Geheel mee eens, alleen onze media populistische geilslet van een Ascher denkt hier even goed mee te scoren naar de Nederlanders. Een soort gelijke truc haalde hij toch ook uit toen het over Oost Europese mogelijke arbeiders vanuit Roemenië en Bulgarije ging die onze banen zouden afpikken.quote:Op vrijdag 28 november 2014 06:25 schreef Speculant. het volgende:
[ afbeelding ]
werd in '80 gezegd, werd in '90 gezegd, werd in '00 gezegd , wordt nu in '10 gezegd.
Dus dat conclusie trekken mogen ze wel achterwegen laten.
Oh? Wat gaan die er concreet aan doen?quote:
Ik ben een Turkse Nederlander. Zowel Nederlands als Turks. Ik heb mijn studie afgemaakt, werk nu en draai zonder problemen mee met de maatschappij. Ik heb een dubbele nationaliteit en ik zal simpelweg niet kiezen voor Nederland of Turkije.quote:Turkse Nederlander / Nederlandse Turk
Wat wordt bedoeld met een Turkse Nederlander dan wel een Nederlandse Turk?
Doorgaans betekenen combinaties als Turkse Nederlander dat iemand in Nederland woont en (waarschijnlijk) ook de Nederlandse nationaliteit heeft, maar wel van Turkse afkomst is. Bij een Nederlandse Turk is dat andersom: die woont in Turkije maar is afkomstig uit Nederland, of heeft in elk geval Nederlandse wortels. Het eerste woord geeft dus de afkomst aan, het tweede het land waar iemand woont.
Bron: https://onzetaal.nl/taala(...)der-nederlandse-turk.
In Duitsland(/Nederland) een vreemdeling, in Turkije een Duitser/Europeaan. 'Wij' (de derde generatie) zijn eigenlijk nergens echt welkom en zullen ons ook nergens welkom voelen.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 20:47 schreef zarGon het volgende:
[..]
Almanya'da yabancı, Türkiye'de alamancı.
Desalniettemin grote kans dat je je daar beter op je plek voelt dan hier. zeker op de lange termijn. Dat hoeft ook uiteindelijk niet onder stoelen of banken geschoven te voelen uit 'angst' om de autochtoon voor het hoofd te stoten. Het is immers iets waar een gedeelte van de autochtonen zelf ook debet is door de integratiediscussie op deze wijze in te steken.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef zarGon het volgende:
In Duitsland(/Nederland) een vreemdeling, in Turkije een Duitser/Europeaan. 'Wij' (de derde generatie) zijn eigenlijk nergens echt welkom en zullen ons ook nergens welkom voelen.
Dat is inderdaad één van de redenen waarom ik uiteindelijk toch een voorkeur heb voor Turkije.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Desalniettemin grote kans dat je je daar beter op je plek voelt dan hier. zeker op de lange termijn. Dat hoeft ook uiteindelijk niet onder stoelen of banken geschoven te voelen uit 'angst' om de autochtoon voor het hoofd te stoten. Het is immers iets waar een gedeelte van de autochtonen zelf ook debet is door de integratiediscussie op deze wijze in te steken.
Tuurlijk - en zo zijn er velen. Het zijn met name diegene die wel de hersenen hebben die er ook zo over denken. En dat zijn er veel, wat dat betreft ben je echt niet alleen. Als ik om mij heen zie hoeveel (met name hoger opgeleide) Marokkanen en Turken bezig zijn met een 'exit-strategie', dat was vijf tot tien jaar geleden echt niet aan de orde. En ik zal eerlijk zijn - ik heb die strategie ook 5 jaar geleden ingezet.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:34 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat is één van de redenen waarom ik uiteindelijk toch een voorkeur heb voor Turkije.
Moet je eigenlijk nog "in dienst" in het Turkse leger als 3e generatie Turk?quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef zarGon het volgende:
Ter info (zie TT):
[..]
Ik ben een Turkse Nederlander. Zowel Nederlands als Turks. Ik heb mijn studie afgemaakt, werk nu en draai zonder problemen mee met de maatschappij. Ik heb een dubbele nationaliteit en ik zal simpelweg niet kiezen voor Nederland of Turkije.
...
Het spreekt voor zich dat als je de Turkse nationaliteit hebt, dat dat het geval is.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:38 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Moet je eigenlijk nog "in dienst" in het Turkse leger als 3e generatie Turk?
Jep. Iedere man met een Turkse nationaliteit (en dus in het bezit van een Turks paspoort) moet dat (al zijn er natuurlijk ook uitzonderingen).quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:38 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Moet je eigenlijk nog "in dienst" in het Turkse leger als 3e generatie Turk?
Waarom vind je dat niet kunnen?quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:38 schreef Hyperdude het volgende:
Zelf vond ik dan nl. niet kunnen. Dienen in 1 leger, en dan ook nog de nationaliteit van een ander land hebben. Heb ik afscheid genomen van de NL-nationaliteit.
Daarom vind ik dat er weer dienstplicht moet komen in NL; maar dan meer een soort sociale dienstplicht voor man en vrouw. Goed middel om neuzen dezelfde kant op te krijgen, en aan de onderkant mogelijkheden bieden om te klimmen. Lijkt mij prima voor de integratie.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:39 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het spreekt voor zich dat als je de Turkse nationaliteit hebt, dat dat het geval is.
Idd je zegt het zelf, er is een culturele kloof tussen niet westerse allochtonen en westerse autochtonen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef zarGon het volgende:
Ter info (zie TT):
In Duitsland(/Nederland) een vreemdeling, in Turkije een Duitser/Europeaan. 'Wij' (de derde generatie) zijn eigenlijk nergens echt welkom en zullen ons ook nergens welkom voelen.
Gevoelskwestie.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:42 schreef zarGon het volgende:
[..]
Waarom vind je dat niet kunnen?
Ik snap niet zo waarom je per se voor één land moet kiezen. Ja, als er belangen spelen of de loyaliteit in gevaar kan komen, dan snap ik het wel, maar anders?
Idd. Als ik soms lees op facebook wat Turken zeggen over Nederland, lijkt het alsof wij ze al jaren mishandelen, hun cultuur uitroeien en ze verplicht laten assimileren(zoals Turkije bij de Koerden doet), terwijl ze hier gewoon letterlijk alles mogen hebben. Tijdens Turkse feesten zwaaien ze met Turkse vlaggen, tijdens Galatasaray wedstrijden zie je regelmatig Turkse mensen met een Turkse vlag uit de auto, ze mogen hier zelfs Turks afronden op eindexamen niveau, mogen hier nonstop Turks praten e.d.quote:Op vrijdag 28 november 2014 05:51 schreef Lyrebird het volgende:
Turken in Nederland voelen zich in de eerste plaats Turk. Velen hebben het geloof dat ze hier tijdelijk zijn.
Hij ervaart geen culturele kloof - evengoed ervaar ik dat niet. Projecteer niet je eigen gevoelens of perspectief op andermans visie.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:44 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd je zegt het zelf, er is een culturele kloof tussen niet westerse allochtonen en westerse autochtonen.
Die zal er altijd blijven, daarom is het voor iedereen beter dat ze terugkeren naar het thuisland.
Ik ga toch ook niet in Turkije wonen
Wat een totaalonzin. Vind je verder wel een toffe peer, maar deze post.... godnondeju.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef zarGon het volgende:
quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:44 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd je zegt het zelf, er is een culturele kloof tussen niet westerse allochtonen en westerse autochtonen.
Die zal er altijd blijven, daarom is het voor iedereen beter dat ze terugkeren naar het thuisland.
Ik ga toch ook niet in Turkije wonen
Zargon, hoe rijm je nou deze twee dingen met elkaar?quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef zarGon het volgende:
Mijn binding met Nederland is echter vele malen groter dan met Turkije, maar als ik dan toch moet kiezen, zal Turkije in het voordeel zijn.
-knip-
Wat bedoel je precies?quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zargon, hoe rijm je nou deze twee dingen met elkaar?
Eerst schrijf je dat als het er op aankomt, jij in het voordeel van Turkije beslist. Daarna zeg je: 'we zijn eigenlijk nergens welkom'.quote:
Dit is pas de grootste onzin ooit. Je zou dan ook volstrekt anders piepen als deze discussie al 10 of 20 jaar gaande zou zijn over Hongaarse Nederlanders en met rasse schreden steeds harder wordt - tot aan subtiele deportatie hints aan toe. Dan kan jij jezelf zo Nederlands voelen als maar kan, maar ik kan je garanderen dat het enorme effecten heeft op of je je thuis voelt ja of nee. Zoals zarGon zegt, hij voelt zich wel degelijk Nederlander, maar voelt zich niet meer thuis.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:47 schreef Kreator het volgende:
[..]
Wat een totaalonzin. Vind je verder wel een toffe peer, maar deze post.... godnondeju.
Je bent geen 3e generatie turk in Nederland. Je bent Nederlander.
Ik ben officieel een halve Hongaar (3e generatie in Nederland), maar buiten het feit dat ik thuis anders te eten kreeg, zou je niet eens weten wat mijn afkomst is. Ik voel me Nederlander, ben Nederlander en heb niets te maken met de afkomst van mijn ouders en grootouders.
Integratie zit tussen de oren. Je voelt je kennelijk geen Nederlander, dus ben je het niet.
Vind het uberhaupt maar merkwaardig dat Zargon een Turks paspoort heeft. Hij is hier geboren, zijn vader is hier geboren. Cut the cord already...quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Eerst schrijf je dat als het er op aankomt, jij in het voordeel van Turkije beslist. Daarna zeg je: 'we zijn eigenlijk nergens welkom'.
Als je niet volledig kiest voor één land, zul je áltijd ergens buiten de boot vallen.
En dan verdwijnen de problemen als sneeuw voor de zon.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:52 schreef Kreator het volgende:
[..]
Vind het uberhaupt maar merkwaardig dat Zargon een Turks paspoort heeft. Hij is hier geboren, zijn vader is hier geboren. Cut the cord already...
Turken (in het algemeen) hebben zich nooit thuis gevoeld in Nederland. Ze voelen zich vooral Turk en dan pas Nederlands, als ze zich uberhaupt Nederlands voelen. Je kan nu wel allerlei uitzonderingen aanhalen maar ga maar eens op Turkse forums kijken of ze zich meer Turks voelen of Nederlands.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dit is pas de grootste onzin ooit. Je zou dan ook volstrekt anders piepen als deze discussie al 10 of 20 jaar gaande zou zijn over Hongaarse Nederlanders en met rasse schreden steeds harder wordt - tot aan subtiele deportatie hints aan toe. Dan kan jij jezelf zo Nederlands voelen als maar kan, maar ik kan je garanderen dat het enorme effecten heeft op of je je thuis voelt ja of nee. Zoals zarGon zegt, hij voelt zich wel degelijk Nederlander, maar voelt zich niet meer thuis.
Nee, maar het draagt wel bij aan beter integreren.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En dan verdwijnen de problemen als sneeuw voor de zon.
Zal 1x op je reageren, daarna zal ik moeten schijten. Nee, ik zou niet anders piepen. Zoals het verhaal in de OP al zegt; als je als 3e generatie nog steeds moeite hebt met het Nederlander zijn, dan heb je gewoon gefaald. Niets mis met wat leuke nostalgische dingen uit je 'vaderland', maar je bent gewoon een Nederlander en als je je daar niet naar gedraagt, verdien je het ook niet om gerespecteerd te worden.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dit is pas de grootste onzin ooit. Je zou dan ook volstrekt anders piepen als deze discussie al 10 of 20 jaar gaande zou zijn over Hongaarse Nederlanders en met rasse schreden steeds harder wordt - tot aan subtiele deportatie hints aan toe. Dan kan jij jezelf zo Nederlands voelen als maar kan, maar ik kan je garanderen dat het enorme effecten heeft op of je je thuis voelt ja of nee. Zoals zarGon zegt, hij voelt zich wel degelijk Nederlander, maar voelt zich niet meer thuis.
De claim dat Turken zich nooit hebben thuis gevoeld in Nederland mag je wel eens onderbouwen - feitelijk. Dat ze trots zijn op hun Turkse roots maakt nog niet dat ze zich dan automatisch minder thuis voelen in Nederland. Dat is een uiterst beperkte denkwijze in mijn ogen. Verder hoeven we ook geen 'uitzonderingen' aan te halen, zoals al hier in dit topic blijkt zijn er Turken die zich wel degelijk Nederlands voelen, maar mede door het klimaat van de afgelopen jaren zich steeds meer genoodzaakt voelen om naar andere opties te kijken buiten Nederland. En dan is de eerste optie, gezien de roots, Turkije zelf.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:53 schreef mylamboisblack het volgende:
[..]
Turken (in het algemeen) hebben zich nooit thuis gevoeld in Nederland. Ze voelen zich vooral Turk en dan pas Nederlands, als ze zich uberhaupt Nederlands voelen. Je kan nu wel allerlei uitzonderingen aanhalen maar ga maar eens op Turkse forums kijken of ze zich meer Turks voelen of Nederlands.
Wel hypocriet trouwens van Turken dat ze weigeren hier te assimileren, maar koken zodra Koerden eisen hun eigen cultuur en taal te kunnen behouden.
Je negeert de essentie van het probleem, erg jammer. Namelijk dat 'je Nederlander voelen' niets zegt over hoe je door anderen ervaart wordt. Ik kan mij Nederlander noemen totdat ik een ons weeg, maar daar zal een Wilders-aanhanger toch echt anders over denken. En dat is niet alleen de Wilders-aanhanger die zo denkt..quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:54 schreef Kreator het volgende:
[..]
Zal 1x op je reageren, daarna zal ik moeten schijten. Nee, ik zou niet anders piepen. Zoals het verhaal in de OP al zegt; als je als 3e generatie nog steeds moeite hebt met het Nederlander zijn, dan heb je gewoon gefaald. Niets mis met wat leuke nostalgische dingen uit je 'vaderland', maar je bent gewoon een Nederlander en als je je daar niet naar gedraagt, verdien je het ook niet om gerespecteerd te worden.
Dat is een bestaande uitdrukking in het Turks, en met een reden. Ook de Turken kijken ons een beetje vreemd aan, want wij zijn de 'rijke Europeaan'. Het is vooral een gevoelskwestie.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:47 schreef Kreator het volgende:
[..]
Wat een totaalonzin. Vind je verder wel een toffe peer, maar deze post.... godnondeju.
Dat zeg jij, maar alsnog word ik als een allochtoon behandeld. Niet door jou, maar de gemiddelde Nederlander zal mij geen Nederlander noemen.quote:Je bent geen 3e generatie turk in Nederland. Je bent Nederlander.
Jij bent dan wellicht ook in een andere omgeving opgegroeid en opgevoed. Mijn ouders en grootouders kwamen hier als gastarbeiders, zij dacht (serieus) weer te vertrekken naar Nederland. Dat is een hele andere mindset dan wellicht bij jouw (groot)ouders, en dat maakt nogal verschil in de manier hoe je opgroeid.quote:Ik ben officieel een halve Hongaar (3e generatie in Nederland), maar buiten het feit dat ik thuis anders te eten kreeg, zou je niet eens weten wat mijn afkomst is. Ik voel me Nederlander, ben Nederlander en heb niets te maken met de afkomst van mijn ouders en grootouders.
Nee. Integratie heeft niet alleen te maken met de persoon zelf, maar ook met de (Nederlandse) maatschappij. Het doet zeer pijn om je best te doen, maar alsnog aangesproken te worden voor iets dat jij niet hebt gedaan (en nooit zal doen) en om op deze manier de discussie ingetrokken te worden.quote:Integratie zit tussen de oren.
Dat zie je dus fout. Ik ben meer dan een Nederlander.quote:Je voelt je kennelijk geen Nederlander, dus ben je het niet.
Trots zijn op je roots? Geen probleem. Echter, zo trots zijn op je roots dat je je segregeert, eigen Turkse clubs opzet, weigert Nederlands te leren, dit zijn allemaal problemen die al sinds de Turkse migratie naar Nederland voorkomen. Het is al lang een fenomeen dat Turken ultranationalistisch zijn, dat zijn ze niet pas 10 jaar, maar al sinds ze in Nederland zijn. Lees anders de OP.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:56 schreef Mutant01 het volgende:
De claim dat Turken zich nooit hebben thuis gevoeld in Nederland mag je wel eens onderbouwen - feitelijk. Dat ze trots zijn op hun Turkse roots maakt nog niet dat ze zich dan automatisch minder thuis voelen in Nederland.
Ik vind dit weer een typische slachtofferrol. Waarom kennen Koerden, Iraniers, Afghanen en andere minderheden die wel goed integreren en zich wel Nederlands voelen, deze problemen niet? Er is helemaal geen slechter klimaat voor Turken, sterker nog, ik heb de Turkse invloed in Nederland alleen maar zien groeien de afgelopen jaren. Waar Marokkanen het juist veel slechter kregen, werden Turken afgebeeld als de ''goede allochtonen'', maar men vergat even dat ze ultranationalistisch(en vaak ook fascistisch tegenover minderheden in Turkije) zijn en dat dat ook aangepakt moest worden.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:56 schreef Mutant01 het volgende:
Verder hoeven we ook geen 'uitzonderingen' aan te halen, zoals al hier in dit topic blijkt zijn er Turken die zich wel degelijk Nederlands voelen, maar mede door het klimaat van de afgelopen jaren zich steeds meer genoodzaakt voelen om naar andere opties te kijken buiten Nederland. En dan is de eerste optie, gezien de roots, Turkije zelf.
Een paspoort is slechts een papiertje. Het heeft geen waarde op zich en is eigenlijk vooral handig bij het reizen. Het draait om het gevoel en mijn paspoort inleveren gaat me echt niet meer Nederlander maken dan ik nu al ben.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:52 schreef Kreator het volgende:
[..]
Vind het uberhaupt maar merkwaardig dat Zargon een Turks paspoort heeft. Hij is hier geboren, zijn vader is hier geboren. Cut the cord already...
ZarGon, wat is er mis met deze redenatie?quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Eerst schrijf je dat als het er op aankomt, jij in het voordeel van Turkije beslist. Daarna zeg je: 'we zijn eigenlijk nergens welkom'.
Als je niet volledig kiest voor één land, zul je áltijd ergens buiten de boot vallen.
Juist wel. Zonder Turks paspoort zou je je Turkse roots minder belangrijk vinden en zou je ook nooit een keuze hoeven te maken tussen een Turks of Nederlands paspoort. Zo'n paspoort is misschien maar een papiertje, maar geeft wel aan dat je dus dubbele loyaliteit hebt. Niet dat ik 't wil verbieden, maar zeggen dat 't niks uitmaakt, is gewoon een feit ontkennen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:01 schreef zarGon het volgende:
[..]
Een paspoort is slechts een papiertje. Het heeft geen waarde op zich en is eigenlijk vooral handig bij het reizen. Het draait om het gevoel en mijn paspoort inleveren gaat me echt niet meer Nederlander maken dan ik nu al ben.
Waarom zou ik volledig moeten kiezen? Ik snap dat niet...quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heb jij twee nationaliteiten?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:02 schreef mylamboisblack het volgende:
[..]
Juist wel. Zonder Turks paspoort zou je je Turkse roots minder belangrijk vinden en zou je ook nooit een keuze hoeven te maken tussen een Turks of Nederlands paspoort. Zo'n paspoort is misschien maar een papiertje, maar geeft wel aan dat je dus dubbele loyaliteit hebt. Niet dat ik 't wil verbieden, maar zeggen dat 't niks uitmaakt, is gewoon een feit ontkennen.
Hoe je wordt ontvangen, beste ZarGon, is ook voor een groot deel afhankelijk of je ergens voor openstaat. En ik begrijp niet dat je je in Nederland nooit welkom zult voelen. Hoe kán dat nou? En: wat kun jij daar zélf aan doen?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:03 schreef zarGon het volgende:
[..]
Waarom zou ik volledig moeten kiezen? Ik snap dat niet...
En weer maak jij een klassieke fout... Het heeft met gevoel te maken, en zo'n gevoel hangt niet alleen af van wat ik voel of doe, maar hoe ik ergens word ontvangen. Ik kan 100% voor Turkije gaan, maar als ik het gevoel heb daar raar behandeld te worden, zorgt dat er echt niet voor dat ik me daar thuis voel (al ga ik voor de volle 100%).
quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En ik begrijp niet dat je je in Nederland nooit welkom zult voelen. Hoe kán dat nou?
Dat is de grootst mogelijk onzin in mijn ogen. Dat was voorheen zo, maar nu zeker niet. Je bent en zal altijd de allochtoon zijn, no matter what. Ik ken zelfs Nederlandse Marokkanen die qua gedrag gewoon een kopie zijn van Jort Kelder. Echt niet dat ze door de omgeving als volwaardige Nederlander worden gezien. Ze blijven Marokkaan, al is het alleen maar vanwege dat tintje of het zwarte haar.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hoe je wordt ontvangen, beste ZarGon, is ook voor een groot deel afhankelijk of je ergens voor openstaat. En ik begrijp niet dat je je in Nederland nooit welkom zult voelen. Hoe kán dat nou? En: wat kun jij daar zélf aan doen?
hoe zal dat dan toch komen?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is de grootst mogelijk onzin in mijn ogen. Dat was voorheen zo, maar nu zeker niet. Je bent en zal altijd de allochtoon zijn, no matter what.
Ik snap niet hoe je de volgende vraag kan stellen:quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heb ik je verkeerd begrepen? Want ik begrijp niet wat je bedoelt.
Zeer zeker niet. Autochtonen staan juist steeds meer open voor de allochtoon. Waar allochtonen 20 jaar geleden nog onbekend/vies waren, zie je de allochtonen nu overal aan meedoen. Maar goed, in een slachtofferrol kruipen is natuurlijk makkelijker.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is de grootst mogelijk onzin in mijn ogen. Dat was voorheen zo, maar nu zeker niet. Je bent en zal altijd de allochtoon zijn, no matter what.
Betere vraag:quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:08 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je de volgende vraag kan stellen:
Beste allochtoon met een Nederlands paspoort, hoe kan het nou dat jij je met de huidige klimaat in Nederland anno 2014 niet welkom voelt in Nederland?
Als je zoiets vraagt is dat voor mij een signaal: je snapt er werkelijk niets van.
quote:
Ah, de discussie gaat die kant op.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:09 schreef mylamboisblack het volgende:
[..]
Zeer zeker niet. Autochtonen staan juist steeds meer open voor de allochtoon. Waar allochtonen 20 jaar geleden nog onbekend/vies waren, zie je de allochtonen nu overal aan meedoen. Maar goed, in een slachtofferrol kruipen is natuurlijk makkelijker.
En hoppa... Wat zei ik nou net over mij onderdeel van een groep maken en op die manier ook beoordelen?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:09 schreef mylamboisblack het volgende:
[..]
Betere vraag:
Beste Nederlander met een Turkse achtergrond, hoe kan het nou dat jij de Turkse vlag overal laat zien, de Turkse taal overal wil spreken, de Turkse cultuur overal wil exploiteren, maar dat niet wil doen voor de cultuur van Nederland, het land waar je werkt, studeert, woont en eet?
Nu zeg je opeens 'in het huidige klimaat'.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:08 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je de volgende vraag kan stellen:
Beste allochtoon met een Nederlands paspoort, hoe kan het nou dat jij je met de huidige klimaat in Nederland anno 2014 niet welkom voelt in Nederland?
Als je zoiets vraagt is dat voor mij een signaal: je snapt er werkelijk niets van.
Misschien moet je lezen wat er staat bovenin die post.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nu zeg je opeens 'in het huidige klimaat'.
Eerder had je het over: 'In Duitsland(/Nederland) een vreemdeling, in Turkije een Duitser/Europeaan. 'Wij' (de derde generatie) zijn eigenlijk nergens echt welkom en zullen ons ook nergens welkom voelen.'
Ik had de indruk dat je bedoelde: we zijn nooit welkom geweest. Maar je hebt het nu over het huidige klimaat.
Je blijft hangen in je term slachtofferrol. Die overigens volledig misplaatst is want niemand hier acht zich slachtoffer of heeft zich slachtoffer genoemd. Je bent de enige die de term gebruikt in de hoop de discussie daarop te laten verzanden. Vergeet het maar, 2004 is calling.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:09 schreef mylamboisblack het volgende:
[..]
Zeer zeker niet. Autochtonen staan juist steeds meer open voor de allochtoon. Waar allochtonen 20 jaar geleden nog onbekend/vies waren, zie je de allochtonen nu overal aan meedoen. Maar goed, in een slachtofferrol kruipen is natuurlijk makkelijker.
Ik snap gewoon niet waarom je een Turks paspoort wil hebben. Gevoel dit en gevoel dat. Komt er allemaal op neer dat je je kennelijk geen Nederlander voelt. niet echt tenminste...en dan vind je het wel raar dat je niet door iedereen gerespecteerd wordt.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:03 schreef zarGon het volgende:
[..]
Heb jij twee nationaliteiten?
Deze discussie heb ik eerder ook gevoerd, en telkens blijkt maar weer dat mensen met een enkele paspoort de zaken (te) rationeel benaderen. Praten heeft weinig nut, want jullie kennen 'het gevoel' niet.
Lees je nou wat je wil lezen? Want het lijkt er verdacht veel op.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:16 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik blijf erbij dat in veel gevallen het zo is dat je als je dit zegt: "Ik zal altijd een buitenstaander blijven." in werkelijkheid zegt: "Ik wil altijd een buitenstaander blijven."
Maar hoe kun je verwachten dat mensen je zien als een Nederlander, als je zelf ook erkent dat Turkije ook een onderdeel is van je identiteit?quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:59 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat is een bestaande uitdrukking in het Turks, en met een reden. Ook de Turken kijken ons een beetje vreemd aan, want wij zijn de 'rijke Europeaan'. Het is vooral een gevoelskwestie.
[..]
Dat zeg jij, maar alsnog word ik als een allochtoon behandeld. Niet door jou, maar de gemiddelde Nederlander zal mij geen Nederlander noemen.
Verder ben ik een Nederlander, dat spreek ik ook niet tegen. Ik ben echter ook een Turk; beide nationaliteiten zijn een onderdeel van mijn identiteit.
[..]
Jij bent dan wellicht ook in een andere omgeving opgegroeid en opgevoed. Mijn ouders en grootouders kwamen hier als gastarbeiders, zij dacht (serieus) weer te vertrekken naar Nederland. Dat is een hele andere mindset dan wellicht bij jouw (groot)ouders, en dat maakt nogal verschil in de manier hoe je opgroeid.
[..]
Nee. Integratie heeft niet alleen te maken met de persoon zelf, maar ook met de (Nederlandse) maatschappij. Het doet zeer pijn om je best te doen, maar alsnog aangesproken te worden voor iets dat jij niet hebt gedaan (en nooit zal doen) en om op deze manier de discussie ingetrokken te worden.
[..]
Dat zie je dus fout. Ik ben meer dan een Nederlander..
Eh... ik snap je vraag niet..?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Lees je nou wat je wil lezen? Want het lijkt er verdacht veel op.
Het racisme viert nog steeds hoogtij in Nederland.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heb ik je verkeerd begrepen? Want ik begrijp niet wat je bedoelt.
Ehm, leg mij dat eens haarfijn uit aan de hand van mijn post. Want ik ben allergisch, met nadruk op allergisch, voor mensen die denken mij de mond te kunnen snoeren met de term 'racisme'. Dat is zéér kwalijk.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het racisme viert nog steeds hoogtij in Nederland.
Hoe kun je verwachten dat mensen je zien als een Nederlander, als je zelf erkent dat de Islam een onderdeel is van je identiteit?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar hoe kun je verwachten dat mensen je zien als een Nederlander, als je zelf ook erkent dat Turkije ook een onderdeel is van je identiteit?
Hij voelt zich niet thuis in Nederland, omdat hij door de autochtone Nederlander niet als Nederlander gezien word.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ehm, leg mij dat eens haarfijn uit aan de hand van mijn post. Want ik ben allergisch, met nadruk op allergisch, voor mensen die denken mij de mond te kunnen snoeren met de term 'rascisme'. Dat is zéér kwalijk.
Dat kan dus niet en dan krijg je de problematiek die we nu in Nederland hebben.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar hoe kun je verwachten dat mensen je zien als een Nederlander, als je zelf ook erkent dat Turkije ook een onderdeel is van je identiteit?
De vraag is zeer duidelijk. Hier posten mensen die zich Nederlander vinden, maar de situatie zodanig ervaren door druk van buitenaf, dat zij zich genoodzaakt zien om Nederland steeds minder als thuisland te ervaren. Jij draait de situatie ten onrechte om. We hebben het hier namelijk niet over mensen die zichzelf overduidelijk niet als Nederlander zien.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Eh... ik snap je vraag niet..?
Zolang je het Turk zijn ook in praktijk laat zien (bijvoorbeeld Turks spreken, Turkse gewoontes), dan gaat de gemiddelde autochtone Nederlander je niet als een Nederlander zien.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoe kun je verwachten dat mensen je zien als een Nederlander, als je zelf erkent dat de Islam een onderdeel is van je identiteit?
Hoe kun je verwachten dat mensen je zien als Nederlander, als je zelf erkent dat muntthee drinken ook een onderdeel is van je identiteit?
Waarom zou je jezelf geen Nederlander kunnen voelen als je je eigen roots verder ook erkent?
Denk je nu werkelijk dat het alleen maar 'of dit' 'of dat' is? Waarom zou het niet en en en kunnen?
quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hij voelt zich niet thuis in Nederland, omdat hij door de autochtone Nederlander niet als Nederlander gezien word.
Ik leg dus de medeverantwoordelijkheid bij de Turken zélf.quote:Ik blijf erbij dat in veel gevallen het zo is dat je als je dit zegt: "Ik zal altijd een buitenstaander blijven." in werkelijkheid zegt: "Ik wil altijd een buitenstaander blijven."
Je snapt er niets van.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]![]()
Dit zei ik:
[..]
Ik leg dus de medeverantwoordelijkheid bij de Turken zélf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |