En toen begonnen de middeleeuwen.quote:Op donderdag 12 maart 2015 20:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar Jeruzalem is helemaal niet in 607 hersteld. Dat is waarschijnlijk pas in 587/6 gebeurd. En hoe kom je bij die 2520 jaar? Daarnaast, in de Bijbel staat dat als Jezus begint te regeren, Satan voor 1000 jaar geketend wordt (Openbaring 20:1-3). Pas na die 1000 jaar wordt hij weer losgelaten.
Nee hoor. Zover ik weet heeft nog niemand bevestigd dat Jezus op aarde regeert. Dat zou gepaard moeten gaan met de eerste wederopstanding. Aangezien er geen lijken door de straten strompelen, ga ik ervan uit dat het nog niet gebeurd is. En daaraan voorafgaand zouden de legers van de wereld eensgezind ten strijde moeten trekken tegen een ruiter op een wit paard die uit de hemel afdaalt...quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En toen begonnen de middeleeuwen.
Gandalf?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
En daaraan voorafgaand zouden de legers van de wereld eensgezind ten strijde moeten trekken tegen een ruiter op een wit paard die uit de hemel afdaalt...
Geen idee. Dat staat er niet bij. Alleen dat hij 'rechtvaardig en goed' is, of zoiets. Het zou dus kunnen.quote:
Nou, niet dus. Want het staat er niet. Jij leest het er alleen maar in, omdat je het erin wil lezen.quote:Op donderdag 12 maart 2015 19:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En sowieso, hoe konden ze duizenden jaren geleden dit al voorspellen.
oh ja? Wat is daar toevallig aan?quote:Op donderdag 12 maart 2015 19:38 schreef bianconeri het volgende:
Want de gebeurtenissen die toevallig in 1914 begonnen zijn wel heel toevallig.
Is dat de eerste keer dat hij voor de tweede keer opstaat?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat zou gepaard moeten gaan met de eerste wederopstanding.
Niet van Jezus, maar van de rest van de doden. Volgens Openbaring zijn er twee opstandingen. De eerste is aan het begin van het Duizendjarig rijk. Dan staan alle christenen op uit de dood die trouw zijn gebleven aan Christus en God gedurende de heerschappij van het Beest. Na het Duizendjarig Rijk wordt Satan losgelaten en schopt hij nog wat herrie. Als Satan dan opnieuw verslagen is, volgt een tweede heropstanding. Deze keer staat iedereen op voor het Laatste Oordeel: de goeden gaan naar de hemel, de slechten naar de hel.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 17:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is dat de eerste keer dat hij voor de tweede keer opstaat?
't zal dringen worden.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 17:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet van Jezus, maar van de rest van de doden. Volgens Openbaring zijn er twee opstandingen. De eerste is aan het begin van het Duizendjarig rijk. Dan staan alle christenen op uit de dood die trouw zijn gebleven aan Christus en God gedurende de heerschappij van het Beest. Na het Duizendjarig Rijk wordt Satan losgelaten en schopt hij nog wat herrie. Als Satan dan opnieuw verslagen is, volgt een tweede heropstanding. Deze keer staat iedereen op voor het Laatste Oordeel: de goeden gaan naar de hemel, de slechten naar de hel.
Lekker omslachtig. Geen mooi voorbeeld van redementsdenken.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 17:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet van Jezus, maar van de rest van de doden. Volgens Openbaring zijn er twee opstandingen. De eerste is aan het begin van het Duizendjarig rijk. Dan staan alle christenen op uit de dood die trouw zijn gebleven aan Christus en God gedurende de heerschappij van het Beest. Na het Duizendjarig Rijk wordt Satan losgelaten en schopt hij nog wat herrie. Als Satan dan opnieuw verslagen is, volgt een tweede heropstanding. Deze keer staat iedereen op voor het Laatste Oordeel: de goeden gaan naar de hemel, de slechten naar de hel.
Daar deed men in de 1e eeuw na Christus niet aan. Iedereen kreeg wat hij verdiende. Als ze het woord karma zouden kennen, zouden ze dat zeker gebruikt hebben.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 18:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lekker omslachtig. Geen mooi voorbeeld van redementsdenken.
Als ik dit zo doorlees, idd, dan weet hij dat goed te verbergen, beheerst en vriendelijk zijn.....quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 22:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik kan me dat keurige en inhoudelijke eerlijk gezegd niet herinneren. Volgens mij ben je altijd al een brok frustratie en woede geweest. Dat lijkt me niet gezond.
Maar laten we wel wezen: misschien doe je dat alleen hier en ben je in het dagelijks leven wel gewoon beheerst en vriendelijk. Je weet dat hier in ieder geval goed te verbergen.
Daar zegt de wetenschap wel veel over, wetenschap en geloof gaan heel goed samen.quote:Op zondag 8 maart 2015 16:48 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nergens zegt de wetenschap hoe de aarde en het leven is ontstaan. Verwachtingen zijn er, klopt, en die zijn lang niet altijd in overeenstemming met de Bijbel. Maar wat feiten betreft staat de Bijbel rechtop.
Tegen mensen zeggen dat ze 'klesten'? als gelovige hoor je respect te hebben, en tegen iemand zeggen dat ie 'klets' is geen respect hebben.quote:Precies, dus klets niet dat dat christelijke symbolen zijn. Ja, sommigen maken die connectie tegenwoordig. Maar dat heeft niets met ware christenen te maken. Wat valse christenen allemaal uitspoken zogenaamd in naam van de christelijke God doet er niet toe.
Die vruchten zijn vriendelijkheid, geduld, respect, etc. die zie ik niet bij jou.(over nep gesproken...)quote:De Bijbel zegt ook heel duidelijk dat de ware christenen aan hun vruchten te zien zouden zijn.
En dat de nepperds ook herkenbaar zijn, oa bv door dat soort vals christelijke gebruiken.
Of je nou wat tegen ons hebt of niet, maar iedereen die enigszins oprecht is zal moeten zeggen dat wij als JG als enige stroming echt de Bijbel navolgt (enkelingen binnen de kerken dus daargelaten).
Och, als ongelovige hoef ik geen respect hoor.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:26 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Tegen mensen zeggen dat ze 'klesten'? als gelovige hoor je respect te hebben, en tegen iemand zeggen dat ie 'klets' is geen respect hebben.
Ik als gelovige ook niet; ik wil liever dat men eerlijk is. maar eerlijk zijn kan ook met respect, en dat zie ik niet altijd bij gelovigen. Waarom zou men in het algemeen geen respect willen van de medemens?quote:Op maandag 16 maart 2015 19:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Och, als ongelovige hoef ik geen respect hoor.
Ja, en dat mis ik vaak bij gelovigen.quote:Wat ik wel belangrijk vind als iemand zegt dat ik klets, dat daarvoor argumenten worden aangedragen. Wat klopt er dan niet? Waarom klopt het niet? Hoe zit het dan wel? Etc.
Dat bedoel ik dus...quote:Aan de andere kant is het zeker wel zo dat als je de intentie hebt om iemand te overtuigen van jouw standpunt het niet bepaald helpt als je daar kreten zoals 'je kletst' voor gebruikt. Dat zal niemand echt motiveren om te luisteren naar je argumenten.
Ja, idd, bot.quote:Maar goed, bij bianconeri is dat geloof ik niet echt het probleem daar hij niet zo heel veel argumenten heeft. Dat is iets dat je wel vaker ziet: mensen worden redelijk bot op het moment dat ze door hun argumenten heen zijn. (Niet dat bot zijn nou helpt, maar zo gaan die dingen.)
Het hele respect verhaal is wat mij betreft niet zo heel relevant, maar op de 1 of andere manier is het in discussies over religie altijd een issue. Ja, mensen bot benaderen helpt niet als je iemand wilt overtuigen. Maar dat is wat mij betreft het probleem van de persoon die mij tracht te overtuigen. Die moet daar maar een strategie in kiezen, mij maakt het in elk geval helemaal niets uit.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:39 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik als gelovige ook niet; ik wil liever dat men eerlijk is. maar eerlijk zijn kan ook met respect, en dat zie ik niet altijd bij gelovigen. Waarom zou men in het algemeen geen respect willen van de medemens?
Ik ook.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:39 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ja, en dat mis ik vaak bij gelovigen.
Idd, mensen bot benaderen helpt niet, je bereikt niets, en je moet mi niet eens iets willen bereiken, je kan vertellen van de hoop die in je leeft(dat is iets delen met een ander en niet iets willen bereiken, iets willen bereiken; dat mensen anders gaan denken is nooit goed), wb het geloof, bv het eeuwige leven wat betekend naar de hemel gaan na de dood. Maar dat is niet alleen voor christenen voorbehouden, waarom zullen ongelovigen die goed leven niet naar de hemel gaan? denk ik dan.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het hele respect verhaal is wat mij betreft niet zo heel relevant, maar op de 1 of andere manier is het in discussies over religie altijd een issue. Ja, mensen bot benaderen helpt niet als je iemand wilt overtuigen. Maar dat is wat mij betreft het probleem van de persoon die mij tracht te overtuigen. Die moet daar maar een strategie in kiezen, mij maakt het in elk geval helemaal niets uit.
Als iemand er niet in slaagt om zijn argument over te brengen dan is dat zijn probleem.
Thanksquote:Ik ook.
Gelovigen die er zo over denken kunnen wij goed gebruiken in F&L. Dus bij deze: van harte welkom!
Je spreekt nu ook over gelovigen die zich superieur opstellen naar ongelovigen.quote:Op maandag 16 maart 2015 20:04 schreef Molurus het volgende:
Inderdaad. Als er iets is waar een gelovige mij mee op de kast kan jagen dan is het het idee dat gelovigen moreel superieur zouden zijn en/of dat ongelovigen een basis voor moraliteit zouden missen.
Superieur zijn en zich zo voelen ten top. Ik kan daar idd ook niet tegen. zomaar even zo'n stelling poneren. Dus het komt er op neer volgens bianconeri dat als je enigszins oprecht bent dat je zal moeten erkennen dat zij, als JG als enige stroming echt de bijbel navolgt(doe je dat niet, ben je dus niet oprecht ....De arrogantie en superioriteitsgevoel spat er van af.quote:Op zondag 8 maart 2015 16:48 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel zegt ook heel duidelijk dat de ware christenen aan hun vruchten te zien zouden zijn.
En dat de nepperds ook herkenbaar zijn, oa bv door dat soort vals christelijke gebruiken.
Of je nou wat tegen ons hebt of niet, maar iedereen die enigszins oprecht is zal moeten zeggen dat wij als JG als enige stroming echt de Bijbel navolgt (enkelingen binnen de kerken dus daargelaten).
Ja, dat kan een andere discussie zijn. Ik ga er eventjes vanuit dat twee belangrijke eigenschappen van God Liefde en vrede zijn. Je hebt natuurlijk ook de vijand...quote:Overigens is het natuurlijk maar zeer de vraag of, als er een god bestaat, het er 1 is die moreel gedrag kan waarderen. Maar dat is een heel andere discussie.
Dit vroeg Jigzoz naar aanleiding van de boosheid van bianconeri.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 00:15 schreef Jigzoz het volgende:
Maar nu even serieus: Vanwaar die constante boosheid? Waarom ben je altijd zo woest? Waarom doe je nooit eens rustig? Dat mag van iemand met het geloof van de liefde en vrede toch wel minstens verwacht worden?
Ik ga daar ook zeker niet mijn vingers aan branden.quote:Aan interpretaties van de Bijbel ga ik in elk geval mijn vingers niet branden. (Dat vereist sowieso de aanname dat de Bijbel iets zegt over feitelijke goden. Voor mij is dat verre van vanzelfsprekend.)
Ik vind het boeddhisme ook erg mooi. Ik weet er niet veel van, maar ik heb op internet boeddhistische wijsheden/citaten gelezen en die vind ik erg mooi :-) Zie: http://www.citaten.net/zoeken/citaten_van-boeddha.htmlquote:Op dinsdag 17 maart 2015 17:07 schreef EggsTC het volgende:
Alle gelovigen geloven in hetzelfde, en het is ook waar wat ze geloven. Voor hen.
Ik ben zelf niet gelovig, maar ik ben wel een fan van boeddhisme, omdat ik denk dat zij het bij het juiste eind hebben. Het bewustzijn zelf, op een hoger niveau tillen (de nirvana met als uiteindelijke "doel"). Ik denk dat alle gelovigen ook richting die "state of mind" verkeren bij het bidden naar hun "god". Dus in feite komt dat allemaal op hetzelfde neer, maar de één denkt dat het een hogere macht is, de ander weet dat het z'n eigen bewustzijn is.
Soms lijkt het er ook op dat ze met ongelovigen ook 'anders-gelovigen' bedoelen. Maar vaak spreken ze dat niet uit. Voor veel gelovigen is in de verkeerde god geloven beter dan helemaal niet in een god geloven.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 18:02 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Je spreekt nu ook over gelovigen die zich superieur opstellen naar ongelovigen.
Er zijn ook heel erg veel 'gelovigen' die zich superieur opstellen naar andere gelovigen toe.
Zeggen dat zij de enige ware kerk zijn, bijvoorbeeld:
Nou die indruk heb ik niet. Zo, je moet de christenen de kost geven die boeddhisme bijvoorbeeld als een valse godsdienst bestempelen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 18:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Soms lijkt het er ook op dat ze met ongelovigen ook 'anders-gelovigen' bedoelen. Maar vaak spreken ze dat niet uit. Voor veel gelovigen is in de verkeerde god geloven beter dan helemaal niet in een god geloven.
Uh... Dus jouw christelijke dominee zegt jou niks? Hij laat jou zelf bepalen wat je doet of niet doet betreft Gods wil?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 18:42 schreef Eficaz het volgende:
[..]
En nu nog minder. Ik kan er niet tegen als andere gelovigen, christenen bedoel ik nu, eventjes voor mij gaan bepalen wat God wil dat ik wel of niet doe, bijvoorbeeld. Of wat zij vinden wat ik hoor te doen als christen zijnde.
Dat maak ik namelijk nog altijd zélf wel uit, met mijn gevoel en verstand, van God gekregen.
Ik begrijp jou niet.quote:Op maandag 16 maart 2015 20:01 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Idd, mensen bot benaderen helpt niet, je bereikt niets, en je moet mi niet eens iets willen bereiken, je kan vertellen van de hoop die in je leeft(dat is iets delen met een ander en niet iets willen bereiken, iets willen bereiken; dat mensen anders gaan denken is nooit goed), wb het geloof, bv het eeuwige leven wat betekend naar de hemel gaan na de dood. Maar dat is niet alleen voor christenen voorbehouden, waarom zullen ongelovigen die goed leven niet naar de hemel gaan? denk ik dan.
Ik bespeur vaak iets van arrogantie bij gelovigen zo van wij gaan naar de hemel en jullie niet want jullie geloven niet. Dat slaat mi nergens op, kan dat zelfs ook met bijbelteksten onderbouwen dat ongelovigen die goed leven, natuurlijk ook naar de hemel gaan. anders zou er niets kloppen van Gods rechtvaardigheid.
Met sektes is het vaak zo, die halen er wat geselecteerde bijbeltesten bij en stoelen daar hun brainwashing op, want ze zijn zelf ook gehersenspoeld.
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 20:27 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Uh... Dus jouw christelijke dominee zegt jou niks? Hij laat jou zelf bepalen wat je doet of niet doet betreft Gods wil?
Nee? Wat begrijp je niet?quote:dinsdag 17 maart 2015 20:44 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik begrijp jou niet.
Je bent gelovig, je praat over gelovigen als arrogant, geen argumenten. Wil niet voorgeschreven worden wat te doen of niet te doen. Weet het allemaal zelf wel en noemt gemeentes sektes...
quote:Hexxenbiest schreef: Wil niet voorgeschreven worden wat te doen of niet te doen.
Idd. Dat heb jij goed gezien.quote:Wil niet voorgeschreven worden wat te doen of niet te doen. Weet het allemaal zelf wel en noemt gemeentes sektes...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Eficaz op 18-03-2015 05:51:41 ]“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
Wat me hier nog het meest opvalt is dat slechts 10% van de teleurgestelde afhakers het geloof helemaal vaarwel zegt. De mens is hardleers.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 22:49 schreef Eficaz het volgende:
http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/
[ afbeelding ]
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1131292/2009/04/03/Ooit-evangelisch-nu-afgeknapt-De-ervaringsverhalen-zijn-schokkend-pijnlijk-en-schrijnend.dhtml
Ik denk niet dat je je geloof vaarwel moet zeggen, geloven in God of niet geloven in God is eigen keuze.quote:Op woensdag 18 maart 2015 03:29 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Wat me hier nog het meest opvalt is dat slechts 10% van de teleurgestelde afhakers het geloof helemaal vaarwel zegt. De mens is hardleers.
quote:Op woensdag 18 maart 2015 04:11 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je je geloof vaarwel moet zeggen, geloven in God of niet geloven in God is eigen keuze.
Het wordt pas vervelend als anderen eventjes voor je gaan bepalen wat dat geloof voor jou in moet houden.
Door regeltjes voor te schrijven, wat wel en niet mag. En wat moet.
Gelovig of niet, dan bepaald iemand nog altijd zelf wat hij doet, welke invulling iemand aan zijn leven geeft, wat hij belangrijk vindt en wat niet, en niet de een of andere sekte.
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 22:49 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Nee, waarom?
Hij laat mij zelf dingen bepalen?
Wat denk je zelf?
http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/
[ afbeelding ]
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1131292/2009/04/03/Ooit-evangelisch-nu-afgeknapt-De-ervaringsverhalen-zijn-schokkend-pijnlijk-en-schrijnend.dhtml
Otto de Bruijne
Nog een boekrecensie van ķoit evangelisch
https://goedgelovig.wordpress.com/2009/04/07/ooit-evangelisch-de-bevindingen/
[..]
Nee? Wat begrijp je niet?
En, Waarom niet?
[..]
Waarom moet iemand mij voorschrijven wat te doen of niet te doen?
Ik weet wát allemaal zelf wel? Wat bedoel je met 'het allemaal'?
[..]
Idd. Dat heb jij goed gezien.
*Ingekort.Niet iemand schrijft je voor. Je gelooft in God, maar je wilt zelf bepalen welke geboden van God jij wilt onderhouden. Bevalt een gebod je niet, dan schuif je die terzijde.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelf bepalen
Terwijl je gelooft
Zeggen dat je gelooft! Whaaha!
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2015 07:07:39 ]
O ja? Ik ben geen robotje, die van anderen moet horen wat wel en niet mag. Ik neem zelf mijn eigen beslissingen en maak zelf mijn eigen keuzes. God wil geen robotjes.quote:Op woensdag 18 maart 2015 07:04 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Niet iemand schrijft je voor. Je gelooft in God, maar je wilt zelf bepalen welke geboden van God jij wilt onderhouden. Bevalt een gebod je niet, dan schuif je die terzijde.
Ja, zelf mijn eigen leven bepalen en geloven. Wat is daar zo grappig aan?quote:Zelf bepalen
Terwijl je gelooft
Zeggen dat je gelooft! Whaaha!
Had jij het eerder niet over de toon van reacties?quote:Op woensdag 18 maart 2015 07:04 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Niet iemand schrijft je voor. Je gelooft in God, maar je wilt zelf bepalen welke geboden van God jij wilt onderhouden. Bevalt een gebod je niet, dan schuif je die terzijde.
Zelf bepalen
Terwijl je gelooft
Zeggen dat je gelooft! Whaaha!
Nee, nu even serieus.quote:Op woensdag 18 maart 2015 07:15 schreef Eficaz het volgende:
[..]
O ja? Ik ben geen robotje, die van anderen moet horen wat wel en niet mag. Ik neem zelf mijn eigen beslissingen en maak zelf mijn eigen keuzes. God wil geen robotjes.
Eigen vrije wil
[..]
Ja, zelf mijn eigen leven bepalen en geloven. Wat is daar zo grappig aan?
Dat jij je alles laat gezeggen ... Dat is niet grappig, dat is triest
Ik ben vrij, om te doen wat ik wil en denk wat goed is
Sorry.quote:Op woensdag 18 maart 2015 08:10 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Had jij het eerder niet over de toon van reacties?
Ongelovigen hebben ook gewoon last van schuldgevoelens en ook gelovigen zullen anderen teleurstellen.quote:Op woensdag 18 maart 2015 08:38 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee, nu even serieus.
Ik geloof wel dat je gelooft dat God bestaat, maar ik denk niet dat je gelovig bent als je zelf wilt bepalen.
Als je gelovig bent, dan volg je de geboden etc van dat geloof. Je gaat niet zelf kijken en dan: nee, lekker niet! Ik steel wanneer ik wil.. Ofzo.
Mensen die niet in het geloof zijn, zijn vrij in alles zonder schuldgevoel. Als je nu echt alles zelf wil bepalen zal je tp een gegeven moment idd teleurgesteld zijn(zoals iemand hierboven al heeft opgemerkt)
Zeg je nu echt dat ik geen schuldgevoel ken?quote:Op woensdag 18 maart 2015 08:38 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee, nu even serieus.
Ik geloof wel dat je gelooft dat God bestaat, maar ik denk niet dat je gelovig bent als je zelf wilt bepalen.
Als je gelovig bent, dan volg je de geboden etc van dat geloof. Je gaat niet zelf kijken en dan: nee, lekker niet! Ik steel wanneer ik wil.. Ofzo.
Mensen die niet in het geloof zijn, zijn vrij in alles zonder schuldgevoel. Als je nu echt alles zelf wil bepalen zal je tp een gegeven moment idd teleurgesteld zijn(zoals iemand hierboven al heeft opgemerkt)
Ik vergeef het je.quote:Op woensdag 18 maart 2015 08:39 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Sorry.
Had al spijt toen ik het postte..
Dit is een heel trieste bewering. Hoe kom je daar nu in vredesnaam bij? Dat is net zoiets als zeggen dat ongelovigen geen moraal hebben.quote:Op woensdag 18 maart 2015 08:38 schreef Hexxenbiest het volgende:
Mensen die niet in het geloof zijn, zijn vrij in alles zonder schuldgevoel.
Ik bedoel teleurgesteld in God. Of teleurgesteld dat toch blijkt dat hij niet bestaat.quote:Op woensdag 18 maart 2015 09:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ongelovigen hebben ook gewoon last van schuldgevoelens en ook gelovigen zullen anderen teleurstellen.
Het lijkt me ook een stuk gezonder als mensen zich schuldig voelen naar aanleiding van gedrag tegenover andere mensen i.p.v. één of andere goddelijke entiteit.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:32 schreef Hexxenbiest het volgende:
Oké, ongelukkige woordkeus(zit ik vol mee).
Maar ik bedoel schuldgevoel tegenover God. Die niet geloven hebben tegenover hem geen schuldgevoel.
Waarom zou iemand daar teleurgesteld over zijn? Het is juist enorm bevrijdend: je kunt je leven zoals je dat zelf goeddunkt, niet zoals een of andere onzichtbare luchttovenaar wil wat je doet.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:40 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik bedoel teleurgesteld in God. Of teleurgesteld dat toch blijkt dat hij niet bestaat.
Ik ben nooit teleurgesteld in, in mijn ogen niet bestaande, goddelijke entiteiten, wel kan ik teleurgesteld zijn in mensen en die teleurstelling is des te groter als mensen hun gedrag of daden verantwoorden door te verwijzen naar zogenaamde goddelijke entiteiten.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:40 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik bedoel teleurgesteld in God. Of teleurgesteld dat toch blijkt dat hij niet bestaat.
Dat lijkt me zo klaar als een klontje. Geen schuldgevoel, geen angst voor "later"....quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:32 schreef Hexxenbiest het volgende:
Oké, ongelukkige woordkeus(zit ik vol mee).
Maar ik bedoel schuldgevoel tegenover God. Die niet geloven hebben tegenover hem geen schuldgevoel.
Nee dat was, zoals Ser_ ook al meldt, zeker geen teleurstelling. Het was en is rustgevend.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:40 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik bedoel teleurgesteld in God. Of teleurgesteld dat toch blijkt dat hij niet bestaat.
Goed punt wat je daar te berde brengt, "de wil om een goed mens te zijn moet uit jezelf komen", alleen wat is dan dat "jezelf" waar die wil uit moet komen en wat als die wil niet vanuit jezelf komt? Hoe logisch is het bovendien om te veronderstellen dat de mens behept is met een wil om een "goed mens" te zijn als overleven de werkelijke evolutionaire drijfveer is ?quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat lijkt me zo klaar als een klontje. Geen schuldgevoel, geen angst voor "later"....
De wil om een goed mens te zijn moet uit jezelf komen. Daar heb je echt geen god voor nodig.
Overleven is primair. Sociaal gedrag bevordert dit mechanisme. Zodra de mens dat doorheeft gaat het idee rijpen veronderstel ik. Wellicht dat dit inmiddels evolutionair gezien in ons systeem zit.quote:Op woensdag 18 maart 2015 12:15 schreef Jappie het volgende:
[..]
Goed punt wat je daar te berde brengt, "de wil om een goed mens te zijn moet uit jezelf komen", alleen wat is dan dat "jezelf" waar die wil uit moet komen en wat als die wil niet vanuit jezelf komt? Hoe logisch is het bovendien om te veronderstellen dat de mens behept is met een wil om een "goed mens" te zijn als overleven de werkelijke evolutionaire drijfveer is ?
Zou je zeggen dat het proces wat geleid heeft tot jouw bestaan bepalend is voor wie of wat jij bent en wat jou drijft of ben je geneigd te zeggen dat je zelf de auteur bent over je eigen daden/acties en zelfs wil ?
Die keuze zie ik niet. Ik kan bv niet kiezen vandaag om in god te gaan geloven. Die keuze heb ik niet. Toen ik 5 was had ik niet de keuze om NIET in god te geloven. Want iedereen die ik kende op 5 jarige leeftijd had me verteld dat een god bestaat.quote:Op woensdag 18 maart 2015 04:11 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je je geloof vaarwel moet zeggen, geloven in God of niet geloven in God is eigen keuze.
Het wordt pas vervelend als anderen eventjes voor je gaan bepalen wat dat geloof voor jou in moet houden.
Door regeltjes voor te schrijven, wat wel en niet mag. En wat moet.
Gelovig of niet, dan bepaald iemand nog altijd zelf wat hij doet, welke invulling iemand aan zijn leven geeft, wat hij belangrijk vindt en wat niet, en niet de een of andere sekte.
stel dat je met een pistool voor iemand staat dan heb je toch ook de keuze om diegene wel neer te schieten of niet neer te schieten?quote:Op woensdag 18 maart 2015 13:18 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Die keuze zie ik niet. Ik kan bv niet kiezen vandaag om in god te gaan geloven. Die keuze heb ik niet. Toen ik 5 was had ik niet de keuze om NIET in god te geloven. Want iedereen die ik kende op 5 jarige leeftijd had me verteld dat een god bestaat.
Dus wat is er tussen toen en nu veranderd? Ik heb nieuwe dingen ervaren en geleerd. ergens in de tijdlijn sloeg de balans blijkbaar door naar 'niet geloven.' Maar dat was nooit een keuze. Die ervaringen veroorzaakten het. Stel dat ik ook weer zou geloven in de toekomst (theoretische kans) dan zal dat ook geen keuze zijn, maar een ervaring die me daartoe 'dwingt'
( een ervaring zou bv kunnen zijn dat ik een wezen ontmoet die zegt God te zijn en aankondigt om nu ter plekke alle geamputeerden nieuwe ledematen te geven en dat dan ook meteen doet .)
Nee dat is het niet. Al vaak uitgelegd. Zoals Vaarsuvius ook al zegt, ik kan ook niet besluiten om vandaag ineens onvoorwaardelijk in God te geloven.quote:Op woensdag 18 maart 2015 13:41 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik ga er vanuit dat op een gegeven moment de omslag kwam dat je niet meer ging geloven in God.
Dat is jouw keuze moment geweest.
Nou dat denk ik dus wel. Waarom geloven mijn beide zusjes nog wel en ik niet meer?quote:Op woensdag 18 maart 2015 13:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar je kunt toch niet vanaf de geboorte al de aanleg hebben/ mee krijgen dat je later niet meer in God gelooft?
Het is dan toch op een gegeven moment dat je een keuze maakt om je geloof vaarwel te zeggen?
Anders zou dat betekenen dat je nog steeds geloofd als je geen duidelijke keuze maakt.
Dat is appels met peren vergelijken. Het schieten met een pistool is een fysieke handelingen, die kan ik wel of niet doen. Ik drink nu een kop thee. ik kan nu het kopje pakken en stoppen met typen, of ik kan dat niet doen.quote:Op woensdag 18 maart 2015 13:41 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
stel dat je met een pistool voor iemand staat dan heb je toch ook de keuze om diegene wel neer te schieten of niet neer te schieten?
daar zit toch geen tussen weg in?
Nee dus. lees nog een keer wat ik schreef en probeer het te begrijpen.quote:Ik ga er vanuit dat op een gegeven moment de omslag kwam dat je niet meer ging geloven in God.
Dat is jouw keuze moment geweest.
Dat je niet voor het geloof in een god kan kiezen betekent niet dat je er geen andere keuzes zijn die wél mogelijk zijn. Opleiding is een goed voorbeeld, daar moet je inderdaad wel voor kiezen.quote:Het kan toch niet zo zijn dat je kunt leven zonder keuzes te hebben/ moeten maken?
Ik neem aan dat je op een gegeven moment in je leven ook een keuze moest maken kwa opleiding die je ging volgen? of wat voor beroep je wilde gaan uit oefenen?
Zo heb ik er nog nooit over nagedacht. Dank voor dit inzichtquote:Op woensdag 18 maart 2015 14:20 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik drink nu een kop thee. ik kan nu het kopje pakken en stoppen met typen, of ik kan dat niet doen.
Geloven in een god is iets heel anders. dat is een gevoel. Je kunt niet je gevoel aan of uitzetten zoals je een been kunt optillen.
Als overleven het primaire doel is dan staat "goed" in deze dus gelijk aan overleven. Mijn eigenlijke vraag is dus ook of een goed mens zijn hetzelfde is als goed als evolutionair principe.quote:Op woensdag 18 maart 2015 12:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Overleven is primair. Sociaal gedrag bevordert dit mechanisme. Zodra de mens dat doorheeft gaat het idee rijpen veronderstel ik. Wellicht dat dit inmiddels evolutionair gezien in ons systeem zit.
Uitgaande van een door evolutie gedwongen bestaan/ontstaan zegt eigenlijk zoveel als dat jij als persoon nooit verantwoordelijk kunt zijn voor je eigen gedrag zelfs als jij dat gedrag illusionair lijkt te besturen. Elke gedachte die jij hebt is immers ook niets meer dan een gecompliceerde variant op het oorzaak en gevolg thema eventueel verstrengeld met een vleugje quantum onbepaaldheid.quote:Wie en wat ik ben is denk ik een combinatie van beide factoren die je aangeeft. In zoverre dat ik in ieder geval de illusie heb dat ik uit vrije wil handel.
wat is dan precies het verschil tussen kiezen voor God of niet en het kiezen van je gaat links of rechts?quote:Op woensdag 18 maart 2015 14:20 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat is appels met peren vergelijken. Het schieten met een pistool is een fysieke handelingen, die kan ik wel of niet doen. Ik drink nu een kop thee. ik kan nu het kopje pakken en stoppen met typen, of ik kan dat niet doen.
Geloven in een god is iets heel anders. dat is een gevoel. Je kunt niet je gevoel aan of uitzetten zoals je een been kunt optillen.
[..]
Nee dus. lees nog een keer wat ik schreef en probeer het te begrijpen.
[..]
Dat je niet voor het geloof in een god kan kiezen betekent niet dat je er geen andere keuzes zijn die wél mogelijk zijn. Opleiding is een goed voorbeeld, daar moet je inderdaad wel voor kiezen.
Precies hier op aarde zonder God of wat voor hoge macht dan ook is er geen ultiem moraal hier op aarde. want wat ze in bijvoorbeeld amerika wel Goed vinden zoals dat iedereen een wapen mag dragen, hoeft hier in nederland niet goed gevonden te worden, dus bepaal dan maar eens wat wel goed is en wat niet.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:19 schreef Jappie het volgende:
[..]
Als overleven het primaire doel is dan staat "goed" in deze dus gelijk aan overleven. Mijn eigenlijke vraag is dus ook of een goed mens zijn hetzelfde is als goed als evolutionair principe.
In mijn optiek is evolutionair goed namelijk niet veel meer dan een verlengd egoisme en dan rijst natuurlijk de vraag of je niet in conflict komt met een theoretisch ethisch goed zoals ons dat voor de geest staat zodra we het over een goed mens hebben.
[..]
Uitgaande van een door evolutie gedwongen bestaan/ontstaan zegt eigenlijk zoveel als dat jij als persoon nooit verantwoordelijk kunt zijn voor je eigen gedrag zelfs als jij dat gedrag illusionair lijkt te besturen. Elke gedachte die jij hebt is immers ook niets meer dan een gecompliceerde variant op het oorzaak en gevolg thema eventueel verstrengeld met een vleugje quantum onbepaaldheid.
In die zin is er dus een "hogere" of onderliggende macht aan het werk. Filosofisch gezien is er dus vrij weinig mis met erkennen dat er een hogere macht bestaat en actief is dan de macht van de seperate onderdelen waartoe wij als fysieke verschijning zelf toe behoren.
Om deze macht te kunnen kennen is er een daadwerkelijk objectief gezichtspunt nodig en het is nu juist deze invalshoek die ons als mens in ieder geval ontbeert.
Daarmee weten we 2 dingen..er bestaat een hogere macht en die is voor ons onkenbaar. Wellicht dat we hem kennen maar we kunnen nooit weten of we hem kennen omdat we hem vanaf onze positie niet kunnen herkennen.
De andere kant op geredeneerd ben ik wel de auteur van mijn eigen leven met de mogelijkheid tot een objectief gezichtspunt maar dan komen we absoluut in allerlei zweverig aandoende filosofieen terecht en moeten we nog het nodige grondwerk verrichten om te achterhalen wie of wat we nu onder die fysieke emotionele en mentale processen daadwerkelijk zijn.
Dus zowel naar buiten als naar binnen kom ik uit op een voor mij onkenbare macht die de daadwerkelijke bestuurder of kracht is die het idee van wat het is om een goed mens te zijn doet ontstaan.
Ik ga een heel eind met je mee. Behalve dat er een on(her)kenbare bepalende macht moet zijn.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:19 schreef Jappie het volgende:
[..]
Als overleven het primaire doel is dan staat "goed" in deze dus gelijk aan overleven. Mijn eigenlijke vraag is dus ook of een goed mens zijn hetzelfde is als goed als evolutionair principe.
In mijn optiek is evolutionair goed namelijk niet veel meer dan een verlengd egoisme en dan rijst natuurlijk de vraag of je niet in conflict komt met een theoretisch ethisch goed zoals ons dat voor de geest staat zodra we het over een goed mens hebben.
[..]
Uitgaande van een door evolutie gedwongen bestaan/ontstaan zegt eigenlijk zoveel als dat jij als persoon nooit verantwoordelijk kunt zijn voor je eigen gedrag zelfs als jij dat gedrag illusionair lijkt te besturen. Elke gedachte die jij hebt is immers ook niets meer dan een gecompliceerde variant op het oorzaak en gevolg thema eventueel verstrengeld met een vleugje quantum onbepaaldheid.
In die zin is er dus een "hogere" of onderliggende macht aan het werk. Filosofisch gezien is er dus vrij weinig mis met erkennen dat er een hogere macht bestaat en actief is dan de macht van de seperate onderdelen waartoe wij als fysieke verschijning zelf toe behoren.
Om deze macht te kunnen kennen is er een daadwerkelijk objectief gezichtspunt nodig en het is nu juist deze invalshoek die ons als mens in ieder geval ontbeert.
Daarmee weten we 2 dingen..er bestaat een hogere macht en die is voor ons onkenbaar. Wellicht dat we hem kennen maar we kunnen nooit weten of we hem kennen omdat we hem vanaf onze positie niet kunnen herkennen.
De andere kant op geredeneerd ben ik wel de auteur van mijn eigen leven met de mogelijkheid tot een objectief gezichtspunt maar dan komen we absoluut in allerlei zweverig aandoende filosofieen terecht en moeten we nog het nodige grondwerk verrichten om te achterhalen wie of wat we nu onder die fysieke emotionele en mentale processen daadwerkelijk zijn.
Dus zowel naar buiten als naar binnen kom ik uit op een voor mij onkenbare macht die de daadwerkelijke bestuurder of kracht is die het idee van wat het is om een goed mens te zijn doet ontstaan.
Zolang jij en ik onderdeel zijn van de hele misere is er geen daadwerkelijk objectief gezichtspunt mogelijk, je kunt hooguit spreken over een gedeeld subjectief gezichtspunt maar of dat een gezichtspunt is wat klopt is voor ons niet te achterhalen.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ga een heel eind met je mee. Behalve dat er een onherkenbare macht moet zijn.
precies!quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:44 schreef Jappie het volgende:
tenzij de macht binnen onszelf opgesloten ligt
Dat zie ik niet als een direct gevolg. Het kan veel basaler liggen.quote:en wij ons dus bijvoorbeeld kunnen onttrekken aan de wetten van de tijdruimte maar dan kom je zoals ik al zei in een vrij zweverig gebied terecht waar ik persoonlijk geen bezwaar tegen maak maar waarvan ik denk dat jij er veel minder mee hebt.
Je ziet sociaal gedrag en bewustzijn van "goed en slecht" ook bij dieren. Hoe verklaar je dat?quote:In alle andere gevallen zijn goed en slecht relatief en is het dus eigenlijk raar om in dat soort termen te denken en te spreken of erger nog jezelf die eigenschappen toe te dichten als een soort van verworvenheden. Ze zijn je per definitie gegeven..ongeacht of dat nu door oorzakelijk gevolg van evolutie of de hogere macht uit de religies is gedaan.
Ik vraag me echt altijd af waarom mensen denken dat dit de lading van evolutie dekt. Sterker nog ik snap niet zo heel goed hoe je bij egocentrisme komt. (En om het filosofisch te houden...waarom zou egocentrisme, er van uitgaande dat het een evolutionair concept is, slecht zijn?)quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:19 schreef Jappie het volgende:
[..]
Als overleven het primaire doel is dan staat "goed" in deze dus gelijk aan overleven. Mijn eigenlijke vraag is dus ook of een goed mens zijn hetzelfde is als goed als evolutionair principe.
In mijn optiek is evolutionair goed namelijk niet veel meer dan een verlengd egoisme en dan rijst natuurlijk de vraag of je niet in conflict komt met een theoretisch ethisch goed zoals ons dat voor de geest staat zodra we het over een goed mens hebben.
Nee, als je niet (meer) in een god gelooft dan kun je niet 'tegen god kiezen'. Jij snapt niet wat 'niet geloven' betekent.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wat is dan precies het verschil tussen kiezen voor God of niet en het kiezen van je gaat links of rechts?
er moet toch ergens een omkeer o.i.d. zijn geweest en je de keuze hebben gemaakt ik ga rechts/ ik kies voor God of ik ga Links/ ik kies niet voor God?
wat dat betreft is de bijbel heel zwart/ wit.
Je kiest voor of je kiest tegen God. er is geen tussenweg.
Heb nooit geloofd in wat voor een god dan ook...dus er was ook nooit een moment van geloof naar ongeloof of van wat voor een keuze dan ook.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wat is dan precies het verschil tussen kiezen voor God of niet en het kiezen van je gaat links of rechts?
er moet toch ergens een omkeer o.i.d. zijn geweest en je de keuze hebben gemaakt ik ga rechts/ ik kies voor God of ik ga Links/ ik kies niet voor God?
wat dat betreft is de bijbel heel zwart/ wit.
Je kiest voor of je kiest tegen God. er is geen tussenweg.
Wij gaan naar de duivel, en als ik de bijbel mag geloven is dat tenminste een toffe peer in tegenstelling tot god die uitsluitend arrogant, egoīstisch, pervers en wraakzuchtig is.quote:Op woensdag 18 maart 2015 17:00 schreef Semisane het volgende:
[..]
En nu? Heeft de bijbel nooit rekening gehouden met die optie? :
Kijk, je geeft zelf het antwoord zonder dit te beseffen. Elke samenleving heeft gedragsregels die wel eens kunnen verschillen. Deze gedragsregels zijn ook aan tijd gebonden. Gedragsregels die honderd jaar geleden nog geldig waren zijn dit nu niet meer. De Amerikaanse gedragsregels hanteren in Nederland zouden niet werken en visa versa. ' Goed ' is voldoen aan de huidige plaatselijke regels en ' slecht ' is het niet volgen van deze regels. Heeft dus niks met een of andere god te maken.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
Precies hier op aarde zonder God of wat voor hoge macht dan ook is er geen ultiem moraal hier op aarde. want wat ze in bijvoorbeeld amerika wel Goed vinden zoals dat iedereen een wapen mag dragen, hoeft hier in nederland niet goed gevonden te worden, dus bepaal dan maar eens wat wel goed is en wat niet.
Nee, en dat is het hele probleem met discussies tussen gelovigen en ongelovigen. Gelovigen kunnen zich niet voorstellen hoe het is om niet te geloven. Ongelovigen kunnen zich vaak beter voorstellen hoe het is om te geloven, omdat ze in veel gevallen ex-gelovigen zijn.quote:Op woensdag 18 maart 2015 17:00 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik vraag me overigens af of je zoiets wel kan voorstellen...iemand die werkelijk nog nooit heeft geloofd in een goddelijke entiteit.
Oke, even serieus.quote:Op woensdag 18 maart 2015 08:38 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee, nu even serieus.
Ik geloof wel dat je gelooft dat God bestaat, maar ik denk niet dat je gelovig bent als je zelf wilt bepalen.
Als je gelovig bent, dan volg je de geboden etc van dat geloof. Je gaat niet zelf kijken en dan: nee, lekker niet! Ik steel wanneer ik wil.. Ofzo.
Mensen die niet in het geloof zijn, zijn vrij in alles zonder schuldgevoel. Als je nu echt alles zelf wil bepalen zal je tp een gegeven moment idd teleurgesteld zijn(zoals iemand hierboven al heeft opgemerkt)
Nee.quote:Mensen die niet in het geloof zijn, zijn vrij in alles zonder schuldgevoel. Als je nu echt alles zelf wil bepalen zal je tp een gegeven moment idd teleurgesteld zijn(zoals iemand hierboven al heeft opgemerkt)
Teleurgesteld in God als er nou iets is waarin ik niet teleurgesteld in ben dan is het in Godquote:Op woensdag 18 maart 2015 11:40 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik bedoel teleurgesteld in God. Of teleurgesteld dat toch blijkt dat hij niet bestaat.
Dat ook, hoor. Ik denk dat dat soort schuldgevoel standaard bij de mens hoort.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:43 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het lijkt me ook een stuk gezonder als mensen zich schuldig voelen naar aanleiding van gedrag tegenover andere mensen i.p.v. één of andere goddelijke entiteit.
Niet gelovige mensen zullen hun daden en gedrag dus beoordelen tegenover de impact die het heeft ten opzichte van andere mensen. Een beter uitgangspunt imho.
Iemand zou teleurgesteld zijn omdat hij geloofde dat God wel bestond en hij zijn leven zo'n beetje ernaar had geleefd. En nu blijkt dat dat alles niet waar is.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom zou iemand daar teleurgesteld over zijn? Het is juist enorm bevrijdend: je kunt je leven zoals je dat zelf goeddunkt, niet zoals een of andere onzichtbare luchttovenaar wil wat je doet.
Ja, jij gelooft niet dat God bestaat. Dus dat teleurgesteld zijn in God kan ook niet op jou slaanquote:Op woensdag 18 maart 2015 11:46 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik ben nooit teleurgesteld in, in mijn ogen niet bestaande, goddelijke entiteiten, wel kan ik teleurgesteld zijn in mensen en die teleurstelling is des te groter als mensen hun gedrag of daden verantwoorden door te verwijzen naar zogenaamde goddelijke entiteiten.
Dat zeg ik toch ook niet? Maar het is anders wanneer je wel gelooft dat er een God is.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat lijkt me zo klaar als een klontje. Geen schuldgevoel, geen angst voor "later"....
De wil om een goed mens te zijn moet uit jezelf komen. Daar heb je echt geen god voor nodig.
Hm. Rustgevend? Ik zou eerder zeggen "leeg"....quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee dat was, zoals Ser_ ook al meldt, zeker geen teleurstelling. Het was en is rustgevend.
Waarom zou je als je niet voor God kiest tegen hem zijn ? Atheīsten geloven niet in het bestaan van een God, dus dan kunnen ze ook niet 'tegen' hem zijn. Hetzelfde geldt voor mensen die een andere religie aanhangen.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wat is dan precies het verschil tussen kiezen voor God of niet en het kiezen van je gaat links of rechts?
er moet toch ergens een omkeer o.i.d. zijn geweest en je de keuze hebben gemaakt ik ga rechts/ ik kies voor God of ik ga Links/ ik kies niet voor God?
wat dat betreft is de bijbel heel zwart/ wit.
Je kiest voor of je kiest tegen God. er is geen tussenweg.
Je hebt het echt helemaal mis. Ik kan me wel voorstellen wat het is om niet te geloven. Want ik heb niet altijd geloofd.quote:Op woensdag 18 maart 2015 17:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, en dat is het hele probleem met discussies tussen gelovigen en ongelovigen. Gelovigen kunnen zich niet voorstellen hoe het is om niet te geloven. Ongelovigen kunnen zich vaak beter voorstellen hoe het is om te geloven, omdat ze in veel gevallen ex-gelovigen zijn.
Door dat onvermogen om in te leven gaan ze volledig langs elkaar af praten. Vandaar ook dat sommige gelovigen zonder meer durven te beweren dat ongelovigen kwaad zijn op God of iets dergelijks.
Laat me dan eerst iets vragen: wat geloof je?quote:Op woensdag 18 maart 2015 19:54 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Oke, even serieus.
Ik wil zelf bepalen om oke te leven, niet omdat het moet, maar uit eigen vrije wil.
En stelen...dat doen de meeste ongelovigen ook niet.
[..]
Nee.
Zo ervaar ik dat niet.
Ik heb, juist omdat ik gelovig ben, nergens meer een schuldgevoel over.
Ik wil zelf bepalen hoe ik leef, en niet volgens wetjes, regeltjes en regels die andere gelovigen mij opleggen. Wat ik heb meegemaakt, dat anderen eventjes zeggen wat God wel en niet wil, wb mijn leven. Nee, zo werkt het niet, als God iets wil wb mij, dan maakt God dat wel aan mijzelf duidelijk .
En ik heb een eigen vrije wil . God heeft niets aan robotten die dingen doen omdat het moet.
En de geboden zoals niet stelen, niet doden, geen dingen van je naaste willen etc. ja, die volg ik, dat doen heel veel ongelovigen van nature ook ,
Andere zaken kunnen een proces zijn. Sommigen mensen kunnen misschien zomaar eventjes van de ene op de andere dag dingen veranderen, en bij anderen kan dat een proces zijn.
Ik wíl op een bepaalde manier leven. Een manier van leven wat ik niet deed voordat ik ging geloven.
En dat ik dat wil, dat heeft weer te maken met dat ik geloof
[..]
Teleurgesteld in God als er nou iets is waarin ik niet teleurgesteld in ben dan is het in God
Als blijkt dat hij niet bestaat
Waar slaat dat op (serieus)
Geloof is voor mij de zekerheid dat God bestaat.
Ik ben christelijk.quote:Op woensdag 18 maart 2015 20:35 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Laat me dan eerst iets vragen: wat geloof je?
Ik kan me heel goed voorstellen hoe het is om niet te geloven, ik heb heel lang niet geloofd.quote:Op woensdag 18 maart 2015 17:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, en dat is het hele probleem met discussies tussen gelovigen en ongelovigen. Gelovigen kunnen zich niet voorstellen hoe het is om niet te geloven. Ongelovigen kunnen zich vaak beter voorstellen hoe het is om te geloven, omdat ze in veel gevallen ex-gelovigen zijn.
Door dat onvermogen om in te leven gaan ze volledig langs elkaar af praten. Vandaar ook dat sommige gelovigen zonder meer durven te beweren dat ongelovigen kwaad zijn op God of iets dergelijks.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |