Voor grafiekjes zie bron: http://www.nu.nl/politiek(...)n-verontrustend.htmlquote:Minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher is zeer verontrust over de grote steun onder Turkse jongeren in Nederland voor gewelddadige Jihadistische groeperingen als Islamitische Staat (IS).
Dat zegt hij dinsdag tegen NU.nl.
Uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek van Motivaction blijkt dat 80 procent het niet 'verkeerd' vindt dat er door groeperingen uit naam van de Jihad geweld wordt gebruikt tegen anders gelovigen of niet-gelovigen.
Daarentegen is er onder de Turkse jongeren nauwelijks steun voor het door IS uitgeroepen kalifaat. Forum, het instituut voor multiculturele vraagstukken, vermoedt dat de Turkse jongeren redeneren dat in een oorlog alles geoorloofd is om het gewenste doel te bereiken, namelijk verandering.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 90 procent van de Turkse jongeren vindt dat de strijders die het opnemen tegen Assad 'helden' zijn en vindt de helft het een goede zaak als Nederlandse moslims naar Syrië vertrekken om daar mee te doen aan de strijd.
Verder vindt 80 procent deze strijders geen bedreiging voor Nederland zodra zij terugkeren en reageert 90 procent negatief op de stelling dat moslims vervolgd moeten worden als zij van plan zijn om af te reizen naar Syrië.
Nieuw
"Het is nieuw dat er zo veel steun is onder Turkse jongeren voor het geweld en de opkomst van IS", constateert Asscher.
"Alles in ons verzet zich tegen denkbeelden als het toepassen van geweld tegen anders gelovigen. Het mooie van Nederland is juist dat je mag geloven wat je wilt of niet geloven wat je wilt zonder dat daar geweld hoort."
"We mogen niet accepteren dat deze jongeren zich op deze manier van de samenleving afkeren."
Negatiever
Marokkaans-Nederlandse jongeren staan negatiever tegenover de islamitische strijders. Zo vindt 'slechts' 18 procent de Jihadstrijders helden. Ongeveer 1 op de 5 vindt het goed als Nederlandse moslims afreizen naar Syrië.
Zowel de Marokkaanse als de Turkse jongeren noemen vooral de 'religieuze plicht' en het helpen van personen die onderdrukt worden als reden voor strijders om mee te doen.
Waarheid
Asscher wil de conclusie niet trekken dat Nederland na decennia integratiebeleid niets is opgeschoten. "Maar dit onderzoek legt wel iets bloot", stelt de vicepremier. "Ik wil de waarheid hierachter weten en zal daarom nader kwalitatief onderzoek doen. Het is namelijk onbevredigend dat we op basis van deze enquête niet kunnen duiden wat er achter zit."
"Zo zitten er merkwaardige uitkomsten in het onderzoek. Naast de steun voor IS is er namelijk weer geen steun voor het kalifaat. Steun voor democratie is er dus wel."
"Wat wel duidelijk uit het onderzoek blijkt is dat Turkse jongeren zich, anders dan Marokkaanse jongeren, laten sturen door Turkse media en Turkse politiek."
Gezonde mix
"Je kan niet verbieden dat ze naar Turkse televisie kijken", zegt Asscher op de vraag wat er tegen de Turkse invloed te doen is. "Maar het moet een gezonde mix van informatie zijn die ze tot zich krijgen."
"Als je naar Nederlandse media kijkt kun je het nog steeds met elkaar oneens zijn, maar zit je wel in hetzelfde gesprek. Als je in een parallelle samenleving terechtkomt wordt het lastig, lastig om jongeren weerbaar te maken."
"Onderdeel van de vrije samenleving is dat je je niet moet weerhouden van media, maar wel kritische vragen mag stellen", stelt Asscher. Zeker als je hier opgroeit en hier je toekomst opbouwt."
In gesprek
Volgens Asscher roept de uitslag veel vervolgvragen op. "Wat betekenen deze uitkomsten? Ik wil in gesprek gaan met de Turkse organisaties en met de jongeren zelf."
"Ik had al eerder zorgen over wat er zich afspeelde in de Turkse gemeenschap. Ik merkte een gevoel dat men zich hier minder thuis voelt. Nieuw is dat het zich vertaalt in deze denkbeelden."
"Er ligt een enorme opgave voor iedereen in de Turkse gemeenschap om dit niet te bagatelliseren en weg te kijken", benadrukt de minister. "Ik wil krachtig een actieplan in werking zetten tegen radicalisering."
Helpt niet
Asscher stelt dat de grootte van de groep met Jihad-sympathieën dat actieplan des te belangrijker maakt.
"Op zich waren er al langer zorgen over hoe het met deze jongeren gesteld was. We kenden het risico van de parallelle samenleving. Maar dit helpt niet. Daarom is het des te belangrijker om een tegengeluid te laten horen, gematigde krachten in positie te brengen en ronselen en het verspreiden van programma tegen te gaan."
"De conclusies van dit onderzoek zijn zeer verontrustend, maar ik ben er van overtuigd dat het zal lukken om onze samenleving te beschermen. Maar je moet hier doorheen, dat is een verantwoordelijkheid voor ons allemaal."
Door Motivaction zijn voor het onderzoek 300 Turkse en 404 Marokkaanse Nederlanders gepeild in de leeftijd 18 tot en met 34 jaar. Dit ging grotendeels om face-to-face enquetes, een deel is online afgenomen.
Joh.quote:"De conclusies van dit onderzoek zijn zeer verontrustend, maar ik ben er van overtuigd dat het zal lukken om onze samenleving te beschermen. Maar je moet hier doorheen, dat is een verantwoordelijkheid voor ons allemaal."
Maar neen, de gematigde moslims gaan die tegenhouden!quote:Op dinsdag 11 november 2014 16:45 schreef datismijnmening het volgende:
Hoe is dit nieuws![]()
Het liefst zouden ze hier een IS willen oprichten
Benieuwd naar de vraagstelling inderdaad.quote:Op dinsdag 11 november 2014 16:49 schreef Speculant. het volgende:
Ze zijn wel voor een grote meerderheid tegen een kalifaat. Lekker duidelijk weer
Alleen in Arabische landen he.quote:Op dinsdag 11 november 2014 16:49 schreef Speculant. het volgende:
Ze zijn wel voor een grote meerderheid tegen een kalifaat. Lekker duidelijk weer
Lees regel 7 nog eens goed.quote:Op dinsdag 11 november 2014 16:45 schreef datismijnmening het volgende:
Hoe is dit nieuws![]()
Hier wellicht antwoorden op je vragen:quote:Op dinsdag 11 november 2014 16:50 schreef MouzurX het volgende:
Weer zo'n raar onderzoek met conclusies die waarschijnlijk ver weg staan van de werkelijkheid.
Hoe ik het zie vindt 80% van de Turken IS juist wel verkeerd, of iig hun Kalifaat, en dat is toch waar IS voor staat.
Echter zijn zij niet tegen groeperingen die uit naam van de Jihad geweld gebruiken tegen anders-gelovigen en niet-gelovigen <- Wordt voor het gemak andere moslims weglaten of was dit een specifieke vraag? Dan nog steeds is het niet helemaal helder. Sowieso wat wordt hier bedoeld met "uit naam van de Jihad"?
Deze resultaten moeten schokkend zijn, terwijl wel half Nederland staat te juichen wanneer er mensen naar de Koerdische delen gaan om te vechten.
Sinds wanneer is Turkije een Arabisch land?quote:Op dinsdag 11 november 2014 16:49 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Alleen in Arabische landen he.
Geen idee, wie zegt dat dan?quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:01 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is Turkije een Arabisch land?
Oh, verkeerd gelezen. Mijn excuses.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:03 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Geen idee, wie zegt dat dan?
Laat ik eens een wilde gok doen: 20%quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:04 schreef LTVDK het volgende:
En ik maar denken dat een groot gedeelte van de turken hier juist gevluchte koerden waren
Als je in Den Haag woont dan kun je dat denken ja.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:04 schreef LTVDK het volgende:
En ik maar denken dat een groot gedeelte van de turken hier juist gevluchte koerden waren
"Ik vind het goed dat er steun is van Nederlandse moslims voor groepen zoals IS"quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:00 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Hier wellicht antwoorden op je vragen:
http://www.forum.nl/Porta(...)abische%20Herfst.pdf
quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:11 schreef RoW_0 het volgende:
Als Turkse medelander,
Dit onderzoek
'Turken' in Nederland![]()
IS
Erdogan![]()
Koerden
Arabieren
Islam![]()
Ataturk
"Groepen zoals IS". Daarbij denk ik aan extreem islamitische groeperingen als Al-Nusra, Al-Qaida, Boko Haram... etc.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:08 schreef MouzurX het volgende:
[..]
"Ik vind het goed dat er steun is van Nederlandse moslims voor groepen zoals IS"
87% antwoordt positief.
Oftewel 87% van de Turken vind steun voor IS goed?
Of steunen zij een andere groep? Dat is de vraag.. die je niet uit resultaten kan halen.
Ik heb de hele enquête even doorgekeken en de andere vragen zijn best goed/vrij duidelijk, maar deze vraag is gewoon te onduidelijk om er conclusies uit te trekken t.a.v. IS.
Klopt.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:13 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
"Groepen zoals IS". Daarbij denk ik aan extreem islamitische groeperingen als Al-Nusra, Al-Qaida, Boko Haram... etc.
Maakt niet eens uit. 80% ziet geweld en terrorisme dus als een legitiem middel om hun jihadistische idealen te verwezenlijken.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:08 schreef MouzurX het volgende:
[..]
"Ik vind het goed dat er steun is van Nederlandse moslims voor groepen zoals IS"
87% antwoordt positief.
Oftewel 87% van de Turken vind steun voor IS goed?
Of steunen zij een andere groep? Dat is de vraag.. die je niet uit resultaten kan halen.
Ik heb de hele enquête even doorgekeken en de andere vragen zijn best goed/vrij duidelijk, maar deze vraag is gewoon te onduidelijk om er conclusies uit te trekken t.a.v. IS.
Tsja, ik zie geweld door de VS ook als legitiem middel om de huidige Pax Americana in stand te houden.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:16 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Maakt niet eens uit. 80% ziet geweld en terrorisme dus als een legitiem middel om hun jihadistische idealen te verwezenlijken.
Het nadeel van dit soort enquetes is dat er geen ruimte is voor nuancering. Je kan dus nu niet anders dan het als zeer verontrustend op te vatten of het tot niets te bagatelliseren, dat laatste lijkt mij niet echt een verstandige optie.quote:Veldwerkperiode
Het veldwerk is uitgevoerd tussen maandag 25 augustus en vrijdag 19 september
2014. In deze periode was sprake van:
Een heftige escalatie van het Israël-Palestina conflict in de Gazastrook
Militaire interventie van de Verenigde Staten jegens IS d.m.v. bombardementen in
Irak en Syrië
Verspreiding van diverse onthoofdingsvideo’s door IS
Vanwege de ontwikkelingen in de MENA-regio die zich in hoog tempo opvolgen is
gestreefd naar een gelijke verdeling van het onderzoek over de veldwerkperiode
Week 35: n=207
Week 36: n=129
Week 37: n=158
Week 38: n=210
Ja, want Assad vecht voornamelijk tegen islamitische haatbaarden.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:14 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Klopt.
Maar m.b.t. framing: denk jij hier ook nog aan wanneer je eerst vragen krijgt over de strijd tegen Assad ?
Een vraag als: "Steun je IS" zou toch het grootste deel van de twijfel weghalen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:23 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het nadeel van dit soort enquetes is dat er geen ruimte is voor nuancering. Je kan dus nu niet anders dan het als zeer verontrustend op te vatten of het tot niets te bagatelliseren, dat laatste lijkt mij niet echt een verstandige optie.
Afhankelijk van wanneer de vraag gesteld is natuurlijk, tot begin dit jaar (en er zijn ook onderzoeken in het nieuws gekomen die uit 2013 stammen bijv) was IS een rebellengroep die niet zo heel raar optrad. Pas sinds de zomer zijn ze compleet publiekelijk losgeslagen met onthoofdingen en genocide.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:30 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Een vraag als: "Steun je IS" zou toch het grootste deel van de twijfel weghalen.
300 Turken ondervraagd van de 396.414 = 0.076%quote:Op dinsdag 11 november 2014 16:41 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Voor grafiekjes zie bron: http://www.nu.nl/politiek(...)n-verontrustend.html
Maar het is uiteraard maar een hele kleine groep die radicaliseert dit dat.![]()
Tja.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
300 Turken ondervraagd van de 396.414 = 0.076%
704 Turken en Marokkanen gepeild van de 396.414 + 374.996 = 0,091%
Lekker "representatief".
De vraagstelling is dus ook volgens mij duidelijk gericht op Syrië en daar is ISIS anders bezig dan in Irak.quote:Turkse Nederlanders staan positief ten aanzien van de opmars van IS en hebben
begrip voor het geweld dat soortgelijke strijdgroepen gebruiken. Tegelijkertijd laten de
resultaten zien dat Turkse Nederlanders vinden dat deze groepen voor verandering
kunnen zorgen, en dat Turkse Nederlanders een duidelijke pro-democratische houding
hebben. Wanneer deze resultaten in samenhang worden bekeken zou wellicht gesteld
kunnen worden dat Turkse Nederlanders ondanks hun democratische opvattingen
voorstanders zijn van jihadistische strijdgroepen als IS, omdat zij van mening zijn dat
dit de enige partijen zijn die in Syrië voor verandering kunnen zorgen door president
Assad te verdrijven. Daarna dient Syrië echter wel een democratie te worden en
absoluut geen kalifaat.
quote:Op dinsdag 11 november 2014 16:45 schreef datismijnmening het volgende:
Hoe is dit nieuws![]()
quote:Op dinsdag 11 november 2014 16:41 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Daarentegen is er onder de Turkse jongeren nauwelijks steun voor het door IS uitgeroepen kalifaat.
Eehm. Wel eens van een steekproefgrootte gehoord? Of dacht jij dat je echt elk individu moet ondervragen om representatief onderzoek te doen?quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
300 Turken ondervraagd van de 396.414 = 0.076%
704 Turken en Marokkanen gepeild van de 396.414 + 374.996 = 0,091%
Lekker "representatief".
Ja, wel es van gehoord. Ik vind 300 niet echt een goeie steekproef, dat begin bij 1000 een beetje te rollen. Bovendien zijn vragen online zo makkelijk in te vullen en weinig te controleren.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:27 schreef znarch het volgende:
[..]
Eehm. Wel eens van een steekproefgrootte gehoord? Of dacht jij dat je echt elk individu moet ondervragen om representatief onderzoek te doen?
quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:11 schreef RoW_0 het volgende:
Als Turkse medelander,
Dit onderzoek
IS
Erdogan![]()
Koerden
Arabieren
Islam![]()
Ataturk
Ziet 80% hier niet ook agressie als middel om idealen te verwezenlijken? Of dacht je dat er niemand dood ging van die militaire hulp die we geven en andere conflicten waar we ons mee bemoeien?quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:16 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Maakt niet eens uit. 80% ziet geweld en terrorisme dus als een legitiem middel om hun jihadistische idealen te verwezenlijken.
Ja goede vergelijkingen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Ziet 80% hier niet ook agressie als middel om idealen te verwezenlijken? Of dacht je dat er niemand dood ging van die militaire hulp die we geven en andere conflicten waar we ons mee bemoeien?
Jij vergelijkt onze vredesmissies met de gewapende strijd van IS?quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Ziet 80% hier niet ook agressie als middel om idealen te verwezenlijken? Of dacht je dat er niemand dood ging van die militaire hulp die we geven en andere conflicten waar we ons mee bemoeien?
Dacht je dat degene die een bom van hier op hun hoofd krijgen denken ach het is tenminste isis niet die me dood? Het gevolg blijft hetzelfde.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Jij vergelijkt onze vredesmissies met de gewapende strijd van IS?![]()
Wat is terrorisme, dat vind ik nogal een lastige. Dat hangt nogal af vanuit welk oogpunt je het bekijkt.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:35 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ja goede vergelijkingen.![]()
Tevens erg goedkoop voorbij gaan aan het terrorismegedeelte.
Maw je weet absoluut niet wanneer een steekproef representief is.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, wel es van gehoord. Ik vind 300 niet echt een goeie steekproef, dat begin bij 1000 een beetje te rollen. Bovendien zijn vragen online zo makkelijk in te vullen en weinig te controleren.
"Jaa, we gaan die shit dissen weet je, tof, IS, die zijn tegen de joduh".
Als werkelijk 80% van de Turken in Nederland er zo over dacht, zou het ernstig zijn, maar dat is toch niet het geval man, denk na.
Uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek van Motivaction blijkt dat 80 procent het niet 'verkeerd' vindt dat er door groeperingen uit naam van de Jihad geweld wordt gebruikt tegen anders gelovigen of niet-gelovigen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat is terrorisme, dat vind ik nogal een lastige. Dat hangt nogal af vanuit welk oogpunt je het bekijkt.
En ja, hele goede vergelijking, gewoon een 1 op 1.
Er wordt hier gesteld dat turken het er dus mee eens zijn dat er geweld wordt gebruikt om assad weg te krijgen. Wat is het verschil met bv saddam wegkrijgen met een dikke oorlog?
Erodome is niet zo snugger joh. Laat maar.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:44 schreef waxxx het volgende:
[..]
Uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek van Motivaction blijkt dat 80 procent het niet 'verkeerd' vindt dat er door groeperingen uit naam van de Jihad geweld wordt gebruikt tegen anders gelovigen of niet-gelovigen.
Westerse propaganda en media-framing.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:41 schreef erodome het volgende:
Wat is het verschil met bv saddam wegkrijgen met een dikke oorlog?
Niemand zegt hier dat Assad hun grootste vriend is. IS is alleen vele malen erger.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Westerse propaganda en media-framing.
Al wordt Assad ook aardig geframed, zijn we die "19.000 [sure] foto's van massaslachtingen door Assad" alweer vergeten??
Ja, uit naam van jihad. Weet jij wat dat allemaal kan betekenen, ik wel namelijk. In de eerste instantie(als we het over de fysieke jihad hebben) gaat dat over verdedigen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:44 schreef waxxx het volgende:
[..]
IS vind ik een heel vreemd clubje. Lijken perfect georganiseerd, laten prachtig gestylede doch gruwelijke video's rondgaan en dat in de fucking middle of nowhere.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Niemand zegt hier dat Assad hun grootste vriend is. IS is alleen vele malen erger.
Ook een vraag die op verschillende manieren opgevat kan worden.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:44 schreef waxxx het volgende:
[..]
Ik wel, vanwege de Koerden.quote:Op dinsdag 11 november 2014 16:45 schreef Mandarijntjes het volgende:
Ik geloof eigenlijk niet in 80%
En er is weer behoorlijk wat meer heroïne sinds de verstoring van de Taliban terwijl het qua mensenrechten niet echt verbeterd is.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
IS vind ik een heel vreemd clubje. Lijken perfect georganiseerd, laten prachtig gestylede doch gruwelijke video's rondgaan en dat in de fucking middle of nowhere.
Ik wil niet zover gaan als Lange Frans, maar het stinkt. Hard.
Assad had van Syrie best wat aardigs gemaakt dacht ik, maar goed. Saddam was ook niet de enorme klootzak die de Westerse media ervan maakten.
Mwah, ik denk dat vooral de denkbeelden verschillen. Dit artikel is niet bevredigend. Je zal eerder een rapport moeten screenen om het goed te begrijpen. Wie zegt dat ze IS niet steunen omdat ze willen dat 'Assad, wat op zich ook een hel is met duizenden doden op zijn naam en al tientallen jaren de macht als dictator, het veld ruimt'. Misschien denken ze als 'Assad' weg is, dan pas kunnen die extremistische elementen verdwijnen. IS is een resultaat van Assad en zijn regering.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:17 schreef hafcfan het volgende:
Turken en Marokkanen zullen altijd voor problemen zorgen.
Ja inderdaad precies hetzelfde dat mensen uit de naam van de jihad mensen ombrengen. Er wordt niet gesteld dat ze het eens zijn dat er geweld wordt gebruikt om Assad weg te krijgen. Ook dat is trouwens een belachelijk standpunt, Assad is nog één van de weinige mensen in die regio met enig verstand.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat is terrorisme, dat vind ik nogal een lastige. Dat hangt nogal af vanuit welk oogpunt je het bekijkt.
En ja, hele goede vergelijking, gewoon een 1 op 1.
Er wordt hier gesteld dat turken het er dus mee eens zijn dat er geweld wordt gebruikt om assad weg te krijgen. Wat is het verschil met bv saddam wegkrijgen met een dikke oorlog?
Het zijn/waren allebei moordende stelende dictators.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
IS vind ik een heel vreemd clubje. Lijken perfect georganiseerd, laten prachtig gestylede doch gruwelijke video's rondgaan en dat in de fucking middle of nowhere.
Ik wil niet zover gaan als Lange Frans, maar het stinkt. Hard.
Assad had van Syrie best wat aardigs gemaakt dacht ik, maar goed. Saddam was ook niet de enorme klootzak die de Westerse media ervan maakten.
quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:50 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ook een vraag die op verschillende manieren opgevat kan worden.
Er wordt nergens een omschrijving gegeven van wat de enquêteurs als de Jihad opvatten.
Nu is dat natuurlijk al raar, want er is niet één islam net zo min als dat er één christendom is.quote:Jihad: in de voorgelegde vragenlijst is de volgende toelichting gehanteerd voor
Jihad; de heilige strijd voor de normen en waarden van de Islam
Inderdaad. Nu de fosfaten uit Mali, de bodemschatten uit Egypte en de olie en ertsen uit Iran nog en The Project for the New Uncle Sam Century is bijna compleet.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:50 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En er is weer behoorlijk wat meer heroïne sinds de verstoring van de Taliban terwijl het qua mensenrechten niet echt verbeterd is.
Iedereen probeert zo z'n steentje bij te dragen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:52 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Inderdaad. Nu de fosfaten uit Mali, de bodemschatten uit Egypte en de olie en ertsen uit Iran nog en The Project for the New Uncle Sam Century is bijna compleet.
Prachtig toch, om daaraan meegewerkt te mogen hebben?
Welnee, de meeste Turken zijn eerder nationalistisch dan jihadistisch.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:52 schreef Loekie1 het volgende:
Als er oorlog komt met Turkije, hebben we in Europa met een flinke 5e colonne te maken.
Ja daarom toch ook. Die scharen zich direct achter Erdogan.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Welnee, de meeste Turken zijn eerder nationalistisch dan jihadistisch.
Je eigen link geeft het nota bene zelf aan, die lui praten gewoon de nationale (regerings)tv na.
Beter dan neutraal zijn, je moet nooit neutraal zijn.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:52 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Inderdaad. Nu de fosfaten uit Mali, de bodemschatten uit Egypte en de olie en ertsen uit Iran nog en The Project for the New Uncle Sam Century is bijna compleet.
Prachtig toch, om daaraan meegewerkt te mogen hebben?
Die meid ziet spoken. Waarschijnlijk denkt ze als ze een Turk/Marokkaan ziet lopen, dat we denken om het hoofd van een blanke van zijn romp te scheiden, terwijl onze gedachten uitgaan naar warme koffie, tv en een warm bad. Triest wijf.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Welnee, de meeste Turken zijn eerder nationalistisch dan jihadistisch.
Je eigen link geeft het nota bene zelf aan, die lui praten gewoon de nationale (regerings)tv na.
Ja, maar dat is geen 5e colonne.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ja daarom toch ook. Die scharen zich direct achter Erdogan.
Tuurlijk eigen visie. Wat in Nederland en het Westen wordt voorgeschoteld is ook grotendeels eigen visie. Anders kom je niet op spookgedachten als 'Palestijnen zijn terroristen', IS en Erdogan zijn slecht, en het Westen is de Good Guy.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:50 schreef Loekie1 het volgende:
De opvallende opvattingen van Turks-Nederlandse jongeren kunnen mogelijk verklaard worden door hun Turkse referentiekader: zij volgen het nieuws over de regio vooral via Turkse televisie (86%) en zijn uitgesproken positief over het beleid van (en banden met) de huidige Turkse regering, die een eigen visie op de conflicten in de Gazastrook, Syrië en Irak heeft.
http://www.forum.nl/Home/(...)d/17/NewsItemId/2777
Wat mooi gezegd: 'de huidige Turkse regering, die een eigen visie op de conflicten in de Gazastrook, Syrië en Irak heeft.' Die dezelfde visie heeft, wordt bedoeld.
Turken zijn hele gezellige mensen. Ze kunnen ook zo goed dansenquote:Op dinsdag 11 november 2014 18:55 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Die meid ziet spoken. Waarschijnlijk denkt ze als ze een Turk/Marokkaan ziet lopen, dat we denken om het hoofd van een blanke van zijn romp te scheiden, terwijl onze gedachten uitgaan naar warme koffie, tv en een warm bad. Triest wijf.
Ze dacht dat MH370 in een baan om de Aarde was geraakt, dus ik kan d'r wel een beetje inschatten inderdaad.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:55 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Die meid ziet spoken. Waarschijnlijk denkt ze als ze een Turk/Marokkaan ziet lopen, dat we denken om het hoofd van een blanke van zijn romp te scheiden, terwijl onze gedachten uitgaan naar warme koffie, tv en een warm bad. Triest wijf.
Nu stel je jihad gelijk aan hoe isis handelt en dat is geen 1 op 1 vergelijking. Isis lapt een heleboel islamitisch oorlogsrecht aan zijn laars.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:51 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ja inderdaad precies hetzelfde dat mensen uit de naam van de jihad mensen ombrengen. Er wordt niet gesteld dat ze het eens zijn dat er geweld wordt gebruikt om Assad weg te krijgen. Ook dat is trouwens een belachelijk standpunt, Assad is nog één van de weinige mensen in die regio met enig verstand.
Maar ja, als jij serieus het verschil niet ziet tussen georganiseerde groeperingen, high aan het spacen op hun religie en andersdenkenden aan het onthoofden zijn, en missies waar Nederland aan deelneemt en geweld gebruikt om de doelen te behalen, neemt niemand je meer serieus.
De Irakoorlog werd niet uit de naam van (de christelijke versie van) jihad gedaan, daar zitten het verschil... Je kan trouwens veel zeggen maar 77% van de Irakezen steunde de Irakoorlog. http://www.worldpublicopi(...)6/Iraq_Jan06_rpt.pdfquote:Op dinsdag 11 november 2014 18:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, uit naam van jihad. Weet jij wat dat allemaal kan betekenen, ik wel namelijk. In de eerste instantie(als we het over de fysieke jihad hebben) gaat dat over verdedigen.
Wat is daar anders aan dan zeggen wij willen democratie brengen omdat wij vinden dat dat beter is voor jullie? Daarvoor leggen we jullie land even plat, gaat namelijk niet door bloemetjes te strooien.
Kortom, alleen die zin zegt helemaal niets. Zouden ze zeggen we zijn voor lekkere dikke slavernij, willen dat iedereen die niet doet wat wij willen onthoofd wordt en andere onzin dan zou je gelijk hebben, een goed punt hebben. Maar dat staat er niet.
Er staat zelfs dat "men" niet voor een kalifaat is en niet voor isis is, alleen dat men wel achter evt geweld staat vanuit een ideaal.
Nou nou nou zeg.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:58 schreef erodome het volgende:
Neem assad dan als vb, degene die jij zo ok vindt blijkbaar. De trackrecord van assad is niet zo'n hele leuke, het is niet voor niets zo dat mensen daar in opstand kwamen tegen assad.
Waarom is het wel ok voor assad om geweld te gebruiken(de enige met wat verstand daar zelfs!) en iemand die zegt fuck assad, we gaan daartegen strijden is een enge terrorist.
Nee, vanuit het ideaal dat democratie het recht van die mensen daar was. Uit het ideaal dat saddam slecht was en weg moest.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:59 schreef waxxx het volgende:
[..]
De Irakoorlog werd niet uit de naam van (de christelijke versie van) jihad gedaan, daar zitten het verschil... Je kan trouwens veel zeggen maar 77% van de Irakezen steunde de Irakoorlog. http://www.worldpublicopi(...)6/Iraq_Jan06_rpt.pdf
Hier een mooi voorbeeld van hoe BBC aan framing doet en hoe de vermeende aanval met chemische wapens van Assad waarschijnlijk gefaked is.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Westerse propaganda en media-framing.
Al wordt Assad ook aardig geframed, zijn we die "19.000 [sure] foto's van massaslachtingen door Assad" alweer vergeten??
Maar uit het bericht blijkt juist dat die turken niet voor isis of voor een kalifaat zijn. Ze zijn wel evt voor het gebruik van geweld om doelen te verwezenlijken.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nou nou nou zeg.
Strijden tegen Assad of koppensnellen is toch wel een klein verschilletje.
Behalve voor de linkse oogkleppenfanaten, want jihad is toch zoiets moois.
Dat is een heel ander ideaal dan de jihad, zie jij nou echt niet het verschil? Het was trouwens helemaal niet vanuit het ideaal democratie:quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, vanuit het ideaal dat democratie het recht van die mensen daar was. Uit het ideaal dat saddam slecht was en weg moest.
Jihad, uit naam van god, of uit naam van een ideaal zonder godswezen, wat maakt het uit, het zijn en blijven idealen waarbij je het blijkbaar gerechtigd vindt om geweld te gebruiken om die doelen te verwezenlijken.
Dat weet ik, maar jij leek "jihad" te downplayen naar andere betekenissen dan de gewelddadige. Die zijn er wel, maar zijn secundair, zeker in het huidige tijdsbeeld.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar uit het bericht blijkt juist dat die turken niet voor isis of voor een kalifaat zijn. Ze zijn wel evt voor het gebruik van geweld om doelen te verwezenlijken.
Nergens zie ik staan dat ze fan zijn van wat koppen snellen en dan ook nog eens bij willekeurige mensen. Het gaat vrijwel geheel over syrie en de strijd tegen assad.
Dank.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:01 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Hier een mooi voorbeeld van hoe BBC aan framing doet en hoe de vermeende aanval met chemische wapens van Assad waarschijnlijk gefaked is.
http://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/
Een aanzienlijk deel zeker.quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ze dacht dat MH370 in een baan om de Aarde was geraakt, dus ik kan d'r wel een beetje inschatten inderdaad.
Uiteindelijk willen we allemaal een leuk (gehoofddoekt) vrouwtje op de bank, lekker Al-Jazeera kijken, potje muntthee, hapje baklava en Zwarte Piet verwelkomen op 5 december.
Toch?
Ja, de Amerikanen hebben er een handje van om gaandeweg een oorlog de grondslag voor die oorlog aan te passen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:04 schreef waxxx het volgende:
[..]
Dat is een heel ander ideaal dan de jihad, zie jij nou echt niet het verschil? Het was trouwens helemaal niet vanuit het ideaal democratie:
The U.S. stated that the intent was to remove "a regime that developed and used weapons of mass destruction, that harbored and supported terrorists, committed outrageous human rights abuses, and defied the just demands of the United Nations and the world".
Ze nemen het Turken kwalijk dat ze veel Turkse media volgen. Alsof dat een misdaad is. Op die manier en toon willen ze het brengen. Volgens mij is het volgen van Turkse media vanaf 1 januari 2015 strafbaar gesteld in artikel 334a Wetboek van Strafrecht. Ik veeg met 9 van de 10 onderzoeken mijn kont af.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:05 schreef polderturk het volgende:
Er is nauwelijks radicalisering onder Turken in Nederlanders. Turkse Syriegangers zijn er nauwelijks. Het lijkt wel alsof motivaction erop uit is Turken te beschadigen.
Het is geen misdaad, maar wel een goede verklaring hoe mensen denken.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:06 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ze nemen het Turken kwalijk dat ze veel Turkse media volgen. Alsof dat een misdaad is. Ik veeg met 9 van de 10 onderzoeken mijn kont af.
Dat zeker, dat zeker.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is geen misdaad, maar wel een goede verklaring hoe mensen denken.
Kijk naar Nederlandse Nederlanders. Die denken ook dat BBC en CNN "serieuze" media zijn, Jokkebrok postte een prachtig voorbeeld waarom dat een gruwelijke misvatting is.
Nee, ik deed het niet downplayen, jihad is in eerste instantie verdediging(ik heb het dan over de fysieke jihad, de innerlijke heb ik niet eens genoemd aangezien het over het gebruik van geweld ging). Als ik dat leg naast de mening over jihad van de meeste moslims die ik ken dan klopt deze juist meer dan de vertaling die jij erop na houdt.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar jij leek "jihad" te downplayen naar andere betekenissen dan de gewelddadige. Die zijn er wel, maar zijn secundair, zeker in het huidige tijdsbeeld.
Of denk jij dat als er een vraagstelling komt op een internetsite dat mensen dan ineens tot het diepste, mooiste respectvolste (goed zoeken) vers in de koran teruggaan en die prachtige betekenis van jihad als idee nemen? Welnee, dat is gewoon de gewapende jihad, de strijd tegen alles wat niet islamitisch is.
Gezien de staat van de persvrijheid in Turkije lijkt me dat wel dergelijk een probleem. Zelfs Rusland heeft een vrijere pers.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:06 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ze nemen het Turken kwalijk dat ze veel Turkse media volgen. Alsof dat een misdaad is. Op die manier en toon willen ze het brengen. Volgens mij is het volgen van Turkse media vanaf 1 januari 2015 strafbaar gesteld in artikel 334a Wetboek van Strafrecht. Ik veeg met 9 van de 10 onderzoeken mijn kont af.
Nee, het is geen ander verhaal, dat is het 'm juist. Het is alleen anders omdat jij achter deze idealen staatquote:Op dinsdag 11 november 2014 19:04 schreef waxxx het volgende:
[..]
Dat is een heel ander ideaal dan de jihad, zie jij nou echt niet het verschil? Het was trouwens helemaal niet vanuit het ideaal democratie:
The U.S. stated that the intent was to remove "a regime that developed and used weapons of mass destruction, that harbored and supported terrorists, committed outrageous human rights abuses, and defied the just demands of the United Nations and the world".
Dat lijkt me heeeeel erg selectief he?quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, ik deed het niet downplayen, jihad is in eerste instantie verdediging.
- Want jij kent de mening van "de meeste moslims"?quote:Als ik dat leg naast de mening over jihad van de meeste moslims die ik ken dan klopt deze juist meer dan de vertaling die jij erop na houdt.
Ieder gezond mens staat toch achter het ideaal democratie? En ieder gezond mens zou jihad moeten afkeuren.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, het is geen ander verhaal, dat is het 'm juist. Het is alleen anders omdat jij achter deze idealen staat
Ik niet. En ben kerngezond.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:13 schreef waxxx het volgende:
[..]
Ieder gezond mens staat toch achter het ideaal democratie?
In de agressieve betekenis wel ja. Nou ken ik geen 300 Nederlandse Turken maar degenen die ik kende waren absoluut geen jihadisten, gewoon normale Nederlanders.quote:En ieder gezond mens zou jihad moeten afkeuren.
Nee, juist niet. Het is de essentie van de jihad(hoe die beschreven staat).quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:12 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat lijkt me heeeeel erg selectief he?
Ik ken de mening van de meeste moslims die ik ken, wat ik dan ook zei. Daarnaast natuurlijk degene die ik niet ken, maar wel heb horen/zien spreken over dit soort zaken. Voor de meeste die ik erover heb gehoord geld dat jihad in die vorm bekeken wordt.quote:- Want jij kent de mening van "de meeste moslims"?
- Want de mening van "de meeste moslims" is relevant in een onderzoek onder een klein groepje Nederlandse Turken en Marokkanen over IS in welke context jihad wordt gebruikt?
Het is niet "mijn vertaling", je kan simpelweg niet ontkennen dat jihadisme en jihad een duidelijk agressieve, aanvallende betekenis hebben. Zeker in die regio en al helemaal als het over IS gaat.
Jij hebt liever een dictatuur ja?quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik niet. En ben kerngezond.
[..]
In de agressieve betekenis wel ja. Nou ken ik geen 300 Nederlandse Turken maar degenen die ik kende waren absoluut geen jihadisten, gewoon normale Nederlanders.
Zijn dat de enige mogelijke smaken, ja?quote:
Ok, José.quote:Je kan prima een 'normaal' mens zijn en tegelijk walgelijke ideeën hebben. De Duitsers die op Hitler stemde waren ook gewoon 'normale' mensen. Dat je de jihad steunt betekent ook niet gelijk dat je zelf een jihadist wil worden.
Oogkleppen, wat ik al zei.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, juist niet. Het is de essentie van de jihad(hoe die beschreven staat).
[..]
Ik ken de mening van de meeste moslims die ik ken, wat ik dan ook zei. Daarnaast natuurlijk degene die ik niet ken, maar wel heb horen/zien spreken over dit soort zaken. Voor de meeste die ik erover heb gehoord geld dat jihad in die vorm bekeken wordt.
Die mening vind ik wel relevant, zeker als we anders vergaande conclusie's gaan trekken zoals turken in nederland staan achter isis en hun ranzige daden.
En ja, het is wel jouw vertaling, of een vertaling die je over genomen hebt. Kom maar met die aanvallende betekenis ipv verdedigende(waarbij ik niet zeg dat dat verdedigen lafjes is, dat gaat om hard terugslaan tot de ander ruimte voor vrede geeft/opgeeft).
Euhm nee... Je weet wel dat er meer mogelijkheden zijn dan een nare dictator of het perfecte beeld van democratie? Alleen al in die 2 vormen zit erg veel variatie, er zijn er nog veel meer dan alleen die 2.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:13 schreef waxxx het volgende:
[..]
Ieder gezond mens staat toch achter het ideaal democratie? En ieder gezond mens zou jihad moeten afkeuren.
Nee, gewoon de grondteksten kennen en met mensen praten. Nu moet ik zeggen dat ik geen straatschoffie's in mijn kennissenkring heb, maar gewone normale mensen.quote:
Geen vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld? En noem me eens een voorbeeld van een 'verlichte' dictatuur die goed werkt?quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:20 schreef Dagonet het volgende:
En wat is er mis met een verlicht dictatorschap?
Kijk eens bij de grieken, waar bv de term "tiran" heel anders werd opgevat...quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:25 schreef waxxx het volgende:
[..]
Geen vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld? En noem me eens een voorbeeld van een 'verlichte' dictatuur die goed werkt?
Alsof vrijheid van meningsuiting zo geweldig is altijd.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:25 schreef waxxx het volgende:
[..]
Geen vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld? En noem me eens een voorbeeld van een 'verlichte' dictatuur die goed werkt?
Ik heb het helemaal niet over het 'perfecte beeld van democratie' gehad, beter lezen aub.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Euhm nee... Je weet wel dat er meer mogelijkheden zijn dan een nare dictator of het perfecte beeld van democratie? Alleen al in die 2 vormen zit erg veel variatie, er zijn er nog veel meer dan alleen die 2.
En waarom zou je jihad afkeuren? Het hangt er enorm van af hoe je dat wil zien. Heb je het over innerlijke jihad of uiterlijke jihad? Noem je wat isis doet jihad, of zeg je je mag niet aanvallen, je mag die set van oorlogsregels niet overschrijden, je moet altijd zo snel mogelijk over gaan tot stoppen met strijden als er een mogelijkheid is(wat allemaal in die geschriften staat)?
Voor jou is jihad het koppensnellen wat isis doet, voor een ander is jihad(uiterlijk) alleen het verdedigen tegen geweld van anderen.
Dus nee, het antwoord is niet zo zwart-wit, zo logisch is het niet im jihad af te keuren. Als het nu ging om de daden van isis afkeuren dan had je een punt, maar jihad is niet zo eenduidig.
quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Kijk eens bij de grieken, waar bv de term "tiran" heel anders werd opgevat...
De keren dat er een "dictatuur" was behoren tot de meest succesvolle periode's.
En vrijheid van meningsuiting zou ook mogelijk kunnen zijn in een dictatuur, net zoals bar weinig tot geen vrijheid van meningsuiting ook mogelijk is in een democratie.
Ik doelde natuurlijk op de moderne tijd, lijkt me dat Dagnet daar ook op doelde met 'En wat is er mis met een verlicht dictatorschap?' gezien we het niet over het verleden hadden.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:29 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Alsof vrijheid van meningsuiting zo geweldig is altijd..
En de geschiedenis zit vol verlichte absolute heersers.
Daar heb je het wel over met je vrijheid van meningsuiting e.d., wat in een democratie ook kan vallen als een baksteen. Democratie gaat je daar niet tegen beschermen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:31 schreef waxxx het volgende:
[..]
Ik heb het helemaal niet over het 'perfecte beeld van democratie' gehad, beter lezen aub.
Ook met de innerlijke jihad is wat mis, rituele zelfkastijding lijkt me namelijk niet erg gezond.
Die grondteksten interesseren me geen bal.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, gewoon de grondteksten kennen en met mensen praten. Nu moet ik zeggen dat ik geen straatschoffie's in mijn kennissenkring heb, maar gewone normale mensen.
Maar aangezien je zo stellig bent dat ik fout zit hierin. Kom maar met het bewijs dat die uiterlijke jihad aanvallend is ipv verdedigend. Kom maar met grondteksten.
Waarom? Wat mensen binnen hun zelf doen is toch hun keuze? Jihad zou nou juist alleen maar innerlijk moeten zijn.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:31 schreef waxxx het volgende:
Ook met de innerlijke jihad is wat mis, rituele zelfkastijding lijkt me namelijk niet erg gezond.
Ik heb anders weinig islamitische speed en coke snuivers gezien. De rest van die drugs buiten beschouwing gelaten.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:38 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Waarom? Wat mensen binnen hun zelf doen is toch hun keuze? Jihad zou nou juist alleen maar innerlijk moeten zijn.
Turken zijn over het algemeen veel nationalistischer. Marokkanen zullen niet snel de koning lopen ophemelen zoals Erdogan door veel Turken toch echt wel wordt opgehemeld. Tot voor kort dan.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:37 schreef mig72 het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen Marokkanen en Turken als het op religie aankomt?
Ik snap dat Turkije dichterbij de broeihaard in het Midden Oosten ligt, maar zorgt dat dan gelijk voor meer extremisme?
Een westerse Marokkaan en een westerse Turk verschillen toch niet veel van elkaar?
Ik ken ook weinig hooligans die aan yoga doen, wat is je punt?quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:39 schreef mig72 het volgende:
[..]
Ik heb anders weinig islamitische speed en coke snuivers gezien. De rest van die drugs buiten beschouwing gelaten.
Dus Turken zijn een groter gevaar voor extremisime en terreur?quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Turken zijn over het algemeen veel nationalistischer. Marokkanen zullen niet snel de koning lopen ophemelen zoals Erdogan door veel Turken toch echt wel wordt opgehemeld. Tot voor kort dan.
Dan heb je nog Berbers en Arabieren, wat ook weer anders is dan Koerden en Turken.
Dat de islam toch wel ergens een paar voordelen heeft.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik ken ook weinig hooligans die aan yoga doen, wat is je punt?
Nee, het is alleen wat mensen proberen te volgen, verder helemaal niet belangrijk!!!quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die grondteksten interesseren me geen bal.
Dat heeft het alleen voor een beperkte groep, de rest(veelal moslims) zien het zoals het in die grondteksten wordt beschreven.quote:Jihad heeft in het huidige wereldbeeld (ook binnen de moslimgemeenschap want die volgen ook media) gewoon een negatieve, aanvallende betekenis. Dat daarnaast binnen hun religie het andere betekenissen heeft, is irrelevant, al helemaal in een vraagstelling over nota bene IS en opgesteld door een Nederlands, niet islamitisch instituut.
Er is geen andere betekenis in deze voor apartheid, je zou een punt hebben als men nu ineens met die andere uitleg kwam en niet nu die andere uitleg de oudste is en degene is die men zegt te volgen.quote:Dat zou net zoiets zijn als dat "apartheid" naast de bekende betekenis ook een Nederlands woord zou zijn geweest voor "andersdenkende" en je een enquete onder ogen krijgen van het Nederland-Zuid-Afrika-comite en jij dan zou zeggen; "nee, maar die mensen kiezen voor andersdenkendheid, heus!".
Dat kan ik ook tegen jou zeggen aangezien jij de betekenis van dit woord even veranderd voor miljoenen mensen, dat terwijl het toch aardig beschreven staat.quote:Zet die oogkleppen es af.
Ik zit niet te zoeken naar uitvluchten, het is gewoon vrij tekenend dat hier 80% van de ondervraagde zegt ok te zijn met jihad onder bepaalde voorwaarden, maar er maar bar weinig van diezelfde ondervraagde isis ok vinden. Dan zit er toch verschil tussen hun interpretatie van jihad en die van jou en isis.quote:Ik zeg helemaal niet dat alle moslims jihadistisch zijn ofzo, maar hier zit je gewoon te zoeken naar excuses en uitvluchten om die arme moslims maar niet te kwetsen. Of gewoon omdat het je natuurlijke houding is.
Nee.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:41 schreef mig72 het volgende:
[..]
Dus Turken zijn een groter gevaar voor extremisime en terreur?
Omdat Turken meer ondernemen en minder zelfbeklag hebben. Ik ben niet zo voor staatsgeilheid, maar het maakt ze minder gevoelig voor "ja, jij bent zielig, allochtoon, dus ik begrijp het wel dat je steelt" zoals de linkse softies laten horen. Meer trots.quote:Waarom plegen marokkanen in verhouding veel meer misdrijven dan (tot Turken)?
Toch hebben die ISIS apen opvallend vaak harddrugs bij zich, niet gek natuurlijk want je moet flink de weg kwijt zijn om achteloos te gaan doden en onthoofden.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:39 schreef mig72 het volgende:
[..]
Ik heb anders weinig islamitische speed en coke snuivers gezien. De rest van die drugs buiten beschouwing gelaten.
Ik kende alleen een paar van de straat, en daar liep het niet zo goed mee af. Ook Badr hari trouwens.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee.
Bij veel Turken staat de staat boven de islam. Marokkanen zijn niet zo Marokko-geil als veel Turken dat zijn.
[..]
Omdat Turken meer ondernemen en minder zelfbeklag hebben. Ik ben niet zo voor staatsgeilheid, maar het maakt ze minder gevoelig voor "ja, jij bent zielig, allochtoon, dus ik begrijp het wel dat je steelt" zoals de linkse softies laten horen. Meer trots.
Plus alle andere factoren als sociaal-economische, regio's waar die mensen vandaan komen, etc.
De Marokkanen die ik kende in Nederland waren trouwens allemaal gewoon normale gasten als jij en ik.
Ik neem ook aan dat die VSAmerikaanse massaslachters niet nuchter in hun tanks en Apaches zaten, die gebruiken ook speed of de "legale" BigPharma-variant ervan.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:44 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Toch hebben die ISIS apen opvallend vaak harddrugs bij zich, niet gek natuurlijk want je moet flink de weg kwijt zijn om achteloos te gaan doden en onthoofden.
Wat is je bron?quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:44 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Toch hebben die ISIS apen opvallend vaak harddrugs bij zich, niet gek natuurlijk want je moet flink de weg kwijt zijn om achteloos te gaan doden en onthoofden.
Er zijn genoeg filmpjes te vinden waarbij dode jihadisten gestript worden van hun bezittingen (paspoort etc.). Ze hebben in veel gevallen wel een zakje poeder o.i.d. bij zich.quote:
In theorie heb je gelijk maar in de praktijk hebben ik dat nog niet gezien.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Daar heb je het wel over met je vrijheid van meningsuiting e.d., wat in een democratie ook kan vallen als een baksteen. Democratie gaat je daar niet tegen beschermen.
En verder niet echt een antwoord op wat ik heb gezegd. Heb het enkel en alleen over de uiterlijke jihad en dat dat niet zo zwart-wit is als jij wel stelt.
Ik stel dat velen jihad zien als verdediging, iets wat niet mag zonder dat een ander aanvalt, iets dat alleen mag zolang de ander agressie toont.
quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:47 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Er zijn genoeg filmpjes te vinden waarbij dode jihadisten gestript worden van hun bezittingen (paspoort etc.). Ze hebben in veel gevallen wel een zakje poeder o.i.d. bij zich.
Als er jihad in de Nederlandse media, in de Nederlandse enquetes en in het Nederlands spraakgebruik in de mond genomen wordt, wordt niet die leuke lieve gezellige bewust gekuiste versie van jou, of welke woordjes er dan ook over in de koran staan bedoeld, als je dat niet wil inzien is elke discussie verder zinloos.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:41 schreef erodome het volgende:
Dan zit er toch verschil tussen hun interpretatie van jihad en die van jou en isis.
Veelste veel wel, maar dat is maar een kleine groep op het geheel. Te groot en best eng, absoluut, maar geen algemeen iets.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:49 schreef waxxx het volgende:
[..]
In theorie heb je gelijk maar in de praktijk hebben ik dat nog niet gezien.
Ik denk 'velen' het wel als meer zien dan verdediging maar let's agree to disagree.
Klopt, ik heb wel eens in een docu gezien dat ze hun tank Rammstein of Metallica luisterden, best vreemd eigenlijk in zo'n oorlogssituatie. Maar ja het zijn ook maar mensen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik neem ook aan dat die VSAmerikaanse massaslachters niet nuchter in hun tanks en Apaches zaten, die gebruiken ook speed of de "legale" BigPharma-variant ervan.
Dat is inderdaad hun eigen keuze, dat moeten ze dan ook helemaal zelf weten. Ik zeg alleen maar het me niet erg gezond lijkt net als niet-religieuze automutilatie me ook niet erg gezond lijkt maar dat iemand dat ook zelf moet weten.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:38 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Waarom? Wat mensen binnen hun zelf doen is toch hun keuze? Jihad zou nou juist alleen maar innerlijk moeten zijn.
Waarom zouden al die filmpjes liegen? ISIS is een terroristische organisatie die handelt in van alles en nog wat, olie maar ook drugs. De andere partij zit ook gewoon aan de drank en de peuken, niks geks aan.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:49 schreef mig72 het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen fatsoenlijke bron. Zo'n beetje iedereen kan zo'n filmpje opstellen.
quote:The Isis terrorist responsible for beheading British hostage David Haines and US journalists James Foley and Steven Sotloff may have been on drugs when he carried out his most recent brutal killing, a voice expert has claimed.
Ik vind het niet vreemd in die zin dat je wel helemaal gek in je kop moet zijn om te doen wat die lui doen. Een beetje goeie metal (jammer dat die goeie bands daarvoor misbruikt worden, maar ok) helpt daarbij.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:51 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Klopt, ik heb wel eens in een docu gezien dat ze hun tank Rammstein of Metallica luisterden, best vreemd eigenlijk in zo'n oorlogssituatie. Maar ja het zijn ook maar mensen.
Niet bewust gekuist, gewoon gezegd zoals het er staat el_matador. Jihad mag alleen als verdediging volgens de grondteksten. Dat die verdediging keihard is heb ik al meerdere keren gezegd, zo zonder kusjekroel.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als er jihad in de Nederlandse media, in de Nederlandse enquetes en in het Nederlands spraakgebruik in de mond genomen wordt, wordt niet die leuke lieve gezellige bewust gekuiste versie van jou, of welke woordjes er dan ook over in de koran staan bedoeld, als je dat niet wil inzien is elke discussie verder zinloos.
Ja, want als je een enquete over IS houdt onder Marokkanen, dan denken ze allemaal aan die verdedigingstekst. "Het is puur ter verdediging, echt!". Dat IS koppensnellen en ongelovigen doden als jihad ziet, dat jihad in het Westers taalgebruik een duidelijk negatieve, aanvallende agressieve betekenis heeft (deelbetekenis van het origineel of niet), dat maakt jou niet uit. Je doet gewoon net alsof ik dat ter plekke loop te verzinnen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet bewust gekuist, gewoon gezegd zoals het er staat el_matador. Jihad mag alleen als verdediging volgens de grondteksten. Dat die verdediging keihard is heb ik al meerdere keren gezegd, zo zonder kusjekroel.
En hier hebben we het probleem wat ik bedoel. Als de ene groep jihad ziet als een verdedigings-iets en verdediging tegen het regime van assad rechtvaardig vindt is dat een hele andere zienswijze dan jihad zoals jij het bedoeld, als agressie.
Als die een dan zegt ja ik ben het eens met jihad dan doelt hij toch echt op verdediging. Als die iemand dan ook nog eens een moslim heeft bij wie de grondteksten dat als zodanig uitleggen en hij die grondteksten volgt(wat toch wel een kenmerk voor de gemiddelde moslim is) dan is het raar om er ineens een andere betekenis aan te geven en de eigen en originele betekenis weg te vegen.
Behalve dat de enquette voornamelijk over syrie ging en de vragen over jihad niet specifiek over isis gingen. De vraag over het kalifaat kon niet op steun rekenen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, want als je een enquete over IS houdt onder Marokkanen, dan denken ze allemaal aan die verdedigingstekst. "Het is puur ter verdediging, echt!". Dat IS koppensnellen en ongelovigen doden als jihad ziet, dat jihad in het Westers taalgebruik een duidelijk negatieve, aanvallende agressieve betekenis heeft (deelbetekenis van het origineel of niet), dat maakt jou niet uit. Je doet gewoon net alsof ik dat ter plekke loop te verzinnen.
Zweefteef is nog zwak uitgedrukt, oogkleppen voor de realiteit. Ik kan jouw eenzijdige beeld niet veranderen, dat kan je alleen zelf. Succes.
Maak het nog bonter.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:01 schreef erodome het volgende:
de grondteksten berusten die amper tot geen ruimte voor aanvallend bieden.
Vroeger dachten heel veel Turken in Turkije dit. Tegenwoordig is het wel anders helaas.quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:11 schreef RoW_0 het volgende:
Als Turkse medelander,
Dit onderzoek
IS
Erdogan![]()
Koerden
Arabieren
Islam![]()
Ataturk
Kom dan met dat aantonen, je blijft maar beweren dat ik het zo fout heb, maar je toont niets aan.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maak het nog bonter.
Het is maar goed dat verreweg de meeste moslims de koran slecht lezen, anders zouden ze nooit zo vredelievend zijn.
Ik discussieer niet op basis van teksten in een boek.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Kom dan met dat aantonen, je blijft maar beweren dat ik het zo fout heb, maar je toont niets aan.
Jij en ik weten beide waarom, gewoonweg omdat ik gelijk heb met die grondteksten(let op, nog een keer, ik zeg nergens dat dat verdedigen zacht gaat).
Wordt wat lastig als het daarover gaat he....quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik discussieer niet op basis van teksten in een boek.
Dat valt meer dan reuze mee om eerlijk te zijn. En nee, die isis fanboys nemen het niet letterlijk, die hebben een meer da stevige slag om de arm en treden heel wat regels met voeten, die vergeten ze voor het gemak maar omdat het ze niet uitkomt.quote:De koran staat vol met haatdragende teksten. Daarom zeg ik ook; maar goed dat weinig moslims die letterlijk nemen, want dan had de wereld er heel anders uitgezien.
Wie nemen die teksten wel letterlijk? Juist, de jihadisten, de salafisten, de gekkies, de moordzuchtigen. Wat gelukkig een minderheid is, in Europa zelfs zware minderheid.
Allah (swt) zegt:quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Wordt wat lastig als het daarover gaat he....
[..]
Dat valt meer dan reuze mee om eerlijk te zijn. En nee, die isis fanboys nemen het niet letterlijk, die hebben een meer da stevige slag om de arm en treden heel wat regels met voeten, die vergeten ze voor het gemak maar omdat het ze niet uitkomt.
Zoals bv het niet mogen doden van gevangenen zomaar.
Dat heet 'leveling the playing field.'quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik vind het niet vreemd in die zin dat je wel helemaal gek in je kop moet zijn om te doen wat die lui doen. Een beetje goeie metal (jammer dat die goeie bands daarvoor misbruikt worden, maar ok) helpt daarbij.
Mensen zou ik in die toestand niet echt willen zeggen. Zeker niet als je het aantal onschuldigen ziet dat (bewust, het ergste) of onbewust, och, 't zijn toch maar moslims/Arabieren/Afghanen/apen/minderwaardigen, wordt afgeknald door die lui.
Dit dus.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maak het nog bonter.
Het is maar goed dat verreweg de meeste moslims de koran slecht lezen, anders zouden ze nooit zo vredelievend zijn.
Iran is ook een goed voorbeeld hiervan. Dat land (Perzie) was het hoogtepunt van kennis, wetenschap, en cultuur totdat de islam de hele boel voorgoed ging verneuken in de 7e eeuw.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vroeger dachten heel veel Turken in Turkije dit. Tegenwoordig is het wel anders helaas.
Ja, jij vindt onschuldige bruiloftsgangers wel een goed "tegendoelpunt" tegen terroristen?quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:21 schreef mig72 het volgende:
[..]
Dat heet 'leveling the playing field.'
Clickbait for the win.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:23 schreef UpsideDown het volgende:
NOS brengt het ook weer mooi:
Turkse jongeren: jihadist is held
Op zn meest beestachtige manier bekeken, is een mensenleven een mensenleven en het maakt niet veel uit tot welke groep het behoort. Ik praat het nergens goed, overigens.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, jij vindt onschuldige bruiloftsgangers wel een goed "tegendoelpunt" tegen terroristen?
Ik niet.
Omdat iedereen, ook de meest twijfelachtigen trouwens, in staat zo'n filmpje te maken. Ook de vijand doet lekker aan die propagandistische filmpjes. Met een paar fotosoepskills kom je al een einde.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:53 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Waarom zouden al die filmpjes liegen? ISIS is een terroristische organisatie die handelt in van alles en nog wat, olie maar ook drugs. De andere partij zit ook gewoon aan de drank en de peuken, niks geks aan.
[..]
Iran was altijd redelijk seculier en democratisch, het land is pas in 1953 verneukt door de staatsgreep van de CIA. Daarna ging het snel bergafwaarts.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:23 schreef mig72 het volgende:
[..]
Iran is ook een goed voorbeeld hiervan. Dat land (Perzie) was het hoogtepunt van kennis, wetenschap, en cultuur totdat de islam de hele boel voorgoed ging verneuken in de 7e eeuw.
Dank je, maar ik heb niet het idee dat het gelezen zal worden. Vandaar ook dat ik hem persoonlijk vroeg om onderbouwing met bronnen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:16 schreef waxxx het volgende:
[..]
Allah (swt) zegt:
“En wanneer jullie hen die ongelovig zijn in de strijd ontmoeten, slaat hen dan dood, maar wanneer jullie dan de overhand over hen verkregen hebben boeit hen dan stevig vast; hetzij om hen later als gunst vrij te laten, hetzij om hen vrij te laten kopen, wanneer de lasten van de oorlog zijn afgelegd.” (Mohammed 4)
Wanneer Moslims bij een slag hun vijanden krijgsgevangen nemen, dan vallen deze krijgsgevangenen onder de directe verantwoordelijkheid van de Khalifah en niemand anders. Het is dan aan de Khalifah om uit te maken wat met deze krijgsgevangenen te doen, maar hij is hierbij gebonden aan het Goddelijke Oordeel betreffende hun behandeling. Het Goddelijke Oordeel schrijft de Khalifah voor om hen ofwel als gunst vrij te laten, ofwel hen vrij te laten kopen zoals bovenstaande ayet voorschrijft.
Deze ayet is duidelijk aangaande de behandeling van de krijgsgevangenen. Ze staat in Soerah Mohammad, de eerste Soerah die inhoudelijk over de strijd gaat. Deze Soerah is neergedaald na de aankomst van de Profeet (saw) in Medina na zijn vertrek uit Mekka. De Soerah wordt tevens wel de “Soerah van de Strijd” genoemd. Deze Soerah is geopenbaard na Soerah “het IJzer”, voor de slag om Badr. Bovenstaande ayet is dus neergedaald voordat er een veldslag in Islam had plaatsgevonden, en dus voordat er krijgsgevangenen waren gemaakt. De ayet stelt de Khalifah dus voor de keuze betreffende de behandeling van de krijgsgevangenen; of als gunst vrijlaten, of vrij laten kopen!
Van ‘Imraan is overgeleverd: “De Profeet (saw) ruilde twee Moslim krijgsgevangenen tegen een krijgsgevangene van Bani ‘Aqiel.” En Ibn Abbas heeft overleverd dat: “Er waren gevangenen van de slag om Badr die niet werden losgekocht, hun losgeld was het leren schrijven van de kinderen van de Ansar.” De Soennah van de Profeet (saw) heeft dus evenzozeer duidelijk gemaakt wat te doen met krijgsgevangenen. Het doden van krijgsgevangen valt onder de categorie makroeh (voor het niet verrichten van de handelingen zal men beloond worden, terwijl men in geval deze handeling wel verricht wordt niet zal worden gestraft), oftewel afgeraden. Het is dus niet een verrichting waartoe wordt aangespoord, integendeel.
De Profeet (saw) heeft na de slag bij Badr Al-Nudur Bin Al-Harith gedood, en na de slag bij Uhud heeft hij (saw) Abaa ‘Iza gedood. Deze feiten wijzen er niet op dat dit het Goddelijke Oordeel is inzake krijgsgevangenen; als dit zo was, dan dienden alle krijgsgevangenen gedood te worden. De Profeet (saw) heeft slechts enkele personen laten doden, na enkele veldslagen. Dit heeft hij (saw) gedaan omdat hij (saw) een groot gevaar in deze personen zag voor Islam en de moslims; niet omdat zij krijgsgevangen waren genomen. Dat de Khalifah personen laat doden omdat zij een gevaar vormen voor de moslims en Islam is volgens de jurisprudentie dus toegestaan.
Abu Hoereira heeft van de Profeet (saw)
overgeleverd:
“Wanneer jullie deze persoon en deze persoon van Bani Quraish, aantreffen doodt hen dan.”
Hieruit blijkt dat het doden niet voor een krijgsgevangene geldt, maar enkel voor bepaalde personen waarin de Khalifah een groot gevaar ziet voor Islam en de moslims. Wanneer er een groot gevaar van bepaalde personen uitgaat, dan is het de Khalifah toegestaan hen te laten doden, ondanks dat zij krijgsgevangene gemaakt zijn.
http://www.expliciet.nl/e(...)krijgsgevangenen.htm
Nee, want de ayatollah en imam en boerka cultuur was al flink ingeprent/aangebrand in de volksgeest tegen die tijd. Iran was al overwegend islamitisch tegenover 1000 n.c.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:27 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Iran was altijd redelijk seculier en democratisch, het land is pas in 1953 verneukt door de staatsgreep van de CIA. Daarna ging het snel bergafwaarts.
Toen was het alllang een vrouw aan de touwtjes en kont in de lucht naar het westen cultuur. Alleen was het nog niet in de wet verankerd, die mentaliteit.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:31 schreef El_Matador het volgende:
Perzie is pas echt goed verneukt op 30 januari 1979, toen ik 1 dag oud was.
Prachtig volk trouwens, de Perzen.
Klopt, maar ik ben niet iemand die alles klakkeloos als propaganda afdoet. Je moet altijd kritisch blijven kijken, daarmee kan al snel de conclusie worden getrokken dat een aantal jihadisten weldegelijk aan de drugs zitten. Er zijn ook diverse nieuwsberichten met bronnen geweest die er over bericht hebben (oa de quote).quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:27 schreef mig72 het volgende:
[..]
Omdat iedereen, ook de meest twijfelachtigen trouwens, in staat zo'n filmpje te maken. Ook de vijand doet lekker aan die propagandistische filmpjes. Met een paar fotosoepskills kom je al een einde.
Toen was het al verneukt, de democratie was 25 jaar eerder al omvergeworpen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:31 schreef El_Matador het volgende:
Perzie is pas echt goed verneukt op 30 januari 1979, toen ik 1 dag oud was.
Prachtig volk trouwens, de Perzen.
Die sjah was natuurlijk niet ideaal, maar ik zie "democratie" niet als het ultieme doel.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:34 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Toen was het al verneukt, de democratie was 25 jaar eerder al omvergeworpen.
Een wat heeft juist eeuwenlang daarvoor daartoe kunnen leiden? Een cultuur en gedachtengoed gebaseerd op de islam.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:34 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Toen was het al verneukt, de democratie was 25 jaar eerder al omvergeworpen.
Volgens de islam is een monarchie de ideale staatsvorm. Democratie wordt zelfs veroordeeld.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die sjah was natuurlijk niet ideaal, maar ik zie "democratie" niet als het ultieme doel.
Volgens de kern van de islam (de koran en wellicht hadith) misschien, maar om van "de" islam te spreken en zeker in het geval van het sji'itische Iran vind ik wat ver gaan...quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:37 schreef mig72 het volgende:
[..]
Volgens de islam is een monarchie de ideale staatsvorm. Democratie wordt zelfs veroordeeld.
Mensen moeten zich 'trouw' en 'liefdevol' en 'eerlijk' opstellen tegenover hun koning, die op zn beurt de Koran en de boodschap van de Profeet moet toepassen.
Dus de moslims die aan de 'revolutie' van 1979 deelnamen waren nep-moslims?quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:37 schreef mig72 het volgende:
[..]
Volgens de islam is een monarchie de ideale staatsvorm. Democratie wordt zelfs veroordeeld.
Mensen moeten zich 'trouw' en 'liefdevol' en 'eerlijk' opstellen tegenover hun koning, die op zn beurt de Koran en de boodschap van de Profeet moet toepassen.
Nee hoezo? De ayatollah (soort van religieuze koning) kreeg juist absolute macht.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:38 schreef waxxx het volgende:
[..]
Dus de moslims die aan de 'revolutie' van 1979 deelnamen waren nep-moslims?
Democratie is zeker niet geschikt voor elk land, maar Perzië is een twijfelgeval, die inwoners waren en zijn nog steeds niet dom.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die sjah was natuurlijk niet ideaal, maar ik zie "democratie" niet als het ultieme doel.
Jij zegt dat ze zich trouw moeten opstellen tegen hun koning, dat deden ze niet bepaald door hem omver te werpen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:39 schreef mig72 het volgende:
[..]
Nee hoezo? De ayatollah (soort van religieuze koning) kreeg juist absolute macht.
Inderdaad, niet alle volkeren zijn in dat opzicht gelijkwaardig. Sommigen volkeren moeten nou met touwtjes en harde hand geregeerd worden, al willen we hier in het westen het liefst anders.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:39 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Democratie is zeker niet geschikt voor elk land, maar Perzië is een twijfelgeval, die inwoners waren en zijn nog steeds niet dom.
Die zagen ze niet meer als hun koning, meer als een pion van het Westen en de VS in het bijzonder. Het moet trouwens een koning zijn van de islam, anders geen koning volgens de islam.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:40 schreef waxxx het volgende:
[..]
Jij zegt dat ze zich trouw moeten opstellen tegen hun koning, dat deden ze niet bepaald door hem omver te werpen.
De Perzen die ik er sprak wilden allemaal terug naar de tijd van de sjah. Tuurlijk, een VSAmerikaans handpopje, maar wat er nu van het prachtige land gemaakt is, is toch echt treurig.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:39 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Democratie is zeker niet geschikt voor elk land, maar Perzië is een twijfelgeval, die inwoners waren en zijn nog steeds niet dom.
Perzische dames.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De Perzen die ik er sprak wilden allemaal terug naar de tijd van de sjah. Tuurlijk, een VSAmerikaans handpopje, maar wat er nu van het prachtige land gemaakt is, is toch echt treurig.
Samen met Venezuela een van de meest tragische regimes op Aarde, vind ik. Mooie volkeren, wanstaltig "bestuur".
Ook dat nog eens.quote:
Een gewelddadige oorlog is de enige manier om vrij te komen vrees ik, alhoewel ik zelfs dan mijn twifels koester, als je bijv. naar Egypte, Libie, en Syrie kijkt waar de boel is mislukt.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De Perzen die ik er sprak wilden allemaal terug naar de tijd van de sjah. Tuurlijk, een VSAmerikaans handpopje, maar wat er nu van het prachtige land gemaakt is, is toch echt treurig.
Samen met Venezuela een van de meest tragische regimes op Aarde, vind ik. Mooie volkeren, wanstaltig "bestuur".
Ze zijn alleen wel moeilijk, je moet van erg goede huize komen wil je er eentje versieren.quote:
Als je zou moeten kiezen tussen de huidige Ayatollah of de Sjah is dat een begrijpelijke gedachte inderdaad.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, eerder van binnenuit. Eventueel gesteund door de vele vluchtelingen die het trouwens overal opvallend goed doen als immigrant. Ik had hoop bij de vorige protesten maar helaas.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:45 schreef mig72 het volgende:
[..]
Een gewelddadige oorlog is de enige manier om vrij te komen vrees ik, alhoewel ik zelfs dan mijn twifels koester, als je bijv. naar Egypte, Libie, en Syrie kijkt waar de boel is mislukt.
quote:Ik zag ooit een prachtige documentaire over Iran op youtube, (nee geen amateurvideo) en er was een vrouw die de boel treffend opvatte toen ze zei:
'We waren helemaal niet zo religeus. Er zijn een paar religieuze gekken gekomen die al de macht naar zich toe hebben weten te trekken.'
Klein maar noodzakelijk fixjequote:Op dinsdag 11 november 2014 20:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ze zijn alleen wel moeilijk, je moet van erg goede huize komen wil je er eentje versieren.
Maar het is inderdaad verschillelijk dat het regime zo fucked up. Bepaalde volkeren krijgen het regime dat ze verdienen, maar de mensen in Iran en Venezuela verdienen zeker beter.
Die vrouw was toch helemaal vermomd als zwarte mummie, dus ze hoeft niet te vrezen voor rechtsvervolging op basis van haar uitspraken.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, eerder van binnenuit. Eventueel gesteund door de vele vluchtelingen die het trouwens overal opvallend goed doen als immigrant. Ik had hoop bij de vorige protesten maar helaas.
[..]
Exact mijn kleine ervaring in de 10 dagen Iran.
Laat staan of die 600 wel op een goede (representatieve) manier zijn vergaard.quote:Op woensdag 12 november 2014 02:05 schreef Elan het volgende:
Sorry hoor maar 300 Turken en 300 Marokkanen ondervraagd dit onderzoek is een lachertje.
Tja, Mandela was ook een ordinaire terrorist.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:22 schreef WHISTLE het volgende:
Ik vind IS verkeerd.
Ik vind alle terreurorganisaties verkeerd.
Maar ook echt alle.
Ik maak geen onderscheid.
Eenmaal een terrorist altijd een terrorist.
Osama bin Laden ook.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Tja, Mandela was ook een ordinaire terrorist.
Uiteraard.quote:
0% heeft moeite met schrijven. Nou dan is dat artikel niet door een Turk van de tweede generatie geschrevenquote:Op woensdag 12 november 2014 13:12 schreef Landysh het volgende:
Wanneer ik social media open zie ik Turken helemaal losgaan op dit onderzoek. Dat dit onderzoekt stinkt aan alle kanten was wel duidelijk voor de meeste mensen die Turken ook maar een beetje kennen, maar hier een duidelijk tegengeluid:
Www.turks.nl/nieuws/item/4371-poll-90-turkse-jongeren-tegen-geweld-aan-anders-gelovigen.html
Als jij denkt dat de kwaliteit van het artikel zo belabberd is dat het voor de auteur van dit artikel te moeilijk is een paar vragen te snappen dan klik je gewoon een keertje verder om het artikel te lezen dat is geschreven door de enquete houder zelf.quote:Op woensdag 12 november 2014 16:15 schreef MouzurX het volgende:
[..]
0% heeft moeite met schrijven. Nou dan is dat artikel niet door een Turk van de tweede generatie geschreven
Nounou, meteen op de stang gejaagd.quote:Op woensdag 12 november 2014 16:34 schreef Landysh het volgende:
[..]
Als jij denkt dat de kwaliteit van het artikel zo belabberd is dat het voor de auteur van dit artikel te moeilijk is een paar vragen te snappen dan klik je gewoon een keertje verder om het artikel te lezen dat is geschreven door de enquete houder zelf.
Of ga ergens anders bijdehand doen, mierenneuker.
Dit heeft u goed gezien. De sample is bij lange na niet groot genoeg.quote:Op zondag 16 november 2014 15:27 schreef SecretStoryWous het volgende:
Ik geloof trouwens dat de onderzoekspopulatie van jouw site (40 personen) niet voldoende is om deze als afspiegeling van de Nederlandse bevolking te kunnen nemen.
Zijn Turken, Berbers en Koerden nu ook Arabieren? Je weet wel, waar er tig van zijn in IS.quote:Op zondag 16 november 2014 15:26 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Ik steun IS niet maar ik ben ook niet tegen ze. Ze modderen maar lekker aan in het Midden-Oosten die debiele arabieren.
Ik niet. Dit onderzoek is gedegen en integer gedaan. Hulde.quote:Op zondag 16 november 2014 15:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb toch enkele opmerkingen over de methodiek.....
quote:Op zondag 16 november 2014 15:27 schreef SecretStoryWous het volgende:
Ik geloof trouwens dat de onderzoekspopulatie van jouw site (40 personen) niet voldoende is om deze als afspiegeling van de Nederlandse bevolking te kunnen nemen.
Je moet een onderzoek naar een onderzoek voeren, is het niet? Wanneer houdt dat een keer op?quote:Op zondag 16 november 2014 15:47 schreef Jellereppe het volgende:
Hoe goed de methodiek is van Forum dat lekker geld binnensleept met haar baggeronderzoeken over multiculti valt ook maar te bezien. Ze willen natuurlijk zo weinig mogelijk mensen inzetten om kosten te besparen, waardoor hun onderzoek zich beperkt houdt tot een supermarkt en in de nabije omgeving daarvan, dus ik neem 'het onderzoek' met vijf emmers zout. De media ook hoor. Ze hoeven maar een percentage te horen en ze beginnen gelijk te tikken en gooien het de wereld in, zonder enige onderzoek naar hoe de uitkomst tot stand is gekomen.
http://www.eenvandaag.nl/(...)anen_representatief_
Je vindt het wel OK dat ze daar zijn zeg maar.quote:Op zondag 16 november 2014 15:26 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Ik steun IS niet maar ik ben ook niet tegen ze. Ze modderen maar lekker aan in het Midden-Oosten die debiele arabieren.
5 emmers suiker, 3 lepels suikers, 5 emmers zout. Het maakt niet. Het gaat om de boodschap.quote:Op zondag 16 november 2014 15:53 schreef mig72 het volgende:
[..]
Je moet een onderzoek naar een onderzoek voeren, is het niet? Wanneer houdt dat een keer op?
*En ik moest glimlachen om je term ,,5 emmers zout."
Een onderzoek in hoeverre we dit soort onderzoeken serieus kunnen nemen. En dan onderzoeken of het vorige onderzoek wel correct was uitgevoerd.quote:Op zondag 16 november 2014 15:53 schreef mig72 het volgende:
[..]
Je moet een onderzoek naar een onderzoek voeren, is het niet? Wanneer houdt dat een keer op?
*En ik moest glimlachen om je term ,,5 emmers zout."
quote:Op zondag 16 november 2014 15:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb toch enkele opmerkingen over de methodiek.....
het is wel veel meer dan arabieren hehquote:Op zondag 16 november 2014 15:26 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Nee, omdat taqiyya enzo.quote:Op zondag 16 november 2014 18:40 schreef Ryan3 het volgende:
Hoe dan ook gaan ze nu niet meer eerlijk antwoord geven hè.
Dan krijg een recursieve onderzoeksfunctie die sterk lijkt op:.quote:Op zondag 16 november 2014 17:38 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Een onderzoek in hoeverre we dit soort onderzoeken serieus kunnen nemen. En dan onderzoeken of het vorige onderzoek wel correct was uitgevoerd.
Ik ging er laatst kijken en er zitten een hoop blanken te trollen met namen als Kees, Harry, e.d.quote:
officieel onderzoeksinstituut? We hebben het hier niet over een exacte wetenschap. Iedereen kan zo'n onderzoeksbureau opzetten. Overigens is er in het onderzoek ook een uiterst beperkte groep mensen ondervraagd.quote:Op maandag 17 november 2014 07:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Een poll op een of andere alibaba site is betrouwbaarder dan een officieel onderzoeksinstituut
Tuurlijk, een poll op een forum waar iedere gek aan kan meedoen is veel betrouwbaarder dan een serieus onderzoek uitgevoerd door professionals.quote:Op zondag 16 november 2014 15:23 schreef polderturk het volgende:
Bij het onderzoek van Motivaction zal er wel iets mis gegaan zijn met de vraagstelling.
quote:Asscher kondigt onderzoek Turkse jongeren aan
Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) laat een uitgebreid onderzoek doen naar de opvattingen van Turkse jongeren. Aanleiding is een peiling van Motivaction van eind vorig jaar, waaruit bleek dat veel Turkse jongeren in Nederland sympathie hebben voor jihadstrijders en de terreurbeweging IS. Asscher heeft dat dinsdag aan de Tweede Kamer geschreven.
De minister wil dat in de nieuwe editie van de Survey Integratie Migranten aandacht besteedt aan Turkse jongeren. Dat is een grootschalige representatieve steekproef onder migranten, die al sinds 1988 periodiek plaatsvindt. Ook het Sociaal en Cultureel Planbureau kijkt op Asschers verzoek naar de sociaal-culturele positie van Turkse jongeren.
Asscher vond de uitkomsten van Motivaction destijds „verontrustend”, al kwamen er veel kanttekeningen bij de gebruikte onderzoeksmethode. Zo was er kritiek op de manier waarop de ondervraagden waren geworven.
http://www.telegraaf.nl/b(...)tting_Turken___.html
Afhankelijk van wat het doel is van een enquête kunnen professionals juist de resultaten sturen door de manier waarop de vragen geformuleerd worden.quote:Op maandag 17 november 2014 09:08 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Tuurlijk, een poll op een forum waar iedere gek aan kan meedoen is veel betrouwbaarder dan een serieus onderzoek uitgevoerd door professionals.
Echt grappig om de Turken te zien spartelen.
Het valt mij altijd op met wat voor enorme knulligheid enquetes in elkaar gezet zijn. Bij De Telegraaf bijvoorbeeld, je weet meteen wat de mening van de enquetemaker is. 'Vindt u ook niet dat' etc. Soms moet je je in allerlei bochten wringen om een andere mening te laten doorklinken, of jouw mening staat helemaal niet bij de mogelijkheden en als je geluk hebt kun je die bij 'opmerkingen' nog kwijt.quote:Op woensdag 28 januari 2015 09:22 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Afhankelijk van wat het doel is van een enquête kunnen professionals juist de resultaten sturen door de manier waarop de vragen geformuleerd worden.
Denk ik ook!quote:Op maandag 17 november 2014 07:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Een poll op een of andere alibaba site is betrouwbaarder dan een officieel onderzoeksinstituut
Dat dus! Ataturk wist wel hoe het moet scheiding van religie en staat!quote:Op dinsdag 11 november 2014 17:11 schreef RoW_0 het volgende:
Als Turkse medelander,
Dit onderzoek
IS
Erdogan![]()
Koerden
Arabieren
Islam![]()
Ataturk
Kemalistenquote:Op woensdag 28 januari 2015 10:28 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Dat dus! Ataturk wist wel hoe het moet scheiding van religie en staat!
Etnisch nationalisme en repressie ook niet.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:45 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Nee religiegodsdienstwaanzin als basis voor een samenleving dat is de manier...
Ach die paar koerden...quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:55 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Etnisch nationalisme en repressie ook niet.
Overkomt de beste.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:12 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
De Armeense en Assyrische genocide waren maar incidenten toch, kan gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |