abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146310989
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 november 2014 21:58 schreef JDude het volgende:
Je zult meer rechtop zitten dan in een personenwagen ja. Kussen meenemen kan altijd natuurlijk.

Niet nodig denk ik. In de autostoel wordt de rug bol, dat heb je bij dit soort karrekes niet
  woensdag 5 november 2014 @ 07:23:07 #52
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_146319519
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 19:06 schreef VAS het volgende:

[..]

Dus jij bent zo irritante bestuurder die op iets groters gaat rijden en dan steeds onder de 80 gaat rijden op de snelweg :o
Reed ~100.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_146345321
Ik heb best vaak met een Movano bakwagen gereden en het lastigste t.o.v. een gewone auto is vooral de enorme draaicirkel die een Movano heeft. Verder past de auto niet in een normaal parkeervak en moet je altijd de hoogte in de gaten houden.
Dag iedereen.
pi_146345419
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:50 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Ik heb best vaak met een Movano bakwagen gereden en het lastigste t.o.v. een gewone auto is vooral de enorme draaicirkel die een Movano heeft. Verder past de auto niet in een normaal parkeervak en moet je altijd de hoogte in de gaten houden.
Sprinters en onderstellen ervan hebben achterwielaandrijving, die maken veel kleinere draaicirkels.
.
pi_146389611
Kleine draaicirkel is wel handig.
Ik moet kris kras door de stad
pi_146886668
Vraag over laden:

Hoe plaats je een uit elkaar gehaalde keuken in de bak van de bakwagen?
Bestaat uit losse keukenkastjes en enkele zwaardere artikelen als vaatwasser/wasmachine etc.
Om losse keukenkastjes kun je mijn inziens geen spanband doen.
  vrijdag 21 november 2014 @ 23:22:06 #57
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_146886990
Zoveel mogelijk vooraan en van links tot rechts volzetten zonder te stapelen (of alleen licht, niet-breekbaar spul bovenop). Je lading is het meest vatbaar voor bochten en remmen.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_146887134
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 november 2014 23:22 schreef JDude het volgende:
Zoveel mogelijk vooraan en van links tot rechts volzetten zonder te stapelen
Dan zitten we op dezelfde lijn.
Maar het zwaarder spul dan, daarachter in een lijn? Of aan de zijkanten?
  zaterdag 22 november 2014 @ 10:01:24 #59
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_146892768
Nee, ervoor tegen het kopschot.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 22 november 2014 @ 11:27:30 #60
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_146893911
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 november 2014 14:21 schreef Snowballed het volgende:
Ik zou vooral op de hoogte letten, en niet te hard in de bochten willen rijden (juiste belading is wel handig)

[ afbeelding ]


Meestal zitten er bij huurbussen stangen voor het vastzetten van lading.. als je er een band achterlangs spant, trek je de wanden naar elkaar toe..

[..]

Rechtop tegen het kopschot :Y
Vergeet je de dekens niet..? ik moet beter lezen..
Ik heb in de beginjaren van AH.nl voor die club gereden. Meeste gingen op z'n kant omdat ze een deense kar vol met bierkratten aan de rechterzijde zetten _O-.
pi_146894503
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 november 2014 14:21 schreef Snowballed het volgende:
Ik zou vooral op de hoogte letten, en niet te hard in de bochten willen rijden (juiste belading is wel handig)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Meestal zitten er bij huurbussen stangen voor het vastzetten van lading.. als je er een band achterlangs spant, trek je de wanden naar elkaar toe..

[..]

Rechtop tegen het kopschot :Y
Vergeet je de dekens niet..? ik moet beter lezen..
Typische voorbeelden waarom je met een simpel B rijbewijs niet met dit soort auto's zou mogen rijden.
  zaterdag 22 november 2014 @ 12:41:58 #62
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_146895352
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 12:02 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Typische voorbeelden waarom je met een simpel B rijbewijs niet met dit soort auto's zou mogen rijden.
Och dat weet ik niet.. maar een beladingscursus is voor iedere bestuurder van een auto wel handig...
Je hebt immers ook die aanhangertjes waar alles vanaf lazert... als niemand je ff verteld hoe het wel moet, dan leer je het nooit..

Aan de andere kant.. vroegah... haalde je je groot rijbewijs op een Opel Blitz...

Maar er is wel meer waar ze de plank misslaan.. ik bedoel, laat iedereen die zn rijbewijs haalt ff in de cabine van een vrachtauto, trekker, ed zitten/rijden bijv.. dan weten ze ook wat die lui zien op de weg..
Dan kijk je toch ff anders naar het verkeer..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_146901908
De zware delen zoals apparatuur en hoge keukenkasten als eerste laden, tegen de wand aan tussen de cabine en laadruimte. Daarachter de lage kasten, niets stapelen, tenzij het heel licht is.

Lakens ertussen om de frontjes te beschermen, deurtjes richting de achterklep richten en eventueel dichtplakken. Het werkblad langs de zijwand.

En dan gewoon rustig rijden. Bijna alles heb je zelf onder controle, behalve eventueel hard remmen, maar omdat de zware dingen voorin staan, moet dat goed gaan.
.
pi_146903937
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:07 schreef Fer het volgende:
De zware delen zoals apparatuur en hoge keukenkasten als eerste laden, tegen de wand aan tussen de cabine en laadruimte. Daarachter de lage kasten, niets stapelen, tenzij het heel licht is.
Houdt er wel rekening mee dat je dan waarschijnlijk wel zwaar over je maximale aslast (rond de 1,8 ton doorgaans) op de vooras heen gaat. Anderzijds zijn er doorgaans eigenlijk weinig andere manieren om te laden als je je spullen ook nog heel wil houden.

Het belangrijkste is dat je de boel zo vormvast mogelijk laadt, dus met zo weinig mogelijk tussenruimte tussen de spullen. Indien er ogen in de vloer of in de zijwanden aanwezig zijn: gebruik spanbanden en maak de haken aan deze ogen vast. Zorg er voor dat de ratel altijd naar buiten gericht is. Zit er een railsysteem in de zijwanden: gebruik spanbalken of vraag op je deze kunt lenen bij de verhuurder. Huur je een bakwagen met zeilen: zelfde verhaal, spanbalken vastmaken aan de planken in de zijwanden.
Miata is always the answer
pi_146904047
Thanks, zwaar dus tegen het kopschot verdeeld over de totale lengte.
En daarachter het lichtere spul.

Er zit een stang bij, dus dat zal het naar voor schuiven voorkomen.
Dekentjes en spanbanden gaan mee.

Rustig rijden spreekt voor zich.
pi_146911736
Wat is eigenlijk de draaicirkel van zo'n dingen?
Stuurt dat een beetje makkelijk door krappe straatjes? Of is de cirkel enorm lomp en groot
  zaterdag 22 november 2014 @ 22:47:30 #67
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_146912253
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 22:31 schreef Zoev het volgende:
Wat is eigenlijk de draaicirkel van zo'n dingen?
Stuurt dat een beetje makkelijk door krappe straatjes? Of is de cirkel enorm lomp en groot
Ik ben er een keer per ongeluk mee in de Jordaan verzeild geraakt, en ergens in hartje Brussel. Even uitkijken met krappe bochten, keertje steken als het moet maar het is nou ook weer niet alsof je in een grote vrachtwagen zit.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  FOK!fotograaf zaterdag 22 november 2014 @ 22:49:22 #68
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_146912321
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 november 2014 12:41 schreef Snowballed het volgende:
Je hebt immers ook die aanhangertjes waar alles vanaf lazert... als niemand je ff verteld hoe het wel moet, dan leer je het nooit..
Die bagagekarretjes zijn de grootste grap altijd. Hoe groter de aanhanger, hoe makkelijker het wordt. En met die kleine kutkarretjes mag iedereen rijden.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_146912427
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 18:15 schreef Zoev het volgende:

Er zit een stang bij, dus dat zal het naar voor schuiven voorkomen.


Euh, hoe bedoel je dat?

Die stang is gewoonlijk om achter je (hogere) lading te zetten zodat deze bij bijvoorbeeld optrekken niet achterover lazert.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_146912579
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 november 2014 22:47 schreef JDude het volgende:
Ik ben er een keer per ongeluk mee in de Jordaan verzeild geraakt, en ergens in hartje Brussel. Even uitkijken met krappe bochten, keertje steken als het moet maar het is nou ook weer niet alsof je in een grote vrachtwagen zit.
Mooi zo, good to know
pi_146912599
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 22:52 schreef Sometimes het volgende:
Euh, hoe bedoel je dat?

Die stang is gewoonlijk om achter je (hogere) lading te zetten zodat deze bij bijvoorbeeld optrekken niet achterover lazert.
Oh, ik dacht als een soort spanband principe :)
pi_146912602
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 22:31 schreef Zoev het volgende:
Wat is eigenlijk de draaicirkel van zo'n dingen?
Stuurt dat een beetje makkelijk door krappe straatjes? Of is de cirkel enorm lomp en groot
Zorg er voor dat je de maten van het voertuig kent (ivm eventuele beperkingen op de wegen die je tegen komt), maar goed het is natuurlijk geen echte vrachtwagen, dus normaal kom je vrijwel overal wel weg. Houdt er wel rekening mee dat zo'n ding wel een overhang heeft achter de achteras, dus niet in één keer het stuur omgooien als je ergens bijvoorbeeld heel strak langs een paar geparkeerde auto's rijdt...
Miata is always the answer
pi_146912710
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 22:57 schreef Zoev het volgende:

[..]

Oh, ik dacht als een soort spanband principe :)
Wij gebruikten die stangen heel soms wel eens vóór de lading (bijvoorbeeld wanneer er een hoog beladen europallet midden achterin je bak stond.
Dat rijdt al heel beroerd, en na 1 keer iets harder remmen dan gewenst is je stang zo krom als een hoepel.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_146912802
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 22:57 schreef j669 het volgende:
Houdt er wel rekening mee dat zo'n ding wel een overhang heeft achter de achteras, dus niet in één keer het stuur omgooien als je ergens bijvoorbeeld heel strak langs een paar geparkeerde auto's rijdt...
Goede tip!

Zal wel los lopen maar tips zijn altijd welkom. Ik vind het ook wel leuk om eens een dagje in zo'n ding te sturen :D
pi_146912826
Spanstangen moet je sowieso eigenlijk alleen verticaal gebruiken. Horizontaal houden die dingen echt vrijwel niets tegen...
Miata is always the answer
pi_146913314
Om paal te dansen zeker op het einde ;)

Maarre jij kan het weten, zo te horen heb jij heel wat km gemaakt in zo'n bakkiewagen
pi_146913348
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 23:04 schreef j669 het volgende:
Spanstangen moet je sowieso eigenlijk alleen verticaal gebruiken. Horizontaal houden die dingen echt vrijwel niets tegen...
Dat hangt van de belading af. Veel bakwagens hebben niet eens de mogelijkheid om die stang verticaal te plaatsen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zaterdag 22 november 2014 @ 23:35:33 #78
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_146913834
Ik gebruikte die stang eigenlijk alleen om m'n palletwagentje klem te zetten.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_146913991
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 november 2014 23:35 schreef JDude het volgende:
Ik gebruikte die stang eigenlijk alleen om m'n palletwagentje klem te zetten.
Bij rollend spul zijn die verticale stangen heel handig. Ik heb ze wel gebruikt bij broodkratten, die staan op zo'n klein ijzeren rolplateau.

Bij gewone kratten (zonder iets met wielen eronder) is een horizontale erg prettig.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zaterdag 22 november 2014 @ 23:43:53 #80
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_146914086
Dat klopt dan wel ja. Vervoerde meestal (beladen) europallets dus het enige dat kon rollen was de palletwagen. Maar die wil je dan ook echt niet door de zijwand naar buiten zien komen :').
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_146916277
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 23:19 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Dat hangt van de belading af. Veel bakwagens hebben niet eens de mogelijkheid om die stang verticaal te plaatsen.
Een simpele spanstang zonder haken kun je vrijwel altijd verticaal plaatsen. Een railsysteem is natuurlijk altijd 10x beter om de boel vast te zetten, zeker als je veel verschillende soorten goederen bij hebt. Ik rij tegenwoordig stukgoed met simpele kastenopleggers zonder rails of zelfs ook maar een paar ogen ergens in de vloer. Je wilt niet weten hoe vaak ik al schade aan de vracht heb mogen melden doordat er ergens weer eens iets is omgedonderd. :X
Miata is always the answer
pi_146916424
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 november 2014 23:43 schreef JDude het volgende:
Dat klopt dan wel ja. Vervoerde meestal (beladen) europallets dus het enige dat kon rollen was de palletwagen. Maar die wil je dan ook echt niet door de zijwand naar buiten zien komen :').
Toen ik vroeger nog distributie reed had ik altijd een kleine, (zware) ijzeren houder bij waar het voorwiel van de pompwagen precies in paste. Werkte perfect.
Miata is always the answer
pi_146917264
Breedte van die dingen valt me nog mee zeg; 2.20m. Volgens mij niet heel veel breder dan een auto.
  zondag 23 november 2014 @ 02:30:41 #84
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_146917801
Dat denken vrij veel bestuurders van zo'n koelbox op wielen.

Een normale auto is zo'n beetje tussen de 1.70 en 1,85 breed; bij heel dikke bakken kan dat oplopen tot 1.90, en een vrachtwaggel is 2.50 breed, dus je zit er tussen in. Lijkt allemaal niet zo veel,, maar als je het niet gewend bent voelt het aan als heel wat ;)

Ik zie meestal 2 soorten bestuurders op die dingen rijden;

- de knakkers die elke dag in zo'n ding rijden en op de snelweg 130 vlammen, vaak koeriersbedrijfjes.
- mensen die er heel af en toe in rijden, die herken je aan de mooie veel te ruime bochten die ze overal maken :+

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 23-11-2014 10:40:06 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 23 november 2014 @ 03:21:36 #85
431881 BredeBrenda
Net zo breed als mijn broeder
pi_146918397
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 23:04 schreef j669 het volgende:
Spanstangen moet je sowieso eigenlijk alleen verticaal gebruiken. Horizontaal houden die dingen echt vrijwel niets tegen...
Ik weet niet wat voor stangen jij gebruikt maar die kunnen (ook horizontaal) heel wat hebben.

Daarnaast moet je wel heel wat gewicht op een spanband zetten wil je de wanden naar elkaar toetrekken.

Verder; je bent heel snel overbeladen in zo'n bakwagen, vooral als je een laadklep er achter hebt zitten. :P
pi_146920438
Rustig rijden: Heel langzaam optrekken in 1 en 2, in 3 kun je wel gasgeven, dan komt ie toch amper nog vooruit. Als je een bocht gaat maken, op tijd afremmen. Je kunt altijd nog gasbijgeven als de bocht echt heel flauw is.
.
  zondag 23 november 2014 @ 12:03:16 #87
431881 BredeBrenda
Net zo breed als mijn broeder
pi_146921816
Oja: optrekken kan prima in de 2. De 1 heb je alleen nodig op een flink steile helling..
  zondag 23 november 2014 @ 12:12:03 #88
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_146921968
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 12:03 schreef BredeBrenda het volgende:
Oja: optrekken kan prima in de 2. De 1 heb je alleen nodig op een flink steile helling..
Ligt aan het blok wat erin ligt,banden en de massa van de lading. Op mijn Master gebruik ik leeg de 1 nooit en beladen moet het soms wel, anders sta je koppelingsplaat te roken.....

Voel je vanzelf wel aan.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_146921976
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 12:03 schreef BredeBrenda het volgende:
Oja: optrekken kan prima in de 2. De 1 heb je alleen nodig op een flink steile helling..
Heb je het nu over die Mercedes 207 uit 1980, met de 1 linksonder?
.
  zondag 23 november 2014 @ 12:13:31 #90
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_146922007
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 12:12 schreef Fer het volgende:

[..]

Heb je het nu over die Mercedes 207 uit 1980, met de 1 linksonder?
Dat is een dogleg bak, dat is weer wat anders....

Meestal hebben dit soort auto's een 1 die echt nodig is om in beweging te komen, rijden wil er niet echt mee...
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_146922465
Schakelen voel je normaal wel aan. Ik heb al lange tijd mijn rijbewijs :)

Begint zo'n ding eigenlijk ook te piepen als je er mee achteruit gaat?
Of zit dat niet standaard op die dingen?
  zondag 23 november 2014 @ 12:44:44 #92
431881 BredeBrenda
Net zo breed als mijn broeder
pi_146922633
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 12:37 schreef Zoev het volgende:
Schakelen voel je normaal wel aan. Ik heb al lange tijd mijn rijbewijs :)

Begint zo'n ding eigenlijk ook te piepen als je er mee achteruit gaat?
Of zit dat niet standaard op die dingen?
Sommigen wel, sommigen niet.

quote:
10s.gif Op zondag 23 november 2014 12:13 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Meestal hebben dit soort auto's een 1 die echt nodig is om in beweging te komen, rijden wil er niet echt mee...
Als je optrekt in de 1 moet je na 3 meter al weer opschakelen omdat je lekker hoog in de toeren zit :P
  zondag 23 november 2014 @ 12:54:42 #93
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_146922860
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 12:44 schreef BredeBrenda het volgende:
Als je optrekt in de 1 moet je na 3 meter al weer opschakelen omdat je lekker hoog in de toeren zit :P
Als je 3 ton op je wagen hebt liggen, dan red je het niet met een 2 ;)
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  zondag 23 november 2014 @ 13:03:52 #94
431881 BredeBrenda
Net zo breed als mijn broeder
pi_146923100
quote:
10s.gif Op zondag 23 november 2014 12:54 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Als je 3 ton op je wagen hebt liggen, dan red je het niet met een 2 ;)
Als je 3 ton op je wagen hebt liggen, moet je oppassen dat je assen het niet begeven. ;)
  zondag 23 november 2014 @ 13:30:30 #95
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_146923770
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 13:03 schreef BredeBrenda het volgende:

[..]

Als je 3 ton op je wagen hebt liggen, moet je oppassen dat je assen het niet begeven. ;)
Met C1 mag je tot 7,5 ton laden, zo'n auto weeg vaak 3 ton...
En dat onderstel verschilt niet veel met een normale bakwagen ;)
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_146923870
Hangt er ook maar net af wat voor blok er in ligt. In een 'echte' vrachtwagen kun je ook veel meer versnellingen overslaan, omdat de verhouding tussen beschikbaar koppel, aantal versnellingen en gewicht heel anders ligt. Beladen in de 4de en onbeladen in de 5de versnelling wegrijden lukt prima met mijn XF460.
Miata is always the answer
  zondag 23 november 2014 @ 14:30:29 #97
431881 BredeBrenda
Net zo breed als mijn broeder
pi_146925478
quote:
10s.gif Op zondag 23 november 2014 13:30 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Met C1 mag je tot 7,5 ton laden, zo'n auto weeg vaak 3 ton...
En dat onderstel verschilt niet veel met een normale bakwagen ;)
die B rijbewijs bakwagens hebben max laadvermogen van +- 500 kg ....
pi_146926055
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 14:30 schreef BredeBrenda het volgende:

[..]

die B rijbewijs bakwagens hebben max laadvermogen van +- 500 kg ....
Die zijn over het algemeen teruggekeurd.

Kunnen technisch veel meer aan, maar dag mag niet in verband met het geschikt houden voor B-rijbewijs.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_146929799
Leeg zijn ze trouwens gevaarlijker. Met mijn huisraad erin reed ik nog rustig, maar daarna verloor ik hem bijna bij het terugbrengen, over een hobbel, tijdens een slinger.
.
  zondag 23 november 2014 @ 17:50:14 #100
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_146931257
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 16:56 schreef Fer het volgende:
Leeg zijn ze trouwens gevaarlijker. Met mijn huisraad erin reed ik nog rustig, maar daarna verloor ik hem bijna bij het terugbrengen, over een hobbel, tijdens een slinger.
:? :')

Bakwagens zijn lompe gevallen, maar gevaarlijk? Het gevaarlijkste wat er bestaat is verkeerde belading..
Als ook van de sarcastische opmerkingen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')