Met 'de gewone man' doelt men inderdaad vooral op o.a. de CEO van Shell, op de directeur van het Rijksmuseum, op Alexander Pechtold en op John de Mol. De werkende man is immers de gewone man.quote:
Politici leven juist om de stem van het "gewone volk".quote:Op zaterdag 13 december 2014 12:39 schreef Ryon het volgende:
Even eerlijk: hoeveel politici nemen het getetter van het plebs op NuJij en aanverwanten nou echt serieus? Zelfs mijn epistels hier op Fok zal geen politicus beroeren.
Natuurlijk, als gelegenheidsargument tijdens een debat zal het vast van pas kunnen komen (ja, het volk is het met mij eens) maar om nou te zeggen dat er enige macht achter schuilt.
Andersom.quote:Op zaterdag 13 december 2014 12:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Politici leven juist om de stem van het "gewone volk".
Wat doet D66 dan nu specfiek om de 'allochtonen' binnen te krijgen?quote:Op zaterdag 13 december 2014 13:10 schreef JanKorteachternaam het volgende:
De gewone man is de man die electoraal aantrekkelijk is om te benaderen, want het zijn veel stemmen.
Toch is er een verschuiving gaande: PvdA en in toenemende mate D66 zetten in op allochtone stemmers, die steeds talrijker worden.
Ik heb een Turkstalig tijdsschrift met een interview in het Turks van een D66-meneer.quote:Op zaterdag 13 december 2014 13:19 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat doet D66 dan nu specfiek om de 'allochtonen' binnen te krijgen?
De PVV aanvallen als strategie. Afzijdige houding t.o.v. de Armeense genocide, waarmee veel Turkse stemmen zijn binnen geharkt.quote:Op zaterdag 13 december 2014 13:19 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat doet D66 dan nu specfiek om de 'allochtonen' binnen te krijgen?
De welvaart is nog zo hoog dat de gewone man meer te verkiezen dan te winnen heeft. Dit wordt versterkt doordat de gewone man niet verenigd is. Het is niet een homogene groep. De SP is te veel gericht op de onderkant van de samenleving, ook al zijn de voor de gewone man. De PVV is te ontoegankelijk en niet erg strategisch.quote:Op zaterdag 13 december 2014 13:21 schreef Dwersdriever het volgende:
Als de Gewone Man écht politieke macht had, zouden niet alle lastenverzwaringen vooral deze groep treffen. Het vele geblaat op internet werkt wellicht de polarisatie in de maatschappij in de hand, maar of het daadwerkelijk invloed heeft op het beleid? Ik betwijfel het.
Zodra de welvaart onder een kritiek punt komt, wordt het anders. Dan kan het omslaan in geweld of massaal stemmen op een bepaalde (flank)partij. Dat toont de geschiedenis aan. Maar dan moeten we echt arm worden en zover is het nog niet. Zelfs in Griekenland zie je dat de gematigde stromingen het uiteindelijk nog steeds winnen.
De werkelijkheid is dat de Gewone Man (in de betekenis van de middenklasse) in de verdrukking zit door de combinatie van lastenverhogingen, loonmatiging, instabiele huizenmarkt, globalisering, versoepeling ontslagrecht, etc.) Maar zolang zich dit beperkt tot het schrijven van bozige teksten op social media of bozige gesprekken aan de kantinetafel en op verjaardagen hoeft de politiek zich hier geen zorgen over te maken en hoeft men zich hier ook niet druk over te maken.
Wel zorgt de polarisatie voor een minder stabiel politiek systeem. Maar vooralsnog gaan de middenpartijen er nog altijd met de macht en het beleid vandoor.
Ja, als een VVD'er door een Duits of Amerikaans tijdschrift geinterviewd wordt betwijfel ik ook of dat in het Nederlands gepubliceerd wordtquote:Op zaterdag 13 december 2014 13:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb een Turkstalig tijdsschrift met een interview in het Turks van een D66-meneer.
Dat is een verwijzing naar de Koser Kaya affaire? Nou niet bepaald een gedegen strategie om de allochtoonse stemmer binnen te krijgen. Volgens mij hebben alle Turkse politici hiermee te maken.quote:Op zaterdag 13 december 2014 13:23 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De PVV aanvallen als strategie. Afzijdige houding t.o.v. de Armeense genocide, waarmee veel Turkse stemmen zijn binnen geharkt.
Het is een Turks tijdsschrift voor Turken in Nederland. Die D66'er is er één met een Turkse achtergrond. Natuurlijk mag jij een vergelijking trekken met Duitsland of Turkije. Maar er zit natuurlijk een doelbewuste keuze achter. Net als bij Turkstalige campagneposters van de PvdA.quote:Op zaterdag 13 december 2014 13:28 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, als een VVD'er door een Duits of Amerikaans tijdschrift geinterviewd wordt betwijfel ik ook of dat in het Nederlands gepubliceerd wordt
De PVV is opgericht met een heel andere politieke agenda dan de belangen van de middenklasse in Nederland.quote:Op zaterdag 13 december 2014 13:26 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De PVV had het kunnen worden, maar heeft het verkeerd aangepakt en heeft een te zwakke ideologische basis.
Dat is waar. Wilders richtte de PVV op omdat hij de VVD niet conservatief genoeg vond. Een van zijn eerste politieke pamfletten, "Klare Wijn", was absoluut niet gericht aan de gewone man. Pas later is de PVV zich op de gewone man gaan richten. Vooral dat maakt dat ik de ideologische basis van de PVV zwak vind, te zwak om op dit moment hét alternatief te zijn voor die gewone man.quote:Op zaterdag 13 december 2014 13:40 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
De PVV is opgericht met een heel andere politieke agenda dan de belangen van de middenklasse in Nederland.
Zorgwekkend.quote:Een van de grote problemen van de Nederlandse economie is de grote onzekerheid bij de middenklasse, wiens bestedingen onder druk staan. Halverwege volgend jaar wordt het ontslagrecht in Nederland aanzienlijk aangepast. Dit gaat feitelijk betekenen dat er een einde komt aan zogenoemde gouden handdrukken voor gewone werknemers (voor de top blijven ze vanzelfsprekend wel in stand). Een transitievergoeding die niet kan worden gebruikt als inkomensaanvulling of basis voor de opbouw van een eigen bedrijfje is alles wat er overblijft.
De gevolgen van deze maatregel gaan enorm zijn. Feitelijk kunnen mensen die nu nog financieel redelijk stabiel zijn al na een relatief korte periode hun vaste lasten niet meer opbrengen, met als gevolg gedwongen verkoop van huizen die onder water staan, restschulden, armoede. Het doet me denken aan een reclamebord dat ik ooit in Texas zag van een inkomensverzekeraar. ' Jaar een geen geld, jaar twee geen huis, jaar drie geen eten.'
De gevolgen laten zich makkelijk uittekenen. Geld wordt niet geconsumeerd, maar opgepot om de economische val in ieder geval te kunnen vertragen. En zolang de consumentenbestedingen niet op gang komen..geen daadwerkelijk economisch herstel. En degenen voor wie dit nieuwe ontslagrecht bedoeld is? Bedrijven zullen hun flexiblisering gewoon voortzetten en dus zal er ook geen sprake zijn van een aangroei van de middenklasse van onderop.
Daarmee wordt de middenklasse stelselmatig uitgehold. En wie betaalt dan nog de rekeningen van de overheid en de binnenlandse economie?
Ligt eraan wie de gewone man is. Wanneer dit een groot deel van het electoraat is lijkt het mij logisch dat politieke partijen deze mensen voor zich willen winnen. Als democraat zou je dat juist moeten begrijpen en ondersteunen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 15:08 schreef Hexagon het volgende:
Wat denken jullie? Is de de wens om de vriend te worden van de gewone man niet een alles verlammende macht geworden?
Dat is de onderklasse. De Gewone Man heeft een gemiddeld inkomen, heeft een gemiddeld huis met een gemiddelde hypotheek en een gemiddelde gezinssamenstelling. Het is de middenklasse, de groep die meer betaalt aan de overheid dan het terugkrijgt, die meer inkomen heeft dan vermogen, etc. Daar horen laagopgeleiden bij, maar ook hoger opgeleiden en middelbaar opgeleiden. Het is een economische en sociaal culturele status, geen kwestie van opleiding of zelfs maar afkomst. Genoeg allochtonen die als Gewone Man tellen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 13:53 schreef Tem het volgende:
Maar goed, ik weet nog steeds niet wie de gewone man is.
Doelt men op het gehele proletariaat? Of slechts op een deel daarvan. De laagopgeleide, slecht geinformeerde internet zeurkous.
Daarom vraag ik het even, mensen hebben nogal een uiteenlopende mening over "de gewone man".quote:Op zaterdag 13 december 2014 14:03 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Dat is de onderklasse. De Gewone Man heeft een gemiddeld inkomen, heeft een gemiddeld huis met een gemiddelde hypotheek en een gemiddelde gezinssamenstelling. Het is de middenklasse, de groep die meer betaalt aan de overheid dan het terugkrijgt, die meer inkomen heeft dan vermogen, etc. Daar horen laagopgeleiden bij, maar ook hoger opgeleiden en middelbaar opgeleiden. Het is een economische en sociaal culturele status, geen kwestie van opleiding of zelfs maar afkomst. Genoeg allochtonen die als Gewone Man tellen.
Ik heb een wat andquote:Op zaterdag 13 december 2014 13:49 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Dat is waar. Wilders richtte de PVV op omdat hij de VVD niet conservatief genoeg vond.
Dat is inderdaad de fundamentele vraag. Waarom is er geen partij meer die deze groep bedient? De vorige verkiezingen hebben bewezen hoe makkelijk dit is, je doet de loze belofte van 1000 euro belastingverlaging en het volk stemt op je. En raakt daarna gedesillusioneerd omdat de werkelijkheid na de verkiezing is dat de overheid opnieuw een graai doet in je portemonnee in plaats van dat er extra geld in komt te zitten.quote:Op zaterdag 13 december 2014 14:08 schreef Tem het volgende:
Maar dat is dus de ruggengraat van je samenleving en een groot deel van de kiezers. Zou dom zijn wanneer politieke partijen deze mensen negeren. Vroeger was het CDA de partij voor de middenklasse, dat is een beetje weg en er is geen goed alternatief waardoor het nogal is versnipperd.
Ja, maar politiek moet meer zijn dan "U vraagt wij draaien". Het is aan hen om ook toekomstvisies op te stellen waar men voor kan kiezen. Het gaat ook om het durven overtuigen van mensen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 14:03 schreef Tem het volgende:
[..]
Ligt eraan wie de gewone man is. Wanneer dit een groot deel van het electoraat is lijkt het mij logisch dat politieke partijen deze mensen voor zich willen winnen. Als democraat zou je dat juist moeten begrijpen en ondersteunen.
De middenklasse kan genegeerd worden omdat er grosso modo geen (serieus) alternatief is. Alle grote middenpartijen staan min of meer hetzelfde voor: allemaal hebben ze heel veel belastinggeld nodig om te herverdelen, en de middenklasse mag dat betalen. Er zijn accentverschillen, maar die zijn redelijk minimaal. De middenklasse heeft, itt de onderklasse (heeft geen geld/carriere/enz) en de bovenklasse (mobiel), veel te verliezen. Zolang men net het hoofd boven water weet te houden zal men behoudend stemmen, op de bestaande middenpartijen dus, stemmen op randpartijen is immers risicovol. Maar er broeit wat, en dat is ook niet zo gek, want een groot deel van de middenklasse, mn als men in de groep 25-45 zit, kan het hoofd amper boven water houden. Zodra er een serieus alternatief is of men echt radeloos, redeloos, reddeloos is, zal er een aardverschuiving in het politieke landschap volgen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 14:08 schreef Tem het volgende:
[..]
Daarom vraag ik het even, mensen hebben nogal een uiteenlopende mening over "de gewone man".
Maar dat is dus de ruggengraat van je samenleving en een groot deel van de kiezers. Zou dom zijn wanneer politieke partijen deze mensen negeren. Vroeger was het CDA de partij voor de middenklasse, dat is een beetje weg en er is geen goed alternatief waardoor het nogal is versnipperd.
Ik snap dan ook de stelling en het alternatief niet helemaal van TS.
Geen woord zo veel gebruikt en misbruik als 'hervormingen'. Het lijkt een doel op zich te zijn geworden.quote:Op zaterdag 13 december 2014 14:22 schreef Dwersdriever het volgende:
Het alternatief voor het steeds meer belasten en afbreken van de rechten van de middenklasse is daadwerkelijke hervormingen. Maar dat kan ook niet zonder brokken. Dus gaan alle politieke partijen maar vrolijk door met wat ze al deden...en zal de kleiner wordende groep van Gewone Mannen de rekeningen moeten blijven betalen.
Een extra factor is dat de lastendruk voor deze groep ook niet meer in overeenstemming is met wat men ervoor terug krijgt. Vroeger betaalde je veel belastingen, maar kreeg je er goede nutsvoorzieningen, betaalbaar onderwijs, hoogwaardige gezondheidszorg, een verzorgde oude dag, financiële zekerheid en investeringen in de infrastructuur voor terug. Nu is de lastendruk hoog, maar zijn veel van de bovenstaande zaken niet meer van kracht. Dat zorgt voor een vermindering van het draagvlak voor een hoge belastingdruk. De overheid geeft veel geld uit, maar de waarde van de overheid voor de middenklasse wordt steeds minder.quote:Op zaterdag 13 december 2014 14:25 schreef Quiche_lorraine het volgende:
De middenklasse kan genegeerd worden omdat er grosso modo geen (serieus) alternatief is. Alle grote middenpartijen staan min of meer hetzelfde voor: allemaal hebben ze heel veel belastinggeld nodig om te herverdelen, en de middenklasse mag dat betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |