abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145749831
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:46 schreef Tchock het volgende:
Hé trouwens Y, als je een sportauto koopt met geleend geld mag je de schuld toch wel voor box 3 in aanmerking nemen maar de auto niet?
Nee, zo uit mijn hoofd.
pi_145749859
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:42 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ja.
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:43 schreef Etsu het volgende:

[..]

Nee.
Ok bedankt he jongens
pi_145749862
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:45 schreef Etsu het volgende:

[..]

is dat sarcasme?
nee hoor.
pi_145749867
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:47 schreef Yreal het volgende:

[..]

Nee, zo uit mijn hoofd.
Nee, de sportauto is belast? Nee, je mag de schuld niet meenemen bij het berekenen van inkomen uit sparen en beleggen? Nee, je hebt ze allebei fout?
pi_145749888
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:48 schreef Yreal het volgende:

[..]

nee hoor.
valt wel mee joh

denk ik

kijk er morgen wel naar, nu geen zin in
pi_145749989
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:48 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, de sportauto is belast? Nee, je mag de schuld niet meenemen bij het berekenen van inkomen uit sparen en beleggen? Nee, je hebt ze allebei fout?
Waarom zou een sportauto in de IB belast zijn. En waarover precies?
pi_145750105
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:50 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Waarom zou een sportauto in de IB belast zijn. Er waarover precies?
Ik had een lijst met dingen en ik moest belastbaar inkomen uit sparen en beleggen uitrekenen. Eén van die dingen was een sportauto, waarvoor een lening van de aankoopprijs (een ton) was afgesloten. Ik heb dus op het tentamen geantwoord dat een sportauto niet belast wordt in box 3 (tenzij enkel als belegging aangekocht) en dat de schuld een schuld is als bedoeld in dat ene artikel dat opnoemt dat de rendementsgrondslag bezittingen min schulden zijn.

Dat probeer ik nu bij Y te checken en die zegt alleen "nee".
pi_145750140
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:48 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, de sportauto is belast? Nee, je mag de schuld niet meenemen bij het berekenen van inkomen uit sparen en beleggen? Nee, je hebt ze allebei fout?
Er stond me iets bij dat schulden in box 3 moeten zien op bestanddelen van box3, maar dat kan ik zo snel niet vinden.

Dat de auto niet belast is voort vloeit uit 5.3(2)c. Maar dan moet ie hem wel rijden.
  maandag 20 oktober 2014 @ 20:57:53 #109
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750391
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:52 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik had een lijst met dingen en ik moest belastbaar inkomen uit sparen en beleggen uitrekenen. Eén van die dingen was een sportauto, waarvoor een lening van de aankoopprijs (een ton) was afgesloten. Ik heb dus op het tentamen geantwoord dat een sportauto niet belast wordt in box 3 (tenzij enkel als belegging aangekocht) en dat de schuld een schuld is als bedoeld in dat ene artikel dat opnoemt dat de rendementsgrondslag bezittingen min schulden zijn.

Dat probeer ik nu bij Y te checken en die zegt alleen "nee".
Dit lijkt mij niet logisch.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145750427
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:57 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dit lijkt mij niet logisch.
Hoe dan?
pi_145750464
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:57 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dit lijkt mij niet logisch.
Waarom niet? Art. 5.3 definieert schulden als verplichtingen met de waarde in het economische verkeer.
  maandag 20 oktober 2014 @ 20:59:21 #112
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750472
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:58 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hoe dan?
Rare mismatch. Maargoed, wellicht klopt het hoor.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:00:07 #113
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750518
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:59 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Waarom niet? Art. 5.3 definieert schulden als verplichtingen met de waarde in het economische verkeer.
Dat geloof ik graag. Dan koop ik een auto puur met schuld. Dan gaat mijn grondslag achteruit terwijl mijn netto vermogenspositie niet verandert.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145750553
Zie verder in lid 3 geen bepaling die ervoor zorgt dat die schuld niet in aanmerking kan worden genomen
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:01:40 #115
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750616
Kan dan weer op de agenda voor de veegwet.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145750646
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:00 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat geloof ik graag. Dan koop ik een auto puur met schuld. Dan gaat mijn grondslag achteruit terwijl mijn netto vermogenspositie niet verandert.
Er komt vermogen bij en er gaat evenveel vermogen af. Als je een auto koopt met eigen geld gaat je grondslag toch ook omlaag terwijl er netto niets verdwijnt?
pi_145750705
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:00 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat geloof ik graag. Dan koop ik een auto puur met schuld. Dan gaat mijn grondslag achteruit terwijl mijn netto vermogenspositie niet verandert.
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:58 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hoe dan?
Mmmm

quote:
Tijdens de parlementaire behandeling is van verschillende zijden aandacht gevraagd voor de vraag of consumptieve schulden niet buiten beschouwing zouden moeten worden gelaten. Deze vraagstelling hield met name verband met het feit dat grote roerende zaken die voor eigen gebruik werden aangewend, zoals boten, auto's e.d., buiten de forfaitaire rendementsheffing vallen (zie art. 5.3, tweede lid, onderdeel c, Wet IB 2001). Tevens vloeide deze vraagstelling voort uit het feit dat onder de Wet IB 1964 wel een aftrekbeperking voor consumptieve rente bestaat (zie art. 45, vierde lid, Wet IB 1964). De bewindslieden hebben een dergelijke aftrekbeperking echter afgewezen. Wel heeft deze discussie uiteindelijk geresulteerd in een aftrekbeperking voor kleine schulden, die is neergelegd in artikel 5.3, derde lid, onderdeel e, van de Wet IB 2001 (tot en met 2009: onderdeel b) (zie aant. 10.3).
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:04:05 #118
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750742
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Er komt vermogen bij en er gaat evenveel vermogen af. Als je een auto koopt met eigen geld gaat je grondslag toch ook omlaag terwijl er netto niets verdwijnt?
Dat klopt. Maar je moet toegeven dat het ergens wringt dat je door een luxeschuld om een auto te kopen je je box 3 vermogen kan verlagen terwijl je per saldo niet erop achteruit gaat.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:04:36 #119
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750765
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:03 schreef Yreal het volgende:

[..]

[..]

Mmmm

[..]

En waarom hebben de bewindslieden dat gedaan?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145750799
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:04 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar je moet toegeven dat het ergens wringt dat je door een luxeschuld om een auto te kopen je je box 3 vermogen kan verlagen terwijl je per saldo niet erop achteruit gaat.
Ja, ik zie wel wat je bedoelt. Als je nu een eigen vermogen hebt van een half miljoen zou je een half miljoen kunnen lenen (de lening in casu was ook nog bij de moeder van de belastingplichtige :')) en er een boot van kunnen kopen tot je het geld weer nodig hebt. Als je maar zorgt dat je af en toe op die boot vaart.
pi_145750801
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:04 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar je moet toegeven dat het ergens wringt dat je door een luxeschuld om een auto te kopen je je box 3 vermogen kan verlagen terwijl je per saldo niet erop achteruit gaat.
Door de rente die je betaalt op die schuld word je toch 'armer' of zie ik dat nou verkeerd
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:06:19 #122
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750849
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, ik zie wel wat je bedoelt. Als je nu een eigen vermogen hebt van een half miljoen zou je een half miljoen kunnen lenen (de lening in casu was ook nog bij de moeder van de belastingplichtige :')) en er een boot van kunnen kopen tot je het geld weer nodig hebt. Als je maar zorgt dat je af en toe op die boot vaart.
Dit dus.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145750855
Er was ook een vraag (voor weinig punten, maar toch): "beargumenteer of de belastingheffing in box 3 rechtvaardig is". Gratis punten _O_
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:06:53 #124
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750881
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:06 schreef Tchock het volgende:
Er was ook een vraag (voor weinig punten, maar toch): "beargumenteer of de belastingheffing in box 3 rechtvaardig is". Gratis punten _O_
En wat vind jij?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145750901
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:04 schreef eriksd het volgende:

[..]

En waarom hebben de bewindslieden dat gedaan?
quote:
De gedachte achter het in aanmerking nemen van in beginsel ook alle (rest-) schulden hangt — dit mede ten antwoord op de vragen van de leden van de fracties van CDA, GPV en RPF — primair samen met de overweging dat hiermee een eenvoudig en overzichtelijk systeem ontstaat, niet alleen voor belastingplichtigen, maar ook voor de belastingdienst. Het niet in aanmerking nemen van bepaalde schulden, bijvoorbeeld schulden die samenhangen met financiering van vrijgestelde vermogensbestanddelen, zou vrijwel onuitvoerbaar zijn. Dit hangt met name samen met de allocatieproblematiek die dan zou ontstaan.
verder in spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_145750937
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:06 schreef Tchock het volgende:
Er was ook een vraag (voor weinig punten, maar toch): "beargumenteer of de belastingheffing in box 3 rechtvaardig is". Gratis punten _O_
Vertel het maar
pi_145750954
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:06 schreef Tchock het volgende:
Er was ook een vraag (voor weinig punten, maar toch): "beargumenteer of de belastingheffing in box 3 rechtvaardig is". Gratis punten _O_
Ik zou zeggen van niet.
pi_145750970
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:06 schreef eriksd het volgende:

[..]

En wat vind jij?
Niet rechtvaardig, want dat was makkelijker te beargumenteren. Heb gezegd dat forfaitair rendement onrechtvaardig is, dat de erfpacht- en splitsingsregelingen uit het uitvoeringsbesluit (17 keer de jaarlijkse erfpacht en 20.000 aftrek bij gesplitste woning respectievelijk) oneerlijk zijn omdat ze de hoogte van de WOZ en/of de erfpacht niet meerekenen en dat je WOZ-waarde te hoog blijft als je je erfpachtcanon afkoopt.
pi_145750984
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:08 schreef Etsu het volgende:

[..]

Ik zou zeggen van niet.
0 punten
pi_145751010
quote:
6s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:08 schreef Yreal het volgende:

[..]

0 punten
Gelukkig kan ik een 1 hebben op m'n vieze cijferlijst. Jij niet.
pi_145751026
quote:
6s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:09 schreef Etsu het volgende:

[..]

Gelukkig kan ik een 1 hebben op m'n vieze cijferlijst. Jij niet.
Gast :')
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:11:25 #132
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_145751173
quote:
6s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:09 schreef Etsu het volgende:

[..]

Gelukkig kan ik een 1 hebben op m'n vieze cijferlijst. Jij niet.
Say what? :') :D
pi_145751231
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:11 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Say what? :') :D
:*
pi_145751243
Mensen die happen _O_

M'n avond is weer goed.
pi_145751279
quote:
6s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:09 schreef Etsu het volgende:

[..]

Gelukkig kan ik een 1 hebben op m'n vieze cijferlijst. Jij niet.
Mijne is al verziekt
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:13:18 #136
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145751286
Heel goed Etsu, gewoon kapotmaken die figuren.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145751295
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:13 schreef Yreal het volgende:

[..]

Mijne is al verziekt
Dat weet ik, dat wilde ik nog eens benadrukken.
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:13:35 #138
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145751307
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:13 schreef Yreal het volgende:

[..]

Mijne is al verziekt
Jij hebt toch een best goede lijst?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:13:45 #139
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145751323
Op wereldomgekeerddag HAHAHAHHAHA
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145751369
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:13 schreef eriksd het volgende:
Op wereldomgekeerddag HAHAHAHHAHA
Daar ben jij vast een welgemanierde, elegante, gezellige heer.
pi_145751382
quote:
15s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:14 schreef Yreal het volgende:

[..]

Daar ben jij vast een welgemanierde, elegante, gezellige heer.
:D _O-
pi_145751406
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:13 schreef Etsu het volgende:

[..]

Dat weet ik, dat wilde ik nog eens benadrukken.
Dan is het effect voor jouw lijst van een 1 dus veel ernstiger...
pi_145751426
quote:
6s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:14 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dan is het effect voor jouw lijst van een 1 dus veel ernstiger...
Voor de toekomst? Nee...
pi_145751454
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:15 schreef Etsu het volgende:

[..]

Voor de toekomst? Nee...
Die had je toch al niet?
pi_145751478
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:15 schreef Yreal het volgende:

[..]

Die had je toch al niet?
Sowieso dat Zoetermeer mij eerder aanneemt dan jou.
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:16:26 #146
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_145751496
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:15 schreef Yreal het volgende:

[..]

Die had je toch al niet?
Sluit maar aan in de rij in Zoetermeer.
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:17:18 #147
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145751543
quote:
15s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:14 schreef Yreal het volgende:

[..]

Daar ben jij vast een welgemanierde, elegante, gezellige heer.
Terwijl jij met een vlot kapsel en mooie motor in de hand je P gaat halen zonder die dag een spel- of grammaticafout gemaakt te hebben of te vallen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145751636
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:17 schreef eriksd het volgende:

[..]

Terwijl jij met een vlot kapsel en mooie motor in de hand je P gaat halen zonder die dag een spel- of grammaticafout gemaakt te hebben of te vallen.
WAT DIS JE MIJN MOTOR NOU ?!?!?! :( :(

Met je kapotte fiets
pi_145751671
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:19:09 #150
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145751676
quote:
8s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:18 schreef Yreal het volgende:

[..]

WAT DIS JE MIJN MOTOR NOU ?!?!?! :( :(

Met je kapotte fiets
Ik heb meerdere fietsen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')