abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145749831
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:46 schreef Tchock het volgende:
Hé trouwens Y, als je een sportauto koopt met geleend geld mag je de schuld toch wel voor box 3 in aanmerking nemen maar de auto niet?
Nee, zo uit mijn hoofd.
pi_145749859
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:42 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ja.
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:43 schreef Etsu het volgende:

[..]

Nee.
Ok bedankt he jongens
pi_145749862
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:45 schreef Etsu het volgende:

[..]

is dat sarcasme?
nee hoor.
pi_145749867
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:47 schreef Yreal het volgende:

[..]

Nee, zo uit mijn hoofd.
Nee, de sportauto is belast? Nee, je mag de schuld niet meenemen bij het berekenen van inkomen uit sparen en beleggen? Nee, je hebt ze allebei fout?
pi_145749888
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:48 schreef Yreal het volgende:

[..]

nee hoor.
valt wel mee joh

denk ik

kijk er morgen wel naar, nu geen zin in
pi_145749989
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:48 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, de sportauto is belast? Nee, je mag de schuld niet meenemen bij het berekenen van inkomen uit sparen en beleggen? Nee, je hebt ze allebei fout?
Waarom zou een sportauto in de IB belast zijn. En waarover precies?
pi_145750105
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:50 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Waarom zou een sportauto in de IB belast zijn. Er waarover precies?
Ik had een lijst met dingen en ik moest belastbaar inkomen uit sparen en beleggen uitrekenen. Eén van die dingen was een sportauto, waarvoor een lening van de aankoopprijs (een ton) was afgesloten. Ik heb dus op het tentamen geantwoord dat een sportauto niet belast wordt in box 3 (tenzij enkel als belegging aangekocht) en dat de schuld een schuld is als bedoeld in dat ene artikel dat opnoemt dat de rendementsgrondslag bezittingen min schulden zijn.

Dat probeer ik nu bij Y te checken en die zegt alleen "nee".
pi_145750140
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:48 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, de sportauto is belast? Nee, je mag de schuld niet meenemen bij het berekenen van inkomen uit sparen en beleggen? Nee, je hebt ze allebei fout?
Er stond me iets bij dat schulden in box 3 moeten zien op bestanddelen van box3, maar dat kan ik zo snel niet vinden.

Dat de auto niet belast is voort vloeit uit 5.3(2)c. Maar dan moet ie hem wel rijden.
  maandag 20 oktober 2014 @ 20:57:53 #109
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750391
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:52 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik had een lijst met dingen en ik moest belastbaar inkomen uit sparen en beleggen uitrekenen. Eén van die dingen was een sportauto, waarvoor een lening van de aankoopprijs (een ton) was afgesloten. Ik heb dus op het tentamen geantwoord dat een sportauto niet belast wordt in box 3 (tenzij enkel als belegging aangekocht) en dat de schuld een schuld is als bedoeld in dat ene artikel dat opnoemt dat de rendementsgrondslag bezittingen min schulden zijn.

Dat probeer ik nu bij Y te checken en die zegt alleen "nee".
Dit lijkt mij niet logisch.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145750427
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:57 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dit lijkt mij niet logisch.
Hoe dan?
pi_145750464
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:57 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dit lijkt mij niet logisch.
Waarom niet? Art. 5.3 definieert schulden als verplichtingen met de waarde in het economische verkeer.
  maandag 20 oktober 2014 @ 20:59:21 #112
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750472
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:58 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hoe dan?
Rare mismatch. Maargoed, wellicht klopt het hoor.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:00:07 #113
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750518
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:59 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Waarom niet? Art. 5.3 definieert schulden als verplichtingen met de waarde in het economische verkeer.
Dat geloof ik graag. Dan koop ik een auto puur met schuld. Dan gaat mijn grondslag achteruit terwijl mijn netto vermogenspositie niet verandert.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145750553
Zie verder in lid 3 geen bepaling die ervoor zorgt dat die schuld niet in aanmerking kan worden genomen
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:01:40 #115
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750616
Kan dan weer op de agenda voor de veegwet.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145750646
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:00 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat geloof ik graag. Dan koop ik een auto puur met schuld. Dan gaat mijn grondslag achteruit terwijl mijn netto vermogenspositie niet verandert.
Er komt vermogen bij en er gaat evenveel vermogen af. Als je een auto koopt met eigen geld gaat je grondslag toch ook omlaag terwijl er netto niets verdwijnt?
pi_145750705
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:00 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat geloof ik graag. Dan koop ik een auto puur met schuld. Dan gaat mijn grondslag achteruit terwijl mijn netto vermogenspositie niet verandert.
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:58 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hoe dan?
Mmmm

quote:
Tijdens de parlementaire behandeling is van verschillende zijden aandacht gevraagd voor de vraag of consumptieve schulden niet buiten beschouwing zouden moeten worden gelaten. Deze vraagstelling hield met name verband met het feit dat grote roerende zaken die voor eigen gebruik werden aangewend, zoals boten, auto's e.d., buiten de forfaitaire rendementsheffing vallen (zie art. 5.3, tweede lid, onderdeel c, Wet IB 2001). Tevens vloeide deze vraagstelling voort uit het feit dat onder de Wet IB 1964 wel een aftrekbeperking voor consumptieve rente bestaat (zie art. 45, vierde lid, Wet IB 1964). De bewindslieden hebben een dergelijke aftrekbeperking echter afgewezen. Wel heeft deze discussie uiteindelijk geresulteerd in een aftrekbeperking voor kleine schulden, die is neergelegd in artikel 5.3, derde lid, onderdeel e, van de Wet IB 2001 (tot en met 2009: onderdeel b) (zie aant. 10.3).
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:04:05 #118
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750742
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Er komt vermogen bij en er gaat evenveel vermogen af. Als je een auto koopt met eigen geld gaat je grondslag toch ook omlaag terwijl er netto niets verdwijnt?
Dat klopt. Maar je moet toegeven dat het ergens wringt dat je door een luxeschuld om een auto te kopen je je box 3 vermogen kan verlagen terwijl je per saldo niet erop achteruit gaat.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:04:36 #119
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750765
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:03 schreef Yreal het volgende:

[..]

[..]

Mmmm

[..]

En waarom hebben de bewindslieden dat gedaan?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145750799
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:04 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar je moet toegeven dat het ergens wringt dat je door een luxeschuld om een auto te kopen je je box 3 vermogen kan verlagen terwijl je per saldo niet erop achteruit gaat.
Ja, ik zie wel wat je bedoelt. Als je nu een eigen vermogen hebt van een half miljoen zou je een half miljoen kunnen lenen (de lening in casu was ook nog bij de moeder van de belastingplichtige :')) en er een boot van kunnen kopen tot je het geld weer nodig hebt. Als je maar zorgt dat je af en toe op die boot vaart.
pi_145750801
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:04 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar je moet toegeven dat het ergens wringt dat je door een luxeschuld om een auto te kopen je je box 3 vermogen kan verlagen terwijl je per saldo niet erop achteruit gaat.
Door de rente die je betaalt op die schuld word je toch 'armer' of zie ik dat nou verkeerd
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:06:19 #122
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750849
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, ik zie wel wat je bedoelt. Als je nu een eigen vermogen hebt van een half miljoen zou je een half miljoen kunnen lenen (de lening in casu was ook nog bij de moeder van de belastingplichtige :')) en er een boot van kunnen kopen tot je het geld weer nodig hebt. Als je maar zorgt dat je af en toe op die boot vaart.
Dit dus.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145750855
Er was ook een vraag (voor weinig punten, maar toch): "beargumenteer of de belastingheffing in box 3 rechtvaardig is". Gratis punten _O_
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:06:53 #124
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145750881
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:06 schreef Tchock het volgende:
Er was ook een vraag (voor weinig punten, maar toch): "beargumenteer of de belastingheffing in box 3 rechtvaardig is". Gratis punten _O_
En wat vind jij?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145750901
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:04 schreef eriksd het volgende:

[..]

En waarom hebben de bewindslieden dat gedaan?
quote:
De gedachte achter het in aanmerking nemen van in beginsel ook alle (rest-) schulden hangt — dit mede ten antwoord op de vragen van de leden van de fracties van CDA, GPV en RPF — primair samen met de overweging dat hiermee een eenvoudig en overzichtelijk systeem ontstaat, niet alleen voor belastingplichtigen, maar ook voor de belastingdienst. Het niet in aanmerking nemen van bepaalde schulden, bijvoorbeeld schulden die samenhangen met financiering van vrijgestelde vermogensbestanddelen, zou vrijwel onuitvoerbaar zijn. Dit hangt met name samen met de allocatieproblematiek die dan zou ontstaan.
verder in spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')