abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:26:28 #130
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_145697149
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 11:21 schreef TheStranger1158 het volgende:
1. Ik heb geen eigen zaak dus ik hoef me niet druk te maken over die boekhouding. Nederlanders zijn traag met studeren, maar ok het gemiddelde is een jaar of 5. Als je die schuld niet af kunt lossen dan heb je dus iets fout gedaan.
Ik had het ook niet per se over jou persoonlijk, maar je hebt ook niet eens gekeken naar wat een eigen zaak hebben met zich meebrengt. Wel grappig dat je een eigen zaak openen dan zo naar voren schuift in je reacties, terwijl je niet eens weet of het wel zo makkelijk gaat. Waar haal je trouwens vandaan dat Nederlanders traag zijn met studeren? Vijf jaar over een studie doen is prima. Heb je er dus een jaar langer over gedaan, omdat je bijv. een vak niet in een keer hebt gehaald of een paar extra vakken hebt gevolgd. Niets mis met wat extra punten. Studenten studeren heden ten dage al sneller af dan studenten een paar decennia geleden studeerden (vanwege strengere regelingen omtrent lenen en regelingen zoals het BSA).
quote:
2. Ik zei niet dat je geen diploma's nodig hebt. Die ene MBO-er die meteen ging werken zie ik niet in de schulden zitten. En je zult eerst werkervaring op moeten doen, nou dan ben je maandelijks toch voorzien van loon?
Hoe kun je een diploma's behalen als je geen geld hebt dan, want een schuld opbouwen om een studie/opleiding te kunnen afronden is fout volgens jou. Waar denk jij dat die mbo'er zijn opleiding van betaalt? Of ga jij er voor het gemak vanuit dat pa of ma even bijspringt? Misschien kunnen sommige mbo'ers die klaar zijn met hun opleiding dan ook nog even bij de ouders inwonen om wat te kunnen besparen, maar de meesten zoeken toch een eigen appartementje en op jezelf wonen kost best veel geld. En hoe weet je zo zeker dat die mbo'er aan een baan kan komen en vanaf het begin af aan ook nog eens genoeg kan verdienen? Ik heb een paar vrienden met verschillende mbo-opleidingen die momenteel niet aan de bak kunnen komen of zijn ontslagen i.v.m. reorganisaties, dus baanzekerheid is er ook niet altijd voor een mbo'er. Nog een concreet voorbeeld: mijn broertje kan met zijn mbo-opleiding waarschijnlijk niet aan de bak komen en hij doet geen obscure kunstopleiding o.i.d., en volgens zijn leraren moet hij eigenlijk wel een hbo-opleiding gaan doen als hij klaar is. Mbo'ers komen dezelfde problemen tegen als hbo'ers en wo'ers.
quote:
3. Als je geen auto op afbetaling kunt kopen dan is dat ook een onjuiste keuze. En geloof maar dat die studenten meer geld lenen dan nodig, ik kan me nog herinneren dat drie jaar terug de schuld met 2 miljard was opgelopen ten opzichte van daarvoor.
Nee, ik geloof je niet. Hoe kom je in godsnaam tot zo'n conclusie. Natuurlijk zijn er studenten die boven hun stand leven, maar de meeste studenten hebben echt wel het besef dat geld niet gratis is. Het oplopen van de schuld voor een lijkt me vrij logisch, want studeren/leven wordt steeds duurder helaas en er wordt behoorlijk in onderwijs gesnoeid. Collegeld is dit jaar weer verhoogd, en dat is dan nog een van de kleinste kostenposten.

Je doet veel foute aannames, pakt er willekeurige getallen bij en doet alsof het opzetten van een zaak zomaar even kan 'als je lef hebt en een marktonderzoekje doet'. Ik weet niet wat voor zaak je als voorbeeld neemt, maar je moet toch wel een startkapitaal hebben om iets op te kunnen zetten. Het klinkt vrij hypocriet als je een studieschuld opbouwen een foute keuze noemt (een afgeronde studie is een mooie basis voor de toekomst), terwijl je stelt dat een zaak opzetten zomaar kan. Ik blijf erbij; een studie is een prima investering.
pi_145697483
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 07:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Die industrie kan alleen bestaan doordat mensen onverantwoord schulden oplopen. En in het overgrote deel van de gevallen kunnen die onverantwoorde schulden voorkomen worden door meer financiële intelligentie.

Het verbeteren van de financiële intelligentie van mensen heeft meer voordelen dan alleen het voorkomen van onverantwoorde schulden. Zo zullen mensen sowieso minder schulden aangaan en betere beslissingen maken en zo een sterkere financiële positie krijgen. Dat lijkt me verkiesbaar boven nog meer regulering en wetgeving.
Je kunt al die kopen op afbetaling ook gewoon verbieden. Loansharking in optima forma.

Net als vroeger pas iets kunnen kopen als je het geld ook echt in handen hebt.

Gewoon pas iets kopen als je het geld al hebt.
Whatever...
pi_145697904
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 17:05 schreef TheStranger1158 het volgende:
Als je schulden hebt heb je gewoon de verkeerde keuzes gemaakt in het leven.
Schulden zijn in mijn ogen een gevolg van materialisme en hebzucht. Als je uitgaven zijn afgestemd op je inkomsten kan er weinig gebeuren, maar veel mensen willen alles terwijl ze daar helemaal het geld niet voor hebben.
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:56:05 #133
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_145698145
Veel mensen zijn idd. te dom om te leven.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_145701111
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 02:45 schreef 2cv het volgende:

[..]

Dan moet je dus met betere/andere oplossingen komen. En niet je kop in het zand steken onder het mom van 'het kost teveel' of wat voor kutsmoes dan ook.
Dat stelt men dus ook voor i.p.v. te roepen om hogere uitkeringen.
pi_145701616
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:49 schreef Pleun2011 het volgende:
Schulden zijn in mijn ogen een gevolg van materialisme en hebzucht. Als je uitgaven zijn afgestemd op je inkomsten kan er weinig gebeuren, maar veel mensen willen alles terwijl ze daar helemaal het geld niet voor hebben.
Materialisme en hebzucht zijn tevens de reden waarom het kapitalisme zo goed werk(te). Je kan die twee factoren (of de extreme uiting/uitlokking ervan) niet wegnemen (zonder dit systeem te vernietigen).
pi_145702091
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:26 schreef Azorius het volgende:

[..]

Ik had het ook niet per se over jou persoonlijk, maar je hebt ook niet eens gekeken naar wat een eigen zaak hebben met zich meebrengt. Wel grappig dat je een eigen zaak openen dan zo naar voren schuift in je reacties, terwijl je niet eens weet of het wel zo makkelijk gaat. Waar haal je trouwens vandaan dat Nederlanders traag zijn met studeren? Vijf jaar over een studie doen is prima. Heb je er dus een jaar langer over gedaan, omdat je bijv. een vak niet in een keer hebt gehaald of een paar extra vakken hebt gevolgd. Niets mis met wat extra punten. Studenten studeren heden ten dage al sneller af dan studenten een paar decennia geleden studeerden (vanwege strengere regelingen omtrent lenen en regelingen zoals het BSA).

[..]

Hoe kun je een diploma's behalen als je geen geld hebt dan, want een schuld opbouwen om een studie/opleiding te kunnen afronden is fout volgens jou. Waar denk jij dat die mbo'er zijn opleiding van betaalt? Of ga jij er voor het gemak vanuit dat pa of ma even bijspringt? Misschien kunnen sommige mbo'ers die klaar zijn met hun opleiding dan ook nog even bij de ouders inwonen om wat te kunnen besparen, maar de meesten zoeken toch een eigen appartementje en op jezelf wonen kost best veel geld. En hoe weet je zo zeker dat die mbo'er aan een baan kan komen en vanaf het begin af aan ook nog eens genoeg kan verdienen? Ik heb een paar vrienden met verschillende mbo-opleidingen die momenteel niet aan de bak kunnen komen of zijn ontslagen i.v.m. reorganisaties, dus baanzekerheid is er ook niet altijd voor een mbo'er. Nog een concreet voorbeeld: mijn broertje kan met zijn mbo-opleiding waarschijnlijk niet aan de bak komen en hij doet geen obscure kunstopleiding o.i.d., en volgens zijn leraren moet hij eigenlijk wel een hbo-opleiding gaan doen als hij klaar is. Mbo'ers komen dezelfde problemen tegen als hbo'ers en wo'ers.

[..]

Nee, ik geloof je niet. Hoe kom je in godsnaam tot zo'n conclusie. Natuurlijk zijn er studenten die boven hun stand leven, maar de meeste studenten hebben echt wel het besef dat geld niet gratis is. Het oplopen van de schuld voor een lijkt me vrij logisch, want studeren/leven wordt steeds duurder helaas en er wordt behoorlijk in onderwijs gesnoeid. Collegeld is dit jaar weer verhoogd, en dat is dan nog een van de kleinste kostenposten.

Je doet veel foute aannames, pakt er willekeurige getallen bij en doet alsof het opzetten van een zaak zomaar even kan 'als je lef hebt en een marktonderzoekje doet'. Ik weet niet wat voor zaak je als voorbeeld neemt, maar je moet toch wel een startkapitaal hebben om iets op te kunnen zetten. Het klinkt vrij hypocriet als je een studieschuld opbouwen een foute keuze noemt (een afgeronde studie is een mooie basis voor de toekomst), terwijl je stelt dat een zaak opzetten zomaar kan. Ik blijf erbij; een studie is een prima investering.
Teveel geleuter om op in te gaan, anyway met je "foute aanames en willekeurige getallen". Even googlen vriend want je weet duidelijk niet waar je het over hebt:

Hbo- en wo-studenten in Nederland studeren volgens de laatste cijfers van de OESO gemiddeld 5,02 jaar. In 4 van de 34 OESO-landen ligt de gemiddelde studieduur hoger, met als uitschieter Denemarken waar studenten gemiddeld 5,97 jaar studeren.

Bron: http://www.nrcnext.nl/blo(...)deze-aarde%E2%80%99/

De studieschuld van Nederlanders neemt snel toe. Tussen 2010 en 2012 groeide de totale schuld met een kleine twee miljard euro, van 4,63 miljard tot 6,34 miljard.

Bron: http://www.z24.nl/geld/st(...)ieper-in-de-schulden
  zondag 19 oktober 2014 @ 16:35:02 #137
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_145702755
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 12:17 schreef Spezza19 het volgende:

Ook mensen die door hun hypotheekadviseur een beleggingshypotheek met gouden bergen zijn aangenaaid, maar waar de hypotheekadviseur hun niet vertelde dat als ze binnen 5 of 10 jaar willen verhuizen, de beleggingspolis nog geen ruk waard is.

Dit heeft NIKS met niet met geld om kunnen gaan te maken, maar puur door de firma list en bedrog die banken en verzekeraars heet.
Ben het deels met je eens in die zin dat mensen soms echt een oor aangenaaid wordt maar hoe je daar vervolgens op anticipeerd of reageert is natuurlijk aan jezelf. Ik had ook zo'n prachtige beleggingshypotheek ( :') :{ ) en toen ik wilde verhuizen bleek die én nog geen klap waard te zijn (zelfs nog minder dan de inleg) én waren de huizenprijzen flink gekelderd. Leuk was dat ja, kopen in 2006 en verkopen in 2012 |:(
Uiteindelijk schade: dik 35.000 euro verlies. Om het in perspectief te zetten, dat is 2x mijn netto jaarinkomen.

Maar nu komt het stuk waar je zelf invloed op hebt, ik had namelijk meerdere opties:
1) blijven wonen waar ik woonde
2) restschuld lenen
3) restschuld sparen

Aangezien ik niet onder een steen leef had ik al lang en breed aan zien komen dat ik met een fikse restschuld zou blijven zitten en ben voor optie 3 gegaan. Heb de restschuld dus cash neergelegd bij verkoop. En ja dat is véél geld t.o.v. mijn inkomen, kwestie van de tering naar de nering zetten.

Maar als je dan op televisie mensen ziet in vergelijkbare situaties die echt geen enkele consessie willen doen en uiteindelijk alle schuld maar op anderen afschuiven.. tja fijn maar daar los je geen problemen mee op. Je hebt zelf ingestemd met die hypotheek, wehkamp aankoop of die auto op afbetaling dus draag ook zelf de consequenties. Dan maar even een paar jaar krap aan en volgende keer beter opletten.

Natuurlijk komen er ook echt mensen buiten hun schuld om in de problemen, dat wil ik niet uitsluiten maar ik ben bang dat het gros het toch echt zelf veroorzaakt heeft. Een ander zou in mijn situatie wellicht van alles en nog wat de schuld geven (de economie, die woekerpolis, het lage inkomen blablabla) maar uiteindelijk heb je ZELF die beslissing genomen en moet je het ook zelf weer oplossen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  zondag 19 oktober 2014 @ 19:01:54 #138
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_145707422
quote:
Gedwongen

Volgens het SCP en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) betekent dit niet automatisch dat minder jongeren gaan studeren, en dus een schuld op zich nemen. Volgens Ruud Nauts, voorzitter van ISO, hebben studenten geen keuze. Een baan zoeken met uitsluitend een havo- of vwo-diploma op zak heeft geen zin. Zo worden studenten mogelijk gedwongen schulden te maken.
http://www.z24.nl/geld/st(...)ieper-in-de-schulden
quote:
Studenten, ook de Nederlandse, zijn de afgelopen jaren overigens steeds sneller gaan studeren. In 2008 studeerden Nederlandse studenten, volgens de vorige editie van Education at a glance, gemiddeld nog 5,24 jaar. Toen kwamen acht landen boven de vijf jaar uit. Duitsland stond met stip bovenaan met een gemiddelde studieduur van 6,57 jaar. „Het bindend studieadvies na het eerste jaar en de harde knip, waarbij studenten de volledige bachelor afgerond moeten hebben voordat ze aan een master kunnen beginnen, zijn de belangrijkste redenen waarom studenten sneller zijn gaan studeren”, zegt Haaksman. „Ook heeft het curriculum met de invoering van het bachelor-mastersysteem een betere opbouw gekregen.” Het cijfer zal nog verder dalen, vermoedt hij, omdat de effecten van de langstudeermaatregel nog niet zichtbaar zijn.
http://www.nrcnext.nl/blo(...)deze-aarde%E2%80%99/

Het is maar net wat je wilt lezen, want ik kom tot andere conclusies. Studenten zijn zich wel degelijk bewust van schulden en de nadelen daarvan, en studeren daarom ook sneller af nu. Ze moeten ook wel studeren, want er is niet echt een alternatief zoals Ruud Nauts ook al stelt. Vijf jaar is, ik zeg het nogmaals, een vertraging van maar een jaar en op zich geen ramp. Dat jaar wordt meestal wel nuttig gebruikt door studenten.
quote:
De grote verschillen tussen landen zijn niet eenvoudig te verklaren, de situatie is in elk land anders. „Waarin Nederland bijvoorbeeld verschilt van andere landen is dat hier de universitaire bachelor nog niet als afgeronde opleiding wordt gezien”, zegt Dirk Haaksman van Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs. „Er hoort een master bij. In bijvoorbeeld Ierland is dat wel het geval. Grote kans dat dit de reden is dat het Ierse gemiddelde zoveel lager ligt.”
De cijfers zijn ook een beetje vertekend, zoals in het NRC artikel wordt uitgelegd.
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 16:13 schreef TheStranger1158 het volgende:
Teveel geleuter om op in te gaan, anyway met je "foute aanames en willekeurige getallen". Even googlen vriend want je weet duidelijk niet waar je het over hebt.
Je bent niet in staat om te begrijpen wat ik je probeer duidelijk te maken en artikelen interpreteren lukt blijkbaar ook niet. Ik zeg nergens dat ik Nederlandse studenten snelle studenten vind, ik ontken ook niet dat studieschulden hoger worden en ik heb ook nergens gezegd dat die schuld niet of te lossen is (waardoor studeren een domme keuze zou zijn). Beide artikelen ondersteunen de dingen die ik al eerder heb gezegd:
(a) Er is niet echt een alternatief; niet studeren is onverstandig
(b) Een studieschuld is bijna onontkoombaar als student zijnde
(c) De meeste studenten proberen zo min mogelijk studieschuld op te lopen
De enige die niet weet waarover hij het heeft ben jij. Ik ga mijn tijd hier niet meer aan verspillen, want ik word zo ondertussen ook een beetje moedeloos van dit soort 'feitjes (suffe vooroordelen)':
quote:
Die WO student die na 10 jaar nog steeds aan het switchen is van opleiding of er heel lang overdoet :') Ik ken geen WO-er die op zijn 22e/23e zijn studie heeft afgerond en op zijn plek is wat betreft baan.
quote:
Je vergeet nog even het feit dat studenten meer lenen dan nodig is, allemaal om een relaxte "studietijd" te hebben :') Tsja dat bier en die laatste iPhone moeten ook betaald worden immers.
pi_145707540
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:01 schreef Azorius het volgende:

De enige die niet weet waarover hij het heeft ben jij. Ik ga mijn tijd hier niet meer aan verspillen, want ik word zo ondertussen ook een beetje moedeloos van dit soort 'feitjes (suffe vooroordelen)':

Dat zou ik ook doen als ik de boel niet meer kon weerleggen na de feiten gelezen te hebben.
  zondag 19 oktober 2014 @ 19:15:37 #140
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_145707910
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:05 schreef TheStranger1158 het volgende:

[..]

Dat zou ik ook doen als ik de boel niet meer kon weerleggen na de feiten gelezen te hebben.
Ik kan er niets aan doen dat je de informatie in de artikelen niet kunt interpreteren, sorry. Als je hulp nodig hebt kun je mijn vorige reactie raadplegen.
  † In Memoriam † zondag 19 oktober 2014 @ 21:51:47 #141
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145716009
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:38 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat stelt men dus ook voor i.p.v. te roepen om hogere uitkeringen.
Het hangt van de situatie af. Zit je in de bijstand dan krijg je te weinig geld om te leven maar net genoeg om in leven te blijven. Sommige gezinnen hebben een inkomen van 4000 euro en geven 4500 per maand uit. Daar is coaching een oplossing.

Het is niet zo zwart/wit/eenvoudig.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_145717074
quote:
7s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:15 schreef Azorius het volgende:

[..]

Ik kan er niets aan doen dat je de informatie in de artikelen niet kunt interpreteren, sorry. Als je hulp nodig hebt kun je mijn vorige reactie raadplegen.
Eerst roepen dat ik maar wat willekeurige cijfers noem, dan de feiten onder ogen krijgen en lezen wat je wil lezen :')
  maandag 20 oktober 2014 @ 00:17:15 #143
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_145720555
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 22:50 schreef TheStranger1158 het volgende:

[..]

Eerst roepen dat ik maar wat willekeurige cijfers noem, dan de feiten onder ogen krijgen en lezen wat je wil lezen :')
Nogmaals:
quote:
7s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:15 schreef Azorius het volgende:
pi_145720704
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 21:51 schreef 2cv het volgende:

[..]

Het hangt van de situatie af. Zit je in de bijstand dan krijg je te weinig geld om te leven maar net genoeg om in leven te blijven. Sommige gezinnen hebben een inkomen van 4000 euro en geven 4500 per maand uit. Daar is coaching een oplossing.

Het is niet zo zwart/wit/eenvoudig.
In alle gevallen die je noemt geldt dat mensen hun uitgaven af moeten stemmen op hun inkomsten. Dat is in veel gevallen ook eenvoudiger dan andersom.
  † In Memoriam † maandag 20 oktober 2014 @ 00:52:42 #145
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145721414
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:23 schreef Halcon het volgende:

[..]

In alle gevallen die je noemt geldt dat mensen hun uitgaven af moeten stemmen op hun inkomsten. Dat is in veel gevallen ook eenvoudiger dan andersom.
Als je ziet wat mensen in de bijstand krijgen, dan is het niet raar als ze schulden maken. Ik kan een gezin dat gelukkig hulp krijgt van de ouders en vele anderen. Kregen ze dat niet, dan zouden ze steeds verder wegzakken in de schulden.
pi_145721454
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:52 schreef 2cv het volgende:

[..]

Als je ziet wat mensen in de bijstand krijgen, dan is het niet raar als ze schulden maken. Ik kan een gezin dat gelukkig hulp krijgt van de ouders en vele anderen. Kregen ze dat niet, dan zouden ze steeds verder wegzakken in de schulden.
Die mensen werken dan ook al een hele tijd niet. Je kunt niet verwachten dat je dan een auto kunt rijden, op vakantie kunt gaan en elk half jaar de nieuwste smartphone kunt kopen.

Je kunt dan in principe alleen het strikt noodzakelijke kopen en daar moet je het dan dus ook bij houden.
  † In Memoriam † maandag 20 oktober 2014 @ 00:58:15 #147
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145721504
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:55 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die mensen werken dan ook al een hele tijd niet. Je kunt niet verwachten dat je dan een auto kunt rijden, op vakantie kunt gaan en elk half jaar de nieuwste smartphone kunt kopen.

Je kunt dan in principe alleen het strikt noodzakelijke kopen en daar moet je het dan dus ook bij houden.
Weet je wat het 'leuke' is ? Dat doen ze ook niet. TV-aansluiting is al weg, auto is al jaren geleden weg gegaan, als ze iets hebben waarmee je kan bellen is het een 2e hands mobieltje, enzovoorts enzovoorts.
pi_145721685
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:58 schreef 2cv het volgende:

[..]

Weet je wat het 'leuke' is ? Dat doen ze ook niet. TV-aansluiting is al weg, auto is al jaren geleden weg gegaan, als ze iets hebben waarmee je kan bellen is het een 2e hands mobieltje, enzovoorts enzovoorts.
Dan zouden ze rond moeten kunnen komen zonder zich in de schulden te werken.

Je kunt ook beter gebeld worden op een 2e hands mobieltje dat van jou is dan op een iPhone die je eigenlijk niet kunt betalen.
  † In Memoriam † maandag 20 oktober 2014 @ 01:25:12 #149
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145721889
quote:
14s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dan zouden ze rond moeten kunnen komen zonder zich in de schulden te werken.

Je kunt ook beter gebeld worden op een 2e hands mobieltje dat van jou is dan op een iPhone die je eigenlijk niet kunt betalen.
Als ze rond konden komen van de bijstand, deden ze dat wel. Ze zijn slim genoeg om zuinig genoeg te leven. Maar schijnbaar denkt de overheid dat je ook kan leven van droog brood met water o.i.d. en dat een kartonnen doos een woning is en een kartonnen doos met een zeiltje als luifel een luxe villa.
  maandag 20 oktober 2014 @ 02:10:49 #150
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145722437
Bijna iedereen leeft naar zijn inkomen. Dan is het niet gek dat er nu steeds meer mensen in de schulden geraken bij stijgende werkloosheid en de massale scheidingen. Het begint met een hypo schuld en daarna stapelen de andere onbetaalde rekeningen zich op.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_145722463
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 02:10 schreef Cherna het volgende:
Bijna iedereen leeft naar zijn inkomen. Dan is het niet gek dat er nu steeds meer mensen in de schulden geraken bij stijgende werkloosheid en de massale scheidingen. Het begint met een hypo schuld en daarna stapelen de andere onbetaalde rekeningen zich op.
Misschien moeten mensen dan toch maar wat extra speelruimte inbouwen en niet "op de max" leven.
  † In Memoriam † maandag 20 oktober 2014 @ 02:18:51 #152
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145722506
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 02:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

Misschien moeten mensen dan toch maar wat extra speelruimte inbouwen en niet "op de max" leven.
Dan moet in elk geval de bijstand omhoog, want als je in de bijstand zit, leef je automatisch "op de max". Of je moet leven op droog brood en water in een kartonnen doos.
pi_145722538
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 02:18 schreef 2cv het volgende:

[..]

Dan moet in elk geval de bijstand omhoog, want als je in de bijstand zit, leef je automatisch "op de max". Of je moet leven op droog brood en water in een kartonnen doos.
Je overdrijft.

Het verschil tussen werken en bijstand moet er zeker zijn.
  † In Memoriam † maandag 20 oktober 2014 @ 02:27:29 #154
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145722558
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 02:24 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je overdrijft.

Nee, die zou er moeten zijn. Bijstandsniveau is, als je samenwoont, gelijk aan het minimum loon. Dus pas als je alleen woont heeft het zin om te gaan werken.
pi_145722585
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 02:27 schreef 2cv het volgende:

[..]

Nee, die zou er moeten zijn. Bijstandsniveau is, als je samenwoont, gelijk aan het minimum loon. Dus pas als je alleen woont heeft het zin om te gaan werken.
Dat zei ik : verschil moet er zeker zijn, anders is het niet heel interessant in sommige situaties om te gaan werken.

En dan gaan mensen weer zeuren over Polen en zo :')
  † In Memoriam † maandag 20 oktober 2014 @ 02:36:14 #156
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145722623
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 02:30 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat zei ik : verschil moet er zeker zijn, anders is het niet heel interessant in sommige situaties om te gaan werken.

En dan gaan mensen weer zeuren over Polen en zo :')
Dat verschil is er dus niet (genoeg).
  maandag 20 oktober 2014 @ 02:36:58 #157
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145722628
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 02:27 schreef 2cv het volgende:

[..]

Het heeft altijd zin om te gaan werken. En dan gaat het niet alleen om het salaris. Als mens moet je iets ondernemen. Kan me niet voorstellen dat thuis zitten gezond is voor geest en lichaam. Je raakt in verval. Persoonlijk kan ik me er niets bij voorstellen. Ik zou tegen de muren aanlopen of uit verveling gekke sprongen maken.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  † In Memoriam † maandag 20 oktober 2014 @ 02:37:42 #158
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145722634
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 02:36 schreef Cherna het volgende:

[..]

Het heeft altijd zin om te gaan werken. En dan gaat het niet alleen om salaris. Als mens moet je iets ondernemen. Kan me niet voorstellen dat thuis zitten gezond is voor geest en lichaam. Je raakt in verval. Persoonlijk kan ik me er niets bij voorstellen. Ik zou tegen de muren aanlopen of uit verveling gekke springen maken.
Er zijn dus ook mensen die dan maar vrijwilligerswerk gaan doen. Als dat toegestaan wordt tenminste.
pi_145722635
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 02:36 schreef 2cv het volgende:

[..]

Dat verschil is er dus niet (genoeg).
Eens. Maar dat los je niet op met hogere uitkeringen.
  † In Memoriam † maandag 20 oktober 2014 @ 02:44:12 #160
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145722669
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 02:37 schreef Halcon het volgende:

[..]

Eens. Maar dat los je niet op met hogere uitkeringen.
Zoals net al gesteld wordt: als je zonder baan thuis zit, word je gek. En kan je dan verwachten dat iemand dan verstandig met geld om gaat ?

Als ik werk, heeft dat economisch gezien een dubbel voordeel voor mezelf: een hoger inkomen en minder tijd om die poen uit te geven.

Hogere uitkering is een optie. Want in theorie kan je rond komen van de bijstand. In de praktijk niet. Zeker als je een beetje wilt leven i.p.v. overleven door je te voeden met aanbiedingen van de Aldi en de rest van de dag op de bank te zitten en voor je uit te staren.

Toegegeven: dan moet je ook het minimum loon verhogen want anders gaat iedereen lekker op en uitkering leven en dat is niet de bedoeling.
  maandag 20 oktober 2014 @ 04:36:57 #161
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_145723009
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 02:24 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je overdrijft.

Simpel, dan gooi je de lonen ook omhoog.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_145724090
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 02:44 schreef 2cv het volgende:

[..]

Zoals net al gesteld wordt: als je zonder baan thuis zit, word je gek. En kan je dan verwachten dat iemand dan verstandig met geld om gaat ?

Als ik werk, heeft dat economisch gezien een dubbel voordeel voor mezelf: een hoger inkomen en minder tijd om die poen uit te geven.

Hogere uitkering is een optie. Want in theorie kan je rond komen van de bijstand. In de praktijk niet. Zeker als je een beetje wilt leven i.p.v. overleven door je te voeden met aanbiedingen van de Aldi en de rest van de dag op de bank te zitten en voor je uit te staren.

Toegegeven: dan moet je ook het minimum loon verhogen want anders gaat iedereen lekker op en uitkering leven en dat is niet de bedoeling.
Ja, dat zou je dan moeten kunnen verwachten. Het idee van de bijstand is dat iemand in leven kan blijven, niet dat iemand dagelijks uit eten kan gaan.

Je geeft het zelf al aan: verhoog je de bijstand, dan verhoog je het minimumloon en dat kost simpelweg banen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk.
  maandag 20 oktober 2014 @ 09:37:47 #163
pi_145724924
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 08:41 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, dat zou je dan moeten kunnen verwachten. Het idee van de bijstand is dat iemand in leven kan blijven, niet dat iemand dagelijks uit eten kan gaan.

Je geeft het zelf al aan: verhoog je de bijstand, dan verhoog je het minimumloon en dat kost simpelweg banen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Dat is niet jouw bedoeling. Maar misschien is jouw bedoeling niet houdbaar.

POL / Schaf de huidige sociale zekerheid af, voer een basisinkomen in #5
POL / Asscher voorziet baanloze toekomst.#2
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_145724965
quote:
Aha, je hebt het rapport niet gelezen. Nog meer banen op de tocht zetten is inderdaad niet de bedoeling. Misschien wel de jouwe, maar niet de mijne.
  maandag 20 oktober 2014 @ 09:43:09 #165
pi_145725022
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 09:39 schreef Halcon het volgende:

[..]

Aha, je hebt het rapport niet gelezen.
Rapport of niet, het is alleen jouw bedoeling om het geen banen te laten kosten. Maar misschien is dat onhaalbaar en misschien is dat ook een nutteloos doel.

Wat mij betreft moeten mensen kunnen leven. En dat hoeft van mij niet principieel via een baan.
pi_145725074
quote:
7s.gif Op maandag 20 oktober 2014 09:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Rapport of niet, het is alleen jouw bedoeling om het geen banen te laten kosten. Maar misschien is dat onhaalbaar en misschien is dat ook een nutteloos doel.

Wat mij betreft moeten mensen kunnen leven. En dat hoeft van mij niet principieel via een baan.
Wel meer mensen zien liever nog meer banen verdwijnen en onhaalbaar is dat vooralsnog nog niet.

In dat topic over basisinkomen heb ik ook gepost. Ik ben niet per definitie tegen. Er zitten echter wel de nodige haken en ogen aan. Dat hebben wel meer mensen aangegeven en ondanks dat we al in deel 5 zitten is daar nog geen zinnige repliek op gekomen.

Daarnaast is het hier allemaal offtopic.
  maandag 20 oktober 2014 @ 09:47:22 #167
pi_145725097
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 09:46 schreef Halcon het volgende:

[..]

Wel meer mensen zien liever nog meer banen verdwijnen en onhaalbaar is dat vooralsnog nog niet.

In dat topic over basisinkomen heb ik ook gepost. Ik ben niet per definitie tegen. Er zitten echter wel de nodige haken en ogen aan. Dat hebben wel meer mensen aangegeven en ondanks dat we al in deel 5 zitten is daar nog geen zinnige repliek op gekomen.

Daarnaast is het hier allemaal offtopic.
Het is helemaal niet off-topic want jij schiet hier alles of omdat iedereen persé een baan moet hebben.
pi_145725111
quote:
7s.gif Op maandag 20 oktober 2014 09:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is helemaal niet off-topic want jij schiet hier alles of omdat iedereen persé een baan moet hebben.
Jij hebt het echt niet gelezen of niet begrepen hè.
  maandag 20 oktober 2014 @ 09:48:35 #169
pi_145725124
quote:
7s.gif Op maandag 20 oktober 2014 09:47 schreef Halcon het volgende:

[..]

Jij hebt het echt niet gelezen of niet begrepen hè.
Je probeert de discussie te ontwijken.
pi_145725156
quote:
7s.gif Op maandag 20 oktober 2014 09:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Wat mij betreft moeten mensen kunnen leven.
Non-statement van de eeuw. Dat vindt ongeveer iedereen.

Nu nog even bedenken hoe mensen leven.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 20 oktober 2014 @ 09:51:09 #171
pi_145725172
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 09:50 schreef waht het volgende:

[..]

Non-statement van de eeuw. Dat vindt ongeveer iedereen.

Dat zal best, maar daar begint de discussie nooit. De discussie begint altijd bij een betaalde baan.
pi_145725179
quote:
7s.gif Op maandag 20 oktober 2014 09:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je probeert de discussie te ontwijken.
Nee. Jij blijft offtopic drammen. Er wordt een uitgavenpatroon-probleem gesignaleerd. Dat los je niet op met meer geld geven. Dit nog even los van inkomens- en prijsstijgingsvraagstukken die bij een basisinkomen om de hoek komen kijken en dus ook in dat topic horen.

Laat de discussie nu maar over aan mensen die het wel begrijpen en ga in het topic over basisinkomen de daar genoemde haken en ogen maar eens onderuithalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')