Ach, dedain over zwakbegaafde, toevallig was het onderwerp ditmaal hoogbegaafde. De zwakbegaafde zullen ook dergelijke problemen hebben maar nooit met een diagnose hoogbegaafd. En het onderwerp is juist die diagnose en de problematiek. En dedain, dat is ook maar een meningquote:Op zondag 7 december 2014 23:14 schreef robin007bond het volgende:
Je praat wel een beetje dedain over zwakbegaafden. Zowel hoogbegaafdheid als zwakbegaafdheid kunnen serieuze problemen veroorzaken, dus dat je het op zwakbegaafden munt zou je uit empathie niet moeten doen in mijn ogen. Allebei de groepen ondervinden problemen met hun intelligentie.
Verder was het inderdaad wel een goed stukje. Jammer dat er maar zo'n enkele plaats in heel Nederland voor zoiets is.
Persoonlijk vind ik het jammer dat de steun verdwijnt, maar de kern van de problematiek pak je met zo'n dagbesteding niet aan. Waarom gaat het niet lekker op school? Zijn er manieren waarop we dat kunnen oplossen? Kunnen ze thuis wel hun ei kwijt in stimulerende hobby's of interesses?
Kortom:
Jammer dat de steun weggaat. Desalniettemin focussen op de oorzaken.
In feite heeft een leerkracht voor iedere leerling te weinig tijd, maar het valt alleen maar op bij de leerlingen die om wat voor reden dan ook uitvallen.quote:Op zondag 7 december 2014 23:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dan is dat inderdaad erg lastig. De docenten krijgen misschien te weinig gelegenheid om die extra aandacht te geven.
Jammer dat remedial teaching toch niet genoeg blijkt te zijn.quote:Op zondag 7 december 2014 23:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In feite heeft een leerkracht voor iedere leerling te weinig tijd, maar het valt alleen maar op bij de leerlingen die om wat voor reden dan ook uitvallen.
Educatief sowieso. Qua sociale vaardigheden twijfel ik er nogal aan. Vandaar mijn suggestie van 2 of 3 dagen.quote:Op zondag 7 december 2014 23:32 schreef theunderdog het volgende:
Zou het eigenlijk goed zijn als hoogbegaafde alleen bij hoogbegaafde in de klas komen? (zulke scholen zijn er overigens ook al).
Ons onderwijssysteem is ingericht op de grote massa. In mijn geval waren mijn schoolprestaties ondermaats doordat ik mij niet kon aanpassen aan me klasgenoten en daarmee buiten de boot viel en gepest werd. Daarbij de lesstof en de wijze waarop deze mij werd aangeboden sloeg totaal niet aan bij mij, ik presteer niet bij de "normale" lesmethode.quote:Op zondag 7 december 2014 23:14 schreef theunderdog het volgende:
Hoezo is ons onderwijssysteem niet geschikt voor hoogbegaafde? hoogbegaafde op de basisschool krijgen vaak extra en/of moeilijkere opdrachten en als ze dat zelfs makkelijk afgaat dan kunnen ze al naar het voorgezet onderwijs. En voor de hoogbegaafde op het voortgezet onderwijs gaat hetzelfde op.
Lijkt me niet. Later zul je toch contact moeten hebben met gewone mensen. Als je daar niet mee leert omgaan dan denk ik dat veel in sociaal isolement zullen vallen.quote:Op zondag 7 december 2014 23:32 schreef theunderdog het volgende:
Zou het eigenlijk goed zijn als hoogbegaafde alleen bij hoogbegaafde in de klas komen? (zulke scholen zijn er overigens ook al).
Voor de sociale vaardigheden zal het zeker niet goed zijn. Het is van belang dat hoogbegaafde in aanraking komen met allerlei soorten mensen. Educatief is het niet goed als een hoogbegaafde op het vmbo terecht komt, maar voor de sociale vaardigheden kan dit zeer goed zijn (mits hij/zij assertief is).quote:Op zondag 7 december 2014 23:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Educatief sowieso. Qua sociale vaardigheden twijfel ik er nogal aan. Vandaar mijn suggestie van 2 of 3 dagen.
Eens.quote:Op zondag 7 december 2014 23:34 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Later zul je toch contact moeten hebben met gewone mensen. Als je daar niet mee leert omgaan dan denk ik dat veel in sociaal isolement zullen vallen.
Puur voor de mensen die nog nooit een IQ test hebben gedaan, en uiteraard excelleert een dergelijke internet test niet in betrouwbaarheid maar het geeft een indicatie voor diegene die nu nog geheel onwetend zijn.quote:Op zondag 7 december 2014 23:17 schreef robin007bond het volgende:
Overigens is een IQ-test via internet onbetrouwbaar, dus waarom je naar die site linkt is mij niet duidelijk.
Nee, het zou goed zijn als we meer onderwijs hebben, gericht op het individu. Bizar dat er wel zoiets bestaat als 'passend onderwijs' (hou m'n hart vast hiervoor), maar dat dat weer gaat om mensen die om allerlei redenen niet goed meekunnen in regulier onderwijs, maar dat dat dus niet geldt voor hoogbegaafden.quote:Op zondag 7 december 2014 23:32 schreef theunderdog het volgende:
Zou het eigenlijk goed zijn als hoogbegaafde alleen bij hoogbegaafde in de klas komen? (zulke scholen zijn er overigens ook al).
Er is helemaal niets passends aan het passend onderwijs. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.quote:Op zondag 7 december 2014 23:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Bizar dat er wel zoiets bestaat als 'passend onderwijs' (hou m'n hart vast hiervoor), maar dat dat weer gaat om mensen die om allerlei redenen niet goed meekunnen in regulier onderwijs, maar dat dat dus niet geldt voor hoogbegaafden.
Klopt, maar toch ga ik er vanuit dat een hoogbegaafd iemand ook gewoon automatisch aan zelfstudie gaat doen, of maak ik hier een denkfout?quote:Op zondag 7 december 2014 23:34 schreef Het_fijtje het volgende:
[..]
Ons onderwijssysteem is ingericht op de grote massa. In mijn geval waren mijn schoolprestaties ondermaats doordat ik mij niet kon aanpassen aan me klasgenoten en daarmee buiten de boot viel en gepest werd. Daarbij de lesstof en de wijze waarop deze mij werd aangeboden sloeg totaal niet aan bij mij, ik presteer niet bij de "normale" lesmethode.
Op latere leeftijd ben ik semi-auto-didactisch meer te weten gekomen in een jaar tijd dan vier jaren op school. Puur omdat het dezelfde stof was op een andere wijze, een wijze die bij mij wel aansloeg.
Onderwijs is een massa product, daardoor zal er zowel aan de bovenkant en onderkant altijd mensen buiten de massa vallen. Terwijl het aan de bovenkant juist de mensen zijn die je erbij wilt hebben en houden, dat is zo jammer.
Ach, zolang je geen problemen ondervindt is het maken van een IQ-test niet nodig. Is het wel nodig, dan kun je beter langs een professional gaan.quote:Op zondag 7 december 2014 23:36 schreef Het_fijtje het volgende:
[..]
Puur voor de mensen die nog nooit een IQ test hebben gedaan, en uiteraard excelleert een dergelijke internet test niet in betrouwbaarheid maar het geeft een indicatie voor diegene die nu nog geheel onwetend zijn.
Niet iedereen is autodidactisch aangelegd, ook hoogbegaafden niet.quote:Op zondag 7 december 2014 23:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt, maar toch ga ik er vanuit dat een hoogbegaafd iemand ook gewoon automatisch aan zelfstudie gaat doen, of maak ik hier een denkfout?
Ik vind "onderzoekend zijn" toch wel een erg relevant onderdeel van intelligentie.quote:Op zondag 7 december 2014 23:39 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Niet iedereen is autodidactisch aangelegd, ook hoogbegaafden niet.
Lastig. Volgens mij is er geen objectieve definitie van intelligentie.quote:Op zondag 7 december 2014 23:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind "onderzoekend zijn" toch wel een erg relevant onderdeel van intelligentie.
Daarom dat ik ook zeg "onderdeel van".quote:Op zondag 7 december 2014 23:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Lastig. Volgens mij is er geen objectieve definitie van intelligentie.
Ene meneer Gardner is het in zekere zin met je eens.quote:Op zondag 7 december 2014 23:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Lastig. Volgens mij is er geen objectieve definitie van intelligentie.
Zulke scholen bestaan in Nederland helaas niet, of zeer kleinschalig voor een enkeling. Bestonden er maar zulke scholen dan zouden we al een grote stap voorwaarts maken.quote:Op zondag 7 december 2014 23:32 schreef theunderdog het volgende:
Zou het eigenlijk goed zijn als hoogbegaafde alleen bij hoogbegaafde in de klas komen? (zulke scholen zijn er overigens ook al).
Om hoogbegaafd te zijn zou je toch wel op al deze zaken relatief hoog moeten scoren.quote:Op zondag 7 december 2014 23:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ene meneer Gardner is het in zekere zin met je eens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meervoudige_intelligentie
Nee, dat gaan we snel merken..... Weer een mislukt afstudeerproduct van stagiair met een geniaal idee.quote:Op zondag 7 december 2014 23:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er is helemaal niets passends aan het passend onderwijs. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.
Op zich niet. Maar dan word het een soort filosofie over de beschouwing van hoogbegaafd en de daaraan verbonden afwijkingen ten aanzien van normaal begaafde. Dan kan ik je aanraden om vooral eens Nietzsche te lezenquote:Op zondag 7 december 2014 23:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt, maar toch ga ik er vanuit dat een hoogbegaafd iemand ook gewoon automatisch aan zelfstudie gaat doen, of maak ik hier een denkfout?
Interessant.quote:Op zondag 7 december 2014 23:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ene meneer Gardner is het in zekere zin met je eens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meervoudige_intelligentie
Nietzsche....quote:Op zondag 7 december 2014 23:47 schreef Het_fijtje het volgende:
[..]
Op zich niet. Maar dan word het een soort filosofie over de beschouwing van hoogbegaafd en de daaraan verbonden afwijkingen ten aanzien van normaal begaafde. Dan kan ik je aanraden om vooral eens Nietzsche te lezen
In de praktijk is dat toch echt niet zo. We zijn nogal snel gewend om hoogbegaafdheid te koppelen aan verbaal/linguïstische en mathematische intelligentie, en degenen die daar extreem hoog op scoren gaan interpersoonlijk of creatief vaak behoorlijk onderuit. En iets zegt me dat Beethoven niet erg hard kon rennen...quote:Op zondag 7 december 2014 23:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Om hoogbegaafd te zijn zou je toch wel op al deze zaken relatief hoog moeten scoren.
Maar iemand die wiskundig hoog scoort, maar op taalgebied niet zal naar alle waarschijnlijk niet een bijzonder hoog IQ hebben.quote:Op zondag 7 december 2014 23:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In de praktijk is dat toch echt niet zo. We zijn nogal snel gewend om hoogbegaafdheid te koppelen aan verbaal/linguïstische en mathematische intelligentie, en degenen die daar extreem hoog op scoren gaan interpersoonlijk of creatief vaak behoorlijk onderuit. En iets zegt me dat Beethoven niet erg hard kon rennen...
En hoe zijn de ervaringen tot heden ermee? Positief? Het klinkt wel goed namelijk.quote:Op zondag 7 december 2014 23:47 schreef enno het volgende:
Mijn dochter heeft tot voor kort op een school Leonardo-onderwijs gehad. Dat zijn (kleinere) groepen met hoogbegaafden die worden toegevoegd aan een normale school. Voordeel voor mij als ouder was dat er bij Leonardo minder snel wordt gekozen voor versnelling (klassen overslaan) maar meer wordt gezocht naar verbreding (dieper in de stof, maar vooral veel stof buiten de normale vakken).
Wat heeft Nietzsche daarmee te maken? Doel je op de übermensch?quote:Op zondag 7 december 2014 23:47 schreef Het_fijtje het volgende:
[..]
Op zich niet. Maar dan wordt het een soort filosofie over de beschouwing van hoogbegaafd en de daaraan verbonden afwijkingen ten aanzien van normaal begaafde. Dan kan ik je aanraden om vooral eens Nietzsche te lezen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |