abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 december 2014 @ 13:27:20 #1
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147798854
  zondag 21 december 2014 @ 13:27:38 #2
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147798860
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Sunri5e op 21-12-2014 15:53:37 ]
pi_147800708
Fransen maken er een zooitje van!
Geniet van het leven:):)
pi_147804623
Vandaag in de geschiedenis:



- 21 december 1965: New York Airways begint helikopter vluchten tussen JFK Airport en het dak van het Pan Am gebouw in Manhattan. Een 7-tal helikopters zal dagelijks tientallen vluchten maken tussen het gebouw en de diverse luchthavens van New York.
De vluchten werden tot februari 1968 gevlogen en enkele maanden in 1977.
De opening van het helipad ging ondanks hevige protesten door. De tegenstanders waren fel tegen de service, niet alleen vanwege geluidsoverlast maar ook vanuit veiligheidsredenen:
quote:
"When the eventual accident occurs, the debris will fall among people in the most densely populated area on Earth.
Ze zouden gelijk krijgen; op 16 mei 1977 verongelukte een Sikorsky S-61L op het dak waarbij 4 mensen overleden en nog voetganger op straat ruim 200 meter lager die door een wegvliegende rotorblad werd geraakt. Hierna zijn er nooit meer vluchten uitgevoerd vanaf het gebouw.
(Geschiedenispost van 16 mei)



- 21 december 1988:: De eerste vlucht van de Antonov An-225 Mriya.
De langste, zwaarste vliegtuig met de grootste spanwijdte (in gebruik; spanwijdte van de Hughes H-4 Hercules "Spruce Goose" is groter) maakt een vlucht van 74 minuten vanuit Kiev.
Helaas geen foto's kunnen vinden.
Daarom maar hierboven een foto van de rollout in november 1988.



- 21 december 1988: Terwijl in Kiev de Antonov geschiedenis had gemaakt ontvouwde zich enkele uren later op zo'n 1500 kilometer afstand een drama.

Pan Am vlucht 103 is onderweg van London Heathrow naar New York JFK.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 747-121 N739PA "Clipper Maid of the Seas"
De 747 is de 15e gebouwde 747 en werd op 15 februari 1970 aan Pan Am geleverd en was hiermee een van de eerste 747's voor Pan Am die op de vroege ochtend van 22 januari 1970 als eerste maatschappij ter wereld met de Boeing 747 vluchten begon.

Om 18:04 uur was de pushback en om 18:25 uur vertrok het van baan 27R op weg naar New York.
Aan boord waren 243 passagiers en 16 crew.
Om 19:02 uur kreeg het clearance voor de vlucht over de Atlantische Oceaan, maar de crew gaf geen antwoord. Hierna verspreide het signaal van de 747 op de radar in 5 aparte stukken.

Op ruim 9000 meter hoogte was een semtex bom, verstopt in een radio, afgegaan in een bagagecontainer op plaats 4L en welke een gat van een halve meter groot in de romp had geslagen.
(recht onder de Pan Am titles op de foto hierboven)

Het gat scheurde over de romp naar boven waardoor binnen 3 seconden de voorkant van 747 afscheurde en naar beneden viel, en hierbij motor #3 meenam. Dit stuk met de cockpit kwam enkele kilometers buiten Lockerbie in een weiland terecht.



Omdat de motoren nog volop draaiden bleef de rest van de romp doorvliegen al dook het wel naar beneden en op een hoogte van 5800 meter dook het recht naar beneden waarna het toestel uit elkaar brak.
De vleugels en de cabine ertussen kwam het eerste neer en storten neer op Sherwood Crescent in Lockerbie. Hier sloeg het een krater van 47 meter lang en 11 mensen op de grond kwamen hierbij om.



Na onderzoek werd op 1991 de Libiër Abdel Basset al-Megrahi verantwoordelijk gehouden voor de aanslag. Pas in 1999 werd hij door de Libische regering op Kamp Zeist overgedragen. Ook werd hier - op neutraal grondgebied - de rechtzaak voor Schotse rechters gehouden.
Op 31 januari 2002 werd Megrahi schuldig bevonden en tot levenslange gevangenistraf veroordeeld.
Echter op 20 augustus 2009 werd hij vrijgelaten omdat hij zou lijden aan prostaatkanker.
Dezelfde dag ging hij nog terug naar Libië waar hij als held werd binnengehaald.

De arts die de diagnose had gesteld had later spijt van zijn besluit; hij zou door Libië onder druk zijn gezet. Ook zou BP een hand in de deal gehad hebben in ruil voor olieboringen voor de kust van Libië.
Megrahi overleed op 20 mei 2012 aan de gevolgen van kanker.

Libië heeft nooit officiëel schuld bekend. In 2011 zei een overgelopen minister tijdens de opstand in Libië dat Moammar al-Qadhafi persoonlijk opdracht had gegeven tot de aanslag.
De aanslag op Pan Am vlucht 103 was de dodelijkste aanslag tegen de VS tot 11 september 2011.

Delen van het wrak dat voor onderzoek werd gebruikt voor onder andere een reconstructie stond 24 jaar lang in een hangar op Farnborough Airport.
Andere resten (onder andere de cockpit) liggen opgeslagen bij een sloperij bij Tattershall:



- 21 december 1992: Vliegramp Faro
De Douglas DC-10-30CF PH-MBN "Anthony Ruys" vertrok om 05:52 uur vanaf Schiphol voor een chartervlucht naar Faro, Portugal. Aan boord bevinden zich 327 passagiers en 13 crew.
De vlucht was met 40 minuten vertraging vertrokken omdat de straalomkeerder van motor #2 (staart) niet werkte. Deze kon niet gerepareerd worden maar desondanks vertrok de DC-10 toch.

Na een vlucht van ruim 2 uur nadert het vliegtuig de luchthaven van Faro. De weersomstandigheden zijn slecht; onweer, stevige regenbuien, bewolking en mogelijke windshear.
De DC-10 komt om 07:33 uur (lokale tijd) hard neer op baan 11 en de rechter hoofdlandingsgestel breekt af; de rechtervleugel boort zich in de grond en breekt ook af.
De romp glijdt door, breekt in tweeën en vliegt in brand.




54 passagiers en 2 stewardessen vonden de dood. 106 inzittenden raken gewond.
Alle omgekomen passagiers zaten in het achterste deel van het vliegtuig dat door brand totaal werd verwoest; het voorste deel bleef voor brand gespaard.

Oorzaak van de crash is (zoals elke crash) een combinatie van factoren; weersomstandigheden en beoordelingsfouten.

De DC-10 was op het moment van de crash al in eigendom van Defensie; het toestel zou worden omgebouwd tot een KDC-10, een tank- en transportvliegtuig.
In plaats van deze kist werd nu N1858U, een oud United en Northwest DC-10 omgebouwd tot T-255.
Dit toestel ging in april dit jaar naar het Engelse Newquay waar het in juni werd gesloopt.

- 21 december 2002: Om deze post toch niet iets positiefs te noemen: op zaterdag 21 december 2002 werd in hangar hangar 14 op Schiphol-Oost officiëel de nieuwe livery van KLM getoont. De verandering is niet groot; de witte streep verdwijnt en de donkerblauwe streep word een dunne cheatline. Ook komt het KLM logo iets naar achteren.
De nieuwe livery wordt getoond op PH-BFI; de eerste kist met de nieuwe livery.

Oud / Nieuw:

pi_147805057
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 15:52 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:



- 21 december 1965: New York Airways begint helikopter vluchten tussen JFK Airport en het dak van het Pan Am gebouw in Manhattan. Een 7-tal helikopters zal dagelijks tientallen vluchten maken tussen het gebouw en de diverse luchthavens van New York.

Eigenlijk is dit best wel stoer.
  zondag 21 december 2014 @ 20:48:22 #6
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147816992
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 10:48 schreef icloud het volgende:
Zou tijd worden, ben benieuwd
Live webcast van de Qatar A350 delivery, morgen om 11:00

http://www.a350xwb.com/delivery/qatar-airways/
pi_147817038
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 20:48 schreef OEM het volgende:

[..]

Live webcast van de Qatar A350 delivery, morgen om 11:00

http://www.a350xwb.com/delivery/qatar-airways/
11 uur nederlandse tijd? Mooi ga kijken tnnx
  zondag 21 december 2014 @ 20:52:51 #8
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147817260
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 20:49 schreef icloud het volgende:

[..]

11 uur nederlandse tijd? Mooi ga kijken tnnx
11 uur onze tijd ja. 12 uur dus




[ Bericht 1% gewijzigd door OEM op 22-12-2014 11:59:27 ]
pi_147817341
Aha lokale tijd dus, dan moet ik even gaan rekenen
  zondag 21 december 2014 @ 20:57:44 #10
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147817542
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 20:54 schreef icloud het volgende:
Aha lokale tijd dus, dan moet ik even gaan rekenen
Omrekenen van de lokale tijd in Toulouse naar die in Nederland zou niet heel veel moeite moeten kosten ;) (Of zit je zelf in een andere tijdzone?)
pi_147817599
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 20:57 schreef OEM het volgende:

[..]

Omrekenen van de lokale tijd in Toulouse naar die in Nederland zou niet heel veel moeite moeten kosten. (Of zit je zelf in een andere tijdzone?)
Aha nee, ik was in de verondestelling dat de overdracht in qatar zou zijn, maar da is niet logisch natuurlijk.
pi_147827189
Vandaag in de geschiedenis:



- 22 december 1964: De eerste vlucht van de Lockheed SR-71 Blackbird.
De Blackbird (61-7950) maakt een vlucht vanaf Air Force Plant 42 in Palmdale, Californië, kwam op hoogtes hoger dan 13.700 meter en vloog sneller dan 1600 km/h voordat het weer lande op Edwards Air Force Base, Californië.

Deze kist ging overigens in januari 1967 verloren bij een testvlucht. De piloot kon ontkomen.
Ik zal de eerder genoemde leuke trivia nog maar eens noemen:

Een paar interessante feiten over de SR-71:
- De SR-71 is voor een groot deel van titanium gemaakt. De Sovjet-Unie (grote vijand van de VS op dat moment) was op dat moment de grootste leverancier van dat materiaal. Het benodigde titanium werd door de CIA gekocht onder allerlei valse namen en bedrijven.

- Het kon 3540 km/h uur halen ofwel Mach 3.3. en vloog tot een hoogte van 25.929 meter. (level flight)
Bovenstaande records werden door 2 verschillende SR-71 gehaald op dezelfde dag; 28 juli 1976.

- Het toestel is in de jaren '60 ontworpen - slechts 2 decennia na de Tweede Wereldoorlog - en de SR-71 behoudt 50 jaar later nog steeds deze records.
(Voor een vliegtuig dat niet aangedreven is door raketmotoren)

- In theorie kun je met deze snelheid ontbijten in New York, vliegen naar Los Angeles en daar ontbijten voordat je in New York vertrok (qua tijd).

- Bovenstaande snelheid en vlieghoogte maakt ontwijking van een (luchtdoel)raket simpel; eigen snelheid verhogen en simpelweg hoger en sneller vliegen dan het vijandelijk vuur/raket kon.

- De SR-71's zijn bijna 4000 keer beschoten, maar van de 32 gebouwd is er geen door vijandelijk vuur neergehaald.

- Ondanks deze vlieghoogte en -snelheid was in staat om een accurate foto te maken van een kentekenplaat.

- De SR-71 is recordhouder voor de route New York - London. Op 1 september 1970 vloog het deze route in 1 uur, 54 minuten en 57 seconden wat een gemiddelde snelheid van Mach 2.68 oplevert.
(iets minder dan 2800 km/h). Dit is inclusief een in-flight refueling.
Ter vergelijking; het record van de Concorde staat op 2 uur en 53 minuten op 7 februari 1996 en reguliere jets zitten rond de 6 uur.

- De bemanning kon in hun drukpakken meer dan 2 kilo afvallen na een 4 uur durende missie.

- In het begin werden de motoren gestart d.m.v. een start cart; een wagen met 2 V8 motoren van een Buick Wildcat.

- De fuselage was zo ontworpen dat het tijdens de vlucht ging uitzetten door de hitte (de fuselage kon ruim 400 graden worden). Doordat de brandstof tanks op de grond dus niet dicht waren lekte de SR-71 brandstof als het op de grond stond.
Daarom vertrok het ook met weinig brandstof; vloog het om op te warmen en werd dan in de lucht bijgetankt om vervolgens de missie uit te voeren.
De SR-71 vloog trouwens op JP-7 brandstof; speciaal ontwikkeld voor de SR-71. Bijgetankt werd er door speciaal omgebouwde Boeing KC-135Q Stratotankers.
Op lange missies kon wel tot zo'n 8 keer bijgetankt worden; in zo'n 80 minuten ging er ruim 36 ton brandstof doorheen.

- 22 december 2013: Vlucht 34 van British Airways staat op het punt te vertrekken voor de 11 uur durende nachtvlucht terug naar London Heathrow.
De vlucht zal uitgevoerd worden door G-BNLL, een Boeing 747-436 die op 14 juni 1990 aan BA geleverd was. Aan boord zijn 182 passagiers en 17 crew.

Maar de crew mist de juiste taxibaan en boort de rechtervleugel in een stenen gebouw.
6 meter van de vleugel snijdt 20 meter door het gebouw en snijd zo het dak los.



Geen van de inzittenden raakt gewoon, maar 4 personen krijgen kleine verwondingen.
Luchtvaartnerd en de nachtbraker die ik ben was ik er snel bij: post van 23 december 2013





G-BNLL had niet lang hiervoor een cabin upgrade gekregen (o.a. nieuwe first class) maar de 747 wordt toch begin 2014 afgeschreven. Het schijnt dat 2 motoren nu onder de vleugel van een Cathay 747 zitten.
G-BNLL staat sindsdien nog steeds op een remote platform van de luchthaven in Johannesburg.

Geen foto's te vinden, behalve deze van juni 2014:


[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 22-12-2014 00:52:56 ]
pi_147827639
22 augustus of 22 december 2013? Zo te zien december en gewoon een typfoutje: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20131222-0

Sneu gezicht dat vliegtuig. ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_147840044
Ik ben het compleet vergeten, zal dadelijk op youtube nakijken
pi_147843451
Live vliegtuigjes kijken op Schiphol met het slechte weer.
  maandag 22 december 2014 @ 15:18:16 #16
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147843686
quote:
14s.gif Op maandag 22 december 2014 15:11 schreef Iemand91 het volgende:
Live vliegtuigjes kijken op Schiphol met het slechte weer.
THnx!
pi_147847626
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
- 22 december 1964: De eerste vlucht van de Lockheed SR-71 Blackbird.
De A-12 'Oxcart' vloog op dat moment natuurlijk al ruim twee jaar rond.. ;)

Laatst nog een docu over Groom Lake gezien, waar een medewerker vertelde dat de prototypes altijd naar binnen werden gereden voordat er een spionagesatelliet over kwam vliegen, maar dat men even vergeten was dat deze satellieten de 'schaduw' op de plek waar het vliegtuig had gestaan nog wel konden zien..
pi_147847687
FsX impressie van de Dreamliner in KLM kleuren:

pi_147848005
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 17:13 schreef Ferry_76 het volgende:
FsX impressie van de Dreamliner in KLM kleuren:

[ link | afbeelding ]
Mooi, doe je FsX ook met VATSIM?
pi_147848223
quote:
6s.gif Op maandag 22 december 2014 17:25 schreef Tanden68 het volgende:

Mooi, doe je FsX ook met VATSIM?
Nee, airliners doen mij niet zo veel, ik vlieg voornamelijk klassiek spul.
pi_147852832
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 17:13 schreef Ferry_76 het volgende:
FsX impressie van de Dreamliner in KLM kleuren:

[ link | afbeelding ]
Niet dat ik het lelijk vind, maar hebben alle Dreamliners zo'n golvende lijn voorop? (Dolphin heet het toch?)
pi_147853987
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 20:10 schreef MaxMark het volgende:
Niet dat ik het lelijk vind, maar hebben alle Dreamliners zo'n golvende lijn voorop? (Dolphin heet het toch?)
Volgens mij gaan de Dreamliners ook dit schema krijgen, sommige Embraers, F70's en 737's hebben dit al.
pi_147857223
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 20:10 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Niet dat ik het lelijk vind, maar hebben alle Dreamliners zo'n golvende lijn voorop? (Dolphin heet het toch?)
Alle kisten van KLM krijgen deze lelijke golf. Dus ook de A330's, 777's en een aantal 747's. :r

Mag ik even wegdromen? O+

  maandag 22 december 2014 @ 21:53:21 #24
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147857634
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 21:45 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Alle kisten van KLM krijgen deze lelijke golf. Dus ook de A330's, 777's en een aantal 747's. :r

Mag ik even wegdromen? O+

[ afbeelding ]
Die 748 gaat niet komen denk ik ;)
  Moderator maandag 22 december 2014 @ 21:58:36 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147857912
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 17:13 schreef Ferry_76 het volgende:
FsX impressie van de Dreamliner in KLM kleuren:

[ link | afbeelding ]
Geen winglets?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147858774
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 21:53 schreef Sunri5e het volgende:
Die 748 gaat niet komen denk ik ;)
2.gif
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 21:45 schreef Iemand91 het volgende:
Mag ik even wegdromen? O+
Ben benieuwd wanneer KLM officiëel bekend maakt dat ze geen paarden e.d. meer gaan vervoeren. Zal niet lang meer duren.
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2014 21:58 schreef derLudolf het volgende:
Geen winglets?
Raked wingtips zoals bij de 787 zijn net als winglets een vorm van wingtip devices.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 22-12-2014 22:47:51 ]
  maandag 22 december 2014 @ 22:14:57 #27
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147858785
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2014 21:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Geen winglets?
Die heeft de 787 niet.
  maandag 22 december 2014 @ 22:34:01 #28
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147859776
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 21:45 schreef Iemand91 het volgende:
Alle kisten van KLM krijgen deze lelijke golf. Dus ook de A330's, 777's en een aantal 747's. :r
Gelukkig moet volgens de SkyTeam-afspraken 1% van de vloot in SkyTeam-kleuren zijn... zijn er iig nog een paar die toonbaar zijn :P
pi_147902930
Vandaag in de geschiedenis:


De Lockheed een maand voor de crash in Lima.

- 24 december 1971: De crash van Lineas Aéreas Nacionales S.A. (LANSA) vlucht 508.
De vlucht - uitgevoerd door Lockheed L-188 Electra OB-R-941) ging van Lima naar Pucallpa.
Aan boord zijn 86 passagiers en 6 crew.

Om 12:36 uur werd de Lockheed geraakt door bliksem waarop de brandstoftank in de rechtervleugel in brand vloog. Hierop viel het vliegtuig uiteen.
De 17-jarige Juliane Koepcke valt - nog steeds vast geriemd in haar stoel - 3 kilometer naar beneden en komt terecht in het regenwoud. Ze overleeft de val, maar heeft wel een gebroken sleutelbeen, een diepe snee in haar rechterarm en een zwelling bij haar oog.

Ondanks de vele gevaren in het regenwoud trekt ze 10 dagen lang door het regenwoud. Ze volgt een rivier stroomafwaarts. Ze komt ook 3 andere passagiers tegen; vast in hun stoelen op de kop in het zand.
Verder raken haar verwondingen geínfecteerd met maden.

Op de 10e dag komt ze een boot tegen en een hut. Met de aanwezige diesel kon ze de 35 maden verwijderen van haar lichaam. Uiteindelijk keren 3 houthakkers terug naar de hut en vinden ze haar.
Na een boottocht van 7 uur naar een klein dorp wordt ze met een klein vliegtuig in 15 minuten naar een ziekenhuis in Pucallpa gevlogen. Hier wordt ze verenigd met haar vader.

Alle overige inzittenden - inclusief haar moeder waar ze in het begin nog naar zocht - overleven de crash niet. Ruim een tiental passagiers - waaronder haar moeder - hadden de crash overleeft maar overleden de dagen er na aan hun verwondingen.
Enkele dagen later op 4 januari 1972 stopten alle vluchten van LANSA.

De bekende Werner Herzog zou ook op de vlucht zitten tijdens location scouting voor een film maar vloog uiteindelijk een andere route. Later maakte hij de documentaire Wings of Hope (2000) over de crash en het verhaal van Juliane Koepcke. Hiervoor keerde zij in 1998 terug naar de plek:



- 24 december 1994: De kaping van Air France vlucht 8969.
Vlucht 8969 staat op het punt te vertrekken van de luchthaven Houari Boumedienne in Algiers naar Parijs-Orly. De vlucht die wordt uitgevoerd door een Airbus A300B2-1C F-GBEC heeft 220 passagiers (waaronder 3 Nederlanders) en 12 crew aan boord en zou om 11:15 uur moeten vertrekken.
In Algerije was de Algerijnse Burgeroorlog aan de gang en vluchten van en naar Algerije waren niet zonder gevaar. Vanwege mogelijke aanvallen met raketten bestond de hele crew uit personeel die zich vrijwillig hadden aangeboden voor de vluchten.

Dan komen 4 mannen in politie-uniformen het vliegtuig binnen die paspoorten van de passagiers beginnen te controleren. Hierna maakten zij zich bekend als leden van de Groupe Islamique Armé (GIA) en dat ze een Islamitische staat wilen stichten in Algerije. Onder dreiging van AK-47's, Uzi's, pistolen, handgemaakte handgranaten en 2 dynamieten namen zij het vliegtuig over.
Dit laatste plaatsten ze in de cockpit en onder een stoel in het midden van het toestel en verbinden ze dit met elkaar. Vrouwen moesten hun hoofd bedekken.

Na hun eisen bekend gemaakt te hebben eisten ze het vertrek van de Airbus naar Parijs zodat ze daar een persconferentie kunnen houden. De gezagvoerder kan dit echter niet omdat de vliegtuigtrappen nog aan de A300 gekoppeld zijn en de luchthavenautoriteiten de baan hebben geblokkeerd met voertuigen.
Nadat de Algerijnse overheid aan hun eisen geen gehoor gaf schieten zij een passagier (een Algerijns politieagent) bovenaan een vliegtuigtrap dood.
Nadat hun eisen alsnog niet worden beantwoord schieten ze de enige Vietnameze passagier (een diplomaat) ook bovenaan de trap dood.

De kaping ging de eerste nacht in, fel verlicht door lampen.
Die avond vertrekt om 20:00 uur een Air France A300 (identiek aan het gekaapte toestel) vanaf een militaire basis nabij Parijs naar Majorca.
Aan boord bevinden zich leden van de Groupe d'Intervention de la Gendarmerie Nationale (GIGN), de antiterrorisme eenheid van de Franse Gendarmerie.
Tijdens de vlucht maken de leden zich bekend met het toestel voor een bestorming later.
Dichterbij mogen ze niet komen; de Algerijnse overheid weigert de landing van buitenlandse militairen op Algerijns grondgebied om een Algerijne politieke crisis op te lossen.

De volgende dag - eerste kerstdag - lieten ze over de loop van de dag 63 passagiers vrij; vooral vrouwen, kinderen en mensen met medische aandoeningen.
Ze eisten vertrek voor 21:30 uur en als deze eis niet werd ingewilligd zouden ze elke 30 minuten een inzittende doodschieten. Dit werd doorgegeven via een medewerker van de Franse Ambassade die aan boord was.
Terwijl Frankrijk hier gehoor aan wilde geven weigerde Algerije op deze eis in te gaan.
Toen de deadline was verlopen werd hij eveneens op de trap gedood.

Hierop deelde Frankrijk Algerije mee dat het Algeirje verantwoordelijk zou houden voor de eventuele gevolgen. Hierop vertrok de A300 in de vroege ochtend van tweede kerstdag om 02:00 uur richting Frankrijk.
Omdat de APU tijdens de gehele crisis had gelopen was er niet genoeg brandstof meer aan boord om Parijs te bereiken; hierop ging de vlucht naar de luchthaven van Marseille, niet wetende dat de GIGN onder leiding van Majoor Denis Favier hier al aanwezig was.
De A300 landde om 03:33 uur in Marseille en werd naar een afgelegen punt op de luchthaven geleid.

Hier eisten de kapers om 27 ton brandstof, dit terwijl ze maar zo'n 9 ton nodig hadden om naar Parijs te kunnen vliegen. Enkele uren later ontvingen de autoriteiten na een inval in een schuiladres dat het plan was om de Airbus in of boven Parijs te laten crashen of op te blazen.
Hierop besloot de Franse regering dat de A300 Marseille nooit zou verlaten, ongeacht de consequenties.

De kapers eisten vertrek om 09:40 uur, hierop boden de onderhandelaars voedsel en water, het legen van de afvalwatertanks en stofzuigers. De schoonmakers waren echter leden van de GIGN die zich verkleed hadden als luchthavenpersoneel (de ironie) die het toestel goed inspecteerden. Ook werd er afluisterapparatuur geplaatst.
De onderhandelaars boden aan om de persconferentie voorin het toestel te laten plaatsvinden; hierop werden de passagiers naar achteren gestuurd. Dit gaf voordeel voor de GIGN bij de bestorming later.
Nadat uren later er nog geen vorderingen waren werden de kapers nerveus. De leider besloot hierop de A300 vlakbij de verkeerstoren te zetten, de GIGN moest hun bestorming in korte tijd opnieuw plannen.

Toen om 17:00 uur nog geen brandstof was geleverd maakten de kapers aanstond om een vierde persoon dood te schieten; de jongste steward aan boord. Dit wilden ze echter niet doen en bleven het uitstellen.
In plaats hiervan schoten ze in het rond buiten het toestel en ook op de verkeerstoren waar de onderhandelaars zaten.

Hierop werd de bestorming ingezet; drie vliegtuigtrappen met daarop GIGN-leden reden op de A300 af; 2 met op elk 11 GIGN-leden reden naar de achterste 2 deuren om de passagiers (die nu immers naar achteren waren geleid) te evacueren. Een derde met daarop 8 GIGN-leden reden naar de voorste deur zodat de cockpit (maar daarin de leider van de kapers) te scheiden van de passagiers.
Deze staat echter te hoog ingesteld (ze hadden geoefend op een lege A300 die daardoor hoger was) wat problemen geeft:



Toch wordt een kaper gelijk uitgeschakeld.
Snipers kunnen echter geen goed zicht krijgen op de cockpit daar de co-piloot hun zich belemmerd.
Deze klimt echter via het raam naar buiten (foto hieronder) waarop de snipers op de cockpit begonnen te vuren.



Uiteindelijk blijven de gezagvoerder, boordwerktuigkundige en de laatste (nog levende) kaper over in de cockpit.
Deze kaper weet de GIGN nog 20 minuten van zich af te houden.
Om 17:35 uur berichtte Favier aan de toren dat de kaping voorbij was; 54 uur nadat het in Algerije begonnen was.
Tijdens de bestorming zijn honderden schoten afgevuurd.

Alle kapers waren gedood, van de 154 achtergebleven passagiers raakten 13 lichtgewond, 9 van de 30 GIGN-leden raakten gewond waaronder een zwaargewond. Ook raakten 3 crewleden gewond.



In een wraakactie werden vier Rooms-Katholieke priesters in Algerije door leden van de GIA vermoord;
3 Franzen en een Belg.
Later werd bekend dat het plan was om de A300 boven de Eiffeltoren te laten exploderen.
De A300 werd afgeschreven.



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 24-12-2014 01:10:20 ]
pi_147920864
Heren,

Wat is er toch met de PH-TFK aan de hand? Het toestel is as we speak weer onderweg naar LTN. De AHQ neemt vandaag opnieuw de commerciële vlucht over.
--
pi_147921027
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 15:32 schreef inkjet het volgende:
Heren,

Wat is er toch met de PH-TFK aan de hand? Het toestel is as we speak weer onderweg naar LTN. De AHQ neemt vandaag opnieuw de commerciële vlucht over.
Tijdens het onderhoud vorige week is een schroevendraaier achtergebleven en die brengen ze nu even terug?
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  woensdag 24 december 2014 @ 15:54:37 #32
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147921762
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 15:32 schreef inkjet het volgende:
Heren,

Wat is er toch met de PH-TFK aan de hand? Het toestel is as we speak weer onderweg naar LTN. De AHQ neemt vandaag opnieuw de commerciële vlucht over.
"Onderhoud"
pi_147937117
Delivery flight van de eerste A350; A7-ALA en de 4e A380 voor Qatar A7-APD.
De A380 vloog op zo'n 15-30 min. achter de A350 richting Doha gisteren.

pi_147939508
Vandaag in de geschiedenis:

- 25 december 1946: Black Christmas.
2 Douglas C-47 Skytrains van China National Aviation Corporation en een Curtiss C-46 Commando van Civil Air Transport crashen in dichte mist op Luchthaven Shanghai Hongqiao.
Er vallen zo'n 60-70 doden. Verder heel weinig over bekend.
De dag gaat de geschiedenis in als China's Black Christmas.

- 25 december 2009: Op kerstavond 2009 stapt de 23-jarige Nigeriaanse Umar Farouk Abdulmutallab aan boord van KLM vlucht 588 van Lagos naar Amsterdam. De vlucht werd uitgevoerd door KLM's Boeing 777-200ER PH-BQK.
Om 05:37 uur op eerste kerstdag landt hij op Schiphol.
Hier verblijft hij een kleine 3 uur voordat hij aan boord van Northwest Airlines-vlucht 253 naar Detroit stapt; uitgevoerd door de Airbus A330-300 N820NW.
Deze 2 jaar oude A330 was net de vorige maand overgeschilderd in de nieuwe Delta livery (Northwest was immers overgenomen door Delta).
Het was de 5e keer dat deze A330 op Schiphol kwam.

A330 vertrekt om 08:29 uur vanaf Schiphol richting Detroit. Aan boord zijn 279 passagiers, 3 piloten en 8 cabin crew.
De vlucht zou zo'n 9 uur moeten duren en rond 11:40 uur lokale tijd moeten landen in Detroit.
Wanneer de A330 Detroit nadert gaat Abdulmutallab 20 minuten lang het toilet binnen.
Hierna keert hij terug naar zijn stoel (19A, aan de rand van het vliegtuig en naast de brandstoftank in de linkervleugel; de A333 heeft geen center fuel tank) en nadat hij verteld dat hij maagklachten had trok hij een kleed over zich heen.



Zo'n 20 minuten voor de landing probeerde hij zuur in 80 gram pentaerythritoltetranitraat (PETN) te spuiten die hij in zijn onderbroek had verstopt om zo een explosie te veroorzaken.
Hoewel er een kleine ontploffingen en brand uitbreekt explodeert het niet. Een aantal passagiers (waaronder de Nederlander Jasper Schuringa) en cabin crew overmeesteren de man en het vliegtuig maakt een noodlanding op de luchthaven van Detroit.
De A330 raakte slechts lichtbeschadigd, Abdulmutallab liep brandwonden op.
Schuringa en een andere passagier raakten lichtgewond.




Op 28 december eistte een Arabische vleugel van Al Qaida de aanslag op.
Op 30 december maakte Minister van Binnenlandse Zaken, Guusje ter Horst, tijdens een persconferentie bekend dat bodyscanners naar aanleiding van deze poging tot een aanslag binnen drie weken in gebruik zullen worden genomen op Schiphol voor vluchten naar de Verenigde Staten.

Op 16 januari 2012 werd Abdulmutallab veroordeeld tot viermaal levenslang plus 50 jaar zonder kans op vervroegde vrijlating die hij in een gevangenis in Colorado uitzit.
N820NW vliegt nog altijd voor Delta Airlines en kwam afgelopen dinsdag nog op Schiphol.
Op dit moment vliegt het van Seattle naar Tokyo, Narita.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 25-12-2014 00:06:53 ]
pi_147964137
Vandaag in de geschiedenis:


Vracht en post wordt geladen voor de 3e vlucht in 1976

- 26 december 1975: Introductie van de Tupolev Tu-144.
CCCP-77106 vliegt van Moskou naar Almaty, Kazachstan. Aan boord post en vracht.
Het is de 1e productie Tu-144 en de eerste supersonische toestel in commerciële service.
Een kleine 2 jaar later volgt op 1 november 1977 de eerste passagiersvlucht.

Op 4 maart 1975 had CCCP-77106 haar eerste vlucht gemaakt en op 29 februari 1980 was alweer de laatste vlucht toen het naar het Central Air Force Museum in Monino vloog.



- 26 december 1982: De eerste vlucht van de Antonov An-124 Ruslan.
Het stoot de Lockheed C-5 Galaxy van de troon als grootste toestel ter wereld, totdat hun eigen An-225 Mriya een kleine 6 jaar later voor het eerst de lucht in brengt: Geschiedenispost van 21 december

  Moderator vrijdag 26 december 2014 @ 18:23:43 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147980215
Ja bijzonder stukje techniek is dat toch idd de Concordski
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147980730
Die onderste Tupolev lijkt een ander kielvlak te hebben dan de bovenste terwijl het hetzelfde serienummer is
Wie dit leest is gek
pi_147990314
Morgen de laatste uitgaande vlucht van PH-AHQ.
Deze Boeing 767-383ER die in november 1990 aan Scandinavian Airlines werd geleverd zal hierna uit de Arke vloot gehaald worden.

Deze 767 werd begin 2004 aan Air Holland geleverd en nadat deze in maart 2004 failliet ging, ging deze 767 naar Holland Exel en nadat deze een 2 maand later óók failliet ging, ging de 767 naar Arkefly.



De 767 zal morgen om 12:40 uur vertrekken voor een laatste rondje Varadero, Cuba - Cancun, Mexico en weer naar Schiphol waar die zondagmiddag rond de middag zal moeten aankomen.
Daarna gaat de 767 met ruim 100.000 vlieguren de woestijn in en hiermee de laatste kist van Air Holland / HollandExel die van de Nederlandse bodem verdwijnt.



Aan de andere van de wereld vertrekt over zo'n 7 uur de laatste 767-vlucht van Qantas.
VH-OGL zal de laatste vlucht maken met het toepasselijke vluchtnummer QF767 van Melbourne naar Sydney. De vlucht van een uur zal om 17:00 uur lokale tijd vertrekken. Dat is 07:00 uur hier.



Dit wordt de laatste 767 vlucht voor Qantas na ruim 29 jaar. Het doet bij een flink aantal luchtvaartgekken wel wat, want veel van die 29 jaar heeft het veel tussen de grote steden van Australië gependeld.


pi_148030503
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:41 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen de laatste uitgaande vlucht van PH-AHQ.
Deze Boeing 767-383ER die in november 1990 aan Scandinavian Airlines werd geleverd zal hierna uit de Arke vloot gehaald worden.

Deze 767 werd begin 2004 aan Air Holland geleverd en nadat deze in maart 2004 failliet ging, ging deze 767 naar Holland Exel en nadat deze een 2 maand later óók failliet ging, ging de 767 naar Arkefly.

[ afbeelding ]

De 767 zal morgen om 12:40 uur vertrekken voor een laatste rondje Varadero, Cuba - Cancun, Mexico en weer naar Schiphol waar die zondagmiddag rond de middag zal moeten aankomen.
Daarna gaat de 767 met ruim 100.000 vlieguren de woestijn in en hiermee de laatste kist van Air Holland / HollandExel die van de Nederlandse bodem verdwijnt.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)53826.jpg]afbeelding[/url] ]

Met deze bak ben ik nog ooit naar Brazilie gevlogen. Was in juli augustus 2004, was toen van excel
  zondag 28 december 2014 @ 03:19:43 #42
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148036700
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 23:29 schreef kleineik het volgende:

[..]

Met deze bak ben ik nog ooit naar Brazilie gevlogen. Was in juli augustus 2004, was toen van excel
Met die "bak" ben ik een paar maanden geleden naar CUR gevlogen omdat het andere toestel dat ingeroosterd stond (ik weet uit mijn hoofd niet meer welke) met pannen in Londen stond. Wat een lomp uitgeleefd toestel is dat zeg.
pi_148050963
Dat was de TFK. Was met de kerst weer in LTN maar is afgelopen etmaal naar CUR op en neer geweest. De AHQ was waarschijnlijk nog in gebruik omdat de TFL niet beschikbaar was.
--
pi_148055153
Ik neem aan dat dit hier al bekend is...

Airbus AirAsia met 155 passagiers vermist
quote:
JAKARTA - Een Airbus A320 van AirAsia, met aan boord 155 passagiers, wordt vermist. De luchtverkeersleiding verloor zondagochtend het contact met het vliegtuig, dat onderweg was van het Indonesische Surabaya naar Singapore.

Aan boord van het toestel waren 149 Indonesiërs, 3 Koreanen, 1 Singaporees, 1 Brit en 1 Maleisiër. Daarnaast waren er zeven bemanningsleden.

Het gaat om vluchtnummer QZ 8501. Het vliegtuig zou rond 8.30 lokale tijd (1.30 uur Nederlandse tijd) moeten landen in Singapore. Het contact verdween om 7.24 lokale tijd (0.24 uur Nederlandse tijd), zo meldt AirAsia op Twitter. Dat was ongeveer drie kwartier nadat het was opgestegen. Op dat moment vloog het toestel vermoedelijk boven de Javazee.

De bemanning vroeg om een ongebruikelijke route vlak voordat het vliegtuig van de radar verdween, zo vertelde een functionaris van het ministerie van Verkeer.

AirAsia, een populaire prijsvechter, laat weten dat het een zoek- en reddingsactie op touw heeft gezet. Wat er is mis gegaan, is nog geheel onduidelijk. De luchtvaartautoriteiten in Singapore gaan helpen bij het opsporen van de Airbus.

De Vermiste Airbus A320-200 is de MSN 3648 met callsign PK-AXC. Het toestel vliegt met een Indonesische AOC.

pi_148055591
Zou zomaar een gevalletje KL867 of Speedbird 9 kunnen zijn geweest omdat deze vulkaan activiteit vertoont: http://www.volcanodiscovery.com/gamalama/news.html
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_148055644
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 23:29 schreef kleineik het volgende:
Met deze bak ben ik nog ooit naar Brazilie gevlogen. Was in juli augustus 2004, was toen van excel
Volgens mij ben ik er in 2007 mee naar Rhodos gevlogen, de terugreis met een 767 van Martinair, met een gratis upgrade omdat economy vol was, was een stuk beter te doen! Persoonlijke film/muziek speler erbij, gratis hoofdtelefoon en een ontbijtje, en natuurlijk veel betere stoelen en meer ruimte.
  zondag 28 december 2014 @ 18:07:22 #47
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148056766
quote:
2s.gif Op zondag 28 december 2014 17:38 schreef Karstman het volgende:
Zou zomaar een gevalletje KL867 of Speedbird 9 kunnen zijn geweest omdat deze vulkaan activiteit vertoont: http://www.volcanodiscovery.com/gamalama/news.html
Maar dan zou dat toch direct al duidelijk moeten zijn? Als je motoren uitvallen omdat je vulkaanas in motoren hebt zitten heb je nog wel contact met de verkeersleiding.
pi_148057328
Goed punt. De andere verklaring die ik heb is dat de bermuda driehoek is verhuisd :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_148057733
quote:
2s.gif Op zondag 28 december 2014 17:38 schreef Karstman het volgende:
Zou zomaar een gevalletje KL867 of Speedbird 9 kunnen zijn geweest omdat deze vulkaan activiteit vertoont: http://www.volcanodiscovery.com/gamalama/news.html
Veel onweer en turbulentie in dat gebied. Vroeg ook nog om een andere route vlak voor verdwijning.
Maar goed; de crew van die KLM vlucht dachten ook dat ze een 'normale' wolk invlogen voordat een aswolk leek...
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 18:07 schreef Sunri5e het volgende:
Maar dan zou dat toch direct al duidelijk moeten zijn? Als je motoren uitvallen omdat je vulkaanas in motoren hebt zitten heb je nog wel contact met de verkeersleiding.
Niet per se.

Aviate, Navigate, Communicate.
pi_148061766
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 03:19 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Met die "bak" ben ik een paar maanden geleden naar CUR gevlogen omdat het andere toestel dat ingeroosterd stond (ik weet uit mijn hoofd niet meer welke) met pannen in Londen stond. Wat een lomp uitgeleefd toestel is dat zeg.
Dat idee had ik in 2004 al haha
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')