Doen we!quote:Op woensdag 12 november 2014 10:17 schreef Maanvis het volgende:
oke jammer, als die lander bezig is wel screencappen als een malle
oke, ik wacht er met smacht op!quote:Op woensdag 12 november 2014 10:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Doen we!
Maar de eerste data komt pas over 2 uur, en de eerste foto hopelijk rond 2 uur vanmiddag.
Er komen nog meer spannende momenten vandaag, je hebt nog niet alles gemist.quote:Op woensdag 12 november 2014 10:29 schreef Inaithnir het volgende:
Godver, moest net in het lab zijn toen separation gebeurde
Da's waar.quote:Op woensdag 12 november 2014 10:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er komen nog meer spannende momenten vandaag, je hebt nog niet alles gemist.
quote:Op woensdag 12 november 2014 10:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
omdat de zwaartekracht op komeet 67P/C-G beperkt is, weegt de lander eenmaal op het oppervlak van de komeet slechts één gram!
http://www.nu.nl/buitenla(...)-landing-komeet.htmlquote:Het is de vraag of de landing gaat lukken: de stuwmotor bovenop de komeetlander blijkt niet te werken. Het komt nu aan op de harpoenen van de onbemande verkenner. De raketten die tegenwicht moeten bieden aan de kracht die het uitgooien van de harpoenen geeft, doen het namelijk niet.
En dat kan problemen geven op een komeet waar zwaartekracht vrijwel niet bestaat, de verkenner zou namelijk daardoor teruggeduwd kunnen worden in de ruimte.
quote:Op woensdag 12 november 2014 10:35 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Die dwarrelt dus naar beneden als een veertje.
Ze zeggen dat het geen showstopper is, ik hoop zo dat dit niet voor problemen gaat zorgen.quote:Op woensdag 12 november 2014 10:36 schreef Maanvis het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/buitenla(...)-landing-komeet.html
je hebt gelijk als je zegt dat ie valt als een veertje, maar er is geen atmosfeer dus net als een veertje zal ie toch sneller naar beneden vallen dan je denktquote:Op woensdag 12 november 2014 10:35 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Dat valt best mee, hij begint met 0,18 m/s maar zal landen met 1 m/s had ik gelezen. Dat is dus nog best hard.quote:Op woensdag 12 november 2014 10:35 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Als het harpoeneren mis gaat (doordat de grond te zacht of te hard is) stuitert ie zo weer de ruimte in..quote:Op woensdag 12 november 2014 10:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ze zeggen dat het geen showstopper is, ik hoop zo dat dit niet voor problemen gaat zorgen.
De kans was 3 op 4 voordat bleek dat de stuwmotor niet werkt. Hoe de kansen nu zijn, geen flauw idee.quote:Op woensdag 12 november 2014 10:42 schreef Marsenal het volgende:
Ik snap dat de berichtgeving gewoon doorgaat en de ESA optimistisch doorwerkt, maar de kans dat dit nu niet gaat lukken is toch wel gewoon 3 op 4 nu, toch? Er zijn nu geen retry's, één keer mis en ze vliegen weg van elkaar.
0.00001 op 4quote:Op woensdag 12 november 2014 10:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
De kans was 3 op 4 voordat bleek dat de stuwmotor niet werkt. Hoe de kansen nu zijn, geen flauw idee.
Ik heb de stream nog aan staan en heb niks gehoordquote:Op woensdag 12 november 2014 10:45 schreef Gehenna het volgende:
Ik lees in de comment op nu.nl dat er op de stream gezegd is dat de stuw-motors het toch weer doen
Klopt dit? Ik schakel zelf net in, nog niets spannends gehoord of gezien
Lekker foutief dat ding stuurmotor noemen.quote:Op woensdag 12 november 2014 10:55 schreef Molurus het volgende:
Ook op de FP nu:
Philae met succes aan daling naar komeet begonnen
Zal wel aanzienlijk minder zijnquote:Op woensdag 12 november 2014 10:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
De kans was 3 op 4 voordat bleek dat de stuwmotor niet werkt. Hoe de kansen nu zijn, geen flauw idee.
Ach ja, ik ben al blij dat er een FP topic voor is. De meeste mensen lijken zwarte piet belangrijker te vinden.quote:Op woensdag 12 november 2014 10:59 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Lekker foutief dat ding stuurmotor noemen.
Ah daar was ik al bang voor, op Nu.nl wordt wel vaker zomaar wat geluldquote:Op woensdag 12 november 2014 10:59 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Ik zie ook nergens dat de stuwmotoren het nu ineens wel zouden doen.
Het laatste nieuws op de site van esa
"The cold gas thruster on top of the lander does not appear to be working so we will have to rely fully on the harpoons at touchdown,” says Stephan Ulamec, Philae Lander Manager at the DLR German Aerospace Center. “We’ll need some luck not to land on a boulder or a steep slope.”
natuurlijk is zwarte piet belangrijker, de esa is gebouwd op de verteerde lichamen van slaven!quote:Op woensdag 12 november 2014 11:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach ja, ik ben al blij dat er een FP topic voor is. De meeste mensen lijken zwarte piet belangrijker te vinden.
Of dat het afschieten zelf van de harpoenen al voldoende terugslag geeft om de lander meteen weer te lanceren. Daar was juist die stuwmotor voor bedoeld om dat te voorkomen, dacht ik.quote:Op woensdag 12 november 2014 10:39 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als het harpoeneren mis gaat (doordat de grond te zacht of te hard is) stuitert ie zo weer de ruimte in..
het zou erg deerniswekkend zijn als de hele missie in puin valt.. tis niet alsof zoiets makkelijk opnieuw gedaan kan worden.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:19 schreef X11 het volgende:
[..]
Of dat het afschieten zelf van de harpoenen al voldoende terugslag geeft om de lander meteen weer te lanceren. Daar was juist die stuwmotor voor bedoeld om dat te voorkomen, dacht ik.
Mjah.. vergeet niet dat de missie al grotendeels geslaagd is en er al zeer veel data verzameld is en wordt door Rosetta zelf.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
het zou erg deerniswekkend zijn als de hele missie in puin valt.. tis niet alsof zoiets makkelijk opnieuw gedaan kan worden.
Uurtje of 6 nog.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:29 schreef dumble het volgende:
Hoe laat weten we ongeveer of dat ding goed geland is?
Volgens mij is de landing maar een 'klein deel' van de missie, ze hebben al flink wat data verzameld natuurlijk.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
het zou erg deerniswekkend zijn als de hele missie in puin valt.. tis niet alsof zoiets makkelijk opnieuw gedaan kan worden.
17:02quote:Op woensdag 12 november 2014 11:29 schreef dumble het volgende:
Hoe laat weten we ongeveer of dat ding goed geland is?
Ironisch, gezien jouw UIquote:Op woensdag 12 november 2014 11:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach ja, ik ben al blij dat er een FP topic voor is. De meeste mensen lijken zwarte piet belangrijker te vinden.
Hier dacht ik ook al aanquote:Op woensdag 12 november 2014 11:30 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Ironisch, gezien jouw UI
Neem een plaatje van Philae ofzo!
Ik heb daar geen heel uitgesproken standpunt over, anders dan dat ik al die aandacht daarvoor belachelijk vind. Dat is de voornaamste reden voor mijn avatar. (Waarom noemt iedereen dat eigenlijk een UI? Het is geen UI. Edit: oh.... 'user icon'. 'UI' als afkorting staat voor 'user interface', ieg voor mij.quote:
Mijn signature is voor het moment wel even voldoende.quote:
Bij mij ook hoor, enorm verwarrend...quote:Op woensdag 12 november 2014 11:32 schreef Molurus het volgende:
'UI' als afkorting staat voor 'user interface', ieg voor mij.)
Overal ter wereld noemt men het een avatar, maar niet op Fok!quote:Op woensdag 12 november 2014 11:36 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Bij mij ook hoor, enorm verwarrend...
Daarom ook tweakers in de gaten houden. Niveau verschil is behoorlijk.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
xkcd's maker werkt bij NASA. die gast is vast stikjaloersquote:
ik zou er iig blauwe ballen van krijgen.. als je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:29 schreef nikao het volgende:
[..]
Mjah.. vergeet niet dat de missie al grotendeels geslaagd is en er al zeer veel data verzameld is en wordt door Rosetta zelf.
quote:Op woensdag 12 november 2014 11:44 schreef Maanvis het volgende:
[..]
xkcd's maker werkte bij NASA. die gast is vast stikjaloers
Wat weten ze nu dan al over de oorsprong van het leven, wat de TT zo mooi zegt, dankzij de observaties van de orbiter?quote:Op woensdag 12 november 2014 11:29 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Volgens mij is de landing maar een 'klein deel' van de missie
oh waarom is ie gestopt..?quote:
Niemand die dat weet... data verkrijgen is 1 ding, het verwerken, analyseren etc. weer heel wat anders en dat zal ook nog wel ff duren.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:46 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Wat weten ze nu dan al over de oorsprong van het leven, wat de TT zo mooi zegt, dankzij de observaties van de orbiter?
Ik denk dat ze nog druk bezig zijn met het onderzoek.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:46 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Wat weten ze nu dan al over de oorsprong van het leven, wat de TT zo mooi zegt, dankzij de observaties van de orbiter?
13:00 welke tijdzone?quote:Op woensdag 12 november 2014 11:48 schreef nikao het volgende:
[..]
According to ESA first pictures are expected at 13:00
CETquote:Op woensdag 12 november 2014 11:49 schreef µ het volgende:
[..]
13:00 welke tijdzone?
En waar haal je die post vandaan?
quote:Acquisition of signal from Philae lander during descent to comet; science update & first pictures (NavCam) expected around 12:00 GMT / 13:00 CET
quote:
~ http://en.wikipedia.org/wiki/Randall_Munroequote:Munroe worked as an Independent contracting roboticist for NASA at the Langley Research Center before and after his graduation. In October 2006 NASA did not renew his contract and he began to write xkcd full-time. He now supports himself by the sale of xkcd related merchandise
1 van de belangrijkste onderzoeken naar het ontstaan van het leven wordt door de philae gedaan.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:47 schreef nikao het volgende:
[..]
Niemand die dat weet... data verkrijgen is 1 ding, het verwerken, analyseren etc. weer heel wat anders en dat zal ook nog wel ff duren.
Mits Philae op de komeet gaat landen. Had begrepen dat de raketmotoren het niet lijken te doen, dus dat wordt nog spannend.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
1 van de belangrijkste onderzoeken naar het ontstaan van het leven wordt door de philae gedaan.
De philae bekijkt namelijk welke stoffen er op de komeet aanwezig zijn.
http://en.wikipedia.org/w(...)or_organic_compounds
Man the harpoons!quote:Op woensdag 12 november 2014 11:53 schreef Klapskaats het volgende:
[..]
Mits Philae op de komeet gaat landen. Had begrepen dat de raketmotoren het niet lijken te doen, dus dat wordt nog spannend.
daar ging het mij ook om, iedereen doet net alsof het geen probleem is als die lander er niet landt, maar dan weten we dus nooit of het leven op aarde ontstaan kan zijn dankzij materiaal dat van een komeet af kwam.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:53 schreef Klapskaats het volgende:
[..]
Mits Philae op de komeet gaat landen. Had begrepen dat de raketmotoren het niet lijken te doen, dus dat wordt nog spannend.
En het is niet het soort project dat je even snel opnieuw kunt doen. Heeft ze 10 jaar gekost om daar te komen, plus de nodige dollars/euro's.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:54 schreef Maanvis het volgende:
[..]
daar ging het mij ook om, iedereen doet net alsof het geen probleem is als die lander er niet landt, maar dan weten we dus nooit of het leven op aarde ontstaan kan zijn dankzij materiaal dat van een komeet af kwam.
vet! SVP screencappen als er iets interessants te zien isquote:
Voornamelijk beelden van control room op het moment. Als er foto's binnenkomen dan cap ik ze.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
vet! SVP screencappen als er iets interessants te zien is
Ze kondigde daarvoor aan dat ze beelden gingen lieten zien van wat er eerder gebeurdequote:Op woensdag 12 november 2014 11:57 schreef X11 het volgende:
Iedereen klapt op de livestream. Of is dat een herhaling?
O, was herhaling. Verwarrend.
Het is wachten op een signaal van Philae geloof ik.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voornamelijk beelden van control room op het moment. Als er foto's binnenkomen dan cap ik ze.
Live stream gaat verderquote:
Tja, ik was net even koffie gaan zetten. Vol verwachting klopt ons hart enzo.....quote:Op woensdag 12 november 2014 11:59 schreef essnhills het volgende:
[..]
Ze kondigde daarvoor aan dat ze beelden gingen lieten zien van wat er eerder gebeurde
Mooi artikel! Het blijkt dus dat zonder de philae je die bodemmonsters niet kunt nemen en je dus niet weet wat zich onder het oppervlak van de komeet bevindt. (en dan weet je dus ook niet welke organische stoffen er zich evt bevinden, die op aarde het leven hadden kunnen kickstarten)quote:Op woensdag 12 november 2014 11:57 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik heb toevallig een artikel geschreven over deze missie. Hier een stukje daarvan, misschien interessant voor jullie nav een aantal vragen die ik hier las.
[ afbeelding ]
Ja, de eerste data - tijdens afdalen - zou nu ongeveer moeten binnenkomen.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:59 schreef Klapskaats het volgende:
[..]
Het is wachten op een signaal van Philae geloof ik.
Bedankt.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:00 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Mooi artikel! Het blijkt dus dat zonder de philae je die bodemmonsters niet kunt nemen en je dus niet weet wat zich onder het oppervlak van de komeet bevindt. (en dan weet je dus ook niet welke organische stoffen er zich evt bevinden, die op aarde het leven hadden kunnen kickstarten)
wat bedoel je met 'de orbiter blijft moet langer werken'
Dat gaat nog minimaal 2 uur duren, als ik het goed heb begrepen.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:01 schreef Marsenal het volgende:
Spannend hoor, ik kan niet wachten op foto's
hopelijk niet veel langer want anders krijgt ie heimwee, net als de mars roversquote:Op woensdag 12 november 2014 12:01 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Bedankt.![]()
Ik bedoelde daarmee dat Philae maximaal tot begin volgend jaar werkt, maar de orbiter moet het volhouden tot het eind van 2015.
Hoe stel je de kwaliteit in?quote:Op woensdag 12 november 2014 12:01 schreef Marsenal het volgende:
Die livestream doet bij mij ook rommelig, maar op lagere kwaliteit blijft het prima doorgaan.
Spannend hoor, ik kan niet wachten op foto's
Awwquote:Op woensdag 12 november 2014 12:05 schreef Maanvis het volgende:
[..]
hopelijk niet veel langer want anders krijgt ie heimwee, net als de mars rovers.
[ afbeelding ]
vet dat ze die telkens veranderen..quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |