Wat betekent het begrip 'wetenschappelijke consensus' volgens jou?quote:Op donderdag 20 november 2014 09:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt. Als er zoiets als een wetenschappelijke consensus zou bestaan.
Wat nikao hierboven zegt / vraagt.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt. Als er zoiets als een wetenschappelijke consensus zou bestaan.
Ja, vervelend hé, dat je op je gedrag aangesproken wordt en dat je met luie argumenten niet wegkomt.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:47 schreef Lyrebird het volgende:
Je hebt een hele vervelende manier van discussieren. Dit heeft niets met wetenschap te maken.
Ik wijs je nogmaals dat ik hier voorbeelden gaf (uit een hele grote berg) waarbij zowel het IPCC als klimaatwetenschappers nuance tonen over modellen.quote:Zodra het over oplossingen gaat die anders klinken dan 0% CO2 uitstoot wordt men plotseling genuanceerd en blijkt er te weinig onderzoek gedaan te zijn. Maar ondertussen is men er wel heel erg zeker van dat de modellen kloppen.
Dat zijn goede vragen.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:11 schreef nikao het volgende:
[..]
Op zich lijkt dit een logisch standpunt, ware het niet dat het gebied van de oplossingen een veel lastiger terrein is voor een wetenschapper. Want hoe ga je een experiment doen en je hypotheses testen als je het hebt over het klimaat?
Ook een leuk topicquote:Op donderdag 20 november 2014 10:07 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Deze link mag bij de OP gevoegd worden
WKN / Het Grote Klimaatverandering Topic #4 De ondergang van Heartland
Als je zo nodig de discussie wilt voeren, mag je ook wel de onderbouwingen van de tegenpartij doornemen. Net zoals dat je zelf ook best wel artikelen mag posten om je eigen argumenten kracht bij te zetten.quote:Op donderdag 20 november 2014 04:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Knakker, ik heb de zin en tijd niet om IPCC rapporten door te spitten. Ik kan jou ook vermoeien met tientallen artikelen, websites en youtube filmpjes, maar zo voer je geen discussie. Dat ik van toeten noch blazen weet, lijkt me sterk.
Ik bedoel, Hoeveel koolstof er per jaar gesequestreerd moet worden als je reductie van de uitstoot wil voorkomen en door wil gaan met het winnen van fossiele koolstof. En hoe groot die dead zone in de Oceaan moet zijn die je ervoor wil gebruiken.quote:Op donderdag 20 november 2014 04:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er staat me bij dat er algen zijn die een meter per dag groeien.
Mijn grote vriend Freeman Dyson heeft het - als ik hem goed begrijp - over een laag van 250 micrometer vaste koolstof per jaar, wat je volgens hem op zou kunnen slaan in 2.5 mm humus, als je de helft van al het land zou gebruiken.quote:Op donderdag 20 november 2014 14:41 schreef barthol het volgende:
[..]
Ik bedoel, Hoeveel koolstof er per jaar gesequestreerd moet worden als je reductie van de uitstoot wil voorkomen en door wil gaan met het winnen van fossiele koolstof. En hoe groot die dead zone in de Oceaan moet zijn die je ervoor wil gebruiken.
Maar, Lyrebird wat moeten de klimaatwetenschappers dan gaan doen als Freeman Dysons plan wordt uitgevoerdquote:Op donderdag 20 november 2014 15:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mijn grote vriend Freeman Dyson heeft het - als ik hem goed begrijp - over een laag van 250 micrometer vaste koolstof per jaar, wat je volgens hem op zou kunnen slaan in 2.5 mm humus, als je de helft van al het land zou gebruiken.
Verplaats je het probleem naar de oceanen, dan zou je niet eens een gigantisch groot gebied nodig hebben, mits je efficient koolstof in kunt vangen.
Stel dat je de algen uit mijn eerste voorbeeld gebruikt, en het gaat om een alg die 1 m per dag groeit en een doorsnede heeft van een cm (zeer grove aanname, geen idee hoe die algen er uit zien). Laten we een conservatieve schatting maken. Stel dat slechts 10% van die alg bestaat uit koolstof. Per dag vang je dan 7.85*10-6 m3 koolstof in. Per vierkante meter kun je zeg 10 van die krengen kwijt, wat neerkomt op 78.5*10-6 m3 koolstof per m2, of een laag van 78.5 micrometer per m2 per dag, oftewel 28652 micrometer per jaar - 114 keer het getal waarover Dyson het heeft.
Een stuk oceaan gelijk aan een vijftigste van het landoppervlak (mits ik Dyson hier goed begrijp) zou dan voldoende zijn.
De praktische implementatie van zo'n koolstof farm vraagt natuurlijk nog wel wat denkwerk. Tot op wat voor een diepte blijven die algen groeien, is het zinvol om ze iedere zo veel tijd te kortwieken, kan dat automatisch gebeuren, zakt het zaakje dan ook netjes naar de bodem, etc.
quote:
Ik vind dit toch wel een belangrijke vraag om te beantwoorden voordat we gaan kijken 'wat er mis is met de evolutie van walvissen en zweepstaartjes'.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:51 schreef nikao het volgende:
[..]
Wat betekent het begrip 'wetenschappelijke consensus' volgens jou?
Is er bijvoorbeeld een wetenschappelijke consensus over de evolutie theorie?
Het is een leuke mentale oefening maar heb jij (of Dyson) enig idee hoe dat bewerkstelligd kan worden, elk jaar weer?quote:Op donderdag 20 november 2014 15:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mijn grote vriend Freeman Dyson heeft het - als ik hem goed begrijp - over een laag van 250 micrometer vaste koolstof per jaar, wat je volgens hem op zou kunnen slaan in 2.5 mm humus, als je de helft van al het land zou gebruiken.
Niet alleen is nog onzeker hoeveel van de geassimileerde koolstof in de algen daadwerkelijk in de diepte opgeslagen wordt, ook de (mogelijk negatieve) effecten op het gebied en gebieden 'stroomafwaarts' isquote:Verplaats je het probleem naar de oceanen, dan zou je niet eens een gigantisch groot gebied nodig hebben, mits je efficient koolstof in kunt vangen.
Stel dat je de algen uit mijn eerste voorbeeld gebruikt, en het gaat om een alg die 1 m per dag groeit en een doorsnede heeft van een cm (zeer grove aanname, geen idee hoe die algen er uit zien). Laten we een conservatieve schatting maken. Stel dat slechts 10% van die alg bestaat uit koolstof. Per dag vang je dan 7.85*10-6 m3 koolstof in. Per vierkante meter kun je zeg 10 van die krengen kwijt, wat neerkomt op 78.5*10-6 m3 koolstof per m2, of een laag van 78.5 micrometer per m2 per dag, oftewel 28652 micrometer per jaar - 114 keer het getal waarover Dyson het heeft.
Een stuk oceaan gelijk aan een vijftigste van het landoppervlak (mits ik Dyson hier goed begrijp) zou dan voldoende zijn.
De praktische implementatie van zo'n koolstof farm vraagt natuurlijk nog wel wat denkwerk. Tot op wat voor een diepte blijven die algen groeien, is het zinvol om ze iedere zo veel tijd te kortwieken, kan dat automatisch gebeuren, zakt het zaakje dan ook netjes naar de bodem, etc.
De risico's voor bestaande ecosystemen daargelaten is fertilisatie van de oceanen één van de meest interessante vormen van geoengineering.quote:1. The most promising CDR methods are those that remove CO2 from the atmosphere without perturbing other natural systems, and without large-scale land-use
change requirements; such as engineered air capture and possibly also enhanced weathering techniques.
2. Techniques that sequester carbon but have land-use implications (such as biochar and soil based enhanced weathering) may make a useful contribution at a small
scale but require further assessment of their life cycle effectiveness, economic viability, and social and ecological sustainability.
3. The least promising are those methods that involve large-scale manipulation of ecosystems (such as ocean fertilisation) due to their potential environmental
impacts, trans-boundary effects, and associated equity and governance issues.
Ik ben nog even druk met allerlei dingen dus een uitgebreider antwoord later. (heb de voorgaande post van Cynicus ook nog niet gelezen)quote:Op donderdag 20 november 2014 15:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
....
quote:Op donderdag 20 november 2014 16:16 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Maar, Lyrebird wat moeten de klimaatwetenschappers dan gaan doen als Freeman Dysons plan wordt uitgevoerd![]()
Je bedoelt de overheden zoals in de VS, waar het meeste geld naar klimaatwetenschappen gaat in de wereld, die -democratisch of republikeins- weigeren belastingen te heffen op uitstoot omdat dit de economie schaadt?quote:En wat moeten de overheden die nu onder het mom van CO2 ecotax berekenen![]()
Met dit soort posts maak je geen vrienden.quote:Op donderdag 20 november 2014 17:03 schreef cynicus het volgende:
Edit:
Overigens is het weer bijzonder om te zien hoe een non-expert (zegt 'ie zelf ook) kritiekloos op z'n blauwe ogen geloofd wordt terwijl de experts met al hun bewijzen continue op allerlei wijzen aangevallen worden. Er is geen skepsis voor de mening van de 'ketter' omdat Dyson Lyrebird vertelt wat hij wil horen vermoed ik.
Goed punt. In mijn jonge jaren hebben we veel in Friesland gecampeerd, en als je daar je tentje opzette, kon je met je handen de haringen in de grond duwen. Tov camperen in Zuid-Frankrijk, waar je een hamer nodig had, was dat wel een voordeel. Die "grond" bestond voor een uit een flink aantal centimeters humus. Geen idee hoe ver je dat op kan schalen, en op welk moment er meer CO2 uit zo'n laag verdwijnt, dan dat er ingaat.quote:Op donderdag 20 november 2014 17:15 schreef barthol het volgende:
[..]
Ik ben nog even druk met allerlei dingen dus een uitgebreider antwoord later. (heb de voorgaande post van Cynicus ook nog niet gelezen)
Mijn vraag is hoe voorkom je dat die dunne humuslaag biologisch actief wordt. Met allerlei micro-organismen, bodembacterien, schimmels en klein gedierte, die de koolstof uit die humus als CO2 weer terug in de atmosfeer brengen? Je hebt (naar ik aanneem) natuurlijk wel van bodemrespiratie gehoord. Biochar (houtskool) is niet meer biologisch actief, en humus als het b.v. door klei lagen afgesloten wordt. Maar zo gauw er sprake is van Biologische activiteit zal er een flink deel van de koolstof in de loop der jaren als CO2 weer terug naar de atmosfeer gaan.
En wat ik zie is dat enorme veengebieden worden gedraineerd en ontgraven om er "potaarde" van te maken. Biologisch actieve potaarde.
Omdat je leest wat je wil lezen misschien?quote:Op donderdag 20 november 2014 17:03 schreef cynicus het volgende:
Overigens heeft dat artikel van hem her en der wat stof op doen waaien, o.a. de US Texas staats-klimatoloog heeft erop gereageerd. Dyson komt er niet al te best van weg, een probleem dat wel vaker voorkomt bij mensen die met een sterke mening een ander vakgebied binnenstormen.
Ik zou ook graag een wat constructievere discussie zien, maar in plaats daar van kiest men hier liever voor politieke oplossingen.quote:Op donderdag 20 november 2014 16:16 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Maar, Lyrebird wat moeten de klimaatwetenschappers dan gaan doen als Freeman Dysons plan wordt uitgevoerd![]()
En wat moeten de overheden die nu onder het mom van CO2 ecotax berekenen![]()
En de handel met CO2 certificaten wordt grondig verpest.
Het recyclen van CO2 staat niet in de leerstellingen van de AGW
Dus daarom krijg je nog een kans: zie je dwaling in en herroep je stelling, verbrandt en delete al je geschriften en delete je posts.
Zoniet dan zullen de hulpjes van Grootinquisiteur Cynicus je op de pijnbank leggen
En het negeren van vragen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 05:55 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik zou ook graag een wat constructievere discussie zien, maar in plaats daar van kiest men hier liever voor politieke oplossingen.
En nu kun je de rest van zijn post lekker negerenquote:Op vrijdag 21 november 2014 04:22 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Met dit soort posts maak je geen vrienden.
Dat kan ik, maar dat doe ik niet.quote:Op vrijdag 21 november 2014 08:38 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
En nu kun je de rest van zijn post lekker negeren
Ik merk slechts op dat je wederom laat zien graag je ongeinformeerde mening te spuwen maar geen enkele interesse hebt om op kritieken in te gaan of om toe te geven dat je ergens een fout gemaakt hebt. Te triest voor woorden voor een wetenschapper.quote:Op vrijdag 21 november 2014 04:22 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Met dit soort posts maak je geen vrienden.
quote:Op vrijdag 21 november 2014 05:55 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik zou ook graag een wat constructievere discussie zien, maar in plaats daar van kiest men hier liever voor politieke oplossingen.
Simpele vraag van mij, nog geen antwoord gezien....quote:Op donderdag 20 november 2014 09:51 schreef nikao het volgende:
[..]
Wat betekent het begrip 'wetenschappelijke consensus' volgens jou?
Is er bijvoorbeeld een wetenschappelijke consensus over de evolutie theorie?
En het lijkt mij een belangrijke vraag. Het is het verschil tussen 'de wetenschap zegt er dit van' en 'het is wetenschappelijk gezien een open vraagstuk'.quote:Op vrijdag 21 november 2014 09:37 schreef nikao het volgende:
[..]
Simpele vraag van mij, nog geen antwoord gezien....
1. "de wetenschap" bestaat niet.quote:Op vrijdag 21 november 2014 09:57 schreef Molurus het volgende:
En het lijkt mij een belangrijke vraag. Het is het verschil tussen 'de wetenschap zegt er dit van' en 'het is wetenschappelijk gezien een open vraagstuk'.
Nee, hij zegt: kijk eens naar alternatieven, zie CO2 niet als een soort gifgas, maar als waardevolle grondstof. De reactie hierop is: het kan niet, het is te langzaam etc.quote:Lyrebird lijkt er het laatste van te willen maken, en daarmee wordt het een soort vrijbrief om te speculeren en vanalles erover te roepen.
Die 95% lijkt me dan in elk geval een grote mate van zekerheid ten aanzien van de menselijke invloed op het klimaat, toch?quote:Op vrijdag 21 november 2014 10:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
1. "de wetenschap" bestaat niet.
2. Het verschil tussen beide standpunten is vrij klein
Op dit moment zegt een wetenschappelijke theorie dat er sprake is van AGW, de kans dat dit juist is, is in de orde van 95% (2 std deviaties). Wat de voorspellingen zijn, dat is onzeker.
Wat mij betreft is de vraag welke maatregelen wij als mensen zouden kunnen nemen om onwenselijke gevolgen van onze invloed op het klimaat te bestrijden een geheel ander vraagstuk. Ik merk dat in discussies over het klimaat die twee te pas en te onpas door elkaar worden gehaald.quote:Op vrijdag 21 november 2014 10:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee, hij zegt: kijk eens naar alternatieven, zie CO2 niet als een soort gifgas, maar als waardevolle grondstof. De reactie hierop is: het kan niet, het is te langzaam etc.
Merkwaardig, die reactie zou je moeten hebben bij het reduceren van de CO2 uitstoot
Het is een begrip dat in de wetenschap geen waarde heeft.quote:Op vrijdag 21 november 2014 09:37 schreef nikao het volgende:
[..]
[..]
Simpele vraag van mij, nog geen antwoord gezien....
Dit... Is 95% kans dat AGW juist is niet voldoende om over maatregelen te hebben? Toch wordt er net gedaan alsof het nog 50/50 is en dus zijn alle maatregelen per definitie onzin.quote:Op vrijdag 21 november 2014 10:39 schreef Molurus het volgende:
Wat mij betreft is de vraag welke maatregelen wij als mensen zouden kunnen nemen om onwenselijke gevolgen van onze invloed op het klimaat te bestrijden een geheel ander vraagstuk. Ik merk dat in discussies over het klimaat die twee te pas en te onpas door elkaar worden gehaald.
We hebben het juist over het bewijs.quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is een begrip dat in de wetenschap geen waarde heeft.
Je werkt met bepaalde ideeen waar je achter staat, en als iemand het niet met je eens is, het zij zo.
In mijn vakgebied is er op dit moment een stormpje gaande over iets dat we in scans van het oog zien. Er zijn mensen die in A geloven, en er zijn mensen die in B geloven. Dat er meer mensen in A geloven dan in B, kun je af doen als een consensus, maar daar heeft niemand een boodschap aan. Waar het om gaat, is wie er gelijk heeft. Totdat iemand een bewijs heeft gevonden waardoor het erg moeilijk wordt om A of B te ontkennen, laat ik me niet in een bepaald kamp duwen.
Geen flauw idee, dat boeit me niet.quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:06 schreef nikao het volgende:
[..]
We hebben het juist over het bewijs.
Nogmaals; ben je het er wel of niet over eens dat er overtuigend bewijs is voor evolutie?
en overtuigend bewijs kan je lezen als 'consensus', want dat is wat er bedoeld wordt.
Je bent nu wel met een erg flauw spelletje bezig hoorquote:Op vrijdag 21 november 2014 11:08 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Geen flauw idee, dat boeit me niet.
Zegt de man die bekend staat om zijn flauwe spelletjes.quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je bent nu wel met een erg flauw spelletje bezig hoor
Dat is vreemd, want je beweert wel glashard dat 'consensus' geen waarde heeft in de wetenschap. Terwijl dat JUIST het enige is wat we hebben om te bepalen hoeveel vertrouwen er in een theorie gesteld kan worden. Iets kan namelijk nooit 100% bewezen worden, dus je hebt altijd te maken met een 'overtuigend hoeveelheid bewijs' (consensus) om te bepalen wat de juiste theorie is of niet.quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:08 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Geen flauw idee, dat boeit me niet.
Deze post...quote:Op vrijdag 21 november 2014 05:55 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik zou ook graag een wat constructievere discussie zien...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |