Op wat voor wijze?quote:Op zondag 21 december 2014 07:17 schreef MokerDude80 het volgende:
Je bent een beetje naief. De baby is nog te klein om op in te praten. Ze dringen wel degelijk op deze wijze hun geloof op. Ik wil geen christelijke dingen in huis.
ja dat is een goede tip, laat zien dat waar ze hun leven lang in hebben geloofd onzin is. lijkt me een goed begin voor een betere wederzijdse verstandhoudingquote:Op zondag 21 december 2014 08:46 schreef ATON het volgende:
Wijzen op jouw regels des huis. Bij overtreding de deur wijzen. Praten helpt helemaal niet. Ze denken hun kleinkind te " redden ", en daar moet alles voor wijken. Probeer hen te overtuigen dat hun geloof maar een fopspeen is en kijk wat er dan zal gebeuren.
je kunt ook doorslaan. Kijk als ze elke zondag zogenaamd zouden oppassen maar je kind dan naar de zondagsschool indoctrinatie lessen zouden brengen dan zou ik het wel als opdringen beschouwen. Maar deze kleine giften gewoon netjes voor bedanken en een kinderbijbel mooi in de boekenkast zetten als vulling om nooit uit voor te lezen.quote:Op zondag 21 december 2014 07:17 schreef MokerDude80 het volgende:
Je bent een beetje naief. De baby is nog te klein om op in te praten. Ze dringen wel degelijk op deze wijze hun geloof op. Ik wil geen christelijke dingen in huis.
Hij kan ook gewoon zeggen dat hij dat geloof niet trekt en als ze dan vragen waarom, is het vroeg genoeg om het geloof voorzichtig af te fakkelen.quote:Op zondag 21 december 2014 08:46 schreef ATON het volgende:
Probeer hen te overtuigen dat hun geloof maar een fopspeen is en kijk wat er dan zal gebeuren.
Beter laat dan nooit.quote:Op zondag 21 december 2014 08:48 schreef SuperFood het volgende:
[..]
ja dat is een goede tip, laat zien dat waar ze hun leven lang in hebben geloofd onzin is. lijkt me een goed begin voor een betere wederzijdse verstandhouding![]()
![]()
![]()
Vind ik persoonlijk niet raar, maar ala. Zou ik zelf ook kunnen doen, ook al ben ik geen Christenquote:Op zondag 21 december 2014 07:02 schreef MokerDude80 het volgende:
Of andere zoon en dochter van hun (die ook niet gelovig zijn) een kinderbijbel voor de kleine cadeau te doen.
Opdringerig is het misschien nog niet, maar gepast is het toch ook niet lijkt me.. (En een paar honderd euro? WTF?)quote:Op zondag 21 december 2014 07:15 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Juist en hoe dringen ze dat geloof nou precies op dan? Een kerststal en kinderbijbel cadeau doen is moeilijk opdringerig te noemen.
Ik denk eerder dat schoonouders een probleem hebben met het atheismequote:Op zondag 21 december 2014 10:21 schreef Rockefellow het volgende:
Het lijkt me helemaal niet gek om je kinderen uit te leggen waarom het geloof voor zijn/haar grootouders zo belangrijk is. Zo'n bijbeltje kan daar prima bij helpen.
Ik krijg de indruk dat je nogal moeite hebt met je schoonouders en dit een stok is om mee te slaan. Wees daar voorzichtig mee, zo'n houding gaat je niet helpen.
Vast, maar vooralsnog vind ik dat TS een behoorlijk drama maakt terwijl er nog niets aan de hand is.quote:Op zondag 21 december 2014 10:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat schoonouders een probleem hebben met het atheisme
Dat. Overigens ben ik christelijk opgevoed, maar ik heb een kerststal nog nooit als iets typisch christelijks gezien.quote:Op zondag 21 december 2014 10:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vast, maar vooralsnog vind ik dat TS een behoorlijk drama maakt terwijl er nog niets aan de hand is.
TS heeft het over zijn vriendin, dus hij is niet getrouwd met de moeder van z'n kind, en toch komen z'n ouders gewoon op visite.
Dan moet je die discussie beginnen op 18 jarige leeftijd, en dan niet stiekum vantevoren indoctrineren.quote:Op zondag 21 december 2014 10:33 schreef ikkevan1972 het volgende:
maar als je kind wel gelovig zou worden, dan is dat de keuze van je zoontje vind ik.
Als je een kerststal al indoctrinatie noemt dan ben ik benieuwd wat je van de paashaas vindt...quote:Op zondag 21 december 2014 10:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moet je die discussie beginnen op 18 jarige leeftijd, en dan niet stiekum vantevoren indoctrineren.
Dat krijgen kinderen mee op openbare scholen, omdat daar alle religies dezelfde status hebben.quote:Op zondag 21 december 2014 11:06 schreef Leandra het volgende:
Overigens denk ik wel dat er opvoedkundig weinig mis mee is als je kinderen leren dat mensen diverse religies hebben, en dat ze ook wat van de basis meekrijgen.
Ja en?quote:Op zondag 21 december 2014 11:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat krijgen kinderen mee op openbare scholen, omdat daar alle religies dezelfde status hebben.
Het is natuurlijk een heel ander verhaal kinderen "kennis" te laten maken met religie door over Mohammed en Shiva te vertellen dan het kind mee te slepen naar een koningszaal en een christelijk boekje op te dringen.quote:Op zondag 21 december 2014 11:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja en?
Het gaat TS dus niet lukken om alles wat Christelijk is bij z'n kind weg te houden.
Dat was dan ook een ander verhaal, en niet dat van TS.quote:Op zondag 21 december 2014 11:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een heel ander verhaal kinderen "kennis" te laten maken met religie door over Mohammed en Shiva te vertellen dan het kind mee te slepen naar een koningszaal en een christelijk boekje op te dringen.
Waarom doet de vriendin van TS dat zelf niet, het zijn haar ouders, en ze zal er zelf ook een mening over hebben, of telt haar mening niet?quote:Op zondag 21 december 2014 11:21 schreef Molurus het volgende:
Ik zou dit in elk geval duidelijk en hardop uitspreken naar die schoonouders.
Is even niet leuk, maar wel eerlijk en dan weten je schoonouders ook waar ze aan toe zijn.
Dat van TS is natuurlijk hetzelfde. De grootouders zullen het kind echt niet lastig vallen met Mohammed en Shiva.quote:Op zondag 21 december 2014 11:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat was dan ook een ander verhaal, en niet dat van TS.
Zij lijkt me inderdaad de eerste persoon om dat te doen.quote:Op zondag 21 december 2014 11:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom doet de vriendin van TS dat zelf niet, het zijn haar ouders, en ze zal er zelf ook een mening over hebben, of telt haar mening niet?
Ik vind een kerststal en een kinderbijbel echt heel iets anders dan mee naar koningszaal/kerk/moskee/tempel.quote:Op zondag 21 december 2014 11:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat van TS is natuurlijk hetzelfde. De grootouders zullen het kind echt niet lastig vallen met Mohammed en Shiva.
Dit klinkt wel een beetje alsof die schoonouders graag zien dat het kind Christelijk wordt opgevoed:quote:Op zondag 21 december 2014 11:42 schreef miss_sly het volgende:
Natuurlijk zijn er grenzen aan wat je van (schoon)ouders hoeft te accepteren, maar ik vind dat er in dit geval nog niet echt sprake is van een reeel gevaar tot indoctrinatie. Als ts en vriendin, die deze mensen natuurlijk het beste kennen, echt vrezen dat dit een opmaat tot indoctrinatie is, zouden ze een keer het gesprek aan kunnen gaan en kunnen vertellen dat ze dat niet willen voor hun kind.
Juist meenemen zou helemaal niet verkeerd zijn. Wat is er mis aan laten zien?quote:Op zondag 21 december 2014 11:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een heel ander verhaal kinderen "kennis" te laten maken met religie door over Mohammed en Shiva te vertellen dan het kind mee te slepen naar een koningszaal en een christelijk boekje op te dringen.
Hangt ervanaf waar je de aandacht op wil leggen, op het religieus, of het familie erfstuk.quote:Op zondag 21 december 2014 11:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit klinkt wel een beetje alsof die schoonouders graag zien dat het kind Christelijk wordt opgevoed:
"even snel een religieus familie erfstuk in de handen van mijn vriendin duwen, met daarbij de uitdrukkelijke wens dat de betreffende ketting aan de wieg moet hangen."
Die ouders zouden toch zelf ook moeten inzien dat dat een nogal vreemd en opdringerig verzoek is. En ik proef hier ook uit dat in elk geval die vriendin de ballen niet heeft om er iets van te zeggen. (De enige juiste reactie daar is: direct teruggeven en zeggen "nee, dit wil ik niet aan de wieg hebben hangen".)
Eens, en ook met Leandra.quote:Op zondag 21 december 2014 11:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Juist meenemen zou helemaal niet verkeerd zijn. Wat is er mis aan laten zien?
Voor de Ts is het misschien handig als hij er in de opvoeding op let om op vragen e.d. van het kind te reageren met mensen hebben hier verschillende ideeen over, opa en oma denken dit, ik denk dit, de buurman denkt dat. Evt informatie te verstrekken als er door het kind om gevraagd wordt, maar vooral, maak er niet zo'n punt van. Je hoeft niet net te doen alsof je achter dat geloof staat, maar zo spastisch reageren op een oud erfstuk omdat het religieus is en een kerststalletje, tja...
Op het moment dat jij er een enorm punt van maakt ben jij degene die aan het indoctrineren bent. Maak je het voor je kind lastiger om later echt zelf een keuze te maken.
Zet wel bepaalde grenzen, bv dat dopen. Maar maak je niet te druk over het feit dat je kind in aanraking komt met mensen die geloven, dat zal wel vaker gaan gebeuren in het leven van dat kind. Alleen maar goed dat dat kind nu al bekend raakt met het idee dat er grote verschillen zijn in denken op dit gebied.
Toegegeven, de motivatie daarvoor is niet noodzakelijk ideologisch van aard. Maar dat is de indruk die ik krijg van het verhaal van TS. Wat dat betreft denk ik niet dat zijn angst dat de schoonouders het kind op een dag stiekem dopen geheel ongegrond is.quote:Op zondag 21 december 2014 12:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Hangt ervanaf waar je de aandacht op wil leggen, op het religieus, of het familie erfstuk.
Als het een familie erfstuk is is de kans aanwezig dat dat ook aan de wieg van de moeder heeft gehangen, misschien ook wel aan die van opa of oma. Kan maar zo een grote sentimentele waarde zijn ipv een religieus gebaar.
Hoe wordt een kind trouwens christelijk van een ketting?
Dat het kritische gedeelte ontbreekt. Toen ik in Spanje gezellig met mijn vader langs de zoveelste kruisweg liep, en we de 3e afbeelding van een vallende Jezus tegenkwamen, liet mijn moeder niet na erbij te vertellen dat het allemaal onzin was.quote:Op zondag 21 december 2014 11:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Juist meenemen zou helemaal niet verkeerd zijn. Wat is er mis aan laten zien?
Daarentegen is er niets mis met een bord spaghetti boven de wieg.quote:Op zondag 21 december 2014 12:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Toegegeven, de motivatie daarvoor is niet noodzakelijk ideologisch van aard. Maar dat is de indruk die ik krijg van het verhaal van TS. Wat dat betreft denk ik niet dat zijn angst dat de schoonouders het kind op een dag stiekem dopen geheel ongegrond is.
Dat kind zal vast niet Christelijk worden van een ketting. Aan de andere kant is een zilveren martelpaal ook niet het soort iets dat ik zelf aan een wieg zou hangen. (Ik neem aan dat het daarover gaat.)
Weet je waar ik opeens aan moet denken? Diegenen die het bangst zijn voor geloof, zouden er misschien wel het meeste mee kunnen hebben.quote:Op zondag 21 december 2014 12:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat het kritische gedeelte ontbreekt. Toen ik in Spanje gezellig met mijn vader langs de zoveelste kruisweg liep, en we de 3e afbeelding van een vallende Jezus tegenkwamen, liet mijn moeder niet na erbij te vertellen dat het allemaal onzin was.
Dat zouden alle gelovigen tegen hun kinderen en kleinkinderen moeten zeggen bij een "onschuldig" bezoekje aan een heilig huisje.
En andersom geldt denk ik hetzelfde.quote:Op zondag 21 december 2014 12:13 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Weet je waar ik opeens aan moet denken? Diegenen die het bangst zijn voor geloof, zouden er misschien wel het meeste mee kunnen hebben.
Het lijkt desinteresse, maar het is dan toch meer angst.
Oh dat zou zeker kunnen ja.quote:Op zondag 21 december 2014 12:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
En andersom geldt denk ik hetzelfde.De mensen die het felste tegen atheïsme zijn zijn tegelijk het bangst van hun eigen geloof af te vallen.
Nou ja, zo'n kind weet natuurlijk niet beter. Die schoonouders willen ongetwijfeld niets liever dan dat dat kind Christelijk opgroeit. Ze zijn er ongetwijfeld van overtuigd dat dat het beste is voor hun kleinkind.quote:Op zondag 21 december 2014 12:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh dat zou zeker kunnen ja.
Maar ik ben zelf niet tegen atheïsme hoor. Je geloof opdringen is in mijn ogen een kansloos iets, maar bovenal aanmatigend. Alsof de ander niet weet wat goed voor hem is.
In de echte wereld word ik continue lastig gevallen met religieuze bullshit. Het is geen angst, het is tegenwicht tegen werkelijke onzin.quote:Op zondag 21 december 2014 12:13 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Weet je waar ik opeens aan moet denken? Diegenen die het bangst zijn voor geloof, zouden er misschien wel het meeste mee kunnen hebben.
Het lijkt desinteresse, maar het is dan toch meer angst.
Ramen!quote:Op zondag 21 december 2014 12:13 schreef Geralt het volgende:
Ik zou dat kind bekeren tot moslim. Puur en alleen maar om je schoonouders te fucken.
Zonder bewijs van het werkelijk bestaan van God weet ik als ongelovige "het" beter.quote:Op zondag 21 december 2014 12:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh dat zou zeker kunnen ja.
Maar ik ben zelf niet tegen atheïsme hoor. Je geloof opdringen is in mijn ogen een kansloos iets, maar bovenal aanmatigend. Alsof de ander niet weet wat goed voor hem is.
Nou vooralsnog lees ik niets in de posts van TS dat z'n schoonouders er een hele missie van willen maken. Het blijft bij geschenken. Al kan dat ook veelzeggend zijn natuurlijk.quote:Op zondag 21 december 2014 12:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou ja, zo'n kind weet natuurlijk niet beter. Die schoonouders willen ongetwijfeld niets liever dan dat dat kind Christelijk opgroeit. Ze zijn er ongetwijfeld van overtuigd dat dat het beste is voor hun kleinkind.
En dat idee zullen ze toch echt moeten gaan loslaten. Dit is niet aan hen.
Wat wel of niet goed is voor ons en of er wel of niet een God bestaat zijn natuurlijk verschillende vraagstukken.quote:Op zondag 21 december 2014 12:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zonder bewijs van het werkelijk bestaan van God weet ik als ongelovige "het" beter.
Wat is er mis met Lego of Playmobil?quote:
Helaas ben je dan in een minderheid misschien. Deal with it.quote:Op zondag 21 december 2014 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In de echte wereld word ik continue lastig gevallen met religieuze bullshit.
Het is vanuit onze computerstoelen natuurlijk lastig in te schatten hoe het nou echt zit. We moeten puur afgaan op wat TS hierover schrijft.quote:Op zondag 21 december 2014 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou vooralsnog lees ik niets in de posts van TS dat z'n schoonouders er een hele missie van willen maken. Het blijft bij geschenken. Al kan dat ook veelzeggend zijn natuurlijk.
Natuurlijk, maar maak er dan een goddeloze traditie of filosofie van. Je moet de waarheid of een goede manier van leven niet vervuilen met sprookjesgeesten, anders stoot je een hoop mensen af.quote:Op zondag 21 december 2014 12:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat wel of niet goed is voor ons en of er wel of niet een God bestaat zijn natuurlijk verschillende vraagstukken.
Ook als er geen God bestaat is het, in concept, denkbaar dat het Christendom goed is voor mensen. (In de praktijk is dit heel erg lastig, maar je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik.)
PV, alles leuk en wel, maar ik ga niet in deze discussie mee. Dit wordt zo'n wel-of-niet-bewezen-dat-God-bestaat-discussie. Kansloos gedoe.quote:Op zondag 21 december 2014 12:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat is er mis met Lego of Playmobil?
Ik deal daar prima mee. Zoals je ziet in dit topic. Als jij jouw religieuze minderheidsmening nou eens weg laat van Fok! zodat verstandige mensen er geen last van hebben?quote:Op zondag 21 december 2014 12:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Helaas ben je dan in een minderheid misschien. Deal with it.
Of het is iets dat al generaties lang aan de wieg hangt, en niet zozeer om het religieuze, maar omdat ieder kind in de wieg in die familie nou eenmaal dat ding in de wieg heeft.quote:Op zondag 21 december 2014 11:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit klinkt wel een beetje alsof die schoonouders graag zien dat het kind Christelijk wordt opgevoed:
"even snel een religieus familie erfstuk in de handen van mijn vriendin duwen, met daarbij de uitdrukkelijke wens dat de betreffende ketting aan de wieg moet hangen."
Die ouders zouden toch zelf ook moeten inzien dat dat een nogal vreemd en opdringerig verzoek is. En ik proef hier ook uit dat in elk geval die vriendin de ballen niet heeft om er iets van te zeggen. (De enige juiste reactie daar is: direct teruggeven en zeggen "nee, dit wil ik niet aan de wieg hebben hangen".)
Ik denk dat je de OP overgeslagen hebt. Want daar reageer ik op.quote:Op zondag 21 december 2014 12:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik deal daar prima mee. Zoals je ziet in dit topic. Als jij jouw religieuze minderheidsmening nou eens weg laat van Fok! zodat verstandige mensen er geen last van hebben?
Ook wij zijn opgegroeid met het dogma dat religieuze overtuigingen een speciale plaats innemen tussen andere overtuigingen: Hoe zot we het zelf ook vinden, we moeten daar respect voor hebben en iedereen vindt het normaal dat we daar respect voor hebben.quote:Op zondag 21 december 2014 12:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Helaas ben je dan in een minderheid misschien. Deal with it.
Maar dat is wel de kern van de discussie natuurlijk. Waarom willen gelovigen anders kinderen lastig vallen met onschuldige cadeautjes, onschuldige bezoekjes, onschuldige verhaaltjes en onschuldige liedjes? Omdat de vraag of er een God is volledig irrelevant is?quote:Op zondag 21 december 2014 12:24 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
PV, alles leuk en wel, maar ik ga niet in deze discussie mee. Dit wordt zo'n wel-of-niet-bewezen-dat-God-bestaat-discussie. Kansloos gedoe.
Ik begrijp niet wat je bedoelt...?quote:Op zondag 21 december 2014 12:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook wij zijn opgegroeid met het dogma dat religieuze overtuigingen een speciale plaats innemen tussen andere overtuigingen: Hoe zot we het zelf ook vinden, we moeten daar respect voor hebben en iedereen vindt het normaal dat we daar respect voor hebben.
Onze maatschappij is daar wellicht meer op ingericht dan wij zelf doorhebben. We reageren niet voor niets zo krampachtig als typisch zoals Wilders (waar ik overigens *niets* mee heb) zich uitspreken tegen Islam.
Zoals gezegd: het kan nog steeds dat TS ten onrechte die indruk heeft. Ik denk wel dat TS beter in staat is om dat te beoordelen dan wij.quote:Op zondag 21 december 2014 12:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of het is iets dat al generaties lang aan de wieg hangt, en niet zozeer om het religieuze, maar omdat ieder kind in de wieg in die familie nou eenmaal dat ding in de wieg heeft.
Het is een erfstuk nota bene, ik vind het dus nogal een aanname dat de schoonouders het ding aan hun dochter gegeven hebben om de religieuze waarde.
Dat ongelovigen nog steeds door religieuzen geterroriseerd worden. Ik mag niet vragen of iemand God kan bewijzen want ik moet "respect" hebben voor iemands religieuze overtuiging.quote:Op zondag 21 december 2014 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je bedoelt...?
Dat het in onze maatschappij een onbesproken afspraak is om geen kritiek te hebben op religieuze ideologieën. "Dat is iets persoonlijks, en daar hoor je niets over te zeggen."quote:Op zondag 21 december 2014 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je bedoelt...?
Kritiek moet zeer zeker kunnen! Maar 'bashen', daar houdt het voor mij mee op. Komt iemand expres met die missie, dan ben ik daar snel klaar mee.quote:Op zondag 21 december 2014 12:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat het in onze maatschappij een onbesproken afspraak is om geen kritiek te hebben op religieuze ideologieën. "Dat is iets persoonlijks, en daar hoor je niets over te zeggen."
De meeste ongelovigen zijn net zo gevoelig voor dit dogma als de rest van de maatschappij, en hebben dat vaak niet eens door.
En jij voelt je al gebashed als ik alleen maar om godsbewijs vraag?quote:Op zondag 21 december 2014 12:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Kritiek moet zeer zeker kunnen! Maar 'bashen', daar houdt het voor mij mee op. Komt iemand expres met die missie, dan ben ik daar snel klaar mee.
In mijn ervaring wordt terechte kritiek op religie meer dan sporadisch uitgelegd als 'bashen'. Zowel door gelovigen als ongelovigen.quote:Op zondag 21 december 2014 12:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Kritiek moet zeer zeker kunnen! Maar 'bashen', daar houdt het voor mij mee op. Komt iemand expres met die missie, dan ben ik daar snel klaar mee.
PV, ik heb hierover al eerder met je gediscussieerd. Het is niet zo dat jouw mening voor mij uit de lucht komt vallen. Maar dit topic gaat niet over of God wel of niet bestaat. Dat maak jij er van.quote:Op zondag 21 december 2014 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En jij voelt je al gebashed als ik alleen maar om godsbewijs vraag?
Werkelijk? Denk je dat echt op basis van je kennis van het kerkrecht of is het zomaar een gokje omdat je denkt dat gelovigen wel zo gestoord zijn?quote:Op zondag 21 december 2014 12:04 schreef Molurus het volgende:
Wat dat betreft denk ik niet dat zijn angst dat de schoonouders het kind op een dag stiekem dopen geheel ongegrond is.
Het is de indruk die ik overhoud aan de OP van TS, alleen dat. Wellicht dat TS dit kan toelichten, maar het zou mij helemaal niet verbazen als het dopen van het kind al ter sprake is gekomen in gesprekken met de schoonouders. (Op initiatief van de schoonouders dus.)quote:Op zondag 21 december 2014 12:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Werkelijk? Denk je dat echt op basis van je kennis van het kerkrecht of is het zomaar een gokje omdat je denkt dat gelovigen wel zo gestoord zijn?
Papierversnipperaar komt op mij over alsof hij op mij, als gelovige, neerkijkt. Ik geloof in 'sprookjesverhalen', 'wat is het verschil tussen een religieuze ketting en Playmobil?' etc. Dan weet ik al hoe laat het is.quote:Op zondag 21 december 2014 12:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
In mijn ervaring wordt terechte kritiek op religie meer dan sporadisch uitgelegd als 'bashen'. Zowel door gelovigen als ongelovigen.
Het was voor mij ooit aanleiding om dit topic te openen:
F&L / Debatten over religie: inhoud vs vorm
Dat dogma, en die absurde overgevoeligheid voor kritiek mag wat mij betreft zo snel mogelijk verdwijnen.
Iedere discussie over religie gaat over God. Iedere religie is gebaseerd op de aanname dat er een God is. Dus uiteindelijk is die God de reden voor alles voor gelovigen.quote:Op zondag 21 december 2014 12:33 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
PV, ik heb hierover al eerder met je gediscussieerd. Het is niet zo dat jouw mening voor mij uit de lucht komt vallen. Maar dit topic gaat niet over of God wel of niet bestaat. Dat maak jij er van.
Net zoals gelovigen op mij neerkijken en vinden dat ik mijn mond moet houden.quote:Op zondag 21 december 2014 12:35 schreef Boca_Raton het volgende:
Papierversnipperaar komt op mij over alsof hij op mij, als gelovige, neerkijkt.
Ik begrijp dat dit jouw stokpaardje is. Maar nogmaals, de vraag van TS is hoe om te gaan met schoonouders.quote:Op zondag 21 december 2014 12:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Iedere discussie over religie gaat over God. Iedere religie is gebaseerd op de aanname dat er een God is. Dus uiteindelijk is die God de reden voor alles voor gelovigen.
Je kan geen discussie hebben over religie zonder de fundamenten van die religie ter discussie te stellen.
Maar dat is de schuld van gelovigen zelf die denken dat hun religie De Waarheid is.
Niet alle religies geloven in 1 of meerdere goden, maar dat is meer theoretisch geneuzel. In onze dagelijkse praktijk is het een veilige aanname.quote:Op zondag 21 december 2014 12:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Iedere discussie over religie gaat over God. Iedere religie is gebaseerd op de aanname dat er een God is. Dus uiteindelijk is die God de reden voor alles voor gelovigen.
Dat lijkt me duidelijk: TS en zijn vriendin kunnen hier niet open en duidelijk genoeg over zijn naar die schoonouders toe. (Met het risico dat het wordt uitgelegd als 'bashen', so be it.)quote:Op zondag 21 december 2014 12:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik begrijp dat dit jouw stokpaardje is. Maar nogmaals, de vraag van TS is hoe om te gaan met schoonouders.
TS moet van zijn gelovige familie godsbewijs eisen voor hij hun indoctrinatiepogingen toelaat.quote:Op zondag 21 december 2014 12:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik begrijp dat dit jouw stokpaardje is. Maar nogmaals, de vraag van TS is hoe om te gaan met schoonouders.
Het is een erfstuk dat kennelijk in de wieg hoort te hangen, een kerststal kom je in de meest ongelovige gezinnen tegen en die kinderbijbel kan dat kind nog lang niet lezen.... dus laten we zeggen dat deze baby de komende 7 jaar alleen maar uit de kinderbijbel kan worden voorgelezen, en als TS dat niet wil dan moet hij dat lekker niet doen.quote:Op zondag 21 december 2014 12:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is vanuit onze computerstoelen natuurlijk lastig in te schatten hoe het nou echt zit. We moeten puur afgaan op wat TS hierover schrijft.
Wellicht heeft TS daar gewoon een verkeerd beeld van, dat zou nog steeds kunnen.
Je mag toch hopen dat die mensen de tact hebben om er niet vól in te gaan met hun bezwaren. Die schoonouders lijken mij vooralsnog geen griezelige figuren met enge bedoelingen.quote:Op zondag 21 december 2014 12:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat lijkt me duidelijk: TS en zijn vriendin kunnen hier niet open en duidelijk genoeg over zijn naar die schoonouders toe. (Met het risico dat het wordt uitgelegd als 'bashen', so be it.)
God is in een religie van ondergeschikt belang...quote:Op zondag 21 december 2014 12:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan geen discussie hebben over religie zonder de fundamenten van die religie ter discussie te stellen.
Maar dat is de schuld van gelovigen zelf die denken dat hun religie De Waarheid is.
quote:Op zondag 21 december 2014 12:40 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
God is in een religie van ondergeschikt belang...
Ik kan me wel vinden in wat Leandra hier zegt.quote:Op zondag 21 december 2014 12:40 schreef Leandra het volgende:
Maar als je er zo spastisch mee omgaat als TS lijkt te doen, dat je al flipt van een erfstuk voor in de wieg dat toevallig ook religieus is, een kinderbijbel en kerststal als indoctrinatie ziet, dan denk ik dat het ouderschap je nog zwaar gaat vallen.
Beiden kan ook hoor. Je bedoeld met communisten misschien atheïsten ?quote:Op zondag 21 december 2014 12:36 schreef Klonk het volgende:
Of je er gewoon niet zo druk over maken
Opa en Oma aan de ene kant waren katholiek en dan ook goed katholiek en opa en oma van de andere kant waren zo communistisch dat er een nieuwe kleur rood voor moest worden uitgevonden. Van de ene kreeg ik de bijbel en van de andere spul van Marx en toch ben ik een normaal mens geworden
Een martelpaal hoort in mijn beleving niet aan een wieg te hangen, ik vind dat zelf echt erg onsmakelijk. En een kerststal heb ik oprecht nog nooit gezien bij een ongelovig gezin. Wij hadden wel altijd een kerstboom enzo, maar verder dan dat ging het nooit.quote:Op zondag 21 december 2014 12:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is een erfstuk dat kennelijk in de wieg hoort te hangen, een kerststal kom je in de meest ongelovige gezinnen tegen en die kinderbijbel kan dat kind nog lang niet lezen.... dus laten we zeggen dat deze baby de komende 7 jaar alleen maar uit de kinderbijbel kan worden voorgelezen, en als TS dat niet wil dan moet hij dat lekker niet doen.
Ik heb zeker de indruk dat zowel TS als zijn vriendin in hun broek poepen om dit te bespreken met de schoonouders. Dat is inderdaad niet gezond.quote:Op zondag 21 december 2014 12:40 schreef Leandra het volgende:
Maar als je er zo spastisch mee omgaat als TS lijkt te doen, dat je al flipt van een erfstuk voor in de wieg dat toevallig ook religieus is, een kinderbijbel en kerststal als indoctrinatie ziet, dan denk ik dat het ouderschap je nog zwaar gaat vallen.
Toch is het zo. Geloof gaat om de regeltjes, de rituelen, saamhorigheid, het clubgevoel. Onze Lieve Heer die in de Hemelen zijt is slechts een bijwagen.quote:Op zondag 21 december 2014 12:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]Maak dat de gelovigen wijs.
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Aan de andere kant is dit niet iets dat ik gelovigen vaak hoor zeggen: "God is een bijzaak". Als men dat werkelijk denkt doet men wel zijn best om dat goed geheim te houden.quote:Op zondag 21 december 2014 12:44 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Toch is het zo. Geloof gaat om de regeltjes, de rituelen, saamhorigheid, het clubgevoel. Onze Lieve Heer die in de Hemelen zijt is slechts een bijwagen.
Voor mij is dat nou precies waar het níet om draait.quote:Op zondag 21 december 2014 12:44 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Toch is het zo. Geloof gaat om de regeltjes, de rituelen, saamhorigheid, het clubgevoel. Onze Lieve Heer die in de Hemelen zijt is slechts een bijwagen.
Is niet meer online geweest sinds hij dit topic opende. Geef hem tijd.quote:
Dat kunnen ze ook niet zeggen, het is immers de kapstok waar alles wat ze belangrijk vinden aan is opgehangen, en waarschijnlijk hebben ze het niet eens door. Echter de abstractie 'God' doet de mensen niet bij elkander komen in het gebedshuis, daar spelen aardsere motieven een rol.quote:Op zondag 21 december 2014 12:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Aan de andere kant is dit niet iets dat ik gelovigen vaak hoor zeggen: "God is een bijzaak". Als men dat werkelijk denkt doet men wel zijn best om dat goed geheim te houden.
Ik lees de OP toch echt heel anders. Ik geloof absoluut meteen dat de schoonouders graag zouden zien dat (vul de hele christelijke boel maar in), maar dat ze stiekem zouden laten dopen?? Zelfs als het mogelijk zou zijn, wat niet zo is, haal ik zoveel fanatisme niet uit de OP.quote:Op zondag 21 december 2014 12:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is de indruk die ik overhoud aan de OP van TS, alleen dat. Wellicht dat TS dit kan toelichten, maar het zou mij helemaal niet verbazen als het dopen van het kind al ter sprake is gekomen in gesprekken met de schoonouders. (Op initiatief van de schoonouders dus.)
Dit geldt denk ik voor heel veel zaken omtrent het geloof. Vooral omdat het eigenlijk onbespreekbaar is. Zowel voor gelovigen als ongelovigen.quote:Op zondag 21 december 2014 12:51 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Dat kunnen ze ook niet zeggen, het is immers de kapstok waar alles wat ze belangrijk vinden aan is opgehangen, en waarschijnlijk hebben ze het niet eens door. Echter de abstractie 'God' doet de mensen niet bij elkander komen in het gebedshuis, daar spelen aardsere motieven een rol.
Of het mogelijk is heb ik geen verstand van.quote:Op zondag 21 december 2014 12:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik lees de OP toch echt heel anders. Ik geloof absoluut meteen dat de schoonouders graag zouden zien dat (vul de hele christelijke boel maar in), maar dat ze stiekem zouden laten dopen?? Zelfs als het mogelijk zou zijn, wat niet zo is, haal ik zoveel fanatisme niet uit de OP.
Pedagogisch zie ik er ook geen probleem in. Maar als TS en vriendin dat liever niet aan de wieg hebben hangen dan zou ook dat geen probleem mogen zijn. Zij bepalen wat er aan de wieg hangt.quote:Op zondag 21 december 2014 12:56 schreef Fer het volgende:
Ik denk dat TS totaal geen benul heeft wat de ketting betekent, misschien moet hij het gewoon vragen aan ze.
Het zou mij niks verbazen, als schoonouders graag hun kleinkind geluk, gezondheid en bescherming toewensen. Als echte gelovigen, doen ze door voor het kind te bidden, kaarsje branden, noem maar op. Denk dat de ketting hun manier is het kind geluk en bescherming toe te wensen. Het kan weinig kwaad lijkt mij.
Wat is het verschil tussen een kinderbijbel en een sprookjesboek?quote:Op zondag 21 december 2014 12:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat is er mis met Lego of Playmobil?
Dat klopt, het wordt getaboeiseerd.quote:Op zondag 21 december 2014 12:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit geldt denk ik voor heel veel zaken omtrent het geloof. Vooral omdat het eigenlijk onbespreekbaar is. Zowel voor gelovigen als ongelovigen.
Zowel jij als TS maken het allemaal veel erger dan het is en ik lees nergens dat TS dit met zijn schoonouders besproken heeft, waarom dit zo belangrijk is.quote:Op zondag 21 december 2014 13:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Pedagogisch zie ik er ook geen probleem in. Maar als TS en vriendin dat liever niet aan de wieg hebben hangen dan zou ook dat geen probleem mogen zijn. Zij bepalen wat er aan de wieg hangt.
Dat TS hierover een topic opent om te vragen hoe hij hier mee om moet gaan zegt natuurlijk al genoeg: kennelijk is dit niet bespreekbaar.
Er zijn wel wat delen van de Bijbel die, buiten een religieuze context, het stempel '18+' zouden krijgen. Niet alles is even gemoedelijk als de sprookjes van Grimm.quote:Op zondag 21 december 2014 13:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen een kinderbijbel en een sprookjesboek?
Als je zelf toch daar verder niets in ziet is er toch geen verschil? Als je kind dan een kinderbijbel krijgt kan je die verhalen zelfs voorlezen, afgewisseld met roodkapje enzo. Wat maakt het uit, waarom is het zo afschuwelijk erg? Zelfs gewoon zeggen dat opa en oma daar en daar in geloven is prima.
Nou, nou... deze reactie lijkt me wel ietwat overdreven.quote:Op zondag 21 december 2014 13:02 schreef erodome het volgende:
Ik kan echt prima atheisme begrijpen, maar dit heeft geen bal meer met atheisme te maken, dit is een regelrechte aversie tegen geloof.
Heb je dan werkelijk niet door dat je klinkt als een doorgedraaide gelovige die alles wat "werelds" is als een slechte invloed ziet die weggehouden moet worden bij mensen en vooral bij die arme kinderen?
Dat is dus precies het probleem... dat het onbespreekbaar is.quote:Op zondag 21 december 2014 13:02 schreef Fer het volgende:
[..]
Zowel jij als TS maken het allemaal veel erger dan het is en ik lees nergens dat TS dit met zijn schoonouders besproken heeft, waarom dit zo belangrijk is.
Er is niets mis met een gezonde aversie tegen sprookjes met te veel negatieve kanten zoals vrouwenonderdrukking, corrupte kerken en machtsmisbruik.quote:Op zondag 21 december 2014 13:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen een kinderbijbel en een sprookjesboek?
Als je zelf toch daar verder niets in ziet is er toch geen verschil? Als je kind dan een kinderbijbel krijgt kan je die verhalen zelfs voorlezen, afgewisseld met roodkapje enzo. Wat maakt het uit, waarom is het zo afschuwelijk erg? Zelfs gewoon zeggen dat opa en oma daar en daar in geloven is prima.
Ik kan echt prima atheisme begrijpen, maar dit heeft geen bal meer met atheisme te maken, dit is een regelrechte aversie tegen geloof.
Heb je dan werkelijk niet door dat je klinkt als een doorgedraaide gelovige die alles wat "werelds" is als een slechte invloed ziet die weggehouden moet worden bij mensen en vooral bij die arme kinderen?
Dat is helemaal de kern niet, het doet er niets toe zelfs.quote:Op zondag 21 december 2014 12:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar dat is wel de kern van de discussie natuurlijk. Waarom willen gelovigen anders kinderen lastig vallen met onschuldige cadeautjes, onschuldige bezoekjes, onschuldige verhaaltjes en onschuldige liedjes? Omdat de vraag of er een God is volledig irrelevant is?
TS zal vast meer tegen zijn schoonouders hebben waarbij dit de druppel is, het zou wel heel overdreven zijn als een erfstuk, kinderbijbel en kerststal deze reactie zouden uitlokken. Overigens komt TS nogal fanatiek over, en dopen kan vanzelfsprekend niet zonder toestemming van de ouders, het is niet alsof je willekeurige mensen kunt dopen. De ouders doen dat en geven aan dat ze het kind christelijk zullen opvoeden, maar is in het geval van TS geen sprake van.quote:Op zondag 21 december 2014 12:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is een erfstuk dat kennelijk in de wieg hoort te hangen, een kerststal kom je in de meest ongelovige gezinnen tegen en die kinderbijbel kan dat kind nog lang niet lezen.... dus laten we zeggen dat deze baby de komende 7 jaar alleen maar uit de kinderbijbel kan worden voorgelezen, en als TS dat niet wil dan moet hij dat lekker niet doen.
Je wordt geterroriseerd omdat mensen geen zin hebben in de stomme discussie die jij wil beginnen????quote:Op zondag 21 december 2014 12:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat ongelovigen nog steeds door religieuzen geterroriseerd worden. Ik mag niet vragen of iemand God kan bewijzen want ik moet "respect" hebben voor iemands religieuze overtuiging.
Nou, ik heb ook een overtuiging, en laat gelovigen maar eens leren daar respect voor te hebben.
Dat je ernstige bezwaren hebt tegen dingen die in de Bijbel staan, of hoe de Kerk zich opstelt, van mij mag je! Die deel ik waarschijnlijk óók nog.quote:Op zondag 21 december 2014 13:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is niets mis met een gezonde aversie tegen sprookjes met te veel negatieve kanten zoals vrouwenonderdrukking, corrupte kerken en machtsmisbruik.
En nee. mijn bezwaren zijn geen hysterische angst-spasmen. Het is slechts gebrek aan respect dat gelovigen verwachten. Mijn kritiek is objectief en terecht. Als niet-gelovige ben ik objectief, ja.
Wat een onzin, we hebben een lange geschiedenis van kritiek op geloof, tot zelfs verboden voor bepaalde vormen aan toe.quote:Op zondag 21 december 2014 12:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat het in onze maatschappij een onbesproken afspraak is om geen kritiek te hebben op religieuze ideologieën. "Dat is iets persoonlijks, en daar hoor je niets over te zeggen."
De meeste ongelovigen zijn net zo gevoelig voor dit dogma als de rest van de maatschappij, en hebben dat vaak niet eens door.
Mee eens. PV, dat is ook de reden dat ik niet met jou wil discussiëren.quote:Op zondag 21 december 2014 13:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Je wordt geterroriseerd omdat mensen geen zin hebben in de stomme discussie die jij wil beginnen????
Laten we dan beginnen bij de tolerantie voor ongelovigheid:quote:Op zondag 21 december 2014 13:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is helemaal de kern niet, het doet er niets toe zelfs.
De kern is dat, of jij het er nu mee eens bent of niet, mensen verschillend denken over dit soort zaken en in hoeverre je daar tolerant voor bent.
Dit gaat meer over uitingen van geloof dan de vraag of het geloof waar is.quote:Op zondag 21 december 2014 12:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is een heel lang en moeizaam proces geweest. Sinds ruwweg de 60s hebben wij geleerd om in elk geval tot op bepaalde hoogte kritiek te hebben op geloof. Maar we zijn echt nog lang niet zo ver dat we dat dogma kwijt zijn... en het gewoon 'een onderwerp zoals zoveel onderwerpen' is.quote:Op zondag 21 december 2014 13:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat een onzin, we hebben een lange geschiedenis van kritiek op geloof, tot zelfs verboden voor bepaalde vormen aan toe.
Ongelovig is de manier waarop ieder kind geboren word.quote:Op zondag 21 december 2014 13:09 schreef Rowlf het volgende:
Jij lijkt je kind op voorhand het atheïsme te willen opdringen.
Nope, Opa en Oma waren zo rood als rood kon zijnquote:Op zondag 21 december 2014 12:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Beiden kan ook hoor. Je bedoeld met communisten misschien atheïsten ?
Geen zin? Ze willen mij monddood maken.quote:Op zondag 21 december 2014 13:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Je wordt geterroriseerd omdat mensen geen zin hebben in de stomme discussie die jij wil beginnen????
En ook meer dan terecht.quote:Op zondag 21 december 2014 13:11 schreef Boca_Raton het volgende:
Je enorme aversie is méér dan duidelijk.
Dat kan wel, alleen zullen ze dan hun best moeten doen dat op een goede manier te brengen.quote:Op zondag 21 december 2014 12:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat lijkt me duidelijk: TS en zijn vriendin kunnen hier niet open en duidelijk genoeg over zijn naar die schoonouders toe. (Met het risico dat het wordt uitgelegd als 'bashen', so be it.)
Nee, de reden is dat je de discussie niet kan winnen. Ik heb namelijk altijd gelijk zonder Godsbewijs.quote:Op zondag 21 december 2014 13:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Mee eens. PV, dat is ook de reden dat ik niet met jou wil discussiëren.
Dat verschil is academisch.quote:Op zondag 21 december 2014 13:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Dit gaat meer over uitingen van geloof dan de vraag of het geloof waar is.
PV... in dit topic zeer zeker niet. En in alle discussies hiervóór, ook al niet. Dan rest enkel nog de vraag: wie heeft jou ooit monddood willen maken als het over dit soort dingen ging?quote:Op zondag 21 december 2014 13:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Geen zin? Ze willen mij monddood maken.
De Inquisitie om mee te beginnen. Sharia for Holland en Isis om mee te eindigen.quote:Op zondag 21 december 2014 13:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
PV... in dit topic zeer zeker niet. En in alle discussies hiervóór, ook al niet. Dan rest enkel nog de vraag: wie heeft jou ooit monddood willen maken als het over dit soort dingen ging?
Ik weet heel goed waarom ik zo heftig reageer. Dat staat in dit topic.quote:Nu kun je twee dingen doen. 1. Lachen en over Playmobil beginnen. 2. In de spiegel kijken en even nagaan waaróm je zó heftig reageert op mensen die jou echt niet monddood willen maken. Maar wel gelovig zijn.
Nee, toen leefde jij nog niet. In jouw leven bedoel ik natuurlijk.quote:Op zondag 21 december 2014 13:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De Inquisitie om mee te beginnen.
En bedankt voor het bevestigen van het punt dat ik maakte ten aanzien van 'overgevoeligheid'. Want waarom zou hierin zoveel aandacht besteed moeten worden aan de vorm?quote:Op zondag 21 december 2014 13:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat kan wel, alleen zullen ze dan hun best moeten doen dat op een goede manier te brengen.
En dit is dus, wat mij betreft, het allergrootste probleem met religie in deze tijd. Er is geen enkele reden om, als je het over religie hebt, meer aandacht te besteden aan de vorm dan bij andere onderwerpen.quote:Op zondag 21 december 2014 13:15 schreef erodome het volgende:
Veel van dit gaat niet over wat er gezegd wordt, maar hoe het gezegd wordt.
Nou, dan mag je de Inquisitie schrappen.quote:Op zondag 21 december 2014 13:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee, toen leefde jij nog niet. In jouw leven bedoel ik natuurlijk.
Als je er niet meer uitkomt ga je raadselachtig doen? Zwaktebodquote:Op zondag 21 december 2014 13:20 schreef Boca_Raton het volgende:
PV, het is geen gemakkelijke vraag hoor van mij. Maar het antwoord zit er wél in.
Ik zal de vraag opnieuw stellen.quote:Op zondag 21 december 2014 13:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je er niet meer uitkomt ga je raadselachtig doen? Zwaktebod
De kinderbijbel is niet erger dan de gebroeders grimm hoor. Of is een oma die eigenlijk een wolf is en je op gaat eten gemoedelijk te noemen?quote:Op zondag 21 december 2014 13:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn wel wat delen van de Bijbel die, buiten een religieuze context, het stempel '18+' zouden krijgen. Niet alles is even gemoedelijk als de sprookjes van Grimm.
Maakt dat wat uit als je zelf dat tegengewicht biedt? Ik heb van mijn oma ook een kinderbijbel gekregen en later nog een mooie oude echte bijbel ook nog. Toch is niemand van ons gezin christen geworden en werd ik wel door mijn moeder ook uit die kinderbijbel voorgelezen(die had ik van oma gekregen en wilde ik dus horen graag). Mijn moeder las ook paulus de boskabouter voor en sprookjes, soms had ik zin in het ene verhaal en soms in het andere verhaal.quote:Bovendien is 'het vertellen van fictieve verhaaltjes' natuurlijk niet de reden dat die schoonouders een kinderbijbel verschaffen. Christenen zouden, vermoed ik, aanstoot nemen aan zo'n uitleg. Het doel daar is eenvoudig om dat kind 'de Waarheid' zo vroeg mogelijk bij te brengen.
Het is een reactie op papierversnipperaar, die geloof als het grote kwaad ziet, zich geterroriseerd voelt door geloof omdat het te zien is in de wereld. Hoezo overdreven?quote:Nou, nou... deze reactie lijkt me wel ietwat overdreven.
Sharia for Holland, Donner, de CU en SGP en jij net nog in dit topic.quote:Op zondag 21 december 2014 13:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik zal de vraag opnieuw stellen.
Wie heeft jou ooit monddood willen maken als het over dit soort dingen ging?
quote:Op zondag 21 december 2014 12:35 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Papierversnipperaar komt op mij over alsof hij op mij, als gelovige, neerkijkt. Ik geloof in 'sprookjesverhalen', 'wat is het verschil tussen een religieuze ketting en Playmobil?' etc. Dan weet ik al hoe laat het is.
Bovendien: daar gaat dit topic niet over. (!)
Hebben deze genoemden jou persoonlijk monddood willen maken? Hoe deden ze dat?quote:Op zondag 21 december 2014 13:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Sharia for Holland, Donner, de CU en SGP en jij net nog in dit topic.
Grimm is dus ook zwaar verboden in je huis als je kinderen hebt? Want die arme meisjes opgesloten in torens tot een dappere ridder ze komt redden zeg, dat kan niet die vuige vrouwenonderdrukking!quote:Op zondag 21 december 2014 13:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is niets mis met een gezonde aversie tegen sprookjes met te veel negatieve kanten zoals vrouwenonderdrukking, corrupte kerken en machtsmisbruik.
En nee. mijn bezwaren zijn geen hysterische angst-spasmen. Het is slechts gebrek aan respect dat gelovigen verwachten. Mijn kritiek is objectief en terecht. Als niet-gelovige ben ik objectief, ja.
Nu weet ik niet in hoeverre kinderbijbels compleet zijn. Maar er staan zeker verhalen in de Bijbel die vele malen gruwelijker zijn dan een wolf die oma opeet.quote:Op zondag 21 december 2014 13:25 schreef erodome het volgende:
[..]
De kinderbijbel is niet erger dan de gebroeders grimm hoor. Of is een oma die eigenlijk een wolf is en je op gaat eten gemoedelijk te noemen?
Ik zal niet zeggen dat zoiets slecht is voor de opvoeding. Maar of het nou een substantiele of waardevolle bijdrage is aan de opvoeding daar heb ik wel enige twijfels bij.quote:Op zondag 21 december 2014 13:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Maakt dat wat uit als je zelf dat tegengewicht biedt? Ik heb van mijn oma ook een kinderbijbel gekregen en later nog een mooie oude echte bijbel ook nog. Toch is niemand van ons gezin christen geworden en werd ik wel door mijn moeder ook uit die kinderbijbel voorgelezen(die had ik van oma gekregen en wilde ik dus horen graag). Mijn moeder las ook paulus de boskabouter voor en sprookjes, soms had ik zin in het ene verhaal en soms in het andere verhaal.
Het kan echt geen kwaad om een kinderbijbel te hebben, ook niet om eruit te horen en zelfs niet als opa's en oma's of ooms en tante's daar ook nog eens echt in geloven.
Het geeft eerder een mooi evenwicht waardoor een kind veel beter in staat is later een onderbouwde keuze te maken voor zichzelf. Met als grootste kans dat ze toch de mening van de ouders in meer of mindere mate overnemen.
De invloed die je zelf hebt als ouder gaat ver voorbij die van opa's en oma's, echt heel ver daar voorbij.
Als je dus zelf een tegengewicht biedt, zelf zorgt dat je netjes leert dat er vele verschillen zijn, evt uitlegt(alleen als het kind erom vraagt, anders vind ik het zo dwingend allemaal) hoe je er zelf in staat zie ik werkelijk het probleem niet.
PV drukt zich wellicht af en toe wat fel uit, maar hij heeft alle recht om zich geterroriseerd te voelen, of niet?quote:Op zondag 21 december 2014 13:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is een reactie op papierversnipperaar, die geloof als het grote kwaad ziet, zich geterroriseerd voelt door geloof omdat het te zien is in de wereld. Hoezo overdreven?
Dat varieert met dreigen met geweld tot wetgeving rond godslastering.quote:Op zondag 21 december 2014 13:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hebben deze genoemden jou persoonlijk monddood willen maken? Hoe deden ze dat?
Dat "het topic hier niet over gaat". Een religie-topic dat niet over God zou gaan.quote:En welke woorden heb ik gebruikt?
Ook dat heeft niets met deze topic te maken.quote:Op zondag 21 december 2014 13:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Laten we dan beginnen bij de tolerantie voor ongelovigheid:
F&L / Ongelovigen wereldwijd gediscrimineerd #2
Ach arme ziel, wordt je hiervoor gebant dan hier, wordt je opgepakt door de politie, moet je voor de rechter komen?quote:Op zondag 21 december 2014 13:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Geen zin? Ze willen mij monddood maken.
Eens. Maar dat lijkt me meer iets voor maatschappijleer op de middelbare school, en niet iets voor kinderen jonger dan 12 jaar.quote:Op zondag 21 december 2014 13:33 schreef Individual het volgende:
Het is voor een kind toch goed om over de verschillende religies te leren? Als ouder heb je de meeste invloed dus is het makkelijker je kind in je eigen religie te duwen?
Daar staat op dat het sprookjes zijn, lijkt me duidelijk.quote:Op zondag 21 december 2014 13:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Grimm is dus ook zwaar verboden in je huis als je kinderen hebt? Want die arme meisjes opgesloten in torens tot een dappere ridder ze komt redden zeg, dat kan niet die vuige vrouwenonderdrukking!
Ja, ik weet uitstekend wat ik zelf schrijf. Ik ik registreer hoe jij en andere gelovigen reageren op feiten en logica en respect eisen voor jullie angst voor die werkelijkheid. En dat respect eisen jullie alleen maar omdat jullie ongelovigen niet meer op kunnen sluiten en doodmartelen.quote:Heb je weleens een kinderbijbel gelezen eigenlijk?
En nee, je bent niet eens een beetje objectief, het feit dat je moet benadrukken dat je dat als niet gelovige bent bewijst al het tegendeel. Gast je reageert met dat je geterroriseerd wordt als iemand niet mee wil in je bestaat god discussie, hoe bedoel je dat je niet hysterisch reageert?
Heb je wel gelezen wat je zelf schrijft?
Dat krijgen kinderen mee op openbare scholen, omdat daar alle religies dezelfde status hebben.quote:Op zondag 21 december 2014 13:33 schreef Individual het volgende:
Battle of Religions. Christendom vs Atheisme.
Het is voor een kind toch goed om over de verschillende religies te leren? Als ouder heb je de meeste invloed dus is het makkelijker je kind in je eigen religie te duwen?
PV, bedankt voor je antwoorden. Echter, wat ik probeer en wat me niet lukt, is om het terug te brengen naar een situatie waarin jij heftig besloten hebt om gelovigen vér op afstand te houden. Dat moment, die reden, daar zoek ik naar. Maar dat gaat veel te ver hier.quote:Op zondag 21 december 2014 13:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat varieert met dreigen met geweld tot wetgeving rond godslastering.
[..]
Dat "het topic hier niet over gaat". Een religie-topic dat niet over God zou gaan.Dat is wel een hele idiote manier om te zeggen dat ik mijn mond moet houden, maar het is er wel een.
Als ouder, ja, als ouder bepaal je dat, en als jij niet wilt dat grootouders hun bronstijdreligie opleggen horen ze dat niet te doen.quote:Op zondag 21 december 2014 13:33 schreef Individual het volgende:
Battle of Religions. Christendom vs Atheisme.
Op wat voor manier zijn ze het dan aan "opleggen"?quote:Op zondag 21 december 2014 13:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ouder, ja, als ouder bepaal je dat, en als jij niet wilt dat grootouders hun bronstijdreligie opleggen horen ze dat niet te doen.
Het topic gaat dus over religieuze onderdrukking van users die gaan bepalen dat een topic over religie niet over God gaat en dat ik mijn mond moet houden omdat dit topic niet gaat over het monddood maken van ongelovigen.quote:Op zondag 21 december 2014 13:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook dat heeft niets met deze topic te maken.
Dit gaat om schoonouders die gelovig zijn, die het hebben gewaagd een erfstuk met een mogelijke religieuze lading te geven, een kerststal en een kinderbijbel.
Is er de angst dat ze druk gaan uitvoeren om dat kind gedoopt te krijgen.
Daar gaat de topic over pv.
De Verlichting is nog maar net begonnen merk ik.quote:Op zondag 21 december 2014 13:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Ach arme ziel, wordt je hiervoor gebant dan hier, wordt je opgepakt door de politie, moet je voor de rechter komen?
Je overdrijft echt mateloos, dit is dus wat ik gewoon hysterisch gedrag noem.
quote:Op zondag 21 december 2014 13:32 schreef Molurus het volgende:
Nu weet ik niet in hoeverre kinderbijbels compleet zijn. Maar er staan zeker verhalen in de Bijbel die vele malen gruwelijker zijn dan een wolf die oma opeet.
A picture paints a thousand words.quote:Op zondag 21 december 2014 13:39 schreef nietzman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zomaar twee plaatjes uit m'n oude kinderbijbel...
Je kan je eigen kind ook 'maatschappijleer' geven? Lijkt me een belangrijk onderdeel van opvoeding.quote:Op zondag 21 december 2014 13:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eens. Maar dat lijkt me meer iets voor maatschappijleer op de middelbare school, en niet iets voor kinderen jonger dan 12 jaar.
Niet echt representatief voor alle kinderbijbelsquote:Op zondag 21 december 2014 13:39 schreef nietzman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lieten gelovigen zich maar op afstand houdenquote:Op zondag 21 december 2014 13:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
PV, bedankt voor je antwoorden. Echter, wat ik probeer en wat me niet lukt, is om het terug te brengen naar een situatie waarin jij heftig besloten hebt om gelovigen vér op afstand te houden.
Daar geloof ik helemaal niets van. Je vind kritiek op je religie buitengewoon vervelend. Ondanks decennia aan verlichting heb je nog steeds de neiging om ongelovigen af te zeiken.quote:Dat moment, die reden, daar zoek ik naar. Maar dat gaat veel te ver hier.
Maar ik waardeer het zeer dat je oprecht mijn vragen aan jou, beantwoordt.
Heel veel zaken leer je kinderen van jonger dan 12 niet omdat ze het eenvoudig nog niet op waarde kunnen schatten. Religie lijkt me heel duidelijk van die categorie.quote:Op zondag 21 december 2014 13:40 schreef Individual het volgende:
[..]
Je kan je eigen kind ook 'maatschappijleer' geven? Lijkt me een belangrijk onderdeel van opvoeding.
Lol.quote:Op zondag 21 december 2014 13:40 schreef Individual het volgende:
Maatschappijleer voor mij duurde niet lang; kreeg al snel een permban.
Is dat anders dan bij vele andere zaken? De vorm is altijd belangrijk.quote:Op zondag 21 december 2014 13:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
En bedankt voor het bevestigen van het punt dat ik maakte ten aanzien van 'overgevoeligheid'. Want waarom zou hierin zoveel aandacht besteed moeten worden aan de vorm?
Niet? Oh, dat zie ik anders... Als iemand een enorm fan is van ajax is zeggen dat je voor feijnoord bent geen probleem, maar als je gelijk begint met in wil niets van ajax hier in mijn huis zien, wens geen cadeautjes voor mijn kind met daarop iets van ajax, jullie mogen het niet over ajax hebben, ajax is een slechte invloed op de wereld en dat soort dingen dan is de kans groot dat dat wel degelijk problemen op gaat leveren.quote:Misschien zijn de schoonouders wel voor Feijenoord terwijl TS en vriendin voor Ajax zijn. Maar het zou in niemand opkomen om dat dan heel voorzichtig te brengen.
Er is ook geen reden om daar anders mee om te gaan, maar zie het vb hierboven, jouw idee dat het bij andere zaken niet uitmaakt is gewoonweg niet waar. Vorm is altijd erg belangrijk.quote:En dit is dus, wat mij betreft, het allergrootste probleem met religie in deze tijd. Er is geen enkele reden om, als je het over religie hebt, meer aandacht te besteden aan de vorm dan bij andere onderwerpen.
Dat we hier met zijn allen, ook ongelovigen, toch in meegaan is een heel hardnekkig en kwalijk dogma.
Je bent dan ook geen atheïst.quote:Op zondag 21 december 2014 07:17 schreef MokerDude80 het volgende:
PV, we mogen het dan niet eens worden, maar ik ben wel eerlijk naar je toe. (!)quote:Op zondag 21 december 2014 13:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lieten gelovigen zich maar op afstand houden
[..]
Daar geloof ik helemaal niets van. Je vind kritiek op je religie buitengewoon vervelend. Ondanks decennia aan verlichting heb je nog steeds de neiging om ongelovigen af te zeiken.
Kom... als die schoonouders komen aanzetten met een Feijenoordsjaaltje met het verzoek om die aan de wieg te hangen zou niemand er een punt van maken als TS en zijn vriendin zeggen: ja dag... dat wordt dus een Ajaxsjaaltje.quote:Op zondag 21 december 2014 13:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Is dat anders dan bij vele andere zaken? De vorm is altijd belangrijk.
[..]
Niet? Oh, dat zie ik anders... Als iemand een enorm fan is van ajax is zeggen dat je voor feijnoord bent geen probleem, maar als je gelijk begint met in wil niets van ajax hier in mijn huis zien, wens geen cadeautjes voor mijn kind met daarop iets van ajax, jullie mogen het niet over ajax hebben, ajax is een slechte invloed op de wereld en dat soort dingen dan is de kans groot dat dat wel degelijk problemen op gaat leveren.
Deze premisse klopt gewoon van geen kant.quote:Er is ook geen reden om daar anders mee om te gaan, maar zie het vb hierboven, jouw idee dat het bij andere zaken niet uitmaakt is gewoonweg niet waar. Vorm is altijd erg belangrijk.
De vraag is eerder waarom jij en anderen vinden dat dat bij geloof niet mag gelden?
Klinkt nogal sneu eerlijk gezegd, om daar moeilijk over te doen.quote:Op zondag 21 december 2014 13:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kom... als die schoonouders komen aanzetten met een Feijenoordsjaaltje met het verzoek om die aan de wieg te hangen zou niemand er een punt van maken als TS en zijn vriendin zeggen: ja dag... dat wordt dus een Ajaxsjaaltje.
Kinderbijbels zijn vrij zacht, echt niet erger dan sprookjes.quote:Op zondag 21 december 2014 13:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nu weet ik niet in hoeverre kinderbijbels compleet zijn. Maar er staan zeker verhalen in de Bijbel die vele malen gruwelijker zijn dan een wolf die oma opeet.
Hoezo moet daar een juiste reden voor zijn? Weeg je dat ook allemaal zo af met elk ander verhaaltje?quote:Ik zal niet zeggen dat zoiets slecht is voor de opvoeding. Maar of het nou een substantiele of waardevolle bijdrage is aan de opvoeding daar heb ik wel enige twijfels bij.
Als je zo'n kind een kinderbijbel te lezen geeft dan moet dat in elk geval wel zijn om de juiste redenen. "De schoonouders willen het zo graag en het kan verder geen kwaad" vind ik als motivatie nogal bullshit in elk geval.
Gaat dit nu over recht hebben op? Ja daar heeft hij recht op, hij mag zich aanstellen zoveel als hij maar wil.quote:PV drukt zich wellicht af en toe wat fel uit, maar hij heeft alle recht om zich geterroriseerd te voelen, of niet?
Dat jij überhaupt je mond moet houden in welk topic dan ook staat buiten kijf.quote:Op zondag 21 december 2014 13:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het topic gaat dus over religieuze onderdrukking van users die gaan bepalen dat een topic over religie niet over God gaat en dat ik mijn mond moet houden omdat dit topic niet gaat over het monddood maken van ongelovigen.
Misschien ben je niet eerlijk genoeg naar jezelf toe.quote:Op zondag 21 december 2014 13:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
PV, we mogen het dan niet eens worden, maar ik ben wel eerlijk naar je toe. (!)
Het is sowieso al sneu als je met een Feijenoordsjaaltje aan komt zetten in een gezin dat voor Ajax is, vind je niet?quote:Op zondag 21 december 2014 13:45 schreef Rurik het volgende:
[..]
Klinkt nogal sneu eerlijk gezegd, om daar moeilijk over te doen.
Dan moet dat eenvoudig te bewijzen zijn.quote:Op zondag 21 december 2014 13:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat jij überhaupt je mond moet houden in welk topic dan ook staat buiten kijf.
Ah, nu ben ik een christen natuurlijk en ben ik voor een religieuze dictatuur. Natuurlijk papier, echt je raakt de spijker op zijn kop.quote:Op zondag 21 december 2014 13:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar staat op dat het sprookjes zijn, lijkt me duidelijk.
[..]
Ja, ik weet uitstekend wat ik zelf schrijf. Ik ik registreer hoe jij en andere gelovigen reageren op feiten en logica en respect eisen voor jullie angst voor die werkelijkheid. En dat respect eisen jullie alleen maar omdat jullie ongelovigen niet meer op kunnen sluiten en doodmartelen.
Ben je stiekum niet een beetje jaloers op Iran en ISIS? Zij kunnen dat nog wel.
Hoezo, het is allebei gewoon voetbal.quote:Op zondag 21 december 2014 13:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is sowieso al sneu als je met een Feijenoordsjaaltje aan komt zetten in een gezin dat voor Ajax is, vind je niet?
Het is sociaal niet aanvaardbaar om cadeaus te geven waarvan je op voorhand weet dat die niet op prijs worden gesteld.quote:Op zondag 21 december 2014 13:50 schreef Rurik het volgende:
[..]
Hoezo, het is allebei gewoon voetbal.
Dat is een omkering van feiten. Het zijn gelovigen die eisen dat ik me aan hun religieuze regels aanpas (verplichte zondagsrust, iemand?). Ik zeg daar keihard nee tegen, en dan ben ik de opdringende partij? Je moet je logische co-processor na laten kijken.quote:Op zondag 21 december 2014 13:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Ah, nu ben ik een christen natuurlijk en ben ik voor een religieuze dictatuur. Natuurlijk papier, echt je raakt de spijker op zijn kop.
Ik eis helemaal geen respect, ik zeg vooral dat jij een jankzak bent hierover en dat jij degene bent die op moet houden met eisen dat mensen jouw straatje volgen.
Het is echt onzin wat je zegt. Juist IK ben degene die iedereen zijn eigen levensstijl gun. Het zijn juist gelovigen die daar tegen zijn. Totdat ze in de minderheid zijn, natuurlijk. Zodra ze in een positie zitten dat zij moeten vechten voor het recht op hun eigen wereldbeeld, pas dan gunnen zij anderen plotseling ook wat.quote:Jij zou je veel beter voelen in die isis staat dan ik, want jij bent er veel meer voor dat mensen beperkt worden in hun doen en laten. Ik ben niet zo bang voor mensen die anders denken, wil ik prima mee samenleven. Jij niet, dus lees wat je schrijft nog een keer, alleen lees het dan alsof je het tegen jezelf zegt.
quote:Op zondag 21 december 2014 13:39 schreef nietzman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ehm.... nou dat moet je mij een andere keer maar eens uitleggen danquote:Op zondag 21 december 2014 13:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien ben je niet eerlijk genoeg naar jezelf toe.
Inderdaad minder gruwelijk.quote:Op zondag 21 december 2014 13:54 schreef erodome het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zomaar wat plaatjes van sprookjes....
Onzin molurus, kinderen hebben erg vaak al lang en breed voor die 12 jaar vragen hierover.quote:Op zondag 21 december 2014 13:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heel veel zaken leer je kinderen van jonger dan 12 niet omdat ze het eenvoudig nog niet op waarde kunnen schatten. Religie lijkt me heel duidelijk van die categorie.
[..]
Lol.
Ik vraag me af of dat wel zo is in geval van de TS, dat het duidelijk is dat een cadeau met een religieus tintje niet op prijs wordt gesteld. Lijkt me typisch een geval van iemand die IRL helemaal niet zo heel duidelijk is tegen die schoonouders wat hij nou eigenlijk vindt van het christendom. Want anders was hij wel met die schoonouders gaan praten in plaats van met ons door een topic op fok te openen.quote:Op zondag 21 december 2014 13:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is sociaal niet aanvaardbaar om cadeaus te geven waarvan je op voorhand weet dat die niet op prijs worden gesteld.
Dit is wel een goeie.quote:Op zondag 21 december 2014 13:54 schreef Individual het volgende:
Het kind zal een gedegen opvoeding meekrijgen: wantrouw iedereen die niet onze religie aanhangt!
Maar ook zou niemand er een punt van maken als het wel dat ajax sjaaltje wordt, dan zegt niemand dat arme kind wordt geindoctrineerd, die vuige ajax fans toch die hun ajax zooi opleggen aan mijn kind!quote:Op zondag 21 december 2014 13:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kom... als die schoonouders komen aanzetten met een Feijenoordsjaaltje met het verzoek om die aan de wieg te hangen zou niemand er een punt van maken als TS en zijn vriendin zeggen: ja dag... dat wordt dus een Ajaxsjaaltje.
[..]
Deze premisse klopt gewoon van geen kant.
TS is gewoon een dikke antitheist.quote:Op zondag 21 december 2014 13:54 schreef Individual het volgende:
Het kind zal een gedegen opvoeding meekrijgen: wantrouw iedereen die niet onze religie aanhangt!
Klopt. Zoals ik eerder al aangaf ligt dit probleem voor een belangrijk deel bij TS zelf... in samenhang met het probleem dat religie algemeen een dusdanig gevoelig onderwerp is dat het bijna niet bespreekbaar is.quote:Op zondag 21 december 2014 13:56 schreef Rurik het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat wel zo is in geval van de TS, dat het duidelijk is dat een cadeau met een religieus tintje niet op prijs wordt gesteld. Lijkt me typisch een geval van iemand die IRL helemaal niet zo heel duidelijk is tegen die schoonouders wat hij nou eigenlijk vindt van het christendom. Want anders was hij wel met die schoonouders gaan praten in plaats van met ons door een topic op fok te openen.
Ook mee eens.quote:Op zondag 21 december 2014 13:58 schreef Molurus het volgende:
Aan de andere kant ligt er ook bij de schoonouders een verantwoordelijkheid om zich te verplaatsen in een ander. Dat is namelijk wat je doet als je iemand iets cadeau doet: je niet blind staren op wat jij leuk of belangrijk vindt, maar wat de ontvanger leuk en belangrijk vindt.
'Sprookjes' zijn er van alle tijden en in alle vormen; van de bijbel tot Das Kapital, de krant, internet, politiek, etc..quote:Op zondag 21 december 2014 13:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Zomaar wat plaatjes van sprookjes....
Dan blijft alleen de kinderbijbel over die twijfelachtig is. Een kerststal is echt een vrij normaal iets(komt ook erg veel voor in atheistische gezinnen, net als hele kerstdorpen en ander gedoe, vinden kinderen prachtig) en de ketting is een familie erfstuk.quote:Op zondag 21 december 2014 13:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Zoals ik eerder al aangaf ligt dit probleem voor een belangrijk deel bij TS zelf... in samenhang met het probleem dat religie algemeen een dusdanig gevoelig onderwerp is dat het bijna niet bespreekbaar is.
Aan de andere kant ligt er ook bij de schoonouders een verantwoordelijkheid om zich te verplaatsen in een ander. Dat is namelijk wat je doet als je iemand iets cadeau doet: je niet blind staren op wat jij leuk of belangrijk vindt, maar wat de ontvanger leuk en belangrijk vindt.
Ik hoef niet zo nodig verwend te worden, vindt het ook leuk om cadeau's te krijgen die de gever zelf ook leuk vindt. Maar goed, je hebt wel een punt dat je je ook in de ontvanger moet verplaatsen van het cadeau. Ik vraag me alleen dus af of TS wel voldoende signalen afgeeft hoe hij zijn kind op wil voeden, aangezien hij z'n familieproblemen eerst op wil lossen met vreemden op internet.quote:Op zondag 21 december 2014 13:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Zoals ik eerder al aangaf ligt dit probleem voor een belangrijk deel bij TS zelf... in samenhang met het probleem dat religie algemeen een dusdanig gevoelig onderwerp is dat het bijna niet bespreekbaar is.
Een ketting is wel een halszaak ja.quote:Op zondag 21 december 2014 14:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan blijft alleen de kinderbijbel over die twijfelachtig is. Een kerststal is echt een vrij normaal iets(komt ook erg veel voor in atheistische gezinnen, net als hele kerstdorpen en ander gedoe, vinden kinderen prachtig) en de ketting is een familie erfstuk.
Is dat nu echt zo'n halszaak????
Misschien is het erfstuk een halsketting.quote:Op zondag 21 december 2014 14:02 schreef erodome het volgende:
[..]
en de ketting is een familie erfstuk.
Klopt, ben ik ook helemaal voor.quote:Op zondag 21 december 2014 13:59 schreef Individual het volgende:
[..]
'Sprookjes' zijn er van alle tijden en in alle vormen; van de bijbel tot Das Kapital, de krant, internet, politiek, etc..
Keuzevrijheid is het sleutelwoord.
quote:Op zondag 21 december 2014 14:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Een ketting is wel een halszaak ja.
quote:Op zondag 21 december 2014 14:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Een ketting is wel een halszaak ja.
Maar dat heeft eeuwen aan strijd gekost. Het is niet zo dat gelovigen zo tolerant zijn dat ze mij dat vrijwillig toestaan.quote:Op zondag 21 december 2014 14:04 schreef poppedop24 het volgende:
Het feit dat je straffeloos op zondag achter je computer kunt zitten, maakt die zondagsrust m.i. nog niet zó verplicht. Laat staan dat jij je eraan aanpast.
Ach, zo ga ik ook zo nog voor 5-en even een boodschapje doen omdat ik wat vergeten was. Want die zondagsrust is er helemaal niet meer als zodanig, net zoals dat verbod op godslastering is opgeheven.quote:Op zondag 21 december 2014 14:04 schreef poppedop24 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zondag 21 december 2014 13:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is een omkering van feiten. Het zijn gelovigen die eisen dat ik me aan hun religieuze regels aanpas (verplichte zondagsrust, iemand?). Ik zeg daar keihard nee tegen, en dan ben ik de opdringende partij? Je moet je logische co-processor na laten kijken.
[..]
Het feit dat je straffeloos op zondag achter je computer kunt zitten, maakt die zondagsrust m.i. nog niet zó verplicht. Laat staan dat jij je eraan aanpast.
Ik heb dit echt nog nooit gezien in atheïstische gezinnen.quote:Op zondag 21 december 2014 14:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan blijft alleen de kinderbijbel over die twijfelachtig is. Een kerststal is echt een vrij normaal iets(komt ook erg veel voor in atheistische gezinnen, net als hele kerstdorpen en ander gedoe, vinden kinderen prachtig)
Ik denk dat al gauw meer dan de helft van de atheïstische gezinnen met gelovige ouders hier als volgt op zou reageren:quote:Op zondag 21 december 2014 14:02 schreef erodome het volgende:
en de ketting is een familie erfstuk.
De computer bestaat nog maar een paar decennia.quote:Op zondag 21 december 2014 14:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar dat heeft eeuwen aan strijd gekost. Het is niet zo dat gelovigen zo tolerant zijn dat ze mij dat vrijwillig toestaan.
Schering en inslag.quote:Op zondag 21 december 2014 14:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb dit echt nog nooit gezien in atheïstische gezinnen.
Verrassend niet. Wel heel illustratief voor hoe gevoelig dit onderwerp nog steeds ligt.quote:Op zondag 21 december 2014 14:08 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Verrassend hoe dit topic uit de hand loopt in een vage discussie over religie.
Hmmm... misschien in bepaalde kringen en/of delen van het land die mij volslagen onbekend zijn.quote:
Het was dan ook sarcastisch.quote:Op zondag 21 december 2014 14:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Verrassend niet. Wel heel illustratief voor hoe gevoelig dit onderwerp nog steeds ligt.
Apart.quote:Op zondag 21 december 2014 14:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat anders dan bij dat schuwlelijke erfstuk dat je krijgt, waar je zelf niets mee hebt, maar wat grote sentimentele waarde heeft voor je ouders?quote:Ik denk dat al gauw meer dan de helft van de atheïstische gezinnen met gelovige ouders hier als volgt op zou reageren:
"We zeggen er niets van... hangen het kettinkje gewoon aan de wieg als de schoonouders op bezoek komen, en als ze weer naar huis gaan halen we het weer weg."
Persoonlijk zou ik er de voorkeur aan geven om daar eerlijk over te zijn. Maar dan ben je al gauw een ondankbare religiebasher.
Zoals gezegd: ik zie er pedagogisch geen probleem in. Toch zou ik zo'n ding absoluut niet aan de wieg van mijn kind hangen. Vooral omdat ik het zelf een onsmakelijk symbool vind. En dat lijkt me mijn goed recht.
Blijkbaar vooral bij mensen die niet gelovenquote:Op zondag 21 december 2014 14:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Verrassend niet. Wel heel illustratief voor hoe gevoelig dit onderwerp nog steeds ligt.
Nee? Ze stonden vanochtend weer in rijen van drie bij de voordeur om te eisen dat je je aan de zondagsrust houdt?quote:Op zondag 21 december 2014 14:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar dat heeft eeuwen aan strijd gekost. Het is niet zo dat gelovigen zo tolerant zijn dat ze mij dat vrijwillig toestaan.
dat je absoluut een goed recht, maar onthoud wel dat het niet heel moeilijk is om van "atheïsme" (of wat mensen denken dat atheïsme is) ook een soort religie te maken.quote:Op zondag 21 december 2014 14:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat al gauw meer dan de helft van de atheïstische gezinnen met gelovige ouders hier als volgt op zou reageren:
"We zeggen er niets van... hangen het kettinkje gewoon aan de wieg als de schoonouders op bezoek komen, en als ze weer naar huis gaan halen we het weer weg."
Persoonlijk zou ik er de voorkeur aan geven om daar eerlijk over te zijn. Maar dan ben je al gauw een ondankbare religiebasher.
Zoals gezegd: ik zie er pedagogisch geen probleem in. Toch zou ik zo'n ding absoluut niet aan de wieg van mijn kind hangen. Vooral omdat ik het zelf een onsmakelijk symbool vind. En dat lijkt me mijn goed recht.
In principe niet, nee. Toch denk ik dat het dan minder moeilijk is om dat dan eerlijk en hardop te zeggen.quote:Op zondag 21 december 2014 14:11 schreef erodome het volgende:
Is dat anders dan bij dat schuwlelijke erfstuk dat je krijgt, waar je zelf niets mee hebt, maar wat grote sentimentele waarde heeft voor je ouders?
Dit is inderdaad wel een sleutelvraag in dit topic. We wachten op TS om dit toe te lichten.quote:Op zondag 21 december 2014 14:11 schreef erodome het volgende:
Vraag me trouwens af wat de moeder in dit geval van die ketting vond, wat is het verhaal erachter?
Zoals Sinterklaas bv (ook een christelijk persoon) en kerstmis (geboorte van Jezus en de paganistische boom). Het is een grote integratie van verschillende geloven.quote:Op zondag 21 december 2014 14:04 schreef erodome het volgende:
Andere sprookjes naast de bijbel, een ander wereldbeeld dan die van de opa en oma en ga zo maar door.
Minimaal net zoveel inderdaad.quote:Op zondag 21 december 2014 14:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Blijkbaar vooral bij mensen die niet geloven
quote:Op zondag 21 december 2014 14:15 schreef Individual het volgende:
[..]
Een vriend van me is katholiek opgevoed, maar stopte met geloven toen hem verteld werd dat Sinterklaas niet bestond. 1+1=2
Atheïsme is dan ook geen religie. Zul je mij ook nooit horen zeggen.quote:Op zondag 21 december 2014 14:14 schreef Rurik het volgende:
[..]
dat je absoluut een goed recht, maar onthoud wel dat het niet heel moeilijk is om van "atheïsme" (of wat mensen denken dat atheïsme is) ook een soort religie te maken.
kloptquote:Op zondag 21 december 2014 14:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Atheïsme is dan ook geen religie. Zul je mij ook nooit horen zeggen.
Atheïsme is eigenlijk helemaal niets.
Tuurlijk wel. Genoeg Agnosten die zichzelf Atheïst noemen bij gebrek aan kennis.quote:Op zondag 21 december 2014 14:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hangt heel erg van het type mens af. Tegen mijn moeder zeg ik gerust dat de kleding die ze voor die baby heeft gekocht echt niet kan, maham zal je mij dan horen uitroepen. Gelukkig kregen we geen dochter en is er geen poging tot kanten jurkje met strikjes gedaan dusquote:Op zondag 21 december 2014 14:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
In principe niet, nee. Toch denk ik dat het dan minder moeilijk is om dat dan eerlijk en hardop te zeggen.
Yepquote:Dit is inderdaad wel een sleutelvraag in dit topic. We wachten op TS om dit toe te lichten.
De meeste atheïsten zijn ook agnosten. Die twee standpunten t.a.v. de godshypothese sluiten elkaar niet uit.quote:Op zondag 21 december 2014 14:19 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Genoeg Agnosten die zichzelf Atheïst noemen bij gebrek aan kennis.
Maar nog veel meer atheïsten die zichzelf agnost noemen bij gebrek aan kennis.quote:Op zondag 21 december 2014 14:19 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Genoeg Agnosten die zichzelf Atheïst noemen bij gebrek aan kennis.
6-7. Het was ook geen bewuste keuze, maar een onschuldige conclusie.quote:Op zondag 21 december 2014 14:16 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]![]()
Kom op man. Dan ben je 3 of zo? Alsof je dan een bewuste keuze maakt voor het één of ander. Wat een gelul.
Agnosten bidden niet en gaan niet naar religieuze bijeenkomsten. Een ietsist is geen agnost maar een gelovige.quote:Op zondag 21 december 2014 14:19 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Tot een leeftijd van 4-5 jaar kunnen kinderen werkelijkheid en fantasie niet tot nauwelijks uit elkaar houden. 6-7 jaar is dus ook een heel natuurlijke leeftijd om zo'n conclusie te trekken.quote:Op zondag 21 december 2014 14:20 schreef Individual het volgende:
[..]
6-7. Het was ook geen bewuste keuze, maar een onschuldige conclusie.
Hij is niet naïef, jij bent paranoïde.quote:Op zondag 21 december 2014 07:17 schreef MokerDude80 het volgende:
Omdat hij geen Christelijke symboliek in zijn huis wil?quote:Op zondag 21 december 2014 14:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hij is niet naïef, jij bent paranoïde.
Een irrationele atheïst.
Lees de OP eens.quote:Op zondag 21 december 2014 14:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat hij geen Christelijke symboliek in zijn huis wil?![]()
Wat is daar irrationeel aan? Dat is toch gewoon een kwestie van smaak?
Ik wil ook geen werken van Picasso aan mijn muur omdat ik ze foeilelijk vind. Ben ik nu een irrationele realist?
Ik zou eerlijk gezegd ook behoorlijk gepikeerd zijn als mensen allerlei christenshit mijn huis in brengen.quote:
Atheisme is het ontkennende antwoord op een vraag van een gelovige.quote:Op zondag 21 december 2014 14:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan zeg je gewoon "ik hoef dat niet". Je gaat dan niet hysterisch doen over dat ze je willen indoctrineren.quote:Op zondag 21 december 2014 14:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zou eerlijk gezegd ook behoorlijk gepikeerd zijn als mensen allerlei christenshit mijn huis in brengen.
Als mijn kinderen bij mijn ouders vandaan zouden komen met een kruisje om hun nek, dan zou ik dat woord waarschijnlijk wel gebruiken ja.quote:Op zondag 21 december 2014 14:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan zeg je gewoon "ik hoef dat niet". Je gaat dan niet hysterisch doen over dat ze je willen indoctrineren.
Nog net niet, maar alleen dankzij 300 jaar gristen-bashen.quote:Op zondag 21 december 2014 14:13 schreef poppedop24 het volgende:
[..]
Nee? Ze stonden vanochtend weer in rijen van drie bij de voordeur om te eisen dat je je aan de zondagsrust houdt?
Behoorlijk paranoïde, het komt niet in je op dat je schoonouders het gewoon goed hadden bedoeld?quote:Op zondag 21 december 2014 14:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als mijn kinderen bij mijn ouders vandaan zouden komen met een kruisje om hun nek, dan zou ik dat woord waarschijnlijk wel gebruiken ja.
Ja natuurlijk zouden ze het goed hebben bedoeld. Punt is dat dat haaks staat op wat ik goed vind.quote:Op zondag 21 december 2014 14:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Behoorlijk paranoïde, het komt niet in je op dat je schoonouders het gewoon goed hadden bedoeld?
Hangt dat niet af van de verdere context? Die kruisjes met een geloofsverhaal erbij die echt de kinderen moet overhalen vind ik bv wat anders dan kinderen tonen interesse ergens in en krijgen het.quote:Op zondag 21 december 2014 14:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als mijn kinderen bij mijn ouders vandaan zouden komen met een kruisje om hun nek, dan zou ik dat woord waarschijnlijk wel gebruiken ja.
Nou, dan zullen ze het waarschijnlijk weigeren als ze het van je schoonouders krijgen.quote:Op zondag 21 december 2014 14:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja natuurlijk zouden ze het goed hebben bedoeld. Punt is dat dat haaks staat op wat ik goed vind.
Voorbeeldje: wij hebben onze kinderen zoveel mogelijk afgeschermd van christelijke invloeden. Toen ze uiteindelijk voor het eerst een afbeelding van een gekruisigde Jezus zagen vonden ze dat doodeng. Dat vind ik een heel gezonde reactie.
Het probleem van TS is dat zijn kinderen ongevraagd met christenzooi worden geconfronteerd. Ik weet de beweegredenen van TS niet, maar ik wil mijn kinderen tegen dat soort invloeden beschermen.quote:Op zondag 21 december 2014 14:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nou, dan zullen ze het waarschijnlijk weigeren als ze het van je schoonouders krijgen.
Ik zie oprecht het probleem niet.
Want? jij denkt dat zo'n kruisje ziek maakt ?quote:Op zondag 21 december 2014 14:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het probleem van TS is dat zijn kinderen ongevraagd met christenzooi worden geconfronteerd. Ik weet de beweegredenen van TS niet, maar ik wil mijn kinderen tegen dat soort invloeden beschermen.
Nee. Ik wil gewoon niet dat ze aan dat soort ellende worden blootgesteld. Net zoals geweld op televisie. Ik wil ook niet dat ze dat normaal gaan vinden.quote:Op zondag 21 december 2014 14:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Want? jij denkt dat zo'n kruisje ziek maakt ?
Geweld op televisie - een kruisje....quote:Op zondag 21 december 2014 14:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Ik wil gewoon niet dat ze aan dat soort ellende worden blootgesteld. Net zoals geweld op televisie. Ik wil ook niet dat ze dat normaal gaan vinden.
Nee. Ik heb liever dat ze op televisie met geweld geconfronteerd worden dan in het echte leven met christenzooi.quote:Op zondag 21 december 2014 14:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Geweld op televisie - een kruisje....
Je zet dat toch hopelijk niet op een lijn?
Waarom?quote:Op zondag 21 december 2014 14:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Ik heb liever dat ze op televisie met geweld geconfronteerd worden dan in het echte leven met christenzooi.
Omdat ik het christendom een afschuwelijke en uitermate kwaadaardige religie vind. Ik houd ongelofelijk veel van mijn kinderen en ik zou er vrij veel voor overhebben om ze ertegen te beschermen.quote:
Een echte antitheist.quote:Op zondag 21 december 2014 14:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Omdat ik het christendom een afschuwelijk en uitermate kwaadaardige religie vind. Ik houd ongelofelijk veel van mijn kinderen en ik zou er vrij veel voor overhebben om ze ertegen te beschermen.
Dat klopt. Sterker nog: ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er zo veel mensen geen antitheïst zijn.quote:
Tja, ik vind het dan weer lastig te begrijpen dat er mensen bestaan die zo simplistisch zijn om wel antitheist te zijn.quote:Op zondag 21 december 2014 14:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat klopt. Sterker nog: ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er zo veel mensen geen antitheïst zijn.
Wat vind je daar dan simplistisch aan?quote:Op zondag 21 december 2014 14:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Tja, ik vind het dan weer lastig te begrijpen dat er mensen bestaan die zo simplistisch zijn om wel antitheist te zijn.
Is dat echt een gezonde reactie? Of is het een voor jou wenselijke reactie die net zo goed is ingegeven met de paplepel?quote:Op zondag 21 december 2014 14:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja natuurlijk zouden ze het goed hebben bedoeld. Punt is dat dat haaks staat op wat ik goed vind.
Voorbeeldje: wij hebben onze kinderen zoveel mogelijk afgeschermd van christelijke invloeden. Toen ze uiteindelijk voor het eerst een afbeelding van een gekruisigde Jezus zagen vonden ze dat doodeng. Dat vind ik een heel gezonde reactie.
Ze maken van het atheïsme een soort religie, de geforceerde strijd tegen het religieuzen.quote:Op zondag 21 december 2014 14:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat vind je daar dan simplistisch aan?
Ik vind het vrij gezond dat ze een beeld van een bloedende man die aan een kruis is vastgespijkerd doodeng vinden ja. Jij niet? En nee, dat hoefde ik ze niet van tevoren te vertellen.quote:Op zondag 21 december 2014 14:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Is dat echt een gezonde reactie? Of is het een voor jou wenselijke reactie die net zo goed is ingegeven met de paplepel?
Dat het een kruis is dat boven de wieg gehangen zou moeten worden is een aanname.... dat schrijft TS nergens.quote:Op zondag 21 december 2014 12:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een martelpaal hoort in mijn beleving niet aan een wieg te hangen, ik vind dat zelf echt erg onsmakelijk. En een kerststal heb ik oprecht nog nooit gezien bij een ongelovig gezin. Wij hadden wel altijd een kerstboom enzo, maar verder dan dat ging het nooit.
Ten eerste zie ik daar geen religie in en ten tweede: wat heeft dat met simplisme te maken?quote:Op zondag 21 december 2014 14:57 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ze maken van het atheïsme een soort religie, de geforceerde strijd tegen het religieuzen.
Ik vind dat simplistisch, net zoals ik de opmerking van Graus en het dogmatisch volgen van een boekje simplistisch vind.quote:Op zondag 21 december 2014 14:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ten eerste zie ik daar geen religie in en ten tweede: wat heeft dat met simplisme te maken?
The road to Hell is paved with good intentions.quote:Op zondag 21 december 2014 14:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Behoorlijk paranoïde, het komt niet in je op dat je schoonouders het gewoon goed hadden bedoeld?
Jij denkt werkelijk dat jouw houding tegenover religie niet doorsijpelt naar je kinderen?quote:Op zondag 21 december 2014 14:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind het vrij gezond dat ze een beeld van een bloedende man die aan een kruis is vastgespijkerd doodeng vinden ja. Jij niet? En nee, dat hoefde ik ze niet van tevoren te vertellen.
Zoals gezegd: dit fenomeen is voor mij helemaal nieuw. Ik ken het bestaan van kerststalletjes in alle denkbare soorten. Maar ik heb er echt nog nooit 1 gezien in het huis van een ongelovig gezin.quote:Op zondag 21 december 2014 14:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier heb je je kerststal bij een ongelovig gezin, en met al die huisjesmeuk die tegenwoordig bij de tuincentra verkocht wordt is dit vast niet de enige kerststal onder de boom van een stel heidenen.
[ afbeelding ]
Ja, dat zei je al, maar wat is er dan simplistisch aan?quote:Op zondag 21 december 2014 14:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind dat simplistisch, net zoals ik de opmerking van Graus en het dogmatisch volgen van een boekje simplistisch vind.
Okequote:Op zondag 21 december 2014 15:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
The road to Hell is paved with good intentions.
Net zoals een hakenkruis niet ziek maakt.quote:Op zondag 21 december 2014 14:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Want? jij denkt dat zo'n kruisje ziek maakt ?
Het heeft geen nut, het is ongefundeerd enz.quote:Op zondag 21 december 2014 15:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat zei je al, maar wat is er dan simplistisch aan?
Precies, care?quote:Op zondag 21 december 2014 15:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Net zoals een hakenkruis niet ziek maakt.
Oei, een negatieve vraagstelling. Lastig.quote:Op zondag 21 december 2014 15:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat jouw houding tegenover religie niet doorsijpelt naar je kinderen?
Zo kun je dat noemen, als je wil. Zelf zou ik die term niet gebruiken, maar da's een kwestie van perspectief.quote:In je angst dat je kinderen geindoctrineerd worden door geloof indoctrineer je ze zelf, dat wil zeggen, als je thuis net zo stellig bent als hier.
Als het niet uitmaakt dan doen we toch geen kruis?quote:
Of wel.quote:Op zondag 21 december 2014 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als het niet uitmaakt dan doen we toch geen kruis?
Ah, op die manier. Maar dat zijn niet mijn beweegredenen hoor.quote:Op zondag 21 december 2014 15:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het heeft geen nut, het is ongefundeerd enz.
Religie is onderhevig aan interpretatie.
Nee, doe dan maar niet.quote:
Wat zijn dan wel je beweegredenen ?quote:Op zondag 21 december 2014 15:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Maar dat zijn niet mijn beweegredenen hoor.
Dat bepaal ik zelf.quote:Op zondag 21 december 2014 15:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, doe dan maar niet.
Is het niet fantastisch, die vrijheid? Helaas zijn er gelovigen die je die vrijheid niet gunnen. Die willen mensen dwingen op zondag de Heer te eren. Bijvoorbeeld door winkels bij wet te verbieden open te zijn op Zondag.quote:
Dit is iets dat ik wel vaker heb gehoord. Maar als je het mij vraagt speelt atheïsme en/of een afkeer van religie in de meeste atheïstische gezinnen totaal geen rol. Het komt eenvoudig nooit ter sprake.quote:Op zondag 21 december 2014 15:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat jouw houding tegenover religie niet doorsijpelt naar je kinderen?
In je angst dat je kinderen geindoctrineerd worden door geloof indoctrineer je ze zelf, dat wil zeggen, als je thuis net zo stellig bent als hier.
Het is wat.quote:Op zondag 21 december 2014 15:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is het niet fantastisch, die vrijheid? Helaas zijn er gelovigen die je die vrijheid niet gunnen. Die willen mensen dwingen op zondag de Heer te eren. Bijvoorbeeld door winkels bij wet te verbieden open te zijn op Zondag.
Zo, als ik die vraag ga beantwoorden, dan ben ik een paar uur bezig, dus ik beperk me even tot wat korte voorbeelden:quote:Op zondag 21 december 2014 15:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat zijn dan wel je beweegredenen ?
Dit dus, ik ben opgevoed in afwezigheid van religie en niet in strijd tegen religie.quote:Op zondag 21 december 2014 15:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is iets dat ik wel vaker heb gehoord. Maar als je het mij vraagt speelt atheïsme en/of een afkeer van religie in de meeste atheïstische gezinnen totaal geen rol. Het komt eenvoudig nooit ter sprake.
Nu kan ik me voorstellen dat dat 'heel atheïstisch' overkomt voor gelovigen. Maar voor atheïsten zelf is het totaal niet relevant.
Dan maakt het dus ook niet uit als je niet gedoopt wordt.quote:Op zondag 21 december 2014 15:06 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Wat maakt het uit of je gedoopt bent of niet. Het betekend toch niks als je niet geloofd.
Ah, op die manier.quote:Op zondag 21 december 2014 15:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zo, als ik die vraag ga beantwoorden, dan ben ik een paar uur bezig, dus ik beperk me even tot wat korte voorbeelden:
- de zondigheid van de mens
- het idealiseren van lijden
- de houding tov seksualiteit
- de oordelen goed en kwaad
maar de lijst is nog vreselijk veel langer.
Precies dat.quote:Op zondag 21 december 2014 15:00 schreef erodome het volgende:
[..]
In je angst dat je kinderen geindoctrineerd worden door geloof indoctrineer je ze zelf, dat wil zeggen, als je thuis net zo stellig bent als hier.
Zelfs als heiden stuur ik m'n kinderen in NL niet naar een openbare school, liever wat religie meepakken maar kwalitatief wel fatsoenlijk onderwijs dan het drama wat in NL het niveau van veel openbare scholen is.quote:Op zondag 21 december 2014 13:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat krijgen kinderen mee op openbare scholen, omdat daar alle religies dezelfde status hebben.
Dat mensen iets van een geloof nodig hebben om zich aan dit soort normen en waarden te houden is erg triest. Beetje eng zelfs.quote:Op zondag 21 december 2014 15:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zo, als ik die vraag ga beantwoorden, dan ben ik een paar uur bezig, dus ik beperk me even tot wat korte voorbeelden:
- de zondigheid van de mens
- het idealiseren van lijden
- de houding tov seksualiteit
- de oordelen goed en kwaad
maar de lijst is nog vreselijk veel langer.
Same here.quote:Op zondag 21 december 2014 15:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit dus, ik ben opgevoed in afwezigheid van religie en niet in strijd tegen religie.
Helaas willen sommige mensen er wel iets anders van maken.quote:Op zondag 21 december 2014 15:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Same here.![]()
En veel meer dan dat is atheïsme ook niet: de afwezigheid van religie. Het is geen religie of levensbeschouwing op zich. (Daarom twijfel ik ook altijd als ik in 1 woord mijn levensbeschouwing moet aangeven op formulieren.)
Hoe bedoel je?quote:Op zondag 21 december 2014 15:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Helaas willen sommige mensen er wel iets anders van maken.
Mensen die met rationele argumenten God zijn bestaan willen ontkennen, mensen die echt ten strijde gaan tegen religie enz enz.quote:
Dit is met name iets dat ik vaak van gelovigen zie. Vaker dan sporadisch staat men erop dat atheïsme een religie, een ideologie of een levensbeschouwing is.quote:Op zondag 21 december 2014 15:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Helaas willen sommige mensen er wel iets anders van maken.
Mensen zeggen vaak van ''ik geloof hier in, jij gelooft daar in'' ect. Maar atheïsme is nergens in geloven..quote:
Ik ken genoeg atheïsten die er zo over denken. Voor hen is religie geen afwezigheid meer, maar iets waar je tegen moet strijden.quote:Op zondag 21 december 2014 15:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is met name iets dat ik vaak van gelovigen zie. Vaker dan sporadisch staat men erop dat atheïsme een religie, een ideologie of een levensbeschouwing is.
Atheïsten die daar echt zo over denken ken ik eerlijk gezegd niet.
Sam Harris vatte dit vrij goed samen:
O, maar dat is niet inherent aan atheïsme hoor. Mijn bankstel is bijvoorbeeld 100% atheïstisch, maar ik heb 'm nog nooit op dergelijk gedrag kunnen betrappen.quote:Op zondag 21 december 2014 15:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mensen die met rationele argumenten God zijn bestaan willen ontkennen, mensen die echt ten strijde gaan tegen religie enz enz.
Zoals sommige religieuzen mensen wijs willen maken dat God bestaat, willen sommige atheïsten kosten wat het kost mensen wijs maken dat God niet bestaat.
Het beste is gewoon om je bek erover te houden en je bezig te houden met relevante zaken.
Ik zat als ongedoopt kind ook op een christelijke school. Eerst door de keuze van m'n ouders, in een stad. Dat vond ik superleuk. Vooral het liedjes-zingen en zoquote:Op zondag 21 december 2014 15:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zelfs als heiden stuur ik m'n kinderen in NL niet naar een openbare school, liever wat religie meepakken maar kwalitatief wel fatsoenlijk onderwijs dan het drama wat in NL het niveau van veel openbare scholen is.
Uiteraard niet naar een zwarte kousenschool, maar mijn oudste heeft op een katholieke en PC lagere school gezeten (en een Christelijke middelbare) en mijn jongste gaat ook naar een PC lagere school.
quote:Op zondag 21 december 2014 15:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O, maar dat is niet inherent aan atheïsme hoor. Mijn bankstel is bijvoorbeeld 100% atheïstisch, maar heb ik nog nooit op dergelijk gedrag kunnen betrappen.
Een deel van de atheïsten is ook anti-theist. Maar het is niet alsof het een het ander impliceert. Ook zij denken niet dat atheïsme een ideologie is. Ze zijn gewoon *en* atheïst, *en* tegen religie.quote:Op zondag 21 december 2014 15:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ken genoeg atheïsten die er zo over denken. Voor hen is religie geen afwezigheid meer, maar iets waar je tegen moet strijden.
Dit dus.quote:Op zondag 21 december 2014 15:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O, maar dat is niet inherent aan atheïsme hoor. Mijn bankstel is bijvoorbeeld 100% atheïstisch, maar ik heb 'm nog nooit op dergelijk gedrag kunnen betrappen.
Nee, wat je schoonouders willen speelt daarin geen rol, en de dominee gaat je kind ook niet dopen als jij het alleen maar aanvraagt omdat je schoonouders het willen, maar zelf geen enkele intentie hebt je kind religieus op te voeden.quote:Op zondag 21 december 2014 15:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan maakt het dus ook niet uit als je niet gedoopt wordt.
Of zou het feit dat de schoonouders dit graag willen hierin een rol moeten spelen? En zo ja, waarom?
Zo kun je het ook zien uiteraard.quote:Op zondag 21 december 2014 15:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een deel van de atheïsten is ook anti-theist. Maar het is niet alsof het een het ander impliceert. Ook zij denken niet dat atheïsme een ideologie is. Ze zijn gewoon *en* atheïst, *en* tegen religie.
Sommige kerken houden wat dat betreft registers bij. Er was meen ik niet al te lang geleden veel ophef over zulke registratie in Zweden.quote:Op zondag 21 december 2014 15:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar om te beginnen: waarom zou je een kerk verzoeken je baby te dopen als je niet wilt dat hij gedoopt wordt?
Er zijn ook genoeg atheïsten die niet geloven dat er een God bestaat, maar die wel van mening zijn dat religie een positieve invloed heeft op mensen.quote:Op zondag 21 december 2014 15:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zo kun je het ook zien uiteraard.
Er is niet eens naar gevraagd op de inschrijvingsformulieren... daarbij wonen we in een stad die groot genoeg is om bijzonder onderwijs niet heel streng te laten zijn, hoewel ik denk dat de lokale zwarte kousen school nog wel een toelatingsbeleid heeft waarbij het wel of geen lid zijn van die kerk van invloed is.quote:Op zondag 21 december 2014 15:22 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Ik zat als ongedoopt kind ook op een christelijke school. Eerst door de keuze van m'n ouders, in een stad. Dat vond ik superleuk. Vooral het liedjes-zingen en zo![]()
Maar toen verhuisden we, en moest ik naar een andere, katholieke basisschool. Toen daar eenmaal duidelijk was dat ik niet gedoopt was, mocht ik niet meer meedoen met de godsdienstlessen. Terwijl ik eerder gewoon meedeed met bidden en zo. Toen mijn klasgenootjes gingen leren over de communie en later het vormsel, mocht ik niet mee met die lessen. Ik bleef alleen achter in de klas.
Ik vind dat nog steeds een heel rare benadering. En ondanks dat mijn ouders een gesprek aanknoopten met de schoolleiding, veranderde de houding van de school niet. Niet gedoopt = geen godsdienstles![]()
Pas daarvoor op, want dat heeft toch nog wel wat impact gehad. Al verwacht ik niet dat ze overal zo bekrompen zijn, maar goed.
Je hebt gelijk.quote:Op zondag 21 december 2014 15:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg atheïsten die niet geloven dat er een God bestaat, maar die wel van mening zijn dat religie een positieve invloed heeft op mensen.
De vraag of er een God bestaat en de vraag of religie positief bijdraagt aan het welzijn van mensen zijn twee totaal verschillende en ongerelateerde vragen.
Gelukkig. Bij ons was het een dorp (nota bene niet eens zwarte-kousen, moet je nagaan), en dat zal toch wel uitmaken.quote:Op zondag 21 december 2014 15:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er is niet eens naar gevraagd op de inschrijvingsformulieren... daarbij wonen we in een stad die groot genoeg is om bijzonder onderwijs niet heel streng te laten zijn, hoewel ik denk dat de lokale zwarte kousen school nog wel een toelatingsbeleid heeft waarbij het wel of geen lid zijn van die kerk van invloed is.
Dat is omdat atheïsme (of beter gezegd: een atheïstische 'kerk') in Zweden niet erkend wordt. Net als Duitsland heeft Zweden een soort kirchensteuer, maar in tegenstelling tot de Duitsers kun je alleen opteren voor een paar erkende kerken (en dus niet voor 'geen kerk'), en de Zweedse overheid weigert categorisch om bijvoorbeeld humanistische of atheïstische kerken te erkennen. Hoewel Zweden een van de meest atheïstische en ontkerkelijkte landen ter wereld is, is iedere Zweed nominaal lid van een kerk.quote:Op zondag 21 december 2014 15:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sommige kerken houden wat dat betreft registers bij. Er was meen ik niet al te lang geleden veel ophef over zulke registratie in Zweden.
Of dit ook in Nederland gebeurt, en in het bijzonder bij het kind van TS, durf ik niet te zeggen.
Duidelijk, dank voor de toelichting!quote:Op zondag 21 december 2014 15:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is omdat atheïsme (of beter gezegd: een atheïstische 'kerk') in Zweden niet erkend wordt. Net als Duitsland heeft Zweden een soort kirchensteuer, maar in tegenstelling tot de Duitsers kun je alleen opteren voor een paar erkende kerken (en dus niet voor 'geen kerk'), en de Zweedse overheid weigert categorisch om bijvoorbeeld humanistische of atheïstische kerken te erkennen. Hoewel Zweden een van de meest atheïstische en ontkerkelijkte landen ter wereld is, is iedere Zweed nominaal lid van een kerk.
Om die reden kreeg Zweden een slechter punt dan bijvoorbeeld Nederland op dat onderzoek naar discriminatie tegen atheïsten dat laatst in het nieuws was.
En dan ? Je verward een politieke overtuiging met een religie. Men kan best communist zijn en gelovig. Wist je niet ?quote:Op zondag 21 december 2014 13:14 schreef Klonk het volgende:
Nope, Opa en Oma waren zo rood als rood kon zijn
Communisme heeft religie wel eens verboden.quote:Op zondag 21 december 2014 16:41 schreef ATON het volgende:
[..]
En dan ? Je verward een politieke overtuiging met een religie. Men kan best communist zijn en gelovig. Wist je niet ?
De totalitaire varianten daarvan zeker. Maar totalitaire politieke ideologieën zijn algemeen niet tolerant voor andere ideologieën. Het is in Iran niet makkelijker om Christen te zijn dan het was in Rusland ten tijde van Stalin.quote:Op zondag 21 december 2014 16:45 schreef Individual het volgende:
[..]
Communisme heeft religie wel eens verboden.
Eigenlijk wachten we nog op reactie(s) van TS, die na zijn OP verdwenen was.quote:Op zondag 21 december 2014 16:43 schreef Jigzoz het volgende:
Zo, de benzine van dit racetopic was ineens op.
het zou niet in me opkomen jou te vertellen dat je iets moet of juist niet mag... Waarom zou ik?quote:Op zondag 21 december 2014 14:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |