SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn kerstmenu tot nu toe:
Amuse: Calamares met citroen/knoflook-dip (nog nooit calamares bereid)
+ sauvignon blanc
Soep: Noedelsoep met rundvlees
+ merlot?
Koud voorgerecht: ?? (iets lichts waarschijnlijk)
Aperitief: ??
Warm voorgerecht: mini-loempia met eendenborst en rode wijnsaus(cabernet?) (nog nooit gemaakt)
Hoofdgerecht: Gevulde(gedroogd fruit en paddestoelen) kalkoenfilet met bacon, kogelbiefstuk met jachtsaus.
Bijgerecht: Ovenaardappeltjes met ei, zuurkoolsalade, nog iets van groente (denk iets van rauwe witlof)
+ rosé (?)
Dessert: ??
Na: Drankjes en borrelhapjes. Kaas, nootjes, wijn, bier, droge worst...
Ik zoek dus nog een paar gerechten en alle voorstellen wat betreft wijnen bij de gerechten omdat ik daar niet heel goed mee ben. Het hoofdgerecht staat ook nog open voor verandering maar dan moet ik iets tegenkomen waarvan ik het aandurf om te maken en waarvan ik weet dat de kieskeurige eters het lusten.
En ook desserttipsHet liefst makkelijk en niet te zwaar of te zoet
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
Konijn is niet heel zwaar dus zelfs met z'n tweeën kan een hele ook wel, afhankelijk van hoeveel je er omheen doet.quote:Op vrijdag 12 december 2014 22:09 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Hoi
Ik wil misschien konijn gaan maken met kerst. Maar we zijn met zijn tweeën dus een heel konijn is misschien teveel, kan ik dan beter konijnenbout nemen?ik heb het ook nog nooit gemaakt. Heb het ook pas twee keer gegeten dus weet alleen dat ik het lekker vond vooral in Maastricht (op maastrichtse wijze ofzo). Dus heb ook al wel gezocht naar zo'n recept. Iemand nog ideeën daarover?
Dankje ik hou het even in overwegingquote:Op vrijdag 12 december 2014 22:49 schreef V1z0R het volgende:
[..]
Konijn is niet heel zwaar dus zelfs met z'n tweeën kan een hele ook wel, afhankelijk van hoeveel je er omheen doet.
Ken zelf niet de zuidelijke/Belgische bereiding maar doe het zelf met veel verse kruiden en donker bier en zou het sowieso met iets als ham doen. (of zwienehackse)
Hoe bereid je dat verder danquote:Op vrijdag 12 december 2014 22:49 schreef V1z0R het volgende:
[..]
Konijn is niet heel zwaar dus zelfs met z'n tweeën kan een hele ook wel, afhankelijk van hoeveel je er omheen doet.
Ken zelf niet de zuidelijke/Belgische bereiding maar doe het zelf met veel verse kruiden en donker bier en zou het sowieso met iets als ham doen. (of zwienehackse)
Benadering:quote:Op vrijdag 12 december 2014 23:00 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Hoe bereid je dat verder dan
Zoiets? http://chickslovefood.com(...)-en-pistachenootjes/quote:Op zondag 14 december 2014 11:00 schreef miss_sly het volgende:
Er is me gevraagd om ook voor een frisse salade als bijgerecht te zorgen. Ik kan natuurlijk best iets basics maken, maar heeft iemand misschien een idee voor een salade met wat meer kerstsfeer?
Ja, zoiets! Niet te vreemd, maar wel extra feestelijk!quote:Op zondag 14 december 2014 11:19 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Zoiets? http://chickslovefood.com(...)-en-pistachenootjes/
Of iets met sinaasappel en een kruidige dressing?
Weet je al hoe het nou zit met de baktijd van kleine pavlova's tov 1 grote?quote:Op zondag 14 december 2014 17:29 schreef Bleie het volgende:
Ik heb ook de laatste knopen doorgehakt, en vast een bestelling bij de Appie geplaatst voor de 23ste. Kan ik nog aanvullen, maar dan krijg ik in elk geval dan mijn boodschappen, en hoef ik niet in de kerstdrukte de winkel in. En omdat ik er toch langs kwam vandaag bij de Turk alvast rozenwater en granaatappelsiroop gehaald voor mijn toetje op Tweede Kerstdag. Ik ga een hoop in de keuken staan.
Kerstavond
alleen een toetje: chocolade-ijs (als het lukt uitgestoken in vormpjes), panna cotta en kleine luikse wafeltjes
Eerste Kerstdag
Vooraf: paddenstoelensoep (en eierpaddenstoeltjes voor de kinderen)
Hoofd: gestoofde konijnenbout, met rode kool, appelmoes en aardappelgratin
Toe: kleine peren-tarte tatins (met ijs, als dat over is)
Tweede Kerstdag
Vooraf: gecombineerd met de borrel: Turks brood met humus, baba ganoush e.d.
Hoofdgerecht: Zoetzure vis (recept van Ottolenghi), met couscous, Marokkaanse spinazie en zoete worteltjes
Toe: kleine pavlova's met vijgen (als ik die kan vinden...), granaatappel, honing en rozenwater
Ik zou het zonder sausje doen.quote:Op zondag 14 december 2014 19:23 schreef essnhills het volgende:
Ik heb vanavond ook weer een gerechtje uitgeprobeerd. Voor het eerst mijn stoompan gebruikt![]()
Met Kerst wil ik dit met zalm gaan doen, maar goed, we hadden nou eenmaal nog witvis in de vriezer liggen dus dat eerst maar opgemaakt.
Ik had de vis gekruid met peper, zout en dille en dat een paar minuutjes gestoomd.
Ik heb het geserveerd op een bedje van geroerbakte bladspinazie en met aardappelkoekjes![]()
Het oorspronkelijke idee was om er nog een sausje bij te doen, maar ik zou echt niet weten wat en zo was het eigenlijk ook erg lekker en niet droog oid waardoor een sausje echt nodig zou zijn. Iemand toevallig een briljant idee?
Nu nog even overleggen met m'n tante of zij dit gerecht ook een goed idee vindt, al is zij wel een zalmliefhebber dus dat moet te onderhandelen zijn
Hmm, ja ik vond het dus zo ook eigenlijk wel bestquote:Op zondag 14 december 2014 19:39 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik zou het zonder sausje doen.
En nee, baktijd van pavlova's moet ik nog opzoeken. En ook hoeveel eieren ik eigenlijk moet hebben voor vijf of zes van die dingen. Heb ik nog tijd genoeg voor.
Is het vlees ingevroren geweest?quote:Op zondag 14 december 2014 19:52 schreef Myraela het volgende:
Vandaag geoefend voor de beef wellington, maar dan met varkenshaas want anders was het niet te betalen.
Nieuwe oven, dus is sowieso nog een beetje wennen. Varkenshaas was perfect, maar het bladerdeeg was te licht en vochtig onderin. Nu moet de echte beef Wellington natuurlijk langer in de oven, dus over de kleur aan de bovenkant maak ik me niet druk.
Maar heeft iemand tips om het vocht onder te verminderen?
Gezocht op beef wellington soggy bottomquote:Op zondag 14 december 2014 19:52 schreef Myraela het volgende:
Vandaag geoefend voor de beef wellington, maar dan met varkenshaas want anders was het niet te betalen.
Nieuwe oven, dus is sowieso nog een beetje wennen. Varkenshaas was perfect, maar het bladerdeeg was te licht en vochtig onderin. Nu moet de echte beef Wellington natuurlijk langer in de oven, dus over de kleur aan de bovenkant maak ik me niet druk.
Met een hartige taart prik ik om die reden altijd met een vork gaatjes in de bodem.quote:Op zondag 14 december 2014 19:52 schreef Myraela het volgende:
Nee. Vlees wel even kort gebakken, wat peper en zout. Champignonmengsel was wel wat vochtig. En ik had spek door de champignons, in plaats van alles te wikkelen in prosciutto, misschien scheelt dat ook al iets.quote:Op zondag 14 december 2014 19:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Is het vlees ingevroren geweest?
Oh tof, een laagje filo deeg, dat ga ik gewoon proberen de volgende keer.quote:Op zondag 14 december 2014 20:09 schreef computergirl het volgende:
[..]
Gezocht op beef wellington soggy bottom
http://www.seriouseats.co(...)ington-ultimate.html
Ik had geen pate. De oven ston op 190 graden, boven en onder warmte. Ik heb geen hetelucht. Met kerst kook ik bij mijn moeder en dan heb ik wel hete lucht, wat zou ik dan het beste kunnen gebruiken?quote:Op zondag 14 december 2014 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
had je de haas in pate en duxelles?
Hoe heet stond de oven?
Nevermind, dit is geweldig!quote:Op zondag 14 december 2014 20:09 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ook vlees van de AH of de niet zo heel goede slager is vaak ingevroren geweest, dan loopt het leeg. Dat zorgt niet alleen voor een zompige bodem maar het vlees is ook minder sappig.quote:Op zondag 14 december 2014 20:33 schreef Myraela het volgende:
[..]
Nee. Vlees wel even kort gebakken, wat peper en zout. Champignonmengsel was wel wat vochtig. En ik had spek door de champignons, in plaats van alles te wikkelen in prosciutto, misschien scheelt dat ook al iets.
[[quote]Op zondag 14 december 2014 20:33 schreef Myraela het volgende:
[..]
Nee. Vlees wel even kort gebakken, wat peper en zout. Champignonmengsel was wel wat vochtig. En ik had spek door de champignons, in plaats van alles te wikkelen in prosciutto, misschien scheelt dat ook al iets.
Mooi. Komt goed van pas! Ook ik ga beef wellington makenquote:Op zondag 14 december 2014 20:09 schreef computergirl het volgende:
[..]
Zo simpel kan het zijn, he?quote:Op maandag 15 december 2014 13:30 schreef MaLo het volgende:
Ik ga gewoon mijn standaard quiche / hartige taart maken voor het buffet (spek, prei, courgette). Dochter had een briljant idee om er een kerst-quiche van te maken: plakjes courgette in de vorm van een kerstboom bovenop leggen en van stukjes rode paprika balletjes voor in de boom makenDus dat gaan we doen
![]()
Oh dit is wel een leuk ideequote:Op maandag 15 december 2014 13:30 schreef MaLo het volgende:
Ik ga gewoon mijn standaard quiche / hartige taart maken voor het buffet (spek, prei, courgette). Dochter had een briljant idee om er een kerst-quiche van te maken: plakjes courgette in de vorm van een kerstboom bovenop leggen en van stukjes rode paprika balletjes voor in de boom makenDus dat gaan we doen
![]()
Echt?quote:Op zondag 14 december 2014 20:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar meestal laat ik de zompige bodem achter in de ovenschaal.
Volgens mijn recept kan je het schuim zelfs al een maand van tevoren maken en in de vriezer bewaren. Al het spul voor erop maximaal een uur van tevoren, anders wordt het zompig.quote:Op zondag 14 december 2014 22:41 schreef miss_sly het volgende:
Kun je een pavlova de dag ervoor al maken? Zakt dat in of gaat dat smelten?
Ik heb een makkelijk gerecht wat ik weer best vaak maak, witte vis met roomkaas in bladerdeeg-taartjes. Zoals die het lekkerst zijn komt het zo uit dat de bodem aan het rooster blijft plakken en wat er uitgelekt is ook in de braadslee achterblijft, aangekoekt en wel. Werkt prima, op het bord ziet het er prima uit.quote:Op maandag 15 december 2014 15:51 schreef Myraela het volgende:
[..]
Echt?Is echt mijn guilty pleasure. Bladerdeeg dat nog zacht is.
Ik heb het liever niet als ik het aan andere geef, maar zelf vind ik het echt heerlijk.
Zal je eiwit tip overigens ook gaan proberen.
Ik heb deze gekocht, kan je het blijven aanpassen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 14:54 schreef Myraela het volgende:
Ik wil vast een menukaartje maken, maar ben bang dat ik last minute toch weer teveel ga veranderen.
Ik zou zelf beginnen met soep geloof ik. Maar vind het persoonlijk niet lekker tussendoor, ben sowieso geen groot fan van soep in meergangenmenu's.quote:Op dinsdag 16 december 2014 14:54 schreef Myraela het volgende:
Welke volgorde zouden jullie doen?
Ik denk
Voor: Zelfgemaakte paté met rode uienjam
Tussen: Champignon roomsoep
Hoofd: Beef wellington met alles
Na: Koffie/chocolade baked alaska
Ik twijfel of ik de soep misschien als voorgerecht moet doen. Mijn schoonzus maakt het en die stuurde mij het boodschappenlijstje. 500 ml slagroom en 250 gr creme fraiche. We zijn maar met 6 personen. Best een machtig soepje.
Ik wil vast een menukaartje maken, maar ben bang dat ik last minute toch weer teveel ga veranderen.
Leuk!quote:Op dinsdag 16 december 2014 15:32 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik heb deze gekocht, kan je het blijven aanpassen.![]()
[ link | afbeelding ]
Oh, ik dacht dat ik hem aanklikbaar had gemaakt. 2.95 voor 6 van die boompjes. Zijn met schoolbordverf beschilderd, dus je kan het menu erop schrijven.quote:
Oh wat een leukies!quote:Op dinsdag 16 december 2014 15:32 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik heb deze gekocht, kan je het blijven aanpassen.![]()
[ link | afbeelding ]
Heel leuk! Dit weekend maar eens voor kijkenquote:Op dinsdag 16 december 2014 15:57 schreef Bleie het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat ik hem aanklikbaar had gemaakt. 2.95 voor 6 van die boompjes. Zijn met schoolbordverf beschilderd, dus je kan het menu erop schrijven.
Anders ga je meedoen met de beef wellington club als je toch ossenhaas gaat etenquote:Op dinsdag 16 december 2014 18:04 schreef Candaasje het volgende:
Even net gegoogled op rosbief. Is dat lekker mals? Of kan ik dan beter de spaarrekening plunderen en voor ossenhaas gaan? (kwam dat ook nog ergens tegen?)
Ossobucco vind ik nog wel een idee, dat is namelijk wel een echt carnivorengerecht. Al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik dat ooit een keer verneukt heb. Maar volgens mij was dat geheel te wijten aan jeugdige overmoed en onuitstaanbare eigenwijsheid.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:03 schreef Bleie het volgende:
Ik zou rollade niet goed aandurven als je zelf eigenlijk nooit vlees klaarmaakt. Zou dan eerder voor een stoofschotel gaan. Ossobuco misschien? Maar is kip of kalkoen echt geen optie? Zeker kip is ook goed biologisch te krijgen, en een hele kip braden is echt supersimpel.
Thanks!quote:Op dinsdag 16 december 2014 15:57 schreef Bleie het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat ik hem aanklikbaar had gemaakt. 2.95 voor 6 van die boompjes. Zijn met schoolbordverf beschilderd, dus je kan het menu erop schrijven.
Daar was ik al een beetje bang voor jaquote:
Maar ik vind Griekse salade zo lekkerquote:Geen Griekse salade bij rollade, past er echt niet bij vind ik. Lekkere veldsla met walnootjes en wat vijgen erbij, beetje vinaigrette erover en klaar.
Een hollandaise achtige saus zou wel lekker zijn erbij, beetje klassiek.quote:Op zondag 14 december 2014 19:23 schreef essnhills het volgende:
Ik heb vanavond ook weer een gerechtje uitgeprobeerd. Voor het eerst mijn stoompan gebruikt![]()
Met Kerst wil ik dit met zalm gaan doen, maar goed, we hadden nou eenmaal nog witvis in de vriezer liggen dus dat eerst maar opgemaakt.
Ik had de vis gekruid met peper, zout en dille en dat een paar minuutjes gestoomd.
Ik heb het geserveerd op een bedje van geroerbakte bladspinazie en met aardappelkoekjes![]()
Het oorspronkelijke idee was om er nog een sausje bij te doen, maar ik zou echt niet weten wat en zo was het eigenlijk ook erg lekker en niet droog oid waardoor een sausje echt nodig zou zijn. Iemand toevallig een briljant idee?
Nu nog even overleggen met m'n tante of zij dit gerecht ook een goed idee vindt, al is zij wel een zalmliefhebber dus dat moet te onderhandelen zijn
Ja kan ook, maar doe er dan ander vlees of koolhydraat bij.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:45 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Daar was ik al een beetje bang voor ja
[..]
Maar ik vind Griekse salade zo lekker![]()
Bedankt voor de tips
We doen 6 kleinere gerechtjes, dit is er 1 van. We hebben dus niet echt een hoofdgerecht.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:55 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Een hollandaise achtige saus zou wel lekker zijn erbij, beetje klassiek.
Overigens klinkt het meer als een voorgrecht dan hoofdgerecht
Mijn eerlijke mening? Pasta carbonara kan prima, maar met zalm en garnalen? En spek? Ik weet het niet... Het is sowieso wat zwaar voor een gerecht met meerdere gangen. Een pasta met garnalen, zalm (of nog beter: kreeft en wat room, maar niet te veel)quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:36 schreef Hallojo het volgende:
Okee mensen, ik kan dus wel wat hulp gebruiken. Mijn voorlopige plannen zijn het volgende:
Vooraf: Licht soepje (weet nog niet wat)
Voorgerecht: Pasta Carbonara met gerookte zalm en grote garnalen
Hoofdgerecht: Varkensrollade ham met jachtsaus, gebakken aardappeltjes en een Griekse salade van feta, komkommer, cherrytomaatjes, rode ui en zwarte olijven
Nagerecht: Iets van ijs (komt wel goed, maakt mijn moeder)
Na: Irish of French Coffee
Bekritiseer mij hieronder en zeg me wat er beter kan![]()
Van die koffiesiroop erdoor?quote:Op donderdag 18 december 2014 09:07 schreef Noordsestern het volgende:
Ik zit erover te denken Irish coffee na te doen, met een mooi bonbonnetje. Als afsluiter.
Alleen, wat maak ik voor de Bobs? Die wil ik niet afschepen met een bakkie Senseo.. Heeft iemand een recept voor een Starbucks-achtige koffie met een hoop slagroom en alles erop en eraan (behalve alcohol dus)?
Goed idee! En dan een toef slagroom eroverheenquote:Op donderdag 18 december 2014 09:08 schreef roos85 het volgende:
[..]
Van die koffiesiroop erdoor?
Bijvoorbeeld hazelnoot of karamel smaak
Jumquote:Op donderdag 18 december 2014 09:28 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Goed idee! En dan een toef slagroom eroverheen
Hmm, moet ik de inhoud van mijn vriesvakje eens bekijken. Er staat een nieuwe vrieskast op de aankooplijst, maar daarvoor moet de schuur nog geisoleerd, dus dat wordt pas voorjaar. Vriesvak (van Smeg) zit eigenlijk altijd vol.quote:Op maandag 15 december 2014 16:09 schreef Bleie het volgende:
[..]
Volgens mijn recept kan je het schuim zelfs al een maand van tevoren maken en in de vriezer bewaren. Al het spul voor erop maximaal een uur van tevoren, anders wordt het zompig.
Wat Spanky ook al zegt, die pasta is wel erg zwaar zeker zo voor het hoofdgerecht.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:36 schreef Hallojo het volgende:
Okee mensen, ik kan dus wel wat hulp gebruiken. Mijn voorlopige plannen zijn het volgende:
Vooraf: Licht soepje (weet nog niet wat)
Voorgerecht: Pasta Carbonara met gerookte zalm en grote garnalen
Hoofdgerecht: Varkensrollade ham met jachtsaus, gebakken aardappeltjes en een Griekse salade van feta, komkommer, cherrytomaatjes, rode ui en zwarte olijven
Nagerecht: Iets van ijs (komt wel goed, maakt mijn moeder)
Na: Irish of French Coffee
Bekritiseer mij hieronder en zeg me wat er beter kan![]()
http://www.beautylab.nl/r(...)pumpkin-spice-latte/quote:Op donderdag 18 december 2014 09:07 schreef Noordsestern het volgende:
Ik zit erover te denken Irish coffee na te doen, met een mooi bonbonnetje. Als afsluiter.
Alleen, wat maak ik voor de Bobs? Die wil ik niet afschepen met een bakkie Senseo.. Heeft iemand een recept voor een Starbucks-achtige koffie met een hoop slagroom en alles erop en eraan (behalve alcohol dus)?
Oe die steel ik van je! Heb je een recept? Ik kan me ook voorstellen 't te maken met wat mie, wortel, en wat hoisinsaus.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:58 schreef V1z0R het volgende:
Warm-voor: Miniloempia met eendenborst en saus van rode wijn
heb je hier toevallig de recepten van?quote:Op donderdag 18 december 2014 12:38 schreef jeroen-hhw het volgende:
Ons kerstdiner ziet er als volgt uit:
- Zelfgemaakte ossenstaartsoep met madeira
* Gavi la Battistina
- Salade met lauwe stoofpeer en geitenkaas
* Gavi la Battistina
http://www.nrc.nl/handels(...)-het-mandje-10451514quote:Op donderdag 18 december 2014 13:27 schreef essnhills het volgende:
Als ik de zalm ga stomen, dan past het waarschijnlijk niet in 1 stoominzet. Nu heb ik er 2, en die zijn stapelbaar, maar dan gaart de zalm in het bovenste mandje toch minder snel? Heeft iemand daar ervaring mee? Moet ik ze dan halverwege omwisselen oid? Of de bovenste er iets eerder opzetten en dan later die onderste er onder doen? En hoeveel eerder dan?
Als niemand het weet dan zet ik gewoon twee pannen naast elkaarMaar 1 pan is handiger omdat we bij dat gerecht nog meer dingen op het fornuis moeten doen.
Ik heb nog wel een plekje over anders.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hmm, moet ik de inhoud van mijn vriesvakje eens bekijken. Er staat een nieuwe vrieskast op de aankooplijst, maar daarvoor moet de schuur nog geisoleerd, dus dat wordt pas voorjaar. Vriesvak (van Smeg) zit eigenlijk altijd vol.
Tuurlijk, zijn recepten van good old appie en de keurslagerquote:Op donderdag 18 december 2014 13:18 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
heb je hier toevallig de recepten van?
Echt? Dat zou ik dan op 1e kerstdag moeten komen halen, dat is wellicht niet handig?quote:Op donderdag 18 december 2014 13:36 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een plekje over anders.Heb net gisteren mijn vriezer ontdooid, en meteen wat dingen weggegooid die al te lang lagen te verpieteren...
Bedankt!quote:Op donderdag 18 december 2014 13:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/handels(...)-het-mandje-10451514
Halverwege wisselen inderdaad.
met twee stoommandjes doe je in de onderste meestal iets dat langer moet stomen, maar als je hetzelfde erin doet, ga je wisselen.
Bedankt!quote:Op donderdag 18 december 2014 13:37 schreef jeroen-hhw het volgende:
[..]
Tuurlijk, zijn recepten van good old appie en de keurslager
http://www.ah.nl/allerhan(...)de-van-stoofpeertjes
http://www.keurslager.nl/recipebase/view/31406/32481
Ziet er heerlijk uit!quote:Op donderdag 18 december 2014 11:16 schreef Molo het volgende:
[..]
http://www.beautylab.nl/r(...)pumpkin-spice-latte/
Deze vind ik erg lekker, maar dan met wat minder suiker, mensen kunnen altijd nog na zoeten.
Graag gedaan!quote:
Waarom zonder vlees? vegetariër?quote:Op donderdag 18 december 2014 14:03 schreef Probability het volgende:
Ik ben nog iets feestelijks aan het bedenken zonder vlees, melk, gluten(tarwe)
slaquote:Op donderdag 18 december 2014 14:03 schreef Probability het volgende:
Ik ben nog iets feestelijks aan het bedenken zonder vlees, melk, gluten(tarwe)
Venkelsoepjequote:
geitenmelk wel volgens mij (lactose)quote:Op donderdag 18 december 2014 14:54 schreef jeroen-hhw het volgende:
[..]
Venkelsoepje
Salade met geitenkaas (of mag je ook geen geitenmelk producten?)
Gebakken champignonmix met knoflook en rode wijn, knolselderijpuree met olijfolie ipv melk, kruidenjus, boontjes
Omgekeerd perentaartje (ik weet niet of er glutenvrije bladerdeeg bestaat)
glutenvrij bladerdeeg bestaat en is een van de weinige glutenvrije dingen die best goed te eten zijn.quote:Op donderdag 18 december 2014 16:20 schreef Probability het volgende:
[..]
geitenmelk wel volgens mij (lactose)
dank
Moest hier even naar googelen, maar volgens mij moet je bij dit soort eten twee chipjes per persoon ergens mooi draperen op een half leeg bordquote:Op donderdag 18 december 2014 18:41 schreef Coelho het volgende:
Ik heb gisteren een testrun gedaan voor glass potatoes. Uiteindelijk 22 chips op een bakplaat gekregen, en helaas slechts 12 heel er vanaf, ondanks bakpapier. Met 8 volwassenen moet ik bijna een maand bakken voor een bakkie chips. Hoe hebben de mensen dat gedaan die ze al eerder geserveerd hebben of gaan serveren?
Niet bekend met smaak van hoisin-, ik gebruik zelf oestersaus.quote:Op donderdag 18 december 2014 13:04 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Oe die steel ik van je! Heb je een recept? Ik kan me ook voorstellen 't te maken met wat mie, wortel, en wat hoisinsaus.
AH heeft het wel maar moet je online bestellen. Kunt het wel gewoon afhalen bij je dichtstbijzijnde winkel.quote:Op donderdag 18 december 2014 19:04 schreef Astasha het volgende:
Waarom verkoopt geen e n k e l e supermarkt complete kalkoenen????
gvd
Oh grappig, ik had verwacht dat de vulling ook westers zou zijn, maar die hou je Aziatisch. Hmmm, daar ga ik eens over nadenken. Mijn kinderen zijn dol op springrolls, maar ik wil ze juist ook wat andere smaken geven.quote:Op donderdag 18 december 2014 19:17 schreef V1z0R het volgende:
Niet bekend met smaak van hoisin-, ik gebruik zelf oestersaus.
• Eend in dunne lapjes snijden, zout en peper erbij en even laten intrekken (15-20 min)
• Terwijl je wacht de worteltjes en lente-ui in fijne julienne snijden, en de gember in dunne schijfjes.
• Pannetje water opzetten, schijfjes gember erbij en bouillon (heb 2 portiezakjes drinkbouillon gebruikt op 4dl water) tot het kookt.
• Heb zelf een rooster uit de combimagnetron gebruikt als rekje, maar dus boven het pannetje de eend stomen (~20min) en af en toe scheutje water erbij.
• Gestoomde eend even mengen met wat oestersaus.
• Gember en knoflook fijnhakken, dat roerbakken samen met de worteltjes, lente-ui en tauge.
• Mengsel even laten afkoelen (wijndrink momentje)
• Plakjes eend in kleinere stukjes snijden
• Rijstvellen weken, vervolgens vullen en vouwen.
• Tot slot frituren...
Saus is rechttoe-rechtan rode wijnsaus...
Vorige week heb ik het dus met kip geprobeerd en dat ging goed
Let op: bestellen tm 19 december - morgen dusquote:Op donderdag 18 december 2014 19:25 schreef V1z0R het volgende:
[..]
AH heeft het wel maar moet je online bestellen. Kunt het wel gewoon afhalen bij je dichtstbijzijnde winkel.
quote:Op donderdag 18 december 2014 19:25 schreef V1z0R het volgende:
[..]
AH heeft het wel maar moet je online bestellen. Kunt het wel gewoon afhalen bij je dichtstbijzijnde winkel.
Heb ik gezien ja. Maar ik vind het vreemd dat ze niet gewoon in de winkel te koop zijn.quote:Op donderdag 18 december 2014 19:25 schreef V1z0R het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 18 december 2014 19:27 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Oh grappig, ik had verwacht dat de vulling ook westers zou zijn, maar die hou je Aziatisch. Hmmm, daar ga ik eens over nadenken. Mijn kinderen zijn dol op springrolls, maar ik wil ze juist ook wat andere smaken geven.
Oh en hoisinsaus is een zoet-zoute saus op basis van sojabonen, met o.a. knoflook. Ik gebruik het ook vaak om drumsticks in te marineren voor ze in de oven gaan.
Ik niet. Het enige moment wanneer je een hele kalkoen zou maken is eigenlijk alleen rond de kerst en dan kun je ze gewoon bestellen bij de poelier zoals altijd.quote:Op donderdag 18 december 2014 19:34 schreef Astasha het volgende:
[..]
[..]
Heb ik gezien ja. Maar ik vind het vreemd dat ze niet gewoon in de winkel te koop zijn.
Wat is het verschil tussen puree maken met een pureeknijper en met een mixer?quote:Op donderdag 18 december 2014 15:47 schreef jeroen-hhw het volgende:
Ik denk dat, als je de puree 's avonds maakt, je die de volgende dag nog wel kan gebruiken. De puree goed fijn maken met een pureeknijper (niet met de mixer!), op smaak maken met zout/peper/tijm/rozemarijn/bonenkruid of andere kruiden en dan alvast in een spuitzak scheppen. Af laten koelen en dan in de koeling leggen met een folietje om het spuitmondje. Lekker met een klein zoetje erbij.
Als je de mixer gebruikt dan wordt het behangplaksel.quote:Op vrijdag 19 december 2014 07:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen puree maken met een pureeknijper en met een mixer?
Bewaren in de spuitzak is wel een goed idee inderdaad!
Ik had er nog geen, maar heb besloten dat ik die dringend nodig hebquote:Op vrijdag 19 december 2014 07:57 schreef jeroen-hhw het volgende:
[..]
Als je de mixer gebruikt dan wordt het behangplaksel.
Op naar de kookwinkelquote:Op vrijdag 19 december 2014 08:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik had er nog geen, maar heb besloten dat ik die dringend nodig heb
Jep!quote:
Maar met een pureeknijper houd je stukjes is mijn ervaring. En als ik iets niet wil in mijn pureequote:Op vrijdag 19 december 2014 07:57 schreef jeroen-hhw het volgende:
[..]
Als je de mixer gebruikt dan wordt het behangplaksel.
Bij een pureeknijper zitten verschillende inzetten waarmee je de structuur kan kiezen, van grote tot kleine gaten. En zorgen dat je je piepers goed kookt en niet te kort want dan blijft het harder.quote:Op vrijdag 19 december 2014 11:37 schreef Coelho het volgende:
[..]
Maar met een pureeknijper houd je stukjes is mijn ervaring. En als ik iets niet wil in mijn puree![]()
Ik wil de textuur (nee, niet de smaak!!) van de puree uit pakjes. Afgelopen week in de UK puree bij mijn pie gehad, van die grove waarbij het net is of je strandzand in je mond steekt
Huh? Dat heb ik alleen met een tradtionele stamper. Bij mijn pureeknijper (die overigens geen aparte inzetten heeft) krijg ik echt supergladde, luchtige puree. Heerlijk!quote:Op vrijdag 19 december 2014 11:37 schreef Coelho het volgende:
[..]
Maar met een pureeknijper houd je stukjes is mijn ervaring. En als ik iets niet wil in mijn puree![]()
Ik wil de textuur (nee, niet de smaak!!) van de puree uit pakjes. Afgelopen week in de UK puree bij mijn pie gehad, van die grove waarbij het net is of je strandzand in je mond steekt
quote:
Iets met geitenkaas en geroosterde biet?quote:Op vrijdag 19 december 2014 18:26 schreef dumble het volgende:
Guys, ik ben opzoek naar wat inspiratie. Wat moet ik hebben:
- 14 porties, niet te groot want we krijgen 7x14 porties
- logistiek eenvoudig (ik moet het meebrengen naar de host, 2 uurjtes rijden), ik kan eventueel daar nog wel wat afwerken
- er is inmiddels al iets met garnalen, aardappelknoflookpuree, salade, soepje en dessert, peertjes met roquefort. Dus geen van die dingetjes
- het liefst iets vegetarisch (mijn vriendin is namelijk vegetarisch)
Any suggestions?
oeeh klinkt wel goed! Maar dat is jammer genoeg onmogelijk. Er zit één persoon bij die geen geitenkaas kan ruiken en al helemaal niet proeven. Waarom? Ik zou het het niet weten, maar het is echt zo, soort van trauma opgelopen ofzo, ik weet het niet, maar als zij alleen al geitenkaas ruikt gaat ze over de nek! Heel bizar, maarja so be it..quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:09 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Iets met geitenkaas en geroosterde biet?
Zou feta gaan? Ik heb ooit iets gegeten met feta, geroosterde biet en blauwe bessenquote:Op vrijdag 19 december 2014 19:15 schreef dumble het volgende:
[..]
oeeh klinkt wel goed! Maar dat is jammer genoeg onmogelijk. Er zit één persoon bij die geen geitenkaas kan ruiken en al helemaal niet proeven. Waarom? Ik zou het het niet weten, maar het is echt zo, soort van trauma opgelopen ofzo, ik weet het niet, maar als zij alleen al geitenkaas ruikt gaat ze over de nek! Heel bizar, maarja so be it..
quote:BEETROOT, BLUEBERRY, SOFT FETA, PISTACHIO, ROCKET
Moet het een gerechtje zijn, of is het meer een hapjesbuffet? Dan misschien een lekker breekbrood? Met parmesaan, of kruiden.quote:Op vrijdag 19 december 2014 18:26 schreef dumble het volgende:
Guys, ik ben opzoek naar wat inspiratie. Wat moet ik hebben:
- 14 porties, niet te groot want we krijgen 7x14 porties
- logistiek eenvoudig (ik moet het meebrengen naar de host, 2 uurjtes rijden), ik kan eventueel daar nog wel wat afwerken
- er is inmiddels al iets met garnalen, aardappelknoflookpuree, salade, soepje en dessert, peertjes met roquefort. Dus geen van die dingetjes
- het liefst iets vegetarisch (mijn vriendin is namelijk vegetarisch)
Any suggestions?
Ik heb het ergens gegeten, maar het was erg eenvoudig, gewoon heel lekker door de ingrediënten: bedje van arugola; blokjes geroosterde biet; verkruimelde feta erop; wat geroosterde, gehakte nootjes eromheen, samen met wat hele bosbessen. En een vinaigrette, gok ik, van wat gepureerde bosbessen, beetje olie en een lekkere azijn (ik denk balsamico, maar zelf lijkt me frambozen ook lekker). En ook zeker wat versgemalen zwarte peper.quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:21 schreef dumble het volgende:
edit:
die rode biet met feta & blueberrys is wel cool, thnks. Heb je het gerechtje ook?
Ah, zo...quote:Op vrijdag 19 december 2014 13:29 schreef Gaoxing het volgende:
[..]Was niet om vervelend te doen, het was gewoon anders dan ik verwachtte en heel persoonlijk
: toen ik 'eend en rode wijnsaus' las was het in mijn gedachten een Frans gerecht geworden. Ik heb veel gekookt in de Périgord, waar erg veel eend en gans gegeten wordt, en ik woon nu al jaren in Azië, en die twee botsen naar mijn gevoel. Maar het idee om een Franse loempia te maken lijkt me wel wat, dus die kant ga ik op. Ik weet alleen nog niet precies hoe
Hmm, thanks voor de reacties allemaal. Dan moet ik ff op bezoek bij een toko! En dat voor 1/4 teaspoon!quote:
Anders mensen in je omgeving die veel bakken vragen?quote:Op vrijdag 19 december 2014 21:37 schreef Bienelientjee het volgende:
[..]
Hmm, thanks voor de reacties allemaal. Dan moet ik ff op bezoek bij een toko! En dat voor 1/4 teaspoon!
Ken er niet veel die dichtbij wonen!quote:Op vrijdag 19 december 2014 21:45 schreef V1z0R het volgende:
[..]
Anders mensen in je omgeving die veel bakken vragen?
We hebben een stel professionele bakkers uit R'dam hier op Fok!, die zijn meer van het brood maar je weet maar nooitquote:Op vrijdag 19 december 2014 21:46 schreef Bienelientjee het volgende:
[..]
Ken er niet veel die dichtbij wonen!
miso/soto soepquote:Op vrijdag 19 december 2014 20:01 schreef Sarabi het volgende:
Mijn vriend en ik hebben besloten om op kerstavond sushi te eten.
Weet iemand misschien nog leuke hapjes voor hierbij?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Poederbriefquote:Op vrijdag 19 december 2014 22:00 schreef Molo het volgende:
Ik kan wel zakje naar je opsturen hoor, geen probleem, DM me anders maar
Zeg, wat denk je wel niet van mequote:Op vrijdag 19 december 2014 22:21 schreef Probability het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Poederbrief!
Omg! Overal Jell-O!quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:27 schreef Gaoxing het volgende:
Mocht iemand nog om wat werkelijk slechte ideeën verlegen zitten: meest Amerikaanse afschuwelijke kerstrecepten.
quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:27 schreef Gaoxing het volgende:
Mocht iemand nog om wat werkelijk slechte ideeën verlegen zitten: meest Amerikaanse afschuwelijke kerstrecepten.
2 persoons-4 dagen gourmet?quote:Op zaterdag 20 december 2014 17:10 schreef emmyemmy het volgende:
Net vlees besteld voor de 2 persoons gourmet
Haas,
Ree
Hert
Zwijn
Gans
Eend
Lam
Daarbij koop ik nog garnaaltjes en ik maak met spek gewikkelde geitenkaasjes
Nu nog bijgerechtjes bedenken
quote:Op zaterdag 20 december 2014 17:10 schreef emmyemmy het volgende:
Net vlees besteld voor de 2 persoons gourmet
Haas,
Ree
Hert
Zwijn
Gans
Eend
Lam
Daarbij koop ik nog garnaaltjes en ik maak met spek gewikkelde geitenkaasjes
Nu nog bijgerechtjes bedenken
Fucking fijn.quote:Op zaterdag 20 december 2014 19:47 schreef emmyemmy het volgende:
[..]
Neuh, alleen met speciale gelegenheden
uhuhquote:Op zaterdag 20 december 2014 19:50 schreef Molo het volgende:
Ik ben er bijna uit wat ik ga maken beide dagen
Alvast dingen die ik wel weet spullen voor ingeslagen voor zover mogelijk. Complete menu ga ik morgen eens uitdenken.
Tijd zat nog, toch?
Mag ik vierde kerstdag de restjes komen opeten?quote:Op zaterdag 20 december 2014 21:12 schreef Zo-is-dat het volgende:
Eerste gerecht is klaar! De rilette van konijn staat in de koelkast
quote:Op zaterdag 20 december 2014 21:38 schreef Zo-is-dat het volgende:
Het is best veel (3/4 liter weckpot) dus wie weet
Ben je aan het koken om voor te proeven?quote:Op zaterdag 20 december 2014 21:58 schreef essnhills het volgende:
Zo, de panna cotta staat in de koelkast, hopelijk goed op te stijven. De sinaasappelgelei was in ieder geval wel gelukt
Jupquote:Op zaterdag 20 december 2014 22:43 schreef Molo het volgende:
[..]
Ben je aan het koken om voor te proeven?
haha neequote:Op zaterdag 20 december 2014 22:49 schreef Molo het volgende:
Ik hoopte het al, niet dat je nu alvast zou maken voor donderdag
Lekker!quote:Op zaterdag 20 december 2014 22:51 schreef essnhills het volgende:
[..]
haha nee
Die ga ik woensdag maken
Ik hoop hetquote:
Geen idee of het door jouw tips komt, maar ik heb twee mooie pavlova's in de oven staanquote:Op maandag 8 december 2014 16:13 schreef minilot het volgende:
[..]
Nou, hier hoe ik het doe en daarmee altijd keistijve eiwitten in een paar minuten (met een handmixer)
- Zorg dat je eieren op kamertemperatuur zijn. Indien je eieren in de koelkast bewaart, uurtje van tevoren eruit halen.
- Zorg dat je eieren niet al te vers zijn. Klinkt gek, maar kakelvers eiwit klopt minder makkelijk stijf
- Zorg dat de kom waarin je gaat kloppen brandschoon is. Ik gebruik een roestvrijstalen kom, ik doe wat azijn op een papiertje en wrijf daarmee de binnenkant van de kom schoon
- Aangezien ik dan toch een fles azijn tevoorschijn heb gehaald: ik doe in twee limonadeglazen elk een scheutje azijn, aanvullen met heet water en daar zet ik de losse gardestukjes van mijn mixer in. Dat laat ik zo een paar minuten staan.
- Ik scheid de eieren en zorg ervoor dat er absoluut geen eigeel bij het eiwit komt. Ik breek de eieren ook boven een apart bakje, pas als ik zeker weet dat het eiwit 'schoon' is gooi in het in de grote kom waarin ik het ga kloppen.
- Gardes uit de glazen halen en beetje droogschudden
- Piepklein snufje zout bij het eiwit gooien
- Eiwitten op hoge snelheid opkloppen en pas als je er mooie pieken in kunt trekken, dan pas de poedersuiker erbij, in kleine beetjes tegelijk.
- Doorgaan met kloppen tot je de kom met eiwit ondersteboven kunt houden en dat er dan niets uitdruipt. Indien durfal: boven je hoofd houden.![]()
Mocht je, om wat voor reden dan ook, je kom niet willen schoonvegen met azijn, die er dan een drupje van bij je eiwit voor het kloppen. Het zuur helpt bij het stijf worden.
Lukt het zo denk je?Klinkt misschien als veel gedoe, maar da's altijd wanneer je iets helemaal uitschrijft.
Ik maak in elk geval graag en vaak pavlova's! Kleintjes dan wel, eenpersoonsporties. Beetje slagroom erop, en het fruit dat ik toevallig bij de hand heb en klaar is kees.
Zoals deze, van een tijdje geleden, gewoon voor zomaar:
[ afbeelding ]
Hou er wat kerst betreft trouwens wel rekening mee dat 'grote' pavlova's heel fraai zijn als ze nog intact zijn, maar het wordt een slagveld zodra je ze aansnijdt. Kleine pavlova's hebben dat probleem niet zo.
Gebruik jij geen bakpapiertjes?quote:Op zondag 21 december 2014 12:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Geen idee of het door jouw tips komt, maar ik heb twee mooie pavlova's in de oven staan
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Bedankt dus!
Jawel, in dit geval uitgeknipt op circa 24 cm diameter zodat ik wist hoe ik het moest uitstrijken tot het juiste formaatquote:
Ben ik gek of zie ik op de tweede foto bakpapier?quote:
quote:Op zondag 21 december 2014 13:56 schreef essnhills het volgende:
De koolraap-preisoep is iets steviger dan ik in gedachten had
[ afbeelding ]
Oh zo.quote:Op zondag 21 december 2014 14:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jawel, in dit geval uitgeknipt op circa 24 cm diameter zodat ik wist hoe ik het moest uitstrijken tot het juiste formaat
quote:Op zondag 21 december 2014 13:56 schreef essnhills het volgende:
De koolraap-preisoep is iets steviger dan ik in gedachten had
[ afbeelding ]
Prachtig!quote:Op zondag 21 december 2014 14:55 schreef essnhills het volgende:
De witte chocolade panna cotta met sinaasappelgelei is iig wel heel mooi gelukt
[ afbeelding ]
En straks met Kerst komen er dus nog gekarameliseerde pecannoten op
Ik heb onverwacht surprise-bezoek van mijn familie gehad voor mijn verjaardag morgenquote:Op zondag 21 december 2014 14:56 schreef Bleie het volgende:
Zien er mooi uit, miss_sly! Ik heb mijne ook vast gisteren gemaakt. Zes kleintjes. Recept van Nigella Lawson, en de tips van minilot. Zijn iets bruiner geworden dan ik had gehoopt, maar voor een eerste keer ben ik niet ontevreden (al weet ik nog niet hoe ze smaken). Geen foto, en ze staan al in de vriezer, hopelijk denk ik er vrijdag aan om een foto te maken.
Wat leuk! En alvast gefeliciteerd!quote:Op zondag 21 december 2014 15:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb onverwacht surprise-bezoek van mijn familie gehad voor mijn verjaardag morgen
Ze staan nu af te koelen, hoewel de ene die ik in de stoomoven heb gebakken minder mooi is geworden dan de andere. Misschien maak ik die nog een keer, voor het mooi. Snoepen we de mislukte zo op
Dank je! Was de leukste verjaardag in jarenquote:Op zondag 21 december 2014 15:22 schreef Bleie het volgende:
[..]
Wat leuk! En alvast gefeliciteerd!
Ik zat ook al half te denken om deze vast op te snoepen, en nieuwe te maken voor kerst, maar ik vind t wel goed zo.
Fijn dat de smaak goed was!quote:Op zondag 21 december 2014 17:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dank je! Was de leukste verjaardag in jaren
We hebben de mislukte opgesnoept. Helaas is hij in de stoomoven (die ik uiteraard zonder stoom gebruikt heb) net iets te vochtig geworden en ingestort. Het was ook deels een heerlijk luchtige cake geworden
Dus ik maak nog een nieuwe, misschien wel gewoon donderdagochtend. De smaak was goed in ieder geval
De kip-champignonragout die ik gemaakt heb , is in ieder geval perfect gelukt! Hij smaakt heerlijk. Zometeen in de vriezer en dan woensdagavond of donderdagochtend eruit.
Nog kleine pasteibakjes kopen ergens...iemand een goede tip?
Ik heb ze in huishoudfolie, maar volgens het recept moet het ook in een luchtdichte doos. Hmm, zouden ze dan alsnog aan het verpieteren zijn?quote:Op zondag 21 december 2014 19:19 schreef miss_sly het volgende:
Het invriezen van mijn pavlova: hoe verpak ik hem? In aluminiumfolie? niet? geen huishoudfolie, lijkt me, want dan kan er vocht bijkomen en dan zakt ie alsnog in, lijkt me?
Ik kan niets vinden via google, alleen dat je het tot 5 dagen in een luchtdichte doos zou kunnen bewaren. Heb ik ook niet, maar dat dus
Ik weet het niet, ik twijfel nogal. Nou moet ik donderdagochtend toch nog een laag maken, dus op zich....maar het zou wel jammer zijn, hij is zo prachtig geluktquote:Op zondag 21 december 2014 19:27 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik heb ze in huishoudfolie, maar volgens het recept moet het ook in een luchtdichte doos. Hmm, zouden ze dan alsnog aan het verpieteren zijn?
Kinder champagnequote:Op maandag 22 december 2014 12:55 schreef Lonaa het volgende:
Oke, help!
Mijn ouders drinken geen alcohol. Prima. Vroeger dronken we altijd druivensap bij het kerstdiner, dus dat krijgen ze nu ook. Wit als wij witte wijn drinken. En rood als we rode wijn drinken (lief en ik drinken wel wijn).
Voor het dessert heb ik een wijn met bubbels.Het dessert is stoofpeertjes, creme anglaise en crumble.
Wat kan ik mijn ouders voor een alternatief schenken?
Een glaasje glührodedruivensap?quote:Op maandag 22 december 2014 12:55 schreef Lonaa het volgende:
Oke, help!
Mijn ouders drinken geen alcohol. Prima. Vroeger dronken we altijd druivensap bij het kerstdiner, dus dat krijgen ze nu ook. Wit als wij witte wijn drinken. En rood als we rode wijn drinken (lief en ik drinken wel wijn).
Voor het dessert heb ik een wijn met bubbels.Het dessert is stoofpeertjes, creme anglaise en crumble.
ik zou het de dag van te voren maken en niet in de vriezer doen. Als je meerdere laagjes wilt maken moet eerst het laagje er onder al een beetje zijn opgestijfd.quote:Op maandag 22 december 2014 20:59 schreef BlackLining het volgende:
Er ging toch iemand panna cotta maken? Wil dat een beetje met bewaren? Ik wil in glaze bakjes een laagje pannacotta, dan een laagje chocolade, laagje pannacotta, laagje aardbei, laagje pannacotta en dan een laagje verkruimelde pistachenootjes maken. Ik vrees dat ik dat het beste de ochtend van de 24e kan doen, bakjes in de vriezer, dan gaan werken, bij thuiskomst (4 uur) bakjes uit de vriezer en in de koelkast en dan zou het zo rond een uur of 9 wel te vreten moeten zijn denk ik?
Ame, gewoon bij de supermarkt te koop.quote:Op maandag 22 december 2014 12:55 schreef Lonaa het volgende:
Oke, help!
Dit lijkt erg op het hoofdgerecht (parmigiana) dus dat is helaas geen optie. Maar thanksquote:Op dinsdag 23 december 2014 19:26 schreef Molo het volgende:
Kipfilet of kalsoester plat slaan of dun snijden. Beetje witte peper erop, geen zout.
Blaadje salie (liefst vers, anders klein beetje gedroogde) erop leggen, plakje parmaham erop leggen, oprollen, prikkertje erdoor.
Lekker bakken in de pan en als het klaar is pan afbluffen met wat marsala of witte wijn.
Beetje rucola of veldsla erbij, klaar
Heb je een recept van de eendenborstsalade? Kan wel aan gerookte eendenborst komenquote:Op dinsdag 23 december 2014 19:42 schreef uniekhoorn het volgende:
Warm knasperig brood met smeerseltjes?
Eendeborstsalade met frambozendressing?
Gebonden ossenstaartsoep met madeira
Neequote:Op dinsdag 23 december 2014 20:01 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Heb je een recept van de eendenborstsalade? Kan wel aan gerookte eendenborst komen
Zien er lekker uit!quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:56 schreef essnhills het volgende:
Ik heb uiteindelijk besloten mn muffins af te maken met chocolade botercreme.
Ik ben wel tevreden
[ afbeelding ]
Is lekker, iets met eendenborstquote:Op dinsdag 23 december 2014 20:01 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Heb je een recept van de eendenborstsalade? Kan wel aan gerookte eendenborst komen
Da's wel de bedoelingquote:Op dinsdag 23 december 2014 20:37 schreef V1z0R het volgende:
We krijgen toch wel foto's te zien van jouw kerstdiner, minilot!?
Top! Jij maakt altijd zulke mooie foto's (en kookt lekker, of ziet er in ieder geval altijd lekker uit)quote:
Kan beide primaquote:Op woensdag 24 december 2014 00:35 schreef FutureFairytale het volgende:
Klinkt goed Roeler en Lot! Echt wel culwaardig hoor![]()
Vraagje over mn eend-peer-vijgsalade: heb geen bramenjam voor de dressing, wel vijgenjam. Zou dat ook kunnen? Anders koop ik bramenjam.
En ik ga er wat grof gehakte walnoten bij doen. Past er denk wel bij
Ik heb als onderdeel van mijn toetje vanavond een bak ijs laten smelten, op een bakplaat (met bakpapier) weer laten bevriezen, en er toen met koekjesvormpjes kerstballen e.d. uitgestoken. Nou nog hopen dat het de autorit straks overleeft.quote:Op woensdag 24 december 2014 09:40 schreef Lienekien het volgende:
Dit jaar ben ik vrij inspiratieloos.
Iemand een slimme tip voor een toetje met (gekocht) ijs?
Het idee! Ik hoop dat het lukt!quote:Op woensdag 24 december 2014 10:05 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik heb als onderdeel van mijn toetje vanavond een bak ijs laten smelten, op een bakplaat (met bakpapier) weer laten bevriezen, en er toen met koekjesvormpjes kerstballen e.d. uitgestoken. Nou nog hopen dat het de autorit straks overleeft.
Rollen in gekarameliseerde noten?quote:Op woensdag 24 december 2014 10:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik had 'makkelijk' moeten zeggen.
We moeten het nog kopen.quote:Op woensdag 24 december 2014 10:38 schreef V1z0R het volgende:
Wat voor ijs? Ik heb zelf pannekoekjes en daar gooi ik wat ijs op met wat fruit en karamelsaus als toetje.
De frambozen-ijstaart op de voorpagina van de Allerhande!quote:Op woensdag 24 december 2014 09:40 schreef Lienekien het volgende:
In een (spring)vorm een bodem maken van bastognekoek en boter. Hertog slagroomijs laten smelten en in de vorm doen. Weer in de vriezer ermee. Opdienen met een saus van warm (diepvries) fruit en slagroom. Supermakkelijk en altijd een succes.quote:Op woensdag 24 december 2014 09:40 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou het niet gokken, zeker als je oranje erbij hebt.quote:Op woensdag 24 december 2014 11:21 schreef MutedFaith het volgende:
Help!
Ik sta de bietjes voor de bietjesterrine te koken. Maar kan ik verschillende kleuren bieten samen in 1 pan koken, of gaan ze dan allemaal verkleuren?
Smelten, is dat tot een papje? Dat wordt toch nooit wat als het weer bevriest?quote:Op woensdag 24 december 2014 12:00 schreef Aventura het volgende:
[..]
In een (spring)vorm een bodem maken van bastognekoek en boter. Hertog slagroomijs laten smelten en in de vorm doen. Weer in de vriezer ermee. Opdienen met een saus van warm (diepvries) fruit en slagroom. Supermakkelijk en altijd een succes.
Ziet er goed uit, alleen een beetje veel voor drie personen...quote:Op woensdag 24 december 2014 11:08 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
De frambozen-ijstaart op de voorpagina van de Allerhande!
Is heel erg makkelijk en ziet er feestelijk en lekker uit, met kant-en-klaar ijs.
dan maak je een kleine hoeveelheid?quote:Op woensdag 24 december 2014 12:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ziet er goed uit, alleen een beetje veel voor drie personen...
Gewoon laten smelten tot het zacht genoeg is om te vormen, maar niet helemaal gesmolten.quote:Op woensdag 24 december 2014 12:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Smelten, is dat tot een papje? Dat wordt toch nooit wat als het weer bevriest?
Ik wil niet flauw doen, maar dat is gewoon niet handig gezien hoeveelheden en vormen.quote:Op woensdag 24 december 2014 12:44 schreef computergirl het volgende:
[..]
dan maak je een kleine hoeveelheid?
Dat idee had ik al. Ik ga deze eens serieus overwegen. We doen nog een keertje boodschappen, vandaag.quote:Op woensdag 24 december 2014 12:49 schreef Myraela het volgende:
[..]
Gewoon laten smelten tot het zacht genoeg is om te vormen, maar niet helemaal gesmolten.
Als je het heel simpel wilt: een bolletje kant-en-klaar ijs met een stukje brownie (uit zo'n pak waar je alleen water aan toe hoeft te voegen).quote:Op woensdag 24 december 2014 09:40 schreef Lienekien het volgende:
Robin, ik maak morgen ook je indiase bloemkool!quote:Op woensdag 24 december 2014 15:31 schreef RobinOok het volgende:
Ons menu, eigenlijk alles al eens eerder gemaakt. Het was de bedoeling dat het stressvrij zou zijn, maar toch blijft het een gedoe.
Voor
Garnalen met mango en citroendressing
Hoofd
Indiase lamsbout
Indiase bloemkool
Garam masala aardappeltjes
Toe
Bananencaramelijs
Zuurzakijs
Chocoladespekkoeklikeurijs
(ijs is gemaakt, de lamsbout gemarineerd. De rest op de dag zelf, maar moet te doen zijn)
http://www.google.nl/search?q=victorian+parlour+gamesquote:Op woensdag 24 december 2014 15:40 schreef V1z0R het volgende:
Wat doen jullie voor entertainment eigenlijk?
Ik zet gewoon films klaar en wat cabaretshows, heb afhakers dus bordspellen kan niet
quote:Op woensdag 24 december 2014 15:54 schreef minilot het volgende:
[..]
http://www.google.nl/search?q=victorian+parlour+games
Hoewel de kans dat je in NL kogelbiefstuk krijgt in de supermarkt als het er op staat niet zo heel groot isquote:
ben dol op pastei (alles met bladerdeeg)quote:Op woensdag 24 december 2014 18:27 schreef Zo-is-dat het volgende:
Eten voor straks klaar!Hele auto vol
- kruiden pastei met hazelnoten
- spinazie pastei met maanzaad
- pompoenpastei
- pastei met eendenconfit en sinaasappel
- pastei met gestoofde runderwang
- zalm pastei
![]()
Hup de oven in straks!
Even kort gebakken en de Huftsteak is heerlijkquote:Op woensdag 24 december 2014 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Huftsteak is waar ze in NL kogelbiefstuk uit snijden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |