Oohhh je bedoelt van dit schooljaar? Ai ja.quote:Op woensdag 12 november 2014 22:34 schreef Kyara het volgende:
1e week van het nieuwe schooljaar okey.... maar in november nog?? En dan ook nog 2 van de 3 scholen....
Morgen weer een school bezoeken. Toch even doorvragen op het bidden....
Welke methode gebruiken jullie?quote:Op dinsdag 25 november 2014 18:13 schreef Loj het volgende:
Oja, ik wou nog ff reageren op het bidden (van alweer een tijd geleden).
Bij mij op school wordt er begonnen met een gebed en geëindigd met een gebed.
Ik eindig de dag altijd met een lied. Het ochtend gebed is wat uitgebreider.
Ik spreek altijd met de kinderen af dat ze stil zijn tijdens het gebed en niets anders doen. Ofwel dat ze respect hebben voor wie er wil bidden. Maar dat kan makkelijk in de midden/bovenbouw. In de onderbouw is dat lastiger uit te leggen.
Oh en iedere school is idd verplicht om de verschillende wereldgodsdiensten te bespreken
quote:Op dinsdag 25 november 2014 19:40 schreef Kyara het volgende:
[..]
Welke methode gebruiken jullie?
Ben jij zelf Christelijk? Zijn er ook niet Christelijke leerkrachten bij jou op school? En hoe gaan die daar mee om?
(ja hoor, de Christelijke school die op papier het minst bij ons leek te passen en waar we heen gingen omdat we nu eenmaal de afspraak hadden, lijkt toch erg goed bij ons te passen..)
wat ook weer respectvol zou zijn van de biddende voor een andersdenkende. (Ik mis die respect terug echt enorm! Uit mijn hart gegrepen dit)quote:Op dinsdag 25 november 2014 19:10 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb met bidden iets nooit zo goed begrepen, jij noemt het hier ook.
Als je niet mee bidt, moet je stil zijn en, hier gaat het om, niks anders doen om respect te tonen voor de mensen die bidden. Hoe toont het respect als je zit te wachten tot het klaar is? Wat is er respectlozer aan (stil) iets voor jezelf doen?
Op onze school gaat het ook ongeveer zoals hier beschreven. Geloof uit zich door verhalen/liedjes en een gebed eventueel. En de nadruk ligt meer op de moraal dan op echt actief geloven. Eens per jaar is er een kinderstartdienst in een nabij gelegen kerk. Die wordt enorm bezocht maar niet heusquote:Op woensdag 26 november 2014 10:41 schreef Phaidra het volgende:
[..]Dat zal je altijd zien!
Wij zijn afgelopen week ook bij de christelijke school langsgegaan, ze hadden open dag. En ook wij hadden van tevoren niet zo'n vertrouwen dat er een klik zou zijn. Maar eigenlijk was het heel positief. Een relatief kleine school, met veel interactie tussen klassen maar wel een apart kleuterdeel in het gebouw en op het schoolplein. Veel extra activiteiten zoals een koor, blazersklas en samenwerking met het cultureel centrum. Focus op zelfstandigheid (maar uiteraard wel aangepast aan leeftijd) en de lesstof wordt aangeboden in 3 niveaus.Voor de snelste leerlingen is er ook verdiepingsstof en voor wat langzamere extra tijd voor uitleg. Geloof uit zich voornamelijk in verhalen/liedjes/toneelstukken waar het dan meer om de moraal gaat dan om het geloof zelf (ze gebruiken de methode Trefwoord geloof ik). Populatie kinderen die actief geloven is ook niet zo groot. Zelfs mijn vriend vond dit acceptabel, en hij is eigenlijk geen voorstander van een school met geloofsovertuiging.
Van mij hoeft er niet iemand stil te zijn als ik wil bidden, dat kan op elk moment van de dag. Ik vraag dus ook niet om even stilte zodat ik kan bidden, ik pak zelf wel mijn moment. Ik vind echter, als je naar een school gaat waar men gewend is om te bidden voor het eten, het wel van respect getuigen als je een ander dan ook de mogelijkheid geeft om te bidden, ook al doe je het zelf niet. Maar dat hoeft van mij niet per se door stil te zijn of door helemaal niets te doen (ik doe iets wat ik fijn vindt, mag een ander dat dan misschien ook doen op dat moment, zolang het elkaar niet in de weg staat)quote:Op woensdag 26 november 2014 10:43 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
wat ook weer respectvol zou zijn van de biddende voor een andersdenkende. (Ik mis die respect terug echt enorm! Uit mijn hart gegrepen dit)
Hier dus ook. Zelfde methode ook. Alleen betreft het hier een middelgrote school (240 leerlingen geloof ik). Ze bekijken per jaar hoe de klassen ingedeeld worden. Soms combinatieklassen als dat zo uit komt. Een hele kleine school met steeds 1 klas per jaar zou voor mij ook niet handig zijn aangezien ik nog steeds zelf wil bepalen of de meiden bij elkaar blijven of uit elkaar gaan en met maar 1 klas per jaar heb ik die keuze nog steeds niet.quote:Op woensdag 26 november 2014 10:41 schreef Phaidra het volgende:
[..]Dat zal je altijd zien!
Wij zijn afgelopen week ook bij de christelijke school langsgegaan, ze hadden open dag. En ook wij hadden van tevoren niet zo'n vertrouwen dat er een klik zou zijn. Maar eigenlijk was het heel positief. Een relatief kleine school, met veel interactie tussen klassen maar wel een apart kleuterdeel in het gebouw en op het schoolplein. Veel extra activiteiten zoals een koor, blazersklas en samenwerking met het cultureel centrum. Focus op zelfstandigheid (maar uiteraard wel aangepast aan leeftijd) en de lesstof wordt aangeboden in 3 niveaus.Voor de snelste leerlingen is er ook verdiepingsstof en voor wat langzamere extra tijd voor uitleg. Geloof uit zich voornamelijk in verhalen/liedjes/toneelstukken waar het dan meer om de moraal gaat dan om het geloof zelf (ze gebruiken de methode Trefwoord geloof ik). Populatie kinderen die actief geloven is ook niet zo groot. Zelfs mijn vriend vond dit acceptabel, en hij is eigenlijk geen voorstander van een school met geloofsovertuiging.
Voor BSO werken ze samen met een andere organisatie dan ons huidige kdv, maar alles is wel op de school zelf. En die ligt op 2 minuten lopen van het kdv, dus dat scheelt. De eigen locatie van de BSO ligt namelijk een stuk uit de richting, dat zou toch wel een dealbreaker zijn geweest.
Klein minpuntje wel: de school lijkt nu te groeien. Voor alle groepen is tot nu toe steeds 1 klas geweest (of zelfs een combi-groep), maar er zijn nu 2 kleuterklassen en vanaf januari worden dat er zelfs 3. Ik vraag me af hoe dat samenhangt met hun wens kleinschalig te zijn/blijven. Daar werd niet echt een samenhangend antwoord op gegeven (de juf die ons rondleidde gaf aan dat zich dat vanzelf oplost, omdat niet alle leerlingen tegelijk naar groep 3 doorstromen. Maar bij 3 kleuterklassen zal de uitstroom toch wel zo groot zijn dat er op een gegeven moment minstens 2 groepen 3 nodig zijn?) Aan de andere kant prettig dat de klassen zelf niet te groot worden op deze manier.
Dat laatste is voor jullie idd wel belangrijk dan. Deze school heeft ca. 180 leerlingen, er zijn scholen in andere wijken met 600+ leerlingen. In dat perspectief is deze kleinquote:Op woensdag 26 november 2014 15:43 schreef Kyara het volgende:
[..]
Hier dus ook. Zelfde methode ook. Alleen betreft het hier een middelgrote school (240 leerlingen geloof ik). Ze bekijken per jaar hoe de klassen ingedeeld worden. Soms combinatieklassen als dat zo uit komt. Een hele kleine school met steeds 1 klas per jaar zou voor mij ook niet handig zijn aangezien ik nog steeds zelf wil bepalen of de meiden bij elkaar blijven of uit elkaar gaan en met maar 1 klas per jaar heb ik die keuze nog steeds niet.
Wij hebben inderdaad het kdv verlengd tot na de zomervakantie en haar laten starten met begin van het schooljaar. Wij vonden het niet heel duidelijk voor haar om voor de vakantie even te gaan en dan meteen 6 weken vakantie te hebben. Ze hebben toch al 6 weken na start schooljaar alweer herfstvakantie, dus dan had ze een beetje tijd om in het ritme te komen.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
Schopje omhoog, omdat ik niet echt weet waar ik het anders moet zetten.
Wij hebben een school gekozen, en vanmorgen was ik daar voor een rondleiding en alles, en vroeg ik wanneer A. kon beginnen.
Nu is hij ongeveer 4 weken voor het begin van de vakantie jarig. De school zei dat ze het soms juist afraden om dan nog te beginnen, de groep verandert na de vakantie, het kan zijn dat hij dan ook weer bij een andere juf zit en dat is dan niet handig.
Hoe hebben andere ouders dat gedaan en waarom? Juist wel, om ze alvast met school kennis te laten maken, of juist niet, en dan pas 2,5 maand na de verjaardag beginnen?
Er zit denk ik straks een half jaar tussen hem, en de daarna oudste op de opvang. Degenen waar hij op de opvang het meest mee speelt zijn al naar school of gaan volgende maand(die ziet hij dus nu ook vooral op de vrije middagen). Hij vond het nu al wel heel leuk om te kijken, als ik hem daar had gelaten was het volgens mij ook goedgeweest. Ik had eerlijk gezegd gehoopt op een instroomgroep, maar die komt er dit schooljaar niet. In de instroomgroep had hij wat rustiger kunnen wennen.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:10 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik heb mijn middelste wel een dagje laten wennen. Maar die was ook écht niet meer te houden. hij is nog steeds van het enthousiaste soort.![]()
![]()
Maar klein dorpsschooltje hier. Dus zelfde juf, en veel bekende kinderen. Wat ik heel zwaar vond wegen was dat hij als laatste van zijn vriendengroepje 4 werd. Iedereen was al op de basisschool! En hij als enige nog bij de peuters/opvang.
Maar ik vind er ook wel wat voor te zeggen om te wachten. Zoveel zoden zetten die 4 keer wennen nou ook weer niet aan de dijk.
Hier was Yaro in de zomervakantie jarig. Hij is in de periode voor de vak alleen een uurtje geweest in de nieuwe samenstelling van de klas en juf en na de vakantie full time naar school gegaan zonder wen periode met continu rooster.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
Schopje omhoog, omdat ik niet echt weet waar ik het anders moet zetten.
Wij hebben een school gekozen, en vanmorgen was ik daar voor een rondleiding en alles, en vroeg ik wanneer A. kon beginnen.
Nu is hij ongeveer 4 weken voor het begin van de vakantie jarig. De school zei dat ze het soms juist afraden om dan nog te beginnen, de groep verandert na de vakantie, het kan zijn dat hij dan ook weer bij een andere juf zit en dat is dan niet handig.
Hoe hebben andere ouders dat gedaan en waarom? Juist wel, om ze alvast met school kennis te laten maken, of juist niet, en dan pas 2,5 maand na de verjaardag beginnen?
Geert is in maart jarig, maar gaat pas na de zomervakantie. Hier zeiden ze letterlijk dat ze de nieuwjaarskindjes de laatste twee maanden meer voor spek en bonen lieten meedraaien dan dat ze 'school' kregen. Mijn keuze was dus snel gemaakt. Drie maanden verlenging psz en na de zomervakantie meteen zonder wennen naar school (de school kent hij al, z'n broer zit er ook dus)quote:Op maandag 19 januari 2015 12:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
Schopje omhoog, omdat ik niet echt weet waar ik het anders moet zetten.
Wij hebben een school gekozen, en vanmorgen was ik daar voor een rondleiding en alles, en vroeg ik wanneer A. kon beginnen.
Nu is hij ongeveer 4 weken voor het begin van de vakantie jarig. De school zei dat ze het soms juist afraden om dan nog te beginnen, de groep verandert na de vakantie, het kan zijn dat hij dan ook weer bij een andere juf zit en dat is dan niet handig.
Hoe hebben andere ouders dat gedaan en waarom? Juist wel, om ze alvast met school kennis te laten maken, of juist niet, en dan pas 2,5 maand na de verjaardag beginnen?
maart, april mei hier. in juni begint de zomervakantie. Aangezien hij sociaal ook nog niet echt weerbaar is (heel verlegen manneke) en nauwelijks z'n mond open durft te doen in het openbaar, heb ik voor deze oplossing gekozen. Temeer omdat de basisschool dus ook zei dat ze niet echt les kregen die laatste twee maanden.quote:Op maandag 19 januari 2015 14:34 schreef ferrari_rood het volgende:
Ean start na de meivakantie dat is 10 mei ze heeft dan nog 9wk ofzo en dat vind ik prima. Maart kindjes zou ik al helemaal laten starten die krijgen dan nog bijn 5mnd onderwijs en dat is best veel.
Nee hoor, de eerste zomervakantie begint pas op 4 juli dit jaar.quote:Op maandag 19 januari 2015 16:09 schreef DJMO het volgende:
[..]
maart, april mei hier. in juni begint de zomervakantie.
ik zie het al, hier hebben ze de laatste vrijdag al vrij (studiedag) en gaan ze op donderdag al om kwart over twaalf uit ipv normale tijd. Daarom dacht ik juni al. Ook omdat Geert op mijn verjaardag afscheid neemt op de psz enz.quote:Op maandag 19 januari 2015 17:03 schreef Fannetje het volgende:
[..]
Nee hoor, de eerste zomervakantie begint pas op 4 juli dit jaar.
Maar goed, het klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht. Dan is het toch prima?
Is het deze geworden?quote:Op dinsdag 25 november 2014 19:40 schreef Kyara het volgende:
[..]
Welke methode gebruiken jullie?
Ben jij zelf Christelijk? Zijn er ook niet Christelijke leerkrachten bij jou op school? En hoe gaan die daar mee om?
(ja hoor, de Christelijke school die op papier het minst bij ons leek te passen en waar we heen gingen omdat we nu eenmaal de afspraak hadden, lijkt toch erg goed bij ons te passen..)
even specifiek dit eruit gelicht: hij gaat 4 dagen in de week naar de psz, en blijft dat gaan tot de zomervakantie. Dat ritme heeft hij dus al dik anderhalf jaar. De eerste weken op school mag hij van school niet eens hele dagen (tot kwart over twee) maar moet ik hem voor de lunch al ophalen; maw: zelfde tijden als nu. Tel daarbij op dat ik rond zijn verjaardag ben uitgerekend was het voor alle partijen logischer om hem voorlopig in een vertrouwde setting te laten zodat hij eerst aan de baby kan wennen én sociaal wat weerbaarder kan worden doordat hij een paar maanden lang met kop en schouders de oudste is van de groep, dan hem én aan school te laten wennen én aan een baby. Hij kleutert toch wel twee jaar, dus dat is het probleem sowieso niet.quote:Op maandag 19 januari 2015 17:56 schreef Loj het volgende:
Die extra kleutertijd kan geen kwaad en ze leren wel in het ritme te komen.
Wou je absoluut niet bekritiseren hoor, hoop niet dat je dat gevoel hadquote:Op maandag 19 januari 2015 18:43 schreef DJMO het volgende:
[..]
even specifiek dit eruit gelicht: hij gaat 4 dagen in de week naar de psz, en blijft dat gaan tot de zomervakantie. Dat ritme heeft hij dus al dik anderhalf jaar. De eerste weken op school mag hij van school niet eens hele dagen (tot kwart over twee) maar moet ik hem voor de lunch al ophalen; maw: zelfde tijden als nu. Tel daarbij op dat ik rond zijn verjaardag ben uitgerekend was het voor alle partijen logischer om hem voorlopig in een vertrouwde setting te laten zodat hij eerst aan de baby kan wennen én sociaal wat weerbaarder kan worden doordat hij een paar maanden lang met kop en schouders de oudste is van de groep, dan hem én aan school te laten wennen én aan een baby. Hij kleutert toch wel twee jaar, dus dat is het probleem sowieso niet.
Tess werd in juni 4 maar mocht niet meer naar school voor de grote vakantie (begon ergens begin juli). Ze zou dan uiteindelijk maar 4 weken naar school gaan en dat was te weinig. Na de grote vakantie is ze gelijk in dr nieuwe klas begonnen.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
Schopje omhoog, omdat ik niet echt weet waar ik het anders moet zetten.
Wij hebben een school gekozen, en vanmorgen was ik daar voor een rondleiding en alles, en vroeg ik wanneer A. kon beginnen.
Nu is hij ongeveer 4 weken voor het begin van de vakantie jarig. De school zei dat ze het soms juist afraden om dan nog te beginnen, de groep verandert na de vakantie, het kan zijn dat hij dan ook weer bij een andere juf zit en dat is dan niet handig.
Hoe hebben andere ouders dat gedaan en waarom? Juist wel, om ze alvast met school kennis te laten maken, of juist niet, en dan pas 2,5 maand na de verjaardag beginnen?
waarom niet?quote:Op maandag 19 januari 2015 19:53 schreef Omentielvo het volgende:
Ik heb nog geen idee over 2,5 jaar kleuteren een goed idee is voor Riley
dat zou ik ook niet heben gehad toen hoorquote:Op maandag 19 januari 2015 20:00 schreef Omentielvo het volgende:
Ze is nog geen twee jaar. Qua geboortemaand gaat ze 2,5 jaar kleuteren. Maar ik heb echt nog geen inzicht of dat voor haar te lang is of te kort.
Waarom zou je je daar nu al druk over maken?quote:Op maandag 19 januari 2015 20:00 schreef Omentielvo het volgende:
Ze is nog geen twee jaar. Qua geboortemaand gaat ze 2,5 jaar kleuteren. Maar ik heb echt nog geen inzicht of dat voor haar te lang is of te kort.
Ze zijn van januari toch? of nog van december?quote:Op maandag 19 januari 2015 21:28 schreef Kyara het volgende:
Ik hoop eigenlijk dat de meiden gewoon 2,5 jaar kleuteren eerlijk gezegd. Dat maakt het vervolg hier een stuk praktischer.
Volgens mij is dat sowieso zo.Ze zijn van midden januari toch?quote:Op maandag 19 januari 2015 21:28 schreef Kyara het volgende:
Ik hoop eigenlijk dat de meiden gewoon 2,5 jaar kleuteren eerlijk gezegd. Dat maakt het vervolg hier een stuk praktischer.
Van januari. Twee dagen later dan Riley zijn ze jarigquote:Op maandag 19 januari 2015 21:31 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Ze zijn van januari toch? of nog van december?
Het zijn de kinderen van oktober t/m december die ze extra in de gaten houden.quote:Op maandag 19 januari 2015 21:54 schreef Kyara het volgende:
Maar vroeger was die regel er toch net zo goed? Alleen toen was het 1 oktober ipv 1 januari.
(ik dacht dat ze de kindjes van december en januari extra zouden monitoren en per kind bekijken maar dat is geloof ik ook weer achterhaald).
Het ligt echt gewoon heel erg aan het kind. Bij Ruben in de klas zijn er drie kinderen van januari ook gewoon doorgegaan, omdat ze er aan toe waren. Twee al meteen na de vakantie, de derde alsnog met de herfstvakantie. Ruben is er daar eentje van overigensquote:Op maandag 19 januari 2015 21:40 schreef ferrari_rood het volgende:
Ze zijn dus idd van januari dan kleuteren ze 2,5 jaar hoge uitzonderingen daargelaten. Maar ga maar uit van 2,5 jaar. Is ook stom die regel ben je nu van 31dec dan heb je krap 1,5 jr kleuteren ben je van 1 januari dan kleuter je 2,5 jaar. Kinderen van januari, februari en maart doen het ook vaak goed in de sport omdat ze op jongere leeftijd meer kracht hebben dan kinderen van latere maanden omdat je per geboorte jaar wordt ingedeeld.
hier nog eentje die er geen verstand van heeft, bedankt voor de uitleg,quote:Op dinsdag 20 januari 2015 07:28 schreef Fannetje het volgende:
Susie, het is eigenlijk heel makkelijk te onthouden. In principe zitten alle kinderen van hetzelfde kalenderjaar bij elkaar in een jaargroep. Alle 2011 kinderen dus bijv, of ze nou van januari of december zijn.
Geen idee, iets zegt me dat ze voor zulke gevallen wellicht wel een regeling hebben? Maar onze school heeft een volledige leerlingenstop voor het aankomende schooljaar bijvoorbeeld, omdat ze het niet wenselijk vinden verder te groeien.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 13:39 schreef Mineola het volgende:
Weet iemand of er op basisscholen rekening wordt gehouden met last minute inschrijvers, bijvoorbeeld door verhuizing?
In mijn regio moet je over het algemeen nogal op tijd inschrijven voor een basisschool (zo rond twee jaar) wil je nog een plekje krijgen. Maar wij hebben verhuisplannen naar nog onbekende locatie in dezelfde regio. De kans is best aanwezig dat ik zoonlief daarom vrij laat aanmeld voor een school, want ik wil dat eigenlijk pas doen als ik zeker weet waarheen we verhuizen, en hem niet nu al bij tig scholen in verschillende plaatsen aanmelden. Dat lijkt me ook niet zo gewenst.
Haha ja iddquote:Op dinsdag 20 januari 2015 12:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind dat wel een groot voordeel van het feit dat S in juli jarig is. Ze wordt telkens een jaartje ouder en gaat dan na de vakantie naar de volgende groep. Heel duidelijk, lekker gemakkelijk
Zevendertig keer per jaar inmiddels, zwangerschappen, ziektes, noem maar opquote:Op dinsdag 20 januari 2015 12:38 schreef Zana het volgende:
[..]
hier nog eentje die er geen verstand van heeft, bedankt voor de uitleg,
maar wanneer wordt dan van juf gewisseld na de zomervakantie of in januari?
mijn zoontje is van eind mei en ik ga er nu vanuit dat hij nog voor de zomervakantie naar school gaat, heb alleen nog geen idee hoe het met het wennen gaat, want hij gaat nu nog 4 dagdelen naar de PSZ, moet hij dan op zijn vrije dag wennen of in de ochtend naar school en in de middag naar de PSZ? binnenkort is wel een open deur dag, gaan wij zeker nog eens kijken en vragen hoe het nu precies zit
O ja, S is ook "bijna jarig en dan word ik 6 he mama!"quote:Op dinsdag 20 januari 2015 13:58 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
Haha ja idd![]()
F zit ook steeds, als ik 5 ben zit ik in groep 2(kind wil graag 5 worden, want dan krijgt ie een takenkaart
)
En die verjaardagen en overgang naar de volgende klas blijft apart als je er over na gaat denken.
Mijn kinderen schelen precies 2 jaar en oudste gaat dus naar groep 3 als jongste naar school gaat. Komen dus niet allebei in groep 1/2. Mijn neefje en nichtje schelen meer en zij hebben van april tot de vakantie bij elkaar in de klas gezeten (december en april jarig)
Daarin hebben wij dan kennelijk erg veel geluk. Wij hebben 4 kleuterklassen waarvan er maar één een duo-baan is. Dat is pas sinds dit jaar, want de juf die daar fulltime stond is inderdaad vorig jaar moeder geworden.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 14:00 schreef Troel het volgende:
[..]
Zevendertig keer per jaar inmiddels, zwangerschappen, ziektes, noem maar op
Hier gelukkig ook niet precies dat getal, maar er is op school (klein schooltje) nogal wat gedoe geweest door echt langdurige ziekte bij twee docentenquote:Op dinsdag 20 januari 2015 14:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarin hebben wij dan kennelijk erg veel geluk. Wij hebben 4 kleuterklassen waarvan er maar één een duo-baan is. Dat is pas sinds dit jaar, want de juf die daar fulltime stond is inderdaad vorig jaar moeder geworden.
Wij hebben sowieso wel geluk, geloof ik. We hebben vrijwel geen zieken en bijvoorbeeld ook veel mannelijke leerkrachten. Iets van 7 of 8, dat is best flink vergeleken met sommige andere basisscholen, begreep ik. We hebben zelfs een kleutermeesterquote:Op dinsdag 20 januari 2015 14:06 schreef Troel het volgende:
[..]
Hier gelukkig ook niet precies dat getal, maar er is op school (klein schooltje) nogal wat gedoe geweest door echt langdurige ziekte bij twee docentenDit jaar geen zwangeren. Vorig jaar wel en toen kwam er één vervangster en dat was verder prima geregeld.
Ja dat is het punt, er zijn meer dan 20 potentiële scholenquote:Op dinsdag 20 januari 2015 13:52 schreef mignonne het volgende:
[..]
Geen idee, iets zegt me dat ze voor zulke gevallen wellicht wel een regeling hebben? Maar onze school heeft een volledige leerlingenstop voor het aankomende schooljaar bijvoorbeeld, omdat ze het niet wenselijk vinden verder te groeien.
Wellicht even een belletje eraan wagen naar je voorkeursschool? En mocht het wel een probleem zijn dan zou ik dus wel nu al inschrijven op de school van je voorkeur. In dit soort gevallen liever te voorbarig inschrijven dan achteraf je kind niet geplaatst krijgen lijkt me
oeps, tekst weg.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 14:13 schreef Mineola het volgende:
[..]
Ja dat is het punt, er zijn meer dan 20 potentiële scholenIk heb me nog niet zo grondig verdiept in al die scholen dat er echt een voorkeursschool is, wel dat een paar al afvallen. Was die er wel dan zou ik inderdaad alvast maar inschrijven denk ik.
Thanks amaranta, goed om te weten!
Nouja dan lijkt het me op zich wel een mooi punt om er wat meer in te verdiepen? Om de keuzes iets minder breed te maken zeg maarquote:Op dinsdag 20 januari 2015 14:13 schreef Mineola het volgende:
[..]
Ja dat is het punt, er zijn meer dan 20 potentiële scholenIk heb me nog niet zo grondig verdiept in al die scholen dat er echt een voorkeursschool is, wel dat een paar al afvallen. Was die er wel dan zou ik inderdaad alvast maar inschrijven denk ik.
Thanks amaranta, goed om te weten!
maar dat geldt alleen in de groepen 3 tm 8. Want in de kleuterklas zit alles tussen de 4 en 6,5. Dat is best een groot verschil.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 07:28 schreef Fannetje het volgende:
Susie, het is eigenlijk heel makkelijk te onthouden. In principe zitten alle kinderen van hetzelfde kalenderjaar bij elkaar in een jaargroep. Alle 2011 kinderen dus bijv, of ze nou van januari of december zijn.
Daarom zei ik ook 'jaargroep'.quote:Op woensdag 21 januari 2015 15:43 schreef d.k. het volgende:
[..]
maar dat geldt alleen in de groepen 3 tm 8. Want in de kleuterklas zit alles tussen de 4 en 6,5. Dat is best een groot verschil.
Ik zie dat ook de VO cosmicusscholen bij het concept horen. Collega van me heeft daar, voor ze bij ons kwam, gewerkt in Rotterdam. Geen idee idee of dat specifiek iets van die vestiging was, maar dat was een vrijwel volledig 'zwarte' school, voornamelijk Turks. Ik dacht eigenlijk dat het zelfs een Turkse school was uit haar verhalen, maar zie op de website dat dat niet klopt.quote:Op woensdag 11 februari 2015 22:45 schreef Kyara het volgende:
Heeft iemand hier kennis van of ervaring met het Cosmicus onderwijs(model)?
Ik denk dat het onderwijs gewoon niet passend voor jullie is.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 08:26 schreef Dot. het volgende:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een basisschool en hebben maandag een eerste rondleiding gehad, maar ik liep tegen wat punten aan die me niet zo bevallen. Ik vroeg me alleen af of ik niet gewoon te kritisch ben.
Het is een protestante school met traditionele onderwijsvorm. Ze zijn net begonnen met de Vreedzame school. Het verhaal hierover klonk wel goed, maar het woord pesten is niet gevallen.
De lagere groepen werken met wisselende thema's en de activiteiten worden daar aan opgehangen, behalve gym en rekenen. De rest van de school werkt met een overkoepelend thema en dat is dan het hele jaar. Elke klas heeft wel een ander stapje, bijv Nederland, Europa, de wereld. Wat mij nu tegenstaat is dat de kinderen dus het hele jaar met zo'n thema bezig zijn. Biedt dat niet wat weinig afwisseling voor een kind met wellicht een iets andere interesse? Het is ook wel evht de bedoeling dat de hele klas aan hetzelfde werkt op hetzelfde moment.
Voor 'snellere' kinderen houdt het verdiepingstraject trouwens in dat ze minder uitleg krijgen en meer werkjes. Is dat de standaard manier om slimmere kinderen te stimuleren? Ze hebben ook een plusklasje een middag in de week.
Daarnaast hebben ze op de bovenbouw 4 pc's in de klas en 4 pc's in de gang waar alle toetsen op gemaakt worden. Dit gebeurt tussendoor. Dan bied je een kind toch helemaal niet de ideale omgeving om zich te kunnen concentreren? De pauzes zijn bijvoorbeeld opgesplitst in de groepen, dus volgens mij kan het zelfs voorkomen dat een groep pauze heeft en de gang op komt om naar buiten te lopen.
Sowieso waren de computers niet echt onderdeel van de lessen leek wel, want ze hadden wel zo'n digibord, maar aan mediawijsheid werd alleen aandacht besteed tijdens de week van mediawijsheid.
Nu konden we bij andere scholen pas terecht na de open dag in februari, dus ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal, maar zijn dit zaken waar ik me maar bij neer moet leggen of past dit type onderwijs gewoon niet bij mij/ons?
We willen ook gaan kijken bij een Dalton en een Jenaplan, maar de Jenaplan is echt in een andere wijk en dat vind ik qua vriendjes dan weer zo onhandig voor hem.
Wat is je alternatief?quote:Op woensdag 12 november 2014 23:17 schreef hetzalallemaalwel het volgende:
Scholen![]()
Het hele onderwijs systeem is verrot, zal m'n kind daar niet meer aan blootstellen.
Ga eens een keer helpen op school en verbaas je over de enorme verschillen in ontwikkeling, op allerlei vlakken, tussen de kinderen (NB: niets ten nadele van welk kind dan ook).quote:Op maandag 19 januari 2015 22:16 schreef Susie het volgende:
Nog eentje; meisje nu 4 geworden, zou dus als ze langer kleutert bij Anouk volgend jaar in de klas komen? Dan is Anouk net 4 en dat meisje wordt na 3 maanden al 5?
quote:Op woensdag 5 oktober 2016 08:26 schreef Dot. het volgende:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een basisschool en hebben maandag een eerste rondleiding gehad, maar ik liep tegen wat punten aan die me niet zo bevallen. Ik vroeg me alleen af of ik niet gewoon te kritisch ben.
beetje kritisch zijn is goed toch![]()
Het is een protestante school met traditionele onderwijsvorm. Ze zijn net begonnen met de Vreedzame school. Het verhaal hierover klonk wel goed, maar het woord pesten is niet gevallen.
goed sociale vaardigheidsprogramma hoor! Juist in de bestrijding tegen het pesten
De lagere groepen werken met wisselende thema's en de activiteiten worden daar aan opgehangen, behalve gym en rekenen. De rest van de school werkt met een overkoepelend thema en dat is dan het hele jaar. Elke klas heeft wel een ander stapje, bijv Nederland, Europa, de wereld. Wat mij nu tegenstaat is dat de kinderen dus het hele jaar met zo'n thema bezig zijn. Biedt dat niet wat weinig afwisseling voor een kind met wellicht een iets andere interesse? Het is ook wel evht de bedoeling dat de hele klas aan hetzelfde werkt op hetzelfde moment.
ik begrijp je helemaal. Ik vind dit ook niet inspirerend overkomen. Je hebt wel een methode (alles in 1) die alle vakken (op rekenen en gym na) in elkaar verweven, met dan (ik dacht) 8 thema's per jaar. Dat zou bij de onderbouw kunnen passen maar niet bij de bovenbouw. Zoals jij het vertelt zou ik er ook over vallen. Dit is trouwens niet specifiek voor het traditioneel onderwijs hoor.
Voor 'snellere' kinderen houdt het verdiepingstraject trouwens in dat ze minder uitleg krijgen en meer werkjes. Is dat de standaard manier om slimmere kinderen te stimuleren? Ze hebben ook een plusklasje een middag in de week.
deze werkjes zullen waarschijnlijk uitdagend zijn in combinatie met de basis in de klas. Redelijk standaard. Een plusklasje is trouwens wel echt top hoor![]()
Daarnaast hebben ze op de bovenbouw 4 pc's in de klas en 4 pc's in de gang waar alle toetsen op gemaakt worden. Dit gebeurt tussendoor. Dan bied je een kind toch helemaal niet de ideale omgeving om zich te kunnen concentreren? De pauzes zijn bijvoorbeeld opgesplitst in de groepen, dus volgens mij kan het zelfs voorkomen dat een groep pauze heeft en de gang op komt om naar buiten te lopen.
alle toetsen van alle vakken? Bijzonder![]()
Sowieso waren de computers niet echt onderdeel van de lessen leek wel, want ze hadden wel zo'n digibord, maar aan mediawijsheid werd alleen aandacht besteed tijdens de week van mediawijsheid.
als ze er alle toetsen op moeten maken verwacht je ik dit van wel. Mediawijsheid, super goed thema... maar de tijdLangzaam gaan steeds meer scholen tablets gebruiken, dus dat kan ook nog komen
![]()
Nu konden we bij andere scholen pas terecht na de open dag in februari, dus ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal, maar zijn dit zaken waar ik me maar bij neer moet leggen of past dit type onderwijs gewoon niet bij mij/ons?
ik denk dat deze school niet bij jullie past als ik dit zo hoor. Het hoeft niet aan het type onderwijs te liggen. Zo hebben we hier gekozen voor traditioneel onderwijs. Ondanks dat we dalton en jenaplan inspirerender vinden klinken. Vriendje en ik hadden allebei veel structuur nodig, dus ik verwacht dat Ow dat ook nodig heeft.
We willen ook gaan kijken bij een Dalton en een Jenaplan, maar de Jenaplan is echt in een andere wijk en dat vind ik qua vriendjes dan weer zo onhandig voor hem.
niet heel handig, maar als die school echt je voorkeur heeft zou ik er gewoon voor gaan. Met vriendjes komt het altijd wel goed![]()
quote:
Daarvoor hoef ik niet te helpen op school, dat zag ik hier vanmiddag tijdens het spelen al. Bij mij was het meer verwarrend hoe dat allemaal werkt (op zich heel simpel, want ze kijken naar het kind of ze groep 3 aan kan of niet). Als Anouk het volgend jaar aan zou kunnen volgens de leraar, komt ze in groep 3 in de klas met een meisje dat bijna precies een jaar ouder is en dat vind ik best apart. Maar genoeg daarover, ik vind de basisschool waar ze op zit (Dalton) erg prettig in ieder geval .quote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:08 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Ga eens een keer helpen op school en verbaas je over de enorme verschillen in ontwikkeling, op allerlei vlakken, tussen de kinderen (NB: niets ten nadele van welk kind dan ook).
Waarom is men zo gefixeert op leeftijd? Je zet toch ook (bijvoorbeeld) niet alle kinderen op basis van lengte in een bepaaldde groep?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |