abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147520265

Het is eind tweeduizendveertien en dat zorgt dat we voorzichtig kunnen gaan uitkijken naar wat voor velen onder ons 't CUL-hoogtepunt van het jaar is: het kerstdiner!

Vorig jaar was het een groot succes: dit topic kan dienstdoen als supportgroep voor iedereen die wel wat hulp kan gebruiken bij het samenstellen van een menu, het beoordelen van een recept en verder leent het topic zich wonderwel voor het met elkaar delen van (foto's van) uitprobeersels en het elkaar steunen bij pre-kerstdinerstress.

Vorig jaar kletsen we vier topics vol in de reeks:
- Kerstdiner 2013! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 2 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 3 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 4 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic

Succesrecepten van vorig jaar: (door meerdere mensen hier gemaakt)

- Spiced & sugared cranberries:

- Het lekkerste soepje van de wereld:

(Meer suggesties welkom!)

Enkele foto's van CUL-kerstgerechten uit 2013:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_147529779
Hoi :)

Ik wil misschien konijn gaan maken met kerst. Maar we zijn met zijn tweeën dus een heel konijn is misschien teveel, kan ik dan beter konijnenbout nemen?ik heb het ook nog nooit gemaakt. Heb het ook pas twee keer gegeten dus weet alleen dat ik het lekker vond vooral in Maastricht (op maastrichtse wijze ofzo). Dus heb ook al wel gezocht naar zo'n recept. Iemand nog ideeën daarover? :)
pi_147530367
8)7
Net zelf m'n eerste topic in CUL hierover gemaakt....

@ Mods: Wat nu?
Mijn OP hier plaatsen als reactie? Dit topic heeft namelijk betere OP en zo met links naar vorige topics.

[ Bericht 2% gewijzigd door V1z0R op 12-12-2014 22:36:12 ]
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
pi_147530678
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn kerstmenu tot nu toe:
Amuse: Calamares met citroen/knoflook-dip (nog nooit calamares bereid)
+ sauvignon blanc
Soep: Noedelsoep met rundvlees
+ merlot?
Koud voorgerecht: ?? (iets lichts waarschijnlijk)
Aperitief: ??
Warm voorgerecht: mini-loempia met eendenborst en rode wijnsaus(cabernet?) (nog nooit gemaakt)
Hoofdgerecht: Gevulde(gedroogd fruit en paddestoelen) kalkoenfilet met bacon, kogelbiefstuk met jachtsaus.
Bijgerecht: Ovenaardappeltjes met ei, zuurkoolsalade, nog iets van groente (denk iets van rauwe witlof)
+ rosé (?)
Dessert: ??

Na: Drankjes en borrelhapjes. Kaas, nootjes, wijn, bier, droge worst...

Ik zoek dus nog een paar gerechten en alle voorstellen wat betreft wijnen bij de gerechten omdat ik daar niet heel goed mee ben. Het hoofdgerecht staat ook nog open voor verandering maar dan moet ik iets tegenkomen waarvan ik het aandurf om te maken en waarvan ik weet dat de kieskeurige eters het lusten.
En ook desserttips :Y Het liefst makkelijk en niet te zwaar of te zoet :@
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
pi_147531188
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 22:09 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Hoi :)

Ik wil misschien konijn gaan maken met kerst. Maar we zijn met zijn tweeën dus een heel konijn is misschien teveel, kan ik dan beter konijnenbout nemen?ik heb het ook nog nooit gemaakt. Heb het ook pas twee keer gegeten dus weet alleen dat ik het lekker vond vooral in Maastricht (op maastrichtse wijze ofzo). Dus heb ook al wel gezocht naar zo'n recept. Iemand nog ideeën daarover? :)
Konijn is niet heel zwaar dus zelfs met z'n tweeën kan een hele ook wel, afhankelijk van hoeveel je er omheen doet.
Ken zelf niet de zuidelijke/Belgische bereiding maar doe het zelf met veel verse kruiden en donker bier en zou het sowieso met iets als ham doen. (of zwienehackse :9)
pi_147531554
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 22:49 schreef V1z0R het volgende:

[..]

Konijn is niet heel zwaar dus zelfs met z'n tweeën kan een hele ook wel, afhankelijk van hoeveel je er omheen doet.
Ken zelf niet de zuidelijke/Belgische bereiding maar doe het zelf met veel verse kruiden en donker bier en zou het sowieso met iets als ham doen. (of zwienehackse :9)
Dankje ik hou het even in overweging ;)
pi_147531607
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 22:49 schreef V1z0R het volgende:

[..]

Hoe bereid je dat verder dan :@
pi_147533011
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 23:00 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

Hoe bereid je dat verder dan :@
Benadering:
Braadslee goed invetten met boter
Konijn in stukken maken, vervolgens goed insmeren met zout en peper (geen flauw idee of het helpt maar gebruik dan ook scheutje olijfolie voor smeerbaarheid)
Zelfde met de zwienehackse.
(op kamertemperatuur laten komen)
3-4 uien in de braadslee grof gesneden. Flink wat knoflook fijngesneden erbij, 2 flinke wortels in stevige plakken, en als je prei hebt prei erbij (volle dunne, 3/4 dikke).
FLINKE klont boter.
Konijn en zwienehackse er bovenop. 2-3 bosjes met laurierbladeren, venkel en tijm samengebonden ernaast.
Goed laagje bier er over gieten en dan in de oven (~190 graden) en regelmatig (om het half uur) even met grote lepel sap over het vlees gieten en bier bijschenken indien nodig.

Moet wel een goed laagje zijn maar ook niet teveel zodat het verzuipt.

Dat zo'n 3,5 uur in de oven, gewoon goed controleren.

Hoop dat je daar wat aan hebt :@
Doe namelijk zelf weinig op precieze hoeveelheden... (ben daarom ook zo'n ramp met toetjes)
pi_147539130
Ik ga vandaag of morgen 2 gerechtjes uitproberen. Namelijk de venkel-hazelnootsoep en de gestoomde vis.

Nu denk ik dat ik met Kerst eigenlijk zalm ga gebruiken, maar we hebben nog scholfilet in huis en dat moet eerst op. Maar voor het stoomproces maakt dat niet al te veel uit hoop ik? :@ (de smaak wel natuurlijk :P )

Ik zat te denken aan een sausje erbij met munt en dille. Heeft iemand tips daarvoor? Ik ga de vis denk ik serveren op een bedje van bladspinazie :)
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_147564145
Nog een leuk hapje gespot voor de mensen hier! :D

http://www.sweetpaulmag.c(...)day-antipasta-wreath
  Moderator zondag 14 december 2014 @ 11:00:14 #11
5428 crew  miss_sly
pi_147564334
Er is me gevraagd om ook voor een frisse salade als bijgerecht te zorgen. Ik kan natuurlijk best iets basics maken, maar heeft iemand misschien een idee voor een salade met wat meer kerstsfeer?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_147564554
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 11:00 schreef miss_sly het volgende:
Er is me gevraagd om ook voor een frisse salade als bijgerecht te zorgen. Ik kan natuurlijk best iets basics maken, maar heeft iemand misschien een idee voor een salade met wat meer kerstsfeer?
Zoiets? http://chickslovefood.com(...)-en-pistachenootjes/

Of iets met sinaasappel en een kruidige dressing?
pi_147564567
freedom is just another word for nothing left to lose
  Moderator zondag 14 december 2014 @ 11:47:19 #14
5428 crew  miss_sly
pi_147565001
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 11:19 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:

[..]

Zoiets? http://chickslovefood.com(...)-en-pistachenootjes/

Of iets met sinaasappel en een kruidige dressing?
Ja, zoiets! Niet te vreemd, maar wel extra feestelijk!

Die met de brie lijkt me ook lekker, maar op stukjes brood is niet zo handig met 10 personen ;) het moet echt een schaal met salade zijn waaruit men zelf kan opscheppen.
pi_147567467
Ik heb net de venkel-hazelnootsoep gemaakt. Erg lekker :9
Alleen als we deze inderdaad doen voor Kerst worden het wel kleine kommetjes, want hij vult enorm.
  zondag 14 december 2014 @ 16:48:48 #16
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_147572611
Ik ben er zo goed als helemaal uit! :D Zit dan wel geen rode lijn tussen mijn voor-, hoofd- en nagerechten. Maar dat maakt ons niet uit. Nu moet ik alleen nog weten voor hoeveel mensen. Sowiesow 3, maar misschien komt er nog een 4e persoon bij dit jaar!

Twee kleine voorgerechtjes:
- Smoked Salmon Crostini
- ?

Hoofdgerecht:
- Pestohaasje met serranoham
- Bijgerecht nog onbekend!

Nagerecht:
- Mango Cheesecake with Brownie crust

Zoetig hapje voor overdag:
- Cookie Dough Truffle

Nagerecht wordt voor mij dit jaar een kleine uitdaging! Maar moet wel te lukken zijn! ;)
  zondag 14 december 2014 @ 17:00:50 #17
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_147572962
Hallo :) Voor mijn grande dessert wilde ik o.a iets met witte chocolade mousse maken. Heeft 1 van jullie nog ideetjes / een recept?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_147573308
Ik heb als plan om een Beef Wellington te gaan maken. Nu lees ik overal dat je deze prima een dag van te voren kan maken (sommige beweren zelfs dat dit beter is ivm opstijven). Is het denken jullie ook mogelijk om de voorbereidingen 2 dagen van te voren te doen?
pi_147574057
Ik heb ook de laatste knopen doorgehakt, en vast een bestelling bij de Appie geplaatst voor de 23ste. Kan ik nog aanvullen, maar dan krijg ik in elk geval dan mijn boodschappen, en hoef ik niet in de kerstdrukte de winkel in. En omdat ik er toch langs kwam vandaag bij de Turk alvast rozenwater en granaatappelsiroop gehaald voor mijn toetje op Tweede Kerstdag. Ik ga een hoop in de keuken staan.

Kerstavond
alleen een toetje: chocolade-ijs (als het lukt uitgestoken in vormpjes), panna cotta en kleine luikse wafeltjes

Eerste Kerstdag
Vooraf: paddenstoelensoep (en eierpaddenstoeltjes voor de kinderen)
Hoofd: gestoofde konijnenbout, met rode kool, appelmoes en aardappelgratin
Toe: kleine peren-tarte tatins (met ijs, als dat over is)

Tweede Kerstdag
Vooraf: gecombineerd met de borrel: Turks brood met humus, baba ganoush e.d.
Hoofdgerecht: Zoetzure vis (recept van Ottolenghi), met couscous, Marokkaanse spinazie en zoete worteltjes
Toe: kleine pavlova's met vijgen (als ik die kan vinden...), granaatappel, honing en rozenwater
pi_147578658
Ik heb vanavond ook weer een gerechtje uitgeprobeerd. Voor het eerst mijn stoompan gebruikt :)

Met Kerst wil ik dit met zalm gaan doen, maar goed, we hadden nou eenmaal nog witvis in de vriezer liggen dus dat eerst maar opgemaakt.

Ik had de vis gekruid met peper, zout en dille en dat een paar minuutjes gestoomd.

Ik heb het geserveerd op een bedje van geroerbakte bladspinazie en met aardappelkoekjes :9

Het oorspronkelijke idee was om er nog een sausje bij te doen, maar ik zou echt niet weten wat en zo was het eigenlijk ook erg lekker en niet droog oid waardoor een sausje echt nodig zou zijn. Iemand toevallig een briljant idee?

Nu nog even overleggen met m'n tante of zij dit gerecht ook een goed idee vindt, al is zij wel een zalmliefhebber dus dat moet te onderhandelen zijn :+
pi_147578691
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 17:29 schreef Bleie het volgende:
Ik heb ook de laatste knopen doorgehakt, en vast een bestelling bij de Appie geplaatst voor de 23ste. Kan ik nog aanvullen, maar dan krijg ik in elk geval dan mijn boodschappen, en hoef ik niet in de kerstdrukte de winkel in. En omdat ik er toch langs kwam vandaag bij de Turk alvast rozenwater en granaatappelsiroop gehaald voor mijn toetje op Tweede Kerstdag. Ik ga een hoop in de keuken staan.

Kerstavond
alleen een toetje: chocolade-ijs (als het lukt uitgestoken in vormpjes), panna cotta en kleine luikse wafeltjes

Eerste Kerstdag
Vooraf: paddenstoelensoep (en eierpaddenstoeltjes voor de kinderen)
Hoofd: gestoofde konijnenbout, met rode kool, appelmoes en aardappelgratin
Toe: kleine peren-tarte tatins (met ijs, als dat over is)

Tweede Kerstdag
Vooraf: gecombineerd met de borrel: Turks brood met humus, baba ganoush e.d.
Hoofdgerecht: Zoetzure vis (recept van Ottolenghi), met couscous, Marokkaanse spinazie en zoete worteltjes
Toe: kleine pavlova's met vijgen (als ik die kan vinden...), granaatappel, honing en rozenwater
Weet je al hoe het nou zit met de baktijd van kleine pavlova's tov 1 grote?
pi_147579373
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 19:23 schreef essnhills het volgende:
Ik heb vanavond ook weer een gerechtje uitgeprobeerd. Voor het eerst mijn stoompan gebruikt :)

Met Kerst wil ik dit met zalm gaan doen, maar goed, we hadden nou eenmaal nog witvis in de vriezer liggen dus dat eerst maar opgemaakt.

Ik had de vis gekruid met peper, zout en dille en dat een paar minuutjes gestoomd.

Ik heb het geserveerd op een bedje van geroerbakte bladspinazie en met aardappelkoekjes :9

Het oorspronkelijke idee was om er nog een sausje bij te doen, maar ik zou echt niet weten wat en zo was het eigenlijk ook erg lekker en niet droog oid waardoor een sausje echt nodig zou zijn. Iemand toevallig een briljant idee?

Nu nog even overleggen met m'n tante of zij dit gerecht ook een goed idee vindt, al is zij wel een zalmliefhebber dus dat moet te onderhandelen zijn :+
Ik zou het zonder sausje doen.

En nee, baktijd van pavlova's moet ik nog opzoeken. En ook hoeveel eieren ik eigenlijk moet hebben voor vijf of zes van die dingen. Heb ik nog tijd genoeg voor.
pi_147579602
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 19:39 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ik zou het zonder sausje doen.

En nee, baktijd van pavlova's moet ik nog opzoeken. En ook hoeveel eieren ik eigenlijk moet hebben voor vijf of zes van die dingen. Heb ik nog tijd genoeg voor.
Hmm, ja ik vond het dus zo ook eigenlijk wel best :@ :9

Even nog een vraagje over het stomen.

Straks met Kerst moet ik natuurlijk voor 11 personen zalm stomen, en hoewel in nog niet de portiegrootte weet denk ik niet dat ze allemaal in 1 stoompaninzet kunnen. Nu heb ik stapelbare inzetten, dus ik kan er gewoon 2 boven elkaar zetten. Maar moet ik die dan nog halverwege oid omwisselen? Ik wil natuurlijk niet dat de bovenste perfect zijn en de onderste net te gaar of dat de bovenste nog niet helemaal goed zijn..
pi_147579840
Vandaag geoefend voor de beef wellington, maar dan met varkenshaas want anders was het niet te betalen. :')

Nieuwe oven, dus is sowieso nog een beetje wennen. Varkenshaas was perfect, maar het bladerdeeg was te licht en vochtig onderin. Nu moet de echte beef Wellington natuurlijk langer in de oven, dus over de kleur aan de bovenkant maak ik me niet druk.

Maar heeft iemand tips om het vocht onder te verminderen?
pi_147580075
quote:
14s.gif Op zondag 14 december 2014 19:52 schreef Myraela het volgende:
Vandaag geoefend voor de beef wellington, maar dan met varkenshaas want anders was het niet te betalen. :')

Nieuwe oven, dus is sowieso nog een beetje wennen. Varkenshaas was perfect, maar het bladerdeeg was te licht en vochtig onderin. Nu moet de echte beef Wellington natuurlijk langer in de oven, dus over de kleur aan de bovenkant maak ik me niet druk.

Is het vlees ingevroren geweest?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 14 december 2014 @ 20:04:13 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147580337
Of nogal gezouten?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 14 december 2014 @ 20:07:16 #27
45206 Pietverdriet
pi_147580468
had je de haas in pate en duxelles?
Hoe heet stond de oven?

[ Bericht 29% gewijzigd door Pietverdriet op 14-12-2014 20:12:36 ]
pi_147580545
quote:

Gezocht op beef wellington soggy bottom
http://www.seriouseats.co(...)ington-ultimate.html
pi_147581032
quote:

Met een hartige taart prik ik om die reden altijd met een vork gaatjes in de bodem.
pi_147581528
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 19:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Is het vlees ingevroren geweest?
Nee. Vlees wel even kort gebakken, wat peper en zout. Champignonmengsel was wel wat vochtig. En ik had spek door de champignons, in plaats van alles te wikkelen in prosciutto, misschien scheelt dat ook al iets.
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 20:09 schreef computergirl het volgende:

[..]

Oh tof, een laagje filo deeg, dat ga ik gewoon proberen de volgende keer. :D

quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
had je de haas in pate en duxelles?
Hoe heet stond de oven?
Ik had geen pate. De oven ston op 190 graden, boven en onder warmte. Ik heb geen hetelucht. Met kerst kook ik bij mijn moeder en dan heb ik wel hete lucht, wat zou ik dan het beste kunnen gebruiken?
pi_147582062
Jamie Oliver raadt aan het hele ding eerst in de pan even aan te bakken aan de onderkant. Verder doet hij broodkruim in het paddenstoelenmengsel - er wordt ook vermeld dat mensen wel eens pannenkoeken gebruiken als tussenlaagje, maar dat lijkt me persoonlijk helemaal niet lekker.
pi_147582407
quote:

[..]

Nevermind, dit is geweldig!
pi_147582538
quote:
14s.gif Op zondag 14 december 2014 20:33 schreef Myraela het volgende:

[..]

Nee. Vlees wel even kort gebakken, wat peper en zout. Champignonmengsel was wel wat vochtig. En ik had spek door de champignons, in plaats van alles te wikkelen in prosciutto, misschien scheelt dat ook al iets.

[[quote]14s.gif Op zondag 14 december 2014 20:33 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ook vlees van de AH of de niet zo heel goede slager is vaak ingevroren geweest, dan loopt het leeg. Dat zorgt niet alleen voor een zompige bodem maar het vlees is ook minder sappig.

Champignons kunnen zich helemaal vol zuigen, maar als je ze niet met water in aanraking brengt zou dat mee moeten vallen. Goed spek is ook niet nat, alleen als het gepekeld is ipv alleen gerookt dan heb je geen goed spek, goed spek spettert ook niet in de pan.

Ik heb ook wel eens gelezen dat je deeg in zou kunnen smeren met eiwit zodat het vocht er niet intrekt. Ik heb het maar een keer geprobeerd en het leek wel wat te helpen, maar meestal laat ik de zompige bodem achter in de ovenschaal.
  zondag 14 december 2014 @ 20:57:28 #34
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_147582613
quote:

[..]

Mooi. Komt goed van pas! Ook ik ga beef wellington maken :).
Iemand een idee voor een voorgerecht? Bij voorkeur iets wat ik van tevoren kan maken.
  Moderator zondag 14 december 2014 @ 22:41:11 #35
5428 crew  miss_sly
pi_147587497
Kun je een pavlova de dag ervoor al maken? Zakt dat in of gaat dat smelten?
  maandag 15 december 2014 @ 13:30:27 #36
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_147599868
Ik ga gewoon mijn standaard quiche / hartige taart maken voor het buffet (spek, prei, courgette). Dochter had een briljant idee om er een kerst-quiche van te maken: plakjes courgette in de vorm van een kerstboom bovenop leggen en van stukjes rode paprika balletjes voor in de boom maken _O- Dus dat gaan we doen *O* :D
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_147600364
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 13:30 schreef MaLo het volgende:
Ik ga gewoon mijn standaard quiche / hartige taart maken voor het buffet (spek, prei, courgette). Dochter had een briljant idee om er een kerst-quiche van te maken: plakjes courgette in de vorm van een kerstboom bovenop leggen en van stukjes rode paprika balletjes voor in de boom maken _O- Dus dat gaan we doen *O* :D
Zo simpel kan het zijn, he? :D
Ik moet voor het kerstdiner van dochter ook nog iets maken. Het wordt een couscoussalade met apart ernaast (want niet halal) een gehaktballetje. Die laatste ga ik ook in stervorm erbij leggen: kerstmis *O*
pi_147604056
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 13:30 schreef MaLo het volgende:
Oh dit is wel een leuk idee :D

Ik ga namelijk voor derde Kerstdag ook 2 hartige taarten maken voor een buffet met familie :D
pi_147604289
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 20:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar meestal laat ik de zompige bodem achter in de ovenschaal.
Echt? :@ Is echt mijn guilty pleasure. Bladerdeeg dat nog zacht is. :9~

Ik heb het liever niet als ik het aan andere geef, maar zelf vind ik het echt heerlijk. :D

Zal je eiwit tip overigens ook gaan proberen. :Y
pi_147604932
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 22:41 schreef miss_sly het volgende:
Kun je een pavlova de dag ervoor al maken? Zakt dat in of gaat dat smelten?
Volgens mijn recept kan je het schuim zelfs al een maand van tevoren maken en in de vriezer bewaren. Al het spul voor erop maximaal een uur van tevoren, anders wordt het zompig.
pi_147605130
quote:
14s.gif Op maandag 15 december 2014 15:51 schreef Myraela het volgende:

[..]

Echt? :@ Is echt mijn guilty pleasure. Bladerdeeg dat nog zacht is. :9~

Ik heb het liever niet als ik het aan andere geef, maar zelf vind ik het echt heerlijk. :D

Zal je eiwit tip overigens ook gaan proberen. :Y
Ik heb een makkelijk gerecht wat ik weer best vaak maak, witte vis met roomkaas in bladerdeeg-taartjes. Zoals die het lekkerst zijn komt het zo uit dat de bodem aan het rooster blijft plakken en wat er uitgelekt is ook in de braadslee achterblijft, aangekoekt en wel. Werkt prima, op het bord ziet het er prima uit.
  maandag 15 december 2014 @ 16:23:16 #42
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_147637721
Welke volgorde zouden jullie doen?

Ik denk
Voor: Zelfgemaakte paté met rode uienjam
Tussen: Champignon roomsoep
Hoofd: Beef wellington met alles
Na: Koffie/chocolade baked alaska

Ik twijfel of ik de soep misschien als voorgerecht moet doen. Mijn schoonzus maakt het en die stuurde mij het boodschappenlijstje. 500 ml slagroom en 250 gr creme fraiche. We zijn maar met 6 personen. Best een machtig soepje. :')

Ik wil vast een menukaartje maken, maar ben bang dat ik last minute toch weer teveel ga veranderen. :')
pi_147638156
Gekke vraag misschien, maar hoe eet je paté als voorgerecht? Ik ken alleen leverpaté voor op brood :@ en heb het nog nooit gegeten als gerecht.
pi_147638813
Ik serveer het gewoon als plak, met wat toast erbij. En dan wat garnituurtjes en de uienjam. Het is niet zo fijn als die paté die je op brood smeert.

pi_147639046
quote:
Op dinsdag 16 december 2014 14:54 schreef Myraela het volgende:
Ik wil vast een menukaartje maken, maar ben bang dat ik last minute toch weer teveel ga veranderen.
Ik heb deze gekocht, kan je het blijven aanpassen. :P

pi_147639302
Ik ben aan het twijfelen tussen een lamsschouder en een lamsbout om in de oven te garen. Iemand een idee wat beter is?
pi_147639337
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 december 2014 14:54 schreef Myraela het volgende:
Welke volgorde zouden jullie doen?

Ik denk
Voor: Zelfgemaakte paté met rode uienjam
Tussen: Champignon roomsoep
Hoofd: Beef wellington met alles
Na: Koffie/chocolade baked alaska

Ik twijfel of ik de soep misschien als voorgerecht moet doen. Mijn schoonzus maakt het en die stuurde mij het boodschappenlijstje. 500 ml slagroom en 250 gr creme fraiche. We zijn maar met 6 personen. Best een machtig soepje. :')

Ik wil vast een menukaartje maken, maar ben bang dat ik last minute toch weer teveel ga veranderen. :')
Ik zou zelf beginnen met soep geloof ik. Maar vind het persoonlijk niet lekker tussendoor, ben sowieso geen groot fan van soep in meergangenmenu's.
  dinsdag 16 december 2014 @ 15:46:53 #49
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147639492
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 15:32 schreef Bleie het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
Leuk!

Wat kosten die bij de HEMA?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147639796
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 15:46 schreef Molo het volgende:

[..]

Leuk!

Wat kosten die bij de HEMA?
Oh, ik dacht dat ik hem aanklikbaar had gemaakt. 2.95 voor 6 van die boompjes. Zijn met schoolbordverf beschilderd, dus je kan het menu erop schrijven.
  dinsdag 16 december 2014 @ 16:23:17 #51
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_147640661
Ik meld mij weer terug in het topic :) Had wat opstartproblemen dit jaar met de kerst, ik kwam maar niet lekker in het kerstgevoel. Misschien door de druk dat ik voor 6 + 14 mensen moet koken op kerstavond en Eerste Kerstdag, maar het gaat helemaal goedkomen denk ik.

Zondag de eerste grote pan met stoofvlees bereid en in de vriezer gestopt voor Eerste Kerstdag. Morgen ga ik nog een lading maken zodat het belangrijkste van het hoofdgerecht wat dat betreft alleen maar opgewarmd hoeft te worden. Voor eerste Kerstdag ga ik mijn menu van vorig jaar voor een deel in de recycle gooien. Zijn er trouwens nog meer winkels waar ik gedroogde shiitake kan vinden behalve bij de Sligro? Ik kan er sinds een maand of wat niet meer zo eenvoudig komen als daarvoor en ik ben het vergeten mee te nemen laatst. Donderdag moet ik naar Den Haag, dus daar zal het vast wel ergens liggen, iemand een adresje?

Voor kerstavond ben ik nog een beetje blanco. Lastige eters (As usual wil ik bijna zeggen :D ) zitten erbij en ik wil het deze keer ook niet al te ingewikkeld maken. Ik heb een rollade liggen die ik wil bereiden, en voor de rest zoek ik nog leuke receptjes. Iemand suggesties?
»» Democracy is so overrated »»
pi_147640881
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 15:32 schreef Bleie het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
Oh wat een leukies! :D

Ik ben voor het toetje nu aan het kijken naar een witte chocolade panna cotta, met een laagje van sinaasappelgelei en gekarameliseerde pecannoten.
  dinsdag 16 december 2014 @ 16:38:28 #53
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_147641172
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 15:57 schreef Bleie het volgende:

[..]

Oh, ik dacht dat ik hem aanklikbaar had gemaakt. 2.95 voor 6 van die boompjes. Zijn met schoolbordverf beschilderd, dus je kan het menu erop schrijven.
Heel leuk! Dit weekend maar eens voor kijken :).
pi_147641613
Ik krijg trek van dit topic... :9

Maar ik heb ook gelijk een vraag O-)

Vriend ik verzorgen dit jaar het kerstdiner op eerste kerstdag, voor 8 personen. Het 'probleem' is alleen dat vriend en ik zelf nooit vlees bereiden. We willen echter geen ruzie met de rest van de familie en we willen ook niet bekend staan als die stomme hippies die een ander een vega-diner met Kerst door de strot duwen, dus we zullen het wel serveren :P . Gewoon een mooi stuk vlees met verschillende bijgerechten. Mmaar euh.... nouja, het probleem is een beetje dat ik niet zo goed weet nu en erg lekker is, en eigenlijk niet kan mislukken, wat dat vlees betreft.

We hadden eerst bedacht om iets van kogelbiefstuk te bakken, maar dat bleek toch een beetje te ambitieus. Met twee biefstukjes lukte het al niet om ze te krijgen hoe we wilden. :@ (Wel rosé, maar toch wat taai :? ) Ondanks het raadplegen van verschillende youtube filmpjes. Laat staan dus straks met 8 stuks, op een 4 pitsfornuisje waar dus nog meer op gebakken moet worden..... en de ene graag doorbakken en de ander medium wil......

Dus, kortom; wat is nu lekker en niet al te moeilijk te bereiden (bijvoorbeeld in de oven) vlees? Eigenlijk enige voorwaarde: het moet rundvlees zijn. Deze boomknuffelaar wil het graag bij de slager hier halen, want die verkoopt duurzamer rundvlees van een lokale boer. Waarbij de kalfjes met de moeder mee de wei in mogen enzo. O+ (Verder ben ik best makkelijk in de omgang hoor :@ )

Verder nog aan het brainstormen over bijgerechten. Mijn zwager maakt als het goed is in elk geval heerlijk zoete stoofperen (ik wilde het ook wel zelf doen maar hij is kok en doet alles op gevoel. Het recept vragen had niet zoveel zin zeg maar....). We zaten als voorgerechtje (o.a.?) aan champignons in bierbeslag (gefrituurd) te denken. En als toetje zelfgemaakte Tiramisu - misschien niet het meest originele maar de vorige keer was 't echt heel erg geslaagd. Verder nog wat dingen erbij hoor, van aardappeltjes tot groente en eventueel een salade. (Qua groente; iemand een idee wat je met een romanesco kan? Ik vind ze er fantastisch kerstig uitzien, maar ik zou niet weten hoe je zo'n ding in zijn geheel kan klaarmaken en het ook nog een beetje lekker smaakt?)

Ik heb er in elk geval wel al zin! ~:)
pi_147641683
Rollade! Kan rund of kalf, aanbraden en in de oven gaar laten worden!
pi_147642208
Rosbief?
pi_147643661
Stoofpotje? Hoef je ook niet zoveel meer in de weer tijdens het diner zelf. Alleen even opwarmen.
pi_147643707
Rosbief. :9
Sterkheidsbaas van alles.
pi_147643842
Even net gegoogled op rosbief. Is dat lekker mals? Of kan ik dan beter de spaarrekening plunderen en voor ossenhaas gaan? (kwam dat ook nog ergens tegen?)
pi_147644010
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 18:04 schreef Candaasje het volgende:
Even net gegoogled op rosbief. Is dat lekker mals? Of kan ik dan beter de spaarrekening plunderen en voor ossenhaas gaan? (kwam dat ook nog ergens tegen?)
Anders ga je meedoen met de beef wellington club als je toch ossenhaas gaat eten *O*
pi_147645653
Ik zou rollade niet goed aandurven als je zelf eigenlijk nooit vlees klaarmaakt. Zou dan eerder voor een stoofschotel gaan. Ossobuco misschien? Maar is kip of kalkoen echt geen optie? Zeker kip is ook goed biologisch te krijgen, en een hele kip braden is echt supersimpel.
pi_147645809
Oké, het toetje wordt nog iets uitgebreider denk ik :+

Ik was in een muffinboekje dat ik voor Sinterklaas had gekregen aan het bladeren en ik kom nu een recept tegen voor een chocolademuffin gevuld met ijs :D :9
  dinsdag 16 december 2014 @ 19:59:18 #63
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_147647579
Rollade is lekker en erg lekker juist!
Rosbief is 'gevaarlijker'

Zoek anders eens op 'zacht gegaarde vlees uit oven '
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_147648979
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 19:03 schreef Bleie het volgende:
Ik zou rollade niet goed aandurven als je zelf eigenlijk nooit vlees klaarmaakt. Zou dan eerder voor een stoofschotel gaan. Ossobuco misschien? Maar is kip of kalkoen echt geen optie? Zeker kip is ook goed biologisch te krijgen, en een hele kip braden is echt supersimpel.
Ossobucco vind ik nog wel een idee, dat is namelijk wel een echt carnivorengerecht. Al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik dat ooit een keer verneukt heb. Maar volgens mij was dat geheel te wijten aan jeugdige overmoed en onuitstaanbare eigenwijsheid.

Je kunt ook Boeuf en Daube maken, een klassieke franse stoofpot. Het is eigenlijk atlijd lekker, maar als het helemaal goed is dan wordt je pan uitgelikt. Coq au Vin zou ook nog kunnen. Het voordeel van die Franse stoofklassiekers is dat als de pan eenmaal opstaat je er niet veel meer aan hoeft te doen, en de recepten goed uitgewerkt zijn en er YT-filmpjes van zullen zijn.
  dinsdag 16 december 2014 @ 21:24:31 #65
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147651419
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 15:57 schreef Bleie het volgende:

[..]

Thanks!

Das wel tof, ga ze kopen als ik ze nog kan vinden :)
pi_147652084
Okee mensen, ik kan dus wel wat hulp gebruiken. Mijn voorlopige plannen zijn het volgende:

Vooraf: Licht soepje (weet nog niet wat)

Voorgerecht: Pasta Carbonara met gerookte zalm en grote garnalen

Hoofdgerecht: Varkensrollade ham met jachtsaus, gebakken aardappeltjes en een Griekse salade van feta, komkommer, cherrytomaatjes, rode ui en zwarte olijven

Nagerecht: Iets van ijs (komt wel goed, maakt mijn moeder)

Na: Irish of French Coffee

Bekritiseer mij hieronder en zeg me wat er beter kan :{w :Y)
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  dinsdag 16 december 2014 @ 21:39:01 #67
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147652226
Geen carbonara, veel te zwaar gerecht.
Geen Griekse salade bij rollade, past er echt niet bij vind ik. Lekkere veldsla met walnootjes en wat vijgen erbij, beetje vinaigrette erover en klaar.
pi_147652592
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 21:39 schreef Molo het volgende:
Geen carbonara, veel te zwaar gerecht.
Daar was ik al een beetje bang voor ja :{
quote:
Geen Griekse salade bij rollade, past er echt niet bij vind ik. Lekkere veldsla met walnootjes en wat vijgen erbij, beetje vinaigrette erover en klaar.
Maar ik vind Griekse salade zo lekker ;(

Bedankt voor de tips ^O^
Volg de pijlen.
pi_147652651
Weet iemand nog een lekker voorgerecht? Bij voorkeur met vis en niet te moeilijk.
Volg de pijlen.
pi_147653110
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 19:23 schreef essnhills het volgende:

Een hollandaise achtige saus zou wel lekker zijn erbij, beetje klassiek.

Overigens klinkt het meer als een voorgrecht dan hoofdgerecht :X
Whatever...
  dinsdag 16 december 2014 @ 21:59:08 #71
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147653273
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 21:45 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Daar was ik al een beetje bang voor ja :{

[..]

Maar ik vind Griekse salade zo lekker ;(

Bedankt voor de tips ^O^
Ja kan ook, maar doe er dan ander vlees of koolhydraat bij.
Bijv. geroosterde/gegrilde kalkoen met oregano, of met thijm gebakken lam. Erbij orzo met wat kruiden, of pilafrijst ofzo. Beetje qua smaken bij elkaar houden gaat mijn voorkeur naar uit.
pi_147653709
Dank voor alle tips en ideeën! Ik ga eens inlezen/ filmpjes kijken en overleggen!
pi_147653921
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 21:55 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Een hollandaise achtige saus zou wel lekker zijn erbij, beetje klassiek.

Overigens klinkt het meer als een voorgrecht dan hoofdgerecht :X
We doen 6 kleinere gerechtjes, dit is er 1 van. We hebben dus niet echt een hoofdgerecht. :)
pi_147654208
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 21:36 schreef Hallojo het volgende:
Okee mensen, ik kan dus wel wat hulp gebruiken. Mijn voorlopige plannen zijn het volgende:

Hoofdgerecht: Varkensrollade ham met jachtsaus, gebakken aardappeltjes en een Griekse salade van feta, komkommer, cherrytomaatjes, rode ui en zwarte olijven

Mijn eerlijke mening? Pasta carbonara kan prima, maar met zalm en garnalen? En spek? Ik weet het niet... Het is sowieso wat zwaar voor een gerecht met meerdere gangen. Een pasta met garnalen, zalm (of nog beter: kreeft en wat room, maar niet te veel)

Varkensrollade gaat voor mij niet zo goed samen met jachtsaus, ik zou eerder een lichtere saus kiezen, bijvoorbeeld saus met wat cognac (je blust de pan waar je de rolade in hebt aangebraden af met de cognac, vlam erover en wat kippenfond...scheiutje room voor de stevigheid. lkker erin vind ik wat gewelde rozijnen, maar dat mag ook iets anders zijn abrikoos, of zelfs niets...

Griekse salade kan best bij varkensvlees, maar niet echt bij de rollade zoals jij hem nu kiest. Ik zou dan eerder gaan voor een lichte salade met wat zoete tonen (als je bijvoorbeeld die saus met rozijnen maakt), dan kun je iets doen met abrikoos, mozarella, wat amandelschaafsel, wat jonge groene blaadjes en dressing met een klein beetje mosterd. Of bijvoorbeeld een salade van geblancheerde kool met dezelfde zoete tonen als je hoofdgerecht.
Whatever...
pi_147657632
Ik denk dat ik maar een zalmcarpaccio vooraf doe. Gerookte zalm met kappertjes, pijnboompitten, rode ui en rucola. Weet iemand een lekkere dressing hiervoor of nog andere lekkere toevoegingen?
Volg de pijlen.
pi_147673012
Hier vandaag min of meer ronde 1: kerstdiner op de school van mijn dochter. Ik neem straks gevulde eieren mee. Moet alleen nog even nadenken over het vervoer...

pi_147697865
Ik zit erover te denken Irish coffee na te doen, met een mooi bonbonnetje. Als afsluiter.

Alleen, wat maak ik voor de Bobs? Die wil ik niet afschepen met een bakkie Senseo.. Heeft iemand een recept voor een Starbucks-achtige koffie met een hoop slagroom en alles erop en eraan (behalve alcohol dus)?
pi_147697904
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 09:07 schreef Noordsestern het volgende:
Ik zit erover te denken Irish coffee na te doen, met een mooi bonbonnetje. Als afsluiter.

Alleen, wat maak ik voor de Bobs? Die wil ik niet afschepen met een bakkie Senseo.. Heeft iemand een recept voor een Starbucks-achtige koffie met een hoop slagroom en alles erop en eraan (behalve alcohol dus)?
Van die koffiesiroop erdoor?
Bijvoorbeeld hazelnoot of karamel smaak :9
pi_147698242
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2014 09:08 schreef roos85 het volgende:

[..]

Van die koffiesiroop erdoor?
Bijvoorbeeld hazelnoot of karamel smaak :9
Goed idee! En dan een toef slagroom eroverheen :)
pi_147698942
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 09:28 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Goed idee! En dan een toef slagroom eroverheen :)
Jum :9
  donderdag 18 december 2014 @ 10:06:48 #81
318361 Bienelientjee
pi_147699012
Ik kook dit jaar toch voor 4 personen! Gelukkig noemde ze geen enkel ingrediënt wat ik gebruik van haar - niet lekker - lijst. Dus ik hoef niets aan te passen! :9
  donderdag 18 december 2014 @ 10:41:56 #82
425665 TravelRose
Keep on dreaming
pi_147699836
Ik heb toch maar een ander menu gemaakt dan ik in eerste instantie van plan was.

Amuse: Zalmbonbon met Hollandse garnalenmousse
Koud voorgerecht: Coquilles met Parmezaancrème
Warm voorgerecht: Filodeegpakketjes met camembert en zelfgemaakte rode uienchutney
Hoofdgerecht: Boeuf Bourguignon en vispannetje, pommes duchesse, aardappelkroketjes en aardappelbolletjes (alles zelfgemaakt) en als groenten witlof met kaas uit de oven, boontjes met spek en een salade
Kaasplankje: verschillende soorten kaas, krentenbrood en appelstroop
Nagerecht: Tiramisu (mango & traditioneel)
Koffie: Irish, Spanish of Italian met zelfgemaakte chocotruffels.

We noemen het ook; het alles past niet bij elkaar diner. Gewoon omdat we maken wat we lekker vinden en het gaat er uiteindelijk om dat iedereen bij elkaar is.

Iemand nog leuke suggesties, aanvullingen of aanpassingen?
pi_147699913
TravelRose, ik vind het juist wèl bij elkaar passen ;) Het klinkt als een mooi klassiek kerstmenu, en lijkt me gewoon heel lekker ^O^
pi_147699974
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:09 schreef Bleie het volgende:

[..]

Volgens mijn recept kan je het schuim zelfs al een maand van tevoren maken en in de vriezer bewaren. Al het spul voor erop maximaal een uur van tevoren, anders wordt het zompig.
Hmm, moet ik de inhoud van mijn vriesvakje eens bekijken. Er staat een nieuwe vrieskast op de aankooplijst, maar daarvoor moet de schuur nog geisoleerd, dus dat wordt pas voorjaar. Vriesvak (van Smeg) zit eigenlijk altijd vol.
pi_147700303
Vind het ook erg lekker klinken, TravelRose :9 Lekker hartig vooral.

:+
Moeilijke eters krijgen hier toch weer wat meer de overhand (na overleg)...

Dit gaat 'm dan worden:
Amuse: Carpaccio met rucola, mozzarella en balsamicodressing
Soep: Noedelsoep met biefstuk
Koud-voor: Taartje van garnalensalade met zalm en yoghurtsausje met kruiden
Salade: Quinosalade met linzen
Warm-voor: Miniloempia met eendenborst en saus van rode wijn
Hoofd: Entrecote met jachtsaus, aardappelblokjes met champignons, witlofblad met Mexicaanse groentes en dressing.
Na: Pannekoekje met bolletje ijs en stukjes appel en karamelsaus + glaasje limoncello/prosecco mix

Later: Kaas-/worstplankje en wat drankjes...
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 21:36 schreef Hallojo het volgende:

Wat Spanky ook al zegt, die pasta is wel erg zwaar zeker zo voor het hoofdgerecht.

Persoonlijk zou ik dan die salade nog tussen de pasta en het hoofdgerecht doen om jezelf wat ruimte te creëren en dat de pasta wat langer kan zakken.
En dan bij het hoofdgerecht iets als wat Spanky al noemt om het hoofdgerecht te complimenteren en niet iets puur als vulling.
  donderdag 18 december 2014 @ 11:16:41 #86
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147700729
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 09:07 schreef Noordsestern het volgende:

http://www.beautylab.nl/r(...)pumpkin-spice-latte/

Deze vind ik erg lekker, maar dan met wat minder suiker, mensen kunnen altijd nog na zoeten.
pi_147702704
Ons kerstdiner ziet er als volgt uit:

- Zelfgemaakte ossenstaartsoep met madeira
* Gavi la Battistina

- Salade met lauwe stoofpeer en geitenkaas
* Gavi la Battistina

- Eendenborst met sinaasappel en kaneel. Knolselderij puree, stoofpeertjes en diverse bereidingen rode biet
* Catena la Consulta Malbec

- Chocolade soufflé met creme frais.
* Dow's finest reserve port

En dan een heerlijk kopje koffie met een glas Chateaux Leyrat 7yo cognac en een d'Olifant Corona Panatella.

Tweede kerstdag hebben we bij de schoonfamilie alleen het nagerecht en daar maken we een kaasplankje met 5 soorten kaas, kweeperencompote, appelstroop, vijgenbrood, stoofpeer, druiven en ciabatta.
  donderdag 18 december 2014 @ 13:04:38 #88
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_147703393
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 10:58 schreef V1z0R het volgende:
Warm-voor: Miniloempia met eendenborst en saus van rode wijn
Oe die steel ik van je! Heb je een recept? Ik kan me ook voorstellen 't te maken met wat mie, wortel, en wat hoisinsaus.
pi_147703756
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 12:38 schreef jeroen-hhw het volgende:
Ons kerstdiner ziet er als volgt uit:

- Zelfgemaakte ossenstaartsoep met madeira
* Gavi la Battistina

- Salade met lauwe stoofpeer en geitenkaas
* Gavi la Battistina

heb je hier toevallig de recepten van?
pi_147703998
Als ik de zalm ga stomen, dan past het waarschijnlijk niet in 1 stoominzet. Nu heb ik er 2, en die zijn stapelbaar, maar dan gaart de zalm in het bovenste mandje toch minder snel? Heeft iemand daar ervaring mee? Moet ik ze dan halverwege omwisselen oid? Of de bovenste er iets eerder opzetten en dan later die onderste er onder doen? En hoeveel eerder dan?

Als niemand het weet dan zet ik gewoon twee pannen naast elkaar :+ Maar 1 pan is handiger omdat we bij dat gerecht nog meer dingen op het fornuis moeten doen. :)
pi_147704122
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:27 schreef essnhills het volgende:
Als ik de zalm ga stomen, dan past het waarschijnlijk niet in 1 stoominzet. Nu heb ik er 2, en die zijn stapelbaar, maar dan gaart de zalm in het bovenste mandje toch minder snel? Heeft iemand daar ervaring mee? Moet ik ze dan halverwege omwisselen oid? Of de bovenste er iets eerder opzetten en dan later die onderste er onder doen? En hoeveel eerder dan?

Als niemand het weet dan zet ik gewoon twee pannen naast elkaar :+ Maar 1 pan is handiger omdat we bij dat gerecht nog meer dingen op het fornuis moeten doen. :)
http://www.nrc.nl/handels(...)-het-mandje-10451514

Halverwege wisselen inderdaad.
met twee stoommandjes doe je in de onderste meestal iets dat langer moet stomen, maar als je hetzelfde erin doet, ga je wisselen.
pi_147704278
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 10:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hmm, moet ik de inhoud van mijn vriesvakje eens bekijken. Er staat een nieuwe vrieskast op de aankooplijst, maar daarvoor moet de schuur nog geisoleerd, dus dat wordt pas voorjaar. Vriesvak (van Smeg) zit eigenlijk altijd vol.
Ik heb nog wel een plekje over anders. :) Heb net gisteren mijn vriezer ontdooid, en meteen wat dingen weggegooid die al te lang lagen te verpieteren...
pi_147704302
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:18 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

heb je hier toevallig de recepten van?
Tuurlijk, zijn recepten van good old appie en de keurslager

http://www.ah.nl/allerhan(...)de-van-stoofpeertjes

http://www.keurslager.nl/recipebase/view/31406/32481
pi_147704442
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:36 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ik heb nog wel een plekje over anders. :) Heb net gisteren mijn vriezer ontdooid, en meteen wat dingen weggegooid die al te lang lagen te verpieteren...
Echt? Dat zou ik dan op 1e kerstdag moeten komen halen, dat is wellicht niet handig?
Wel grappig, je woont dichtbij genoeg :D
pi_147704610
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]

http://www.nrc.nl/handels(...)-het-mandje-10451514

Halverwege wisselen inderdaad.
met twee stoommandjes doe je in de onderste meestal iets dat langer moet stomen, maar als je hetzelfde erin doet, ga je wisselen.
Bedankt!
pi_147704731
quote:
Bedankt!
pi_147704825
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2014 11:16 schreef Molo het volgende:

[..]

http://www.beautylab.nl/r(...)pumpkin-spice-latte/

Deze vind ik erg lekker, maar dan met wat minder suiker, mensen kunnen altijd nog na zoeten.
Ziet er heerlijk uit! :)
pi_147704903
Hier wordt het nu waarschijnlijk dit (volgorde staat nog niet vast)

* Salade met kiprollade en sinaasappeldressing
* Venkel-hazelnootsoep
* Carpaccio van Rosbief (met pesto, parmezaanse kaas en kerststerren van geroosterd brood)
* Kalkoenfiletpakket uit de oven (met venkel, bleekselderij, wortel en spek)
* Gestoomde zalm op een bedje van bladspinazie en krokante aardappelkoekjes
* Witte chocolade panna cotta met sinaasappelgelei en gekarameliseerde pecannoten en een chocolademuffin gevuld met ijs.
pi_147704999
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:50 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Bedankt!
Graag gedaan!
Oh en in het recept staat stoofperen in pot maar die maken we natuurlijk zelf op het culinair forum ;-)
pi_147705067
Ik ben nog iets feestelijks aan het bedenken zonder vlees, melk, gluten(tarwe)
Worry is a misuse of imagination
pi_147705599
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:03 schreef Probability het volgende:
Waarom zonder vlees? vegetariër?
pi_147705796
Maar eerste kerstdag:

Voorgerecht: eendenborst met frambozensaus (denk ik, weet het nog niet helemaal zeker).

Tussengerecht: Rolletjes met geitenkaas en honing . En dan ook nog langoustines.

Hoofdgerecht: Entrecote, met groene boontjes, aardappelen en portjus.

Nagerecht/bijgerecht: stoofperen.

En tweede kerstdag gaan wij waarschijnlijk gourmetten.
pi_147706280
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:03 schreef Probability het volgende:
sla
pi_147706510
quote:
9s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:46 schreef Myraela het volgende:

[..]

sla
Venkelsoepje

Salade met geitenkaas (of mag je ook geen geitenmelk producten?)

Gebakken champignonmix met knoflook en rode wijn, knolselderijpuree met olijfolie ipv melk, kruidenjus, boontjes

Omgekeerd perentaartje (ik weet niet of er glutenvrije bladerdeeg bestaat)
pi_147707229
Ons menu ziet er ongeveer als volgt uit:

Koude amuse (door neefje, volgens mij iets met gerookte zalm)

Klein pasteitje met kip-champignonragout (zelfgemaakt)

Kalfsrollade met tonijnmayonaise, balsamicostroop en waterkers
duchesse van aardappel-pastinaakpuree
courgetterolletje met kruidenkaas
haricots vert met plakje bacon

Pavlova
Iets met chocolade

Dit weekend de ragout maken en invriezen.
Misschien vast de pavlova maken en invriezen.

Hoe lang vantevoren zou je aardappel-pastinkaakpuree kunnen maken? Zou me wel goed uitkomen als ik de puree ook vast woensdags kan maken en dan op donderdag alleen de vormpjes spuiten en in de oven zetten.
pi_147708155
Ik denk dat, als je de puree 's avonds maakt, je die de volgende dag nog wel kan gebruiken. De puree goed fijn maken met een pureeknijper (niet met de mixer!), op smaak maken met zout/peper/tijm/rozemarijn/bonenkruid of andere kruiden en dan alvast in een spuitzak scheppen. Af laten koelen en dan in de koeling leggen met een folietje om het spuitmondje. Lekker met een klein zoetje erbij.
pi_147709154
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:54 schreef jeroen-hhw het volgende:

[..]

Venkelsoepje

Salade met geitenkaas (of mag je ook geen geitenmelk producten?)

Gebakken champignonmix met knoflook en rode wijn, knolselderijpuree met olijfolie ipv melk, kruidenjus, boontjes

Omgekeerd perentaartje (ik weet niet of er glutenvrije bladerdeeg bestaat)
geitenmelk wel volgens mij (lactose)
dank :)
pi_147709161
quote:
9s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:46 schreef Myraela het volgende:

[..]

sla
gras
pi_147710894
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 16:20 schreef Probability het volgende:

[..]

geitenmelk wel volgens mij (lactose)
dank :)
glutenvrij bladerdeeg bestaat en is een van de weinige glutenvrije dingen die best goed te eten zijn.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_147713191
Ik heb gisteren een testrun gedaan voor glass potatoes. Uiteindelijk 22 chips op een bakplaat gekregen, en helaas slechts 12 heel er vanaf, ondanks bakpapier. Met 8 volwassenen moet ik bijna een maand bakken voor een bakkie chips. Hoe hebben de mensen dat gedaan die ze al eerder geserveerd hebben of gaan serveren?
pi_147713952
Waarom verkoopt geen e n k e l e supermarkt complete kalkoenen????

gvd
Cosmo Bier
Het doodgaan op het hoogtepunt van je carriere is garantie voor eeuwige roem.
pi_147714262
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 18:41 schreef Coelho het volgende:
Ik heb gisteren een testrun gedaan voor glass potatoes. Uiteindelijk 22 chips op een bakplaat gekregen, en helaas slechts 12 heel er vanaf, ondanks bakpapier. Met 8 volwassenen moet ik bijna een maand bakken voor een bakkie chips. Hoe hebben de mensen dat gedaan die ze al eerder geserveerd hebben of gaan serveren?
Moest hier even naar googelen, maar volgens mij moet je bij dit soort eten twee chipjes per persoon ergens mooi draperen op een half leeg bord :D
pi_147714404
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:04 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Oe die steel ik van je! Heb je een recept? Ik kan me ook voorstellen 't te maken met wat mie, wortel, en wat hoisinsaus.
Niet bekend met smaak van hoisin-, ik gebruik zelf oestersaus.

• Eend in dunne lapjes snijden, zout en peper erbij en even laten intrekken (15-20 min)
• Terwijl je wacht de worteltjes en lente-ui in fijne julienne snijden, en de gember in dunne schijfjes.
• Pannetje water opzetten, schijfjes gember erbij en bouillon (heb 2 portiezakjes drinkbouillon gebruikt op 4dl water) tot het kookt.
• Heb zelf een rooster uit de combimagnetron gebruikt als rekje, maar dus boven het pannetje de eend stomen (~20min) en af en toe scheutje water erbij.
• Gestoomde eend even mengen met wat oestersaus.
• Gember en knoflook fijnhakken, dat roerbakken samen met de worteltjes, lente-ui en tauge.
• Mengsel even laten afkoelen (wijndrink momentje :9)
• Plakjes eend in kleinere stukjes snijden
• Rijstvellen weken, vervolgens vullen en vouwen.
• Tot slot frituren...

Saus is rechttoe-rechtan rode wijnsaus...

Vorige week heb ik het dus met kip geprobeerd en dat ging goed :)
pi_147714663
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 19:04 schreef Astasha het volgende:
Waarom verkoopt geen e n k e l e supermarkt complete kalkoenen????

gvd
AH heeft het wel maar moet je online bestellen. Kunt het wel gewoon afhalen bij je dichtstbijzijnde winkel.
  donderdag 18 december 2014 @ 19:27:55 #115
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_147714776
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 19:17 schreef V1z0R het volgende:
Niet bekend met smaak van hoisin-, ik gebruik zelf oestersaus.

• Eend in dunne lapjes snijden, zout en peper erbij en even laten intrekken (15-20 min)
• Terwijl je wacht de worteltjes en lente-ui in fijne julienne snijden, en de gember in dunne schijfjes.
• Pannetje water opzetten, schijfjes gember erbij en bouillon (heb 2 portiezakjes drinkbouillon gebruikt op 4dl water) tot het kookt.
• Heb zelf een rooster uit de combimagnetron gebruikt als rekje, maar dus boven het pannetje de eend stomen (~20min) en af en toe scheutje water erbij.
• Gestoomde eend even mengen met wat oestersaus.
• Gember en knoflook fijnhakken, dat roerbakken samen met de worteltjes, lente-ui en tauge.
• Mengsel even laten afkoelen (wijndrink momentje :9)
• Plakjes eend in kleinere stukjes snijden
• Rijstvellen weken, vervolgens vullen en vouwen.
• Tot slot frituren...

Saus is rechttoe-rechtan rode wijnsaus...

Vorige week heb ik het dus met kip geprobeerd en dat ging goed :)
Oh grappig, ik had verwacht dat de vulling ook westers zou zijn, maar die hou je Aziatisch. Hmmm, daar ga ik eens over nadenken. Mijn kinderen zijn dol op springrolls, maar ik wil ze juist ook wat andere smaken geven.

Oh en hoisinsaus is een zoet-zoute saus op basis van sojabonen, met o.a. knoflook. Ik gebruik het ook vaak om drumsticks in te marineren voor ze in de oven gaan.
pi_147714780
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 19:25 schreef V1z0R het volgende:

[..]

AH heeft het wel maar moet je online bestellen. Kunt het wel gewoon afhalen bij je dichtstbijzijnde winkel.
Let op: bestellen tm 19 december - morgen dus
http://www.ah.nl/producte(...)tspecial-kalkoen-xxl
pi_147714998
quote:

[..]

quote:

[..]

Heb ik gezien ja. Maar ik vind het vreemd dat ze niet gewoon in de winkel te koop zijn.
Cosmo Bier
Het doodgaan op het hoogtepunt van je carriere is garantie voor eeuwige roem.
pi_147716479
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 19:27 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Oh grappig, ik had verwacht dat de vulling ook westers zou zijn, maar die hou je Aziatisch. Hmmm, daar ga ik eens over nadenken. Mijn kinderen zijn dol op springrolls, maar ik wil ze juist ook wat andere smaken geven.

Oh en hoisinsaus is een zoet-zoute saus op basis van sojabonen, met o.a. knoflook. Ik gebruik het ook vaak om drumsticks in te marineren voor ze in de oven gaan.
:D hoezo dat?

Wat ik dan kan bedenken als alternatief is met witlof, wortel (eventueel winterpeen) en gewone ui (wel even fruiten dan). Weet alleen niet echt iets wat gember kan vervangen qua smaak.
Citroenrasp misschien maar of dat lekker blijft na het frituren lijkt me niet.
Ipv rode wijnsaus dan cranberrysaus en daarover citroenrasp :? Dat en dan met winterpeen zou misschien kunnen
Zou het wel eerst even uitproberen :P

Zoek je een oer-Hollands warm voorgerecht kun je natuurlijk altijd minipannetje bruinebonen met spek doen :9~
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 19:34 schreef Astasha het volgende:

[..]

[..]

Heb ik gezien ja. Maar ik vind het vreemd dat ze niet gewoon in de winkel te koop zijn.
Ik niet. Het enige moment wanneer je een hele kalkoen zou maken is eigenlijk alleen rond de kerst en dan kun je ze gewoon bestellen bij de poelier zoals altijd.
pi_147731315
Ja ik ben echt een diehard lurker, maar CUL is één van mijn favorieten :)Ik doe altijd superveel inspiratie op hier. Naja, ik ben wel heel erg benieuwd wat jullie van mijn menu vinden.Ik kook op kerstavond altijd voor mijn vriend en voor mijzelf. Dit doe ik al jaren, en is echt onze traditie. Hier komt 'ie dan.

-Hoorntje van parmazaanse kaas met zalmmouse en kappertjes.
-Mosterdsoep met klein bladerdeegstengeltje.
-Sint Jacobsschelpen en bloemkoolpuree.
- Tonijn in sesamkorstje met zoetzure komkommer.
-Limoen spoom met Cava
-Ossenhaas/zeebaars met zoete uienpuree en groentechips en rode kool.
-Stoofpeertje met kaneelijs en pecancrumble.

Ik ben zelf niet zo'n vleeseter, vandaar de zeebaars:) Aanvullingen zijn heel erg welkom! Ik volg trouwens niet echt een thema of richting, ik kook graag wat mijn vriend lekker vindt. :)
-
  Moderator vrijdag 19 december 2014 @ 07:53:17 #120
5428 crew  miss_sly
pi_147732470
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 15:47 schreef jeroen-hhw het volgende:
Ik denk dat, als je de puree 's avonds maakt, je die de volgende dag nog wel kan gebruiken. De puree goed fijn maken met een pureeknijper (niet met de mixer!), op smaak maken met zout/peper/tijm/rozemarijn/bonenkruid of andere kruiden en dan alvast in een spuitzak scheppen. Af laten koelen en dan in de koeling leggen met een folietje om het spuitmondje. Lekker met een klein zoetje erbij.
Wat is het verschil tussen puree maken met een pureeknijper en met een mixer?
Bewaren in de spuitzak is wel een goed idee inderdaad!
pi_147732517
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 07:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen puree maken met een pureeknijper en met een mixer?
Bewaren in de spuitzak is wel een goed idee inderdaad!
Als je de mixer gebruikt dan wordt het behangplaksel.
  Moderator vrijdag 19 december 2014 @ 08:00:32 #122
5428 crew  miss_sly
pi_147732541
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 07:57 schreef jeroen-hhw het volgende:

[..]

Ik had er nog geen, maar heb besloten dat ik die dringend nodig heb :+
pi_147733085
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 08:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik had er nog geen, maar heb besloten dat ik die dringend nodig heb :+
Op naar de kookwinkel ;)
  Moderator vrijdag 19 december 2014 @ 09:17:47 #124
5428 crew  miss_sly
pi_147733444
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 08:53 schreef jeroen-hhw het volgende:

[..]

Op naar de kookwinkel ;)
Jep!
Ik zal maar eens een lijstje gaan maken :+
  vrijdag 19 december 2014 @ 11:37:37 #125
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_147736476
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 07:57 schreef jeroen-hhw het volgende:

[..]

Maar met een pureeknijper houd je stukjes is mijn ervaring. En als ik iets niet wil in mijn puree :X
Ik wil de textuur (nee, niet de smaak!!) van de puree uit pakjes. Afgelopen week in de UK puree bij mijn pie gehad, van die grove waarbij het net is of je strandzand in je mond steekt :r
pi_147736629
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 11:37 schreef Coelho het volgende:

[..]

Maar met een pureeknijper houd je stukjes is mijn ervaring. En als ik iets niet wil in mijn puree :X
Ik wil de textuur (nee, niet de smaak!!) van de puree uit pakjes. Afgelopen week in de UK puree bij mijn pie gehad, van die grove waarbij het net is of je strandzand in je mond steekt :r
Bij een pureeknijper zitten verschillende inzetten waarmee je de structuur kan kiezen, van grote tot kleine gaten. En zorgen dat je je piepers goed kookt en niet te kort want dan blijft het harder.
pi_147736691
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 11:37 schreef Coelho het volgende:

[..]

Huh? Dat heb ik alleen met een tradtionele stamper. Bij mijn pureeknijper (die overigens geen aparte inzetten heeft) krijg ik echt supergladde, luchtige puree. Heerlijk!
  Moderator vrijdag 19 december 2014 @ 11:54:31 #128
5428 crew  miss_sly
pi_147736877
Ik ga denk ik morgen even naar Dille en Kamille, daar hebben ze oa een pureeknijper en nog heeel veel meer noodzakelijke spullen :P
  vrijdag 19 december 2014 @ 13:29:22 #129
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_147739500
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 20:16 schreef V1z0R het volgende:
:D hoezo dat?
:D Was niet om vervelend te doen, het was gewoon anders dan ik verwachtte en heel persoonlijk :) : toen ik 'eend en rode wijnsaus' las was het in mijn gedachten een Frans gerecht geworden. Ik heb veel gekookt in de Périgord, waar erg veel eend en gans gegeten wordt, en ik woon nu al jaren in Azië, en die twee botsen naar mijn gevoel. Maar het idee om een Franse loempia te maken lijkt me wel wat, dus die kant ga ik op. Ik weet alleen nog niet precies hoe :)
pi_147739789
Puree gewoon stampen en daarna door een zeef duwen. :9~ Puree stamper lijkt me best fijn, maar ik heb echt een hekel aan teveel attributen in de keuken. Geen ruimte meer.
pi_147749003
Guys, ik ben opzoek naar wat inspiratie. Wat moet ik hebben:
- 14 porties, niet te groot want we krijgen 7x14 porties
- logistiek eenvoudig (ik moet het meebrengen naar de host, 2 uurjtes rijden), ik kan eventueel daar nog wel wat afwerken
- er is inmiddels al iets met garnalen, aardappelknoflookpuree, salade, soepje en dessert, peertjes met roquefort. Dus geen van die dingetjes
- het liefst iets vegetarisch (mijn vriendin is namelijk vegetarisch)

Any suggestions?
Veni, vidi, vodka.
pi_147750465
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 18:26 schreef dumble het volgende:
- logistiek eenvoudig (ik moet het meebrengen naar de host, 2 uurjtes rijden), ik kan eventueel daar nog wel wat afwerken
- er is inmiddels al iets met garnalen, aardappelknoflookpuree, salade, soepje en dessert, peertjes met roquefort. Dus geen van die dingetjes

Any suggestions?
Iets met geitenkaas en geroosterde biet? :9
pi_147750712
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 december 2014 19:09 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Iets met geitenkaas en geroosterde biet? :9
oeeh klinkt wel goed! Maar dat is jammer genoeg onmogelijk. Er zit één persoon bij die geen geitenkaas kan ruiken en al helemaal niet proeven. Waarom? Ik zou het het niet weten, maar het is echt zo, soort van trauma opgelopen ofzo, ik weet het niet, maar als zij alleen al geitenkaas ruikt gaat ze over de nek! Heel bizar, maarja so be it..
Veni, vidi, vodka.
  vrijdag 19 december 2014 @ 19:17:38 #134
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_147750795
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 19:15 schreef dumble het volgende:

[..]

oeeh klinkt wel goed! Maar dat is jammer genoeg onmogelijk. Er zit één persoon bij die geen geitenkaas kan ruiken en al helemaal niet proeven. Waarom? Ik zou het het niet weten, maar het is echt zo, soort van trauma opgelopen ofzo, ik weet het niet, maar als zij alleen al geitenkaas ruikt gaat ze over de nek! Heel bizar, maarja so be it..
Zou feta gaan? Ik heb ooit iets gegeten met feta, geroosterde biet en blauwe bessen :9

Edit: gevonden:
quote:
BEETROOT, BLUEBERRY, SOFT FETA, PISTACHIO, ROCKET
pi_147750851
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 18:26 schreef dumble het volgende:

Any suggestions?
Moet het een gerechtje zijn, of is het meer een hapjesbuffet? Dan misschien een lekker breekbrood? Met parmesaan, of kruiden.
pi_147750964
Wel echt een gerechtje, we zitten gewoon met zijn alle aan 1 grote tafel.

edit:
die rode biet met feta & blueberrys is wel cool, thnks. Heb je het gerechtje ook?
Veni, vidi, vodka.
pi_147751100
En een quiche?
pi_147751180
Ik dacht zelf dat quiche misschien net iets te zwaar is, maar mischien zie ik dat verkeerd. Ik had net eigenlijk gevulde portobello's gevonden, dat leek me ook wel wat. (van die reuzen champignons)
Veni, vidi, vodka.
pi_147751254
Kan ook erg lekker zijn. :9
  vrijdag 19 december 2014 @ 19:50:50 #140
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_147752053
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 19:21 schreef dumble het volgende:
edit:
die rode biet met feta & blueberrys is wel cool, thnks. Heb je het gerechtje ook?
Ik heb het ergens gegeten, maar het was erg eenvoudig, gewoon heel lekker door de ingrediënten: bedje van arugola; blokjes geroosterde biet; verkruimelde feta erop; wat geroosterde, gehakte nootjes eromheen, samen met wat hele bosbessen. En een vinaigrette, gok ik, van wat gepureerde bosbessen, beetje olie en een lekkere azijn (ik denk balsamico, maar zelf lijkt me frambozen ook lekker). En ook zeker wat versgemalen zwarte peper.
  vrijdag 19 december 2014 @ 19:52:27 #141
318361 Bienelientjee
pi_147752123
Vraagje, ik heb een receptje voor kerst met baking soda als ingrediënt.

Als ik dat google dan krijg ik als vertaling / uitleg dat het zuiveringszout is, maar sommigen zeggen ook dat ik het zou kunnen vervangen met bakpoeder? Heeft iemand hier wat meer verstand van? (Ik heb ook bijna niets nodig, 1/4 teaspoon baking soda.)
  vrijdag 19 december 2014 @ 19:58:30 #142
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_147752350
Nee, bakpoeder (baking powder) is iets anders, dat is baking soda met een zuur. En baking soda kun je, als je het eenmaal gekocht hebt, voor van alles en nog wat kunt gebruiken: 51 manieren om baking soda te gebruiken.

Ik kan me niet herinneren waar het in Nederland te koop is, maar dat kan iemand anders je vast vertellen, want het komt regelmatig voorbij.
pi_147752409
Bij de toko. :Y
pi_147752444
Mijn vriend en ik hebben besloten om op kerstavond sushi te eten.
Weet iemand misschien nog leuke hapjes voor hierbij?
pi_147752563
Wasabi nootjes, Sarabi?
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 13:29 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

:D Was niet om vervelend te doen, het was gewoon anders dan ik verwachtte en heel persoonlijk :) : toen ik 'eend en rode wijnsaus' las was het in mijn gedachten een Frans gerecht geworden. Ik heb veel gekookt in de Périgord, waar erg veel eend en gans gegeten wordt, en ik woon nu al jaren in Azië, en die twee botsen naar mijn gevoel. Maar het idee om een Franse loempia te maken lijkt me wel wat, dus die kant ga ik op. Ik weet alleen nog niet precies hoe :)
Ah, zo... :D
Ik vind rode wijnsaus gewoon lekker dus vandaar de keuze.

Op z'n Frans is ook wel geinig idee eigenlijk, courgette en haricots verts of zo erin, hmmm :9

Of loempia's op z'n Nederlands! Met bloemkool, andijvie, stukjes ribkarbo en dan met rabarbermoes.
Hou toch rijstvellen over dus ga het gewoon eens proberen ook :+

[ Bericht 8% gewijzigd door V1z0R op 19-12-2014 20:09:57 ]
  vrijdag 19 december 2014 @ 21:15:55 #146
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147755720
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 december 2014 20:00 schreef Lonaa het volgende:
Bij de toko. :Y

Arrrrrm and Hammer ^O^
  vrijdag 19 december 2014 @ 21:37:30 #147
318361 Bienelientjee
pi_147756841
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 21:15 schreef Molo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Arrrrrm and Hammer ^O^
Hmm, thanks voor de reacties allemaal. Dan moet ik ff op bezoek bij een toko! En dat voor 1/4 teaspoon! :D
pi_147757303
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 21:37 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]

Hmm, thanks voor de reacties allemaal. Dan moet ik ff op bezoek bij een toko! En dat voor 1/4 teaspoon! :D
Anders mensen in je omgeving die veel bakken vragen?
  vrijdag 19 december 2014 @ 21:46:20 #149
318361 Bienelientjee
pi_147757343
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 21:45 schreef V1z0R het volgende:

[..]

Anders mensen in je omgeving die veel bakken vragen?
Ken er niet veel die dichtbij wonen! :D
pi_147757864
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 21:46 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]

Ken er niet veel die dichtbij wonen! :D
We hebben een stel professionele bakkers uit R'dam hier op Fok!, die zijn meer van het brood maar je weet maar nooit
CUL / [Volgtopic] Een bakkerij beginnen! (deel 3)
  vrijdag 19 december 2014 @ 22:00:44 #151
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147758154
Ik kan wel zakje naar je opsturen hoor, geen probleem, DM me anders maar
pi_147759286
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 20:01 schreef Sarabi het volgende:
Mijn vriend en ik hebben besloten om op kerstavond sushi te eten.
Weet iemand misschien nog leuke hapjes voor hierbij?
miso/soto soep
zeewiersalade
edamemame met peper

zelfs bij ah to go te koop die laatste 2 :)
pi_147759356
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 22:00 schreef Molo het volgende:
Ik kan wel zakje naar je opsturen hoor, geen probleem, DM me anders maar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Poederbrief

:D!
  vrijdag 19 december 2014 @ 22:24:03 #154
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147759486
quote:
Zeg, wat denk je wel niet van me :D
  zaterdag 20 december 2014 @ 14:27:55 #155
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_147773986
Mocht iemand nog om wat werkelijk slechte ideeën verlegen zitten: meest Amerikaanse afschuwelijke kerstrecepten.
pi_147775349
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:27 schreef Gaoxing het volgende:
Mocht iemand nog om wat werkelijk slechte ideeën verlegen zitten: meest Amerikaanse afschuwelijke kerstrecepten.
Omg! Overal Jell-O!
pi_147775804
Ik ben er eindelijk uit!

Kerstavond voor 20 personen, pasteien:

- kruiden pastei met hazelnoten
- spinazie pastei met maanzaad
- pompoenpastei
- pastei met eendenconfit en sinaasappel
- pastei met gestoofde rundenwang
- zalm pastei

1e kerstdag, voorgerecht en toetje:

- konijn rillettes
- kabeljauw brandade
- groentenspread
Met zelfgebakken speltbrood en ciabatta op een grote plank om te delen

- panna cotta met rozensiroop en pistachenoten
- vanille semifreddo met granaatappelsaus
Met een toefje kaneel room

2e kerstdag:

- kerststol mee naar de borrel van de familie

- hele kip gevuld met pistache en port met kweeperen glazuur
- geroosterde aardappeltjes
- salade

- bittkoekjes pudding
pi_147777036
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:27 schreef Gaoxing het volgende:
_O- _O- _O-
pi_147777958
Net vlees besteld voor de 2 persoons gourmet :)

Haas,
Ree
Hert
Zwijn
Gans
Eend
Lam

Daarbij koop ik nog garnaaltjes en ik maak met spek gewikkelde geitenkaasjes

Nu nog bijgerechtjes bedenken
pi_147778124
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 17:10 schreef emmyemmy het volgende:

Haas,
Ree
Hert
Zwijn
Gans
Eend
Lam

2 persoons-4 dagen gourmet? :o
pi_147779658
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 17:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

2 persoons-4 dagen gourmet? :o
Kleine lapjes en we rekenen op restjes voor erna :P
pi_147779704
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 17:10 schreef emmyemmy het volgende:

Haas,
Ree
Hert
Zwijn
Gans
Eend
Lam

:9~
pi_147782233
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 18:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook :9
pi_147782366
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 19:39 schreef emmyemmy het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook :9
Eet je altijd veel wild?
pi_147782523
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 19:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Eet je altijd veel wild?
Neuh, alleen met speciale gelegenheden :P
pi_147782526
Ik mag het voorgerecht doen op 1e Kerstdag.
Wil een amuse doen, die weet ik al.
Verder een soep (vorig jaar die bekende culsoep gemaakt, wil nu een andere) en daarna een ander klein gerechtje. Evt iets met vis want hoofd, wat mn moeder verzorgt, wordt vlees.
Maar ff nadenken wat voor soep en wat voor voorgerechtje ik wil. Of geen soep, kan ook.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_147782563
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 19:47 schreef emmyemmy het volgende:

[..]

Neuh, alleen met speciale gelegenheden :P
Fucking fijn.
  zaterdag 20 december 2014 @ 19:50:28 #168
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147782648
Ik ben er bijna uit wat ik ga maken beide dagen :D
Alvast dingen die ik wel weet spullen voor ingeslagen voor zover mogelijk. Complete menu ga ik morgen eens uitdenken.
Tijd zat nog, toch? O-)
pi_147782912
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 19:50 schreef Molo het volgende:
Ik ben er bijna uit wat ik ga maken beide dagen :D
Alvast dingen die ik wel weet spullen voor ingeslagen voor zover mogelijk. Complete menu ga ik morgen eens uitdenken.
Tijd zat nog, toch? O-)
uhuh :+ tijd zat! :+

Ik ga morgen de andere optie soep maken, koolraap-preisoep.

En ik denk dat ik zo wat ga freubelen met de witte chocolade panna cotta.
pi_147785542
Off topic, maar heb net Heston Blumenthal's Perfect Christmas gekeken, wauw! Wat een mens is dat toch, hoe krijgt ie 't verzonnen O+
pi_147785751
Eerste gerecht is klaar! De rilette van konijn staat in de koelkast :9~
  zaterdag 20 december 2014 @ 21:21:16 #172
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147786021
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 21:12 schreef Zo-is-dat het volgende:
Eerste gerecht is klaar! De rilette van konijn staat in de koelkast :9~
Mag ik vierde kerstdag de restjes komen opeten? :7
(Als die er zijn? Vast niet he? :'( )
pi_147786633
Het is best veel (3/4 liter weckpot) dus wie weet ;)
  zaterdag 20 december 2014 @ 21:42:00 #174
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147786754
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 21:38 schreef Zo-is-dat het volgende:
Het is best veel (3/4 liter weckpot) dus wie weet ;)
pi_147787346
Zo, de panna cotta staat in de koelkast, hopelijk goed op te stijven. De sinaasappelgelei was in ieder geval wel gelukt :)
  zaterdag 20 december 2014 @ 22:43:10 #176
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147787870
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 21:58 schreef essnhills het volgende:
Zo, de panna cotta staat in de koelkast, hopelijk goed op te stijven. De sinaasappelgelei was in ieder geval wel gelukt :)
Ben je aan het koken om voor te proeven?
pi_147788042
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 22:43 schreef Molo het volgende:

[..]

Ben je aan het koken om voor te proeven?
Jup :)

Morgen ook nog een andere soep proberen. En nu dus de witte chocolade panna cotta proberen, even kijken of dit een goed recept is en of het lekker is met de sinaasappelgelei enzo :)
  zaterdag 20 december 2014 @ 22:49:34 #178
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147788067
Ik hoopte het al, niet dat je nu alvast zou maken voor donderdag :D
pi_147788105
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 22:49 schreef Molo het volgende:
Ik hoopte het al, niet dat je nu alvast zou maken voor donderdag :D
haha nee :+

Die ga ik woensdag maken :P
  zaterdag 20 december 2014 @ 22:56:15 #180
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147788249
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 22:51 schreef essnhills het volgende:

[..]

haha nee :+

Die ga ik woensdag maken :P
Lekker! :9
pi_147788389
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 22:56 schreef Molo het volgende:

[..]

Lekker! :9
Ik hoop het :9
pi_147789075
Ik heb er net eentje geproefd :9 hij kwam heel mooi uit het vormpje en was erg lekker. Alleen denk ik dat er nog wel wat witte chocola bij kan.

En de sinaasappelgelei kwam niet helemaal goed mee (niet helemaal glad bovenop) maar dat maakt niet uit want ik doe er met Kerst toch gekarameliseerde pecannoten op, dan zie je dat toch niet :+
  Moderator zondag 21 december 2014 @ 12:41:29 #183
5428 crew  miss_sly
pi_147797530
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:13 schreef minilot het volgende:

[..]

Nou, hier hoe ik het doe en daarmee altijd keistijve eiwitten in een paar minuten (met een handmixer)

- Zorg dat je eieren op kamertemperatuur zijn. Indien je eieren in de koelkast bewaart, uurtje van tevoren eruit halen.
- Zorg dat je eieren niet al te vers zijn. Klinkt gek, maar kakelvers eiwit klopt minder makkelijk stijf
- Zorg dat de kom waarin je gaat kloppen brandschoon is. Ik gebruik een roestvrijstalen kom, ik doe wat azijn op een papiertje en wrijf daarmee de binnenkant van de kom schoon
- Aangezien ik dan toch een fles azijn tevoorschijn heb gehaald: ik doe in twee limonadeglazen elk een scheutje azijn, aanvullen met heet water en daar zet ik de losse gardestukjes van mijn mixer in. Dat laat ik zo een paar minuten staan.
- Ik scheid de eieren en zorg ervoor dat er absoluut geen eigeel bij het eiwit komt. Ik breek de eieren ook boven een apart bakje, pas als ik zeker weet dat het eiwit 'schoon' is gooi in het in de grote kom waarin ik het ga kloppen.
- Gardes uit de glazen halen en beetje droogschudden
- Piepklein snufje zout bij het eiwit gooien
- Eiwitten op hoge snelheid opkloppen en pas als je er mooie pieken in kunt trekken, dan pas de poedersuiker erbij, in kleine beetjes tegelijk.
- Doorgaan met kloppen tot je de kom met eiwit ondersteboven kunt houden en dat er dan niets uitdruipt. Indien durfal: boven je hoofd houden. :)

Mocht je, om wat voor reden dan ook, je kom niet willen schoonvegen met azijn, die er dan een drupje van bij je eiwit voor het kloppen. Het zuur helpt bij het stijf worden. :)

Lukt het zo denk je? :) Klinkt misschien als veel gedoe, maar da's altijd wanneer je iets helemaal uitschrijft. :+

Ik maak in elk geval graag en vaak pavlova's! Kleintjes dan wel, eenpersoonsporties. Beetje slagroom erop, en het fruit dat ik toevallig bij de hand heb en klaar is kees.
Zoals deze, van een tijdje geleden, gewoon voor zomaar:
[ afbeelding ]

Hou er wat kerst betreft trouwens wel rekening mee dat 'grote' pavlova's heel fraai zijn als ze nog intact zijn, maar het wordt een slagveld zodra je ze aansnijdt. Kleine pavlova's hebben dat probleem niet zo. :)
Geen idee of het door jouw tips komt, maar ik heb twee mooie pavlova's in de oven staan O+

Bedankt dus!
pi_147797661
*O* ^O^
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator zondag 21 december 2014 @ 12:47:19 #185
5428 crew  miss_sly
pi_147797694
Wat een prachtige pieken kon ik er in trekken O+ Nog nooit zo goed gelukt.
Nu wil ik alleen wel echt een keukenmachine/mixer, want met de handmixer mix je je echt spierpijn :D
pi_147799728
De koolraap-preisoep is iets steviger dan ik in gedachten had :+

pi_147799856
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 12:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Geen idee of het door jouw tips komt, maar ik heb twee mooie pavlova's in de oven staan O+

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Bedankt dus!
Gebruik jij geen bakpapiertjes?
  Moderator zondag 21 december 2014 @ 14:02:30 #188
5428 crew  miss_sly
pi_147799912
quote:
11s.gif Op zondag 21 december 2014 14:00 schreef Myraela het volgende:

[..]

Jawel, in dit geval uitgeknipt op circa 24 cm diameter zodat ik wist hoe ik het moest uitstrijken tot het juiste formaat :)
  zondag 21 december 2014 @ 14:02:38 #189
45206 Pietverdriet
pi_147799916
quote:
11s.gif Op zondag 21 december 2014 14:00 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ben ik gek of zie ik op de tweede foto bakpapier?
pi_147799917
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 13:56 schreef essnhills het volgende:

[ afbeelding ]
:D
pi_147802009
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 14:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Jawel, in dit geval uitgeknipt op circa 24 cm diameter zodat ik wist hoe ik het moest uitstrijken tot het juiste formaat :)
Oh zo. :D
pi_147802208
De witte chocolade panna cotta met sinaasappelgelei is iig wel heel mooi gelukt :)

En straks met Kerst komen er dus nog gekarameliseerde pecannoten op :)
pi_147802276
Zien er mooi uit, miss_sly! Ik heb mijne ook vast gisteren gemaakt. Zes kleintjes. Recept van Nigella Lawson, en de tips van minilot. Zijn iets bruiner geworden dan ik had gehoopt, maar voor een eerste keer ben ik niet ontevreden (al weet ik nog niet hoe ze smaken). Geen foto, en ze staan al in de vriezer, hopelijk denk ik er vrijdag aan om een foto te maken.
pi_147802295
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 13:56 schreef essnhills het volgende:

[ afbeelding ]
:D
pi_147802311
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 14:55 schreef essnhills het volgende:
De witte chocolade panna cotta met sinaasappelgelei is iig wel heel mooi gelukt :)

[ afbeelding ]

En straks met Kerst komen er dus nog gekarameliseerde pecannoten op :)
Prachtig!
  Moderator zondag 21 december 2014 @ 15:13:28 #196
5428 crew  miss_sly
pi_147803007
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 14:56 schreef Bleie het volgende:
Zien er mooi uit, miss_sly! Ik heb mijne ook vast gisteren gemaakt. Zes kleintjes. Recept van Nigella Lawson, en de tips van minilot. Zijn iets bruiner geworden dan ik had gehoopt, maar voor een eerste keer ben ik niet ontevreden (al weet ik nog niet hoe ze smaken). Geen foto, en ze staan al in de vriezer, hopelijk denk ik er vrijdag aan om een foto te maken.
Ik heb onverwacht surprise-bezoek van mijn familie gehad voor mijn verjaardag morgen O+
Ze staan nu af te koelen, hoewel de ene die ik in de stoomoven heb gebakken minder mooi is geworden dan de andere. Misschien maak ik die nog een keer, voor het mooi. Snoepen we de mislukte zo op :P
pi_147803425
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 15:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb onverwacht surprise-bezoek van mijn familie gehad voor mijn verjaardag morgen O+
Ze staan nu af te koelen, hoewel de ene die ik in de stoomoven heb gebakken minder mooi is geworden dan de andere. Misschien maak ik die nog een keer, voor het mooi. Snoepen we de mislukte zo op :P
Wat leuk! En alvast gefeliciteerd!

Ik zat ook al half te denken om deze vast op te snoepen, en nieuwe te maken voor kerst, maar ik vind t wel goed zo.
  Moderator zondag 21 december 2014 @ 17:39:22 #198
5428 crew  miss_sly
pi_147808853
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2014 15:22 schreef Bleie het volgende:

[..]

Wat leuk! En alvast gefeliciteerd!

Ik zat ook al half te denken om deze vast op te snoepen, en nieuwe te maken voor kerst, maar ik vind t wel goed zo.
Dank je! Was de leukste verjaardag in jaren O+

We hebben de mislukte opgesnoept. Helaas is hij in de stoomoven (die ik uiteraard zonder stoom gebruikt heb) net iets te vochtig geworden en ingestort. Het was ook deels een heerlijk luchtige cake geworden :D
Dus ik maak nog een nieuwe, misschien wel gewoon donderdagochtend. De smaak was goed in ieder geval

De kip-champignonragout die ik gemaakt heb , is in ieder geval perfect gelukt! Hij smaakt heerlijk. Zometeen in de vriezer en dan woensdagavond of donderdagochtend eruit.

Nog kleine pasteibakjes kopen ergens...iemand een goede tip?
pi_147810080
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2014 17:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dank je! Was de leukste verjaardag in jaren O+

We hebben de mislukte opgesnoept. Helaas is hij in de stoomoven (die ik uiteraard zonder stoom gebruikt heb) net iets te vochtig geworden en ingestort. Het was ook deels een heerlijk luchtige cake geworden :D
Dus ik maak nog een nieuwe, misschien wel gewoon donderdagochtend. De smaak was goed in ieder geval

De kip-champignonragout die ik gemaakt heb , is in ieder geval perfect gelukt! Hij smaakt heerlijk. Zometeen in de vriezer en dan woensdagavond of donderdagochtend eruit.

Nog kleine pasteibakjes kopen ergens...iemand een goede tip?
Fijn dat de smaak goed was!

Volgens mij had de AH kleine pasteibakjes in kerstvormpjes.
  Moderator zondag 21 december 2014 @ 19:19:08 #200
5428 crew  miss_sly
pi_147812810
Het invriezen van mijn pavlova: hoe verpak ik hem? In aluminiumfolie? niet? geen huishoudfolie, lijkt me, want dan kan er vocht bijkomen en dan zakt ie alsnog in, lijkt me?

Ik kan niets vinden via google, alleen dat je het tot 5 dagen in een luchtdichte doos zou kunnen bewaren. Heb ik ook niet, maar dat dus :)
pi_147813157
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 19:19 schreef miss_sly het volgende:
Het invriezen van mijn pavlova: hoe verpak ik hem? In aluminiumfolie? niet? geen huishoudfolie, lijkt me, want dan kan er vocht bijkomen en dan zakt ie alsnog in, lijkt me?

Ik kan niets vinden via google, alleen dat je het tot 5 dagen in een luchtdichte doos zou kunnen bewaren. Heb ik ook niet, maar dat dus :)
Ik heb ze in huishoudfolie, maar volgens het recept moet het ook in een luchtdichte doos. Hmm, zouden ze dan alsnog aan het verpieteren zijn?
  Moderator zondag 21 december 2014 @ 19:29:13 #202
5428 crew  miss_sly
pi_147813229
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2014 19:27 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ik heb ze in huishoudfolie, maar volgens het recept moet het ook in een luchtdichte doos. Hmm, zouden ze dan alsnog aan het verpieteren zijn?
Ik weet het niet, ik twijfel nogal. Nou moet ik donderdagochtend toch nog een laag maken, dus op zich....maar het zou wel jammer zijn, hij is zo prachtig gelukt O+
pi_147838853
Oke, help!

Mijn ouders drinken geen alcohol. Prima. Vroeger dronken we altijd druivensap bij het kerstdiner, dus dat krijgen ze nu ook. Wit als wij witte wijn drinken. En rood als we rode wijn drinken (lief en ik drinken wel wijn).

Voor het dessert heb ik een wijn met bubbels. :9 Het dessert is stoofpeertjes, creme anglaise en crumble.
Wat kan ik mijn ouders voor een alternatief schenken?
  maandag 22 december 2014 @ 12:58:38 #204
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_147838955
Jip en Janneke Champagne van de Hema :')
pi_147838966
quote:
2s.gif Op maandag 22 december 2014 12:55 schreef Lonaa het volgende:
Oke, help!

Mijn ouders drinken geen alcohol. Prima. Vroeger dronken we altijd druivensap bij het kerstdiner, dus dat krijgen ze nu ook. Wit als wij witte wijn drinken. En rood als we rode wijn drinken (lief en ik drinken wel wijn).

Voor het dessert heb ik een wijn met bubbels. :9 Het dessert is stoofpeertjes, creme anglaise en crumble.
Kinder champagne :P
pi_147839006
:P

Daar had ik zelf ook al aan zitten denken ja.
  maandag 22 december 2014 @ 15:37:39 #207
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_147844506
quote:
Oke, help!

Een glaasje glührodedruivensap? :) En er zijn best lekkere dubbeldruivensappen (maar ik woon in Dubai, het kan zijn dat wij een wat ruimere sortering hebben ;) ).
pi_147853581
Nou, het heeft even geduurd maar het kerstdiner voor huize Zwarte Rand ligt ook min of meer vast :)

Amuse
Balsamicocrême en cranberrypaté in een rolletje van Italiaanse pancetta

Voorgerecht
Krachtig getrokken en gebonden kippensoep met kastanjechampignons

Tussengerecht
Met geitenkaas omhulde plakjes appel en bacon in kransjes van krokant deeg

Hoofdgerecht
Trio van gestoofde kangaroe, gebraden wild zwijn en rosé gebakken hert op een bedje van gekruide aardappelpuree

Tussengerecht
Penna cotta afgewisseld met aardbei, pistachenoten en chocolade

Dessert
Tiramisu met muntijs en chocoladesaus

:9

Probleem is wel dat het de 24e op tafel moet staan en ik morgen en overmorgen de hele dag moet werken :X Maar goed, het is opzich allemaal niet verschrikkelijk veel werk en het zijn op de penna cotta na bekende gerechten. En ik moet er nog even wat goede bieren bij selecteren.

[ Bericht 1% gewijzigd door BlackLining op 22-12-2014 23:12:37 ]
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_147854147
Ik heb net de muffins gebakken en ze zijn goed gelukt, heerlijk luchtig :9

Nu even laten afkoelen en straks vullen met ijs :)
pi_147854956
Er ging toch iemand panna cotta maken? Wil dat een beetje met bewaren? Ik wil in glaze bakjes een laagje pannacotta, dan een laagje chocolade, laagje pannacotta, laagje aardbei, laagje pannacotta en dan een laagje verkruimelde pistachenootjes maken. Ik vrees dat ik dat het beste de ochtend van de 24e kan doen, bakjes in de vriezer, dan gaan werken, bij thuiskomst (4 uur) bakjes uit de vriezer en in de koelkast en dan zou het zo rond een uur of 9 wel te vreten moeten zijn denk ik?
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_147855097
In 1 ovhtend? Je moet toch steeds nieuwe porties panna cotta maken en het laagje laten stollen?
pi_147855568
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 20:59 schreef BlackLining het volgende:
Er ging toch iemand panna cotta maken? Wil dat een beetje met bewaren? Ik wil in glaze bakjes een laagje pannacotta, dan een laagje chocolade, laagje pannacotta, laagje aardbei, laagje pannacotta en dan een laagje verkruimelde pistachenootjes maken. Ik vrees dat ik dat het beste de ochtend van de 24e kan doen, bakjes in de vriezer, dan gaan werken, bij thuiskomst (4 uur) bakjes uit de vriezer en in de koelkast en dan zou het zo rond een uur of 9 wel te vreten moeten zijn denk ik?
ik zou het de dag van te voren maken en niet in de vriezer doen. Als je meerdere laagjes wilt maken moet eerst het laagje er onder al een beetje zijn opgestijfd.

Eventueel zou je dan de dag ervoor een laagje panna cotta kunnen doen, ongeveer anderhalf tot 2 uur wachten (dan is het denk ik wel voldoende opgestijfd om het volgende laagje er voorzichtig op te gieten) weer wachten en afhankelijk van hoe laat het dan is laagje nummer 3 erop. 's Ochtends dan laagje nummer 4, gewoon in de koelkast zetten, laagje nummer 5 direct bij thuiskomst om 4 uur en weer in de koelkast. 5 uur is meer dan genoeg om op te stijven.

Gewoon na iedere laag de koelkast in.

Ik maak het met 2 laagjes. Als de sinaasappel stijf genoeg is doe ik de panna cotta erop. Gewoon de dag van te voren en afgedekt in de koelkast. *O* :z
pi_147855717
En ik heb geen idee wat die *O* en :z in mijn vorige post doen maar mn mobiel werkt niet mee dus weghalen lukt niet :+
  maandag 22 december 2014 @ 21:17:22 #214
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147855773
Die panna cotta gewoon in de koelkast bewaren, wordt niet lekkerder van de vriezer
pi_147858648
De muffins gevuld met ijs.

Ze staan nu weer in de vriezer. Morgen pure chocola er over smelten en misschien met behulp van een sjabloontje een ster of kerstboom erop strooien van witte chocoladeschaafsel of poedersuiker.

Wat denken jullie dat beter past? Ik serveer deze samen met de witte chocolade panna cotta met sinaasappelgelei en gekarameliseerse pecannoten.

[ Bericht 27% gewijzigd door essnhills op 22-12-2014 22:18:12 ]
pi_147863247
Ik zou poedersuiker gebruiken, anders is het wel erg veel chocolade
Ze hebben wel zo'n bergje aan de bovenkant dus ik weet niet of dat goed zou werken? :P
Persoonlijk vind ik dat een erg naar muffintje, ik haat ijs tegen mijn tanden :D Doet pijn
pi_147882621
quote:
Oke, help!

Ame, gewoon bij de supermarkt te koop.

"Amé is een subtiel zoete, lichtbruisende vruchtendrank van natuurlijk bronwater, vruchtensap en kruiden. Amé past perfect bij speciale gelegenheden als alternatief voor wijn, thuis of om te delen met vrienden. "
pi_147884504
Zo, hèhè! Begonnen met het maken van de eerste dingen. Al af: de cranberry/appelcompote (met kaneel en steranijs), de chili-jam en de zoute toffee. Nu maar weer eens de deur uit voor de volgende batch boodschappen :)
  dinsdag 23 december 2014 @ 18:16:13 #219
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_147887147
Ik ben ook gestart met de eerste dingen. De vegetarische jus is klaar en het zeezoet/honingijs ook :Y) Nu even nadenken of ik al meer kan maken, aangezien ik morgen de hele dag+avond weg ben..
  dinsdag 23 december 2014 @ 18:33:46 #220
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_147887617
Hier zijn de plannen eindelijk definitief, dit jaar vooral geen stress.

Kerstavond komen mn schoonouders gourmetten bij ons :+
Eerste kerstdag met mn ouders uiteten
Tweede kerstdag naar mn andere schoonpa

Volgend jaar wil ik uitgebreid bij ons, blijf dus meelurken voor alle heerlijke dingen die hier voorbij komen!

~:) ~:) ~:)
pi_147889447
Ik zoek een voorgerecht!
Een ander zusje maakt het 2e gerecht (= tussengerecht) met vis.
De culsoep heb ik vorig jaar al gemaakt. Wil best een soep doen hoor maar dan liever geen soep waar ik een blender voor nodig heb.
Of dus een voorgerecht met vlees of vega. Maakt niet uit, familie lust alles wel.
Heb alleen nog maar rucola in huis gehaald voor het geval ik het morgen nodig heb en het op is :').
Carpaccio heb ik aan gedacht maar vind ik beetje 'simpel'.

Help me alsjeblieft :)
  dinsdag 23 december 2014 @ 19:26:44 #222
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147889623
Kipfilet of kalsoester plat slaan of dun snijden. Beetje witte peper erop, geen zout.
Blaadje salie (liefst vers, anders klein beetje gedroogde) erop leggen, plakje parmaham erop leggen, oprollen, prikkertje erdoor.
Lekker bakken in de pan en als het klaar is pan afbluffen met wat marsala of witte wijn.
Beetje rucola of veldsla erbij, klaar
  dinsdag 23 december 2014 @ 19:27:35 #223
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147889660
Of super lekker brood bakken, pot goeie roomboter erbij en een tete de moine met kruller op tafel zetten! ^O^
  dinsdag 23 december 2014 @ 19:42:42 #224
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_147890199
Warm knasperig brood met smeerseltjes?

Eendeborstsalade met frambozendressing?

Gebonden ossenstaartsoep met madeira
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_147890278
Heldere bospaddestoelen soep met portobello
pi_147890674
Ik heb uiteindelijk besloten mn muffins af te maken met chocolade botercreme.

Ik ben wel tevreden :)

pi_147890730

pi_147890899
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2014 19:26 schreef Molo het volgende:
Kipfilet of kalsoester plat slaan of dun snijden. Beetje witte peper erop, geen zout.
Blaadje salie (liefst vers, anders klein beetje gedroogde) erop leggen, plakje parmaham erop leggen, oprollen, prikkertje erdoor.
Lekker bakken in de pan en als het klaar is pan afbluffen met wat marsala of witte wijn.
Beetje rucola of veldsla erbij, klaar
Dit lijkt erg op het hoofdgerecht (parmigiana) dus dat is helaas geen optie. Maar thanks :)
pi_147890930
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 19:42 schreef uniekhoorn het volgende:
Warm knasperig brood met smeerseltjes?

Eendeborstsalade met frambozendressing?

Gebonden ossenstaartsoep met madeira
Heb je een recept van de eendenborstsalade? Kan wel aan gerookte eendenborst komen :)
  dinsdag 23 december 2014 @ 20:04:49 #230
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147891086
Vijgen erbij, kastanjes, blauwe kaas, eikenbladsla, veldsla, stukje brood. Balsamicoazijn met wat vijgenjam en olijfolie erdoor als dressing. Hmmmm
  dinsdag 23 december 2014 @ 20:07:54 #231
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_147891215
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2014 20:01 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Heb je een recept van de eendenborstsalade? Kan wel aan gerookte eendenborst komen :)
Nee :D Ik kan het wel opeten, dat dan wel weer :P
pi_147891943
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2014 19:56 schreef essnhills het volgende:

[ afbeelding ]
Zien er lekker uit!

Hier heeft de appie alle boodschappen bezorgd, alleen vijgen hadden ze niet, maar gelukkig waren die er wel op de markt. Mijn koelkast puilt uit. Nog geen idee hoe ik morgen de panna cotta kan laten koelen...
pi_147892227
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2014 20:01 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Is lekker, iets met eendenborst :Y
pi_147892316
Burp. Vandaag heel lastminute nog twee dingen getest voor eerste Kerstdag: varkenshaas in jagersaus (lekker) en een ijstaartje met drie gekleurde lagen homemade roomijs (groene pistache, witte kokos en bruine chocolade) met een rumglaze en een vuurwerksterretje erin :* (heeeeeeeel erg lekker!).
Overmorgen dus weer :+

En morgen om 05:30 uur op om dingen te bakken/koken want ik moet morgen ook nog naar de bios en naar de verjaardag van mijn demente oma, dus het is een beetje proppen qua tijd. *)
pi_147892504
Heb trouwens net deze rolletjes alvast gefrituurd, in suiker gerold en in een koektrommel gestopt:

http://ladyandpups.com/20(...)apper-maple-cannoli/

Nu maar duimen dat ze op tweede kerstdag nog knapperig zijn, anders opnieuw maken. Is wel erg leuk om te doen! O+
pi_147892604
We krijgen toch wel foto's te zien van jouw kerstdiner, minilot!? :@
pi_147892804
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 20:37 schreef V1z0R het volgende:
We krijgen toch wel foto's te zien van jouw kerstdiner, minilot!? :@
Da's wel de bedoeling :)
pi_147893478
Ik wil voor morgen een beetje een simpel (en goedkoop, student, ga ervan uit dat ikniks in huis heb) maar niet té alledaags recept voor kerstavond voor 2 personen. Ideeën?
pi_147893515
Bedankt jongens!
Dit wordt em :)
Morgen op zoek naar gewelde vijgen. Zal wel ff bij de AH kijken, denk dat ik daar het meeste kans heb. Anders hoop ik dat verse ook zullen volstaan.
pi_147894291
Nevermind, het wordt boeuf bourginon :)
pi_147894610
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2014 20:42 schreef minilot het volgende:

[..]

Da's wel de bedoeling :)
Top! Jij maakt altijd zulke mooie foto's (en kookt lekker, of ziet er in ieder geval altijd lekker uit) :Y
  dinsdag 23 december 2014 @ 21:31:52 #242
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147895150
Fft en Mini, ziet er heerlijk uit :9

Ik ben druk in de weer hier, bonbons maken, stoofpot staat op (10 liter pan vol :@ ), piecrust deeg alvast maken etc.
Alles wat ik kan voorbereiden is meegenomen :D
pi_147895456
Na lang twijfelen wordt het voorgerecht iets simpels en CUL-onwaardigs: ;)

- salade van veldsla en witlof met een cranberry-dressing
- lekker brood (niet zelfgebakken, ik twijfel nog over de vorm)
- creme paté (paté, room, rode port gemengd, op het laatst suiker erop en de brander erover)

Het hoofdgerecht wordt:
- Lamsrack
- spruitjes/cranberry's in sinaasappel-kaneeldressing
- geroosterde venkel
- zoete aardappelfriet

Het nagerecht wordt:
- appelsneeuw
Ik denk dat ik de vorm daarvan nog aanpas.
Onderin de glaasjes doe ik grove zelfgemaakte appelcompote. Daar bovenop laagjes van 1) opgeklopt eiwit gemengd met fijnegeblenderde appelcompote, 2) opgeklopt gezoet eiwit en 3) de fijne appelcompote.
Daarin steek ik een paar schijfjes appel die ik in een koekenpan gegaard heb met kardemom/vanille enz. voor wat meer bite. Daar verbrokkel ik misschien nog wat eiwitschuim bovenop en dan gaat daar overheen de kaneelsiroop. Met de amandelkoekjes ernaast.

Het is allemaal niet enorm culinair ingewikkeld, maar heel complexe dingen stellen mijn ouders niet echt op prijs. En ik wil ook veel aandacht aan hen kunnen besteden, dus ik moet er voor zorgen dat ik niet de hele dag in de keuken sta. Ik ben benieuwd wat ze er van vinden! :)
  dinsdag 23 december 2014 @ 23:03:32 #244
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_147900107
Hier ook al druk bezig. Kerstavond en Eerste Kerst voor totaal 20 man is wel een beetje gekkenwerk. Gisteren nog als een dolle kerstdecoraties zitten kopen en maken om de tafel van 3 meter lang op te leuken tijdens het eten. Ter illustratie:

Let niet op dat mooie dekbedovertrek, maar dat is het logeerbed bij mijn ouders :D

Momenteel liggen de bekende stoofperen met effect in de pan en zijn bijna klaar voor een voetenbadje van Port :9 De soep voor morgenavond is al gemaakt, een traditionele champignonnoensoep. Morgenochtend ga ik het dessert klaar maken zodat die 's middags af gemaakt kan worden als het afgekoeld is. De cranberries gaan morgen in de siroop zodat die donderdagochtend in de suiker gerold kunnen worden, ik twijfel nog over wanneer ik het beste de soep der soepen kan maken in verband met vervoer en voor de rest is alles volgens mij wel in huis. Morgenochtend ook nog ergens de laatste cadeau's vinden. Dus een beetje stress is er wel :D
»» Democracy is so overrated »»
pi_147904297
Klinkt goed Roeler en Lot! Echt wel culwaardig hoor ;)

Vraagje over mn eend-peer-vijgsalade: heb geen bramenjam voor de dressing, wel vijgenjam. Zou dat ook kunnen? Anders koop ik bramenjam.
En ik ga er wat grof gehakte walnoten bij doen. Past er denk wel bij :)
pi_147906910
Man man man wat een gedoe weer :') vraag me elk jaar weer af wat ik me op de hals heb gehaald :')

De panna cotta en de tiramisu staan op te stijven. Panna cotta heb ik maar versimpeld naar twee lagen, 't is wel goed :+ Morgen die afmaken, tevens rodewijnsaus en pepersaus maken en peren stoven. Het wild zwijn bak ik vast een beetje aan, als ik dat even goed dicht schroei en rosé maak zal dat wel goed blijven tot het 's avonds nog even op de grill gaat. Het hert wil ik tussen de gangen in even snel bakken, dat hoeft niet lang.

En verder, ehh.. Verder hoeft er niet zoveel eigenlijk :) alleen wel nog even naar de winkel voor extra borden :') en even een schema met de planning maken om in de keuken op te hangen.
  woensdag 24 december 2014 @ 06:54:46 #247
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147909184
Klinkt goed allemaal :Y

Ik heb alleen een rood tafelkleed en groene servetten als decoratie, gooi een paar kaarsen aan en ik vind het wel prima geloof ik :D

quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 00:35 schreef FutureFairytale het volgende:
Klinkt goed Roeler en Lot! Echt wel culwaardig hoor ;)

Vraagje over mn eend-peer-vijgsalade: heb geen bramenjam voor de dressing, wel vijgenjam. Zou dat ook kunnen? Anders koop ik bramenjam.
En ik ga er wat grof gehakte walnoten bij doen. Past er denk wel bij :)
Kan beide prima :Y
Wel beetje donkere vijgenjam? Als in, geen groene if hele lichte qua smaak, anders mis je een stukje zoetigheid en smaak erbij.
pi_147910545
Eend in de pekel: klaar!
Soep der Soepen: klaar!
Sandelhout-meringues: klaar!

-puf-

Nu even naar mijn oma.
Vanaf 12:30 weer door!

Roeler: fantastisch kitscherig! :D
  woensdag 24 december 2014 @ 09:40:39 #249
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147910579
Dit jaar ben ik vrij inspiratieloos.

Iemand een slimme tip voor een toetje met (gekocht) ijs?
The love you take is equal to the love you make.
pi_147911031
quote:
15s.gif Op woensdag 24 december 2014 09:40 schreef Lienekien het volgende:

Ik heb als onderdeel van mijn toetje vanavond een bak ijs laten smelten, op een bakplaat (met bakpapier) weer laten bevriezen, en er toen met koekjesvormpjes kerstballen e.d. uitgestoken. Nou nog hopen dat het de autorit straks overleeft.
  woensdag 24 december 2014 @ 10:06:38 #251
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147911064
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 10:05 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ik heb als onderdeel van mijn toetje vanavond een bak ijs laten smelten, op een bakplaat (met bakpapier) weer laten bevriezen, en er toen met koekjesvormpjes kerstballen e.d. uitgestoken. Nou nog hopen dat het de autorit straks overleeft.
Het idee! Ik hoop dat het lukt!

Wordt 'm niet, want ik ben koekjesvormloos.
pi_147911131
Baked alaska van maken. :D
pi_147911401
Zo deeg voor speltbrood staat te rijzen, 2 kg briseerdeeg in de koelkast, op naar de volgende taak :D
  woensdag 24 december 2014 @ 10:33:46 #254
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147911604
quote:
14s.gif Op woensdag 24 december 2014 10:09 schreef Myraela het volgende:
Baked alaska van maken. :D
Ik had 'makkelijk' moeten zeggen.
pi_147911712
Wat voor ijs? Ik heb zelf pannekoekjes en daar gooi ik wat ijs op met wat fruit en karamelsaus als toetje.
pi_147912025
Wij eten als toetje een panna cotta met citroen. Daarvoor heb ik ambachtelijke citroensiroop meegebracht uit de Provence. Maar ik kan nergens een recept vinden waarbij de panna cotta op smaak wordt gebracht met siroop. Hebben jullie enig idee hoeveel siroop ik zou moeten gebruiken op 100ml slagroom?
pi_147912049
Beetje zacht laten worden, je favoriete koekje/noga/biscotti/iets anders er doorheen kruimelen en weer invriezen.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_147912215
quote:
6s.gif Op woensdag 24 december 2014 10:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik had 'makkelijk' moeten zeggen.
Rollen in gekarameliseerde noten?
  woensdag 24 december 2014 @ 10:58:48 #259
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147912221
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 10:38 schreef V1z0R het volgende:
Wat voor ijs? Ik heb zelf pannekoekjes en daar gooi ik wat ijs op met wat fruit en karamelsaus als toetje.
We moeten het nog kopen. 8-)
  woensdag 24 december 2014 @ 10:59:45 #260
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147912250
Dank voor alle suggesties!
pi_147912449
quote:

De frambozen-ijstaart op de voorpagina van de Allerhande!
Is heel erg makkelijk en ziet er feestelijk en lekker uit, met kant-en-klaar ijs.
  woensdag 24 december 2014 @ 11:11:19 #262
318361 Bienelientjee
pi_147912520
Ik heb alle ingrediënten binnen voor mijn kerstdiner van morgen :D 8-)

~:)

Alleen nog het toetje voor vrijdag verzinnen, na het gourmetten. Maar bij onze lokale supermarkt waren heel veel dingen gewoon weg, niet eens lege vakken, gewoon weg, terwijl twee dagen ervoor er nog bergen van stonden! :|W

Ben een beetje nerveus voor mijn toetje van morgen :D Hele uitdaging voor mijn doen :D
pi_147912663
Hmmmmmmmm de vulling voor de pastei met eendenconfit en sinaasappel is verrukkelijk! :9

Zelf gekonfijte eend, Jum Jum Jum! *O*
  woensdag 24 december 2014 @ 11:21:44 #264
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_147912747
Help!

Ik sta de bietjes voor de bietjesterrine te koken. Maar kan ik verschillende kleuren bieten samen in 1 pan koken, of gaan ze dan allemaal verkleuren?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_147913395
Dit blijft een mooi topic dat ik in stilte heb gevolgd dit jaar. Mijn maagverkleining is een feit, de hechtingen zijn er net uit. Dus morgen voorzichtig wat gourmetten (kleine porties) zonder gekke kruiden, marinades ed. Ik hoop dat ieders menu lukt en het gezellig is!
  woensdag 24 december 2014 @ 12:00:15 #266
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_147913716
quote:

In een (spring)vorm een bodem maken van bastognekoek en boter. Hertog slagroomijs laten smelten en in de vorm doen. Weer in de vriezer ermee. Opdienen met een saus van warm (diepvries) fruit en slagroom. Supermakkelijk en altijd een succes.
  woensdag 24 december 2014 @ 12:03:44 #267
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_147913812
Ook hier staat een pavlovabodem in de oven. De beschrijving van Minilot is echt foolproof. Was nog wel even zweten met eieren scheiden. Er waren 2 eitjes verloren gedaan en ik had er maar zeven (manlief had zin in gekookte eitjes, niet zo handig), ik heb er nu eentje gemaakt met 5. Dat lijkt me evengoed wel genoeg voor 5 personen. Ik doe er passievrucht op en mango.
  woensdag 24 december 2014 @ 12:11:20 #268
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_147914008
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:21 schreef MutedFaith het volgende:
Help!

Ik sta de bietjes voor de bietjesterrine te koken. Maar kan ik verschillende kleuren bieten samen in 1 pan koken, of gaan ze dan allemaal verkleuren?
Ik zou het niet gokken, zeker als je oranje erbij hebt.
pi_147914201
Zo, de sinaasappel voor de panna cotta staat op te stijven, de karamel zit over de pecannoten, straks de rosbief braden, de witte chocolade panna cotta maken en de venkel-hazelnootsoep. Alles ligt op schema :)
  woensdag 24 december 2014 @ 12:34:50 #270
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147914697
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:00 schreef Aventura het volgende:

[..]

In een (spring)vorm een bodem maken van bastognekoek en boter. Hertog slagroomijs laten smelten en in de vorm doen. Weer in de vriezer ermee. Opdienen met een saus van warm (diepvries) fruit en slagroom. Supermakkelijk en altijd een succes.
Smelten, is dat tot een papje? Dat wordt toch nooit wat als het weer bevriest?
  woensdag 24 december 2014 @ 12:40:53 #271
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147914902
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:08 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

De frambozen-ijstaart op de voorpagina van de Allerhande!
Is heel erg makkelijk en ziet er feestelijk en lekker uit, met kant-en-klaar ijs.
Ziet er goed uit, alleen een beetje veel voor drie personen... :)
pi_147915052
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ziet er goed uit, alleen een beetje veel voor drie personen... :)
dan maak je een kleine hoeveelheid?
pi_147915219
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Smelten, is dat tot een papje? Dat wordt toch nooit wat als het weer bevriest?
Gewoon laten smelten tot het zacht genoeg is om te vormen, maar niet helemaal gesmolten.
pi_147915257
Hier staat alles klaar voor vanavond, alleen nog wat laatste dingen op locatie doen. Nu kan ik weer rustig ademhalen.

Gisterenavond was ik kei moe, liet ik de taartbodem vallen. :') Toen had ik het even helemaal gehad. Maar nu toch netjes op tijd alles klaar.
  woensdag 24 december 2014 @ 12:50:38 #275
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147915267
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:44 schreef computergirl het volgende:

[..]

dan maak je een kleine hoeveelheid?
Ik wil niet flauw doen, maar dat is gewoon niet handig gezien hoeveelheden en vormen.
  woensdag 24 december 2014 @ 12:52:31 #276
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147915342
quote:
14s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:49 schreef Myraela het volgende:

[..]

Gewoon laten smelten tot het zacht genoeg is om te vormen, maar niet helemaal gesmolten.
Dat idee had ik al. Ik ga deze eens serieus overwegen. We doen nog een keertje boodschappen, vandaag.
pi_147916677
Zalm pastei is klaar! :) speltbrood 1 net uit de oven, speltbrood 2 in de oven

3 vullingen voor de pasteien klaar, nog twee te gaan! En de toetjes en de brandade
pi_147917595
quote:

Als je het heel simpel wilt: een bolletje kant-en-klaar ijs met een stukje brownie (uit zo'n pak waar je alleen water aan toe hoeft te voegen).

Of je bakt schijfjes appel in de pan met een lekkere amandellikeur en wat kaneel en basterdsuiker, en daar serveer je een bolletje ijs bij. Je kunt er ook nog gehakte amandelen over doen.
pi_147918585
Dankzij Roeler in dit topic herinnerde ik me gelukkig tijdig (als in: vandaag :') ) dat een beeetje een decoratieve tafel ook wel leuk is, dus net wat spul voor een 'centerpiece' gehaald: verschillende takken, kleine vogeltjes en kleine koperen windlichten waar kaarsjes in kunnen. Daar steek ik dan nog wat besuikerde rozemarijntakken in en klaar is kees.
Nu weer verder koken. :)
pi_147920313
Ons menu... niet zo heel bijzonder, maar goed:

Voorgerecht:
- Coquilles met gnocchi in een beurre blanc saus
- Meloen met ham op een bedje van veldsla

Tussengerecht/soep:
- Heldere rundvleesbouillon
- Romige tomatensoep met basilicum

Hoofdgerecht:
- Runderhaas met rodewijnsaus
- Varkenshaas met champignonsaus

Met: verse Vlaamse friet, stoofpeertjes, 'standaard' salade, tutti frutti en sperziebonen

Nagerecht:
- Stroofwafelcoupe (vanille ijs, kaneelijs, karamelfugde, romige karamelsaus, slagroom, stroopwafel, munt)
- Ijstaart
  woensdag 24 december 2014 @ 15:31:03 #281
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_147920794
Ons menu, eigenlijk alles al eens eerder gemaakt. Het was de bedoeling dat het stressvrij zou zijn, maar toch blijft het een gedoe.

Voor
Garnalen met mango en citroendressing

Hoofd
Indiase lamsbout
Indiase bloemkool
Garam masala aardappeltjes

Toe
Bananencaramelijs
Zuurzakijs
Chocoladespekkoeklikeurijs

(ijs is gemaakt, de lamsbout gemarineerd. De rest op de dag zelf, maar moet te doen zijn)
pi_147920972
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 15:31 schreef RobinOok het volgende:
Ons menu, eigenlijk alles al eens eerder gemaakt. Het was de bedoeling dat het stressvrij zou zijn, maar toch blijft het een gedoe.

Voor
Garnalen met mango en citroendressing

Hoofd
Indiase lamsbout
Indiase bloemkool
Garam masala aardappeltjes

Toe
Bananencaramelijs
Zuurzakijs
Chocoladespekkoeklikeurijs

(ijs is gemaakt, de lamsbout gemarineerd. De rest op de dag zelf, maar moet te doen zijn)
Robin, ik maak morgen ook je indiase bloemkool! :D
pi_147921161
Wat doen jullie voor entertainment eigenlijk?

Ik zet gewoon films klaar en wat cabaretshows, heb afhakers dus bordspellen kan niet :{
  woensdag 24 december 2014 @ 15:45:36 #284
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_147921359
Leuk om al die menu's te zien :)

Toch blij dat ik dit jaar zelf niet hoef te koken. Morgen lekker uit eten en vrijdag naar mijn moeder voor een klassiek Engels menu :)
pi_147921650
De crème brulee staat klaar en de hachee(met gember en five spice) staat op.
Morgen eerst werken en daarna door naar schoonouders. Daar hoef ik niets te doen 8-)
Tweede kerstdag nog kip en lamsbout maken. De groente doe ik dan ook, spruitjes en rode kool. Ik bak er nog aardappelkroketten bij, lekker makkelijk :6
Ik verwacht dat we nog een paar dagen restjes kunnen eten :P
pi_147921739
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 15:40 schreef V1z0R het volgende:
Wat doen jullie voor entertainment eigenlijk?

Ik zet gewoon films klaar en wat cabaretshows, heb afhakers dus bordspellen kan niet :{
http://www.google.nl/search?q=victorian+parlour+games O+
pi_147921800
Vanavond:
Rollade gevuld met ham en kaas
Beenham met honingmosterdsaus
Aardappeltjes met kruidenboter en spek
Salade

Morgen:
Salade van eendenborst, vijgen, peer en walnoten
Mixed fish plate
Saltimbocca alla parmigiana, boontjes met spek omwikkeld, gratin torentjes, aardappelkroketjes, stoofpeertjes, salade en gesmoorde witlof
Frambozenijstaart

Hier zit geen logica in maar ieder van de familie is verantwoordelijk voor een gerecht (nou ja, 4 van de 10 :P) en dit wordt het dus. Maakt ons niet uit :D

2e Kerstdag:
Uitgebreid brunchen met vriendin
's Avonds roomboterpasteitjes met wilde paddenstoelenragout
pi_147922259
Zojuist de runderrollade uit de over gehaald (is nu buiten aan het afkoelen). Vanavond deze soep maken. Niet zo speciaal dus.

Hoofd- en nagerechten worden wel door anderen verzorgt. :P
pi_147922913
Kintaro UI ^O^
quote:
:D Six degrees of Kevin Bacon
  woensdag 24 december 2014 @ 16:55:01 #290
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147923546
Leuke menu's allemaal!

Als ik vanavond klaar ben post ik even mijn menu's :D
1e, 2e en 3e kerstdag koken hier. Druk, maar heerlijk om te doen O+
pi_147924520
Zo, net in de supermarkt in Oostenrijk geweest en het gaat het volgende worden.
Vooraf: een soepje met backerbsen
Hoofdgerecht: Huftsteak met rosti en salade
Na: pannenkoek met ijs.

Ondanks dat de huftsteak eigenlijk wel een rode wijn verdient komt er gewoon een gruner veltliner bij.

Weet niet precies wat voor steak de huftsteak is, maar het zag er smakelijk uit en ik ga hem gewoon als een biefstuk bakken, dan komt het vast goed.

2e kerstdag ga ik pizza afhalen bij de pizzatent tegenover het appartement.
pi_147924682
Vanavond:
carpaccio
sea food platter
crepes

1e kerstdag
gourmet
panna cotta

2e kerstdag
konijn gestoofd
aligot
spruiten gewokt
peren
toetje: coupe colonel

We hebben 2e kerstdag ook nog een lunch bij mijn zwager. Om de kilo's enigzins binnen de perken te houden geen voorgerecht. Het konijn staat al in water + azijn klaar. Morgen begin ik met stoven. Daar is 2e kerstdag geen tijd voor.
pi_147925525
Heb ik weer, zit even de huftsteak te googelen, blijkt het toch niet gewoon even kort aanbraden en nagaren te zijn.
Aangezien de slager 4 stukken te weinig vond en een vijfde plak sneed heb ik er 1 over,
straks maar even 2 manieren uitproberen.

manier 1. alle zout en peper op 1 kant, daar op bakken en de andere kant kort aanbraden.
manier 2. kort aan beide kanten aanbraden en dan 25 minuten op 80 graden doorgaren

ik hoop dat manier 1 het lekkerste is, die 2 elektrische pitten hier zijn niet optimaal om lang op te koken in de keuken van 1 bij 1 meter.
  woensdag 24 december 2014 @ 18:04:01 #294
318361 Bienelientjee
pi_147925742
Ik kan alles op de dag zelf maken. Morgen lekker in de keuken dus! Zit weinig extreems in mijn diner qua tijd. Alleen het toetje duurt het langst. :D

Zit nu alleen nog te verzinnen hoe ik de tafel ga versieren! En qua servies enzo. Maar gaat allemaal lukken. Vooralsnog loopt alles volgens planning! 8-)
  woensdag 24 december 2014 @ 18:04:35 #295
45206 Pietverdriet
pi_147925756
Huftsteak is waar ze in NL kogelbiefstuk uit snijden
pi_147925897
Dank piet, dat maakt het makkelijker
pi_147925957
Kun je dan niet au bain ze laten garen? Af en toe wat heet water toevoegen.
  woensdag 24 december 2014 @ 18:12:48 #298
45206 Pietverdriet
pi_147925995
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:09 schreef Soohr het volgende:
Dank piet, dat maakt het makkelijker
Hoewel de kans dat je in NL kogelbiefstuk krijgt in de supermarkt als het er op staat niet zo heel groot is
pi_147926481
Eten voor straks klaar! :D Hele auto vol

- pompoenpastei
- pastei met gestoofde runderwang
- zalm pastei

*O*

Hup de oven in straks!
pi_147926902
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:27 schreef Zo-is-dat het volgende:
Eten voor straks klaar! :D Hele auto vol

- pompoenpastei
- pastei met gestoofde runderwang
- zalm pastei

*O*

Hup de oven in straks!
ben dol op pastei (alles met bladerdeeg) O+. Jaloers hoor, eet heel erg smakelijk!
pi_147932078
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Huftsteak is waar ze in NL kogelbiefstuk uit snijden
Even kort gebakken en de Huftsteak is heerlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')