Eindelijk iemand met verstand.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een wetenschapper die dit zo uitlegt heeft niet begrepen hoe wetenschap werkt. Een goede wetenschapper houdt altijd de mogelijkheid open dat hij ernaast zit, en realiseert zich dat 'natuuwetten' geen wetten maar menselijke generalisaties zijn, die evenzeer verkeerd kunnen zijn.
Nee; wetenschap "claimt" niks en zeker niet "de waarheid". Religies hebben daar eerder "nogal een handje van".quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:56 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat weet ik ook wel, maar het gaat er om dat beide een overlapping hebben m.b.t. tot een claim tot de waarheid.
Ja, dat is een mooie.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zeker sinds de laatste eeuw aan Natuurkunde. Ipv "verkeerd" spreken we in de natuurkunde dan eerder van "onvolledig" of "effectief".
De wetenschap doet dat in zekere zin, althans de mensen die de wetenschap volgen, mensen die roepen: God bestaat niet, wat de wetenschap zegt is waar, ik vind zulke mensen schapen, net zoals religieuze mensen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee; wetenschap "claimt" niks en zeker niet "de waarheid". Religies hebben daar eerder "nogal een handje van".
Sja, als je het tot een stroman karikaturiseert en die vervolgens gaat aanvallen, dan kom je wel op een "schaapredenering" uit...quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:00 schreef laforest het volgende:
[..]
De wetenschap doet dat in zekere zin, althans de mensen die de wetenschap volgen, mensen die roepen: God bestaat niet, wat de wetenschap zegt is waar, ik vind zulke mensen schapen, net zoals religieuze mensen.
True, het is een vorm van biasing, die heel menselijk is. We gaan op zoek naar "het ons bekende". Dat is ook het enige startpunt in de onmetelijke grootsheid van het heelal, omdat dat is wat we kennen en dat in ieder geval als een bekende basis voor leven kunnen beschouwen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:29 schreef OllieWilliams het volgende:
Een "argument" voor het bestaan van een god dat ik vaak hoor, is dat er bepaalde dingen in het universum exact zó zijn dat er leven mogelijk is. Denk hierbij aan dingen als de kosmologische constante of de sterkte van de kracht die nucleonen in de atoomkern bindt, maar ook specifiek voor het leven op aarde de afstand van de zon en maan en weet ik al niet wat meer. Dit wordt de "science of fine-tuning" genoemd. Niet dat ik dit een sterk argument vind, immers zou het leven er niet zijn als deze niet zo waren en dus is het helemaal geen toeval dat ze zo zijn. Als ze namelijk niet zo zouden zijn, zouden wij er niet zijn om erover te oordelen. Het lijkt me dat het leven is ontstaan omdat bepaalde gebieden in het universum nu eenmaal de "mogelijkheid" bieden voor leven om te gedijen; het is allerminst een logische conclusie dat het universum ontstaan zou zijn om het leven te herbergen.
Ik heb hier wel eens wat over gelezen, maar wat me opvalt is dat altijd de aanname wordt gedaan dat "koolstof-leven" het enige leven is dat zou kunnen bestaan. Is het echter niet gewoon een gebrek aan fantasie om dit te stellen? We weten nog zo verschrikkelijk weinig over hoe het leven is ontstaan, hoe kunnen we dan stellen dat leven per definitie koolstof nodig heeft om te bestaan? Vroeger ging men er ook vanuit dat leven niet boven een bepaalde temperatuur kon bestaan of in de afwezigheid van licht en zuurstof, maar inmiddels weten we wel beter (denk aan leven op extreme diepten zoals de marianentrog, of de Thermus aquaticus die in de 60s gevonden werd in Yellowstone bij temperaturen van 70-80 graden en zonder welke de polymerase-kettingreactie - en dus ieder DNA onderzoek - onmogelijk zou zijn).
Jij denkt dat echte wetenschapsvolgers de wetenschappers alleen maar nablaten?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:00 schreef laforest het volgende:
[..]
De wetenschap doet dat in zekere zin, althans de mensen die de wetenschap volgen, mensen die roepen: God bestaat niet, wat de wetenschap zegt is waar, ik vind zulke mensen schapen, net zoals religieuze mensen.
Een deel van de fine tuning is om onze theorieën kloppend te krijgen met de werkelijkheidquote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:29 schreef OllieWilliams het volgende:
Een "argument" voor het bestaan van een god dat ik vaak hoor, is dat er bepaalde dingen in het universum exact zó zijn dat er leven mogelijk is. Denk hierbij aan dingen als de kosmologische constante of de sterkte van de kracht die nucleonen in de atoomkern bindt, maar ook specifiek voor het leven op aarde de afstand van de zon en maan en weet ik al niet wat meer. Dit wordt de "science of fine-tuning" genoemd. Niet dat ik dit een sterk argument vind, immers zou het leven er niet zijn als deze niet zo waren en dus is het helemaal geen toeval dat ze zo zijn. Als ze namelijk niet zo zouden zijn, zouden wij er niet zijn om erover te oordelen. Het lijkt me dat het leven is ontstaan omdat bepaalde gebieden in het universum nu eenmaal de "mogelijkheid" bieden voor leven om te gedijen; het is allerminst een logische conclusie dat het universum ontstaan zou zijn om het leven te herbergen.
Niet in principe, maar als leven bestaat uit complexe moleculen is koolstof het meest voorkomende atoom waarmee je grote complexe moleculen kan opbouwenquote:Ik heb hier wel eens wat over gelezen, maar wat me opvalt is dat altijd de aanname wordt gedaan dat "koolstof-leven" het enige leven is dat zou kunnen bestaan. Is het echter niet gewoon een gebrek aan fantasie om dit te stellen? We weten nog zo verschrikkelijk weinig over hoe het leven is ontstaan, hoe kunnen we dan stellen dat leven per definitie koolstof nodig heeft om te bestaan?
quote:Vroeger ging men er ook vanuit dat leven niet boven een bepaalde temperatuur kon bestaan of in de afwezigheid van licht en zuurstof, maar inmiddels weten we wel beter (denk aan leven op extreme diepten zoals de marianentrog, of de Thermus aquaticus die in de 60s gevonden werd in Yellowstone bij temperaturen van 70-80 graden en zonder welke de polymerase-kettingreactie - en dus ieder DNA onderzoek - onmogelijk zou zijn).
Dan nog houdt die "leefbare zone" verband met ons idee van wat leefbaar is.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:18 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Een deel van de fine tuning is om onze theorieën kloppend te krijgen met de werkelijkheid
maar als hget gaat over de aarde die precies in de leefbare zone zit, die leefbare zone loopt vanaf ons door tot voorbij Mars en aan de andere kant tot Venus dus zo klein is die leefbare band niet.
Dat is waar, maar nog steeds gebaseerd op ons zonnestelsel.quote:Niet in principe, maar als leven bestaat uit complexe moleculen is koolstof het meest voorkomende atoom waarmee je grote complexe moleculen kan opbouwen
silicium zou ook kunnen in principe
Er zijn in hoofdlijnen twee manieren waarop je het begrip 'natuurwet' zou kunnen uitleggen:quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als je het zo schrijft, zou je kunnen denken dat natuurwetten "simpelweg" zijn te ontkrachten. Net als het "arbitrair" wat je over taxonomie schreef, vind ik dat soort bewoordingen nogal snel en gevaarlijk omdat het de discussie in de richting kan leiden waar hardnekkige tegenstanders van bepaalde wetenschappelijke inzichten kunnen zeggen "ja, zie je wel, verkeerd" of "joah, alles is willekeurig, dus die soorten kunnen net zo goed door god gevormd zijn".
Dit verwijt jegens liefhebbers van wetenschap hoor ik vrij vaak, ik zie het in de praktijk echter zelden tot nooit dus ik vraag me af hoe terecht deze kritiek nu eigenlijk is.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:00 schreef laforest het volgende:
[..]
Je refereert hier aan het antropische principe, wat op zichzelf een goed verweer is tegen het fine-tuning argument. Ik ben het echter wel met Lawrence Krauss eens: het is 'ugly'. Bovendien is er een veel sterker argument tegen het fine-tuning argument:quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:29 schreef OllieWilliams het volgende:
Ik zie het eerder als een combinatie van de twee.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn in hoofdlijnen twee manieren waarop je het begrip 'natuurwet' zou kunnen uitleggen:
1) een absolute onschendbare wet ten aanzien van hoe de wereld zich gedraagt. Er *kunnen* geen schendingen van die wet bestaan. Het probleem met deze uitleg is echter: zo'n wet kunnen we nooit kennen. Derhalve is deze uitleg nogal onzinnig.
2) de uitleg die ik al gaf: een menselijke generalisatie van hoe de wereld werkt of lijkt te werken. In deze uitleg kan een natuurwet altijd verkeerd (of 'onvolledig', zoals Haushofer zegt) zijn.
De tweede uitleg is gangbaar in de wetenschap. De eerste uitleg lijkt meer gangbaar in theologische en filosofische discussies.
Haakjes zijn van mij.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:55 schreef Molurus het volgende:
Mensen die beweren 100% zeker te weten dat er (geen) goden bestaan,
Oh die hoor je wel, maar dat zijn intrinsiek (dan) geen wetenschappers.quote:en dat wetenschap tot absolute waarheden leidt moet ik nog tegenkomen.
Dat is inderdaad hoe men er binnen de wetenschap in het algemeen over denkt, maar dat is dus fout. Je hebt wel de theorie van alles nodig als framework om dingen uitputtend te kunnen kopieren naar een wiskundig model ervan, en die theorie van alles is wiskunde geordend op basis van 0. Echte keiharde feiten dus, uitputtende 1 op 1 kopietjes van wat bestaat, de vervolmaking van de wetenschap, behalve dan de wetenschap over alles wat mogelijk is.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:56 schreef laforest het volgende:
[..]
De natuurwetten zijn net zo bedacht als God. Natuurwetten zijn geen wetten der natuur, maar regels van mensen die mensen gebruiken als 'framework' voor wetenschap.
Hoe bedoel je dit?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 19:15 schreef Perrin het volgende:
aan de andere kant helpt het wel om aan te tonen dat ons universum niet anders dan 'finely tuned' kan zijn.
...wat?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 19:54 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is inderdaad hoe men er binnen de wetenschap in het algemeen over denkt, maar dat is dus fout. Je hebt wel de theorie van alles nodig als framework om dingen uitputtend te kunnen kopieren naar een wiskundig model ervan, en die theorie van alles is wiskunde geordend op basis van 0. Echte keiharde feiten dus, uitputtende 1 op 1 kopietjes van wat bestaat, de vervolmaking van de wetenschap, behalve dan de wetenschap over alles wat mogelijk is.
Jij niet begrijpeu, maar iedereen wel gemakkelijk practisch empirisch aan de slag kunneu met feit als zijnde model.quote:
In die zin dat, hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk het samenspel van factoren ook is rondom het ontstaan van het universum waarin wij ons bevinden, het naakte feit dat we ons de vraag kunnen stellen al betekent dat we ons in een universum bevinden dat een voor ons bestaan gunstige ontstaansfactoren heeft, of die nu zeer waarschijnlijk zijn of zeer onwaarschijnlijk.quote:
Dat is een valkuil, ik weet er geen mooie filosofische benaming voor, Molurus weet dat vast wel, maar dat is "terugredeneren"; het "achteraf een wonder noemen".quote:Op donderdag 30 oktober 2014 20:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
In die zin dat, hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk het samenspel van factoren ook is rondom het ontstaan van het universum waarin wij ons bevinden, het naakte feit dat we ons de vraag kunnen stellen al betekent dat we ons in een universum bevinden dat een voor ons bestaan gunstige ontstaansfactoren heeft, of die nu zeer waarschijnlijk zijn of zeer onwaarschijnlijk
Ik noemde het ook geen drogreden, het is een uitvloeisel van het begrip tijd. En van ons bewustzijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 20:45 schreef Perrin het volgende:
Die 'finely tuned' zaken gaan vaak om wat meer fundamentele natuurconstantes als de sterkte van de verschillende krachten, massa en lading van kerndeeltjes etc.
Het is wel degelijk een valide argument en geen drogreden.
Al zou maar 1 op de miljard universa geschikte condities hebben voor leven, en je maakt er een miljard, dan zou in 999.999.999 daarvan er nooit iemand zijn om zich te verwonderen waarom het universum exact zo is als het is.
Tja, ik vind dit meteen al een vrij zwak argument. De wetenschap gaat niet uit van absolute waarheden, sterker nog de wetenschap houd volledig rekening dat alle kennis op elk moment kan worden aangepast. Dat werkt ook door op wetenschappers, die houden rekening daarmee.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat vind ik niet en ik zal uitleggen waarom:
1. Die-hard gelovigen en wetenschappers zijn beide overtuigd van het eigen gelijk en zijn blind voor elkaars argumenten, beide zijn wat dat betreft fundamentalisten.
God en natuurwetten hetzelfde fenomeen? Werkelijk? Bij de gemiddelde uitleg van goddelijke entiteiten is het toch wel duidelijk dat het om twee totaal verschillende fenomenen gaat. Met name omdat goddelijke entiteiten vaker dan niet een bewustzijn krijgen toegeschreven.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:2. Beide gaan van een aanname uit, de een van God, de andere van natuurwetten. Eigenlijk zijn religie en wetenschap concurrenten van elkaar, ze bestuderen hetzelfde, maar geef een andere uitleg voor hetzelfde fenomeen.
Ook een zeer zwak standpunt. Ten eerste gaat de wetenschap niet uit van "niets", maar geeft gewoon aan dat men er geen antwoord op kan geven. Dat is geen subtiel verschil, maar een gigantisch verschil. Ten tweede is een gedeelte van de wetenschappers ook gelovig...die zullen niet direct uitgaan van niks. Ten derde, "niks" is niet hetzelfde als iets.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:3. Het geloof dat iemand aan het einde van zijn leven naar de hemel gaat is net zo sterk als het geloof dat er niets is, wederom, twee verschillende manieren vanuit uitleg over hetzelfde fenomeen, in dit geval de dood.
etc.
Ja, want dat maakt ideeen als "theorieen van alles" al een stuk minder aannemelijkquote:
Is dat niet het doel van string/M-theorie? Theorie van alles?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 09:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, want dat maakt ideeen als "theorieen van alles" al een stuk minder aannemelijkVrijwel elke theorie die je opschrijft zal onvolledig zijn.
Ik kom ze wel tegen, maar het zwakke argument is dan om te claimen dat het geen wetenschappers zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit verwijt jegens liefhebbers van wetenschap hoor ik vrij vaak, ik zie het in de praktijk echter zelden tot nooit dus ik vraag me af hoe terecht deze kritiek nu eigenlijk is.
In de praktijk is dat toch meestal: ik zie geen argumenten of bewijzen voor het bestaan van goden, wetenschap is *de* manier om kennis te verwerven.
Mensen die beweren 100% zeker te weten dat er geen goden bestaan, en dat wetenschap tot absolute waarheden leidt moet ik nog tegenkomen.
Dat zijn het dan meestal ook niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 10:01 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik kom ze wel tegen, maar het zwakke argument is dan om te claimen dat het geen wetenschappers zijn.
Ik stel: de God van de Christendom bestaat niet. Waarom? Omdat het concept van deze God niet coherent is, iets kan niet omnipotent, omnibenevolent, en omniscient tegelijk zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Sja, als je het tot een stroman karikaturiseert en die vervolgens gaat aanvallen, dan kom je wel op een "schaapredenering" uit...
Daarbij: "God bestaat niet" is een uitspraak die alleen sterke atheisten doen. De meeste mensen zijn ofwel gelovig, ofwel agnost ofwel zwak atheist. Zelfs onder wetenschappers is nog steeds de meerderheid (in aantal, niet in de meest baanbrekende fundamentele onderzoeken) gelovig.
Okay, maar ik begeef me in de academische wereld en Fok! tel ik daar zeker niet onder.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 10:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zijn het dan meestal ook niet.De enige vorm waarin ik dat nog met enige regelmaat zie zijn trollen op Fok, en dat zijn vrijwel zeker geen wetenschappers.
Maar als je voorbeelden weet van wetenschappers die daar zo tegenaan kijken hou ik me aanbevolen! Waar kom jij die eigenlijk tegen?
Vreemd, ik herken dat beeld totaal niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 10:05 schreef laforest het volgende:
[..]
Okay, maar ik begeef me in de academische wereld en Fok! tel ik daar zeker niet onder.
Gaat een beetje moeilijk om te zeggen dat je het fout hebt, wanneer je net zo goed kan zeggen dat het allemaal verschillende "frameworks" zijn en niks fout is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 09:58 schreef laforest het volgende:
[..]
Is dat niet het doel van string/M-theorie? Theorie van alles?
Ik vind het zwak om te zeggen: theorie van onvolledig. Ook in de natuurkunde moet men af en toe zeggen, we hadden het verkeerd, we zatten er naast. Ik vind dat het anders op een gelijke rang met religeuzen die ook zeggen dat het onvolledig is, maar desondanks nooit toegeven dat ze het wel eens fout of verkeerd hebben.
Wetenschap gaat niet over feiten, feiten zijn dingen die veel hoger zijn dan de gewone wetenschap. Zelfs wiskunde houdt zich alleen bezig met dianoia en niet episteme.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 11:10 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Gaat een beetje moeilijk om te zeggen dat je het fout hebt, wanneer je net zo goed kan zeggen dat het allemaal verschillende "frameworks" zijn en niks fout is.
Wetenschap gaat gewoon over feiten, en feiten zijn gewoon kopietjes. Men wist al van feiten in het alledaagse leven zonder dat men er ingewikkeld over ging doen en het wetenschap ging noemen. Iemand die zo ingewikkeld doet over wetenschap die begrijpt niet meer wat een feit is, en begrijpt vast ook niet wat een mening is.
Hoger? Op welke schaal?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 11:12 schreef laforest het volgende:
[..]
Wetenschap gaat niet over feiten, feiten zijn dingen die veel hoger zijn dan de gewone wetenschap.
Dat doet de wetenschap ook niet. Er zijn hypotheses waarbij God (of iets wat zo genoemd mag worden) het universum heeft gecreërd. Stellen dat God niet bestaat is geen wetenschap. Stellen dat, met de huidige kennis, een God zoals in het christendom aan het roer staat hoogst onwaarschijnlijk is, is wel wetenschap.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 10:04 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik stel: de God van de Christendom bestaat niet. Waarom? Omdat het concept van deze God niet coherent is, iets kan niet omnipotent, omnibenevolent, en omniscient tegelijk zijn.
Echter, een algemene opmerking dat er niets van een soort van God (zelfs als naam voor energie) kan ik niet, en kan denk ik niemand, geven.
Volledige essay:quote:Well, evolution is a theory. It is also a fact. And facts and theories are different
things, not rungs in a hierarchy of increasing certainty. Facts are the world's data.
Theories are structures of ideas that explain and interpret facts. Facts do not go
away when scientists debate rival theories to explain them. Einstein's theory of
gravitation replaced Newton's, but apples did not suspend themselves in mid-air,
pending the outcome. And humans evolved from apelike ancestors whether they
did so by Darwin's proposed mechanism or by some other, yet to be discovered.
Moreover, "fact" does not mean "absolute certainty." The final proofs of logic and
mathematics flow deductively from stated premises and achieve certainty only
because they are not about the empirical world. Evolutionists make no claim for
perpetual truth, though creationists often do (and then attack us for a style of
argument that they themselves favor). In science, "fact" can only mean
"confirmed to such a degree that it would be perverse to withhold provisional
assent." I suppose that apples might start to rise tomorrow, but the possibility
does not merit equal time in physics classrooms.
Evolutionists have been clear about this distinction between fact and theory from
the very beginning, if only because we have always acknowledged how far we
are from completely understanding the mechanisms (theory) by which evolution
(fact) occurred. Darwin continually emphasized the difference between his two
great and separate accomplishments: establishing the fact of evolution, and
proposing a theory—natural selection—to explain the mechanism of evolution.
He wrote in The Descent of Man: "I had two distinct objects in view; firstly, to
Ik weet niet wat dat is, en niemand hoeft dat ook te weten om te oordelen dat wat jij zegt fout is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 11:12 schreef laforest het volgende:
[..]
Wetenschap gaat niet over feiten, feiten zijn dingen die veel hoger zijn dan de gewone wetenschap. Zelfs wiskunde houdt zich alleen bezig met dianoia en niet episteme.
Jij weet niet waar het om gaat, maar toch zo arrogant zijn om te zeggen dat het niet klopt. Dat is zoiets als een basisschoolleerling die claimt dat string-theory niet klopt, maar niet weet waar het om gaat.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 11:32 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik weet niet wat dat is, en niemand hoeft dat ook te weten om te oordelen dat wat jij zegt fout is.
Toevallig vond ik de wiskundige theorie van alles op internet, en die is gewoon consistent met het normale begrip van feit als kopietje. Dat betekent dus dat er fysieke dingen bestaan die uitputtend worden beschreven met bijvoorbeeld 0. Niet verder opgedeeld in strings ofzo, 0 is wat het is, niks meer of minder.
En dat je een probleem maakt van het begrip feit, betekent natuurlijk ook dat je een probleem maakt van het begrip mening.
Echte kennis. Er is een hoger niveau dan wetenschap die zich bezig houdt met fenomemen in de natuur. Je mag dit grappig vinden, maar dat is al 2000 jaren de reactie van degene die geen benul hebben van de werkelijkheid en dat neem ik je dan ook niet kwalijk. Socrates werd er al om belachelijk gemaakt en veroordeeld, Plato moest het in een kleine, geheime club bespreken, zelfs Pythagoras werd voor sekteleider uitgemaakt omdat de bevolking niet klaar was voor de ultieme werkelijkheid, maar nu gebruikt de natuurkunde nog altijd zijn concept om de wereld in wiskunde uit te leggen. Uiteindelijk kun je niemand de werkelijkheid laten zien, die moet jezelf weten te vinden. Zoals in de oudheid al werd gezegd: Je wordt niet deugdelijk van het lezen van boeken over ethiek, nog wordt je wijs door het luisteren naar andere wijze mensen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |