Op wat voor wijze?quote:Op zondag 21 december 2014 07:17 schreef MokerDude80 het volgende:
Je bent een beetje naief. De baby is nog te klein om op in te praten. Ze dringen wel degelijk op deze wijze hun geloof op. Ik wil geen christelijke dingen in huis.
ja dat is een goede tip, laat zien dat waar ze hun leven lang in hebben geloofd onzin is. lijkt me een goed begin voor een betere wederzijdse verstandhoudingquote:Op zondag 21 december 2014 08:46 schreef ATON het volgende:
Wijzen op jouw regels des huis. Bij overtreding de deur wijzen. Praten helpt helemaal niet. Ze denken hun kleinkind te " redden ", en daar moet alles voor wijken. Probeer hen te overtuigen dat hun geloof maar een fopspeen is en kijk wat er dan zal gebeuren.
je kunt ook doorslaan. Kijk als ze elke zondag zogenaamd zouden oppassen maar je kind dan naar de zondagsschool indoctrinatie lessen zouden brengen dan zou ik het wel als opdringen beschouwen. Maar deze kleine giften gewoon netjes voor bedanken en een kinderbijbel mooi in de boekenkast zetten als vulling om nooit uit voor te lezen.quote:Op zondag 21 december 2014 07:17 schreef MokerDude80 het volgende:
Je bent een beetje naief. De baby is nog te klein om op in te praten. Ze dringen wel degelijk op deze wijze hun geloof op. Ik wil geen christelijke dingen in huis.
Hij kan ook gewoon zeggen dat hij dat geloof niet trekt en als ze dan vragen waarom, is het vroeg genoeg om het geloof voorzichtig af te fakkelen.quote:Op zondag 21 december 2014 08:46 schreef ATON het volgende:
Probeer hen te overtuigen dat hun geloof maar een fopspeen is en kijk wat er dan zal gebeuren.
Beter laat dan nooit.quote:Op zondag 21 december 2014 08:48 schreef SuperFood het volgende:
[..]
ja dat is een goede tip, laat zien dat waar ze hun leven lang in hebben geloofd onzin is. lijkt me een goed begin voor een betere wederzijdse verstandhouding![]()
![]()
![]()
Vind ik persoonlijk niet raar, maar ala. Zou ik zelf ook kunnen doen, ook al ben ik geen Christenquote:Op zondag 21 december 2014 07:02 schreef MokerDude80 het volgende:
Of andere zoon en dochter van hun (die ook niet gelovig zijn) een kinderbijbel voor de kleine cadeau te doen.
Opdringerig is het misschien nog niet, maar gepast is het toch ook niet lijkt me.. (En een paar honderd euro? WTF?)quote:Op zondag 21 december 2014 07:15 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Juist en hoe dringen ze dat geloof nou precies op dan? Een kerststal en kinderbijbel cadeau doen is moeilijk opdringerig te noemen.
Ik denk eerder dat schoonouders een probleem hebben met het atheismequote:Op zondag 21 december 2014 10:21 schreef Rockefellow het volgende:
Het lijkt me helemaal niet gek om je kinderen uit te leggen waarom het geloof voor zijn/haar grootouders zo belangrijk is. Zo'n bijbeltje kan daar prima bij helpen.
Ik krijg de indruk dat je nogal moeite hebt met je schoonouders en dit een stok is om mee te slaan. Wees daar voorzichtig mee, zo'n houding gaat je niet helpen.
Vast, maar vooralsnog vind ik dat TS een behoorlijk drama maakt terwijl er nog niets aan de hand is.quote:Op zondag 21 december 2014 10:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat schoonouders een probleem hebben met het atheisme
Dat. Overigens ben ik christelijk opgevoed, maar ik heb een kerststal nog nooit als iets typisch christelijks gezien.quote:Op zondag 21 december 2014 10:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vast, maar vooralsnog vind ik dat TS een behoorlijk drama maakt terwijl er nog niets aan de hand is.
TS heeft het over zijn vriendin, dus hij is niet getrouwd met de moeder van z'n kind, en toch komen z'n ouders gewoon op visite.
Dan moet je die discussie beginnen op 18 jarige leeftijd, en dan niet stiekum vantevoren indoctrineren.quote:Op zondag 21 december 2014 10:33 schreef ikkevan1972 het volgende:
maar als je kind wel gelovig zou worden, dan is dat de keuze van je zoontje vind ik.
Als je een kerststal al indoctrinatie noemt dan ben ik benieuwd wat je van de paashaas vindt...quote:Op zondag 21 december 2014 10:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moet je die discussie beginnen op 18 jarige leeftijd, en dan niet stiekum vantevoren indoctrineren.
Dat krijgen kinderen mee op openbare scholen, omdat daar alle religies dezelfde status hebben.quote:Op zondag 21 december 2014 11:06 schreef Leandra het volgende:
Overigens denk ik wel dat er opvoedkundig weinig mis mee is als je kinderen leren dat mensen diverse religies hebben, en dat ze ook wat van de basis meekrijgen.
Ja en?quote:Op zondag 21 december 2014 11:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat krijgen kinderen mee op openbare scholen, omdat daar alle religies dezelfde status hebben.
Het is natuurlijk een heel ander verhaal kinderen "kennis" te laten maken met religie door over Mohammed en Shiva te vertellen dan het kind mee te slepen naar een koningszaal en een christelijk boekje op te dringen.quote:Op zondag 21 december 2014 11:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja en?
Het gaat TS dus niet lukken om alles wat Christelijk is bij z'n kind weg te houden.
Dat was dan ook een ander verhaal, en niet dat van TS.quote:Op zondag 21 december 2014 11:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een heel ander verhaal kinderen "kennis" te laten maken met religie door over Mohammed en Shiva te vertellen dan het kind mee te slepen naar een koningszaal en een christelijk boekje op te dringen.
Waarom doet de vriendin van TS dat zelf niet, het zijn haar ouders, en ze zal er zelf ook een mening over hebben, of telt haar mening niet?quote:Op zondag 21 december 2014 11:21 schreef Molurus het volgende:
Ik zou dit in elk geval duidelijk en hardop uitspreken naar die schoonouders.
Is even niet leuk, maar wel eerlijk en dan weten je schoonouders ook waar ze aan toe zijn.
Dat van TS is natuurlijk hetzelfde. De grootouders zullen het kind echt niet lastig vallen met Mohammed en Shiva.quote:Op zondag 21 december 2014 11:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat was dan ook een ander verhaal, en niet dat van TS.
Zij lijkt me inderdaad de eerste persoon om dat te doen.quote:Op zondag 21 december 2014 11:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom doet de vriendin van TS dat zelf niet, het zijn haar ouders, en ze zal er zelf ook een mening over hebben, of telt haar mening niet?
Ik vind een kerststal en een kinderbijbel echt heel iets anders dan mee naar koningszaal/kerk/moskee/tempel.quote:Op zondag 21 december 2014 11:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat van TS is natuurlijk hetzelfde. De grootouders zullen het kind echt niet lastig vallen met Mohammed en Shiva.
Dit klinkt wel een beetje alsof die schoonouders graag zien dat het kind Christelijk wordt opgevoed:quote:Op zondag 21 december 2014 11:42 schreef miss_sly het volgende:
Natuurlijk zijn er grenzen aan wat je van (schoon)ouders hoeft te accepteren, maar ik vind dat er in dit geval nog niet echt sprake is van een reeel gevaar tot indoctrinatie. Als ts en vriendin, die deze mensen natuurlijk het beste kennen, echt vrezen dat dit een opmaat tot indoctrinatie is, zouden ze een keer het gesprek aan kunnen gaan en kunnen vertellen dat ze dat niet willen voor hun kind.
Juist meenemen zou helemaal niet verkeerd zijn. Wat is er mis aan laten zien?quote:Op zondag 21 december 2014 11:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een heel ander verhaal kinderen "kennis" te laten maken met religie door over Mohammed en Shiva te vertellen dan het kind mee te slepen naar een koningszaal en een christelijk boekje op te dringen.
Hangt ervanaf waar je de aandacht op wil leggen, op het religieus, of het familie erfstuk.quote:Op zondag 21 december 2014 11:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit klinkt wel een beetje alsof die schoonouders graag zien dat het kind Christelijk wordt opgevoed:
"even snel een religieus familie erfstuk in de handen van mijn vriendin duwen, met daarbij de uitdrukkelijke wens dat de betreffende ketting aan de wieg moet hangen."
Die ouders zouden toch zelf ook moeten inzien dat dat een nogal vreemd en opdringerig verzoek is. En ik proef hier ook uit dat in elk geval die vriendin de ballen niet heeft om er iets van te zeggen. (De enige juiste reactie daar is: direct teruggeven en zeggen "nee, dit wil ik niet aan de wieg hebben hangen".)
Eens, en ook met Leandra.quote:Op zondag 21 december 2014 11:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Juist meenemen zou helemaal niet verkeerd zijn. Wat is er mis aan laten zien?
Voor de Ts is het misschien handig als hij er in de opvoeding op let om op vragen e.d. van het kind te reageren met mensen hebben hier verschillende ideeen over, opa en oma denken dit, ik denk dit, de buurman denkt dat. Evt informatie te verstrekken als er door het kind om gevraagd wordt, maar vooral, maak er niet zo'n punt van. Je hoeft niet net te doen alsof je achter dat geloof staat, maar zo spastisch reageren op een oud erfstuk omdat het religieus is en een kerststalletje, tja...
Op het moment dat jij er een enorm punt van maakt ben jij degene die aan het indoctrineren bent. Maak je het voor je kind lastiger om later echt zelf een keuze te maken.
Zet wel bepaalde grenzen, bv dat dopen. Maar maak je niet te druk over het feit dat je kind in aanraking komt met mensen die geloven, dat zal wel vaker gaan gebeuren in het leven van dat kind. Alleen maar goed dat dat kind nu al bekend raakt met het idee dat er grote verschillen zijn in denken op dit gebied.
Toegegeven, de motivatie daarvoor is niet noodzakelijk ideologisch van aard. Maar dat is de indruk die ik krijg van het verhaal van TS. Wat dat betreft denk ik niet dat zijn angst dat de schoonouders het kind op een dag stiekem dopen geheel ongegrond is.quote:Op zondag 21 december 2014 12:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Hangt ervanaf waar je de aandacht op wil leggen, op het religieus, of het familie erfstuk.
Als het een familie erfstuk is is de kans aanwezig dat dat ook aan de wieg van de moeder heeft gehangen, misschien ook wel aan die van opa of oma. Kan maar zo een grote sentimentele waarde zijn ipv een religieus gebaar.
Hoe wordt een kind trouwens christelijk van een ketting?
Dat het kritische gedeelte ontbreekt. Toen ik in Spanje gezellig met mijn vader langs de zoveelste kruisweg liep, en we de 3e afbeelding van een vallende Jezus tegenkwamen, liet mijn moeder niet na erbij te vertellen dat het allemaal onzin was.quote:Op zondag 21 december 2014 11:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Juist meenemen zou helemaal niet verkeerd zijn. Wat is er mis aan laten zien?
Daarentegen is er niets mis met een bord spaghetti boven de wieg.quote:Op zondag 21 december 2014 12:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Toegegeven, de motivatie daarvoor is niet noodzakelijk ideologisch van aard. Maar dat is de indruk die ik krijg van het verhaal van TS. Wat dat betreft denk ik niet dat zijn angst dat de schoonouders het kind op een dag stiekem dopen geheel ongegrond is.
Dat kind zal vast niet Christelijk worden van een ketting. Aan de andere kant is een zilveren martelpaal ook niet het soort iets dat ik zelf aan een wieg zou hangen. (Ik neem aan dat het daarover gaat.)
Weet je waar ik opeens aan moet denken? Diegenen die het bangst zijn voor geloof, zouden er misschien wel het meeste mee kunnen hebben.quote:Op zondag 21 december 2014 12:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat het kritische gedeelte ontbreekt. Toen ik in Spanje gezellig met mijn vader langs de zoveelste kruisweg liep, en we de 3e afbeelding van een vallende Jezus tegenkwamen, liet mijn moeder niet na erbij te vertellen dat het allemaal onzin was.
Dat zouden alle gelovigen tegen hun kinderen en kleinkinderen moeten zeggen bij een "onschuldig" bezoekje aan een heilig huisje.
En andersom geldt denk ik hetzelfde.quote:Op zondag 21 december 2014 12:13 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Weet je waar ik opeens aan moet denken? Diegenen die het bangst zijn voor geloof, zouden er misschien wel het meeste mee kunnen hebben.
Het lijkt desinteresse, maar het is dan toch meer angst.
Oh dat zou zeker kunnen ja.quote:Op zondag 21 december 2014 12:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
En andersom geldt denk ik hetzelfde.De mensen die het felste tegen atheïsme zijn zijn tegelijk het bangst van hun eigen geloof af te vallen.
Nou ja, zo'n kind weet natuurlijk niet beter. Die schoonouders willen ongetwijfeld niets liever dan dat dat kind Christelijk opgroeit. Ze zijn er ongetwijfeld van overtuigd dat dat het beste is voor hun kleinkind.quote:Op zondag 21 december 2014 12:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh dat zou zeker kunnen ja.
Maar ik ben zelf niet tegen atheïsme hoor. Je geloof opdringen is in mijn ogen een kansloos iets, maar bovenal aanmatigend. Alsof de ander niet weet wat goed voor hem is.
In de echte wereld word ik continue lastig gevallen met religieuze bullshit. Het is geen angst, het is tegenwicht tegen werkelijke onzin.quote:Op zondag 21 december 2014 12:13 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Weet je waar ik opeens aan moet denken? Diegenen die het bangst zijn voor geloof, zouden er misschien wel het meeste mee kunnen hebben.
Het lijkt desinteresse, maar het is dan toch meer angst.
Ramen!quote:Op zondag 21 december 2014 12:13 schreef Geralt het volgende:
Ik zou dat kind bekeren tot moslim. Puur en alleen maar om je schoonouders te fucken.
Zonder bewijs van het werkelijk bestaan van God weet ik als ongelovige "het" beter.quote:Op zondag 21 december 2014 12:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh dat zou zeker kunnen ja.
Maar ik ben zelf niet tegen atheïsme hoor. Je geloof opdringen is in mijn ogen een kansloos iets, maar bovenal aanmatigend. Alsof de ander niet weet wat goed voor hem is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |