en Joost mag weten waar het is gebleven.
Nou ja, z'n eigen DNA moet voldoende zijn, lijkt me? Maar om niet al te veel in details te treden, maar het zal nooit meer worden zoals het was.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:21 schreef agter het volgende:
[..]
Soms wordt het geschud, dan ligt het nog in het graf. Maar ik begrijp van TS dat het herbegraven is in een massagraf.
Mensen hebben wel eens DNA-onderzoek geeist, bij wie het ook mis gegaan was, maar dat kan niet, omdat je daar ook andere overledenen (en familie) mee lastigvalt.
Ook dit is weer wat crux maar daarvoor heeft men de knekelput, de restanten van een geruimd veld worden daar herbegraven. Meestal is dat ook op dezelfde begraafplaats maar het zal niet netjes gesorteerd zijn. Het 'graf' is weg.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:19 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Dat is echt superkut. Je kunt het niet terugdraaien. Je kunt de steen wel terugzetten, maar er ligt niks. Het is dan idd een herdenkingsplek en Joost mag weten waar het is gebleven.
Waarom? niet elke familielid zijn hetzelfde reageren .quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:13 schreef agter het volgende:
[..]
Soms gaat men na het openen van het graf eerst een paar uur koffie drinken, zo'n lijkengeur kan er uit komen. Dat laten ze eerst verwaaien voordat ze verder gaan. Daar wil je idd echt geen familie bij hebben.
Dat heeft ook te maken met de manier waarop men te werk gaat. Dat is respectvol maar niet alles kan met de hand gebeuren en een aangenaam gezicht is het nooit. Dan is het beter het gewoon af te sluiten.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom? niet elke familielid zijn hetzelfde reageren .
Nee, je moet dan alle botten gaan testen of het van die ene persoon is (dus ook botjes van een ander). En dat kan niet zomaar.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:23 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nou ja, z'n eigen DNA moet voldoende zijn, lijkt me? Maar om niet al te veel in details te treden, maar het zal nooit meer worden zoals het was.
Nee dat bedoel ik, ik wilde niet lomp uit de hoek komenquote:Op dinsdag 23 december 2014 15:26 schreef agter het volgende:
[..]
Nee, je moet dan alle botten gaan testen of het van die ene persoon is (dus ook botjes van een ander). En dat kan niet zomaar.
Een mens bestaat al snel uit 200 botjes.
Er zit niets anders op voor TS om het te accepteren.
Echt, dit gaat wel vaker mis.
Die regel is niet zozeer ten bescherming van de familie. Maar juist voor de graf-ruimers. Zij moeten ongestoord hun werk kunnen doen, en zijn niet opgeleid voor nazorg etc.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom? niet elke familielid zijn hetzelfde reageren .
Die nazorg hoeven zij toch ook niet te doen?quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:28 schreef agter het volgende:
[..]
Die regel is niet zozeer ten bescherming van de familie. Maar juist voor de graf-ruimers. Zij moeten ongestoord hun werk kunnen doen, en zijn niet opgeleid voor nazorg etc.
Dan krijg je geheid mensen die het verkeerd hebben ingeschat en de begraafplaats gaan aanklagen omdat ze "niet goed zijn voorgelicht".quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Die nazorg hoeven zij toch ook niet te doen?
De familie kan toch zelf beslissen of ze er bij willen zijn ja of nee? ik zie daarvan het probleem niet echt.
Je wilt het niet snappen. Dat ze dit zonder pottenkijkers willen doen is volkomen logisch.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Die nazorg hoeven zij toch ook niet te doen?
De familie kan toch zelf beslissen of ze er bij willen zijn ja of nee? ik zie daarvan het probleem niet echt.
Pech gehad?quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:33 schreef wonderer het volgende:
[..]
Dan krijg je geheid mensen die het verkeerd hebben ingeschat en de begraafplaats gaan aanklagen omdat ze "niet goed zijn voorgelicht".
Het is een algemene verordening dat alleen de ruimers aanwezig mogen zijn, maar je kunt altijd om ontheffing vragen, mocht jij er graag bij willen zijn.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Pech gehad?
Nu zijn er misschien wel mensen die dat graag zouden willen zien, maar het niet mogen.
Je moet wel erg dom zijn om te denken dat het gaat ruiken als rozenblaadjes en het er prachtig uitziet.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:43 schreef agter het volgende:
[..]
Het is een algemene verordening dat alleen de ruimers aanwezig mogen zijn, maar je kunt altijd om ontheffing vragen, mocht jij er graag bij willen zijn.
Maar nogmaals: Soms gaan ze na het openen een uur koffiedrinken, omdat de stank niet te harden is.
Jij wil familie daar bij laten? Terwijl die lijkengeur misschien van oma komt? Je weet van te voren niet wat je aan gaat treffen. Zeker na 10 jaar niet.
Dan vraag jij gewoon ontheffing aan..quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je moet wel erg dom zijn om te denken dat het gaat ruiken als rozenblaadjes en het er prachtig uitziet.
Dat. Please.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:17 schreef ioko het volgende:
Misschien fijn om niet alle smerige details over graven openen in dit topic te delen? Lijkt mij niet fijn voor TS.
Maar in dit geval zijn de grafrechten juist verlengd tot 2018 en is het grafmonument dus nog eigendom van de rechthebbenden. Dan heeft de beheerder/houder van de begraafplaats dus iets vernietigd wat niet van hen is.quote:Op dinsdag 23 december 2014 14:57 schreef agter het volgende:
[..]
http://www.uitvaart.nl/ju(...)uiming-begraafplaats
[..]
Zou niet weten waarom.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:48 schreef agter het volgende:
[..]
Dan vraag jij gewoon ontheffing aan..Mss mag je wel meehelpen.
Correct. Maar het ging als uitstapje even puur over als het grafrecht wel verlopen was, van wie het monument dan was.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:50 schreef Peter het volgende:
[..]
Maar in dit geval zijn de grafrechten juist verlengd tot 2018 en is het grafmonument dus nog eigendom van de rechthebbenden. Dan heeft de beheerder/houder van de begraafplaats dus iets vernietigd wat niet van hen is.
Het verwijderen van lichamelijke resten naar een knekelput mag kennelijk als de grafrechten zijn verlopen. Dat is officieel geen herbegrafenis.. Het had alleen nooit mogen gebeuren als de grafrechten verlengd waren.
Dus in het geval van TS niet relevant. Net als de discussie over het wel/niet aanwezig (willen) zijn bij een ruiming.. Daar heeft TS helemaal niets aan.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:55 schreef agter het volgende:
[..]
Correct. Maar het ging als uitstapje even puur over als het grafrecht wel verlopen was, van wie het monument dan was.
Tja, dat is zo op een forum...dat mensen reageren op elkaar.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:56 schreef Peter het volgende:
[..]
Dus in het geval van TS niet relevant. Net als de discussie over het wel/niet aanwezig (willen) zijn bij een ruiming.. Daar heeft TS helemaal niets aan.
Goffer, dat is klote...quote:Op dinsdag 23 december 2014 11:09 schreef friekin_ het volgende:
Een update; ik ben net naar de begraafplaats gegaan.
Mijn vaders graf is inderdaad geruimd. De beheerder gaf aan dat hij niet goed wist waarom, maar zo had het in het systeem gestaan. Hij is herbegraven ergens anders op het kerkhof (bij andere resten). Overigens hadden ze de goede gegevens van mijn moeder, en die is ook niet ingelicht.
Op 12 januari is de verantwoordelijke van de begraafplaats weer aanwezig. Dan kan ik weer bellen. De beheerder was zelf wel kapot ervan. Het was hem nog nooit eerder gebeurd.
Ik voel me op dit moment afgestompt. Ik was er niet maandelijks, de vorige keer was begin februari. Maar ik ga ervan uit dat als er betaald is.. Er was toen nergens een brief of sticker te zien. Het ruimen was in juni.
Klinkt leuk maar een leidinggevende moet ook kunnen nadenken en beseft dan al snel dat dit geen optie is, hoe sympathiek het ook mag klinken.quote:Op dinsdag 23 december 2014 16:45 schreef Nielsch het volgende:
maar de resten zijn dus elders begraven lees ik....
elke leidinggevende zou direct moeten zeggen dat:
- de gemeente de resten zal opgraven
- desnoods zal identificeren
- herbegraven
- het monument zal vergoeden
waarom is het geen optie?quote:Op dinsdag 23 december 2014 16:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klinkt leuk maar een leidinggevende moet ook kunnen nadenken en beseft dan al snel dat dit geen optie is, hoe sympathiek het ook mag klinken.
Men zal op andere wijze tot overeenstemming moeten en willen komen.
Praktische uitvoerbaarheid vooral, nog naast de bizarre kosten die gemaakt zouden moeten worden.quote:
Ik denk niet dat het haalbaar is om uit een massagraf 1.000en botten DNA te laten testen. Bizar veel werk, gaat jaren duren.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |