Ik niet. Niet als euthanasie wel degelijk mogelijk is, na een aantal checks.quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind de sociale druk om te moeten blijven leven net zo erg.
Waarom, ben je bang dat mensen niet over hun eigen leven kunnen beslissen? Het is van hun weet je? Alhoewel veel ideologische argumenten worden gegeven voor het tegendeel, vind ik dat we wel zorgvuldig moeten zijn, impulseuthanasie lijkt me niet gewenst, maar een goed verwogen einde voor iemand die daar goed over heeft nagedacht scheelt eenhoop getraumatiseerde machinisten en rommel bij hoge gebouwen.quote:Op zaterdag 8 november 2014 09:59 schreef Rurik het volgende:
[..]
Ja, dat is lastig, daarom moeten patiënten ook vóór dat ze Alzheimer krijgen beslissen wat ze willen als ze Alzheimer krijgen.
Ik vind dat de keuze tot euthanasie extra gecheckt moet worden met dokters/psychologen en er moet ook over een langere periode gekeken worden hoe iemand zich voelt. Iedereen maar dood maken die roept "hoi ik wil een spuitje" vind ik te gevaarlijk.
En daarom moeten mensen zélf de mogelijkheid krijgen om het leven op een humane wijze te beëindigen, wat mij betreft zou dat zelfs een fundamenteel recht moeten zijn. Zelfbeschikking over eigen leven. We staan mensen immers toch ook toe om leven op deze planeet te zetten?quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dat is ook niet het geval. Er moet een consistente wens zijn.
Er lijkt wel een verschuiving te zijn, artsen kennen euthanasie toe aan niet-medische doodwensen als eenzaamheid en klaar met het leven zijn. Of dat terecht is, is een goede vraag om te stellen, maar sec bekeken hoort dat niet op het bord van medici te liggen.
idd maar geen impulseuthanasiequote:Op zaterdag 8 november 2014 10:11 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Waarom, ben je bang dat mensen niet over hun eigen leven kunnen beslissen? Het is van hun weet je? Alhoewel veel ideologische argumenten worden gegeven voor het tegendeel, vind ik dat we wel zorgvuldig moeten zijn, impulseuthanasie lijkt me niet gewenst, maar een goed verwogen einde voor iemand die daar goed over heeft nagedacht scheelt eenhoop getraumatiseerde machinisten en rommel bij hoge gebouwen.
Als ze echt willen doen ze het wel. En spijt kun je niet krijgen.
Dat zou natuurlijk vooral aan het (letterlijk en figuurlijk) lijdend voorwerp moeten zijn, om dat te bepalen.quote:Euthanasie komt soms te snel
Ik geloof niet zo in dat fenomeen; mensen, die zelfmoord besluiten te plegen, nemen dat besluit ook niet van de ene op de andere dag. En zelfs al zou dat zo zijn; wat geeft jou het recht om dan met geheven vingertje te zeggen "mag niet"?quote:
Dan doe je het niet.quote:Op zaterdag 8 november 2014 07:01 schreef Rurik het volgende:
[..]
Wat als iemand door familie gepusht wordt tot euthanasie?
Zoek een nieuwe familie.quote:Als oudere ben je kwetsbaar en als je familie opeens zegt "Toe nou mam, je had 10 jaar geleden beloofd dat je in deze situatie euthanasie zou plegen, nu opeens niet je bedenken he?" ...
Omdat ik niet wil dat iemands sociale omgeving met een opgeheven vingertje zegt "toe nou, het moet". En dat oudere mensen vanuit die situatie zeggen: ok, vooruit maar dan, om hun een plezier te doen ...................... En dat de overheid dan meehelpt om die persoon te laten sterven.quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:25 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik geloof niet zo in dat fenomeen; mensen, die zelfmoord besluiten te plegen, nemen dat besluit ook niet van de ene op de andere dag. En zelfs al zou dat zo zijn; wat geeft jou het recht om dan met geheven vingertje te zeggen "mag niet"?
Maar dat kan je niet. tenzij je een dictatuur inricht waarin de overheid bepaald hoe mensen privé met elkaar om dienen te gaan.quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:15 schreef Rurik het volgende:
[..]
Omdat ik niet wil dat iemands sociale omgeving met een opgeheven vingertje zegt "toe nou, het moet". En dat oudere mensen vanuit die situatie zeggen: ok, vooruit maar dan, om hun een plezier te doen ...................... En dat de overheid dan meehelpt om die persoon te laten sterven.
Overigens zeg ik niet "mag niet", ik zeg "mag wel, maar niet heel snel"
quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:13 schreef Rurik het volgende:
[..]
Je bent gepusht, dus je doet het wel.
Ja.quote:Als afhankelijke bejaarde?
Ik wil helemaal niet "niets tegen spreken", ik ben juist voor euthanasie. Alleen wel overwogen en niet instantaan.quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:26 schreef ems. het volgende:
[..]Hoeveel gezinnen ken jij die hun ouderen gaan forceren om het loodje te leggen? Als je met dit soort oneindig zeldzame variabelen gaat komen om iets tegen te spreken komen we uiteindelijk terecht bij dat oudjes in een vaccuum opgesloten moeten worden en er niet met hun gecommuniceerd mag worden.
Hoe? Je klinkt nogal wereldvreemd.quote:Ja.
Want als het overwogen is is er geen sprake meer van eventuele drang?quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:29 schreef Rurik het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet "niets tegen spreken", ik ben juist voor euthanasie. Alleen wel overwogen en niet instantaan.
Gelukkig zijn die er dan ook niet.quote:Een paar van zulke gezinnen vind ik eerlijk gezegd al een paar te veel.
En jij klinkt irrationeel. Succes ermee!quote:Hoe? Je klinkt nogal wereldvreemd.
Minder.quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:32 schreef ems. het volgende:
[..]
Want als het overwogen is is er geen sprake meer van eventuele drang?
quote:
quote:A change in the law that will allow terminally ill people to be helped to end their lives is inevitable and will happen within as little as a couple of years, according to the deputy chair of the British Medical Association (BMA).
Speaking in a personal capacity, Dr Kailash Chand has thrown his weight behind Lord Falconer’s private member’s bill, which would offer assisted dying to terminally ill patients who are deemed mentally capable and are likely to have less than six months to live.
On Friday, the House of Lords voted unanimously to accept an amendment to the assisted dying bill, tabled by Lord Pannick and supported by Falconer, that would see all applications for assisted death subject to judicial oversight.
The move was welcomed by campaigners as a major step in changing the law. Chand said it was clear that momentum was now swinging behind those pushing for reform.
“No change is not an option,” he told the Observer. “The present law definitely needs changing. It discriminates and is very bad law. We currently have a two-tier system – one for the people who have the resources and money to go to the Dignitas clinic in Switzerland and another for the majority of people who don’t have the resources or money.”
Maar wat doe je als moeder dement is?quote:Op zondag 9 november 2014 11:56 schreef Jigzoz het volgende:
Iedereen moet zelf maar uitmaken wanneer ie doodgaat. Ook als een of ander stel christenen vindt dat dat niet mag.
Als ze daarvoor geen euthanasieverklaring heeft opgesteld?quote:Op zondag 9 november 2014 11:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar wat doe je als moeder dement is?
Voor ze dement is mag ze niet, want gezond, en als ze dement is mag ze ook niet, want niet meer in staat zelf te beslissen.
Nee, dat is niet waar. Ik breng niemand in gevaar door over mezelf te beslissen. Het zijn anderen die daar misschien misbruik van denken te kunnen maken door anderen iets op te dringen. Maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid.quote:Op zondag 9 november 2014 11:28 schreef Lyrebird het volgende:
Behoorlijk egoïstisch lijkt me, omdat je de zwaksten in de samenleving (zieken, ouderen) daarmee in gevaar brengt.
Op het moment van euthanasie moet je kunnen aangeven dat je dat wilt.quote:Op zondag 9 november 2014 12:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als ze daarvoor geen euthanasieverklaring heeft opgesteld?
Weet ik niet.
Ja, dat snap ik. Vandaar dat ik antwoordde met 'weet ik niet.'quote:Op zondag 9 november 2014 12:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Op het moment van euthanasie moet je kunnen aangeven dat je dat wilt.
Zoals ik schreef, egoistisch.quote:Op zondag 9 november 2014 12:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. Ik breng niemand in gevaar door over mezelf te beslissen. Het zijn anderen die daar misschien misbruik van denken te kunnen maken door anderen iets op te dringen. Maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid.
Ik ben niet egoïstischer dan de gemiddelde bankier.quote:
Daarom is er juist al die toetsingscommissie: een onafhankelijk arts, die de patiënt niet kent, komt nadat de wens tot euthanasie is uitgesproken tegenover de eigen arts, langs om in een gesprek (zonder familieleden erbij!) te kijken of het werkelijk de overtuiging is van de patiënt zelf. Hier wordt uitgebreid de tijd voor genomen, rapportage van gemaakt, etc.quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:15 schreef Rurik het volgende:
[..]
Omdat ik niet wil dat iemands sociale omgeving met een opgeheven vingertje zegt "toe nou, het moet". En dat oudere mensen vanuit die situatie zeggen: ok, vooruit maar dan, om hun een plezier te doen ...................... En dat de overheid dan meehelpt om die persoon te laten sterven.
Overigens zeg ik niet "mag niet", ik zeg "mag wel, maar niet heel snel"
Dit.quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:13 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En daarom moeten mensen zélf de mogelijkheid krijgen om het leven op een humane wijze te beëindigen, wat mij betreft zou dat zelfs een fundamenteel recht moeten zijn. Zelfbeschikking over eigen leven. We staan mensen immers toch ook toe om leven op deze planeet te zetten?
Er mag wel wat tempo in dat proces gebracht worden, scheelt een hoop ellende.quote:Op zondag 9 november 2014 21:57 schreef agter het volgende:
Dit.
En daar gaan we langzaam maar zeker toch naar toe. Dus beter denken we daar nu al over na.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |