dit heeft idd in alle vergelijkbare voorgaande gevallen nooit problemen opgeleverd ...quote:Op zondag 23 november 2014 22:17 schreef xodox het volgende:
[..]
Wat is je punt? Israël is toch de staat voor het Joodse volk? Of heb ik iets gemist?
Dat het Arabisch als officiële taal verdwijnt is op zich een prima zaak. Dit zal voor een betere integratie van de arabieren zorgen in de Israëlische maatschappij. Het is niet omdat Arabisch geen officiële taal meer is dat niet-Joden nu opeens niet meer gelijke rechten hebben.
Tuurlijk niet.quote:Op zondag 23 november 2014 22:25 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
Ik wacht eerst uitspraak van de Knesset af, voor ik hier een oordeel over kan geven. Grote kans dat het kabinet hierdoor zal vallen.
Deze begrijp ik niet.quote:Op zondag 23 november 2014 22:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
dit heeft idd in alle vergelijkbare voorgaande gevallen nooit problemen opgeleverd ...
Voor zo'n futiliteit? In de praktijk verandert er, op de Arabische taal die niet meer officieel is wat een goede zaak is, niets.quote:
Joden hebben dus meer rechten met deze wet. Want de natiestaat is alleen het tehuis voor de joden. De niet-joden (en inheemse bewoners) die er mogen wonen worden slecht getolereerd, maar het is niet hun huis. Ze mogen er zeg maar zijn. Maar om het hun thuis te noemen moeten hadden ze maar als joden geboren moeten worden.quote:Op zondag 23 november 2014 21:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
A controversial bill that officially defines Israel as the nation-state of the Jewish people has been approved by cabinet despite warnings that the move risks undermining the country’s democratic character.
Joods-religieuze halakha-wetgeving wordt een inspiratie voor nationale wetgeving....zullen de Haredi's blij mee zijn. Nederlaag voor de seculieren. Niet vergeten dat de orthodoxe joden het ministerie van religieuze zaken in Israel beheren en bijv geen civiel huwelijk bestaat.quote:The bill...institutionalise Jewish law as an inspiration for legislation
Een inheemse taal wordt de officiele status van teruggeschroefd.....quote:and delist Arabic as a second official language.
zelden zo'n gestoord iemand als jou gezienquote:Op zondag 23 november 2014 12:43 schreef Karrs het volgende:
[..]
In de rug geschoten toen hij zangvogeltjes zocht.
De lieverd...![]()
Het kan, hoor. Het kan. En lullig in dat geval. Maar eh...
quote:Op zondag 23 november 2014 22:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Oh, dus Arabieren zijn wat jou betreft nu ook al 2e klas burgers. Kees22, onthou deze, dat kan nog van pas komen.
Ik kan ook van alles roepen. Je hebt het nu over gevolgen. De verschillende oorzaken benoem je niet of laat je weg.quote:Op vrijdag 21 november 2014 01:28 schreef Kees22 het volgende:
Over het bouwen van de muur op andermans gebied, over het vernietigen van de zee- en luchthavens door Israelische bulldozers hoef ik toch geen documentatie te leveren? Dat weet iedereen toch al?
Dank je. Het is moeilijk om jezelf goed te kunnen uit en te verwoorden in een 'vreemde' taal.quote:OK, ik zal er niet meer over zeiken. Overigens schrijf je vrij goed Nederlands hoor. Zeker voor een buitenlander.
Alleen is er wetenschappelijk en archeologisch bewijs dat Joden altijd in Jeruzalem hebben gezeten. Dit geldt niet voor Christenen en zeker niet voor Arabieren.quote:Ja hallo: Jeruzalem wordt door de drie Abrahamistische godsdiensten als religieus belangrijk beschouwd. Dat is natuurlijk drie keer flauwekul, maar je ziet dat aanhangers van alle drie die godsdiensten bereid zijn wereldoorlogen te beginnen. Terwijl geen van de drie kan aantonen de waarheid in pacht te hebben. Sterker nog: ze claimen dezelfde god te aanbidden.
Zoals iemand laatst zo mooi verwoord:quote:Nee. Ik ben zeker op zoek naar mijn gelijk, maar het herhalen van steeds maar dezelfde argumenten gaat snel vervelen. Dus ik ben op zoek naar nieuwe argumenten van tegenstanders en nieuwe van mijzelf.
Ik probeer te leren van documentaires die me aangeraden zijn door gesprekspartners, waaronder ook tegenstanders. Maar dan moet je minstens een jaar terugkijken. En ik moet zeggen: ze versterken mijn mening voornamelijk.
Omdat er geluiden zijn dat er misschien een gematigde versie komt.quote:Op zondag 23 november 2014 22:29 schreef xodox het volgende:
[..]
Voor zo'n futiliteit? In de praktijk verandert er, op de Arabische taal die niet meer officieel is wat een goede zaak is, niets.
quote:The Livni version also ignores any language-based definition and defines Israel as Jewish and democratic, but it also contains a clause addressing the full equality before the law for all Israeli citizens – setting it apart from the other proposals.
het was sarcasme ...quote:
Alle nieuwsdumps die je hier altijd komt dumpen komen van 1 dezelfde bron........quote:Op zondag 23 november 2014 21:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Voor de mensen die trots roepen dat Arabieren gelijke rechten hebben in Israël:
-knip-
weer the guardian
Arabieren hebben gelijke rechten in Israel, geen idee hoe dat bericht mijn ongelijk bewijst.quote:Op zondag 23 november 2014 21:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Ja.quote:Op zondag 23 november 2014 22:29 schreef Aloulou het volgende:
Maar voor de rest is er gewoon gelijkheid in Israel hoor
Het is een uitstekende bron.quote:Op zondag 23 november 2014 22:42 schreef Szikha het volgende:
[..]
Alle nieuwsdumps die je hier altijd komt dumpen komen van 1 dezelfde bron........
IsaacCuenca komt in de buurtquote:Op zondag 23 november 2014 22:59 schreef Szikha het volgende:
Gelukkig reageren Israelische Arabieren niet zo opgefokt als op het FOK!forum
Leg eens uit hoe dat zou veranderen met deze wet?quote:Op zondag 23 november 2014 21:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Is Israel nou een doorsnee land zoals andere apenlanden in het M-Oosten of niet? Omdat dit argument vaker naar boven wordt gehaald en anderzijds Israel en voorstanders ervan graag prat gaan op het feit dat het land "juist niet zo is als de Arabische apenlanden eromheen". Ik zou zeggen; make up your mind. Tegen welke standaarden wil je dit land aan het licht houden.quote:Op maandag 24 november 2014 07:01 schreef Karrs het volgende:
Superslecht idee, overigens. Israël moet seculier blijven. Dit zou een stap terug zijn van het moderne land dat ze is.
Overigens moet ik wel lachen om al die jodenhaters die Israël nu 'nazistaat' roepen op de frontpage. En maar niet doorhebben dat alle landen in het Midden-Oosten dit allang in hun eigen grondwetten hebben.
Wat lul je nou? Halacha?Haredim?quote:Op maandag 24 november 2014 09:42 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Is Israel nou een doorsnee land zoals andere apenlanden in het M-Oosten of niet? Omdat dit argument vaker naar boven wordt gehaald en anderzijds Israel en voorstanders ervan graag prat gaan op het feit dat het land "juist niet zo is als de Arabische apenlanden eromheen". Ik zou zeggen; make up your mind. Tegen welke standaarden wil je dit land aan het licht houden.
Dat stukje met joodse halakha-wetgeving erin als inspiratie staat gewoon gelijk aan landen eromheen met de sharia-wetgevin als inspiratie of "bron van wetgeving"; denk aan Egypte. Synagoge en staat was al niet gescheiden maar dit zet de deur wel heel erg open voor een crypto-religieuze staat in Israel en meer invloed van religieuzen in nationale wetgeving. Want als Israel een staat voor joden is en de halakha-wetgeving heeft in die basiswetten een functie om als inspiratie te dienen voor nationale wetgeving dan is het logisch dat religieuzen op basis van die combinatie meer zaken gaan opeisen. Ook in het publieke domein. "We zijn immers een joodse staat, onze religie speelt daarin een fundamentele rol en de basiswetten zeggen dat de halakha een van de bronnen der wetgeving vormt."Je kan het bijna als symbool zien voor de verloren strijd die seculieren voeren in Israel als deze wet echt zo wordt aangenomen. Niet te vergeten dat demografisch gezien en verhoudingsgewijs bijv de haredi's eerder toenemen dan afnemen tegenover seculiere Israeliers.
Ik snap ook niet dat Netanyahu geen principiele problemen met zo'n wet heeft bijv.
Al die "vredesactivisten" die een onafhankelijke Palestijnse staat willen stichten, zullen dan ook de eerste zijn die op tafel staan te dansen als Israël zou vallen en een nieuwe diaspora uitbreekt.quote:Op maandag 24 november 2014 10:09 schreef Szikha het volgende:
En verder probeert men wanhopig een Palestijnse staat te stichten en weigeren ondertussen de Joodse staat. Hoe ironisch
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |