Tja, ik vind het argumenten onderuit halen van ze nog wel leuk.quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:17 schreef Semisane het volgende:
[..]
We dwalen af omdat het wel duidelijk is dat er geen evolutie vs. creationisme is. Evolutie is de enige (bruikbare) verklaring binnen de wetenschap dat soortvorming kan verklaren.
Creationisme is enkel religie, maar heeft niks te maken met wetenschap, het verklaard niks en het leid niet tot kennis. Het is een waardeloos uitgangspunt.
Ik blijf het een kunstmatige dichotomie vinden. "Je bent voor ons of je bent tegen ons." "Nou nee, ik was van plan iets heel anders te gaan doen."quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:22 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Leuk, maar heb je ook het linkje geklikt en gelezen wat daar staat?
[..]
Dus in die zin zou je jezelf best een 'agnost' kunnen noemen - maar het punt wat ik wil blijven maken is, agnosticisme is niet een tussenpositie als je het hebt over het adresseren van geloof. Angosticisme zegt op zichzelf namelijk niet veel. Ik ben ook agnostisch als het gaat om het bestaan van buitenaards leven (maar kan er wel in geloven). Ik ben gnostisch over het feit dat ik dit nu aan het typen ben. Je kunt over allerlei kwesties agnostisch of gnostisch en in verschillende mate zijn. We hebben het nog steeds over geloof in deze discussies dus vandaar dat ik het persoonlijk zinniger zou vinden om dan meteen te adresseren of je gelooft of niet. En in elk geval onderkennen dat 'agnost' an sich niets zegt over je geloofspositie.quote:It was. I’ve heard people say that I went from being a fundamentalist to being an agnostic because of problems in the bible. That’s completely wrong. It was a very long process. I was a very open-minded liberal Christian for many, many years. It was really the problem of suffering that ended up creating the big issue for me that led me to acknowledge that I am an agnostic. It’s very interesting being an agnostic scholar of religion. I’ll begin by explaining what I myself mean, by this term that I’m using, that we all use all the time, the term “agnostic,” because over the last 18 months or so I’ve come to think it means something different from what I used to think. What I used to think was that agnostics and atheists were two degrees of the same thing. When I first declared myself agnostic, I was amazed at how militant both agnostics and atheists can be about their terms. Every agnostic I met thought that atheists were simply arrogant agnostics. And every atheist thought that every agnostic was simply a wimpy atheist. Two degrees of the same thing. When someone will say “I don’t know,” the other will say they do know. I’ve come to think that they are not two degrees of the same thing but are two different things. Agnosticism has to do with epistemology — what you know. Atheism has to do with belief — what you believe. I actually consider myself to be both an agnostic and an atheist. I am agnostic because if somebody says to me, is there a greater power in the universe? My response is, “How the hell would I know!? I don’t know!” So, I’m an agnostic. If somebody were to ask me, do you believe in the god of the bible? Do you believe in a god that interacts with the world, who intervenes in the world, who answers prayer? Do you believe in the supernatural divine being? No! I don’t believe it! So, I don’t believe, so I’m an atheist. But — I don’t know. So I’m an agnostic. And since I’m a scholar I prefer to emphasize knowledge rather than belief. And so, I tend to identify as an agnostic.
Die vrouw trekt haar conclusies naar aanleiding van haar gebrek aan kennis. Daarnaast heeft ze ook een duidelijke onwil om die kennis tot zich te nemen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:06 schreef LuNaTiC het volgende:
Maar goed, we moesten ontopic van Molorus, dus ik sluit af met een grappig filmpje van een creationist die een museum bezoekt
Ik ook linksboven. En aangezien we nooit 't bestaan of niet bestaan kunnen bewijzen is dat ook de enige plek waar ik zal verblijven.quote:Op vrijdag 28 november 2014 08:44 schreef Inaithnir het volgende:
Ik kijk altijd naar het hele (a)theïsme en (a)gnosticisme op deze manier:
[ afbeelding ]
Ik zou mijzelf linksboven plaatsen: ik geloof niet in een god, maar ik weet het niet zeker.
Finetuning, statistisch onmogelijk bladiebla.quote:'Wetenschappelijk bewijs voor bestaan van God'
'Het heelal is niet bij toeval ontstaan.' Tot die conclusie kwam ondernemer Henk Keilman, die een jarenlange zoektocht ondernam naar het ontstaan van de wereld en het bestaan van God.
Zijn boek ‘intelligentie of chaos’ is een verslag van die zoektocht. Hij noemt zichzelf geen christen. 'Ik geloof in een universele religie.' Van sektarische vormen van religie ' als mensen hun religie beschouwen als de enige, absolute waarheid', moet hij niets hebben.
Forummer Jigzoz voegt daaraan toe dat Keilman gewoon gelovig is en dat aan zijn opvattingen over het ontstaan van het de aarde en het bestaan van een god dus geen waarde hoeft te worden gehecht.quote:Op woensdag 3 december 2014 17:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
'Het heelal is niet bij toeval ontstaan.' Tot die conclusie kwam ondernemer Henk Keilman, die een jarenlange zoektocht ondernam naar het ontstaan van de wereld en het bestaan van God.
Forummer De Tevreden Atheïst concludeert dat ondernemer Henk Keilman niets van natuurkunde begrijpt.
F&L / Wetenschap en religie IIquote:Op woensdag 3 december 2014 15:39 schreef Modus het volgende:
[..]
Finetuning, statistisch onmogelijk bladiebla.
Hier na te luisteren http://www.radio1.nl/item(...)%20van%20God%27.html
en het was bij de EO natuurlijkquote:Op vrijdag 5 december 2014 14:23 schreef nikao het volgende:
Ja maar het is een heuse investeerder die al een paar keer failliet is gegaan! Die MOET wel verstand hebben van het ontstaan van het heelal zonder daar verder relevante studies in gedaan te hebben.
200 miljoen verdient, wijsheid gekocht!
Maar serieus; dit was op Radio 1?? .. erg slecht.
ohw wacht.. hij is ook voorzitter van het bestuur van de Nederlandse Vegetariërsbond. Dat verandert de zaak...
mensen willen nu eenmaal bevestiging van hun wereldbeeldquote:
Ja dat begrijp ik ook wel, blijf het alleen kwalijk vindenquote:Op vrijdag 5 december 2014 14:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
mensen willen nu eenmaal bevestiging van hun wereldbeeld
en dan maakt het niet uit wat zijn kwalificaties zijn, enkel dat hij iets zegt wat ze willen horen.
Zijn mening is uiteraard niet relevant voor natuurwetenschappelijke vraagstukken, net als een paar keer failliet gegaan zijn niet relevant is voor de beoordeling van een ondernemer.quote:Op vrijdag 5 december 2014 14:23 schreef nikao het volgende:
Ja maar het is een heuse investeerder die al een paar keer failliet is gegaan! Die MOET wel verstand hebben van het ontstaan van het heelal zonder daar verder relevante studies in gedaan te hebben.
200 miljoen verdient, wijsheid gekocht!
Maar serieus; dit was op Radio 1?? .. erg slecht.
ohw wacht.. hij is ook voorzitter van het bestuur van de Nederlandse Vegetariërsbond. Dat verandert de zaak...
Met dat laatste heb je een terechte tik uitgedeeld!quote:Op vrijdag 5 december 2014 18:11 schreef highender het volgende:
[..]
Zijn mening is uiteraard niet relevant voor natuurwetenschappelijke vraagstukken, net als een paar keer failliet gegaan zijn niet relevant is voor de beoordeling van een ondernemer.
Nee, maar dat is niet het idee van evolutie. Individuele exemplaren veranderen niet. Het is een populatie die evolueert. En ja, één voorouder van het fruitvliegje is ook in apen veranderd. Wij delen namelijk een voorouder met de fruitvliegjes.quote:Op zondag 1 maart 2015 04:28 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ok, het is OffTopic en gaat niet over Jehova's Getuigen, maar toch nog even snel:
Zijn er al fruitvliegjes in apen veranderd?
Opnieuw: individuele exemplaren veranderen niet. Daarnaast kun je inderdaad zien dat die vinken eerst andere beesten waren. Darwin zag het bijvoorbeeld ook.quote:Heeft iemand gezien of die vinken op de Galapos eerst andere dieren waren?
Feitelijk wel. De bacteriën tonen aan dat survival of the fittest legitiem is. Zij veranderen onder invloed van de omgeving. Zo veranderden aapachtigen ook onder invloed van de omgeving in mensen.quote:Resistente bacteriën tonen niet aan dat apen in mensen veranderen.
In de wetenschap accepteert niemand het als je iets opschrijft zonder bewijs te leveren.quote:En in boeken is er overigens nog nooit bewijs geleverd dat diersoorten zijn veranderd in andere diersoorten, dat mensen van een aapachtige afstammen, etc. Het wordt enkel opgeschreven
Je blijft bezig met je verkeerde conclusies... Nee ik heb geen hekel aan atheïsten. Die vind ik gewoon vreselijk dom. Ik heb volgens mij wel een hekel aan echte evolutionisten.quote:Op zondag 1 maart 2015 09:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oh ja, even vergeten. Jij bent een ongelovige die om de een of andere reden een vreselijke hekel aan atheïsten heeft.
Trouwens, als je niet in een god gelooft, ben je atheïst. Ook al wil je dat niet...
Het is absoluut niet een of het ander.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat kan natuurlijk niet hè. Het is het een of het ander. Kies maar.
Voor de n-de maal: dat is niet wat atheïsten beweren. Een atheïst is van mening dat er geen god bestaat. Punt. Hij sluit helemaal niet uit dat er een god bestaat.quote:Op zondag 1 maart 2015 13:10 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Je blijft bezig met je verkeerde conclusies... Nee ik heb geen hekel aan atheïsten. Die vind ik gewoon vreselijk dom. Ik heb volgens mij wel een hekel aan echte evolutionisten.
Trouwens, je kan mij niet zo makkelijk in een hokje plaatsen, dan ben ik altijd nog eerder een agnost. Ik denk dat er de mogelijkheid is dat er een God zou kunnen zijn. Beweren dat er geen God is, is een bewering die wij als mensen niet kunnen maken. Een atheïst gelooft gewoon sowieso niet in een God en sluit de mogelijkheid uit.
Dat is wel het idee volgens de meerderheid. Niet dat het daarom waar is, maar het geeft wel aan dat de term evolutie duidelijk moet worden aangepast.quote:Op zondag 1 maart 2015 09:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nee, maar dat is niet het idee van evolutie.
Daar is dus geen bewijs voor en is enkel een geloof. Niemand heeft een populatie zien veranderen in nieuwe diersoorten en uiteindelijk apen en mensen. Daarom noem ik dit overigens geen wetenschap.quote:Individuele exemplaren veranderen niet. Het is een populatie die evolueert. En ja, één voorouder van het fruitvliegje is ook in apen veranderd. Wij delen namelijk een voorouder met de fruitvliegjes.
Ook populaties niet.quote:Opnieuw: individuele exemplaren veranderen niet.
Pure onzin. Wanneer je naar een eiland gaat, weet je niet of die vinken eerst fruitvliegjes waren. Dat kan Darwin ook niet gezin hebben, tenzij hij een tijdreismachine had.quote:Daarnaast kun je inderdaad zien dat die vinken eerst andere beesten waren. Darwin zag het bijvoorbeeld ook.
Ook feitelijk niet.quote:Feitelijk wel. De bacteriën tonen aan dat survival of the fittest legitiem is. Zij veranderen onder invloed van de omgeving. Zo veranderden aapachtigen ook onder invloed van de omgeving in mensen.
Ojawel hoor. Zo accepteer alleen jij al de evolutie van diersoortpopulaties aan de hand van evolutie binnen diersoorten.quote:In de wetenschap accepteert niemand het als je iets opschrijft zonder bewijs te leveren.
Dus je bent het met mij eens. Punt.quote:Op zondag 1 maart 2015 13:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Een atheïst is van mening dat er geen god bestaat. Punt.
Nee, feitelijk niet. Om aan te tonen dat apen in mensen veranderen, moet je apen in mensen veranderen. Anders dan dat kan je slechts tonen dat vergelijkbare mechanismen bestaan en dat indicatie is dat de hypothese, of theorie in dit geval, lijkt te kloppen.quote:Op zondag 1 maart 2015 09:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Feitelijk wel. De bacteriën tonen aan dat survival of the fittest legitiem is. Zij veranderen onder invloed van de omgeving. Zo veranderden aapachtigen ook onder invloed van de omgeving in mensen.
Dat gaat telkens over populaties, niet over individuele exemplaren. En de Big Bang is inderdaad geen onderdeel van de evolutietheorie, net zoals het ontstaan van het leven en de leeftijd van de aarde.quote:Op zondag 1 maart 2015 13:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat is wel het idee volgens de meerderheid. Niet dat het daarom waar is, maar het geeft wel aan dat de term evolutie duidelijk moet worden aangepast.
Misschien een lange tijd geleden, maar ik heb ooit op school geleerd dat evolutie bestaat uit de veranderingen van diersoorten onderling én verandering van diersoorten naar andere diersoorten. De Big-Bang zat volgens mij wel in hetzelfde hoofdstuk, maar was niet echt het primaire onderdeel van evolutie.
Er zijn al verschillende populaties en delen van populaties veranderd in nieuwe diersoorten.quote:[..]
Daar is dus geen bewijs voor en is enkel een geloof. Niemand heeft een populatie zien veranderen in nieuwe diersoorten en uiteindelijk apen en mensen. Daarom noem ik dit overigens geen wetenschap.
Hier een hele lijst van populaties die (deels) in een nieuwe soort veranderd zijn.quote:[..]
Ook populaties niet.
Je kunt niet zien dat ze eerst fruitvliegjes waren, maar je kunt wel degelijk zien dat ze eerst andere beesten waren.quote:[..]
Pure onzin. Wanneer je naar een eiland gaat, weet je niet of die vinken eerst fruitvliegjes waren. Dat kan Darwin ook niet gezin hebben, tenzij hij een tijdreismachine had.
Goed tegenargument.quote:[..]
Ook feitelijk niet.
Ook aan de hand van fossielen en van genetisch bewijs, om maar twee goede bewijzen te noemen.quote:[..]
Ojawel hoor. Zo accepteer alleen jij al de evolutie van diersoortpopulaties aan de hand van evolutie binnen diersoorten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |