Maar je snapt hopelijk zelf ook wel dat zoiets funest is. Je legitimeert daarmee bepaald gedrag van de "onderliggende" partij. Gedrag dat je normaliter niet zou tolereren. Het probleem daarmee is ook dat het schijnbaar gezien wordt als een normale gang van zaken in de laatste paar decennia. En zulk gedrag wordt dan ook gesteund door een deel van de meerderheid waardoor de minderheid eigenlijk een minderheid + deel van de meerderheid is geworden en de meerderheid langzaamaan een minderheid is geworden.quote:Op maandag 20 oktober 2014 17:07 schreef speknek het volgende:
Nee wederom zeg ik dat niet. Ik zeg dat in een cultuur waar mannen de opperhand hebben, oproepen tot geweld een stuk intimiderender zijn dan wanneer een onderdrukte minderheid dat zegt.
Heb geen flauw idee wie Jonathan Blow is, even opzoeken.quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Jonathan Blow zegt het nu ook:
[..]
Sarcasme communiceert natuurlijk voor geen meter via Twitter, daar dien je bij een dergelijke uitspraak rekening mee te houden. Ze wil blijkbaar een statement maken, zorg er dan ook voor dat je enigszins nadenkt over je statement en over het medium waarmee je dit statement uit. Op deze manier is het enkel olie op het vuur. Niet over nagedacht.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:35 schreef speknek het volgende:
Nee wacht jullie begrijpen mij verkeerd. Ik zei dat het overduidelijk een sarcastisch grapje was, niet dat vrouwen het privilege hebben om mannen met de dood te bedreigen.
Dat ten eerste. Ten tweede ik zei dat als het een bedreiging was, het van een iets andere orde is dan killallwomen. Wederom niet dat het dan okay is, maar vrouwen hebben niet de macht en dat maakt het onwaarschijnlijke dreigement nog wat onwaarschijnlijker. Wat, gaat de vrouwelijke minister president de vrouwelijke generaals oproepen om het vrouwelijke beroepsleger op mannen af te sturen? Als een Nederlandse moslim 'dood alle Nederlanders' zegt is dat gevaarlijk en moet hij opgepakt worden. Natuurlijk. Maar het is een andere orde dan wanneer de minister president 'dood alle moslims zegt'. With great power comes great responsibility, om maar Spider-Man te quoten.
Ik zeg niet veel anders dan Superharregarre, dat pubers domme dingen online brallen. Dat praat het niet goed, maar in perspectief geplaatst verwacht je van een volwassene wat meer.
Hoi.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:27 schreef SuperFruitig het volgende:
Ik merk dat ik echt de kriebels krijg van feministen trouwens. Heel eng volk.
quote:
Kensuke postte hierboven al een link naar onderzoek. Wat minder wetenschappelijk verantwoord had je natuurlijk de 1reasonwhy campagne een paar jaar terug. http://kotaku.com/5963528(...)to-deal-with-in-2012quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:24 schreef SuperFruitig het volgende:
Daarnaast ben ik het niet eens met je metafoor. Het is niet alsof 'GG' (of mannen in het algemeen) een dergelijke machts / presidents-positie hebben binnen het vak (zoals in je voorbeeld). Naar mijn weten (en ik zit in het vak, sort of) doen vrouwen niet onder aan mannen binnen de gameindustrie. Dat moet jij toch ook kunnen beamen binnen de tak-van-sport waar jij je in begeeft? Hoe verhoudt macht zich in een (game)industrie? Ik vind dat een heel vaag en niet definieerbaar begrip.
Ik vraag me serieus af waar het beeld vandaan komt dat vrouwen minder te zeggen hebben binnen de gameindustrie (sowieso waar het beeld anno 2014 nog steeds vandaan komt dat vrouwen minder zijn als mannen). Als ik zie welk standpunt ZQ inneemt t.o.v. de industrie en t.o.v. van mannen (ook al pre-GG en pre-bedreigingen) en ik vergelijk dat b.v. met hoe mijn vriendin zich stand houdt binnen de mannenwereld waarin ze werkt, dan kan ik geen andere conclusie trekken dat ZQ een verschrikkelijke aandachtstrut is.
Trek eens niet die vrouwen-kaart als het puntje bij het paaltje komt. Man the fuck up. Letterlijk.
Niet alleen binnen de industrie, maar ook de gamerwereld krijgen vrouwen veel meer persoonlijke/seksuele intimidatie. Natuurlijk, mannen krijgen ook dingen naar hun hoofd geslingerd in online matches, maar daarna zit niet hun hele inbox vol met berichten van diezelfde heethoofden. Ook hier is onderzoek naar gedaan. Het is natuurlijk niet exclusief voor gamercultuur, we hebben het hier ook op fok. Als dan de oplossing is dat ze gewoon meer als een man moeten zijn, dan snap je denk ik het impliciete probleem.twitter:Theaillustrator twitterde op dinsdag 27-11-2012 om 09:23:55The worst sexism is the "harmless" assumptions. I'm sick of being told art is the only appropriate career for a woman in games. #1reasonwhy reageer retweet
Spek als femnaziquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 11:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Kensuke postte hierboven al een link naar onderzoek. Wat minder wetenschappelijk verantwoord had je natuurlijk de 1reasonwhy campagne een paar jaar terug. http://kotaku.com/5963528(...)to-deal-with-in-2012
Het probleem wegwuiven omdat jij het met je heteroseksuele blanke mannen bril niet ziet klinkt inderdaad wat naief, of aanmatigend. Of het daadwerkelijk een probleem is, is natuurlijk een tweede. Het is vaak impliciet seksisme; dat is wat minder erg. Het helpt al om je er bewust van te zijn. Ik zou graag willen dat vrouwen een iets betere positie krijgen. Tov Gamergate maakt dat me een feminazi.
Onderdeel van 'one of the boys' zijn (wat trouwens een seksistische uitspraak isquote:Nederland is niet zo'n goed voorbeeld want we hebben niet echt een gameindustrie. Een seriousgameindustrie ja, waar gamedevelopers vaker samenwerken met zorgprofessionals, scholen, bedrijven, etc., en dus veel opener zijn (plus vrouwvriendelijkere klimaten/werktijden hebben). Dat gezegd hebbende ken ik weinig vrouwen op hoge posities bij die bedrijven; toch vaak de secretaresses en artists. Artists die ook nog vaak graag blote vrouwen tekenen, want mensen graviteren van nature naar de culturen waar ze zich thuisvoelen. Of door natuurlijke selectie. Goed dat jouw vriendin one of the boys kan zijn. Mijn vrouw is ook one of the boys, want hoge positie bereikt in de IT wereld, zou het niet anders willen. Maar dan moet je ook zien dat ze een uitzondering is en niet de regel.
Zoals gezegd zie ik graag meer talent, creatievelingen en goede intenties binnen de industrie, egaal van ras, sekse, geaardheid of afkomst. Maar deze weg is lang en gaat om geven en nemen (o.a. gezien de geschiedenis). Een tweet zoals hierboven valt bij mij onder de 'lig niet zo te zeiken'-categorie. Ik ken genoeg vrouwen die net zo hard hun werk verzetten als ieder ander, en die hoor ik nooit zeiken over dit soort issues. Grappig hoe dat werkt. Het verbaast me niks als er voor elke vrouwelijke / feministische huiltweet, twee andere vrouwen zijn die zonder dergelijke issues keihard werken en nergens over klagen.quote:Niet alleen binnen de industrie, maar ook de gamerwereld krijgen vrouwen veel meer persoonlijke/seksuele intimidatie. Natuurlijk, mannen krijgen ook dingen naar hun hoofd geslingerd in online matches, maar daarna zit niet hun hele inbox vol met berichten van diezelfde heethoofden. Ook hier is onderzoek naar gedaan. Het is natuurlijk niet exclusief voor gamercultuur, we hebben het hier ook op fok. Als dan de oplossing is dat ze gewoon meer als een man moeten zijn, dan snap je denk ik het impliciete probleem.twitter:Theaillustrator twitterde op dinsdag 27-11-2012 om 09:23:55The worst sexism is the "harmless" assumptions. I'm sick of being told art is the only appropriate career for a woman in games. #1reasonwhy reageer retweet
Als je tenminste wil dat meer vrouwen opgenomen worden in de cultuur, en daar lijkt de schoen wbt gamergate zich te wringen.
Je hebt in elke groep een aantal gematigde mensen en een aantal... minder gematigde mensen, om het beleefd te zeggen, en zoals altijd hebben brutale mensen de halve wereld.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:28 schreef SuperFruitig het volgende:
[..]
HahaNee maar echt, ik snap het gewoon niet denk ik. Ik vraag me echt af waarom? Mis ik iets? Ben ik daar te naïef in?
Uiteraard.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:47 schreef speknek het volgende:
Moeten de depression quest makers niet weggepest worden natuurlijk.
Met alle respect, maar hier sla je de plank toch wel mis. Die flow van wat populair is en wat niet gaat een stuk sneller dan een hele generatie. Meestal gaat het ook gepaard met wat er in andere media en in het echt gebeurt. Dat heeft niks te maken met iteraties maar met wat 'in vogue' is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:14 schreef speknek het volgende:
Ik geef tijdens colleges vaak het voorbeeld van de zombiegames. Zombies verkopen goed, er worden steeds meer zombiegames gemaakt. Mensen die niet geinteresseerd zijn in zombiegames haken gedeeltelijk af, de anderen blijven en gaan de gamesindustrie in. Deze devs zijn meer geneigd zombiegames te maken, mensen die niet geinteresseerd zijn in zombiegames drijven af, paar iteraties verder draaien alle games alleen nog maar om zombies. Zeg niet dat het niet al gebeurt!
Dat vetgedrukte lijkt me onzin als je kijkt naar triple A. Misschien als je social games op FB en mobile meetelt. En laten we in godsnaam hopen dat de toekomst van games niet in handen gaat komen van de koningen van de microtransactions.quote:En nou is het andere interessante punt dat bijna vijftig procent van de gamers al vrouw zijn. En dan zijn we weer terug bij Leigh Alexanders stuk heyyoo. Die worden niet aangesproken door 'onze' gamesindustrie, er nu zelfs door weggejaagd, maar gaan naar de mobile games. Ook mannen vinden mobile games leuk. In de toekomst spelen we alleen nog F2P skinner box games, aw yissss thank you Gamergate.
Je bent iets te makkelijk met cherry picking. Vroeger waren spellen als Doom, Wolfenstein 3D, en dergelijke ook erg populair. Om nog maar te zwijgen over alle vechtspellen. Boys will be boys, dat was toen zo en dat is nu nog steeds zo.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:11 schreef speknek het volgende:
Ik bedoelde het voorbeeld vooral ook een beetje grappig. Langetermijn zie je wel trends. Bijvoorbeeld het verdwijnen van deze esthetiek, die o.a. zeer populair was in de SNES tijd:
[ afbeelding ]
En het populair worden van deze esthetiek nu
[ afbeelding ]
Dat was vroeger ook gewoon zo. Jongens kochten FPS en RPS, dat is nu nog steeds zo. Ik had in die tijd Medal of Honor, Age of Empires, Red Alert en dergelijke. Nu is dat voor jongens Call of Duty, Anno 2070 (geen idee wat nu hot is qua RTSquote:Er is de laatste 10-15 jaar een toegenomen focus op 14-24 jarige jongens, en daar in steeds toenemendere mate een subset van (die van "gritty" en "visceral" geweld houden). Helemaal niet eens bewust, gewoon omdat de dev costs steeds verder stijgen en dit de groep is die het meest voorspelbaar zulke games koopt. Zombies zijn daar een uiting van, anders dan de hoofdfocus.
Indies redden de industrie niet, ze bestaan slechts bij gratie van de gamer die geen AAA-titels speelt. Dit is ook weer zo'n enorm problematisch idee bij devs. Alsof zij de belangrijkste schakel zijn, nee, ze bestaan bij gratie van de gamer die iets anders wil. Waren zij het niet, dan waren het wel anderen. En dat het segment gevoed zou worden door indies is niet zo vreemd. Dit segment gamers hecht minder waarde aan grafische eigenschappen (dus minder dev costs) en meer aan specialere games. Waarmee je dus gelijk een veel kleinere doelgroep hebt als je die goed wilt bedienen.quote:Indies redden wat mij betreft op dit moment onze industrie. Als ik er niet professioneel in zat was ik misschien wel gestopt met gamen als er geen vernieuwing kwam en ik steeds verder van de doelgroep afgroeide. Maar dan moeten die wel de vrijheid krijgen, en niet omdat ze nieuwe dingen doen, zoals vrouwen, ouderen, betekenisvolle/politieke boodschappen weergeven, weggepest worden. Of de toekomst wordt inderdaad mobile.
Met de nadruk op ook.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:32 schreef SuperHarregarre het volgende:
Je bent iets te makkelijk met cherry picking. Vroeger waren spellen als Doom, Wolfenstein 3D, en dergelijke ook erg populair. Om nog maar te zwijgen over alle vechtspellen. Boys will be boys, dat was toen zo en dat is nu nog steeds zo.
Let's agree to disagree. Ik bedoelde overigens oudere games, de Medals of Honors e.d. kwamen tijdens de N64 periode toen de convergentie naar adolescente jongens begon. Naar mijn ruwe schatting hadden ongeveer de helft van de AAA games in 1990 een familievriendelijke esthetiek. Nu is dat, the Sims, ??? (SimCity komt een keer in de tien jaar ofzo uit). Is LBP AAA? 1%? Wat mij betreft is de trend van de brede markt lineair gecorreleerd aan de verkopen van Nintendo consoles. M.a.w. in gezwinde tred naar de 0. De Wii en Minecraft zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.quote:Tegenwoordig heb je ook nog genoeg spellen met andere esthetiek. De Sims, Sim City, Nintendo-spellen, Minecraft, sportspellen, enzovoorts.
(..)
Dat was vroeger ook gewoon zo. Jongens kochten FPS en RPS, dat is nu nog steeds zo. Ik had in die tijd Medal of Honor, Age of Empires, Red Alert en dergelijke. Nu is dat voor jongens Call of Duty, Anno 2070 (geen idee wat nu hot is qua RTS), en Red Alert 3. Zoveel verandert er gewoon niet. Niet omdat de games-industrie conservatief is (dat kan wel zo zijn maar niet OMDAT) maar juist omdat jongens dit soort dingen leuk vinden. Lego, auto's, schietspelletjes.
Ik heb niet gezegd dat indies qua verkopen de markt redden. De markt ligt nog altijd bij de big six, en meer dan ooit. Maar net zoals onafhankelijke en kleine films de filmindustrie vitaal houden (of de studios zelf, denk Disney/Miramax), zo vormen de indies een experimenteel testbed voor nieuwe gameideeen die door kunnen stromen naar AAA.quote:Indies redden de industrie niet, ze bestaan slechts bij gratie van de gamer die geen AAA-titels speelt. Dit is ook weer zo'n enorm problematisch idee bij devs. Alsof zij de belangrijkste schakel zijn, nee, ze bestaan bij gratie van de gamer die iets anders wil. Waren zij het niet, dan waren het wel anderen. En dat het segment gevoed zou worden door indies is niet zo vreemd. Dit segment gamers hecht minder waarde aan grafische eigenschappen (dus minder dev costs) en meer aan specialere games. Waarmee je dus gelijk een veel kleinere doelgroep hebt als je die goed wilt bedienen.
Waar deze thread over gaat.quote:En weggepest worden, wat is dat precies?
Het heeft natuurlijk ook gewoon te maken met wat verkoopt. Boven alles zijn games entertainment. En dan wordt er dus ook "rommel" geproduceerd die dik verkoopt. Elke Call of Duty die is uitgekomen de laatste 10 jaar is nagenoeg hetzelfde maar het verkoopt. En ja, dat is dan voor jongens. Maar net zo goed zijn er in dezelfde tijd honderden romcom's de markt ingepompt voor meisjes. Je kunt dan wel heel hard boe-roepen en zeggen dat er romcom's voor jongens moeten komen want het is discriminatie maar de realiteit is dat jongens liever een ander soort films kijken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:21 schreef speknek het volgende:
Met de nadruk op ook.
Let's agree to disagree. Ik bedoelde overigens oudere games, de Medals of Honors e.d. kwamen tijdens de N64 periode toen de convergentie naar adolescente jongens begon. Naar mijn ruwe schatting hadden ongeveer de helft van de AAA games in 1990 een familievriendelijke esthetiek. Nu is dat, the Sims, ??? (SimCity komt een keer in de tien jaar ofzo uit). Is LBP AAA? 1%? Wat mij betreft is de trend van de brede markt lineair gecorreleerd aan de verkopen van Nintendo consoles. M.a.w. in gezwinde tred naar de 0. De Wii en Minecraft zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.
Daar ben ik 't wel mee eens. Vroeger waren dat modders die gratis bezig waren. Nu zijn 't professionals die er ook geld mee verdienen. En zo zitten er tussen AAA en zolderkamerdev nog een hoop gradaties. Ook voormalige bekende devs die "indie" gaan maar ondertussen er nog een AAA-mentaliteit op nahouden. (Godus.)quote:Ik heb niet gezegd dat indies qua verkopen de markt redden. De markt ligt nog altijd bij de big six, en meer dan ooit. Maar net zoals onafhankelijke en kleine films de filmindustrie vitaal houden (of de studios zelf, denk Disney/Touchstone), zo vormen de indies een experimenteel testbed voor nieuwe gameideeen die door kunnen stromen naar AAA.
Beetje jammer dat je de rest dan niet quote. Want dit gedoe is voor een deel pesten en voor een deel gewoon figuren die niet om kunnen gaan met kritiek. Dat is ook het probleem wat ik heb met het zogenaamd ontleden van 'vrouwonvriendelijke' games. En er dan zelf een zo agressief mogelijke playthrough tegenaan gooien en dan zeggen: zie je wel. Dat is alsof een journalist naar een voetbalwedstrijd gaat, dan bananen op 't veld gooit en de volgende dag een artikel schrijft over vuig racisme in 't voetbal.quote:Waar deze thread over gaat.
Fruit, lees dit even dan: http://gamasutra.com/blog(...)he_Game_Industry.phpquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:16 schreef SuperFruitig het volgende:
Zolang Spek en Harre blijven posten kan ik deze thread uren lezen!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |