En zo zie je maar weer. Met een klein clubje fanatieke hufters aan 2 kanten van een issue kan je de sfeer van een gehele maatschappij naar de kanker helpen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:08 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan zit er toch meer verborgen onder de oppervlakte, kennelijk. Dat laat alleen al de "negers willen onze cultuur afpakken, laat ze oprotten naar het buitenland" en vice versa al zien.
Ik weet niet of het als racistische cultuur wordt gezien, maar kennelijk zijn er mensen die er wel hun vraagtekens bij zetten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Vanuit hun gezichtspunt is het een stukje racistische cultuur, terwijl de rest van Nederland zwarte piet nooit als racistisch heeft ervaren.
Gelijkwaardige positie? Wanneer het aankomt op solliciteren op overheidsfuncties hebben ze onverbloemd een regelrechte voorkeurspositie! Wat nou gediscrimineerd?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee. Er wordt gedaan alsof 'onze cultuur' deels verankerd is in de kleur van Piet. Dat is schromelijk overdreven.
[..]
Een bedreiging voor hun gelijkwaardige positie inderdaad. De kleur van Piet is wat hen betreft daar een voortvloeisel van.
[..]
De rest van Nederland lijkt me ook schromelijk overdreven. Het wordt door tamelijk wat figuren wel degelijk aangegrepen als legitimatie om even racistisch te kunnen zijn.
Tja, blijkbaar was het toch wel ergens aanwezig.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En zo zie je maar weer. Met een klein clubje fanatieke hufters aan 2 kanten van een issue kan je de sfeer van een gehele maatschappij naar de kanker helpen.
Yay.
Sorry voor de enorme quote. Ik ben inderdaad van mening dat dat een eervoller dood is dan het abattoir.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:03 schreef Falco het volgende:
Los of het nou racisme is of niet, Zwarte Piet is toch gewoon een stukje Nederlandse traditie, dat (en dat zal niet iedereen beseffen) continu kan veranderen? Logisch ook dat de politiek zich hier zo min mogelijk mee wil bemoeien. Soms gaat zo'n cultuurverandering geleidelijk, de andere keer wat sneller, maar what's the big deal? Je bent er toch zelf bij om die traditie in stand te houden in de vorm van het Sinterklaasfeest in eigen kring met zwartgeschminkte Pieten te vieren. Dat de rest om je heen verandert en Gouda stroopwafel-Pieten optrommelt, moet je maar voor lief nemen dan.
Ohja, nog een ander voorbeeld van zo'n cultuurverandering en dan in Spanje:
Verspreiding stierenvechten in de 19e eeuw:
[ afbeelding ]
Verspreiding stierenvechten anno 2012:
[ afbeelding ]
Nog even wachten en dan is dat hele kaartje godzijdank helemaal rood of vinden de fervente Pro-Zwarte Piet-conservatievelingen dat zo'n oeroude Spaanse traditie ook nooit verloren zou mogen gaan
Je hebt ook echt totaal geen benul wie of wat Zwarte Piet is he? Het zwart zijn van Zwarte Piet is een wezenlijk onderdeel van de Sinterklaastraditie. Ook al tig keer aan bod gekomen in dit topic.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee. Er wordt gedaan alsof 'onze cultuur' deels verankerd is in de kleur van Piet. Dat is schromelijk overdreven.
Hoewel die mogelijkheid bestaat is dat gewoon lekker een potje koffiedik kijken natuurlijk...quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:12 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Tja, blijkbaar was het toch wel ergens aanwezig.
En laten we wel wezen, hoewel de meesten het niet zullen zeggen zijn er toch heel veel mensen die zich superieur voelen aan donkere mensen.
Het gaat me niet eens om het gekwetst voelen an sich van die minderheid (want ook ik kan me niet zo veel voorstellen bij die slachtofferrol), maar meer dat zo'n cultuurverandering van Zwarte Piet mij onomkeerbaar lijkt. Laat lekker gaan denk ik nu als de Zwarte Piet de komende jaren anders ingevuld gaat worden. Dat je daar dan blijkbaar die minderheid nog een plezier mee doet, is mooi meegenomen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zie de overeenkomsten niet tussen stierenvechten en zwarte piet. Of vind jij dat het leed van mensen die wat symboliek niet kunnen plaatsen hetzelfde is als dierenleed?
Ik geef je een hint wat betreft de morele kloof tussen de 2 situaties. Er zal nooit een traditie zijn waar 100% van de bevolking blij mee is. Dat is an sich geen slachtoffering van die mensen gezien ze de vrijheid hebben om zich er niks van aan te trekken en ervaren er dus slechts (in mijn ogen misplaatste) geestelijke problemen mee.
Zo'n stier heeft niet de vrijheid om zich van de situatie te onttrekken en sterft een pijnlijke angstige dood.
Wel appels met appels vergelijken, he.
Ik ben niet zo'n voorstander van positieve discriminatie, maar positieve discriminatie is een gevolg van discriminatie. Dat mensen niet worden gediscrimineerd om hun afkomst omdat er ook positieve discriminatie plaatsvindt is dan ook een drogreden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:11 schreef NotYou het volgende:
[..]
Gelijkwaardige positie? Wanneer het aankomt op soliciteren op overheidsfuncties hebben ze onverbloemd een regelrechte voorkeurspositie! Wat nou gediscrimineerd?![]()
Daar heb ik dan andere ervaringen mee. Een aantal collega's van de Antillen en Kaapverdiė gaven aan dat ze eveneens negatieve ervaringen hebben met Zwarte Piet. Ze zullen dan niet schreeuwend vooraan staan, maar dat het verder niet leeft is onzin.quote:Verder betreft het hier slechts een klein groepje mensen met persoonlijke problemen, het overgrote merendeel van de mensen die iets donkerder getint zijn heeft er helemaal niet zo'n hemeltergende, hartverscheurende moeite mee als deze groep
Nee, nog nooit gezien of van gehoord inderdaad.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:12 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je hebt ook echt totaal geen benul wie of wat Zwarte Piet is he?
Hij zit dan ook gewoon te trollen net als veel anderen hier in dit topic... normaal discussiėren op inhoud is iets van het verleden, de vorige generatie was dan ook een stuk intelligenter dan de huidige.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:12 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je hebt ook echt totaal geen benul wie of wat Zwarte Piet is he? Het zwart zijn van Zwarte Piet is een wezenlijk onderdeel van de Sinterklaastraditie. Ook al tig keer aan bod gekomen in dit topic.
Nee hoor. Ik geef een duidelijk voorbeeld van daadwerkelijke - maatschappelijk vrijwel volledig geaccepteerde - discriminatie. Het sinterklaasfeest is geen discrminatie. Als jij dit anders ziet zou ik dat graag onderbouwd zien.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n voorstander van positieve discriminatie, maar positieve discriminatie is een gevolg van discriminatie. Dat mensen niet worden gediscrimineerd om hun afkomst omdat er ook positieve discriminatie plaatsvindt is dan ook een drogreden.
[..]
Daar heb ik dan andere ervaringen mee. Een aantal collega's van de Antillen en Kaapverdiė gaven aan dat ze eveneens negatieve ervaringen hebben met Zwarte Piet. Ze zullen dan niet schreeuwend vooraan staan, maar dat het verder niet leeft is onzin.
En over persoonlijke problemen gesproken: wellicht wordt het toch tijd voor een spiegel als je het nodig vindt om op random mensen te kankeren omdat ze het niet met je eens zijn. Held.
Ik reageer gewoon inhoudelijk. Dat jij dat af doet met een zwaktebod "hij is aan het trollen" en er verder niet inhoudelijk op reageert zegt vooralsnog meer over jou dan vice versa.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:17 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Hij zit dan ook gewoon te trollen net als veel anderen hier in dit topic... normaal discussiėren op inhoud is iets van het verleden, de vorige generatie was dan ook een stuk intelligenter dan de huidige.
Positieve discriminatie is volgens jou het bewijs dat er geen discriminatie plaatsvindt?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:18 schreef NotYou het volgende:
Ik geef een duidelijk voorbeeld van daadwerkelijke - maatschappelijk vrijwel volledig geaccepteerde - discriminatie.
Het zit je dwars he? Dat het zo dicht in de buurt kwam?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En over persoonlijke problemen gesproken: wellicht wordt het toch tijd voor een spiegel als je het nodig vindt om op random mensen te kankeren omdat ze het niet met je eens zijn. Held.
Iets wat je niet bevalt dom of klieren noemen is wel typisch vorige generatie.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:17 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Hij zit dan ook gewoon te trollen net als veel anderen hier in dit topic... normaal discussiėren op inhoud is iets van het verleden, de vorige generatie was dan ook een stuk intelligenter dan de huidige.
Ja man. Nu slaap ik vannacht niet meer.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:19 schreef NotYou het volgende:
[..]
Het zit je dwars he? Dat het zo dicht in de buurt kwam?![]()
Aw, arm mannetje. Niet om de hierboven gequote onzin maar meer om wie je bent.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja man. Nu slaap ik vannacht niet meer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |