abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147379116
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ene meneer Gardner is het in zekere zin met je eens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meervoudige_intelligentie
Om hoogbegaafd te zijn zou je toch wel op al deze zaken relatief hoog moeten scoren.
pi_147379148
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er is helemaal niets passends aan het passend onderwijs. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.
Nee, dat gaan we snel merken..... Weer een mislukt afstudeerproduct van stagiair met een geniaal idee.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_147379218
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Klopt, maar toch ga ik er vanuit dat een hoogbegaafd iemand ook gewoon automatisch aan zelfstudie gaat doen, of maak ik hier een denkfout?
Op zich niet. Maar dan word het een soort filosofie over de beschouwing van hoogbegaafd en de daaraan verbonden afwijkingen ten aanzien van normaal begaafde. Dan kan ik je aanraden om vooral eens Nietzsche te lezen ;)
  zondag 7 december 2014 @ 23:47:59 #54
20370 enno
Trust = good, control = better
pi_147379222
Mijn dochter heeft tot voor kort op een school Leonardo-onderwijs gehad. Dat zijn (kleinere) groepen met hoogbegaafden die worden toegevoegd aan een normale school. Voordeel voor mij als ouder was dat er bij Leonardo minder snel wordt gekozen voor versnelling (klassen overslaan) maar meer wordt gezocht naar verbreding (dieper in de stof, maar vooral veel stof buiten de normale vakken).
pi_147379229
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ene meneer Gardner is het in zekere zin met je eens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meervoudige_intelligentie
Interessant. :)
pi_147379240
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:47 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Op zich niet. Maar dan word het een soort filosofie over de beschouwing van hoogbegaafd en de daaraan verbonden afwijkingen ten aanzien van normaal begaafde. Dan kan ik je aanraden om vooral eens Nietzsche te lezen ;)
Nietzsche.... :')
  zondag 7 december 2014 @ 23:48:48 #57
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147379246
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Om hoogbegaafd te zijn zou je toch wel op al deze zaken relatief hoog moeten scoren.
In de praktijk is dat toch echt niet zo. We zijn nogal snel gewend om hoogbegaafdheid te koppelen aan verbaal/linguïstische en mathematische intelligentie, en degenen die daar extreem hoog op scoren gaan interpersoonlijk of creatief vaak behoorlijk onderuit. En iets zegt me dat Beethoven niet erg hard kon rennen...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147379281
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In de praktijk is dat toch echt niet zo. We zijn nogal snel gewend om hoogbegaafdheid te koppelen aan verbaal/linguïstische en mathematische intelligentie, en degenen die daar extreem hoog op scoren gaan interpersoonlijk of creatief vaak behoorlijk onderuit. En iets zegt me dat Beethoven niet erg hard kon rennen...
Maar iemand die wiskundig hoog scoort, maar op taalgebied niet zal naar alle waarschijnlijk niet een bijzonder hoog IQ hebben.
pi_147379283
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:47 schreef enno het volgende:
Mijn dochter heeft tot voor kort op een school Leonardo-onderwijs gehad. Dat zijn (kleinere) groepen met hoogbegaafden die worden toegevoegd aan een normale school. Voordeel voor mij als ouder was dat er bij Leonardo minder snel wordt gekozen voor versnelling (klassen overslaan) maar meer wordt gezocht naar verbreding (dieper in de stof, maar vooral veel stof buiten de normale vakken).
En hoe zijn de ervaringen tot heden ermee? Positief? Het klinkt wel goed namelijk.
pi_147379289
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:47 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Op zich niet. Maar dan wordt het een soort filosofie over de beschouwing van hoogbegaafd en de daaraan verbonden afwijkingen ten aanzien van normaal begaafde. Dan kan ik je aanraden om vooral eens Nietzsche te lezen ;)
Wat heeft Nietzsche daarmee te maken? Doel je op de übermensch?
pi_147379294
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:48 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nietzsche.... :')
Dan heb je hem niet begrepen :D ;)
pi_147379308
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar iemand die wiskundig hoog scoort, maar op taalgebied niet zal naar alle waarschijnlijk niet een bijzonder hoog IQ hebben.
Voor mijn gevoel kennen IQ-testen een beetje bias naar logisch en wiskundig denken.
pi_147379339
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:50 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Dan heb je hem niet begrepen :D ;)
Jawel, maar ik heb sowieso moeite met filosofie.
  zondag 7 december 2014 @ 23:52:22 #64
20370 enno
Trust = good, control = better
pi_147379349
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:50 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

En hoe zijn de ervaringen tot heden ermee? Positief? Het klinkt wel goed namelijk.
Ze is inmiddels door naar de middelbare school. Leonardo was een verademing. Het zal zeker geen oplossing voor alle hoogbegaafden zijn, voor onze dochter werkte het echter prima.
  zondag 7 december 2014 @ 23:53:28 #65
346939 Janneke141
pi_147379389
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:51 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel kennen IQ-testen een beetje bias naar logisch en wiskundig denken.
Precies. De wijze waarmee wij gewend zijn om IQ te behandelen is volledig afhankelijk van de manier waarop de testen zijn samengesteld. Als je voor een IQ-test ook de coopertest zou moeten lopen, een ondergaande zon moeten schilderen en een huilend kind zou moeten troosten, dan zouden de uitkomsten er ineens heel anders uitzien.
pi_147379412
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Precies. De wijze waarmee wij gewend zijn om IQ te behandelen is volledig afhankelijk van de manier waarop de testen zijn samengesteld. Als je voor een IQ-test ook de coopertest zou moeten lopen, een ondergaande zon moeten schilderen en een huilend kind zou moeten troosten, dan zouden de uitkomsten er ineens heel anders uitzien.
Dat heeft allemaal bitter weinig met analytisch denken te maken.
  zondag 7 december 2014 @ 23:54:45 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_147379426
Tegenwoordig weet men het tenminste te herkennen, 35 jaar geleden kon het zo zijn dat je de Cito-toets opnieuw moest doen omdat de score dusdanig vreemd was dat ze er niets mee konden, en dan kwam er na de tweede Cito-toets een "misschien met moeite Mavo" advies :')

Overigens zou ik al snel ander onderwijs zoeken als mijn kind hoogbegaafd zou blijken en de school er niet mee om kan gaan, maar met de school waar mijn zoon naartoe gaat ben ik daar vooralsnog niet bang voor, en mocht het probleem zich toch voordoen, dan zijn er alternatieven in de buurt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 7 december 2014 @ 23:55:14 #68
346939 Janneke141
pi_147379442
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat heeft allemaal bitter weinig met analytisch denken te maken.
Klopt, maar wel met de ontwikkeling van je brein op diverse vlakken. Waarom zou alleen het analytische aspect van belang zijn?
pi_147379464
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Klopt, maar wel met de ontwikkeling van je brein op diverse vlakken. Waarom zou alleen het analytische aspect van belang zijn?
Omdat je daarmee een goed papiertje krijgt.
pi_147379503
quote:

[..]

Inderdaad.

Overigens las ik ooit over mensen die bezig waren aan een rationaliteitsquotiënt in plaats van dus een intelligentiequotiënt.

Dat las ik ooit in New Scientist.
pi_147379509
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:50 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Wat heeft Nietzsche daarmee te maken? Doel je op de übermensch?
Nietzsche was een filosoof, tevens is deze totaal krankzinnig geworden. Men heeft altijd gedacht aan syfilitische dementie. In zijn werk komt de waanzin ook langzaam tot uiting en steeds sterker, je kan de waanzin in ontwikkeling volgen. Echter de man was ook hoogbegaafd en ondanks de waanzin wist hij toch wel rake dingen te schrijven. Ikzelf vind vooral de grens tussen begaafdheid en waanzin en hoe dicht deze bij elkaar liggen erg interessant. Hoe slim moet je zijn om gek te wezen, Nietzsche.
pi_147379543
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:58 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Nietzsche was een filosoof, tevens is deze totaal krankzinnig geworden. Men heeft altijd gedacht aan syfilitische dementie. In zijn werk komt de waanzin ook langzaam tot uiting en steeds sterker, je kan de waanzin in ontwikkeling volgen. Echter de man was ook hoogbegaafd en ondanks de waanzin wist hij toch wel rake dingen te schrijven. Ikzelf vind vooral de grens tussen begaafdheid en waanzin en hoe dicht deze bij elkaar liggen erg interessant. Hoe slim moet je zijn om gek te wezen, Nietzsche.
Dit is precies de reden waarom ik moeite heb met filosofie. :P
  zondag 7 december 2014 @ 23:59:24 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_147379552
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:43 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Zulke scholen bestaan in Nederland helaas niet, of zeer kleinschalig voor een enkeling. Bestonden er maar zulke scholen dan zouden we al een grote stap voorwaarts maken.

En of je dan alleen hoogbegaafde bij hoogbegaafde moet zetten dat vraag ik me af, in het latere leven komt men op de werkvloer ook tussen de "normale" mensen. _O- Normale mensen :')
Jawel hoor:

http://www.hbon.nl/scholen/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_147379559
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:52 schreef enno het volgende:

[..]

Ze is inmiddels door naar de middelbare school. Leonardo was een verademing. Het zal zeker geen oplossing voor alle hoogbegaafden zijn, voor onze dochter werkte het echter prima.
Is er geen vervolg op het Leonardo programma in het middelbare onderwijs dan? Dat zou volgens mij ideaal zijn, weer een gemiste kans in het Nederlands onderwijs?
pi_147379595
quote:

[..]

_O- _O_ Ben het geheel met je eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')