Maar ook de SGP steunt het beleid van dit kabinet gewoon. Ik vind het sociaal-economisch eigenlijk een vrij kleurloze partij.quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:52 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Allereerst, ik maak mijn keus voor een stem natuurlijk binnen het kader dat door de serieuze politieke partijen in Nederland wordt aangeboden. Op randverschijnselen als de Libertarische Partij ga ik niet stemmen. Ik moet bij een stem in Nederland dus altijd al flinke concessies doen aan mijn werkelijke standpunten.
Ten tweede, ik maak mijn keus voor een stem niet zo zeer op basis van een partijprogramma maar meer op basis van wat ik lees in mijn krantje (NRC) of hoor (BNR). Als thema's als begrotingstekort, bezuinigen, fiscale sturing vanuit de overheid, decentralisatie van de overheid en afschaffen van de HRA aanbod komen dan zie ik dat de SGP toch vaak bij mij aansluit op deze thema's. Net als de VVD overigens, maar ik heb bezwaren tegen het huidige kabinet zoals je weet.
Sociaal-economisch is het juist heel boeiend waar de SGP mee komt. Van het willen verbieden van koopzondagen en "aanstootgevende" boeken in de lokale bibliotheek en het niet willen subsidiëren van georganiseerde sportbeoefening of wedstrijdsport (maar dan wel weer schoolzwemmen steunen) en daarnaast ook weer de minima ruimhartig willen steunen. Het lokale theater moet ook geen cent krijgen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar ook de SGP steunt het beleid van dit kabinet gewoon. Ik vind het sociaal-economisch eigenlijk een vrij kleurloze partij.
quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
het schiet op sociaal-economisch vlak dus alle kanten op op de schaal van overheidsinmenging.
Het is ook altijd wat jullie. Ik geef nota bene al in de eerste alinea aan dat ik sowieso al flinke concessies doe ten aanzien van mijn werkelijke standpunten. Tenzij ik zelf de politiek in ga, uitgesloten, heb ik te kiezen uit het aanbod wat het Nederlandse kiesstelsel voort weet te brengen. Wat moet ik dan doen? Niet meer gaan stemmen? En buiten dat heb ik al aangegeven dat de SGP voor TK en PS sowieso geen optie is voor mij.quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:34 schreef Monolith het volgende:
Ach, ook op sociaal economisch vlak is men niet vies van ordinaire belangenbehartiging van traditionele conservatief christelijke achterban bv in landbouw, tuinbouw en visserij.
Maar de SGP zit niet in het kabinet en de VVD wel. Overigens zou ik nooit met de TK en PS op de SGP stemmen. Zouden er nu verkiezingen komen, dan zou het denk ik een CDA stem worden.quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar ook de SGP steunt het beleid van dit kabinet gewoon. [..]
Daar heb je het nergens over, maar ik las tussen de regels door. Als ik de verkeerde conclusie trek uit die tussenregels, dan ben ik het wel met je eens.quote:Op maandag 27 oktober 2014 19:26 schreef Monolith het volgende:
Waar heb ik het over jouw stemgedrag?
Ik haalde het enkel even aan omdat de SGP ook vaak als zo'n prachtig rechtlijnige partij met zuivere motieven wordt neergezet.quote:Op maandag 27 oktober 2014 19:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar heb je het nergens over, maar ik las tussen de regels door. Als ik de verkeerde conclusie trek uit die tussenregels, dan ben ik het wel met je eens.Ook de binnenvaart valt daar overigens onder. SGP en SP hebben beide een grote achterban in de binnenvaart en je ziet beide partijen die belangen ook behartigen.
Alles daartussen, en dan met name lokaal, weet ik echt niet meer. Paar keer lokaal gestemd, paar keer VVD. Iemand moet het doen, hier.quote:Tweede Kamerverkiezingen 2012 : VVD
Tweede Kamerverkiezingen 2010 : VVD
Tweede Kamerverkiezingen 2006 : VVD
Tweede Kamerverkiezingen 2003 : D66
Tweede Kamerverkiezingen 2002 : D66
Tweede Kamerverkiezingen 1998 : GroenLinks
Wat zou je dan stemmen mochten alle mogelijke partijen beschikbaar zijn?quote:Op maandag 27 oktober 2014 19:25 schreef Kowloon het volgende:
[..]
[..]
Het is ook altijd wat jullie. Ik geef nota bene al in de eerste alinea aan dat ik sowieso al flinke concessies doe ten aanzien van mijn werkelijke standpunten. Tenzij ik zelf de politiek in ga, uitgesloten, heb ik te kiezen uit het aanbod wat het Nederlandse kiesstelsel voort weet te brengen. Wat moet ik dan doen? Niet meer gaan stemmen? En buiten dat heb ik al aangegeven dat de SGP voor TK en PS sowieso geen optie is voor mij.
Zo zou je het ook kunnen zien. Maar ik bedoel dat de SGP sociaal economisch vooral als een pragmatische middenpartij overkomt. Niet uitgesproken rechts.quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Sociaal-economisch is het juist heel boeiend waar de SGP mee komt. Van het willen verbieden van koopzondagen en "aanstootgevende" boeken in de lokale bibliotheek en het niet willen subsidiëren van georganiseerde sportbeoefening of wedstrijdsport (maar dan wel weer schoolzwemmen steunen) en daarnaast ook weer de minima ruimhartig willen steunen. Het lokale theater moet ook geen cent krijgen.
het schiet op sociaal-economisch vlak dus alle kanten op op de schaal van overheidsinmenging.
Wat bedoel je daar mee? Alle politieke partijen van over de hele wereld? Ik heb geen idee hoor.quote:Op maandag 27 oktober 2014 20:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat zou je dan stemmen mochten alle mogelijke partijen beschikbaar zijn?
Zelfs nog ruimer dan dat. Elke politieke partij die je je maar kunt bedenken.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 00:28 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat bedoel je daar mee? Alle politieke partijen van over de hele wereld? Ik heb geen idee hoor.
Ik zie deze uitspraak nu pas, maar bij D66 zie je net zo vaak dat de personen ook vaak links hebben gestemd. Hangt een beetje af van de thema's die je het belangrijkst vindt.quote:Op zondag 26 oktober 2014 14:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je lijstje vat perfect de rechtse neigingen samen die D66 keer op keer heeft.
Wat mij betreft is D66 verworden tot een VVD-light. Dit topic, uit 2012, toont de verrechtsing van de partij: VKZ / D66-kiezers willen naar links, partij is steeds rechtserquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 11:32 schreef Kaas- het volgende:
Ik zie deze uitspraak nu pas, maar bij D66 zie je net zo vaak dat de personen ook vaak links hebben gestemd. Hangt een beetje af van de thema's die je het belangrijkst vindt.
Op de thema's als overheidsfinancien, belastingen, regeldruk en sociaal-economische lijkt D66 meer op de lijn van de VVD. Op thema's als mensenrechten, duurzaamheid, zelfbeschikking, tolerantie & andere ethische kwesties drugs & alcohol, cultuur etc. lijkt de partij meer op de lijn van de PvdA.
Voor een enkeling lijkt dat verwarrend, maar dit komt doordat D66 een progressieve partij is die als enige Nederlandse partij zowel op materieel als immaterieel gebied voor de individuele vrijheden opkomt (waar andere partijen slechts één van beide kiezen, of beide niet). Hierdoor trekt de partij zowel mensen die zichzelf als links en als rechts classificeren aan, maar wat zij allen gemeen hebben is hun progressiviteit (wat voor de D66-stemmer veelal veel belangrijker is dan links/rechts).
Gaat compleet de verkeerde kant ook op met jou.quote:Op maandag 27 oktober 2014 19:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Alles daartussen, en dan met name lokaal, weet ik echt niet meer. Paar keer lokaal gestemd, paar keer VVD. Iemand moet het doen, hier.
D66 is inderdaad wat rechtser dan de partij 20 jaar geleden was. Maar daar spreekt de partij toch ook geen woord Chinees over? Het is niet dat de partij dingen doet die mensen niet hadden kunnen verwachten. Sinds 2006 vrij duidelijk over wat ze willen en hebben ze dat in akkoorden ook gesteund. Daarmee is een nieuw type achterban aangesproken die het blijkbaar wel prima vind. Overigens vind ik het ook nogal een raar schema. Blijkbaar wordt bezuinigen als rechts gezien en dan is het niet gek dat in een tijd met overheidstekorten de partijen daar naar opschuiven.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 12:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat mij betreft is D66 verworden tot een VVD-light. Dit topic, uit 2012, toont de verrechtsing van de partij: VKZ / D66-kiezers willen naar links, partij is steeds rechtser
Er wordt nu in de wandelgangen alweer gesproken over een samenwerking tussen VVD, D66 en CDA. De laatste keer dat D66 die samenwerking in de praktijk bracht (Balkenende II), kwamen ze met slechts 3 zetels uit de strijd, dus ik zou het ze willen afraden,
Maar als puntje bij paaltje komt, kiest D66 voor rechts en vertikt het om over links te regeren. En richting de PvdA bestaat zelfs een heuse aversie. Voor achtergronden, zie de uitzending van Brandpunt Profiel over Alexander Pechtold: http://www.npo.nl/brandpunt-profiel/22-10-2014/KN_1661854
Ik heb me bijzonder gestoord aan Pechtold toen hij in de Tweede Kamer vooraan stond om een motie van wantrouwen tegen minister Plasterk in te dienen; nota bene iemand uit de sociaal-liberale, rechtervleugel van de PvdA, dus politiek nauw verwant. De gretigheid waarmee hij dat deed, heeft mij doen besluiten om bij de gemeenteraadsverkiezingen geen D66 (zoals 4 jaar eerder), maar PvdA te stemmen. Ik weet de argumentatie voor mijn stemgedrag niet deugt, maar was echt ontstemd over hoe Pechtold zich daar gedroeg. De PvdA-haat zit kennelijk heel diep. Dat komt ook in bovengenoemde reportage terug.
Het schemaatje uit het VKZ-topic laat trouwens ook zien dat ik me niet zozeer van D66 heb vervreemd, maar omgekeerd: D66 zit niet meer in het midden, maar is naar rechts opgeschoven.
Omdat je er eigenlijk conservatief ipv liberaal bent?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:35 schreef Klokov het volgende:
Wie vertelt mij waarom ik meer en meer naar het CDA neig t.o.v. D66?
Midlife crisis, Korsakov, vervroegde dementie of een andersoortige niet-aangeboren hersenafwijking vermoedelijk.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:35 schreef Klokov het volgende:
Omdat je rechts wil worden. Want dat is cool.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:35 schreef Klokov het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |