lijkt me ook lastig om daarmee een oprit op te draaien in een smalle straat inderdaad.quote:Op maandag 3 november 2014 21:57 schreef daNpy het volgende:
Met achteruit rijden en krappe bochten zie je wel maar weinig.
Ja, en dan heel hard 'HO!!' roepen, net nadat je ergens tegenaan bent geredenquote:Op maandag 3 november 2014 22:12 schreef daNpy het volgende:
Met verhuizen ben je hopelijk met meerdere personen, fijn als er dan iemand even in de blinde hoek kijkt
Die heb je er ook bij jaquote:Op maandag 3 november 2014 22:16 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ja, en dan heel hard 'HO!!' roepen, net nadat je ergens tegenaan bent gereden
De wagen die ik had beschikte niet over die luxequote:Op maandag 3 november 2014 22:17 schreef Sounddragon het volgende:
En spanbanden maak je vast aan ogen en bevestigingspunten in de vloer, niet aan de lat om lat betimmering, dat gaat niet goed komen
Dan goed stouwen tegen het kopschotquote:Op maandag 3 november 2014 22:18 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
De wagen die ik had beschikte niet over die luxe
Je kunt er op zich best iets aan vast zetten met bijvoorbeeld en touw en wat skillz, maar een ekte spanband-spanband trekt geheid de latten eraf.quote:Op maandag 3 november 2014 22:34 schreef Zoev het volgende:
Goede tips!
Ik dacht dat je om die latten een spanband kon maken.
Gewicht verdelen had ik aan gedacht.
@Kanovinnie:
Jij had geen spanband? Dan gaat je toch alles schuiven?
Of de bak krom. Spanbanden en die andere floddertjes zijn onzin.quote:Op maandag 3 november 2014 22:37 schreef Sounddragon het volgende:
Je kunt er op zich best iets aan vast zetten met bijvoorbeeld en touw en wat skillz, maar een ekte spanband-spanband trekt geheid de latten eraf.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ook van de sarcastische opmerkingen
Jawel hoor, maar idd aan die latten vast.quote:Op maandag 3 november 2014 22:34 schreef Zoev het volgende:
Goede tips!
Ik dacht dat je om die latten een spanband kon maken.
Gewicht verdelen had ik aan gedacht.
@Kanovinnie:
Jij had geen spanband? Dan gaat je toch alles schuiven?
Rechtop tegen het kopschotquote:Op dinsdag 4 november 2014 14:13 schreef Zoev het volgende:
Goede tips.
Er gaat een afgebroken keuken in, die weer wordt opgebouwd in het nieuwe huis.
Kun je deze (houten) onderdelen het beste op de grond leggen (in dekens) of rechtop tegen het schot of zijkant? Rit is ongeveer 100 km. 90% snelweg.
Dubbellucht rijd alleen beter als de lading echt zwaar is.. (of als er laadklep achter zit)quote:Op dinsdag 4 november 2014 14:24 schreef bokkepoot het volgende:
Ow en ik zou een bus met dubbel lucht achter fixen en zorgen dat je een laadklep hebt.
Dubbel lucht rijd wat beter en zo'n laadklep is ongelooflijk makkelijk met alles in te laden.
Ik ging uit van de laadklep achter, dan wil je echt geen enkel band achterquote:Op dinsdag 4 november 2014 14:26 schreef Snowballed het volgende:
Dubbellucht rijd alleen beter als de lading echt zwaar is.. (of als er laadklep achter zit)
Als je enkel wat volume hebt, maakt het niet uit.. met weinig gewicht springt ie veel meer..
En zon laadvloer is niet heel hoog.. de keuken heb je toch al in handen, waarom dan een laadklep..? je struikelt er alleen maar over..
Creeer je alleen maar gevaar mee in mijn ogen.. die laadvloer is precies een mooie tilhoogte.. steeds de klep op en afstappen/springen is geen doen...quote:Op dinsdag 4 november 2014 14:34 schreef bokkepoot het volgende:
Omdat je met de laadvloer een trapje kan maken, die zet je mooi halverwege en dan kan je met 2 man mooi inladen
Bij een bakwagen ligt de bak er meestal bovenop..quote:Op dinsdag 4 november 2014 14:33 schreef daNpy het volgende:
Nadeel van dubbellucht is dat de doorgang tussen de wielkasten heel smal wordt.
Planken over de drempels? Zware kasten wil je echt niet continu tillen. Daar sloop je je rug meequote:Op dinsdag 4 november 2014 14:39 schreef Snowballed het volgende:
en een keuken op een hondje.. tja meestal heb je zoveel drempels dat je het net zo makkelijk tilt...
Ik vind de hoogte nog meestal fors om even te tillen hoor, als je gewoon gebruik maakt van de klep halverwege loop je zo de bak in..quote:Op dinsdag 4 november 2014 14:39 schreef Snowballed het volgende:
Creeer je alleen maar gevaar mee in mijn ogen.. die laadvloer is precies een mooie tilhoogte.. steeds de klep op en afstappen/springen is geen doen...
Meestal blijft er inderdaad net 500 kilo om te laden over. Ik ooit eens een bakwagen gereden die leeg bijna 3200 kilo woog, dan blijft er vrij weinig overquote:Op dinsdag 4 november 2014 14:45 schreef daNpy het volgende:
Met laadklep mag je ook ~400kg minder laden.
Zo zwaar is een keuken niet.. en meestal is die vloer ongeveer 60cm hoog... ik ben dan wel groot.. (195cm) maar ik vind het prima te doen.. en met klep op de grond is de laadvloer weer net te laag...quote:Op dinsdag 4 november 2014 14:43 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Planken over de drempels? Zware kasten wil je echt niet continu tillen. Daar sloop je je rug mee
[..]
Ik vind de hoogte nog meestal fors om even te tillen hoor, als je gewoon gebruik maakt van de klep halverwege loop je zo de bak in..
Inderdaad, mijn collega's hebben ook weer allerlei voorkeuren..quote:
Onderschat een koelkast, vaatwasser en ovenblok niet hoor!quote:
Is die 800 kg wat het bedrijf aangeeft of wat er op de kentekenkaart staat?quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:05 schreef Zoev het volgende:
Ik kan 800 kg laden.
Keuken is natuurlijk nooit 800 kg.
Idem voor het spul wat naar de stort moet.
De rest van de inboedel die op ronde twee mee moet ophalen.
Weet ik eigenlijk niet
Nee veel meer...quote:
Je vergeet het betonnen aanrechtblad..quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Onderschat een koelkast, vaatwasser en ovenblok niet hoor!
Bedrijf.quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:06 schreef bokkepoot het volgende:
Is die 800 kg wat het bedrijf aangeeft of wat er op de kentekenkaart staat?
Dus jij bent zo irritante bestuurder die op iets groters gaat rijden en dan steeds onder de 80 gaat rijden op de snelwegquote:Op maandag 3 november 2014 22:18 schreef kanovinnie het volgende:
Zelf heb ik ook een keer met zo'n ding verhuisd. Gaat prima. Niet te hard op de snelweg want je hebt een kolk in je tank en rustig wegrijden/over hobbels ivm de lading.
Da's wel heel ernstig. Ik vond 110 op de teller altijd wel comfortabel rijden met zo'n bakkie. En als het druk is wel even met 120 inhalen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 19:06 schreef VAS het volgende:
[..]
Dus jij bent zo irritante bestuurder die op iets groters gaat rijden en dan steeds onder de 80 gaat rijden op de snelweg
Hoop geschud denk ik.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:19 schreef JDude het volgende:
Je mag er zelfs 130 mee als je wilt. Of het fijn rijdt is een tweede.
Goed dat je het zegt. Moet die vriend maar eens kijken of hij dat wel kan verzekeren.quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:38 schreef Fer het volgende:
3. Hoog/breed reken erop de schades aan de bovenkant en achterkant niet meeverzekerd zijn.
Sprint shi(f)t rijdt heerlijk man.... hihihi...quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:42 schreef Zoev het volgende:
[..]
Goed dat je het zegt. Moet die vriend maar eens kijken of hij dat wel kan verzekeren.
Ik hoop dat het geen automaat is. Rij per jaar heel veel km maar dan wel in een schakel
uhuquote:Op dinsdag 4 november 2014 21:29 schreef Zoev het volgende:
[..]
Tis wel een mercedes .... dus veilig en comfortabel denk ik
Tot je ooit eens automaat rijdt, je wilt nooit meer anders.quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:42 schreef Zoev het volgende:
Ik hoop dat het geen automaat is. Rij per jaar heel veel km maar dan wel in een schakel
Automaat bedoel je?quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:44 schreef Fer het volgende:
Sprint shi(f)t rijdt heerlijk man.... hihihi...
Van alle bakkies waar ik mee heb gereden had ik het liefst de Iveco's. Maar keuze heb je bij een verhuurder niet waarschijnlijk. Mercedes is ook wel ok maar verwacht geen taxi-interieurquote:Op dinsdag 4 november 2014 21:29 schreef Zoev het volgende:
Hoop geschud denk ik.
Tis wel een mercedes .... dus veilig en comfortabel denk ik
Ik heb ivm rugproblematiek een ergo kussen. Dat zal ik ook wel moeten meenemen in die bus.quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:52 schreef JDude het volgende:
Mercedes is ook wel ok maar verwacht geen taxi-interieur
Je zult meer rechtop zitten dan in een personenwagen ja. Kussen meenemen kan altijd natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:56 schreef Zoev het volgende:
Ik heb ivm rugproblematiek een ergo kussen. Dat zal ik ook wel moeten meenemen in die bus.
Als dat werkt, omdat je er natuurlijk anders in zit
Ligt aan de huurboer, die van ons heeft een Movano full options. Das echt niet normaal meerquote:Op dinsdag 4 november 2014 21:58 schreef JDude het volgende:
[..]
Met een beetje geluk heb je een geveerde stoel, al weet ik niet of huurboeren daar ook aan doen.
Niet nodig denk ik. In de autostoel wordt de rug bol, dat heb je bij dit soort karrekes nietquote:Op dinsdag 4 november 2014 21:58 schreef JDude het volgende:
Je zult meer rechtop zitten dan in een personenwagen ja. Kussen meenemen kan altijd natuurlijk.
Reed ~100.quote:Op dinsdag 4 november 2014 19:06 schreef VAS het volgende:
[..]
Dus jij bent zo irritante bestuurder die op iets groters gaat rijden en dan steeds onder de 80 gaat rijden op de snelweg
Sprinters en onderstellen ervan hebben achterwielaandrijving, die maken veel kleinere draaicirkels.quote:Op woensdag 5 november 2014 20:50 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Ik heb best vaak met een Movano bakwagen gereden en het lastigste t.o.v. een gewone auto is vooral de enorme draaicirkel die een Movano heeft. Verder past de auto niet in een normaal parkeervak en moet je altijd de hoogte in de gaten houden.
Dan zitten we op dezelfde lijn.quote:Op vrijdag 21 november 2014 23:22 schreef JDude het volgende:
Zoveel mogelijk vooraan en van links tot rechts volzetten zonder te stapelen
Ik heb in de beginjaren van AH.nl voor die club gereden. Meeste gingen op z'n kant omdat ze een deense kar vol met bierkratten aan de rechterzijde zettenquote:Op dinsdag 4 november 2014 14:21 schreef Snowballed het volgende:
Ik zou vooral op de hoogte letten, en niet te hard in de bochten willen rijden (juiste belading is wel handig)
[ afbeelding ]
Meestal zitten er bij huurbussen stangen voor het vastzetten van lading.. als je er een band achterlangs spant, trek je de wanden naar elkaar toe..
[..]
Rechtop tegen het kopschot![]()
Vergeet je de dekens niet..? ik moet beter lezen..
Typische voorbeelden waarom je met een simpel B rijbewijs niet met dit soort auto's zou mogen rijden.quote:Op dinsdag 4 november 2014 14:21 schreef Snowballed het volgende:
Ik zou vooral op de hoogte letten, en niet te hard in de bochten willen rijden (juiste belading is wel handig)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Meestal zitten er bij huurbussen stangen voor het vastzetten van lading.. als je er een band achterlangs spant, trek je de wanden naar elkaar toe..
[..]
Rechtop tegen het kopschot![]()
Vergeet je de dekens niet..? ik moet beter lezen..
Och dat weet ik niet.. maar een beladingscursus is voor iedere bestuurder van een auto wel handig...quote:Op zaterdag 22 november 2014 12:02 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Typische voorbeelden waarom je met een simpel B rijbewijs niet met dit soort auto's zou mogen rijden.
Houdt er wel rekening mee dat je dan waarschijnlijk wel zwaar over je maximale aslast (rond de 1,8 ton doorgaans) op de vooras heen gaat. Anderzijds zijn er doorgaans eigenlijk weinig andere manieren om te laden als je je spullen ook nog heel wil houden.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:07 schreef Fer het volgende:
De zware delen zoals apparatuur en hoge keukenkasten als eerste laden, tegen de wand aan tussen de cabine en laadruimte. Daarachter de lage kasten, niets stapelen, tenzij het heel licht is.
Ik ben er een keer per ongeluk mee in de Jordaan verzeild geraakt, en ergens in hartje Brussel. Even uitkijken met krappe bochten, keertje steken als het moet maar het is nou ook weer niet alsof je in een grote vrachtwagen zit.quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:31 schreef Zoev het volgende:
Wat is eigenlijk de draaicirkel van zo'n dingen?
Stuurt dat een beetje makkelijk door krappe straatjes? Of is de cirkel enorm lomp en groot
Die bagagekarretjes zijn de grootste grap altijd. Hoe groter de aanhanger, hoe makkelijker het wordt. En met die kleine kutkarretjes mag iedereen rijden.quote:Op zaterdag 22 november 2014 12:41 schreef Snowballed het volgende:
Je hebt immers ook die aanhangertjes waar alles vanaf lazert... als niemand je ff verteld hoe het wel moet, dan leer je het nooit..
Euh, hoe bedoel je dat?quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:15 schreef Zoev het volgende:
Er zit een stang bij, dus dat zal het naar voor schuiven voorkomen.
Mooi zo, good to knowquote:Op zaterdag 22 november 2014 22:47 schreef JDude het volgende:
Ik ben er een keer per ongeluk mee in de Jordaan verzeild geraakt, en ergens in hartje Brussel. Even uitkijken met krappe bochten, keertje steken als het moet maar het is nou ook weer niet alsof je in een grote vrachtwagen zit.
Oh, ik dacht als een soort spanband principequote:Op zaterdag 22 november 2014 22:52 schreef Sometimes het volgende:
Euh, hoe bedoel je dat?
Die stang is gewoonlijk om achter je (hogere) lading te zetten zodat deze bij bijvoorbeeld optrekken niet achterover lazert.
Zorg er voor dat je de maten van het voertuig kent (ivm eventuele beperkingen op de wegen die je tegen komt), maar goed het is natuurlijk geen echte vrachtwagen, dus normaal kom je vrijwel overal wel weg. Houdt er wel rekening mee dat zo'n ding wel een overhang heeft achter de achteras, dus niet in één keer het stuur omgooien als je ergens bijvoorbeeld heel strak langs een paar geparkeerde auto's rijdt...quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:31 schreef Zoev het volgende:
Wat is eigenlijk de draaicirkel van zo'n dingen?
Stuurt dat een beetje makkelijk door krappe straatjes? Of is de cirkel enorm lomp en groot
Wij gebruikten die stangen heel soms wel eens vóór de lading (bijvoorbeeld wanneer er een hoog beladen europallet midden achterin je bak stond.quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:57 schreef Zoev het volgende:
[..]
Oh, ik dacht als een soort spanband principe
Goede tip!quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:57 schreef j669 het volgende:
Houdt er wel rekening mee dat zo'n ding wel een overhang heeft achter de achteras, dus niet in één keer het stuur omgooien als je ergens bijvoorbeeld heel strak langs een paar geparkeerde auto's rijdt...
Dat hangt van de belading af. Veel bakwagens hebben niet eens de mogelijkheid om die stang verticaal te plaatsen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 23:04 schreef j669 het volgende:
Spanstangen moet je sowieso eigenlijk alleen verticaal gebruiken. Horizontaal houden die dingen echt vrijwel niets tegen...
Bij rollend spul zijn die verticale stangen heel handig. Ik heb ze wel gebruikt bij broodkratten, die staan op zo'n klein ijzeren rolplateau.quote:Op zaterdag 22 november 2014 23:35 schreef JDude het volgende:
Ik gebruikte die stang eigenlijk alleen om m'n palletwagentje klem te zetten.
Een simpele spanstang zonder haken kun je vrijwel altijd verticaal plaatsen. Een railsysteem is natuurlijk altijd 10x beter om de boel vast te zetten, zeker als je veel verschillende soorten goederen bij hebt. Ik rij tegenwoordig stukgoed met simpele kastenopleggers zonder rails of zelfs ook maar een paar ogen ergens in de vloer. Je wilt niet weten hoe vaak ik al schade aan de vracht heb mogen melden doordat er ergens weer eens iets is omgedonderd.quote:Op zaterdag 22 november 2014 23:19 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Dat hangt van de belading af. Veel bakwagens hebben niet eens de mogelijkheid om die stang verticaal te plaatsen.
Toen ik vroeger nog distributie reed had ik altijd een kleine, (zware) ijzeren houder bij waar het voorwiel van de pompwagen precies in paste. Werkte perfect.quote:Op zaterdag 22 november 2014 23:43 schreef JDude het volgende:
Dat klopt dan wel ja. Vervoerde meestal (beladen) europallets dus het enige dat kon rollen was de palletwagen. Maar die wil je dan ook echt niet door de zijwand naar buiten zien komen.
Ik weet niet wat voor stangen jij gebruikt maar die kunnen (ook horizontaal) heel wat hebben.quote:Op zaterdag 22 november 2014 23:04 schreef j669 het volgende:
Spanstangen moet je sowieso eigenlijk alleen verticaal gebruiken. Horizontaal houden die dingen echt vrijwel niets tegen...
Ligt aan het blok wat erin ligt,banden en de massa van de lading. Op mijn Master gebruik ik leeg de 1 nooit en beladen moet het soms wel, anders sta je koppelingsplaat te roken.....quote:Op zondag 23 november 2014 12:03 schreef BredeBrenda het volgende:
Oja: optrekken kan prima in de 2. De 1 heb je alleen nodig op een flink steile helling..
Heb je het nu over die Mercedes 207 uit 1980, met de 1 linksonder?quote:Op zondag 23 november 2014 12:03 schreef BredeBrenda het volgende:
Oja: optrekken kan prima in de 2. De 1 heb je alleen nodig op een flink steile helling..
Dat is een dogleg bak, dat is weer wat anders....quote:Op zondag 23 november 2014 12:12 schreef Fer het volgende:
[..]
Heb je het nu over die Mercedes 207 uit 1980, met de 1 linksonder?
Sommigen wel, sommigen niet.quote:Op zondag 23 november 2014 12:37 schreef Zoev het volgende:
Schakelen voel je normaal wel aan. Ik heb al lange tijd mijn rijbewijs![]()
Begint zo'n ding eigenlijk ook te piepen als je er mee achteruit gaat?
Of zit dat niet standaard op die dingen?
Als je optrekt in de 1 moet je na 3 meter al weer opschakelen omdat je lekker hoog in de toeren zitquote:Op zondag 23 november 2014 12:13 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Meestal hebben dit soort auto's een 1 die echt nodig is om in beweging te komen, rijden wil er niet echt mee...
Als je 3 ton op je wagen hebt liggen, dan red je het niet met een 2quote:Op zondag 23 november 2014 12:44 schreef BredeBrenda het volgende:
Als je optrekt in de 1 moet je na 3 meter al weer opschakelen omdat je lekker hoog in de toeren zit![]()
Als je 3 ton op je wagen hebt liggen, moet je oppassen dat je assen het niet begeven.quote:Op zondag 23 november 2014 12:54 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Als je 3 ton op je wagen hebt liggen, dan red je het niet met een 2
Met C1 mag je tot 7,5 ton laden, zo'n auto weeg vaak 3 ton...quote:Op zondag 23 november 2014 13:03 schreef BredeBrenda het volgende:
[..]
Als je 3 ton op je wagen hebt liggen, moet je oppassen dat je assen het niet begeven.
die B rijbewijs bakwagens hebben max laadvermogen van +- 500 kg ....quote:Op zondag 23 november 2014 13:30 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Met C1 mag je tot 7,5 ton laden, zo'n auto weeg vaak 3 ton...
En dat onderstel verschilt niet veel met een normale bakwagen
Die zijn over het algemeen teruggekeurd.quote:Op zondag 23 november 2014 14:30 schreef BredeBrenda het volgende:
[..]
die B rijbewijs bakwagens hebben max laadvermogen van +- 500 kg ....
quote:Op zondag 23 november 2014 16:56 schreef Fer het volgende:
Leeg zijn ze trouwens gevaarlijker. Met mijn huisraad erin reed ik nog rustig, maar daarna verloor ik hem bijna bij het terugbrengen, over een hobbel, tijdens een slinger.
Of een hoop zijwind als je leeg bent...quote:Op zondag 23 november 2014 17:50 schreef bokkepoot het volgende:
[..]![]()
![]()
Bakwagens zijn lompe gevallen, maar gevaarlijk? Het gevaarlijkste wat er bestaat is verkeerde belading..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |