Whahaha.. lees je eigen posting nou nog es een keer. De gene die juist om bewijs vraagt is doorgaans juist NIET de gelovige.. duh...quote:Op donderdag 13 november 2014 10:59 schreef Oud_student het volgende:
Lyrebird wordt door de hulpjes van Grootinquisiteur op de pijnbank gelegd, hij krijgt nog een kans zich te bekeren![]()
Je mag niet twijfelen aan AGW of de voorspelde gevolgen van AGW.
Het merkwaardige is dat je dan een Creationist wordt genoemd, die juist niet twijfelt maar zeker weet. Twijfel is een zeer gezonde wetenschappelijke houding. De reactie van de AGW gelovigen is: waar zijn de bewijzen dat het niet zo is, geef ons bronnen, geef ons een teken !
(weer die zucht naar zekerheid die bij gelovigen zo eigen is)
De voorlopige constatering is dat er in deze geen zekerheid is, daar zullen we mee moeten leren leven.
(het aantal onzekerheden in ons leven is zeer groot, morgen kan er een pandemie uitbreken, een stad door een rotsblok getroffen worden, etc etc)
Natuurlijk, maar uiteindelijk draait het ook om verschil in ethisch denken zoals jij ook al aangaf.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:07 schreef cynicus het volgende:
[..]
Ja, dat kan maar gegeven de bekende chemie, fysica en biologie en het gebrek aan een goed alternatief (zon: nee, vulkanen: nee, oceanen: beetje, enz.) is die kans ondertussen heel klein. Waarom zou je je hoop vestigen op die hele kleine kans als je met je life-support systeem aan het klooien bent?
[..]
Nee, en dat zullen we nooit exact weten. Maar, wederom, hoeveel bewijs heb je nodig om preventief actie te ondernemen?
De kans dat je huis afbrand is slechts ~2% maar vrijwel iedereen heeft brand-verzekering, omdat de impact van een woningbrand hoog zijn. Hoeveel zekerheid had de VN nodig om de tweede golfoorlog te sanctioneren vanwege Saddam's massavernietingswapens? Punt is: je hebt geen absolute zekerheid nodig om actie te ondernemen als de impact hoog is (risico = kans * impact).
Je kunt meegaan met de redenatie van Speknek en een beetje bias van zowel de zekerheid en de impacts aftrekken maar beide blijven dan nog steeds hoog en daarmee de risico's ook.
Ondertussen zijn er diverse studies gepubliceerd die geprobeerd hebben de menselijke bijdrage te quantificeren, samengevat in onderstaande grafiek:
[ afbeelding ]
Net human and natural percent contributions to the observed global surface warming over the past 50-65 years according to Tett et al. 2000 (T00, dark blue), Meehl et al. 2004 (M04, red), Stone et al. 2007 (S07, light green), Lean and Rind 2008 (LR08, purple), Huber and Knutti 2011 (HK11, light blue), Gillett et al. 2012 (G12, orange), Wigley and Santer 2012 (WS12, dark green), and Jones et al. 2013 (J12, pink).
Bron
Wederom, ga met de redenatie van Speknek mee en neem even aan dat de bias aan de overdreven kant zit en halveer de menselijke bijdrage (een zeer significante bias die allang opgevallen had moeten worden) en je zit nog op meer dan 50% van de geobserveerde opwarming sinds 1950.
Op zich is dit natuurlijk een heel belangrijke vraag. Maar om daar zinvol en integer over te kunnen spreken zullen we eerst met zijn allen moeten erkennen dat die vraag niets te maken heeft met wat nu de situatie is, en wat de validiteit is van de wetenschap achter de menselijke invloed op het klimaat.quote:Op donderdag 13 november 2014 16:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar uiteindelijk draait het ook om verschil in ethisch denken zoals jij ook al aangaf.
Hoeveel wil je opgeven voor het verbeteren van het klimaat, milieu enz? Zo zijn de uitlaatgassen van auto's ook niet al te best, maar niemand die er aan denkt om hun auto op te geven.
In mijn ervaring is dat toch wel onzin hoor. De meeste mensen die ik ken weten donders goed dat het klimaat aan het veranderen is en dat de uitlaatgassen van hun auto, de broeigassen niet goed zijn voor het klimaat, milieu enz.quote:Op donderdag 13 november 2014 16:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op zich is dit natuurlijk een heel belangrijke vraag. Maar om daar zinvol en integer over te kunnen spreken zullen we eerst met zijn allen moeten erkennen dat die vraag niets te maken heeft met wat nu de situatie is, en wat de validiteit is van de wetenschap achter de menselijke invloed op het klimaat.
Want ik kan me maar niet onttrekken aan de indruk dat deze vraag een grote rol speelt in de mate waarin mensen bereid zijn de wetenschap serieus te nemen. Er speelt hier een grote mate van cognitieve dissonantie mee, en die zal eerst bestreden moeten worden.
Voor het beslissen of we iets aan klimaatverandering willen doen, de mate waarin we komende generaties willen beschermen tegen onze acties, of het kiezen van de te gebruiken stuurmiddelen speelt ethiek zeker een rol en dus is discussie op dat vlak mogelijk en ook nodig. Daar heb ik nadrukkelijk meermalen om gevraagd bij de usual suspects maar je krijg A) geen antwoord of B) een krampachtig "nee, daar wil ik niet aan meedenken".quote:Op donderdag 13 november 2014 16:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar uiteindelijk draait het ook om verschil in ethisch denken zoals jij ook al aangaf.
Ik maak trouwens onderscheid tussen lange termijn problemen (bodemvervuiling, ozon gat, oceaanverzuring, klimaatverandering, kernafval, leegpompen van aquifers, opmaken van eenmalige grondstoffen) en korte termijn problemen zoals luchtvervuiling (die vrijwel direct oplost zodra je de oorzaak wegneemt).quote:Hoeveel wil je opgeven voor het verbeteren van het klimaat, milieu enz? Zo zijn de uitlaatgassen van auto's ook niet al te best, maar niemand die er aan denkt om hun auto op te geven.
Idd, misschien moeten de uitverkorenen hier eens "afdalen" naar het niveau van de gewone man/vrouw: wat beweegt hen? Wat zijn hun zorgen?quote:Op donderdag 13 november 2014 16:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
In mijn ervaring is dat toch wel onzin hoor. De meeste mensen die ik ken weten donders goed dat het klimaat aan het veranderen is en dat de uitlaatgassen van hun auto, de broeigassen niet goed zijn voor het klimaat, milieu enz.
Het is alleen dat het ze niet veel boeit. En ik ben eerlijk genoeg om te erkennen dat ik daar ook bij hoor. Ik weet dat de uitlaatgassen van mijn auto niet "goed" voor het milieu zijn, maar ik wil gewoon in mijn auto kunnen rijden.
De meeste mensen hebben wel kinderen en daar willen ze iha het beste voor.quote:Op donderdag 13 november 2014 19:39 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd, misschien moeten de uitverkorenen hier eens "afdalen" naar het niveau van de gewone man/vrouw: wat beweegt hen? Wat zijn hun zorgen?
Ik denk niet dat er iemand in deze groep er van wakker ligt als de Himalaya in 2237 sneeuwvrij zal zijn (als hij/zij al deze voorspelling wil geloven).
Alle rampspoed gaat pas over 50 jaar of later gebeuren, de meesten zijn dan al dood.
( dit geldt, how convenient, ook voor de AGW voorspellers).
Hallon,quote:Op donderdag 13 november 2014 19:39 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd, misschien moeten de uitverkorenen hier eens "afdalen" naar het niveau van de gewone man/vrouw: wat beweegt hen? Wat zijn hun zorgen?
Ik denk niet dat er iemand in deze groep er van wakker ligt als de Himalaya in 2237 sneeuwvrij zal zijn (als hij/zij al deze voorspelling wil geloven).
Alle rampspoed gaat pas over 50 jaar of later gebeuren, de meesten zijn dan al dood.
( dit geldt, how convenient, ook voor de AGW voorspellers).
Hier wordt het begrip "cognitieve dissonantie" gebruikt, om te verklaren dat de AGW wetenschap niet serieus wordt genomen. Ik denk dat het eerder de boodschappers (politici, instituten, etc) zijn die men niet vertrouwt en men een verborgen agenda vermoedt. En wat de wetenschap aangaat, zal men denken "het zal wel" en "het zal mijn tijd wel duren".
Het is natuurlijk op z'n minst opmerkelijk te noemen dat politici zich wel zorgen zouden maken over de gevolgen van AGW die zich pas echt over 10-tallen jaren zullen manifesteren en andere problemen die veel meer binnen hun invloedssfeer liggen op hun beloop laten: financiële crises, vergrijzing, oplopende ziektekosten, etc.
Hier is wel sprake van cognitieve dissonantie, hoe kan een politicus het een wel doen, maar het ander niet. Dan krijg je dus vanzelf samenzweringstheorieën om consonantie te bereiken.
Het is ook geen wetenschappelijke discussie, maar een politieke discussie. De Marcel van Dams van deze wereld staan te popelen om het volk de macht uit handen te nemen.quote:Op donderdag 13 november 2014 20:10 schreef nikao het volgende:
En het is nog steeds geen wetenschappelijke discussie hier.
Topic mag van mij echt naar BNW ofzo...
Interessant dat Marcel in het stuk niet ingaat op zijn stelling (of is deze van de Volkskrant): Wie gelooft dat de democratie het klimaatprobleem tijdig kan oplossen gelooft in sprookjes.quote:Veel wetenschappers die bang zijn voor spot en erger van klimaatsceptici en collega's verschuilen zich achter 'waardevrije wetenschap' om maar geen politiek of moreel oordeel te hoeven vellen. Hoe is het mogelijk dat, op enkele uitzonderingen na, de Nederlandse academische wereld, eertijds een bolwerk van maatschappijkritiek, nu zwijgt als het graf als het gaat om een probleem dat alle andere problemen in de schaduw stelt?
Niet per se. Jij (en anderen hier) maakt het een politieke discussie.quote:Op vrijdag 14 november 2014 07:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is ook geen wetenschappelijke discussie, maar een politieke discussie. De Marcel van Dams van deze wereld staan te popelen om het volk de macht uit handen te nemen.
quote:Interessant dat Marcel in het stuk niet ingaat op zijn stelling (of is deze van de Volkskrant): Wie gelooft dat de democratie het klimaatprobleem tijdig kan oplossen gelooft in sprookjes.
CO2 is een broeikasgas. Daar ben ik het mee eens. Als de mens CO2 uitstoot, dan zou het goed kunnen zijn dat dit leidt tot veranderingen aan ons milieu. Hetzelfde zie je voor uitstoot van NOx en zwavelverbindingen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 08:09 schreef nikao het volgende:
Kunnen we het er dan over eens zijn dat het wetenschappelijk wel vast staat dat de invloed van de mens er wel degelijk is? Ongeacht de (politieke) oplossing etc. etc. etc. ?
Net als alles is dit niet zwart-wit.quote:Op vrijdag 14 november 2014 07:19 schreef Lyrebird het volgende:
Dat Amerikanen op de meest idiote plaatsen huizen bouwen (in het midden van een woestijn of in het midden van een moeras), waardoor het land wordt gemismanaged, is een gegeven. Maar wat heeft dat met AGW te maken?
Wij wonen (in Japan) vlak bij een overstort, die eens in de twee maanden bij een fikse onweersbui volloopt. Japanners zijn super efficient, en laten zich niet vangen voor een probleem dat moeder Aarde haar voor de voeten gooit. In mijn tijd in Nederland stonden kelders, tunnels en straten geregeld blank. Komt dat door AGW, of komt dat door overheden die hun geld aan de verkeerde projecten uitgeven?
Wat in de media als een AGW-probleem wordt afgedaan, komt vaak neer op overheden die er een potje van maken.
Dat maak jij ervan. De bewijsvoering is wetenschap, de reactie daarop is noodzakelijkerwijs politiek. Ook vanwege wat Oud_Student zegt: Jan met de Pet is teveel met korte termijn problemen bezig en is over het algemeen niet in staat op lange termijn (vele decennia) te plannen, voor de markt geldt hetzelfde.quote:Op vrijdag 14 november 2014 07:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is ook geen wetenschappelijke discussie, maar een politieke discussie. De Marcel van Dams van deze wereld staan te popelen om het volk de macht uit handen te nemen.
Wat is "tijdig"? Want aan die definitie hangt voor mij de inschatting of parlementaire democratieën 'tijdig' ingrijpen. Ingrijpen doen ze uiteindelijk wel, als de gevolgen te negatief worden.quote:Interessant dat Marcel in het stuk niet ingaat op zijn stelling (of is deze van de Volkskrant): Wie gelooft dat de democratie het klimaatprobleem tijdig kan oplossen gelooft in sprookjes.
Doe eens een paar suggesties hoe we de inflow en de outflow wat meer in balans kunnen brengen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 08:20 schreef Lyrebird het volgende:
MAAR - zelfs als we het er over eens zijn dat CO2 de boeman is, en zorgt voor catastrofale veranderingen in ons klimaat die er voor gaan zorgen dat onze huizen onder water komen te staan, dan is de vraag hoe we dit probleem aan gaan pakken.
Even bomen (pun intended). Kunnen we CO2 uit de atmosfeer vangen, en het koolstofdeel opslaan? Dat zou je op land kunnen doen, met behulp van snel-groeiende bossen of grassen (bamboe), maar logischer is het om op zee/oceaan iets te doen, omdat daar niemand woont. Als je dat rondom de evenaar doet, dan heb je ook nog eens heel veel zonlicht, wat ook wel eens kan helpen bij biologische processen. Ik meen me te herinneren dat er heel veel oceaan is met heel weinig leven, omdat het water te warm is om genoeg zuurstof op te nemen, en er te weinig stroming is. Dat zou een logische plaats voor zo'n experiment kunnen zijn.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:17 schreef barthol het volgende:
[..]
Doe eens een paar suggesties hoe we de inflow en de outflow wat meer in balans kunnen brengen.
Maar je bent het er toch wel mee eens dat dit moet gebeuren icm reductie van CO2 uitstoot?quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:17 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Even bomen (pun intended). Kunnen we CO2 uit de atmosfeer vangen, en het koolstofdeel opslaan? Dat zou je op land kunnen doen, met behulp van snel-groeiende bossen of grassen (bamboe), maar logischer is het om op zee/oceaan iets te doen, omdat daar niemand woont. Als je dat rondom de evenaar doet, dan heb je ook nog eens heel veel zonlicht, wat ook wel eens kan helpen bij biologische processen. Ik meen me te herinneren dat er heel veel oceaan is met heel weinig leven, omdat het water te warm is om genoeg zuurstof op te nemen, en er te weinig stroming is. Dat zou een logische plaats voor zo'n experiment kunnen zijn.
Er schijnen algen te zijn die enorm snel groeien, en als je die in zuurstofarm water kunt laten afzakken, dan blijft het gedoetje daar opgeslagen zonder dat het wegrot.
Waar we naar toe moeten is om natuurlijke processen te helpen. Net zoals met nestkastjes voor koolmezen je binnen de korstste keren koolmezen in je tuin hebt.
De algehele conclusie is dat geoengineering een nuttige rol kan spelen naast mitigatie (uitstoot reductie) maar dat dit niet ten koste mag gaan van mitigatie en adaptatie. Geoenengineering opties die niet CO2 concentraties reduceren (aerosols bijvoorbeeld) zouden pas toegepast moeten worden als laatste redmiddel vanwege hun eigenschap om de temperatuur snel te kunnen beinvloeden.quote:An important limitation of all proposed mechanisms therefore, is that their efficiency (at removing atmospheric CO2) is not easily verifiable, either by direct measurements or by modelling—it is hard to tell whether they are working or not.
Dus voor zover er in de wetenschap over geoengineering opties gepubliceerd is, kan nu nog niet bijster veel gezegd worden over de effectiviteit ervan en leveren bovendien nieuwe risico's op.quote:Methods that aim to deliberately alter the climate system to counter climate change, termed geoengineering, have been proposed. Limited evidence precludes a comprehensive quantitative assessment of both Solar Radiation Management (SRM) and Carbon D ioxide Removal (CDR) and their impact on the climate system. CDR methods have biogeochemical and technological limitations to their potential on a global scale. There is insufficient knowledge to quantify how much CO2 emissions could be partially offset by CDR on a century timescale. Modelling indicates that SRM methods, if realizable, have the potential to substantially offset a global temperature rise, but they would also modify the global water cycle, and would not reduce ocean acidification. If SRM were terminated for any reason, there is high confidence that global surface temperatures would rise very rapidly to values consistent with the greenhouse gas forcing. CDR and SRM methods carry side effects and long-term consequences on a global scale. {6.5, 7.7}
Ik denk dat je dit anders moet zien. Niemand denkt er aan om hun auto op te geven, omdat één auto meer of minder natuurlijk niets uitmaakt. In het algemeen denk ik dat er wel animo is voor maatregelen, maar niet als het alleen jezelf treft en niets uitmaakt (door als enige je auto te laten staan).quote:Op donderdag 13 november 2014 16:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoeveel wil je opgeven voor het verbeteren van het klimaat, milieu enz? Zo zijn de uitlaatgassen van auto's ook niet al te best, maar niemand die er aan denkt om hun auto op te geven.
Typisch geval van tragedie van de meent.quote:Op vrijdag 14 november 2014 16:20 schreef tfors het volgende:
[..]
Ik denk dat je dit anders moet zien. Niemand denkt er aan om hun auto op te geven, omdat één auto meer of minder natuurlijk niets uitmaakt. In het algemeen denk ik dat er wel animo is voor maatregelen, maar niet als het alleen jezelf treft en niets uitmaakt (door als enige je auto te laten staan).
Dit maakt mij ietswat cynisch, cynicus. Zodra het over oplossingen gaat die anders klinken dan 0% CO2 uitstoot wordt men plotseling genuanceerd en blijkt er te weinig onderzoek gedaan te zijn. Maar ondertussen is men er wel heel erg zeker van dat de modellen kloppen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:40 schreef cynicus het volgende:
Er is in 2009 een meta-studie over diverse vormen van geoengineering gepubliceerd door de Royal Society.
Bijv. hoofdstuk 2.3 gaat over de oceanische ecosystemen. Conclusie:
[..]
De algehele conclusie is dat geoengineering een nuttige rol kan spelen naast mitigatie (uitstoot reductie) maar dat dit niet ten koste mag gaan van mitigatie en adaptatie. Geoenengineering opties die niet CO2 concentraties reduceren (aerosols bijvoorbeeld) zouden pas toegepast moeten worden als laatste redmiddel vanwege hun eigenschap om de temperatuur snel te kunnen beinvloeden.
Edit:
Voor het eerst heeft het IPCC bij het laatste rapport (AR5) ook naar geoengineering gekeken (niet eerder vanwege ontbreken van informatie). Dit is de conclusie uit de samenvatting:
[..]
Dus voor zover er in de wetenschap over geoengineering opties gepubliceerd is, kan nu nog niet bijster veel gezegd worden over de effectiviteit ervan en leveren bovendien nieuwe risico's op.
Hoofdstuk 6, technische achtergrond over de koolstofcyclus en biochemische processen (CDR)
Hoofdstuk 7, technische achtergrond over wolken en aerosols (SRM)
Hij laat zien dat hij nuance kan toepassen op gebieden waar meer onzekerheid is en je grijpt het gelijk aan om hem op een ander gebied aan te vallen, chapeau.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Maar ondertussen is men er wel heel erg zeker van dat de modellen kloppen.
Lyrebird heb jij een idee van hoeveelheden en van snelheid?quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:17 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Even bomen (pun intended). Kunnen we CO2 uit de atmosfeer vangen, en het koolstofdeel opslaan? Dat zou je op land kunnen doen, met behulp van snel-groeiende bossen of grassen (bamboe), maar logischer is het om op zee/oceaan iets te doen, omdat daar niemand woont. Als je dat rondom de evenaar doet, dan heb je ook nog eens heel veel zonlicht, wat ook wel eens kan helpen bij biologische processen. Ik meen me te herinneren dat er heel veel oceaan is met heel weinig leven, omdat het water te warm is om genoeg zuurstof op te nemen, en er te weinig stroming is. Dat zou een logische plaats voor zo'n experiment kunnen zijn.
Er schijnen algen te zijn die enorm snel groeien, en als je die in zuurstofarm water kunt laten afzakken, dan blijft het gedoetje daar opgeslagen zonder dat het wegrot.
Waar we naar toe moeten is om natuurlijke processen te helpen. Net zoals met nestkastjes voor koolmezen je binnen de korstste keren koolmezen in je tuin hebt.
Hoewel ik dat in de basis eens ben met Herman lijkt dat me veel moeilijker wetenschappelijk te verantwoorden dan puur en alleen de constatering dat de mens invloed heeft op het klimaat.quote:Op woensdag 19 november 2014 15:33 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
'Klimaatwetenschappers zouden zich veel meer op politiek terrein moeten begeven door te zeggen welke maatregelen nodig zijn.' Dat zei filosoof Herman Philipse vorige week in het programma 'De Achterkant van het Gelijk'. Kijk hier de uitzending over klimaatverandering terug.
http://www.npo.nl/de-acht(...)-2014/VARA_101369777
Er staat me bij dat er algen zijn die een meter per dag groeien.quote:Op vrijdag 14 november 2014 21:23 schreef barthol het volgende:
[..]
Lyrebird heb jij een idee van hoeveelheden en van snelheid?
Knakker, ik heb de zin en tijd niet om IPCC rapporten door te spitten. Ik kan jou ook vermoeien met tientallen artikelen, websites en youtube filmpjes, maar zo voer je geen discussie. Dat ik van toeten noch blazen weet, lijkt me sterk.quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:37 schreef cynicus het volgende:
Sommigen, cynicus zeker niet, zouden zeggen dat je reactie nogal dom is Lyrebird.
Het maakt mij ietwat cynisch om te lezen dat je wederom aantoont:
- te negeren wat ik en anderen in dit topic geschreven hebben
- nog steeds geen IPCC rapport gelezen hebt
- nog steeds grossiert in stropop argumenten
Kortom, van toeten noch blazen weet.
W&T / Antropogene klimaatverandering: wetenschap of politiek? #2
Mijn voorspelling dat je de jou aangedragen informatie zou negeren is uitgekomen. Triest.
Als je eigenhandig een wetenschappelijke consensus wilt bestrijden moet je ook wel stevig in je schoenen staan, imho.quote:Op donderdag 20 november 2014 04:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Knakker, ik heb de zin en tijd niet om IPCC rapporten door te spitten. Ik kan jou ook vermoeien met tientallen artikelen, websites en youtube filmpjes, maar zo voer je geen discussie. Dat ik van toeten noch blazen weet, lijkt me sterk.
Dus eigenlijk zeg je; "ik weiger mijn eigen stellingen te onderbouwen, maar vereis wel van de tegenpartij dat ie dat doet" ?quote:Op donderdag 20 november 2014 04:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Knakker, ik heb de zin en tijd niet om IPCC rapporten door te spitten. Ik kan jou ook vermoeien met tientallen artikelen, websites en youtube filmpjes, maar zo voer je geen discussie. Dat ik van toeten noch blazen weet, lijkt me sterk.
Op zich lijkt dit een logisch standpunt, ware het niet dat het gebied van de oplossingen een veel lastiger terrein is voor een wetenschapper. Want hoe ga je een experiment doen en je hypotheses testen als je het hebt over het klimaat?quote:Op woensdag 19 november 2014 15:33 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
'Klimaatwetenschappers zouden zich veel meer op politiek terrein moeten begeven door te zeggen welke maatregelen nodig zijn.' Dat zei filosoof Herman Philipse vorige week in het programma 'De Achterkant van het Gelijk'. Kijk hier de uitzending over klimaatverandering terug.
http://www.npo.nl/de-acht(...)-2014/VARA_101369777
Je beschuldigd anderen van zaken die pertinent onwaar zijn. Zo zou ik wel nuance bij geoengineering hebben en geen nuance bij modellen, terwijl ik notabene nog in mijn voorgaande reactie aan jou daar behoorlijk wat nuance bij plaatste. En als je ook maar één poging had gedaan om zelf uit te zoeken of je claims op waarheid berust zijn was je daar zelf al achter gekomen.quote:Op donderdag 20 november 2014 04:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:09 schreef nikao het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg je; "ik weiger mijn eigen stellingen te onderbouwen, maar vereis wel van de tegenpartij dat ie dat doet" ?
Klopt. Als er zoiets als een wetenschappelijke consensus zou bestaan.quote:Op donderdag 20 november 2014 08:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je eigenhandig een wetenschappelijke consensus wilt bestrijden moet je ook wel stevig in je schoenen staan, imho.
Die van jou wel dan? Zodra er namelijk een inhoudelijke reactie op je stellingen komt haak je af.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:47 schreef Lyrebird het volgende:
Je hebt een hele vervelende manier van discussieren. Dit heeft niets met wetenschap te maken.
Wat betekent het begrip 'wetenschappelijke consensus' volgens jou?quote:Op donderdag 20 november 2014 09:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt. Als er zoiets als een wetenschappelijke consensus zou bestaan.
Wat nikao hierboven zegt / vraagt.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt. Als er zoiets als een wetenschappelijke consensus zou bestaan.
Ja, vervelend hé, dat je op je gedrag aangesproken wordt en dat je met luie argumenten niet wegkomt.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:47 schreef Lyrebird het volgende:
Je hebt een hele vervelende manier van discussieren. Dit heeft niets met wetenschap te maken.
Ik wijs je nogmaals dat ik hier voorbeelden gaf (uit een hele grote berg) waarbij zowel het IPCC als klimaatwetenschappers nuance tonen over modellen.quote:Zodra het over oplossingen gaat die anders klinken dan 0% CO2 uitstoot wordt men plotseling genuanceerd en blijkt er te weinig onderzoek gedaan te zijn. Maar ondertussen is men er wel heel erg zeker van dat de modellen kloppen.
Dat zijn goede vragen.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:11 schreef nikao het volgende:
[..]
Op zich lijkt dit een logisch standpunt, ware het niet dat het gebied van de oplossingen een veel lastiger terrein is voor een wetenschapper. Want hoe ga je een experiment doen en je hypotheses testen als je het hebt over het klimaat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |