LOL, ja mensen weten dan heus wel, maar tegelijkertijd bagatelliseren ze de risico's. Van het rijden met een slok op tot (veel) te hard en/of door rood licht rijden.....het verkeer wordt door een deel van de weggebruikers niet serieus genoeg genomen. Een structureel hogere straf kan daar bij helpen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:03 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Wat? Mensen weten niet dat auto's mensen kapot kunnen maken? En dit meen je, of?
Hij heeft de macht niet om de wet te veranderen dus richt hij zich op de vertegenwoordiger van het recht, die blijkbaar net als iedereen vrede heeft met dat recht totdat ze er zelf bij betrokken zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:03 schreef Perrin het volgende:
quote:
Op vrijdag 21 november 2014 19:59 schreef Ixnay het volgende:
De winnaar is de dader, de verliezer is de vader. Het Nederlands recht is de veroorzaker van het onrecht dat de rechter wordt aangedaan. Dat is mijn uitspraak en daarmee zullen jullie het moeten doen.
Dat vond die vader dus ook, alleen verpakte hij zijn argument met de kinetische energie van een zetel.
Ah okay, dan snap ik wat je bedoelt. Idd veel malloten op de weg.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:05 schreef stopnaald het volgende:
[..]
LOL, ja mensen weten dan heus wel, maar tegelijkertijd bagatelliseren ze de risico's. Van het rijden met een slok op tot (veel) te hard en/of door rood licht rijden.....het verkeer wordt door een deel van de weggebruikers niet serieus genoeg genomen. Een structureel hogere straf kan daar bij helpen.
Maar hé, laten we vooral het probleem NIET oplossen....
Sorry, ik heb mijn rijbewijs niet bij de Blueband gekregen. Kans lijkt mij klein in zo'n geval, tenzij ik een hartstilstand krijg of de auto uit elkaar valt, beide hoop ik niet mee te maken op korte termijn/quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:32 schreef Zolder het volgende:
[..]
Wat een niveau laat je hier zijn. Voor hetzelfde geld overkomt het jou dat je een ongeluk veroorzaakt
Wat interesseert zo'n rechter nou een doodgereden familie.quote:Op vrijdag 21 november 2014 17:54 schreef boik het volgende:
wat een irritante kutbakkes heeft die rechter
Doet toch helemaal niet ter zake, de stoel kwam van rechtdoor.quote:Op vrijdag 21 november 2014 17:57 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Dat ligt eraan, kunnen ze bewijzen dat die stoel met 120 km/u door de lucht ging waar hij maar 80 mocht?
Als hij de rechter had verwond, dan werd hij zeker vervolgd. Ik kan zijn emoties echter voorstellen. Alhoewel er sprake is van een poging tot mishandeling (of erger), zie ik niet in dat hij hiervoor alsnog vervolgd wordt. Handig is het echter niet.quote:Op vrijdag 21 november 2014 17:54 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zijn relatie?
Die stoel is gewoon een moment van uitbarsting.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat hij hiervoor vervolgt gaat worden, wie gaat het aandurven om voor zoiets begrijpelijks (hoewel fout) een vervolging in te stellen.
Heb ik ergens gezegd dat Nederlandse mongooltjes geen mensen doodrijden? En heb ik gezegd dat deze mensen een andere straf dienen te krijgen dan een Poolse variant? Inderdaad, niet.quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
Beetje flauw niet? Als hij inderdaad te hard heeft gereden mag ie wat mij betreft best een paar jaar daar over gaan zitten nadenken tussen vier muren, maar laat dat eerst maar eens bewezen worden. Alleen het feit dat het een "bosmongooltje uit Polen" is, kan natuurlijk geen reden tot vervolging zijn. Alsof Nederlanders nooit iemand doodrijden trouwens...
Nee, maar te hard rijden, drinken, roekeloos gedrag etc. Wel.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:03 schreef Hathor het volgende:
[..]
Maar wat dan als je geen slechte intenties hebt, maar je verliest op een of andere manier dan toch de macht over het stuur? Dan ben je dus degene die een moordwapen heeft gebruikt?
Ongelukken bestaan heus wel, maar zelfs dan ben je nog wel verantwoordelijk voor je daden.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:04 schreef eriksd het volgende:
[..]
Onmogelijk volgens een hoop mensen. Er zijn doden gevallen dus de cel in! Een ongeluk bestaat niet. Ofzo.
Ben je nu al. Of wist je niet dat je in het geval van een aanrijding tussen automobilist en fietser, jij als automobilist sws de klos bent? Het enige wat ik stel, is dat de strafmaat hoger komt te liggen. Gaan automobilisten geheid rustiger en veiliger van rijden.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:06 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik zou in jouw ideale wereld in ieder geval niet willen leven, dan ben je als automobilist en als gebruiker van een potentieel moordwapen bij voorbaat al schuldig.
Niet volgens de uitspraak.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:17 schreef Spanky78 het volgende:
Met name omdat er rapportage is dat meneer 120 reed waar je 80 mocht.
Als hij een echte straf krijgt en die dader juist niet dan is dit land echt gekquote:Op vrijdag 21 november 2014 19:59 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik verwacht inderdaad dat hij een waarschuwing krijgt, maar niets zo zwaars als een veroordeling.
De rechter moet beoordelen wat bewezen is volgens de tenlastelegging. Hier bleef alleen artikel 5 over.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:16 schreef Tha_Duck het volgende:
Het is namelijk gewoon doodslag, en dient ook zo beoordeeld te worden door een rechter.
Wat snap je niet aan het woord ongeluk? Doe toch niet zo dom man.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:17 schreef Spezza19 het volgende:
Heeft mevrouw de rechter een kind en ouders? Die even doodrijden? Kijken of ze dan ook een voorwaardelijk hark strafje geeft....
Nederlands rechtssysteem is een faalhuis ten top
Ah, tokkie is er ook weer. Een eventuele 'inhoudelijke' reactie in dit topic zal wel weer uitblinken in voorspelbaarheid.quote:
Neuh, maar ook dit topic staat vol met domme reacties. Het is een ongeluk. Is het dramatisch? Ja. Snap ik de vader? Ja. Moeten we ongelukken met jaren celstraf gaan afdoen? Nee.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:26 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Mensen die het niet met de wetboek-adepten eens zijn snappen er niks van en zijn maar domme tokkies.
Als de strafmaat hoger ligt, daarmee het risico voor de automobilist zélf groter, dan kiezen een hoop mensen wel eieren voor hun geld. Moet de pakkans wél meestijgen, anders blijft het een papieren tijger. Maar dit is volgens mij de enige échte manier om het probleem aan te pakken: de mentaliteit moet veranderen, de "knop moet om".quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:27 schreef vanBoeschoten het volgende:
[..]
Als ik zie hoeveel mensen in de auto bellen/appen/twitteren whatever dan zie ik helaas wel dat hij zij gelijk heeft..
Strafmaat en pakkans verhogen misschien?quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:38 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Oh dus er zijn heel veel domme mensen, ja vertel mij wat. Maar wat doe je eraan hè.
Ik snap de gedachte erachter, maar denk niet dat je er echt wat mee opschiet en het moet natuurlijk ook uitvoerbaar zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:31 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Strafmaat en pakkans verhogen misschien?
Zodra die gast zijn eerste dat staat te schoffelen inderdaad.quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:02 schreef CherryOnTop het volgende:
Als ik die vader was zou ik overigens serieus overwegen om het recht dan maar in eigen hand te nemen.
Om en nabij wat het OM geëist had misschien? Tis niet alsof ze bij het OM geen goede inschatting kunnen maken. Strafeisen komen niet zomaar uit de lucht vallen lijkt mij.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:56 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En op basis van de huidige wetgeving, soortgelijke gevallen en wat er bewezen is van de tenlastelegging, wat had jij een redelijke straf gevonden?
Je vliegt normaliter niet uit de bocht als je je aan de snelheid houdt, laat staan er 20 km/p/u onder gaat zitten zoals jij hier zegt.quote:Op vrijdag 21 november 2014 17:53 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Amen.
Het is een triest verhaal en je zal (als ouder) altijd een gevoel van onrecht houden. Ook al reed die man 60 en vloog hij uit de bocht.
Het sneue vind ik dat hij nooit spijt heeft betuigd.
Het OM interpreteert het "bewijs" anders dan de rechter. Was vast komen te staan dat hij te hard reed, dan was de straf waarschijnlijk gelijk aan die van het OM.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:36 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Om en nabij wat het OM geëist had misschien? Tis niet alsof ze bij het OM geen goede inschatting kunnen maken. Strafeisen komen niet zomaar uit de lucht vallen lijkt mij.
Sws is zitten, hoe lang of kort ook, in mijn optiek logischer, gezien de ernst van de situatie.
Die eis is voor het zwaarste wat ze hem ten laste hebben gelegd, maar behalve eisen moet je ook nog bewijzen (groan). En dat hebben ze niet gedaan. Ook omdat uit de test bleek dat je met een zelfde auto harder kan rijden dan hij heeft gedaan zonder dat je in die bocht in de problemen komt.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:36 schreef stopnaald het volgende:
En op basis van de huidige wetgeving, soortgelijke gevallen en wat er bewezen is van de tenlastelegging, wat had jij een redelijke straf gevonden?
Om en nabij wat het OM geëist had misschien? Tis niet alsof ze bij het OM geen goede inschatting kunnen maken. Strafeisen komen niet zomaar uit de lucht vallen lijkt mij.
Sws is zitten, hoe lang of kort ook, in mijn optiek logischer, gezien de ern
quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het OM interpreteert het "bewijs" anders dan de rechter. Was vast komen te staan dat hij te hard reed, dan was de straf waarschijnlijk gelijk aan die van het OM.
Het zou een aantal mensen in dit topic sieren wat minder emotioneel te reageren. Voor de vader heb ik alle begrip. Voor die reacties hier met kanker dit dat absoluut geen.
Wat is dan wel gerechtigheid?quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zodra die gast zijn eerste dat staat te schoffelen inderdaad.
Toch geen gerechtigheid dit?
Ach, met al die camera's die overal hangen, zou het echt een makkie moeten zijn om de pakkans op te schroeven. Maar hoewel Plasterk en kornuiten dit graag als argument uitbuiten om onze privacy nóg verder uit te hollen, wordt dit middel in de praktijk alleen maar gebruikt als het geld kan opleveren.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:33 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ik snap de gedachte erachter, maar denk niet dat je er echt wat mee opschiet en het moet natuurlijk ook uitvoerbaar zijn.
Er hangen moeilijk veel camera's, maar toch niet langs zo'n landweggetje? Of is dat wat je voorstelt?quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:47 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ach, met al die camera's die overal hangen, zou het echt een makkie moeten zijn om de pakkans op te schroeven. Maar hoewel Plasterk en kornuiten dit graag als argument uitbuiten om onze privacy nóg verder uit te hollen, wordt dit middel in de praktijk alleen maar gebruikt als het geld kan opleveren.
Het grootste deel van de camera's die er hangen slaan alles met een dusdanig lage resolutie op dat je er niet bijzonder veel aan hebt.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:47 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ach, met al die camera's die overal hangen, zou het echt een makkie moeten zijn om de pakkans op te schroeven.
In dat geval ben ik het simpelweg oneens met de rechter. Zeker gezien het onderzoek dat verricht is, acht ik het voldoende waarschijnlijk dat hij te hard gereden heeft.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het OM interpreteert het "bewijs" anders dan de rechter. Was vast komen te staan dat hij te hard reed, dan was de straf waarschijnlijk gelijk aan die van het OM.
Het zou een aantal mensen in dit topic sieren wat minder emotioneel te reageren. Voor de vader heb ik alle begrip. Voor die reacties hier met kanker dit dat absoluut geen.
Iemand veroordelen op basis van een waarschijnlijkheid?quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:52 schreef stopnaald het volgende:
[..]
In dat geval ben ik het simpelweg oneens met de rechter. Zeker gezien het onderzoek dat verricht is, acht ik het voldoende waarschijnlijk dat hij te hard gereden heeft.
Ik woon op het platteland en zie ook langs allerlei provinciale en zogenaamde B-wegen volop camera's. Ben ik overigens geen liefhebber van, maar het is nou eenmaal zo.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:50 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Er hangen moeilijk veel camera's, maar toch niet langs zo'n landweggetje? Of is dat wat je voorstelt?
Met dat laatste ben ik het meer dan eens.
Begrijpend lezen is te moeilijk voor je?quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Iemand veroordelen op basis van een waarschijnlijkheid?
Jij zou een beter oordeel kunnen vellen, gelet op alle zaken die erbij komen kijken?quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:53 schreef 10minuteman het volgende:
Belachelijk en dat noemt zich een rechter?
quote:Terecht dat zijnde stoel neergooide!
Ah okay, weer wat geleerd.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:53 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ik woon op het platteland en zie ook langs allerlei provinciale en zogenaamde B-wegen volop camera's. Ben ik overigens geen liefhebber van, maar het is nou eenmaal zo.
Dan moet hij in Den Haag zijn, niet bij de rechter.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:58 schreef Straatcommando. het volgende:
En terecht dat die man door het lint gaat. Probeer eens de belastingdienst op te lichten of een waxinelichthouder naar de gouden koets te gooien, je gaat lang de cel in.
Of, nog krommer, iemand die zijn boetes niet betaalt mag per boete een week zitten, waarna je alsnog mag betalen(wat ik een prima maatregel vind, don't get me wrong) maar deze man mag na het doodrijden van 3 mensen 3 weken schoffelen en daarmee is de kous af? Godverdomme man.
Opzet, opzet, kutvergelijking. Leer argumenteren.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:58 schreef Straatcommando. het volgende:
En terecht dat die man door het lint gaat. Probeer eens de belastingdienst op te lichten of een waxinelichthouder naar de gouden koets te gooien, je gaat lang de cel in.
Lees de uitspraak, ja dat is gebeurd.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:02 schreef deedeetee het volgende:
Als hij van te voren al aan het slingeren was is er dan ook onderzocht of hij soms met zijn foon bezig was ? Daar zie ik vaker mensen en slinger door maken.
Terecht is niet het goede woord misschien, begrijpelijk had beter op z'n plaats geweest.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:01 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dan moet hij in Den Haag zijn, niet bij de rechter.
Hoe komt mijn reactie in dit topic terecht? Ik was ergens andersquote:Op vrijdag 21 november 2014 20:54 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Jij zou een beter oordeel kunnen vellen, gelet op alle zaken die erbij komen kijken?
[..].
Wat? Iemand die, naar alle waarschijnlijk, veel te hard rijdt neemt doelbewust het risico en daarmee de kans om iemand om het leven te brengen. Mafkees, met je leer argumenterenquote:Op vrijdag 21 november 2014 21:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Opzet, opzet, kutvergelijking. Leer argumenteren.
Inderdaad! Een ongeluk bestraffen met jaren cel, dat zal ze leren!quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:03 schreef BabeWatcher het volgende:
Goede actie. Zonder die stoel was deze zaak volledig buiten de publiciteit gebleven. We weten nu dat PvdA, VVD en D66 volledig faalbeleid hebben. Denk daar aan bij de volgende verkiezingen.
Wat niet? Wat had ze dan moeten doen en op basis van wat? Waar het OM 15 maanden voor eiste heeft het OM niet aannemelijk kunnen maken, op basis van hun eigen onderzoek. Wat moet ze dan?quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:03 schreef 10minuteman het volgende:
Dit kun je als rechter niet maken vind ik. Wat een doos.
Serieus? En jij beticht iemand ervan dat 'ie moet leren om te argumenteren?quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:05 schreef eriksd het volgende:
[..]
Inderdaad! Een ongeluk bestraffen met jaren cel, dat zal ze leren!
Wat wil je doen dan, noorderlicht? Artikel 34qq: een ongeluk zal worden bestraft met 5 jaar cel?
Bij iemand die veel te hard rijdt kan je niet spreken van een ongeluk…quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:29 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan het woord ongeluk? Doe toch niet zo dom man.
Ze hebben dus geen foon gevonden die los lag of uit de auto is geslingerd ? Dat de man zelf het ontkend is uiteraard geen bewijs.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:02 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Lees de uitspraak, ja dat is gebeurd.
Wat heeft dat te maken met opzettelijk de fiscus tillen? Niets. Idem voor je waxinelichtgooier.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat? Iemand die, naar alle waarschijnlijk, veel te hard rijdt neemt doelbewust het risico en daarmee de kans om iemand om het leven te brengen. Mafkees, met je leer argumenteren
Maar waarschijnlijkheid is geen bewijs.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat? Iemand die, naar alle waarschijnlijk, veel te hard rijdt neemt doelbewust het risico en daarmee de kans om iemand om het leven te brengen. Mafkees, met je leer argumenteren
En dat is dus niet bewezen. Dus wat is je punt?quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:06 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Bij iemand die veel te hard rijdt kan je niet spreken van een ongeluk…
Jazeker. Als jij mensen op grond van "naar alle waarschijnlijkheid" de cel in wil gooien onder verwijzing naar de fiscus tillen, wat is in godsnaam je argument?quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Serieus? En jij beticht iemand ervan dat 'ie moet leren om te argumenteren?
Lees de uitspraak.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:06 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ze hebben dus geen foon gevonden die los lag of uit de auto is geslingerd ? Dat de man zelf het ontkend is uiteraard geen bewijs.
Er moet toch een reden zijn waarom deze man daar zo'n rare schuiver maakte hoor. Ik kan dit echt niet als ongeluk zien.
Denk je dat ze niet gewoon zoiets controleren aan de serverkant? Ongelukken gebeuren.quote:Onderzoek alcohol/drugsgebruik en telecommunicatie
Verdachte is kort na het ongeval onderworpen aan een ademonderzoek. Volgens deze ademanalyse heeft verdachte geen alcoholhoudende drank gebruikt. Uit bloed- en urineonderzoek werd geen gebruik van verdovende middelen of medicijnen aangetoond.
Uit onderzoek van de historische verkeersgegevens van de mobiele telefoon van verdachte bleek voorts dat verdachte ten tijde van het ongeval niet heeft getelefoneerd.
quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Jazeker. Als jij mensen op grond van "naar alle waarschijnlijkheid" de cel in wil gooien onder verwijzing naar de fiscus tillen, wat is in godsnaam je argument?
Gelukkig hebben we daar het hoger beroep voor.quote:De rechtbank acht bewezen dat de Pool zijn auto niet onder controle had, ging slingeren en uiteindelijk op een fietspad terecht kwam en de slachtoffers doodreed.
Niet bewezen vindt de rechtbank dat hij veel te hard heeft gereden. De officier tekent hoger beroep aan. Die schermt met het politieonderzoek waaruit zou blijken dat de man zeker 120 kilometer heeft gereden. Ter plekke geldt een maximum snelheid van 80 kilometer per uur.
Zie reactie hierboven en reden waarom er hoger beroep wordt aangetekend….quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:07 schreef eriksd het volgende:
[..]
En dat is dus niet bewezen. Dus wat is je punt?
Dat klopt. En nu? Kan iemand hier die meent dat de straf te laag is met onderbouwing aangeven wat wel een juiste straf is?quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Gelukkig hebben we daar het hoger beroep voor.
Ik zou er niet op rekenen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat klopt. En nu? Kan iemand hier die meent dat de straf te laag is met onderbouwing aangeven wat wel een juiste straf is?
De straf is te laag omdat de rechtbank niet bewezen acht dat de man nalatig heeft gehandeld, zowel de ovj als de meewerkende deskundigen zijn het hier niet mee eens. Dan zou ik ook helemaal gek worden als vader zijnde.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat klopt. En nu? Kan iemand hier die meent dat de straf te laag is met onderbouwing aangeven wat wel een juiste straf is?
En is het te hard rijden bewezen? Nee. Dus concreet wil jij voor een ongeluk omdat iemand zijn auto niet onder controle heeft - door wat voor reden dan ook - een hogere straf. Gaat dat dan voor alle ongelukken gelden? Wat is dan nog de definitie van een ongeluk?quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:09 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Zie reactie hierboven en reden waarom er hoger beroep wordt aangetekend….
Dat is mijn punt
Klopt, die rechter gaat op eigen houtje iets concluderen omdat het nou eenmaal zo'n kut is.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De straf is te laag omdat de rechtbank niet bewezen acht dat de man nalatig heeft gehandeld, zowel de ovj als de meewerkende deskundigen zijn het hier niet mee eens. Dan zou ik ook helemaal gek worden als vader zijnde.
Waar hebben we het nou over? De reactie van de vader? Die is begrijpelijk - het leven van die man is verwoest.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De straf is te laag omdat de rechtbank niet bewezen acht dat de man nalatig heeft gehandeld, zowel de ovj als de meewerkende deskundigen zijn het hier niet mee eens. Dan zou ik ook helemaal gek worden als vader zijnde.
Welk deel van dit snap jij niet?quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
En is het te hard rijden bewezen? Nee. Dus concreet wil jij voor een ongeluk omdat iemand zijn auto niet onder controle heeft - door wat voor reden dan ook - een hogere straf. Gaat dat dan voor alle ongelukken gelden? Wat is dan nog de definitie van een ongeluk?
En is het bewezen? Nee he, want anders geen hoger beroep. Die officier kan roepen wat hij wil.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:12 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Welk deel van dit snap jij niet?
De officier tekent hoger beroep aan. Die schermt met het politieonderzoek waaruit zou blijken dat de man zeker 120 kilometer heeft gereden. Ter plekke geldt een maximum snelheid van 80 kilometer per uur.
Deze rechter acht het niet bewezen… dat wil niet zeggen dat iemand anders het wel bewezen zal vinden….quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
En is het bewezen? Nee he, want anders geen hoger beroep. Die officier kan roepen wat hij wil.
Blijkbaar vind de rechtbank die deze zaak in behandeling had het bewijs niet overtuigend genoeg. Daar zijn zowel de ovj als velen anderen het mee oneens. De consensus is dan ook dat de straf te laag is en dat komt omdat vanwege eerstgenoemde. Is dat nu zo lastig te begrijpen, nee toch?quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waar hebben we het nou over? De reactie van de vader? Die is begrijpelijk - het leven van die man is verwoest.
Een te lage straf omdat iets niet bewezen is, dat is een curieuze redenering. Als het allemaal zo duidelijk is, waarom ligt er dan geen hard bewijs?
Dat zou kunnen ja. Wellicht vergaat morgen de aarde. Feit is dat het "bewijs" mager is en dat de rechter dood door schuld niet bewezen acht. Mag de OvJ beter zijn best doen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:13 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Deze rechter acht het niet bewezen… dat wil niet zeggen dat iemand anders het wel bewezen zal vinden….
Er is verschil tussen "dood door schuld" en "dood door grove schuld"quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:05 schreef eriksd het volgende:
[..]
Inderdaad! Een ongeluk bestraffen met jaren cel, dat zal ze leren!
Wat wil je doen dan, noorderlicht? Artikel 34qq: een ongeluk zal worden bestraft met 5 jaar cel?
Sowieso vrouwen die oordelen over een verkeerssituatiequote:Op vrijdag 21 november 2014 21:11 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Klopt, die rechter gaat op eigen houtje iets concluderen omdat het nou eenmaal zo'n kut is.
Mijn vraag is dan wat jij wel een juiste straf vindt, en dan vervolgens of je bereid bent om bij ongelukken op basis van dit soort onduidelijke rapporten mensen op te bergen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Blijkbaar vind de rechtbank die deze zaak in behandeling had het bewijs niet overtuigend genoeg. Daar zijn zowel de ovj als velen anderen het mee oneens. De consensus is dan ook dat de straf te laag is en dat komt omdat vanwege eerstgenoemde. Is dat nu zo lastig te begrijpen, nee toch?
Dat klopt, dus we wachten af.quote:Een rechter is niet heiligmakend, ik begrijp je denkwijze wel, uitspraak is uitspraak tot anders bepaalt maar gelukkig hebben we daar legio bezwaarmogelijkheden voor.
Correct.quote:offtopic, ben je toevallig jurist? geen lage opening om te flamen ofzo, gewoon benieuwd.
Inderdaad, die vrouwelijke rechters kunnen we beter bewaren voor huis-tuin-en-keuken zaken.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:16 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Sowieso vrouwen die oordelen over een verkeerssituatie
Dat er geen gesprek is geweest bewijst nog niet dat hij niet met de foon in zijn hand heeft gezeten. Hij kan b.v. (ik noem maar wat ) een sms nog eens gelezen hebben of dat geprobeerd hebben.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:08 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Lees de uitspraak.
[..]
Denk je dat ze niet gewoon zoiets controleren aan de serverkant? Ongelukken gebeuren.
Ik miste laatst in het donker een stoepje. Sloeg het stuur ook om. Was er op dat moment een kind de weg opgerend dan had er ook vanalles kunnen gebeuren. Een ongeluk zit in een klein hoekje.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:17 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat er geen gesprek is geweest bewijst nog niet dat hij niet met de foon in zijn hand heeft gezeten. Hij kan b.v. (ik noem maar wat ) een sms nog eens gelezen hebben of dat geprobeerd hebben.
Hij zal toch niet zomaar zonder reden van de weg zijn geraakt ? Dat geloof ik niet.
Oh ja? In mei om 11:00 uur rijdend van globaal oost naar west?quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:11 schreef Dagonet het volgende:
Voorts heeft verdachte verklaard dat hij voor het ongeval gehinderd werd door de zon.
Dat is een terecht punt. Maarja, wellicht weer een bange advocaat die zegt "doe maar niet, anders beken je schuld".quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:21 schreef Spezza19 het volgende:
Wat mij irriteert is dat die kerel nooit zijn spijt heeft betuigd aan de familie… Dat maakt hem in mijn ogen wel een eikel die weg mag rotten in een cel….
Een juiste straf, dat is zo makkelijk nog niet. Sowieso ben ik niet echt thuis in strafrecht. Je hebt gelijk wat betreft het onderzoek ; je kunt iemand niet jaren opbergen op basis van een rammelend onderzoek. Daarvoor kun je beter bij de US of A terecht is mijn ''ervaring''quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:17 schreef eriksd het volgende:
[..]
Mijn vraag is dan wat jij wel een juiste straf vindt, en dan vervolgens of je bereid bent om bij ongelukken op basis van dit soort onduidelijke rapporten mensen op te bergen.
[..]
Dat klopt, dus we wachten af.
[..]
Correct.
Welkom in Nederland waar je met een drie dubbele moord 120 uur taakstraf krijgtquote:Op vrijdag 21 november 2014 21:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh ja? In mei om 11:00 uur rijdend van globaal oost naar west?
Wat is dat voor kulsmoes.
Dan zou het wel een sneue advocaat zijn. Spijt betuigen is het minst wat je kan doen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is een terecht punt. Maarja, wellicht weer een bange advocaat die zegt "doe maar niet, anders beken je schuld".
Vind ik ook. Ook al was het een ongeluk, je weet dat mensen verdriet hebben en als je daarbij betrokken bent geweest kun je enkel spijt betuigen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:25 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Dan zou het wel een sneue advocaat zijn. Spijt betuigen is het minst wat je kan doen.
Nee, is juridisch gezien niet handig.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:25 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Dan zou het wel een sneue advocaat zijn. Spijt betuigen is het minst wat je kan doen.
Eigenlijk heb ik liever dat ze hem er wel voor vervolgen.... kijken hoeveel uur taakstraf hem dat gaat kosten.quote:Op vrijdag 21 november 2014 17:54 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zijn relatie?
Die stoel is gewoon een moment van uitbarsting.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat hij hiervoor vervolgt gaat worden, wie gaat het aandurven om voor zoiets begrijpelijks (hoewel fout) een vervolging in te stellen.
Ik zit in het belastingrecht hoor, dus ook niet mijn vakgebied. Ik wilde alleen een tegenwicht bieden aan een hoop onderbuikreacties hierquote:Op vrijdag 21 november 2014 21:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Een juiste straf, dat is zo makkelijk nog niet. Sowieso ben ik niet echt thuis in strafrecht. Je hebt gelijk wat betreft het onderzoek ; je kunt iemand niet jaren opbergen op basis van een rammelend onderzoek. Daarvoor kun je beter bij de US of A terecht is mijn ''ervaring''
Toch bestaat er bij zowel de ovj als mensen om deze zaak heen het vermoeden dat dat wel hard gemaakt kan worden. Als er al iemand aangekeken kan worden in deze is het de ovj die met een zwakke basis tot vervolging is overgegaan. Vandaar ook mijn ietwat heftige reactie, ik begrijp die vader wel. Eenieder die niet juridisch onderlegd is zal die vergelijking maken, dat zal je niet vreemd zijn.
Groetjes een jurist i.o.
Leg uit. Want ik ben wel heel benieuwd waarom het betuigen van spijt slecht zou zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:27 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nee, is juridisch gezien niet handig.
Het onderzoek veegt dat dan ook van tafel.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh ja? In mei om 11:00 uur rijdend van globaal oost naar west?
Wat is dat voor kulsmoes.
Dat laatste denk ik ook niet. En ja, onderbuik heeft absoluut geen plaats in de rechtzaal, dat klopt volledig. Ik snap de reacties alleen wel. Ik vind het bijzonder dat de ovj met dit onderzoek aan de slag gegaan is.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:28 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik zit in het belastingrecht hoor, dus ook niet mijn vakgebied. Ik wilde alleen een tegenwicht bieden aan een hoop onderbuikreacties hier
Als de OvJ zeker van zijn zaak is dan is het zijn plicht in hoger beroep te gaan en met goed bewijs aan te komen. Ik ben niet bij het ongeluk geweest, dus wat waarheid is, geen idee. Maar dit rapport is m.i. niet genoeg om het te hard rijden te onderbouwen.
Die vader snap ik volkomen en ik gok de rechter ook. Verwacht niet dat hij in de problemen komt.
Een spijtbetuiging wordt al snel opgevat als een schuldbekentenis en daarmee maak je jezelf vatbaar voor allerlei rechtszaken. Wordt dus door advocaten in veel gevallen afgeraden. Zal wel vanuit de VS zijn komen overwaaien.quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:29 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Leg uit. Want ik ben wel heel benieuwd waarom het betuigen van spijt slecht zou zijn.
Het is toch immers een ongeluk? Voor ongelukjes is het toch normaal om sorry te zeggen? Of is dit inmiddels ook al afgeschaft in Nederland?
Mja, de VS is ook wel een gek land qua rechtszakenquote:Op vrijdag 21 november 2014 21:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Een spijtbetuiging wordt al snel opgevat als een schuldbekentenis en daarmee maak je jezelf vatbaar voor allerlei rechtszaken. Wordt dus door advocaten in veel gevallen afgeraden. Zal wel vanuit de VS zijn komen overwaaien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |