abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147331294
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Omdat de gulden middenweg sinds de jaren 80 allang niet meer een middenweg is, maar overhevelt naar het kapitalisme.
Nou, dan had ik toch gelijk?

wtf..
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:31:28 #202
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147331302
El matador heeft teveel poedersuiker gesnoven.
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:32:21 #203
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147331331
quote:
19s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat je je terecht opwindt over de slavernij in de VS maar de slavernij van nu, als onderdeel van dit staatsgereguleerde systeem niet wil zien, dan wel wil uitbreiden, verbaast me dan ook.
Nou nee... ik vergelijk mijzelf niet direct met een negerslaaf uit de 19e eeuw... waarin families uit elkaar getrokken worden, ik verplicht word 'vrijwillig' te werken, ik geen stem heb, scholing, gezondheidszorg. Gek, niet?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147331337
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:10 schreef betyar het volgende:
Mensen met een modaal salaris die VVD stemmen :') :')
Sowieso VVD stemmen.. :')
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:32:59 #205
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147331343
Sowieso bestaat er voor een libertarier geen midenweg. Het is alles of niets.
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:33:01 #206
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147331344
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:31 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nou, dan had ik toch gelijk?

wtf..
Nee. In dat geval zou er niet eens meer een verzorgingsstaat zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147331363
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee. In dat geval zou er niet eens meer een verzorgingsstaat zijn.
Als dit zo doorgaat, dan is die er binnen enkele jaren in Nederland ook niet meer.
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:34:17 #208
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147331376
Hilarisch ook dat je die libertariërs en andere clubjes ziet flyeren bij de miljonairsbeurs... maar nooit bij een voedselbank.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147331378
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nostalgie noem je zoiets, erg menselijk maar het zegt weinig tot niets.
Waarom ga jij er van uit dat mensen die spreken uit ervaring niet weten waar ze het over hebben? Is jouw beleving dan superieur aan de van mensen die anders denken dan jij?
pi_147331386
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Omdat de gulden middenweg sinds de jaren 80 allang niet meer een middenweg is, maar overhevelt naar het kapitalisme.
Het was natuurlijk nooit echt een middenweg. In die zin hebben de sociaaldemocraten gewoon gefaald. Het idee was dat je het kapitalisme van binnenuit wel kon veranderen. Valt toch enigszins tegen.
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:34:37 #211
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147331388
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Als dit zo doorgaat, dan is die er binnen enkele jaren in Nederland ook niet meer.
DAT ZEG IK!

:(
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147331398
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:34 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Waarom ga jij er van uit dat mensen die spreken uit ervaring niet weten waar ze het over hebben? Is jouw beleving dan superieur aan de van mensen die anders denken dan jij?
Nee
pi_147331408
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

DAT ZEG IK!

:(
:o
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:35:26 #214
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147331413
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:34 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Het was natuurlijk nooit echt een middenweg. In die zin hebben de sociaaldemocraten gewoon gefaald. Het idee was dat je het kapitalisme van binnenuit wel kon veranderen. Valt toch enigszins tegen.
Omdat het kapitalisme doorgaans niet geïnteresseerd is in het welzijn van mensen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:35:43 #215
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147331419
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat willen we toch? We stemmen op partijen die al enkele jaren bezig zijn de boel af te breken.
pi_147331461
quote:
19s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:29 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Absoluut.

De belangrijkste drijfveer daarachter is dat geld in feite niets waard is. Om een succesvolle staatloze maatschappij te hebben moet je dan ook geld met waarde hebben, goud was vroeger de standaard, ik denk dat olie of energie of andere grondstoffen nuttiger zijn. Goud an sich heeft op wetenschappelijke toepassingen na niet zoveel waarde als andere grondstoffen.
Een betaalmiddel moet dan ook onnuttig zijn. Goud is geschikt omdat het onnuttig, schaars, compact, herkenbaar en onbederfelijk is, niet omdat je er zoveel mee kunt.

Ik ben niet tegen een staat, ik vind het wel prettig dat het vuilnis wordt opgehaald, mijn drol weg is als ik de WC doortrek, ik niet een put hoef te slaan om water te drinken en de vruchten van mijn arbeid niet worden afgepakt door iemand die gewelddadiger is dan ik. Ik ben ook niet tegen de beperkte aansprakelijkheid van aandeelhouders, want stimulans om risico's te nemen brengt ook een hoop moois. Maar als je de verdeling van de welvaart in grote mate beinvloedt dan moet je ook zorgen voor een goede verdeling en kun je je er niet vanaf maken met de onzin dat het nou eenmaal de markt is, want dat is gewoon niet waar.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_147331466
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:35 schreef betyar het volgende:

[..]

Dat willen we toch? We stemmen op partijen die al enkele jaren bezig zijn de boel af te breken.
Nee, we willen dat niet. De gemiddelde mens is nu eenmaal niet zo slim, de cognitieve vermogens daarvan zijn niet heel veel beter dan dat van een aap.
pi_147331473
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Omdat het kapitalisme doorgaans niet geïnteresseerd is in het welzijn van mensen.
Por la tanto: ¡Viva la revolución! *O*
pi_147331490
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

"het" kapitalisme?? Dat is een systeem, dat heeft geen wil of wens. Feit is dat mensen beter af zijn met een vrije markt dan met een planeconomie. De verschrikkingen daarvan kun je hier bij de buren zien. Het fokking rijkste land op Aarde en ze hebben niet eens pleepapier.

De misvatting dat overheden wel op welzijn gericht zijn, is dan ook het eerste wat uit jouw indoctrinatie moet. Overheden zijn bezig met machtspolitiek. En vele met oorlog voeren. Niet erg vredig en welzijnsbevorderend.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147331502
_O-

Het simplisme in dit topic is echt stuitend, ideologisch gebrabbel zonder economie daadwerkelijk te begrijpen.
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:39:57 #221
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147331515
quote:
19s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:38 schreef El_Matador het volgende:

[..]

"het" kapitalisme?? Dat is een systeem, dat heeft geen wil of wens. Feit is dat mensen beter af zijn met een vrije markt dan met een planeconomie. De verschrikkingen daarvan kun je hier bij de buren zien. Het fokking rijkste land op Aarde en ze hebben niet eens pleepapier.

De misvatting dat overheden wel op welzijn gericht zijn, is dan ook het eerste wat uit jouw indoctrinatie moet. Overheden zijn bezig met machtspolitiek. En vele met oorlog voeren. Niet erg vredig en welzijnsbevorderend.
Een vrije markt economie als in, laten we zeggen, Victoriaans Engeland?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147331517
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik heb niet het gevoel dat El Matador graag gehandicapten ziet creperen.
quote:
19s.gif Op zaterdag 6 december 2014 12:46 schreef El_Matador het volgende:
Ja, dan crepeert er een stel, nou en?
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:40:21 #223
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147331526
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:39 schreef theunderdog het volgende:
_O-

Het simplisme in dit topic is echt stuitend, ideologisch gebrabbel zonder economie daadwerkelijk te begrijpen.
Jij begrijpt die wel?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:41:00 #224
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147331540
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:40 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[..]

Het motto van het libertarisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147331549
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Jij begrijpt die wel?
Jazeker, jij?
pi_147331552
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:10 schreef betyar het volgende:
Mensen met een modaal salaris die VVD stemmen :') :')
Ik kan dat idd ook niet bevatten; waarom je als werkende middenklasser in vredesnaam op een partij als de VVD zou stemmen... :?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_147331555
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Een vrije markt economie als in, laten we zeggen, Victoriaans Engeland?
Nee, zie de discussie met Weltschmerz.

Niet "terug" naar iets, maar juist progressie. Vooruitdenken. Los van slavernij, los van staten, los van dwingelandij. Geld dat waarde heeft. Geen bescherming voor slecht functionerende bedrijven.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

zaterdag 6 december 2014 @ 13:41:38 #228
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147331556
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jazeker, jij?
Nou... leg uit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147331582
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nou... leg uit.
Wat wil je dat ik uitleg?
pi_147331590
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het motto van het libertarisme.
Je kunt natuurlijk ook allemaal propaganda optuigen, zeggen dat je het zo goed voor hebt met je volk, herkozen worden door het stemmende volk en op dag 1 van je regeringstermijn al al je beloftes breken en vele mensen laten creperen, zo gaat het nu immers. :')

pi_147331593
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Deze gulden middenweg zorgt er anders wel voor dat onze hele gezondheidszorg naar de tyfus gaat.
We zitten al lang niet meer op die gulden middenweg; die hebben we in de jaren 80 achter ons gelaten en zijn steeds verder opgeschoven richting Mata's ideaal; het uitbuiten van de middenklasse en het laten creperen van de onderklasse ter faveure van de bovenklasse.
pi_147331648
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 12:10 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat ik me nog vooral van de DDR kan herinneren (en ik ben een stuk ouder dan Mata) is propaganda en spionage van de burger door de staat. Dát verafschuwden wij in die tijd met name van de DDR.

Toen had je hier in het Westen nog een behoorlijke mate van vrijheid en de staat wist niet zo heel erg veel van je. Nieuwslezer lazen op monotone toon en met een uitgestreken gezicht het nieuws voor en in de gelezen media en discussieprogramma's op tv kwamen altijd beide partijen evenveel aan bod. Vakbonden kwamen op voor de belangen van de arbeiders. Iedereen die wilde werken kon een baan krijgen en van dat inkomen kon je rondkomen, als kostwinner, zelfs op vakantie elk jaar. Kon je niet werken dan kreeg je een uitkering waar je goed van kon rondkomen al was het krap. Gezondheidszorg en onderwijs was voor iedereen en altijd toegankelijk.

Nu weet de staat het wanneer je een scheet laat. Overal hangen camera's; in openbare gebouwen, winkels, op straat, langs de wegen waar ook de kentekens worden opgeslagen. We hebben opsporingsprogramma's op tv en kliklijnen voor uitkeringsfraude. Koop je een schroevendraaier dan moet je eerst even in de camera kijken. Je uitgaven worden geregistreerd, je internet gedrag vastgelegd, je mobiele telefoon gevolgd, je reisgedrag met het OV geregistreerd tot op de minuut. De nieuwslezers geven duidelijk blijk van de mening die je over het item zou moeten hebben, kranten en dagbladen geven een geheel eenzijdig verhaal waar vaak veel aan rammelt, de staat bepaald wat wel en niet vermeld mag worden (minder allochtonen in opsporing gezocht) en de discussieprogramma's zijn de verlengde arm van de gevestigde partijen. Vakbonden zijn gelieerd aan één van de regeringspartijen door het baantjesschuiven. Werk is er steeds minder en werkgevers halen massaal arbeiders uit het buitenland om hen onder de Nederlandse wetgeving te betalen en uit te buiten. Werk is een gouden goed geworden. Wie werkeloos wordt wordt gedwongen aan het werk gezet voor de uitkering. Steeds meer werkenden kunnen niet of nauwelijks meer rondkomen, kostwinners moeten ruim boven modaal verdienen en tweeverdienen is de financiële norm geworden. Steeds meer mensen mijden zorg omdat ze het eigen risico niet meer kunnen betalen terwijl ze wel elke maand premie betalen. Bij de mbo opleidingen moeten keuzes gemaakt worden op basis van financiën omdat minima niet elke mbo opleiding meer kunnen betalen.

Ja, in de tijd van de DDR hadden we het hier veel beter. Maar is dat nu nog zo? Is dat Kapitalisme echt zo zaligmakend? The rat race to the bottom? Groeiende inkomensverschillen waarbij de één van gekkigheid niet meer weet wat met zijn geld te doen terwijl de ander de huur niet meer kan ophoesten?

Ik denk dat je aardig door de propaganda geïndoctrineerd bent als je de keerzijde niet meer kunt zien en blijft ontkennen.
Goed weergegeven.
I´m back.
pi_147331649
quote:
19s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat je je terecht opwindt over de slavernij in de VS maar de slavernij van nu, als onderdeel van dit staatsgereguleerde systeem niet wil zien, dan wel wil uitbreiden, verbaast me dan ook.
Welke slavernij? Die van de elite die belasting betalen? ;)
pi_147331676
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:43 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

We zijn steeds verder opgeschoven richting Mata's ideaal; het uitbuiten van de middenklasse en het laten creperen van de onderklasse ter faveure van de bovenklasse.
Walgelijke laster. :r

Staten zijn alleen maar groter en groter gegroeid. Bekijk de staatsschuld eens, de hoeveelheid "werkenden" voor de overheid, de belastingen die elk jaar stijgen om dat Sinterklaaskapitadestruisisme van die lui te financieren, de interventies in andere landen, het steeds afhankelijker maken van mensen aan de onderkant door middel van een woud aan soepsidies, aftrekposten, bijtellingen en al die poespas waardoor armoedevallen ontstaan.

Mijn ideaal, doe normaal. :r

pi_147331700
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:43 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

We zitten al lang niet meer op die gulden middenweg; die hebben we in de jaren 80 achter ons gelaten en zijn steeds verder opgeschoven richting Mata's ideaal; het uitbuiten van de middenklasse en het laten creperen van de onderklasse ter faveure van de bovenklasse.
Ik kan me al tijdenlang niet (meer) aan de indruk onttrekken dat het verlaten van die gulden middenweg niet toevalligerwijs gelijktijdig begonnen is met het verdwijnen van (de angst voor) het "rode gevaar" uit het oosten van Europa...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_147331724
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:35 schreef betyar het volgende:

[..]

Ik vermoed dat de meeste PvdA stemmers op de PvdA hebben gestemd omdat links van het midden verdeeld was en zo de VVD een te groot aandeel kreeg. Als tegenhanger dus omdat ze in het ieder geval geen VVD wilden.
Deze stemmers zijn vies bedonderd toen de PvdA binnen 5 minuten na de uitslag op schoot van de VVD ging zitten.
pi_147331752
Waarom hebben bepaalde mensen hier zo de neiging om een schuldige aan te wijzen? de ene keer is het de overheid en de andere keer zijn het de banken....

Als je economie oprecht wil begrijpen dan moet je concepten als vrije wil en allerlei andere onnozele begrippen weggooien. In de economie zijn de filosofische, intenties van economische actoren irrelevant.

Het enige wat eigenlijk echt relevant is is energie. Een land krijgt over het algemeen geen goeie economie omdat ze de juiste filosofie hebben, maar simpelweg omdat ze toegang hebben tot de juiste grondstoffen.

Spijtig genoeg komen veel mensen niet verder dan: "de overheid is gemeen, en belasting is diefstal !! "
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:55:46 #238
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147331834
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:52 schreef theunderdog het volgende:
Waarom hebben bepaalde mensen hier zo de neiging om een schuldige aan te wijzen? de ene keer is het de overheid en de andere keer zijn het de banken....

Als je economie oprecht wil begrijpen dan moet je concepten als vrije wil en allerlei andere onnozele begrippen weggooien. In de economie zijn de filosofische, intenties van economische actoren irrelevant.

Het enige wat eigenlijk echt relevant is is energie. Een land krijgt over het algemeen geen goeie economie omdat ze de juiste filosofie hebben, maar simpelweg omdat ze toegang hebben tot de juiste grondstoffen.

Spijtig genoeg komen veel mensen niet verder dan: "de overheid is gemeen, en belasting is diefstal !! "
*;
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147331996
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:39 schreef theunderdog het volgende:
_O-

Ik denk dat ik een heel eind kom al heb ik niet de arrogantie te denken dat ik het tot in de uiterste puntjes begrijp. Ik kom echter denk ik wel een stuk verder dan Rutte die als student geschiedenis blijkbaar niets van de geschiedenis geleerd heeft, niet kan rekenen en van de ene verbazing in de andere verbazing valt wanneer hij na bewust de werkgelegenheid om zeep te hebben geholpen, geconfronteerd wordt met meer uitgaven aan uitkeringen.
Aangezien Mata blind achter de denkbeelden van Rutte aanloopt denk ik er ook meer van te begrijpen dan Mata. Waar Rutte zegt: "Last van de bezuinigingen? Ik zou het niet weten want ik verdien genoeg" vindt Mata alles best als hij zijn seksfeestjes maar kan blijven organiseren met meer dan voldoende drank en drugs.
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:03:41 #240
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_147332031
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:02 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik een heel eind kom al heb ik niet de arrogantie te denken dat ik het tot in de uiterste puntjes begrijp. Ik kom echter denk ik wel een stuk verder dan Rutte die als student geschiedenis blijkbaar niets van de geschiedenis geleerd heeft, niet kan rekenen en van de ene verbazing in de andere verbazing valt wanneer hij na bewust de werkgelegenheid om zeep te hebben geholpen, geconfronteerd wordt met meer uitgaven aan uitkeringen.
Aangezien Mata blind achter de denkbeelden van Rutte aanloopt denk ik er ook meer van te begrijpen dan Mata. Waar Rutte zegt: "Last van de bezuinigingen? Ik zou het niet weten want ik verdien genoeg" vindt Mata alles best als hij zijn seksfeestjes maar kan blijven organiseren met meer dan voldoende drank en drugs.
Uhm... gaat dit niet erg ver?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147332052
quote:

[..]

Rutte is even onnozel als zijn collega,s.
pi_147332088
quote:

[..]

Naast een libertariër is "het broertje van Bos" ook maar een rooie rakker natuurlijk. :P
pi_147332111
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:49 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik kan me al tijdenlang niet (meer) aan de indruk onttrekken dat het verlaten van die gulden middenweg niet toevalligerwijs gelijktijdig begonnen is met het verdwijnen van (de angst voor) het "rode gevaar" uit het oosten van Europa...
Kan je dat uitleggen want ik begrijp de connectie niet.
pi_147332207
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Uhm... gaat dit niet erg ver?
Ik vind het altijd opmerkelijk dat mensen volledig geschoffeerd schijnen te mogen worden maar als die bal dan eens terug gekaatst wordt dan gaat dat te ver?
Welk psychologisch systeem zit daar achter?
pi_147332516
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Kan je dat uitleggen want ik begrijp de connectie niet.
Er heeft in het "vrije westen" altijd een grote angst geheerst voor een door sociale onrust veroorzaakte en door het oostblok gesteunde communistische revolutie, waardoor het voor de heersende politici van belang was de bevolking tevreden en vol vertrouwen in de toekomst te houden. Toen dat communistische gevaar verdween, draaide onze samenleving dan ook binnen een mum van tijd vrijwel alleen nog maar om winstmaximalisatie en vermogensaanwas van de "happy few". Er hoefde immers geen rekening meer gehouden te worden met die lastige burgerbevolking...
pi_147332974
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:25 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Er heeft in het "vrije westen" altijd een grote angst geheerst voor een door sociale onrust veroorzaakte en door het oostblok gesteunde communistische revolutie, waardoor het voor de heersende politici van belang was de bevolking tevreden en vol vertrouwen in de toekomst te houden. Toen dat communistische gevaar verdween, draaide onze samenleving dan ook binnen een mum van tijd vrijwel alleen nog maar om winstmaximalisatie en vermogensaanwas van de "happy few". Er hoefde immers geen rekening meer gehouden te worden met die lastige burgerbevolking...
Die lastige burgerbevolking is ook opvallend tam en mak geworden. Bukken en de vaseline aanreiken schijnt de nieuwe levenshouding te zijn geworden.
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:57:16 #247
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_147333143
Als je dat al een communist noemt, Die Linke zijn nou niet echt de rascommunisten zoals we die van vroeger kennen. Dan is de SP ook communistisch.
Say what?
  zaterdag 6 december 2014 @ 15:48:14 #248
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147334228
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:57 schreef UpsideDown het volgende:
Als je dat al een communist noemt, Die Linke zijn nou niet echt de rascommunisten zoals we die van vroeger kennen. Dan is de SP ook communistisch.
Die Linke zijn tov van de SP zo ongeveer de SP tov D66
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 6 december 2014 @ 15:52:39 #249
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147334320
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 12:10 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat ik me nog vooral van de DDR kan herinneren (en ik ben een stuk ouder dan Mata) is propaganda en spionage van de burger door de staat. Dát verafschuwden wij in die tijd met name van de DDR.

Toen had je hier in het Westen nog een behoorlijke mate van vrijheid en de staat wist niet zo heel erg veel van je. Nieuwslezer lazen op monotone toon en met een uitgestreken gezicht het nieuws voor en in de gelezen media en discussieprogramma's op tv kwamen altijd beide partijen evenveel aan bod. Vakbonden kwamen op voor de belangen van de arbeiders. Iedereen die wilde werken kon een baan krijgen en van dat inkomen kon je rondkomen, als kostwinner, zelfs op vakantie elk jaar. Kon je niet werken dan kreeg je een uitkering waar je goed van kon rondkomen al was het krap. Gezondheidszorg en onderwijs was voor iedereen en altijd toegankelijk.

Nu weet de staat het wanneer je een scheet laat. Overal hangen camera's; in openbare gebouwen, winkels, op straat, langs de wegen waar ook de kentekens worden opgeslagen. We hebben opsporingsprogramma's op tv en kliklijnen voor uitkeringsfraude. Koop je een schroevendraaier dan moet je eerst even in de camera kijken. Je uitgaven worden geregistreerd, je internet gedrag vastgelegd, je mobiele telefoon gevolgd, je reisgedrag met het OV geregistreerd tot op de minuut. De nieuwslezers geven duidelijk blijk van de mening die je over het item zou moeten hebben, kranten en dagbladen geven een geheel eenzijdig verhaal waar vaak veel aan rammelt, de staat bepaald wat wel en niet vermeld mag worden (minder allochtonen in opsporing gezocht) en de discussieprogramma's zijn de verlengde arm van de gevestigde partijen. Vakbonden zijn gelieerd aan één van de regeringspartijen door het baantjesschuiven. Werk is er steeds minder en werkgevers halen massaal arbeiders uit het buitenland om hen onder de Nederlandse wetgeving te betalen en uit te buiten. Werk is een gouden goed geworden. Wie werkeloos wordt wordt gedwongen aan het werk gezet voor de uitkering. Steeds meer werkenden kunnen niet of nauwelijks meer rondkomen, kostwinners moeten ruim boven modaal verdienen en tweeverdienen is de financiële norm geworden. Steeds meer mensen mijden zorg omdat ze het eigen risico niet meer kunnen betalen terwijl ze wel elke maand premie betalen. Bij de mbo opleidingen moeten keuzes gemaakt worden op basis van financiën omdat minima niet elke mbo opleiding meer kunnen betalen.

Ja, in de tijd van de DDR hadden we het hier veel beter. Maar is dat nu nog zo? Is dat Kapitalisme echt zo zaligmakend? The rat race to the bottom? Groeiende inkomensverschillen waarbij de één van gekkigheid niet meer weet wat met zijn geld te doen terwijl de ander de huur niet meer kan ophoesten?

Ik denk dat je aardig door de propaganda geïndoctrineerd bent als je de keerzijde niet meer kunt zien en blijft ontkennen.
Het verschil nogal groot met de DDR.
Je mag het land verlaten wanneer je wil
Je wordt niet opgepakt voor het posten van je mening
Je beland niet in een stasi gevangenis voor het zingen van liedjes of cabaret waarin je de regering bespot
Je mag een partij of vakbond beginnen en het anders aan willen pakken
Je leeft in een parlementaire democratie en rechtsstaat.
Zo kan ik een lijst maken die zo lang is als 134 foklullen

Oh, en heb je enig idee hoe men in de DDR omging met werklozen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_147334414
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 15:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Het verschil nogal groot met de DDR.
Je mag het land verlaten wanneer je wil
Klopt. Terugkomen is wel wat lastiger.
quote:
Je wordt niet opgepakt voor het posten van je mening
Maar kan wel op de watch list komen te staan als lone-wolf
quote:
Je beland niet in een stasi gevangenis voor het zingen van liedjes of cabaret waarin je de regering bespot
Tenzij je een bord met een anti-koningshuis tekst omhoog houdt
quote:
Je mag een partij of vakbond beginnen en het anders aan willen pakken
Om vervolgens dusdanig gedemoniseerd te worden dat inhoudelijke discussie onmogelijk wordt. LPF=racisme of SP=communisme met bijbehorende illustraties met veel bloed en motorkettingzagen
quote:
Je leeft in een parlementaire democratie en rechtsstaat.
Daar begin ik steeds meer aan te twijfelen
quote:
Zo kan ik een lijst maken die zo lang is als 134 foklullen
Maar dat we steeds meer afglijden naar de situatie toen in de DDR maar dan met een kapitalistisch systeem waarbij de zwakkeren verzuipen negeer je maar volledig?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')