Vals spelers jaquote:Op woensdag 5 november 2014 15:55 schreef rubbereend het volgende:
Abu Dhabi ging via het land
[ afbeelding ]
Ze moesten er vanmiddag toen Abu Dhabi binnenkwam nog 50, dus in de laatste 4.5 uur slechts 40 mijl afgelegd. Die zijn volgens mij al ergens aangemeerd voor een kratje Heineken. Het blijft tenslotte een NL boot...quote:
Ze lopen wel 29 mijl uit op Vestas.., die zijn voor anker gaan liggen.quote:Op woensdag 5 november 2014 20:33 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ze moesten er vanmiddag toen Abu Dhabi binnenkwam nog 50, dus in de laatste 4.5 uur slechts 40 mijl afgelegd. Die zijn volgens mij al ergens aangemeerd voor een kratje Heineken. Het blijft tenslotte een NL boot...
Ik vind dat best bizar ja, de een na langste etappe, zo'n grote oceaan en dan zo dicht bij elkaar blijven. Met die boten die in principe hetzelfde zijn gaat het hem dus, daadwerkelijk bewezen nu, om de skills van de bemanning en is het bijna een tactische navigators-race geworden.quote:Op woensdag 5 november 2014 15:26 schreef rubbereend het volgende:
25 dagen zeilen en dan kunnen de eerste twee boten elkaar zien vlak bij de finish
inderdaad bizar dat je gewoon een spannende finish hebt na 25 dagen zeilenquote:Op woensdag 5 november 2014 21:43 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Ik vind dat best bizar ja, de een na langste etappe, zo'n grote oceaan en dan zo dicht bij elkaar blijven. Met die boten die in principe hetzelfde zijn gaat het hem dus, daadwerkelijk bewezen nu, om de skills van de bemanning en is het bijna een tactische navigators-race geworden.
En toch hebben we maar weinig echt andere koersen gezien. Even bij de Canarische Eilanden waar een paar boten tussen de eilanden door gingen en anderen onderlangs en later de Brunel die iets te noordelijk ging bij het hogedrukgebied en daardoor op een niet in te lopen achterstand kwam. Maar om te spreken over een navigatorsrace? Dat vind ik - als niet zeilkenner - wel erg ver gaan.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:43 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Ik vind dat best bizar ja, de een na langste etappe, zo'n grote oceaan en dan zo dicht bij elkaar blijven. Met die boten die in principe hetzelfde zijn gaat het hem dus, daadwerkelijk bewezen nu, om de skills van de bemanning en is het bijna een tactische navigators-race geworden.
Klopt niet helemaal wat je zegt.quote:Op donderdag 6 november 2014 00:50 schreef Coelho het volgende:
[..]
En toch hebben we maar weinig echt andere koersen gezien. Even bij de Canarische Eilanden waar een paar boten tussen de eilanden door gingen en anderen onderlangs en later de Brunel die iets te noordelijk ging bij het hogedrukgebied en daardoor op een niet in te lopen achterstand kwam. Maar om te spreken over een navigatorsrace? Dat vind ik - als niet zeilkenner - wel erg ver gaan.
Dank voor de verbeteringenquote:Op donderdag 6 november 2014 01:22 schreef WEST het volgende:
[..]
Klopt niet helemaal wat je zegt.
bij de Canarische Eilanden ging iedereen er oostwaarts langs. Wat jij tussen de eilanden bedoeld was de Kaapverdische eilanden. Daar ging men bovenlangs of tussen door. Maar dat was de vorige edities niet anders.
De Brunel ging toen ze richting het oosten gingen dus naar Kaapstad gingen juist zuidelijk varen omdat daar normaal gesproken meer wind zou zitten en dat is wat in de vorige edities ook gebeurde. Alleen dit gebeurde dit nu niet. Dat heeft het verschil gemaakt tussen Abu Dhabi en die Chinese boot en Team Brunel.
Dus je kunt dit wel op bepaalde punten als een navigatie etappe beschouwen.
Het blijft natuurlijk altijd een gok. Er is niks zo onvoorspelbaar als het weer. Ze kunnen een hoop tegenwoordig maar het weer laat zich ook niet door computers leiden.quote:Op donderdag 6 november 2014 09:59 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dank voor de verbeteringenIk had de hoop dat ze echt compleet andere koersen zouden varen, maar dat zit er natuurlijk niet meer in in de huidige tijd met computerberekeningen en zeer volledige weerdata.
Dank voor de reminder!quote:Op woensdag 19 november 2014 16:44 schreef KaheemSaid het volgende:
Vandaag 17:00 Nederlandse tijd begint de tweede leg van de Volvo Ocean Race 2014 - 2015. Vanaf 16:45 wordt dit live uitgezonden op volvooceanrace.com
Wie kijkt er nog meer?
Ook enorme schommelingen in wind. Shifts van 40 graden, enorme variaties in windsterkte.quote:Op woensdag 19 november 2014 18:47 schreef Max23 het volgende:
Dat was leuk om te zien zeg, continu positiewisselingen.
Wel mooi om te zien zien dat de boten uit elkaar lagen en zo ineens viel de wind weg en kwamen ze allemaal dicht bij elkaar.quote:Op woensdag 19 november 2014 18:47 schreef Max23 het volgende:
Dat was leuk om te zien zeg, continu positiewisselingen.
Als ze nog aan de verdere start verschijnen. Boot is total loss, waarschijnlijk moeten ze aan de organisatie een nieuwe boot vragen en dat gaat maanden duren.quote:Op maandag 8 december 2014 14:21 schreef rubbereend het volgende:
Ik neem aan dat hij eruit wordt gekieperd
Wouter:quote:“Wouter’s reply was that the depths went from 3000m to 40m, (which) were the extremes of the depths”
(http://www.volvooceanrace.com/en/news/8130_We-ll-be-back.html)quote:“In hindsight we would’ve continued to zoom in on the area much more, on the electronic charts. Not doing so is the big mistake that I made”
1,4 verschil nog maar. abu dhabi 15,3 achter.quote:Op vrijdag 12 december 2014 11:22 schreef WEST het volgende:
Verschil is 2,5 mijl. Abu Dhabi ocean racing verliest 10 mijl in de afgelopen 3 uur.
Dat verschilt per keer. De ene keer wint Brunel een mijl de andere keer verliezen ze een mijl.quote:Op vrijdag 12 december 2014 15:05 schreef zolderraam het volgende:
[..]
1,4 verschil nog maar. abu dhabi 15,3 achter.
nog 168 voor brunel
Ze knokken voor elke zuchtje windquote:Op vrijdag 12 december 2014 15:20 schreef rubbereend het volgende:
wind dadelijk wel meer van achteren ipv van voren
Andrew Cape maakt overurenquote:How much distance with number 2: It changes every 15 minutes… a mile
Geweldig dat de verschillen op zulke afstanden zo enorm klein zijn.quote:Op zaterdag 13 december 2014 06:54 schreef WEST het volgende:
Nog 63 mijl en het verschil is 0.1 mijl tussen de Chinezen en brunel.
Echt wel. Jammer dat ik de finish niet kan mee maken. Dit is echt match racing.quote:Op zaterdag 13 december 2014 07:40 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Geweldig dat de verschillen op zulke afstanden zo enorm klein zijn.
quote:(b) Items and equipment that may be removed for and re-loaded, changed or substituted between the Pro-Am race and 0800 on the Leg start day:Sails and battens
(ii) Portable electronics
(iii) Personal items and equipment
(iv) Food and drink
(v) Fuel, oil, and lubricants
(vi) Running rigging
(vii) Constant wear survival suit
(viii) Internal stackable equipment and their bags or containers
(ix) Radar, radar bracket and mast cable
(x) Active radar transponder and mast cable
(xi) Outriggers
(xii) The stacking posts
(xiii) Foul weather gear
(xiv) Food bags
(xv) Volvo Ocean 65 supplied equipment not required for the Pro-Am or In-Port races NOR 28.4
twitter:Ayolt twitterde op zondag 21-12-2014 om 12:23:0114.30u bij NOS Studio Sport: terugblik 2e etappe Volvo Ocean Race met Wouter Verbraak, Bouwe Bekking en gast in de studio Hans Bouscholte reageer retweet
ben benieuwdtwitter:TeamVestasWind twitterde op dinsdag 23-12-2014 om 00:00:03"We'll make an announcement regarding a potential return to the race before the start of Leg 3" - @MortenAlbaek: http://t.co/KoVL7TxWHj reageer retweet
Vooralsnog geen start op dit moment.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 11:18 schreef KaheemSaid het volgende:
Eerst de inportrace maar, er staat nu nog te weinig wind maar ze verwachten zo te starten.
nee inderdaad, al werd een beetje matchracen in de haven wel erg belangrijk door die punten tov van 25 dagen op zee.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 13:18 schreef franklop het volgende:
jammer dat dat geen punten meer oplevert toch?
In zoverre zijn de inport races belangrijk. Bij een gelijke stand in de offshore etappes dan gaan ze kijken naar die inport results. Aangezien alles dicht bij elkaar ligt is het wel degelijk belangrijk.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 14:23 schreef rubbereend het volgende:
[..]
nee inderdaad, al werd een beetje matchracen in de haven wel erg belangrijk door die punten tov van 25 dagen op zee.
Als ze van alle inportraces één klassement zouden maken en die als één etappe zouden tellen zou het wel leuk zijn
oké, op die manierquote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:24 schreef WEST het volgende:
[..]
In zoverre zijn de inport races belangrijk. Bij een gelijke stand in de offshore etappes dan gaan ze kijken naar die inport results. Aangezien alles dicht bij elkaar ligt is het wel degelijk belangrijk.
Dat wordt bij de volgende update dan wel weer duidelijk .....quote:Op woensdag 7 januari 2015 21:23 schreef WEST het volgende:
Team SCA en Mapfre gijpen als eerste en komen dan plots klaps aan de leidingde anderen gijpen vooralsnog niet.
Dat Laten ze eerst maar eens onder india doorgaan.quote:
Klopt ... De laatste dagen ging het hard...quote:Op donderdag 15 januari 2015 00:23 schreef rubbereend het volgende:
Dongfeng heeft toch wel serieus afstand genomen
Dat is vannacht ook wel rap gegaan.quote:Op donderdag 15 januari 2015 00:23 schreef rubbereend het volgende:
Dongfeng heeft toch wel serieus afstand genomen
Geen enkele boot gaat hard. Maar aan de andere kant. Ik heb ook wel gezien dat ze zo ineens in 3 uur tijd weer 30 mijl terug pakte op Dongfeng en ze moeten nog langs Maleisië en Singaporequote:Op donderdag 15 januari 2015 11:08 schreef rubbereend het volgende:
Brunel nu op de meest noordelijke koers van het groepje achtervolgers. Erg hard gaan ze trouwens niet
EN nog meer is er terug gepakt...quote:Op maandag 19 januari 2015 15:32 schreef WEST het volgende:
Won vannacht Dongfeng ruim 25 mijl op iedereen en met de update van 12:40 GMT pakt de rest het verschil weer terug.
Dongfeng heeft nog wel een behoorlijk grote voorsprong op de rest.
Verschil is nog minder geworden. Maar bij de laatste update won Dongfeng weer iets terug.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 02:04 schreef chufi het volgende:
[..]
EN nog meer is er terug gepakt...
[ afbeelding ]
Denk eerder succes met sturen dan navigeren :-)quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:14 schreef WEST het volgende:
Dongfeng is Singapore gepasseerd. De andere boten zijn er vlak voor in de buurt.
[ afbeelding ]
Dit is voor de kust van Singaporesucces met navigeren dan
quote:Op donderdag 22 januari 2015 00:22 schreef rubbereend het volgende:
[ afbeelding ]
goed sturen
Brunel derde maar 2 tm 5 binnen 4 mijl
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:14 schreef WEST het volgende:
Dongfeng is Singapore gepasseerd. De andere boten zijn er vlak voor in de buurt.
[ afbeelding ]
Dit is voor de kust van Singaporesucces met navigeren dan
twitter:DongfengRacing twitterde op woensdag 21-01-2015 om 17:04:06Alongside Foxy Lady Racing Team welcoming us to #Singapore, we also had the local fans... http://t.co/txGnrWMLDC reageer retweet
Mag dat dan zomaar als dit ook de race kan verstoren zoveel boten in de buurt van de race?quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:14 schreef WEST het volgende:
Dongfeng is Singapore gepasseerd. De andere boten zijn er vlak voor in de buurt.
Dit is voor de kust van Singaporesucces met navigeren dan
Ja dit is gewoon beroepsvaart. Het is daar één van de drukste vaarwegen ter wereld. En ook de troep in het water kan voor problemen zorgen. Maar dat stuk zijn ze al voorbij. Vannacht NL tijd komen de eerste boten in china aan.quote:Op maandag 26 januari 2015 16:36 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Mag dat dan zomaar als dit ook de race kan verstoren zoveel boten in de buurt van de race?
ja dat is wel slecht. Maar er is nog geen man overboord.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 12:16 schreef rubbereend het volgende:
5e doet wel pijn bij Brunel, slecht voor t klassement dit
mooi landquote:
Zeker weten. Die regio is sowieso ergquote:
lijkt inderdaad verkeerd uit te pakken. Lagen 150 mijl achter. Maar misschien komt het toch nog goed want het is nu nog 124 mijl.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:20 schreef WEST het volgende:
Team SCA en Brunel gaan overstag naar het noorden terwijl de rest oosterlijk gaat. in 3 uur verliezen SCA 33 mijl en Brunel 28 mijl.
komt omdat de anderen nu ook wat noord-oostelijk gaan. Als het goed uit pakt winnen ze ten opzichte van de rest en anders komen ze er weer bij. Dus het is een gok die ze konden nemen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 13:57 schreef zolderraam het volgende:
[..]
lijkt inderdaad verkeerd uit te pakken. Lagen 150 mijl achter. Maar misschien komt het toch nog goed want het is nu nog 124 mijl.
komt ook omdat ze naar het noorden varen en de finish in het zuiden ligt en de achterstand wordt relatief berekend aan de hand van de lijn naar de finishquote:Op woensdag 11 februari 2015 13:57 schreef zolderraam het volgende:
[..]
lijkt inderdaad verkeerd uit te pakken. Lagen 150 mijl achter. Maar misschien komt het toch nog goed want het is nu nog 124 mijl.
Lijkt er op dat ze de noordelijke stroom willen pakken om dan langszaam weer naar het zuiden af te zakken..quote:Op woensdag 11 februari 2015 14:35 schreef rubbereend het volgende:
[..]
komt ook omdat ze naar het noorden varen en de finish in het zuiden ligt en de achterstand wordt relatief berekend aan de hand van de lijn naar de finish
27 inmiddelsquote:Op zondag 15 februari 2015 14:47 schreef Felagund het volgende:
Voorsprong iets uitgebouwd naar 14 zeemijl.
Inmiddels 41,3 nm op de website, dat is al een mooi begin lijkt mij.quote:Op zondag 15 februari 2015 18:25 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Het plan pakt aardig uit, maar de voorsprong die ze nu lijken op te bouwen is niet enorm riant.
Op één of andere manier kunnen ze toch steeds niet die snelheid halenquote:Op zondag 15 februari 2015 21:07 schreef franklop het volgende:
SCA is er niet veel mee opgeschoven qua positie
SCA zat hoger en pakt minder wind daardoor. Ze verliezen ten opzichte van Brunel niet zo heel veel. Maar pakken ten opzichte van die andere boten wel 10 mijl en meer. Dus het is voor hun een kwestie van tijd dat SCA ook de posities pakt. Mits ze niet in het zelfde wind komen als de rest.quote:Op zondag 15 februari 2015 21:07 schreef franklop het volgende:
SCA is er niet veel mee opgeschoven qua positie
Hoeft niet. Het kan nu een soort jojo effect krijgen. Brunel eerst meer wind dan minder etc.quote:Op zondag 15 februari 2015 23:08 schreef Max23 het volgende:
53 nm voorsprong inmiddels. Zal niet veel meer bijkomen, want de lijnen kruipen naar elkaar. Dadelijk dus dezelfde wind als de andere boten waarschijnlijk.
65 Nm nu en ze zitten allemaal in dezelffde lijn ..quote:Op maandag 16 februari 2015 01:56 schreef WEST het volgende:
[..]
Hoeft niet. Het kan nu een soort jojo effect krijgen. Brunel eerst meer wind dan minder etc.
Was terug gebracht naar 30 mijl maar nu loopt Brunel weer uit.quote:Op maandag 16 februari 2015 02:48 schreef chufi het volgende:
[..]
65 Nm nu en ze zitten allemaal in dezelffde lijn ..
Maar ja dat is ook onzin want zover lopen ze niet achterquote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:20 schreef WEST het volgende:
[..]
Was terug gebracht naar 30 mijl maar nu loopt Brunel weer uit.
Het wel bekende jojo effect. Nu zit Brunel weer in de positie met wat meer wind als de rest. Morgen kunnen die andere boten wel terrein goed maken.
Brunel gaat weer wat harder. Terwijl de rest ook aan snelheid in moet leveren. Ze pakken nog maar een paar mijl op de Brunelquote:Op woensdag 18 februari 2015 12:48 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Het nagelbijten inde doldrums is begonnen. Brunel ligt vrijwel stil en de rest dendert relatief hard door. Mapfre en Dongfeng zijn noordelijker gaan varen op de lijn die SCA ook volgt. De rest vaart de lijn van Brunel.
quote:Team Brunel heeft als eerste team bij de Volvo Ocean Race het zuidelijk halfrond bereikt. Het jacht van schipper Bouwe Bekking zeilde vrijdag tijdens de vierde etappe rond 5.30 uur voorbij de evenaar.
Brunel werd 's nachts slachtoffer van een plotselinge draaiing van de wind, waarbij het zogenoemde Code Zero-zeil beschadigd raakte. De twee gaten die in het 300 m2 grote doek zitten, worden vrijdag hersteld.
Als je al gelijk zou hebben dan maakt de kromming van de aarde voor de onderlinge posities, die hooguit enkele tientallen mijlen verschillen, helemaal niets uit.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 21:00 schreef SevenWonders het volgende:
Ach, het gaat bij de ranking om de kortste afstand in een rechte lijn naar de finish en de aarde is rond. Vertekent dus altijd iets :-)
quote:DTF
DISTANCE TO FINISH
The distance (in nautical miles) from the boat to the finish line (passing any gates or land that might be in the way) at the time of the position report, measured along the great circle route.
DTL
DISTANCE TO LEAD
The number of nautical miles closer to the finish that the yacht needs to be to overtake the leader - in other words, the yacht's current Distance To Finish subtracted from the leader's (the leading boat still racing) Distance To Finish.
mooie fotosquote:Op zondag 1 maart 2015 00:34 schreef Logical het volgende:
De aankomst hier in Auckland:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En ik had geen zin om voor Brunel op te blijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |