Meningen? Zelf nog niet echt goed over nagedacht.quote:Blindheid. Autisme. Niet verder willen leven na het verlies van een partner. Of gewoon: klaar met het leven. Stuk voor stuk zijn het recent aanleidingen geweest om euthanasie te vragen èn te krijgen. Maar klopt dit wel met de bedoeling van de euthanasiewet? Voor het eerst borrelt er interne kritiek naar buiten vanuit de toetsingscommissies.
'Zorgvuldig'
In de bijna tien jaar dat ethicus Theo Boer in een toetsingscommissie zat en controleerde of de euthanasie volgens de wet verloopt, zag hij 4000 dossiers voorbij komen van mensen die dood wilden en dat ook mochten. Bijna altijd gaf hij met overtuiging het stempel 'zorgvuldig'. Maar de laatste jaren ziet hij meer en meer voorbeelden waarvan hij vindt dat ze geen euthanasie hadden mogen krijgen.
Maatschappelijke discussies
Maar zijn stem legt het steeds vaker af tegen die van de andere commissieleden. Boer nam in afgelopen september afscheid van de toetsingscommissies. Nu is hij Lindeboom hoogleraar Ethiek van de Zorg aan de TU Kampen. Over de in zijn ogen omstreden gevallen, wil Boer een maatschappelijke discussie. Hij staat daar niet alleen in. In Nieuwsuur ondersteunen drie huidige leden van de regionale toetsingscommissies zijn zorgen, op anonieme basis.
Gewetenspijn
"Ik krijg er toenemend gewetenspijn van. Omdat, als je twee artsen kunt overtuigen dat je ondraaglijk lijdt, alle lampjes voor de toetsingscommissie op groen staan. Ik vond dat patiënt in kwestie nooit het euthanasietraject in had mogen gaan", zegt een van de leden tegen Nieuwsuur.
Een ander zegt: "Ik blijf dit niet nog heel lang doen. Ik vind dat het de verkeerde kant opgaat met euthanasie in Nederland. Het vlak is wel degelijk gaan hellen, en ik voel me er mede verantwoordelijk voor als ik in de commissie zit die erbij staat en ernaar kijkt." En: "Het wordt tijd voor een open brief van kritische leden van de toetsingscommissies, waarin zorgen geuit worden."
Reactie
In Nieuwsuur reageert voorzitter Willie Swildens van de vijf regionale toetsingscommissies euthanasie op de interne kritiek.
http://nieuwsuur.nl/onder(...)e-schiet-tekort.html
Is dus gewoon een dom gristengekkie die het niet uit kan staan dat sommige mensen gewoon klaar met leven zijn(om wat voor reden dan ook) en er dus een eind aan willen maken, mij lijkt dat het best doormiddel van euthanasie kan in plaats van voor een trein te springen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 23:01 schreef Brum_brum het volgende:
''Hoogleraar van de theologische universiteit'' en ik stopte met lezen.
quote:Op vrijdag 7 november 2014 23:03 schreef __Saviour__ het volgende:
Zal allemaal wel meevallen. Er zijn nog nooit klachten binnengekomen van mensen die achteraf spijt hadden van hun euthanasie.
Maar wat heeft dat te maken met euthanasie dan?quote:Op vrijdag 7 november 2014 23:33 schreef Leandra het volgende:
Het is echt te zot wat er nu in de zorg gebeurt:
De indicaties voor opname in een verzorgingstehuis zijn nog strenger, en beginnend dement, moeilijk ter been en hulp nodig uit bed te komen komt al niet eens meer in een bejaardentehuis (en vanaf 2016 wordt het nog strenger).
Al die hulp moet worden verleend door mantelzorgers en de thuiszorg.
De thuiszorg daarentegen wordt vanaf komend jaar overgeheveld van de rijksoverheid naar de gemeentes en de gemeentes krijgen een kleiner budget.
Dus: men past de eisen dusdanig aan dat het allemaal onder de thuiszorg valt, en laat vervolgens de thuiszorg (die toch al niet bekendstond om de lage werkdruk) nog verder laten uitkleden door de gemeentes...
Met nog minder geld moeten nog veel meer mensen intensiever verzorgd worden.
Echt, als het einde nadert is het echt niet gek dat mensen niet willen afwachten tot ze om 11.30 uur nog in een smerige luier in hun bed liggen omdat er nog niemand geweest is om ze te helpen.
Dat ik denk dat het aantal aanvragen alleen maar gaat toenemen, want de wetenschap dat je afhankelijk gaat zijn van de zorg zoals die de komende jaren in NL geregeld zal zijn, is al zo ongeveer uitzichtloos lijden.quote:Op vrijdag 7 november 2014 23:39 schreef erikkll het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat te maken met euthanasie dan?
Inderdaad. Eén van de redenen dat mensen vroegah 15 kinderen kregen. Niet alleen voor het brood, geloof maar ook voor de oudedagsvoorziening. Alleen de aardkloot kan het aantal mensen niet meer aan, dus dat is geen oplossing. Nog maar niet te spreken over de kosten van de koters.quote:Op vrijdag 7 november 2014 23:07 schreef Leandra het volgende:
Het vooruitzicht in een verzorgingstehuis te belanden zou wat mij betreft al voldoende reden zijn, helemaal met de huidige situatie in de zorg.
Ik heb mijn oma dement gezien en zo zou ik ook niet eens willen leven als ik in een kuuroord 24/7 verzorgd zou worden door rondborstige blondines.quote:Op vrijdag 7 november 2014 23:33 schreef Leandra het volgende:
Het is echt te zot wat er nu in de zorg gebeurt:
De indicaties voor opname in een verzorgingstehuis zijn nog strenger, en beginnend dement, moeilijk ter been en hulp nodig uit bed te komen komt al niet eens meer in een bejaardentehuis (en vanaf 2016 wordt het nog strenger).
Al die hulp moet worden verleend door mantelzorgers en de thuiszorg.
De thuiszorg daarentegen wordt vanaf komend jaar overgeheveld van de rijksoverheid naar de gemeentes en de gemeentes krijgen een kleiner budget.
Dus: men past de eisen dusdanig aan dat het allemaal onder de thuiszorg valt, en laat vervolgens de thuiszorg (die toch al niet bekendstond om de lage werkdruk) nog verder laten uitkleden door de gemeentes...
Met nog minder geld moeten nog veel meer mensen intensiever verzorgd worden.
Echt, als het einde nadert is het echt niet gek dat mensen niet willen afwachten tot ze om 11.30 uur nog in een smerige luier in hun bed liggen omdat er nog niemand geweest is om ze te helpen.
Dit dus.quote:Op zaterdag 8 november 2014 00:20 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik heb mijn oma dement gezien en zo zou ik ook niet eens willen leven als ik in een kuuroord 24/7 verzorgd zou worden door rondborstige blondines.
Een hond maken we dan af omdat het zielig is.....quote:Op zaterdag 8 november 2014 01:02 schreef DDDDDaaf het volgende:
Je moet nogal een plank voor je kop hebben om iemand, die klaar is met het leven, te weigeren op een humane wijze afstand te doen van dat leven...
Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik vind dat deze maatschappij te weinig doet aan de meest voorkomende redenen waarom iemand 'klaar is met het leven'.quote:Op zaterdag 8 november 2014 01:02 schreef DDDDDaaf het volgende:
Je moet nogal een plank voor je kop hebben om iemand, die klaar is met het leven, te weigeren op een humane wijze afstand te doen van dat leven...
Tja als je dood bent is klagen lastig.quote:Op vrijdag 7 november 2014 23:03 schreef __Saviour__ het volgende:
Zal allemaal wel meevallen. Er zijn nog nooit klachten binnengekomen van mensen die achteraf spijt hadden van hun euthanasie.
Daar zijn treinen en spoorwegovergangen voor.quote:Op zaterdag 8 november 2014 06:57 schreef ems. het volgende:
Als iemand dood wilt moet hij ook dood. Ongeacht de leeftijd of medische toestand.
Dat vind ik ook. Als je geen zin hebt in het leven moet je er een einde aan kunnen maken.quote:Op zaterdag 8 november 2014 06:57 schreef ems. het volgende:
Als iemand dood wilt moet hij ook dood. Ongeacht de leeftijd of medische toestand.
Wat als iemand door familie gepusht wordt tot euthanasie?quote:Op zaterdag 8 november 2014 06:57 schreef ems. het volgende:
Wanneer is iemand klaar met het leven dan?quote:Op zaterdag 8 november 2014 01:02 schreef DDDDDaaf het volgende:
Als het als een last wordt ervaren?quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:06 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Wanneer is iemand klaar met het leven dan?
Dus een gezond iemand schulden mag euthanasie krijgen volgens je als die het leven als last ervaart?quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:14 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als het als een last wordt ervaren?
Dat is zeker een zorgvuldigheidscriterium, wat dus ook achteraf wordt getoetst.quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:42 schreef CafeRoker het volgende:
Het lastige hieraan lijkt me dat men lijkt te toetsen of iemand er zodanig aan toe is dat euthanasie terecht is, kortom, dat de argumentatie klopt. Ik vraag me af of het criterium niet zou moeten zijn dat iemand er vooral goed over nagedacht heeft. Wat iemands drijfveren zijn zou dan in de basis niet uit moeten maken.
Nee.. maar daarmee onderschrijf je m'n conclusie toch juist?quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:51 schreef dotKoen het volgende:
Euthanasie is een medische handeling, zo wordt het in het huidige toetsingskader althans gezien. Dat betekent mi. ook dat het moet worden gebruikt voor medische problemen. 'Klaar zijn met leven' of 'niet naar een verpleeghuis willen' zijn dat waarschijnlijk meestal niet.
Dit is inderdaad wel zo. Aan de andere kant gaat het bij dementerenden bv. niet alleen om ondraaglijk lijden, maar ook om een goede onderbouwing en consequente vraag, iets dat moeilijk is als het verstand is aangedaan.quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:51 schreef dotKoen het volgende:
Euthanasie is een medische handeling, zo wordt het in het huidige toetsingskader althans gezien. Dat betekent mi. ook dat het moet worden gebruikt voor medische problemen. 'Klaar zijn met leven' of 'niet naar een verpleeghuis willen' zijn dat waarschijnlijk meestal niet.
Omdat het dat is? Het mag alleen door een BIG-geregistreerd arts worden uitgevoerd, met geneesmiddelen geleverd door een BIG-geregistreerd apotheker.quote:Op zaterdag 8 november 2014 08:00 schreef CafeRoker het volgende:
edit: waarom vind je levensbeeindiging in het algemeen eigenlijk een medische handeling? Je zou euthanasie door een arts ook kunnen zien als een behandeling tegen het voor de trein springen.
Dat geldt voor euthanasie, niet voor het beeindigen van je leven in het algemeen. Het kan ook door de NS uitgevoerd worden.. medisch gecontroleerde euthanasie is maar een van de verschijningsvormenquote:Op zaterdag 8 november 2014 08:09 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Omdat het dat is? Het mag alleen door een BIG-geregistreerd arts worden uitgevoerd, met geneesmiddelen geleverd door een BIG-geregistreerd apotheker.
Daar heb je een punt. Misschien moet de huidige commissie vervangen worden door een niet-medische. Zou de uitvoering ook uit de medische hoek gehaald kunnen worden? Voor het innemen van een drankje is niet perse een arts nodig. Het zou bij wijze van spreken met een notaris ernaast kunnen. Bestaat er een reeele kans op complicaties?quote:Mijn punt is: ik vind niet dat we van een beroepsgroep kunnen vragen verzoeken tot euthanasie te beoordelen en in te willigen als de achterliggende reden steeds verder van het expertisegebied van die beroepsgroep verwijderd raakt. Eenzaamheid is meestal geen medisch probleem, en behoeft geen medische oplossing.
Rare zin.quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:20 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Dus een gezond iemand schulden mag euthanasie krijgen volgens je als die het leven als last ervaart?
Je kan een mens moeilijk verplichten om te leven en dat nog leuk te vinden ook.quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:20 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Dus een gezond iemand schulden mag euthanasie krijgen volgens je als die het leven als last ervaart?
Heb je liever dat ze voor een trein springen?quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:20 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Precies, godsdienstig gelul. Laat mensen gewoon zelf beschikken. Als je ooit hebt meegemaakt hoe mensen doodgaan aan alzheimer snap je ineens veel beter dat mensen dan soms beter euthanasie willen krijgen. Ik wel in ieder geval. Wat triest, aan je lot overgelaten worden in een verpleeghuis, in je eigen stront in een luier liggen kreperen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 23:01 schreef Brum_brum het volgende:
''Hoogleraar van de theologische universiteit'' en ik stopte met lezen.
Dat zal van persoon tot persoon verschillen en wat mij betreft heeft niemand het recht om voor een ander te bepalen wanneer hij of zij klaar mag zijn met het leven. Niemand heeft er om gevraagd verwekt en geboren te worden en voor sommige mensen is het leven nu eenmaal een last. Laat die mensen dan ook zélf beslissen "tot hier en niet verder" en bied hen de mogelijkheden om er vervolgens op humane wijze een einde aan maken.quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:06 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Wanneer is iemand klaar met het leven dan?
En als iemand gepushed word om te blijven leven?quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:01 schreef Rurik het volgende:
[..]
Wat als iemand door familie gepusht wordt tot euthanasie?
Dat klopt, dat noemen we assisted suicide.quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:51 schreef dotKoen het volgende:
Ik ben niet tegen euthanasie, ik vind alleen dat mensen terughoudend moeten zijn en op moeten letten bij sociale druk. Euthanasie is nogal onomkeerbaar namelijk ... En ik vind mensen nogal naïef om te denken dat het soort sociale druk wat ik in m'n post beschrijf niet zou bestaan. En ja: ik vind doodgaan uit sociale druk erger dan iets later dan gewild euthanasie plegen vanuit sociale druk.quote:Op zaterdag 8 november 2014 08:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En als iemand gepushed word om te blijven leven?
Oh, je bent eenzaam, want je hebt geen vrienden en familie en bent zo oud dat je de deur niet meer uit kunt? Nou dan sturen we je 1 x in de week een willekeurige student of vrijwilliger op je dak, daar moet je vrolijk tegen doen, want anders willen ze niet meer en verder gewoon stoppen met zeuren.
Oh je hebt een vol en rijk leven gehad, maar nu word je depressief omdat mensen voor je zorgen als zij daar tijd en zin in hebben, ze stoppen je om negen uur in bed en je bent niet de baas over je eigen tv? Nou je gedraagt je maar als een grote jongen en slikt alles, want anders moeten we weer over Euthanasie discussiëren.
Oh, je bent vanaf je 15e bij je vrouw nu gaat ze dood en wil jij niet meer verder leven? Nou je houd het nog maar even vol, want je gelovige buurman kan er niet mee omgaan dat je zelfmoord pleegt.
Alzheimer is ook nogal onomkeerbaar. Je raakt op een gegeven moment voorbij het punt waarbij je bewust de keuze kunt maken. Dan kun je dus "voor straf" nog 10 jaar zitten wegrottenquote:Op zaterdag 8 november 2014 09:51 schreef Rurik het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen euthanasie, ik vind alleen dat mensen terughoudend moeten zijn en op moeten letten bij sociale druk. Euthanasie is nogal onomkeerbaar namelijk ... En ik vind mensen nogal naïef om te denken dat het soort sociale druk wat ik in m'n post beschrijf niet zou bestaan. En ja: ik vind doodgaan uit sociale druk erger dan iets later dan gewild euthanasie plegen vanuit sociale druk.
Ja, dat is lastig, daarom moeten patiënten ook vóór dat ze Alzheimer krijgen beslissen wat ze willen als ze Alzheimer krijgen.quote:Op zaterdag 8 november 2014 09:53 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Alzheimer is ook nogal onomkeerbaar. Je raakt op een gegeven moment voorbij het punt waarbij je bewust de keuze kunt maken. Dan kun je dus "voor straf" nog 10 jaar zitten wegrotten
Ik vind de sociale druk om te moeten blijven leven net zo erg.quote:Op zaterdag 8 november 2014 09:51 schreef Rurik het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen euthanasie, ik vind alleen dat mensen terughoudend moeten zijn en op moeten letten bij sociale druk. Euthanasie is nogal onomkeerbaar namelijk ... En ik vind mensen nogal naïef om te denken dat het soort sociale druk wat ik in m'n post beschrijf niet zou bestaan. En ja: ik vind doodgaan uit sociale druk erger dan iets later dan gewild euthanasie plegen vanuit sociale druk.
Dat is ook niet het geval. Er moet een consistente wens zijn.quote:Op zaterdag 8 november 2014 09:59 schreef Rurik het volgende:
[..]
Ja, dat is lastig, daarom moeten patiënten ook vóór dat ze Alzheimer krijgen beslissen wat ze willen als ze Alzheimer krijgen.
Ik vind dat de keuze tot euthanasie extra gecheckt moet worden met dokters/psychologen en er moet ook over een langere periode gekeken worden hoe iemand zich voelt. Iedereen maar dood maken die roept "hoi ik wil een spuitje" vind ik te gevaarlijk.
Ik niet. Niet als euthanasie wel degelijk mogelijk is, na een aantal checks.quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind de sociale druk om te moeten blijven leven net zo erg.
Waarom, ben je bang dat mensen niet over hun eigen leven kunnen beslissen? Het is van hun weet je? Alhoewel veel ideologische argumenten worden gegeven voor het tegendeel, vind ik dat we wel zorgvuldig moeten zijn, impulseuthanasie lijkt me niet gewenst, maar een goed verwogen einde voor iemand die daar goed over heeft nagedacht scheelt eenhoop getraumatiseerde machinisten en rommel bij hoge gebouwen.quote:Op zaterdag 8 november 2014 09:59 schreef Rurik het volgende:
[..]
Ja, dat is lastig, daarom moeten patiënten ook vóór dat ze Alzheimer krijgen beslissen wat ze willen als ze Alzheimer krijgen.
Ik vind dat de keuze tot euthanasie extra gecheckt moet worden met dokters/psychologen en er moet ook over een langere periode gekeken worden hoe iemand zich voelt. Iedereen maar dood maken die roept "hoi ik wil een spuitje" vind ik te gevaarlijk.
En daarom moeten mensen zélf de mogelijkheid krijgen om het leven op een humane wijze te beëindigen, wat mij betreft zou dat zelfs een fundamenteel recht moeten zijn. Zelfbeschikking over eigen leven. We staan mensen immers toch ook toe om leven op deze planeet te zetten?quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dat is ook niet het geval. Er moet een consistente wens zijn.
Er lijkt wel een verschuiving te zijn, artsen kennen euthanasie toe aan niet-medische doodwensen als eenzaamheid en klaar met het leven zijn. Of dat terecht is, is een goede vraag om te stellen, maar sec bekeken hoort dat niet op het bord van medici te liggen.
idd maar geen impulseuthanasiequote:Op zaterdag 8 november 2014 10:11 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Waarom, ben je bang dat mensen niet over hun eigen leven kunnen beslissen? Het is van hun weet je? Alhoewel veel ideologische argumenten worden gegeven voor het tegendeel, vind ik dat we wel zorgvuldig moeten zijn, impulseuthanasie lijkt me niet gewenst, maar een goed verwogen einde voor iemand die daar goed over heeft nagedacht scheelt eenhoop getraumatiseerde machinisten en rommel bij hoge gebouwen.
Als ze echt willen doen ze het wel. En spijt kun je niet krijgen.
Dat zou natuurlijk vooral aan het (letterlijk en figuurlijk) lijdend voorwerp moeten zijn, om dat te bepalen.quote:Euthanasie komt soms te snel
Ik geloof niet zo in dat fenomeen; mensen, die zelfmoord besluiten te plegen, nemen dat besluit ook niet van de ene op de andere dag. En zelfs al zou dat zo zijn; wat geeft jou het recht om dan met geheven vingertje te zeggen "mag niet"?quote:
Dan doe je het niet.quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:01 schreef Rurik het volgende:
[..]
Wat als iemand door familie gepusht wordt tot euthanasie?
Zoek een nieuwe familie.quote:Als oudere ben je kwetsbaar en als je familie opeens zegt "Toe nou mam, je had 10 jaar geleden beloofd dat je in deze situatie euthanasie zou plegen, nu opeens niet je bedenken he?" ...
Omdat ik niet wil dat iemands sociale omgeving met een opgeheven vingertje zegt "toe nou, het moet". En dat oudere mensen vanuit die situatie zeggen: ok, vooruit maar dan, om hun een plezier te doen ...................... En dat de overheid dan meehelpt om die persoon te laten sterven.quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:25 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik geloof niet zo in dat fenomeen; mensen, die zelfmoord besluiten te plegen, nemen dat besluit ook niet van de ene op de andere dag. En zelfs al zou dat zo zijn; wat geeft jou het recht om dan met geheven vingertje te zeggen "mag niet"?
Maar dat kan je niet. tenzij je een dictatuur inricht waarin de overheid bepaald hoe mensen privé met elkaar om dienen te gaan.quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:15 schreef Rurik het volgende:
[..]
Omdat ik niet wil dat iemands sociale omgeving met een opgeheven vingertje zegt "toe nou, het moet". En dat oudere mensen vanuit die situatie zeggen: ok, vooruit maar dan, om hun een plezier te doen ...................... En dat de overheid dan meehelpt om die persoon te laten sterven.
Overigens zeg ik niet "mag niet", ik zeg "mag wel, maar niet heel snel"
quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:13 schreef Rurik het volgende:
[..]
Je bent gepusht, dus je doet het wel.
Ja.quote:Als afhankelijke bejaarde?
Ik wil helemaal niet "niets tegen spreken", ik ben juist voor euthanasie. Alleen wel overwogen en niet instantaan.quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:26 schreef ems. het volgende:
[..]Hoeveel gezinnen ken jij die hun ouderen gaan forceren om het loodje te leggen? Als je met dit soort oneindig zeldzame variabelen gaat komen om iets tegen te spreken komen we uiteindelijk terecht bij dat oudjes in een vaccuum opgesloten moeten worden en er niet met hun gecommuniceerd mag worden.
Hoe? Je klinkt nogal wereldvreemd.quote:Ja.
Want als het overwogen is is er geen sprake meer van eventuele drang?quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:29 schreef Rurik het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet "niets tegen spreken", ik ben juist voor euthanasie. Alleen wel overwogen en niet instantaan.
Gelukkig zijn die er dan ook niet.quote:Een paar van zulke gezinnen vind ik eerlijk gezegd al een paar te veel.
En jij klinkt irrationeel. Succes ermee!quote:Hoe? Je klinkt nogal wereldvreemd.
Minder.quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:32 schreef ems. het volgende:
[..]
Want als het overwogen is is er geen sprake meer van eventuele drang?
quote:
quote:A change in the law that will allow terminally ill people to be helped to end their lives is inevitable and will happen within as little as a couple of years, according to the deputy chair of the British Medical Association (BMA).
Speaking in a personal capacity, Dr Kailash Chand has thrown his weight behind Lord Falconer’s private member’s bill, which would offer assisted dying to terminally ill patients who are deemed mentally capable and are likely to have less than six months to live.
On Friday, the House of Lords voted unanimously to accept an amendment to the assisted dying bill, tabled by Lord Pannick and supported by Falconer, that would see all applications for assisted death subject to judicial oversight.
The move was welcomed by campaigners as a major step in changing the law. Chand said it was clear that momentum was now swinging behind those pushing for reform.
“No change is not an option,” he told the Observer. “The present law definitely needs changing. It discriminates and is very bad law. We currently have a two-tier system – one for the people who have the resources and money to go to the Dignitas clinic in Switzerland and another for the majority of people who don’t have the resources or money.”
Maar wat doe je als moeder dement is?quote:Op zondag 9 november 2014 11:56 schreef Jigzoz het volgende:
Iedereen moet zelf maar uitmaken wanneer ie doodgaat. Ook als een of ander stel christenen vindt dat dat niet mag.
Als ze daarvoor geen euthanasieverklaring heeft opgesteld?quote:Op zondag 9 november 2014 11:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar wat doe je als moeder dement is?
Voor ze dement is mag ze niet, want gezond, en als ze dement is mag ze ook niet, want niet meer in staat zelf te beslissen.
Nee, dat is niet waar. Ik breng niemand in gevaar door over mezelf te beslissen. Het zijn anderen die daar misschien misbruik van denken te kunnen maken door anderen iets op te dringen. Maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid.quote:Op zondag 9 november 2014 11:28 schreef Lyrebird het volgende:
Behoorlijk egoïstisch lijkt me, omdat je de zwaksten in de samenleving (zieken, ouderen) daarmee in gevaar brengt.
Op het moment van euthanasie moet je kunnen aangeven dat je dat wilt.quote:Op zondag 9 november 2014 12:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als ze daarvoor geen euthanasieverklaring heeft opgesteld?
Weet ik niet.
Ja, dat snap ik. Vandaar dat ik antwoordde met 'weet ik niet.'quote:Op zondag 9 november 2014 12:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Op het moment van euthanasie moet je kunnen aangeven dat je dat wilt.
Zoals ik schreef, egoistisch.quote:Op zondag 9 november 2014 12:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. Ik breng niemand in gevaar door over mezelf te beslissen. Het zijn anderen die daar misschien misbruik van denken te kunnen maken door anderen iets op te dringen. Maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid.
Ik ben niet egoïstischer dan de gemiddelde bankier.quote:
Daarom is er juist al die toetsingscommissie: een onafhankelijk arts, die de patiënt niet kent, komt nadat de wens tot euthanasie is uitgesproken tegenover de eigen arts, langs om in een gesprek (zonder familieleden erbij!) te kijken of het werkelijk de overtuiging is van de patiënt zelf. Hier wordt uitgebreid de tijd voor genomen, rapportage van gemaakt, etc.quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:15 schreef Rurik het volgende:
[..]
Omdat ik niet wil dat iemands sociale omgeving met een opgeheven vingertje zegt "toe nou, het moet". En dat oudere mensen vanuit die situatie zeggen: ok, vooruit maar dan, om hun een plezier te doen ...................... En dat de overheid dan meehelpt om die persoon te laten sterven.
Overigens zeg ik niet "mag niet", ik zeg "mag wel, maar niet heel snel"
Dit.quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:13 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En daarom moeten mensen zélf de mogelijkheid krijgen om het leven op een humane wijze te beëindigen, wat mij betreft zou dat zelfs een fundamenteel recht moeten zijn. Zelfbeschikking over eigen leven. We staan mensen immers toch ook toe om leven op deze planeet te zetten?
Er mag wel wat tempo in dat proces gebracht worden, scheelt een hoop ellende.quote:Op zondag 9 november 2014 21:57 schreef agter het volgende:
Dit.
En daar gaan we langzaam maar zeker toch naar toe. Dus beter denken we daar nu al over na.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |