Wie zegt dat je de afschrikwekkendheid meet door de relatie inkomen - verkeersovertredingen te leggen? Die kan immers door zoveel factoren verklaard worden (bijv. door het feit dat mensen met hoger inkomen vaker onderweg zijn, vaker stress hebben, etc.).quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, je legt niets uit, je beweert maar wat en onderbouwt het niet.
Er is geen verband aangetoont tussen een hoog inkomen en meer verkeersovertredingen. Je claimt dat het niet afschrikwekkend is, maar dat blijkt niet uit feiten.
Ja wat wil je hiermee zeggen, dat leed voorkomen voor die mensen of wat?quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:26 schreef GSbrder het volgende:
Ik denk dat een "rijke" wel wat meer last heeft van het afpakken van een rijbewijs. Net zoals een vrachtwagenchauffeur. In dat opzicht is het afpakken van het rijbewijs ook een straf met verschillend leed bij verschillende doelgroepen.
Jij claimtquote:Op zaterdag 20 december 2014 15:22 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wie zegt dat je de afschrikwekkendheid meet door de relatie inkomen - verkeersovertredingen te leggen? Die kan immers door zoveel factoren verklaard worden (bijv. door het feit dat mensen met hoger inkomen vaker onderweg zijn, vaker stress hebben, etc.).
De verklaring waarom inkomensafhankelijk straffen ervoor zorgt dat een straf meer als dusdanig ervaren wordt is duidelijk gegeven. Dat jij het er niet mee eens bent is wat anders dan dat er geen onderbouwing voor is.
Met bovenstaande dat iemand met een hoog inkomen niets merkt van een boete. Dit beweer je.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:39 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het gaat er om dat een straf voor iedereen gelijk moet zijn. Wat voor de één een schijntje is, is voor de ander een half maandsalaris. In die zin zit er natuurlijk wel wat in om inkomensafhankelijk te beboeten, aangezien de straf dan in ieder geval als dusdanig ervaren zal worden door elke overtreder.
Allereerst neem jij hier ten onrechte aan dat ik voor het voorstel ben.quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij claimt
[..]
Met bovenstaande dat iemand met een hoog inkomen niets merkt van een boete. Dit beweer je.
Echter, je toont niet aan dat dit een negatief effect heeft, dat er handelingsnoodzaak is voor de wetgever omdat "rijken" lachen om boetes.
Je maakt of veranderd wetten omdat er een handelingsnoodzaak is, niet omdat je gewoon iets vind.
Kortom, er is helemaal geen reden om verkeersboetes inkomstenafhankelijk te maken, want je toont niet aan dat daar een noodzaak voor is.
Toon maar aan dat mensen met een hoger inkomen meer verkeersovetredingen begaan.quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:46 schreef keste010 het volgende:
[..]
Allereerst neem jij hier ten onrechte aan dat ik voor het voorstel ben.
Daarnaast stel je ook onterecht dat ik zeg dat iemand met een hoog inkomen niets merkt van een boete, klopt ook niet.
Ik stel enkel dat gemiddeld gezien de hoogte van inkomen samenhangt met hoe licht de straf ervaren wordt. Dit is een principe van bestraffen naar draagkracht, net zoals er al fiscaal beleid bestaat om te belasten naar draagkracht. Bovendien houden rechters in Nederland al rekening met lage inkomens, alleen wordt er voor hoge inkomens niet gecorrigeerd vanwege het gelijkheidsbeginsel (iets waar ik mij in kan vinden).
Maar dat er geen handelingsnoodzaak zou zijn is natuurlijk onzin. Jij maakt misbruik van het feit dat er na de commissie Korthals geen onderzoek meer gedaan is naar inkomensafhankelijk straffen. De preventieve werking van inkomensafhankelijk straffen op zichzelf kan al een handelingsnoodzaak genoemd worden. En zoals ik je al eerder aangeef duidt een relatie tussen inkomen en verkeersovertredingen niet op het onderliggende verklarende mechanisme. Daarvoor zijn ook andere oorzaken te noemen.
Lees een keer een reactie zorgvuldig, dan begrijp je dat dat niets oplevert.quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toon maar aan dat mensen met een hoger inkomen meer verkeersovetredingen begaan.
quote:Op zaterdag 20 december 2014 10:16 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vind het goed, maar dan wel twee kanten op. Als we mensen met meer geld hogere boetes gaan opleggen omdat ze meer geld hebben, dan gaan we ook uitkeringstrekkers hogere gevangenisstraffen opleggen omdat ze meer tijd hebben.
Bega je zoveel overtredingen of heb je zoveel geld?quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:55 schreef KoosVogels het volgende:
Vermogensafhankelijk straffen heeft meer mijn voorkeur.
Geen van beide.quote:Op zaterdag 20 december 2014 16:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Bega je zoveel overtredingen of heb je zoveel geld?
Je hebt nog steeds geen handelingsnoodzaak aangetoont.quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:58 schreef keste010 het volgende:
[..]
Lees een keer een reactie zorgvuldig, dan begrijp je dat dat niets oplevert.
Waarom? Iemand die 3k inkomen in de maand heeft en 10 jaar keihard heeft gespaard zou harder gestraft moeten worden dan iemand die 4k verdiend en als God in Frankrijk leeft?quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:55 schreef KoosVogels het volgende:
Vermogensafhankelijk straffen heeft meer mijn voorkeur.
Dit is niet automatisch te bepalen....quote:Op zaterdag 20 december 2014 16:55 schreef raptorix het volgende:
er is nogal een enorm verschil of je door een rood licht heen rijd omdat je net iets te laat bent, of dat je op een druk kruispunt vol door rood rijd en daarmee bijvoorbeeld voetgangers in gevaar brengt.
Je bent nog steeds niet op mijn punt ingegaan dat de relatie inkomen - verkeersovertredingen niets zegt. Enigszins essentieel voor het hele handelingsnoodzaak-punt..quote:Op zaterdag 20 december 2014 16:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt nog steeds geen handelingsnoodzaak aangetoont.
Dan moet de standaard boete maar lager, ik vind 230 euro echt exorbitant, maar goed dit soort boetes zijn er om de kas te spekken, wat mij betreft mag verwijtbaar gedrag veel zwaarder gestraft worden, zaken als zonder gordels rijden, of bijvoorbeeld versleten banden.quote:Op zaterdag 20 december 2014 17:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit is niet automatisch te bepalen....
Waarom? Gewoon, omdat het kan.quote:Op zaterdag 20 december 2014 16:17 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Waarom? Iemand die 3k inkomen in de maand heeft en 10 jaar keihard heeft gespaard zou harder gestraft moeten worden dan iemand die 4k verdiend en als God in Frankrijk leeft?
Je manier van redeneren is blijkbaar stuk.
Verwijtbaar gedrag?quote:Op zaterdag 20 december 2014 17:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan moet de standaard boete maar lager, ik vind 230 euro echt exorbitant, maar goed dit soort boetes zijn er om de kas te spekken, wat mij betreft mag verwijtbaar gedrag veel zwaarder gestraft worden, zaken als zonder gordels rijden, of bijvoorbeeld versleten banden.
Dat kan, maar zoals je zelf al schrijft zijn de verkeersboetes er echt alleen voor het begrotingstekort en verder niet. De hoogtes zijn allang niet meer te rijmen met de ernst van deo vertreding in vergelijking met het strafrecht.quote:Op zaterdag 20 december 2014 17:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan moet de standaard boete maar lager, ik vind 230 euro echt exorbitant, maar goed dit soort boetes zijn er om de kas te spekken, wat mij betreft mag verwijtbaar gedrag veel zwaarder gestraft worden, zaken als zonder gordels rijden, of bijvoorbeeld versleten banden.
Ik vind persoonlijk door rood rijden veel ernstiger dan zonder gordel of met versleten banden rijden omdat je daarmee een bewuste actie pleegt die de openbare veiligheid in gevaar brengt. Goed, met versleten banden rijden brengt ook de openbare veiligheid in gevaar, maar dat kan nog redelijk onbewust gebeuren. Door rood rijden is gewoon dom.quote:Op zaterdag 20 december 2014 17:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik bedoel als in duidelijk verwijtbaar gedrag waar je langere tijd bewust van kan zijn al dan niet technisch ondersteunt.quote:Op zaterdag 20 december 2014 17:40 schreef Belabor het volgende:
[..]
Verwijtbaar gedrag?
Dus je bedoelt... alle verkeersovertredingen?
Door rood rijden is ook een miliseconde nadat het licht op rood gaat over de streep rijden.... Of dat nu gevaarlijk is, is te betwijfelen.quote:Op zaterdag 20 december 2014 17:41 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk door rood rijden veel ernstiger dan zonder gordel of met versleten banden rijden omdat je daarmee een bewuste actie pleegt die de openbare veiligheid in gevaar brengt. Goed, met versleten banden rijden brengt ook de openbare veiligheid in gevaar, maar dat kan nog redelijk onbewust gebeuren. Door rood rijden is gewoon dom.
Je snapt je eigen argument niet, waarom zou je inkomstenafhankelijke straffen willen als er geen verband is tussen inkomsten en overtreden?quote:Op zaterdag 20 december 2014 17:25 schreef keste010 het volgende:
[..]
Je bent nog steeds niet op mijn punt ingegaan dat de relatie inkomen - verkeersovertredingen niets zegt. Enigszins essentieel voor het hele handelingsnoodzaak-punt..
Hoe komt het toch dat in een discussie met jou het er altijd op uitkomt dat jij alleen leest wat je wil lezen?
Daarom gaf ik ervoor al aan dat er nogal een verschil in gradaties is in door rood rijden, ik ben zelf een aardige purist als het om verkeersveiligheid gaat, ik vind het vooral dom en onzinnig om regels te negeren laat daar geen misverstand over bestaan, hard rijden vind ik helemaal iets voor domme mensen, vooral die lui die gepakt worden met 40 te hard waar je 80 mag, omdat je met name financieel helemaal niets wint. Dan moeten ze een dag op een kut baan werken voor 100 euro, en dan krijgen ze weer boete van 300 omdat ze 5 minuten eerder thuis willen zijn, hoe stom kan je zijn...quote:Op zaterdag 20 december 2014 17:41 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk door rood rijden veel ernstiger dan zonder gordel of met versleten banden rijden omdat je daarmee een bewuste actie pleegt die de openbare veiligheid in gevaar brengt. Goed, met versleten banden rijden brengt ook de openbare veiligheid in gevaar, maar dat kan nog redelijk onbewust gebeuren. Door rood rijden is gewoon dom.
Of 110 rijden waar je 100 mag gevaarlijk is is ook te betwijfelen. De een kan beter met zulke grenzen om gaan dan de ander, daarom is uit voorzorg de streep redelijk voorzichtig getrokken. Als je een miliseconde na het rode licht over de streep rijdt heb je in die seconden daarvoor dat het licht op oranje stond kennelijk niet goed nagedacht.quote:Op zaterdag 20 december 2014 17:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Door rood rijden is ook een miliseconde nadat het licht op rood gaat over de streep rijden.... Of dat nu gevaarlijk is, is te betwijfelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |