abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146026627
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 10:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Is het ook een 'post hoc' door de Europese Commissie en Duitse Bundesbank welke hebben aangegeven dat de euro de Duitse producten plotsklaps 20% goedkoper hebben gemaakt? Is dat ook een post hoc redenering? Leuk zeg.
Post hoc ergo propter hoc is niet zo'n moeilijk concept, lijkt me. Jij plempt een grafiekje neer waarin een divergentie van de industriële productie tussen Frankrijk en Duitsland vanaf pakweg 2003 te zien is en concludeert dat dit door de euro komt zonder enige verdere verklaring.
Als je mijn post bovendien even leest, dan zou je zien dat ik zeg dat de euro best een rol gespeeld zal hebben. Doen alsof het de enige relevante verklaring is, is echter vrij simplistisch.

quote:
De bronnen die je nu geeft lijken er iig al meer op dan dat suggestieve Economist artikeltje.
Dat gaat ook iets makkelijker achter een PC dan op een smartphone.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_146026650
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:06 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Verbeteren van levensstandaarden gaat om het zien van mogelijkheden. Niet over het verdelen van de koek.
Als je mijn eerste reactie op je had gelezen had je ook gezien dat het mij gaat om meer dan alleen het herverdelen van inkomen of vermogen, omdat dat dat bijv. de macht van arbeiders en burgers in respectievelijk het bedrijf en de democratie niet verbetert. Het neo-liberale fabeltje dat we nog steeds in een tijd zouden leven waarin succes een keuze is is echter door vele wetenschappers (ik raad je nog steeds Ha-Joon Chang aan) al aan gort geslagen.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_146026654
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:03 schreef keste010 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, al betekent het uiteraard dat er juist nog veel drastischer ingegrepen moet worden dan het camoufleren van ongelijkheden wat de SP probeert te doen.
De sp maakt het eigenlijk erger. Je camoufleert inderdaad de armoede, maar mocht dit uiteindelijk te duur worden (ik kan niet voorstellen dat dit niet gaat gebeuren) en worden afgebouwd, zit je met een groep die dus altijd maar aan het staatsinfuus heeft gelegen en niet voor zichzelf kan zorgen. Je zit dan ineens met een enorm gat. Er is niet geinvesteerd in de groep zelfvoorzienend maken, maar alleen zoetgehouden met het toestoppen van geld. Als dat laatste stopt omdat het onbetaalbaar is geworden, hoe denk je dat het plaatje er dan ineens uitziet?
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:11:36 #229
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_146026689
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:07 schreef keste010 het volgende:

[..]

Relatieve inkomens- en vermogensverschillen worden dan ook veel te snel onder het tapijt gemoffeld alszijnde onderdeel van het vergroten van de koek voor iedereen. Ondertussen leidt de democratie al jaren onder de relatieve inkomensverschillen..
Toen ik in de jaren 60 en 70 opgroeide behoorde mijn ouders zeker tot de middenklasse. Toch hadden we toen een levenstandaard zoals vandaag de dag iemand met een minimuminkomen heeft. Iedere cent werd omgedraaid en schulden werden afbetaald. Ik heb echter nooit het gevoel gehad iets te kort te komen. Ik wil maar zeggen dat alles relatief is. Mensen kijken altijd afgunstig naar een ander terwijl hun levensstandaard ook stijgt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_146026708
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 10:34 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Niet iedereen is dat met je eens. GS toonde met zijn grafiek al aan dat het vermogen helemaal niet is toegenomen. Het grootste probleem is de uitholling van de waarde van het geld de afgelopen 100 jaar en daarvoor moet je toch echt bij de centrale banken zijn. Dit is aardig leesvoer http://www.bol.com/nl/p/geldmoord/9200000002308416/
Centrale Banken hebben juist veel minder invloed dan iedereen denkt. Momenteel zetten ze de rente op 0,15% en nog wordt er niet geleend aan het bedrijfsleven. Banken creëren leningen (en dus geld) als ze denken dat er winst valt te halen, en anders niet. En op het moment dat een bank een lening verstrekt heeft de centrale bank weinig keus dan die lening te dekken met nieuw geld. Centrale banken bepalen niet hoeveel nieuw geld er gecreëerd wordt, maar banken zelf doen dat.
Die Mujagic betoogt dat we het plan van Friedman moeten introduceren: dat centrale banken op de automatische piloot elk jaar 3% geld toevoegen. Dat heeft men geprobeerd in de jaren '80 en dat liep echt compleet in de soep.
In 2010 voorspelde hij een periode van veel hogere inflatie. En momenteel gaan we richting deflatie! Geen wonder dat ze zo iemand bij Jalta binnenhalen.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:13:25 #231
379943 Paper_Tiger
pi_146026743
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:10 schreef ssebass het volgende:

[..]

De sp maakt het eigenlijk erger. Je camoufleert inderdaad de armoede, maar mocht dit uiteindelijk te duur worden (ik kan niet voorstellen dat dit niet gaat gebeuren) en worden afgebouwd, zit je met een groep die dus altijd maar aan het staatsinfuus heeft gelegen en niet voor zichzelf kan zorgen. Je zit dan ineens met een enorm gat. Er is niet geinvesteerd in de groep zelfvoorzienend maken, maar alleen zoetgehouden met het toestoppen van geld. Als dat laatste stopt omdat het onbetaalbaar is geworden, hoe denk je dat het plaatje er dan ineens uitziet?
Een beetje wat er gebeurd is met de oudere generatie Oostblokkers.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:15:25 #232
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146026804
quote:

[..]

Relatieve inkomens- en vermogensverschillen worden dan ook veel te snel onder het tapijt gemoffeld alszijnde onderdeel van het vergroten van de koek voor iedereen. Ondertussen leidt de democratie al jaren onder de relatieve inkomensverschillen..
De armen zijn dan ook daadwerkelijk 30% armer geworden. Volgens datzelfde IISG wat GSbrder zo graag aanhaalde...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:16:37 #233
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146026840
quote:
Maar er zijn meer redenen om ongelijkheid te onderzoeken dan alleen sociale rechtvaardigheid met behoud van ‘animal spirits’. Zoals het WRR-rapport van dit jaar opsomt: grotere ongelijkheid verkleint de maatschappelijke betrokkenheid en het vertrouwen, niet alleen in elkaar maar ook in de politiek. En dat gebeurt niet alleen bij de lage inkomens, maar pikant genoeg nog sterker bij de hoogste. De maatschappelijke én economische stabiliteit is er bij gebaat dat de ongelijkheid niet te sterk oploopt.

Is dat een typisch Nederlandse gedachte? Geenszins. Ook de Financial Times, niet direct een sociaal-democratisch bolwerk, brak vorige week een lans voor het beperken van de ongelijkheid in het Westen. Want het kapitalisme floreert kennelijk alleen als we er de scherpste kantjes er vanaf blijven vijlen.
http://www.nrcq.nl/2014/10/11/hij-komt-hij-komt-thomas-piketty
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_146026843
quote:

[..]

Het is ook sterk dynamisch. Rijken investeren hun vermogen vanwege rendement. Wij zitten nu al zo'n 5 jaar in een bull market en equities staan de laatste tijd op all time highs. Dus ook het vermogen van de rijken dat hierin zit. Komt er een crash dan kan het zo zijn dat het vermogen hierin halveert en is het relatieve vermogensverschil ook ineens enorm gedaald. Betekent niet dat er noemenswaardig iets is veranderd of dat de wereld nu beter is vanwege een kleiner relatief (en overigens ook absoluut) vermogensverschil. Sterker nog we belanden dan hoogstwaarschijnlijk in een recessie met minder baangelegenheid veel ontslagenen e.d. 2008-2009 all over again.
pi_146026854
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Is niet al veel vaker bewezen dat de armen ook daadwerkelijk armer zijn geworden?
Nee.

Blindstaren op verschillen is een vervelend kwaaltje in deze discussie. Je moet beoordelen op feitelijke leefsituatie, mogelijkheden, voorzieningen, etc.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:17:23 #236
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146026870
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De armen zijn dan ook daadwerkelijk 30% armer geworden.
Linkje?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:18:09 #237
379943 Paper_Tiger
pi_146026902
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:12 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Centrale Banken hebben juist veel minder invloed dan iedereen denkt. Momenteel zetten ze de rente op 0,15% en nog wordt er niet geleend aan het bedrijfsleven. Banken creëren leningen (en dus geld) als ze denken dat er winst valt te halen, en anders niet. En op het moment dat een bank een lening verstrekt heeft de centrale bank weinig keus dan die lening te dekken met nieuw geld. Centrale banken bepalen niet hoeveel nieuw geld er gecreëerd wordt, maar banken zelf doen dat.
Die Mujagic betoogt dat we het plan van Friedman moeten introduceren: dat centrale banken op de automatische piloot elk jaar 3% geld toevoegen. Dat heeft men geprobeerd in de jaren '80 en dat liep echt compleet in de soep.
In 2010 voorspelde hij een periode van veel hogere inflatie. En momenteel gaan we richting deflatie! Geen wonder dat ze zo iemand bij Jalta binnenhalen.
In 2005 schreef Eric Mecking 'Deflatie in Aantocht' Alles wat hij heeft aangekondigd komt uit. Inflatie heeft de toegenomen productiviteit van ons allemaal gestolen. Dat is de enige ongelijkheid die zou moeten worden aangepakt.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:21:56 #238
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146027025
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:17 schreef waht het volgende:

[..]

Nee.
Ja.
POL / Kloof tussen arm en rijk sneller gegroeid dan gedacht

quote:
Blindstaren op verschillen is een vervelend kwaaltje in deze discussie.
Ontkennen is een vervelend kwaaltje in deze discussie.

quote:
Je moet beoordelen op feitelijke leefsituatie, mogelijkheden, voorzieningen, etc.
Armoede is zoals elk probleem altijd relatief. Ik had daar onlangs met Igen een discussie over en ik weet dat je die gezien hebt,

Ook in de VS gelooft men graag dat de armen het aldaar beter hebben dan in Afrika. "De armen hier zijn de rijken in de wereld." De werkelijkheid is dat zelfs een persoon in Bangladesh een hogere levensverwachting kent...
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:25:20 #239
45206 Pietverdriet
pi_146027154
Zoals ik al vaker gepost heb
Toen ik geboren werd, werd er alleen gestookt in de woonkamer, en alleen in de winter. We hadden geen TV, vakantie was op de fiets camperen en we dronken nooit cola maar thee. Er was niet iedere dag vlees.
En mijn vader had gewoon werk en een goed inkomen voor die tijd. Dus hoezo worden armen armer
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:27:16 #240
379943 Paper_Tiger
pi_146027230
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Toen ik geboren werd, werd er alleen gestookt in de woonkamer, en alleen in de winter. We hadden geen TV, vakantie was op de fiets camperen en we dronken nooit cola maar thee. Er was niet iedere dag vlees.
En mijn vader had gewoon werk en een goed inkomen voor die tijd. Dus hoezo worden armen armer
Dat klinkt als mijn jeugd.
pi_146027286
quote:
Moeten mensen je nu zielig vinden om je armzalige jeugd of?
pi_146027293
quote:
Daarnaast klinkt die levenstijl overigens een stuk gezonder ;) Ben ook blij dat ik in de jaren 80 ben opgegroeid en niet nu.

Het beeld dat ik nu van kinderen krijg is dat ze met chips en cola de hele dag achter de computer zitten. Dus of deze luxe ons nu zoveel beter heeft gemaakt... Maar inderdaad de theoretische levenstandaard is sterk toegenomen.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:30:31 #243
45206 Pietverdriet
pi_146027368
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Moeten mensen je nu zielig vinden om je armzalige jeugd of?
Je domheid spreekt boekdelen.
pi_146027478
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja.
POL / Kloof tussen arm en rijk sneller gegroeid dan gedacht

[..]

Ontkennen is een vervelend kwaaltje in deze discussie.

[..]

Armoede is zoals elk probleem altijd relatief. Ik had daar onlangs met Igen een discussie over en ik weet dat je die gezien hebt,

Ook in de VS gelooft men graag dat de armen het aldaar beter hebben dan in Afrika. "De armen hier zijn de rijken in de wereld." De werkelijkheid is dat zelfs een persoon in Bangladesh een hogere levensverwachting kent...
Altijd weer die roep om de kloof tussen arm en rijk. Wat ik al in een paar posts geleden heb vermeld, zegt dat niet veel. Bij een crash op de aandelenbeurs is het relatief en absoluut inkomensverschil tussen arm en rijk enorm gedaald terwijl de situatie er voor de armen veel slechter op gaat worden.

Daarnaast nog zo'n onzinnige redenering dat een persoon in Bangladesh een hogere levensverwachting kent, dus we moeten de armen maar armer maken. Is dat wat je hiermee bedoelt? Random zaken correleren heeft niets met de waarheid van doen.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:34:59 #245
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146027505
quote:

[..]

Ook wel typisch dat vaak wordt gezegd dat de pensioenvermogens niet worden meegenomen. Dit wordt vaak herhaald in de media en stond ook in de brief van Asscher. Daardoor zou de ongelijkheid zgn. veel kleiner zijn.

De tweede belangrijke kanttekening wordt vaak weggelaten: een groot deel wordt niet geregistreerd. Van het vermogen ondergebracht in belastingparadijzen, is minstens driekwart onbekend. Bron daarvoor is pagina 82 en 83 van het WRR rapport.

Heel erg grappig dat de regering de eerste kanttekening letterlijk heeft overgenomen (en de media ook), maar de tweede kanttekening niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_146027508
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je domheid spreekt boekdelen.
Nee hoor, ik weet best wat je duidelijk wil maken. Het zegt alleen allemaal bitter weinig.

Dat jij het vroeger ook niet heel breed had wil nog niet zeggen dat de armen niet steeds armer worden.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:36:17 #247
379943 Paper_Tiger
pi_146027533
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:35 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee hoor, ik weet best wat je duidelijk wil maken. Het zegt alleen allemaal bitter weinig.

Dat jij het vroeger ook niet heel breed had wil nog niet zeggen dat de armen niet steeds armer worden.
Vroeger was dat gewoon een goed leven zoals de meeste werkende mensen hadden.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:36:32 #248
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146027540
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 10:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

25 jaar geen data is wel lang als je naar trends probeert te kijken. Trends die met je kondratieff niet direct veel te maken hebben.
https://www.scribd.com/doc/242553628/Hoe-Ongelijk-is-NL-Volledig
Pagina 85...
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:37:14 #249
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_146027564
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:35 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat "niet breed hebben" was wel de norm in de grotere gezinnen van toen.
Ook bij middenklassegezinnen die op papier een hoge welvaart hadden.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_146027576
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 11:36 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Vroeger was dat gewoon een goed leven zoals de meeste werkende mensen hadden.
Precies daarom gaat de vergelijking niet op he.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')