http://www.parool.nl/paro(...)-lelijke-wagen.dhtmlquote:Overal in de stad staan lelijke oliebollenkramen die het sentiment van dieptreurige 'Hollandsche gezelligheid' willen aanboren. Het werkt niet, hoe graag rechtse politici en verstokte mopperaars dat ook willen geloven.
Elk jaar is er een dag dat het oliebollenkramen regent. Plots staan ze allemaal op hun vaste plekken. Meestal gebeurt dat als mensen gewapend met paraplu en winterjas over straat snellen, maar dit jaar arriveerden ze in een zomer die niet wilde ophouden.
Op het Hugo de Grootplein zat hip Amsterdam aan het eind van de middag op de vele terrassen van witte wijn en witbier te genieten, terwijl aan de overkant de appelflappen en berlinerbollen in het vet spetterden.
Het zijn lelijke wagens. De basis is een moderne stevige aanhangwagen met voorzieningen voor een serieuze keuken, terwijl de aankleding een gevoel van voorbije tijden wil oproepen. Het sentiment dat ze willen aanboren is die dieptreurige 'Hollandsche gezelligheid' die nooit heeft bestaan, hoe graag rechtse politici en verstokte mopperaars dat ook willen geloven.
Onbeschaafde bezigheid
Aan welke tijd - toen geluk nog heel gewoon was - moeten we denken? De jaren vijftig? Dat lijkt me niet. Toen werd eten op straat beschouwd als een onbeschaafde bezigheid. Een beetje dame of heer dacht er niet over om happend of drinkend in de openbare ruimte te verkeren. Er was helemaal geen geld om snackend door de stad te trekken. Of zijn het de losheid en lol van de kermis die de kramen willen uitstralen? De rest van het seizoen staan de meeste gebakkramen immers op kermissen en feesten. De verkoop van winterse oliebollen is een manier om de inkomsten te verhogen.
De balken die in sommige wagens op het plafond zitten, zijn van piepschuim, de blauw-witte tegeltjes komen van de Gamma en de hier en daar verwerkte bakstenen zijn nep. Het assortiment is onveranderlijk: alles in de kramen is gefrituurd, warm gebak, in het algemeen voor één à twee euro.
Verschillende stadsdeelregels
Wie bij de gemeente informeert naar het hoe en waarom van de eindeloze maanden oliebollenpret, komt terecht in verschillende stadsdeelregels. De vergunningen voor dit soort kramen worden decentraal geregeld. In de meeste stadsdelen mogen ze vier maanden bivakkeren. Alleen Centrum is streng: oliebollen worden alleen gedoogd tussen kerst en oud en nieuw. Misschien kan de rest van de stad daar een voorbeeld aan nemen.
Een voedselkar vier maanden op het trottoir stallen levert het stadsdeel al snel zevenduizend euro op. Misschien willen ze die inkomsten niet missen. Geef dan ruimte aan nieuw initiatief. De Rollende Keukens in Westerpark laten zien hoe het kan. Krakkemikkige caravans met soep, stoere Amerikaanse trucks met vette ribbetjes, en strijdbare veganistische cupcakes.
Laat Amsterdam alsjeblieft niet voortbestaan als een statische grachtengordel die aan de randen is gelardeerd met gefrituurde oud-Hollandsche gezelligheid.
Ja, en het doel van het Sinterklaasfeest is zeker om kinderen een leuk feest te bezorgen!quote:Op vrijdag 7 november 2014 16:50 schreef Fir3fly het volgende:
Je kunt ook overal wat achter zoeken natuurlijk. Misschien zie ik het te simpel maar volgens mij het doel van die kramen om simpelweg oliebollen te verkopen.
Iemand die hagelslag op z'n brood doet, oliebollen eet en het Sinterklaasfeest viert.quote:
Wauw.quote:Op vrijdag 7 november 2014 16:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, en het doel van het Sinterklaasfeest is zeker om kinderen een leuk feest te bezorgen!
Het is het op slinkse wijze door extreem-rechts indoctrineren van onze jeugd met racistische ideeën. Alles wat een Hollandse uitstraling heeft is per definitie fout want het associeert met ons koloniale verleden. De oliebol is daarmee een symbool van slavernij en het is verschrikkelijk hoeveel Nederlanders hier gewoon aan mee doen.
OKquote:Op vrijdag 7 november 2014 16:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iemand die hagelslag op z'n brood doet, oliebollen eet en het Sinterklaasfeest viert.
Ja vond ik ook, geef mij maar een verse pasta kraamquote:Op vrijdag 7 november 2014 16:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens vind ik de voorbeelden van hoe het wel moet erg Amerikaans.
Wat een trieste post. Lees eerst eens het artikel. Wie politiseert nu oliebollen?quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wat een trieste OP. Oliebollen politiseren. Hoe zielig ben he dan?
Ja ja tegenwoordig is iedereen racist.quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:09 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ik wist niet dat jij een racist was Yasmin.
Gevallen voor de zonde's van de PVV. Geert Wilders is trots op jequote:Op vrijdag 7 november 2014 17:12 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja ja tegenwoordig is iedereen racist.
Maar voor oliebollen maak ik graag een uitzondering. Vooral als ze warm zijn met veel poedersuiker.
De GBL is trouwens ook fan van oliebollen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Gevallen voor de zonde's van de PVV. Geert Wilders is trots op je
Die ziet er echt lekker uit !quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:15 schreef DrMabuse het volgende:
Ik eet dit jaar alleen nog maar bruine oliebollen met Oud en Nieuw en bruine pepernoten met Sinterklaas.
En ik verleng meteen m'n contract bij SS divisie "Westland" voor nog maar een jaar.
[ afbeelding ]
Ik vroeg me srs af waar de fuck ik naar zat te kijken, maar jij denkt bij een homp chocola meteenquote:
Als ik het goed begrijp, een chocolade oliebol.quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:17 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik vroeg me srs af waar de fuck ik naar zat te kijken, maar jij denkt bij een homp chocola meteen?
Racistquote:Op vrijdag 7 november 2014 17:12 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja ja tegenwoordig is iedereen racist.
Maar voor oliebollen maak ik graag een uitzondering. Vooral als ze warm zijn met veel poedersuiker.
Succesvol geïntegreerdquote:Op vrijdag 7 november 2014 17:17 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Bruin is lekker.
En van binnen zijn ze gelukkig roomblank.
Beter van binnen ook gewoon bruin. Meer meer meer bruinquote:Op vrijdag 7 november 2014 17:17 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Bruin is lekker.
En van binnen zijn ze gelukkig roomblank.
Waar zeg precies waar de poedersuiker op de oliebol moet zitten ?quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Racistdaarmee impliceer je dat wit boven bruin staat, aangezien de poedersuiker over de oliebol gaat
Dat moet je ook niet willenquote:Op vrijdag 7 november 2014 17:19 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
De zwart geblakerde gooi ik altijd meteen weg.
Zijn niet meer te redden.
Dat bedoel ik nou...quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:14 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
De GBL is trouwens ook fan van oliebollen.
Ik bedoelde meer met lelijke Amerikaanse trucks etc.quote:Op vrijdag 7 november 2014 16:59 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ja vond ik ook, geef mij maar een verse pasta kraam
Goed, het bruine moet dus met het witte. Jij suggereert culturele assimilatie, de treinen gaan richting het oosten met jou aan het roer.quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:19 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Waar zeg precies waar de poedersuiker op de oliebol moet zitten ?
Ik zeg specifiek MET.
Pfff we kunnen allemaal van oliebollen houden.quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:37 schreef karton2 het volgende:
[..]
Goed, het bruine moet dus met het witte. Jij suggereert culturele assimilatie, de treinen gaan richting het oosten met jou aan het roer.
Wat ?quote:Op vrijdag 7 november 2014 16:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, en het doel van het Sinterklaasfeest is zeker om kinderen een leuk feest te bezorgen!
Het is het op slinkse wijze door extreem-rechts indoctrineren van onze jeugd met racistische ideeën. Alles wat een Hollandse uitstraling heeft is per definitie fout want het associeert met ons koloniale verleden. De oliebol is daarmee een symbool van slavernij en het is verschrikkelijk hoeveel Nederlanders hier gewoon aan mee doen.
Paar rozijntjes erbij en het is zelf een oliebol.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |