quote:Guido, Quinny en Merlijn zijn hoogbegaafd. Toch gaan ze niet naar school. De drie jongeren zijn drop-outs, ze liepen vast in het onderwijs. De drop-outs hebben een plek gevonden waar ze onder lotgenoten kunnen zijn: Feniks Talent in het Brabantse Sterksel.
De jongeren hebben in de jaren dat ze op school zaten, allerlei problemen ontwikkeld: van faalangst tot depressies. Daardoor zijn ze uit de leerplicht ontheven en zijn ze officieel 'thuiszitters'.
Feniks Talent begeleidt de jongeren op basis van een persoonsgebonden budget, PGB. De nieuwe eigenaar van Feniks, Tijl Koenderink, zou de jongeren graag meer willen bieden, maar dat is op dit moment niet mogelijk.
"Er is een frictie tussen wat we doen, wat we mogen doen en wat we willen doen. We bieden de jongeren maatschappelijke dagbesteding aan, vanuit het PGB. Met het doel dat ze niet terugvallen, dat doen we hier. Maar eigenlijk is dat niet het uitgangspunt van deze begeleiding. Je wilt kinderen helpen en kijken of ze hun diploma kunnen halen, maar dat mogen we op dit moment niet."
quote:Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast. Dat realiseren mensen zich niet altijd.
quote:Vanuit politiek Den Haag is er steeds meer aandacht voor toptalenten. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs vindt dat er juist meer aandacht moet komen voor leerlingen met veel potentieel. Na jarenlange aandacht voor de onderpresteerders moet het roer om.
Maar de hoogbegaafde drop-outs merken daar nog weinig van. "Hoogbegaafdheid wordt niet als een echt probleem gezien, maar als een luxeprobleem. Terwijl ze net zo veel problemen hebben als minder begaafde kinderen. Zowel op sociaal vlak, als met andere dingen", zegt Jowanka Scheurs, moeder van Quinny.
Quinny: "Ik kan de keren niet tellen dat mensen naar mij of mijn moeder toe kwamen en zeiden: ik zou willen dat ik ook zulke slimme kinderen had. En wij dachten, nee dat wil je niet. Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast."
Ondanks dat de politiek meer focus wil op toptalenten, is de toekomst van Feniks Talent onzeker. Het PGB gaat vanaf 1 januari over naar gemeenten. Of ze de organisatie in de toekomst blijven bekostigen, is nog totaal onduidelijk.
Ouders kijken of ze moeten verhuizen. Want het kan voorkomen dat op de plek waar je nu woont, een kind niet geholpen wordt. Terwijl op het moment dat je 5 kilometer verderop woont, binnen een andere gemeente, het kind wel geholpen wordt."
Definitie hoogbegaafdheid
Een vaste definitie van hoogbegaafdheid bestaat niet. Ongeveer 10 procent van alle leerlingen heeft kenmerken van hoogbegaafdheid. Een kenmerk is bijvoorbeeld een creatief denkvermogen of een IQ van 130 of hoger. Maar een lage score op intelligentietesten sluit hoogbegaafdheid niet uit.
Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Oorzaak uitval hoogbegaafde leerlingen
Veel hoogbegaafden hebben een creatieve, andere manier van denken en beleven, een sterke intrinsieke motivatie en sterke behoefte aan autonomie. Zij ervaren in het onderwijs niet genoeg ruimte om op hun manier, aansluitend bij hun passie/interesses, te kunnen leren. Vaak ontwikkelen ze een meervoudige problematiek.
Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Uiteindelijk wil Feniks ook graag een samenwerking met het onderwijs aangaan, zodat ze de jongeren ook een vorm van onderwijs kunnen aanbieden. Daarover worden gesprekken met scholen gevoerd.
Doe hier een IQ test, ben jij hoogbegaafd?quote:Wat is hoogbegaafdheid? Ben ik hoogbegaafd?
De definitie van hoogbegaafdheid die hier beter op zijn plaats is, is dat iemand die heel hoog scoort op een IQ test als hoogbegaafd gezien moet worden. Doorgaans wordt daarbij als grens een IQ score van 130 of hoger gehanteerd. Dat komt overeen met de 2,5% van de mensen met de hoogste score op een IQ test. Volgens deze definitie zijn er dan dus op 16 miljoen Nederlanders 400.000 hoogbegaafden.
Dit.quote:Op zondag 7 december 2014 23:05 schreef Het_fijtje het volgende:
IIk herken dan ook de problematiek van die kinderen en ik hoop bij god dat er eens wat verandert in Nederland, want ook ik had meer van mijn leven kunnen maken dan dat het er tot heden van gekomen is. Maar ach ik ben nog jong, pas 40 38 jaar, dus nog genoeg kansen om alsnog er iets meer van te maken.![]()
Dat gebeurt nauwelijks en ook al helemaal niet gestructureerd. Je moet een leerkracht hebben die daadwerkelijk zich daarvoor wil inzetten, want op scholen is daarvoor nauwelijks tijd of ruimte. Past niet in het curriculum, hoor je dan. Logisch, want er zijn geen echte talentprogramma's op alle verschillende vlakken.quote:Op zondag 7 december 2014 23:14 schreef theunderdog het volgende:
Hoezo is ons onderwijssysteem niet geschikt voor hoogbegaafde? hoogbegaafde op de basisschool krijgen vaak extra en/of moeilijkere opdrachten en als ze dat zelfs makkelijk afgaat dan kunnen ze al naar het voorgezet onderwijs. En voor de hoogbegaafde op het voortgezet onderwijs gaat hetzelfde op.
Oh naja, dan heb ik daar andere ervaringen mee. Mijn broertje is ook hoogbegaafd, en die heeft altijd extra en moeilijkere opdrachten gekregen.quote:Op zondag 7 december 2014 23:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat gebeurt nauwelijks en ook al helemaal niet gestructureerd. Je moet een leerkracht hebben die daadwerkelijk zich daarvoor wil inzetten, want op scholen is daarvoor nauwelijks tijd of ruimte.
Dit vertelt iedere school je op de open dag, maar in de praktijk is dit zo hard niet waar. Het is voor een leerkracht zo goed als ondoenlijk om inhoudelijk doeltreffend op dit niveau te differentiëren.quote:Op zondag 7 december 2014 23:14 schreef theunderdog het volgende:
Hoezo is ons onderwijssysteem niet geschikt voor hoogbegaafde? hoogbegaafde op de basisschool krijgen vaak extra en/of moeilijkere opdrachten en als ze dat zelfs makkelijk afgaat dan kunnen ze al naar het voorgezet onderwijs. En voor de hoogbegaafde op het voortgezet onderwijs gaat hetzelfde op.
Ik heb andere ervaringen.quote:Op zondag 7 december 2014 23:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit vertelt iedere school je op de open dag, maar in de praktijk is dit zo hard niet waar. Het is voor een leerkracht zo goed als ondoenlijk om inhoudelijk doeltreffend op dit niveau te differentiëren.
Ja, extra en/of moeilijkere opdrachten zijn beschikbaar en worden aan leerlingen gegeven - maar de middelen voor begeleiding ontbreken.
Dat geeft al aan dat het dus een probleem is.quote:
Waarom?quote:Op zondag 7 december 2014 23:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat geeft al aan dat het dus een probleem is.
En per leraar. Maar je bent een knappe jongen (m/v) als je inhoudelijk met een hoogbegaafde leerling gaat zitten werken als achter je rug drie leerlingen met gedragsproblemen de hut afbreken en de rest van het werk houden.quote:Op zondag 7 december 2014 23:19 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het zal ook wel flink per instelling verschillen lijkt me.
Dit nodigt zó uit tot slechte grappen, maar ik zal het niet doen.quote:
Mijn broertje ging gewoon vaak apart zitten. Kreeg die veel moeilijkere opdrachten dan zijn klasgenootjes.quote:Op zondag 7 december 2014 23:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En per leraar. Maar je bent een knappe jongen (m/v) als je inhoudelijk met een hoogbegaafde leerling gaat zitten werken als achter je rug drie leerlingen met gedragsproblemen de hut afbreken en de rest van het werk houden.
Is hier ook ooit serieus onderzoek naar gedaan?quote:Op zondag 7 december 2014 23:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit nodigt zó uit tot slechte grappen, maar ik zal het niet doen.
Omdat het kennelijk van school tot school verschilt, hoe goed de mogelijkheden zijn.
Het feit dat er maar wat wordt aangerommeld. Op de ene school (sterker: in de ene klas...) worden er 'extra en moeilijke opdrachten' gegeven. Op de andere school (sterker: in de andere klas) wordt er niets aan gedaan.quote:
Dat is geen onderwijs.quote:Op zondag 7 december 2014 23:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mijn broertje ging gewoon vaak apart zitten. Kreeg die veel moeilijkere opdrachten dan zijn klasgenootjes.
Natuurlijk wel. Het is niet alsof die direct apart moest zitten ofzo .quote:
Bezigheidstherapie. (anders zit 'ie ook maar niets te doen)quote:
Hier kan ik in meegaan.quote:Op zondag 7 december 2014 23:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het feit dat er maar wat wordt aangerommeld. Op de ene school (sterker: in de ene klas...) worden er 'extra en moeilijke opdrachten' gegeven. Op de andere school (sterker: in de andere klas) wordt er niets aan gedaan.
Logisch ook: de overheid stimuleert dit niet en investeert niet in programma's.
En dat is niet beperkt tot hoogbegaafden. Dit geldt voor elk kind. Het ene kind is nu eenmaal beter in talen dan werken met zijn handen of ruimtelijk inzicht. Maar toch houden we vast aan 1 standaard vorm van onderwijs.
Ja, meer van hetzelfde. Dat is geen ontwikkeling van talent.quote:Op zondag 7 december 2014 23:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Het is niet alsof die direct apart moest zitten ofzo .
Hij deed gewoon mee met de lesstof, maar omdat hij die zaken al zo snel op zich nam en alles snel af had mocht hij in een aparte kamer moeilijkere opdrachten maken.
Op die manier heeft hij zich goed kunnen ontwikkelen.
Nee, niet meer van hetzelfde.quote:Op zondag 7 december 2014 23:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, meer van hetzelfde. Dat is geen ontwikkeling van talent.
Maar goed... we dwalen af.
Kennelijk was je broertje dermate autodidact dat het functioneel was, maar dat maakt het nog niet tot goed onderwijs. Het is beter dan 'niets doen' en de leerling meenemen in het standaardprogramma, maar om met droge ogen te beweren dat dit een werkzaam differentiatieprogramma voor hoogbegaafde leerlingen is slaat nergens op.quote:
Dat commissie werk is niet niets, jammer dat het kort was. En ik twijfel er ook niet aan of er een wil is, als je die eigenaar van Feniks hoort die wil ook. Maar willen, en kunnen en doen, vaak is er de wil wel, maar de mogelijkheden niet, en er word nooit iets gedaan om de mogelijkheden te veranderen. Dan kan er een wil zijn, maar als het alleen daarbij blijft dan verandert er nooit iets. Dat is zo jammer.quote:Op zondag 7 december 2014 23:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit.
Een aantal jaar geleden heeft de toenmalige minister binnen Mensa gevraagd om eens mee te denken over dit probleem. Ik heb vrij kort in die commissie gezeten (iets met dat ook tussen hoogbegaafden heel ijdele mensen zitten die zichzelf heel belangrijk vinden)
Er is dus wél een wil. Ook bij de overheid.
De hoogbegaafde leerling bestaat ook niet. Het zijn ook gewoon individuen die met verschillende karaktereigenschappen enz.quote:Op zondag 7 december 2014 23:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kennelijk was je broertje dermate autodidact dat het functioneel was, maar dat maakt het nog niet tot goed onderwijs. Het is beter dan 'niets doen' en de leerling meenemen in het standaardprogramma, maar om met droge ogen te beweren dat dit een werkzaam differentiatieprogramma voor hoogbegaafde leerlingen is slaat nergens op.
Dan is dat inderdaad erg lastig. De docenten krijgen misschien te weinig gelegenheid om die extra aandacht te geven.quote:Op zondag 7 december 2014 23:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En per leraar. Maar je bent een knappe jongen (m/v) als je inhoudelijk met een hoogbegaafde leerling gaat zitten werken als achter je rug drie leerlingen met gedragsproblemen de hut afbreken en de rest van het werk houden.
Ach, dedain over zwakbegaafde, toevallig was het onderwerp ditmaal hoogbegaafde. De zwakbegaafde zullen ook dergelijke problemen hebben maar nooit met een diagnose hoogbegaafd. En het onderwerp is juist die diagnose en de problematiek. En dedain, dat is ook maar een meningquote:Op zondag 7 december 2014 23:14 schreef robin007bond het volgende:
Je praat wel een beetje dedain over zwakbegaafden. Zowel hoogbegaafdheid als zwakbegaafdheid kunnen serieuze problemen veroorzaken, dus dat je het op zwakbegaafden munt zou je uit empathie niet moeten doen in mijn ogen. Allebei de groepen ondervinden problemen met hun intelligentie.
Verder was het inderdaad wel een goed stukje. Jammer dat er maar zo'n enkele plaats in heel Nederland voor zoiets is.
Persoonlijk vind ik het jammer dat de steun verdwijnt, maar de kern van de problematiek pak je met zo'n dagbesteding niet aan. Waarom gaat het niet lekker op school? Zijn er manieren waarop we dat kunnen oplossen? Kunnen ze thuis wel hun ei kwijt in stimulerende hobby's of interesses?
Kortom:
Jammer dat de steun weggaat. Desalniettemin focussen op de oorzaken.
In feite heeft een leerkracht voor iedere leerling te weinig tijd, maar het valt alleen maar op bij de leerlingen die om wat voor reden dan ook uitvallen.quote:Op zondag 7 december 2014 23:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dan is dat inderdaad erg lastig. De docenten krijgen misschien te weinig gelegenheid om die extra aandacht te geven.
Jammer dat remedial teaching toch niet genoeg blijkt te zijn.quote:Op zondag 7 december 2014 23:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In feite heeft een leerkracht voor iedere leerling te weinig tijd, maar het valt alleen maar op bij de leerlingen die om wat voor reden dan ook uitvallen.
Educatief sowieso. Qua sociale vaardigheden twijfel ik er nogal aan. Vandaar mijn suggestie van 2 of 3 dagen.quote:Op zondag 7 december 2014 23:32 schreef theunderdog het volgende:
Zou het eigenlijk goed zijn als hoogbegaafde alleen bij hoogbegaafde in de klas komen? (zulke scholen zijn er overigens ook al).
Ons onderwijssysteem is ingericht op de grote massa. In mijn geval waren mijn schoolprestaties ondermaats doordat ik mij niet kon aanpassen aan me klasgenoten en daarmee buiten de boot viel en gepest werd. Daarbij de lesstof en de wijze waarop deze mij werd aangeboden sloeg totaal niet aan bij mij, ik presteer niet bij de "normale" lesmethode.quote:Op zondag 7 december 2014 23:14 schreef theunderdog het volgende:
Hoezo is ons onderwijssysteem niet geschikt voor hoogbegaafde? hoogbegaafde op de basisschool krijgen vaak extra en/of moeilijkere opdrachten en als ze dat zelfs makkelijk afgaat dan kunnen ze al naar het voorgezet onderwijs. En voor de hoogbegaafde op het voortgezet onderwijs gaat hetzelfde op.
Lijkt me niet. Later zul je toch contact moeten hebben met gewone mensen. Als je daar niet mee leert omgaan dan denk ik dat veel in sociaal isolement zullen vallen.quote:Op zondag 7 december 2014 23:32 schreef theunderdog het volgende:
Zou het eigenlijk goed zijn als hoogbegaafde alleen bij hoogbegaafde in de klas komen? (zulke scholen zijn er overigens ook al).
Voor de sociale vaardigheden zal het zeker niet goed zijn. Het is van belang dat hoogbegaafde in aanraking komen met allerlei soorten mensen. Educatief is het niet goed als een hoogbegaafde op het vmbo terecht komt, maar voor de sociale vaardigheden kan dit zeer goed zijn (mits hij/zij assertief is).quote:Op zondag 7 december 2014 23:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Educatief sowieso. Qua sociale vaardigheden twijfel ik er nogal aan. Vandaar mijn suggestie van 2 of 3 dagen.
Eens.quote:Op zondag 7 december 2014 23:34 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Later zul je toch contact moeten hebben met gewone mensen. Als je daar niet mee leert omgaan dan denk ik dat veel in sociaal isolement zullen vallen.
Puur voor de mensen die nog nooit een IQ test hebben gedaan, en uiteraard excelleert een dergelijke internet test niet in betrouwbaarheid maar het geeft een indicatie voor diegene die nu nog geheel onwetend zijn.quote:Op zondag 7 december 2014 23:17 schreef robin007bond het volgende:
Overigens is een IQ-test via internet onbetrouwbaar, dus waarom je naar die site linkt is mij niet duidelijk.
Nee, het zou goed zijn als we meer onderwijs hebben, gericht op het individu. Bizar dat er wel zoiets bestaat als 'passend onderwijs' (hou m'n hart vast hiervoor), maar dat dat weer gaat om mensen die om allerlei redenen niet goed meekunnen in regulier onderwijs, maar dat dat dus niet geldt voor hoogbegaafden.quote:Op zondag 7 december 2014 23:32 schreef theunderdog het volgende:
Zou het eigenlijk goed zijn als hoogbegaafde alleen bij hoogbegaafde in de klas komen? (zulke scholen zijn er overigens ook al).
Er is helemaal niets passends aan het passend onderwijs. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.quote:Op zondag 7 december 2014 23:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Bizar dat er wel zoiets bestaat als 'passend onderwijs' (hou m'n hart vast hiervoor), maar dat dat weer gaat om mensen die om allerlei redenen niet goed meekunnen in regulier onderwijs, maar dat dat dus niet geldt voor hoogbegaafden.
Klopt, maar toch ga ik er vanuit dat een hoogbegaafd iemand ook gewoon automatisch aan zelfstudie gaat doen, of maak ik hier een denkfout?quote:Op zondag 7 december 2014 23:34 schreef Het_fijtje het volgende:
[..]
Ons onderwijssysteem is ingericht op de grote massa. In mijn geval waren mijn schoolprestaties ondermaats doordat ik mij niet kon aanpassen aan me klasgenoten en daarmee buiten de boot viel en gepest werd. Daarbij de lesstof en de wijze waarop deze mij werd aangeboden sloeg totaal niet aan bij mij, ik presteer niet bij de "normale" lesmethode.
Op latere leeftijd ben ik semi-auto-didactisch meer te weten gekomen in een jaar tijd dan vier jaren op school. Puur omdat het dezelfde stof was op een andere wijze, een wijze die bij mij wel aansloeg.
Onderwijs is een massa product, daardoor zal er zowel aan de bovenkant en onderkant altijd mensen buiten de massa vallen. Terwijl het aan de bovenkant juist de mensen zijn die je erbij wilt hebben en houden, dat is zo jammer.
Ach, zolang je geen problemen ondervindt is het maken van een IQ-test niet nodig. Is het wel nodig, dan kun je beter langs een professional gaan.quote:Op zondag 7 december 2014 23:36 schreef Het_fijtje het volgende:
[..]
Puur voor de mensen die nog nooit een IQ test hebben gedaan, en uiteraard excelleert een dergelijke internet test niet in betrouwbaarheid maar het geeft een indicatie voor diegene die nu nog geheel onwetend zijn.
Niet iedereen is autodidactisch aangelegd, ook hoogbegaafden niet.quote:Op zondag 7 december 2014 23:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt, maar toch ga ik er vanuit dat een hoogbegaafd iemand ook gewoon automatisch aan zelfstudie gaat doen, of maak ik hier een denkfout?
Ik vind "onderzoekend zijn" toch wel een erg relevant onderdeel van intelligentie.quote:Op zondag 7 december 2014 23:39 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Niet iedereen is autodidactisch aangelegd, ook hoogbegaafden niet.
Lastig. Volgens mij is er geen objectieve definitie van intelligentie.quote:Op zondag 7 december 2014 23:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind "onderzoekend zijn" toch wel een erg relevant onderdeel van intelligentie.
Daarom dat ik ook zeg "onderdeel van".quote:Op zondag 7 december 2014 23:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Lastig. Volgens mij is er geen objectieve definitie van intelligentie.
Ene meneer Gardner is het in zekere zin met je eens.quote:Op zondag 7 december 2014 23:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Lastig. Volgens mij is er geen objectieve definitie van intelligentie.
Zulke scholen bestaan in Nederland helaas niet, of zeer kleinschalig voor een enkeling. Bestonden er maar zulke scholen dan zouden we al een grote stap voorwaarts maken.quote:Op zondag 7 december 2014 23:32 schreef theunderdog het volgende:
Zou het eigenlijk goed zijn als hoogbegaafde alleen bij hoogbegaafde in de klas komen? (zulke scholen zijn er overigens ook al).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |