Weapons of Mass Destruction waren het toch?quote:Op zondag 9 november 2014 15:35 schreef tfors het volgende:
[..]
En ik vind moreel gezien de inval van Irak toch net iets minder erg. Saddam maakte zijn eigen burgers af met gasaanvallen en dat soort dingen. In Oekraïne werd alleen de president zijn paleis uit gejaagd na jaren van enorme corruptie, terwijl het gekozen parlement gewoon op zijn plaats bleef zitten, en het gekozen parlement had een tijdelijke vervanger gekozen. Toch iets minder erg als je het mij vraagt, en niet echt een reden om dan maar de Krim af te pakken enzovoorts.
En daarna is het Irak beter geworden? In de kwestie Irak zijn mensen voorgelogen over reden van de inval. Dat behoor je als democraat niet te accepteren.quote:Op zondag 9 november 2014 15:35 schreef tfors het volgende:
[..]
En ik vind moreel gezien de inval van Irak toch net iets minder erg. Saddam maakte zijn eigen burgers af met gasaanvallen en dat soort dingen. In Oekraïne werd alleen de president zijn paleis uit gejaagd na jaren van enorme corruptie, terwijl het gekozen parlement gewoon op zijn plaats bleef zitten, en het gekozen parlement had een tijdelijke vervanger gekozen. Toch iets minder erg als je het mij vraagt, en niet echt een reden om dan maar de Krim af te pakken enzovoorts.
Ik keur het ook niet goed, ik signaleer wel een verschil in zienswijze. De ene is de gedachte dat de wereld er beter op wordt met meer vrijheid en democratie, en de andere dat het de wereld er beter op wordt met een sterke man aan de macht. Dat zijn normen en waarden die er in de eerste jaren na geboorte bij een mens ingebakken worden en heel moeilijk te veranderen zijn. De plannen van de USA waren om na Saddam een democratische regering aan de macht te helpen. Dat experiment is mislukt. Als het experiment wel had gewerkt had men er nu anders naar gekeken. In feite had men Irak gewoon moeten opdelen in drie landen. Maar goed, weer een heel ander verhaal.quote:Op zondag 9 november 2014 15:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
En daarna is het Irak beter geworden? In de kwestie Irak zijn mensen voorgelogen over reden van de inval. Dat behoor je als democraat niet te accepteren.
Beelden zijn sowieso belangrijker dan mensen, zeker als het allemaal beelden zijn van dezelfde persoon.quote:Op zondag 9 november 2014 15:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
het feit dat Lenin beelden zijn vernietigd en omvergeworpen is wat mij betreft aleen al genoeg reden om militair in te grijpen in Oekraine. Dit is een misdaad van ongekende proportie waar Kiev wat had tegen moeten doen. Het feit dat dit niet is gebeurd, maakt voor mij duidelijk dat Oekraine als land geen bestaansrecht heeft en het land moet worden teruggebracht naar de Russische moederschoot.
Bedoel je deze beelden?quote:Op zondag 9 november 2014 16:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Beelden zijn sowieso belangrijker dan mensen, zeker als het allemaal beelden zijn van dezelfde persoon.
Je houdt van stemmingmakerij? Deze Europarlementarieers doen niets fout. Het is hun beroep om politieke standpunten te hebben. Daar beweren ze dat het parlement waar zij toe behoren een goede club is, waar Oekraine zich aan op kan trekken.quote:Op zondag 9 november 2014 17:08 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Bedoel je deze beelden?
[ afbeelding ]
Zou de heren nog kunnen slapen?
Zij wisten ook niet van te voren dat Rusland Oekraïne zou gaan invallen alsof we nog in de tweede oorlog leven.quote:Op zondag 9 november 2014 17:08 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Bedoel je deze beelden?
[ afbeelding ]
Zou de heren nog kunnen slapen?
Holomordor, de communisten en Russen waren de Nazi's voor met genocide in Oekraine. Het feit dat Oekraine in 2014 nog steeds een grote corrupte armoedige pauperbende is zegt genoeg over die 'russische moederschoot'.quote:Op zondag 9 november 2014 15:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
het feit dat Lenin beelden zijn vernietigd en omvergeworpen is wat mij betreft aleen al genoeg reden om militair in te grijpen in Oekraine. Dit is een misdaad van ongekende proportie waar Kiev wat had tegen moeten doen. Het feit dat dit niet is gebeurd, maakt voor mij duidelijk dat Oekraine als land geen bestaansrecht heeft en het land moet worden teruggebracht naar de Russische moederschoot.
Ik kan wel wat andere bezwaren bedenken mbt deze twee onverantwoordelijke volksmenners.quote:Op zondag 9 november 2014 17:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je houdt van stemmingmakerij? Deze Europarlementarieers doen niets fout. Het is hun beroep om politieke standpunten te hebben. Daar beweren ze dat het parlement waar zij toe behoren een goede club is, waar Oekraine zich aan op kan trekken.
Het enige bezwaar dat je kunt hebben, is dat zij niet stellen dat de EU stront is en Eurazie heerlijk. Net zoals Poetin stelt dat Eurazie stront is en de EU hemels
Oh wacht ...
Zij wisten dat ze iets beloofden wat ze nooit waar gingen maken, en dat het resultaat een burgeroorlog zou zijn. En vervolgens lopen ze weg voor verantwoordelijkheid en laten ze zich voor het geopolitieke karretje van de USA spannen. Ze zouden tussen de strijdende partijen gezet moeten worden om zelf te ervaren wat ze veroorzaakt hebben met hun gebral.quote:Op zondag 9 november 2014 17:18 schreef tfors het volgende:
[..]
Zij wisten ook niet van te voren dat Rusland Oekraïne zou gaan invallen alsof we nog in de tweede oorlog leven.
Dat laatste was natuurlijk als een grapje bedoelt.quote:Op zondag 9 november 2014 11:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook de vraag naar de waarheid is lastig. Met achter iemand aanlopen, bedoeld ik dat je teveel suggereert dat 'might makes right', zoals in de post:
[..]
Jawel.quote:Op zondag 9 november 2014 12:11 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet aangetoond. Wat aangetoond is is dat het Russische leger actief is in oost oekraine.
Dat Verhofstadt dat niet is geworden heeft echt helemaal niks met deze zogenaamde campagnestunt te maken, dat is simpelweg het gevolg van het feit dat de christendemocraten de grootste fractie in het EP zijn, gevolg door de sociaaldemocraten. De liberalen volgen op grote afstand en waren bij voorbaat al kansloos voor deze post.quote:Op zondag 9 november 2014 17:35 schreef Nintex het volgende:
Van Baalen en Verhofdstadt deden dat toneelstukje in Kiev alleen in het kader van de verkiezingen. Een hele domme campagne stunt, vandaar dat Verhofstadt dan ook niet de Europese leider geworden is, maar Juncker die kar mag gaan trekken.
http://www.dw.de/doubts-a(...)n-ukraine/a-18013354quote:Doubts arise over HRW cluster bomb report in Ukraine
Human Rights Watch (HRW) has accused the Ukrainian military of using cluster bombs in the Donbass region. Kyiv denies the allegations and international observers question the report.
The Ukrainian army used cluster bombs during the fighting in eastern Ukraine - according to international human rights organization Human Rights Watch. Six people are said to have been killed, and dozens injured, in 12 documented cases.
"At the start of October, we sent a mission to eastern Ukraine in order to follow up on reports on the use of cluster bombs," Hugh Williamson, HRW regional director for Europe and Central Asia told DW. This mission comprised the organization's own weapons experts, and Williamson claims they spoke to people on the ground and a journalist who was in the affected area. "He was able to determine the type of rocket used, which the Ukrainian army owns," he said.
But the most important point, he said, was to confirm from which positions had been fired. "Our experts calculated the paths of the rockets, viewed the positions struck, and the locations of the rocket launchers," said Williamson. "They came to the conclusion that Ukrainian government troops fired the weapons. We can't be absolutely sure, but all the evidence points that way."
Banned weapons
HRW considers the use of cluster bombs as a war crime, pointing to an international agreement that came into force in 2010. Some 114 countries signed that convention and it has been ratified by 86 - although it does not include Ukraine or Russia. Now, HRW has called on Kyiv to do so, and says that its representatives in Donbass have discovered 22 fragments of rockets with cluster ammunition - 16 from a Uragan-type multiple rocket launcher and six from a Smerch-type.
Kyiv denies the allegations. Ukrainian military spokesman Vladyslav Selesnyov told DW that though the country's troops did indeed have Uragan and Smerch rocket launchers, it did not have cluster ammunition. "If we know that there could be civilians at the rebel positions, we cannot shoot them under any circumstances," he said.
Michael Bociurkiw, spokesman for the OSCE mission in Ukraine, also denied that the Ukrainian military had used cluster bombs. "We have around 90 observers in eastern Ukraine," he told DW. "If we had encountered anything like that, we would have reported it, but that hasn't happened. Everything we can say about ammunition and shelling is in our daily reports."
Doubts over report
Anton Michnenko, of the Ukrainian Center for Army, Conversion and Disarmament Studies, says that only military experts can offer definite insights into the use of cluster bombs. He is critical of the HRW report. "Social organizations don't have any highly qualified experts who can say whether these are explosions with cluster ammunition and what direction it might have come from," he said. He thinks that separatists might have deliberately misled the HRW representatives. It is also possible that separatist captured stocks of Ukrainian army weaponry.
Nikolaj Sunhurowsky, of the Kyiv-based Razumkov Center, also doubts the allegations. "They are only based on the reports of witnesses who claim to have seen the direction of the shelling," he told DW, and doesn't rule out that "rogue rebel units" are using cluster bombs, after having penetrated the buffer zone between separatists and the Ukrainian army.
Serhij Sgurez, of the Ukrainian consultancy firm Defense Express, says Ukraine has no interest in destroying infrastructure or residential buildings in Donbass, because Kyiv will have to build up the region again when the conflict is over. He thinks Moscow wants to weaken the economic potential of the area and discredit the Ukrainian military. "Using cluster bombs is very well suited to that purpose," he said.
Berlin wants independent investigation
In the meantime, the German government has called for an independent inquiry into the allegations against the Ukrainian military. Gernot Erler, Russia policy commissioner for the foreign ministry, said the German government has no information on the matter.
"But Human Rights Watch is a serious organization," he said. "And the project was done in cooperation with the New York Times, which means it is not likely to have anything against the Ukrainian government. For that reason there is a real need for an explanation. That's why we are calling for an independent inquiry."
Twee Ukrainse hoge militairen roepen wat, en een partijdige consultant.quote:Op zondag 9 november 2014 18:12 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
http://www.dw.de/doubts-a(...)n-ukraine/a-18013354
Dat zijn nogal wat aannames, waarom verdedig jij de staatsgreep in Oekraïne zo halsstarrig?quote:Op zondag 9 november 2014 12:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De uitslag van de presidentsverkiezing en parlementsverkiezing laten duidelijk zien dat extreem rechts in Oekraine een kleine beweging is met weinig aanhang. In strijd met de Russische propaganda, dat W-Oekraine correct is geduid met de kwalificatie dat het fascisten zijn, die als hobby genocide plegen.
Het Oekrainse onafhankelijksheidsstreven heeft een voorloper in WOII. Daarom is Oekraiense nationalisme en vrijheidstrijd verbonden symbolen die wij anders duiden. Dit wordt door Rusland aangegrepen om het conflict te fraimen.
En dit goedpraten...quote:Op zondag 9 november 2014 11:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In ieder gewapend conflict vindt van alles plaats dat Amnesty International niet goed vindt. Ik vind ook dat Oekraine zich terughouden moet opstellen bij het gebruik van geweld. En dat doen ze niet.
De reden snap ik ook wel. Het is onmacht. Als Oekraine zich netje gedraagd, kunnen ze niets anders dan zich voegen naar hun verkrachter. Want die heeft meer macht dan zij.
Verkiezingsuitslagen zijn geen aannamen. Er heeft ook geen staatsgreep plaatsgevonden. Oekraine heeft net parlementsverkiezingen gehouden, het hele oude parlement zat er nog.quote:Op zondag 9 november 2014 18:18 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Dat zijn nogal wat aannames, waarom verdedig jij de staatsgreep in Oekraïne zo halsstarrig?
Ik praat het niet goed, want ik vind dat Oekraine teveel maar raak schiet in bevolkingsgebieden. Volgens mij omdat het leger slecht functioneert / onprofessioneel is.quote:[..]
En dit goedpraten...![]()
Allemaal heel schattig dat jij bijvoorbeeld op de dag zelf al stelt dat de rebellen het per ongeluk hebben gedaan.quote:Op zondag 9 november 2014 14:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik heb op de dag van het neerhalen van de vlucht MH17 al gesteld dat de rebellen dat per ongeluk hebben gedaan, geheel in lijn met de ontwikkelingen op dat moment. Dat het vliegtuig was neergeschoten binnen een actief oorlogsgebied en Nederland naief was om te denken dat alles zou wijken voor hun bergingsteams. Voor de rebellen was dit neergestorte burgervliegtuig en sta in de weg in hun operaties. Daarom hebben de rebellen echt een krachttoer verricht om er zo snel mogelijk vanaf te zijn.
[..]
Pro-westerse bronnen brengen ook veel propaganda naar buiten. In de meeste delen (de eerdere delen) heb ik ook veel Russische gezinde bronnen gepost, als tegenwicht. De laatste tijd doe ik dat niet meer. In feite wordt je murv van alle propaganda.
Mijn standpunt simpel. Ik heb een hekel aan slim machtsspel, zodat de slimmerik voordeel heeft ten koste van anderen, zonder enige goede reden. Daarom ben ik voor de goede tradities die dat tegengaan. Een belangrijk deel van deze ontwikkeling naar beter bestuur hangt samen met wat men westerse waarde noemt. Dat suggereert dat deze niet universeel toepasbaar zouden zijn. De betrouwbare rechtstaat nooit legitiem kan worden bepleit in andere delen van de wereld. Maar ik weet zeker dat veel Oekrainers en Russen ook vinden dat 'might makes right' niet deugd. Net zo goed als er ook veel westerlingen zijn, die juist wel vinden dat machtsspel terecht is, als je daarmee je voordeel kan doen.
Als Rusland stelt dat zij legitiem gebieden buiten Rusland hun wil op mogen leggen, om de veiligheidsbehoefte van Russen te bevredigen, dan stellen zij zichzelf boven anderen, die daarmee gedegradeerd worden tot figuranten in andermans toneelstuk. Het zijn dit soort claims waaruit blijkt dat Rusland gewoon met zijn eigen belangen en macht bezig is.
De vraag is of Oekraine echt moet leren begrijpen, dat de waarheid bestaat uit het dienen van Russische belangen, omdat:
1. dat hun rol is in de wereld
2. Oekraine niet als land bestaat of kan bestaan
Volgens mij is dat waanzin. Ik heb eens goed gekeken, en Oekraine is helemaal niet zo gespleten als de Russen het voorspiegelen. De talen Oekrains en Russisch liggen dicht bij elkaar. De religies bestaan vooral uit twee varianten van het Orthodox christelijke geloof. Statistieken over de stemgedrag en andere aanwijzingen van verdeeldheid zijn niet erg overtuigend. In alle landen zie je dat soort regionale verschillen, zonder dat alles moet worden opgesplitst.
Het meest idioot vind ik dat men doet als of er een simpele geografische scheidslijn bestaat, die de twee groepen van elkaar scheidt. Je kan daarom met het opdelen van het land niets oplossen en er is ook eigenlijk weinig serieuze verdeeldheid.
Het gaat vooral het invloedssferen en bestuurlijke modellen. En Oekraine zou daarover zelf moeten beslissen, zonder dat het wordt opgedeeld.
Zij wisten heel goed waar ze mee bezig waren, wat denk je nu zelf?quote:Op zondag 9 november 2014 17:18 schreef tfors het volgende:
[..]
Zij wisten ook niet van te voren dat Rusland Oekraïne zou gaan invallen alsof we nog in de tweede oorlog leven.
ach rebellen het is geen een reserveleger met bandieten van ruslandquote:Op zondag 9 november 2014 18:47 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Allemaal heel schattig dat jij bijvoorbeeld op de dag zelf al stelt dat de rebellen het per ongeluk hebben gedaan.
Maar een lap tekst neerplanten kan iedereen, maar heb je ook iets waarmee je je stellingen kan onderbouwen? Dit komt nogal een beetje obsessief over namelijk
Dus het conflict gaat eigenlijk om een mars?quote:Op zondag 9 november 2014 19:11 schreef OeJ het volgende:
Als een Marokkaanse jongen in Nederland een mars jat in een supermarkt, omdat hij "een slechte jeugd gehad heeft, waarbij hij achtergesteld is", dan is 't land te klein, maar als om vergelijkbare redenen Putin motieven vindt, om delen van Oekraïne in te pikken (waarbij de gevolgen onvergelijkbaar vele malen groter zijn), dan vinden sommigen opeens alle begrip. Het blijft een vreemd verhaal.
Ik lees die argumenten hier toch echt hoor: dat Rusland Oekraine maar in mag pikken, omdat 1 of andere malloot voorstelt om de Russische taal niet te erkennen, of omdat iemand een beeld heeft omgegooid.quote:Op zondag 9 november 2014 19:16 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dus het conflict gaat eigenlijk om een mars?
De argumenten hier worden steeds vreemder.
Beter lezen dan, daar hebben wel meer mensen last van. Een marsquote:Op zondag 9 november 2014 19:24 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ik lees die argumenten hier toch echt hoor: dat Rusland Oekraine maar in mag pikken, omdat 1 of andere malloot voorstelt om de Russische taal niet te erkennen, of omdat iemand een beeld heeft omgegooid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |