abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147378489
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:14 schreef robin007bond het volgende:
Je praat wel een beetje dedain over zwakbegaafden. Zowel hoogbegaafdheid als zwakbegaafdheid kunnen serieuze problemen veroorzaken, dus dat je het op zwakbegaafden munt zou je uit empathie niet moeten doen in mijn ogen. Allebei de groepen ondervinden problemen met hun intelligentie.

Verder was het inderdaad wel een goed stukje. Jammer dat er maar zo'n enkele plaats in heel Nederland voor zoiets is.

Persoonlijk vind ik het jammer dat de steun verdwijnt, maar de kern van de problematiek pak je met zo'n dagbesteding niet aan. Waarom gaat het niet lekker op school? Zijn er manieren waarop we dat kunnen oplossen? Kunnen ze thuis wel hun ei kwijt in stimulerende hobby's of interesses?

Kortom:

Jammer dat de steun weggaat. Desalniettemin focussen op de oorzaken.
Ach, dedain over zwakbegaafde, toevallig was het onderwerp ditmaal hoogbegaafde. De zwakbegaafde zullen ook dergelijke problemen hebben maar nooit met een diagnose hoogbegaafd. En het onderwerp is juist die diagnose en de problematiek. En dedain, dat is ook maar een mening ;)
  zondag 7 december 2014 @ 23:30:49 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147378531
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:28 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dan is dat inderdaad erg lastig. De docenten krijgen misschien te weinig gelegenheid om die extra aandacht te geven.
In feite heeft een leerkracht voor iedere leerling te weinig tijd, maar het valt alleen maar op bij de leerlingen die om wat voor reden dan ook uitvallen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147378583
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In feite heeft een leerkracht voor iedere leerling te weinig tijd, maar het valt alleen maar op bij de leerlingen die om wat voor reden dan ook uitvallen.
Jammer dat remedial teaching toch niet genoeg blijkt te zijn.

Zo'n remedial teacher heb ik vroeger gehad en die hielp me wel aardig omgaan met autisme.
pi_147378608
Zou het eigenlijk goed zijn als hoogbegaafde alleen bij hoogbegaafde in de klas komen? (zulke scholen zijn er overigens ook al).
  zondag 7 december 2014 @ 23:34:14 #35
346939 Janneke141
pi_147378667
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:32 schreef theunderdog het volgende:
Zou het eigenlijk goed zijn als hoogbegaafde alleen bij hoogbegaafde in de klas komen? (zulke scholen zijn er overigens ook al).
Educatief sowieso. Qua sociale vaardigheden twijfel ik er nogal aan. Vandaar mijn suggestie van 2 of 3 dagen.
pi_147378673
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:14 schreef theunderdog het volgende:
Hoezo is ons onderwijssysteem niet geschikt voor hoogbegaafde? hoogbegaafde op de basisschool krijgen vaak extra en/of moeilijkere opdrachten en als ze dat zelfs makkelijk afgaat dan kunnen ze al naar het voorgezet onderwijs. En voor de hoogbegaafde op het voortgezet onderwijs gaat hetzelfde op.
Ons onderwijssysteem is ingericht op de grote massa. In mijn geval waren mijn schoolprestaties ondermaats doordat ik mij niet kon aanpassen aan me klasgenoten en daarmee buiten de boot viel en gepest werd. Daarbij de lesstof en de wijze waarop deze mij werd aangeboden sloeg totaal niet aan bij mij, ik presteer niet bij de "normale" lesmethode.

Op latere leeftijd ben ik semi-auto-didactisch meer te weten gekomen in een jaar tijd dan vier jaren op school. Puur omdat het dezelfde stof was op een andere wijze, een wijze die bij mij wel aansloeg.

Onderwijs is een massa product, daardoor zal er zowel aan de bovenkant en onderkant altijd mensen buiten de massa vallen. Terwijl het aan de bovenkant juist de mensen zijn die je erbij wilt hebben en houden, dat is zo jammer.
pi_147378697
quote:
Lijkt me niet. Later zul je toch contact moeten hebben met gewone mensen. Als je daar niet mee leert omgaan dan denk ik dat veel in sociaal isolement zullen vallen.
pi_147378749
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Educatief sowieso. Qua sociale vaardigheden twijfel ik er nogal aan. Vandaar mijn suggestie van 2 of 3 dagen.
Voor de sociale vaardigheden zal het zeker niet goed zijn. Het is van belang dat hoogbegaafde in aanraking komen met allerlei soorten mensen. Educatief is het niet goed als een hoogbegaafde op het vmbo terecht komt, maar voor de sociale vaardigheden kan dit zeer goed zijn (mits hij/zij assertief is).
pi_147378760
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:34 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Later zul je toch contact moeten hebben met gewone mensen. Als je daar niet mee leert omgaan dan denk ik dat veel in sociaal isolement zullen vallen.
Eens.
pi_147378766
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:17 schreef robin007bond het volgende:
Overigens is een IQ-test via internet onbetrouwbaar, dus waarom je naar die site linkt is mij niet duidelijk.
Puur voor de mensen die nog nooit een IQ test hebben gedaan, en uiteraard excelleert een dergelijke internet test niet in betrouwbaarheid maar het geeft een indicatie voor diegene die nu nog geheel onwetend zijn.
pi_147378767
quote:
Nee, het zou goed zijn als we meer onderwijs hebben, gericht op het individu. Bizar dat er wel zoiets bestaat als 'passend onderwijs' (hou m'n hart vast hiervoor), maar dat dat weer gaat om mensen die om allerlei redenen niet goed meekunnen in regulier onderwijs, maar dat dat dus niet geldt voor hoogbegaafden.

Maar wederom geldt wat mij betreft: het hele onderwijs is een grote gemene deler. We doen weer iets wat niet echt slecht is, in plaats van iets dat gewoon goéd kan zijn. Nederland - kennisland. Right :')
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zondag 7 december 2014 @ 23:37:32 #42
346939 Janneke141
pi_147378793
quote:
14s.gif Op zondag 7 december 2014 23:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Bizar dat er wel zoiets bestaat als 'passend onderwijs' (hou m'n hart vast hiervoor), maar dat dat weer gaat om mensen die om allerlei redenen niet goed meekunnen in regulier onderwijs, maar dat dat dus niet geldt voor hoogbegaafden.
Er is helemaal niets passends aan het passend onderwijs. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.
pi_147378807
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:34 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Ons onderwijssysteem is ingericht op de grote massa. In mijn geval waren mijn schoolprestaties ondermaats doordat ik mij niet kon aanpassen aan me klasgenoten en daarmee buiten de boot viel en gepest werd. Daarbij de lesstof en de wijze waarop deze mij werd aangeboden sloeg totaal niet aan bij mij, ik presteer niet bij de "normale" lesmethode.

Op latere leeftijd ben ik semi-auto-didactisch meer te weten gekomen in een jaar tijd dan vier jaren op school. Puur omdat het dezelfde stof was op een andere wijze, een wijze die bij mij wel aansloeg.

Onderwijs is een massa product, daardoor zal er zowel aan de bovenkant en onderkant altijd mensen buiten de massa vallen. Terwijl het aan de bovenkant juist de mensen zijn die je erbij wilt hebben en houden, dat is zo jammer.
Klopt, maar toch ga ik er vanuit dat een hoogbegaafd iemand ook gewoon automatisch aan zelfstudie gaat doen, of maak ik hier een denkfout?
pi_147378819
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:36 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Puur voor de mensen die nog nooit een IQ test hebben gedaan, en uiteraard excelleert een dergelijke internet test niet in betrouwbaarheid maar het geeft een indicatie voor diegene die nu nog geheel onwetend zijn.
Ach, zolang je geen problemen ondervindt is het maken van een IQ-test niet nodig. Is het wel nodig, dan kun je beter langs een professional gaan.
pi_147378851
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Klopt, maar toch ga ik er vanuit dat een hoogbegaafd iemand ook gewoon automatisch aan zelfstudie gaat doen, of maak ik hier een denkfout?
Niet iedereen is autodidactisch aangelegd, ook hoogbegaafden niet.
pi_147378895
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:39 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Niet iedereen is autodidactisch aangelegd, ook hoogbegaafden niet.
Ik vind "onderzoekend zijn" toch wel een erg relevant onderdeel van intelligentie.
pi_147378956
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:40 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik vind "onderzoekend zijn" toch wel een erg relevant onderdeel van intelligentie.
Lastig. Volgens mij is er geen objectieve definitie van intelligentie. :P
pi_147378982
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:41 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Daarom dat ik ook zeg "onderdeel van".
  zondag 7 december 2014 @ 23:42:34 #49
346939 Janneke141
pi_147379021
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:41 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Ene meneer Gardner is het in zekere zin met je eens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meervoudige_intelligentie
pi_147379059
quote:
Zulke scholen bestaan in Nederland helaas niet, of zeer kleinschalig voor een enkeling. Bestonden er maar zulke scholen dan zouden we al een grote stap voorwaarts maken.

En of je dan alleen hoogbegaafde bij hoogbegaafde moet zetten dat vraag ik me af, in het latere leven komt men op de werkvloer ook tussen de "normale" mensen. _O- Normale mensen :')
pi_147379116
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Om hoogbegaafd te zijn zou je toch wel op al deze zaken relatief hoog moeten scoren.
pi_147379148
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er is helemaal niets passends aan het passend onderwijs. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.
Nee, dat gaan we snel merken..... Weer een mislukt afstudeerproduct van stagiair met een geniaal idee.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_147379218
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Op zich niet. Maar dan word het een soort filosofie over de beschouwing van hoogbegaafd en de daaraan verbonden afwijkingen ten aanzien van normaal begaafde. Dan kan ik je aanraden om vooral eens Nietzsche te lezen ;)
  zondag 7 december 2014 @ 23:47:59 #54
20370 enno
Trust = good, control = better
pi_147379222
Mijn dochter heeft tot voor kort op een school Leonardo-onderwijs gehad. Dat zijn (kleinere) groepen met hoogbegaafden die worden toegevoegd aan een normale school. Voordeel voor mij als ouder was dat er bij Leonardo minder snel wordt gekozen voor versnelling (klassen overslaan) maar meer wordt gezocht naar verbreding (dieper in de stof, maar vooral veel stof buiten de normale vakken).
pi_147379229
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Interessant. :)
pi_147379240
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:47 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Op zich niet. Maar dan word het een soort filosofie over de beschouwing van hoogbegaafd en de daaraan verbonden afwijkingen ten aanzien van normaal begaafde. Dan kan ik je aanraden om vooral eens Nietzsche te lezen ;)
Nietzsche.... :')
  zondag 7 december 2014 @ 23:48:48 #57
346939 Janneke141
pi_147379246
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Om hoogbegaafd te zijn zou je toch wel op al deze zaken relatief hoog moeten scoren.
In de praktijk is dat toch echt niet zo. We zijn nogal snel gewend om hoogbegaafdheid te koppelen aan verbaal/linguïstische en mathematische intelligentie, en degenen die daar extreem hoog op scoren gaan interpersoonlijk of creatief vaak behoorlijk onderuit. En iets zegt me dat Beethoven niet erg hard kon rennen...
pi_147379281
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In de praktijk is dat toch echt niet zo. We zijn nogal snel gewend om hoogbegaafdheid te koppelen aan verbaal/linguïstische en mathematische intelligentie, en degenen die daar extreem hoog op scoren gaan interpersoonlijk of creatief vaak behoorlijk onderuit. En iets zegt me dat Beethoven niet erg hard kon rennen...
Maar iemand die wiskundig hoog scoort, maar op taalgebied niet zal naar alle waarschijnlijk niet een bijzonder hoog IQ hebben.
pi_147379283
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:47 schreef enno het volgende:
Mijn dochter heeft tot voor kort op een school Leonardo-onderwijs gehad. Dat zijn (kleinere) groepen met hoogbegaafden die worden toegevoegd aan een normale school. Voordeel voor mij als ouder was dat er bij Leonardo minder snel wordt gekozen voor versnelling (klassen overslaan) maar meer wordt gezocht naar verbreding (dieper in de stof, maar vooral veel stof buiten de normale vakken).
En hoe zijn de ervaringen tot heden ermee? Positief? Het klinkt wel goed namelijk.
pi_147379289
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:47 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Op zich niet. Maar dan wordt het een soort filosofie over de beschouwing van hoogbegaafd en de daaraan verbonden afwijkingen ten aanzien van normaal begaafde. Dan kan ik je aanraden om vooral eens Nietzsche te lezen ;)
Wat heeft Nietzsche daarmee te maken? Doel je op de übermensch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')