Inmiddels is bekend geworden dat er een tweede verdachte van dezelfde school is gearresteerd omdat hij het mes aan de dader zou hebben gegeven, en dat de dader zelf ernstig gepest zou zijn, inmiddels al 8 jaar lang.quote:Op een middelbare school in Voorburg is een leerling doodgestoken. Het slachtoffer is een 15-jarige jongen uit Den Haag. Hij werd tijdens de middagpauze op het schoolplein van het Corbulo College, een vmbo-school, in zijn nek gestoken.
De dader zou een 16-jarige leerling uit Rijswijk zijn. Hij is opgepakt. Volgens ooggetuigen wist hij in eerste instantie te vluchten en werd hij door leerlingen ingehaald, maar de politie kan dat niet bevestigen.
Paniek
Andere ooggetuigen zeggen dat de twee jongens ruzie hadden en dat het slachtoffer gewond de school in vluchtte. "Ik zag hem in blinde paniek naar binnen rennen, met zijn hand op zijn nek. Niet lang daarna kwam de eerste hulp, het ging allemaal zo snel", zegt een ooggetuige tegen Omroep West. Volgens de leerling was er veel bloed te zien.
De hulpverleners hebben geprobeerd de jongen te reanimeren, maar dat bleek tevergeefs. Hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen.
http://nos.nl/artikel/708458-leerling-15-dood-na-steekpartij.html
Het vorige topic zat vol misschien?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:20 schreef Robuust-koekje het volgende:
Wat is dit nou weer, is al 2 dagen lang op het nieuws.
Beetje waardeloze informatie aangezien er ook al meerdere topics over zijn.
Maar niet onmogelijk. De leider(s) van de groep cq baas/bazen, bepalen het gedrag. In een schoolklas ZOU de docent de leider cq baas moeten zijn, helaas is de (over)macht en autoriteit van de docenten enorm afgenomen (zowel door interne, als externe factoren), waardoor de populaire kids de dienst uitmaken. En ja, dat gaat heel (erg) vaak samen met geweld (= gepest).quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 13:40 schreef Boris_Karloff het volgende:
Pesten gebeurt in alle lagen van de bevolking en bij alle leeftijdgroepen. Alleen de vorm van pesten verschilt per groep en leeftijd. Maar helaas is pesten een vorm van sociaal gedrag die nu eenmaal gepaard gaat met groepen en groepvorming. Het is gewoon heel moeilijk te bestrijden omdat het in de aard van een sociaal dier zit.
blijft geweldig filmpjequote:Op dinsdag 14 oktober 2014 14:25 schreef Skillstorm het volgende:
Victim Fights Back In NSW Sydney School | 'Casey':
Dit doe je met pesters, niet doodsteken.
FATALITYquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 14:25 schreef Skillstorm het volgende:
Victim Fights Back In NSW Sydney School | 'Casey': Dit doe je met pesters, niet doodsteken.
Sterker nog; het gebeurt niet eens alleen op school.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 15:19 schreef roos94 het volgende:
Dit gebeurt echt niet alleen op het vmbo hoor. Bij mij op de havo(rotterdam) zaten echt de grootste idioten/tokkies.
Je eigen buurt, werkplek, sportverenigingen, bejaardenhuizen, overal waar je groepen mensen vind zul je ook pestgedrag zienquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 15:30 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Sterker nog; het gebeurt niet eens alleen op school.
Precies.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 15:43 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Je eigen buurt, werkplek, sportverenigingen, bejaardenhuizen, overal waar je groepen mensen vind zul je ook pestgedrag zien
Ja het heeft denk ik ook met de omgeving te maken. Ik zat op het gymnasium in Leiden in de eerste (geen Stedelijk gymnasium maar een scholengemeenschap) en dat was al niet meer helemaal wat je verwacht van gymnasium...quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 13:13 schreef Lovechild het volgende:
Euh Mapima, om nog even op je lapo in te gaan: het heeft helaas niet zo veel met vmbo te maken hoor. Gisteren nog gesprekje gehad met een vriendin wiens zoon in de brugklas vreselijk op de hak werd genomen in de groepsapp van de klas. Foto's bewerkt, seksuele teksten erbij. En dit is het gymnasium.
Anthony heeft het uiterlijk van een ongevaarlijk blank sulletje. Eerder een type FOK!-nerd dan een gevaarlijke messentrekker.quote:
Begrijp die moeder heel goed... Maar ze is helaas niet de eerste naar wie nooit geluisterd is.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Moeder Anthony boos op instanties
Het leven van de 16-jarige Anthony D. die wordt verdacht van het doodsteken van zijn klasgenoot, bestond uit school en zijn bijbaantje bij Albert Heijn. Voor de rest zat hij binnen achter z’n computer. Buiten werd hij constant gepest. Zijn moeder is boos op de instanties, die het gezin in de steek gelaten zouden hebben.
De arrestatie van Anthony is in het buurtje waar de 16-jarige Rijswijker woont een harde klap. Lamgeslagen buurtbewoners hebben compassie met de nabestaanden van de 15-jarige Wesley die door Anthony werd doodgestoken.
Maar ze zijn vooral boos. Op de instanties, die de stelselmatig gepeste Anthony volgens hen ‘in de kou lieten staan’. „De wijkagent, de school, jeugdzorg. Nergens vond zijn moeder de afgelopen jaren gehoor”, zegt een buurman. „Tegelijkertijd is ze ook opgelucht. Omdat haar zoon zichzelf na het incident niets heeft aangedaan.”
Vier dagen later is de fatale steekpartij op het Voorburgse Corbulo College nog steeds het gesprek van de dag. In Oud-Rijswijk, waar Anthony samen met zijn moeder en oudere broer in een flatje woont, hebben ze er genoeg van dat alle aandacht vooral uitgaat naar het slachtoffer.
Depressief
„Voor hen is het verschrikkelijk, laat dat duidelijk zijn”, vertelt een buurman. „Maar het verhaal heeft nog een andere kant. Dit gezin is ook kapot. Anthony was zwaar depressief, maar in z’n hart een heel lieve jongen. Hij droeg z’n moeder op handen. Sprak haar aan met u. Zijn leven bestond uit naar school gaan en zijn werk bij Albert Heijn. Verder zat hij binnen achter z’n computer.”
Dat het leven van het Rijswijkse gezin afgelopen vrijdag radicaal op z’n kop werd gezet, is nog maar moeilijk te bevatten. Tegelijkertijd komt het niet uit de lucht vallen, vertelt de buurt. „Anthony zat op verschillende scholen, omdat hij werd gepest. Een bovenbuurman van Albert Heijn heeft vorige week nog een groep van acht jongens weggestuurd, die hem na het werk opwachtte. De wijkagent wist er van. Op school gebeurde hetzelfde. Anthony’s moeder heeft dat ook gemeld, maar er werd niets mee gedaan. Op dit moment is ze dus vooral boos.”
[ afbeelding ]
verdachte Anthony D.
Moeizaam
De voormalige judoschool van Anthony, Shin Hajimeru in Den Haag, bevestigt diens moeizame schoolperiode’. „Op de judomat, waar de jongens respectvol met elkaar omgingen, ging het goed. Maar het was bekend dat Anthony daarbuiten werd gepest”, aldus de eigenaar van de judoschool.
Advocaat Haje Weisfelt liet gisteren weten dat Anthony diep in de put zit. Hij heeft meteen na zijn aanhouding een bekentenis afgelegd. „Het was zijn hand en zijn mes waardoor zijn medescholier is geraakt”, bevestigt zijn raadsman Hajé Weisfelt. Volgens hem ging zijn cliënt gebukt onder stelselmatige bedreigingen, waardoor hij niet meer naar z’n bijbaantje durfde te gaan.
Bedreigd
Vorige week is er nog een melding gemaakt bij de politie dat Anthony zich bedreigd voelde, omdat hij door acht jongens werd opgewacht. En dat was niet de eerste melding”, aldus de advocaat.
http://www.telegraaf.nl/b(...)op_instanties__.html
Tuurlijk. Het is altijd de schuld van een ander.quote:
Ik ga niet goedpraten dat hij een mes bij zich had en dat hij iemand heeft vermoord, maar dat die jongen deze trieste daad heeft gepleegd omdat niemand hem hielp met dat pesten geloof ik wel.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Het is altijd de schuld van een ander.
Dat weet je helemaal niet.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:08 schreef mapima het volgende:
[..]
Ik ga niet goedpraten dat hij een mes bij zich had en dat hij iemand heeft vermoord, maar dat die jongen deze trieste daad heeft gepleegd omdat niemand hem hielp met dat pesten geloof ik wel.
Ga zelf maar eens hulp zoeken bij jeugdzorg of zo voor je gepeste kind, gegarandeerd 0 resultaatquote:
Sterker nog, het gebeurt vooral buiten school: onderweg van en naar, in het winkelcentrum, op de sportclub. En omdat het tegenwoordig ook veel via internet gebeurt, gaat het 's avonds, 's nachts, 's weekends door.quote:Op dinsdag 14 oktob 15:30 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Sterker nog; het gebeurt niet eens alleen op school.
Dit zegt genoeg:quote:
quote:„Anthony zat op verschillende scholen, omdat hij werd gepest. Een bovenbuurman van Albert Heijn heeft vorige week nog een groep van acht jongens weggestuurd, die hem na het werk opwachtte. De wijkagent wist er van. Op school gebeurde hetzelfde. Anthony’s moeder heeft dat ook gemeld, maar er werd niets mee gedaan.
De voormalige judoschool van Anthony, Shin Hajimeru in Den Haag, bevestigt diens moeizame schoolperiode’. „Op de judomat, waar de jongens respectvol met elkaar omgingen, ging het goed. Maar het was bekend dat Anthony daarbuiten werd gepest”, aldus de eigenaar van de judoschool.
Vorige week is er nog een melding gemaakt bij de politie dat Anthony zich bedreigd voelde, omdat hij door acht jongens werd opgewacht. En dat was niet de eerste melding”, aldus de advocaat.
Die moeder wist ervan en het halve dorp ook trouwens. Er is melding van gemaakt op school, zijn werk en er is meerdere keren aangifte van gedaan. Maar er werd gewoon niets tegen gedaan.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:19 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Sterker nog, het gebeurt vooral buiten school: onderweg van en naar, in het winkelcentrum, op de sportclub. En omdat het tegenwoordig ook veel via internet gebeurt, gaat het 's avonds, 's nachts, 's weekends door.
Dat maakt het lastig te voorkomen. Je zou denken dat in de eerste plaats de ouders hier iets in kunnen betekenen, maar ook die zien ook niet continu wat zoon- of dochterlief aan het uitspoken is.
quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 14:25 schreef Skillstorm het volgende:
Victim Fights Back In NSW Sydney School | 'Casey': Dit doe je met pesters, niet doodsteken.
Pesten stoppen is verdomde lastig. Dat er geen resultaten werden geboekt, ligt niet perse aan onwelwillendheidquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die moeder wist ervan en het halve dorp ook trouwens. Er is melding van gemaakt op school, zijn werk en er is meerdere keren aangifte van gedaan. Maar er werd gewoon niets tegen gedaan.
Ik denk niet dat hij met voorbedachte rade Wesley heeft vermoord.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:29 schreef ntm het volgende:
Ik kan me wel goed voorstellen dat de dader op een gegeven moment gewoon knapte van woede waardoor hij maar 1 uitweg zag en dat is doden...triest voor beide partijen.
Dat denk ik ook, dat soort gevallen komen ook vaak voor bij (ex)partnerdoding bijvoorbeeld. Ik kan het me goed voorstellen, op dat moment denk je niet aan de consequenties, maar voel je alleen woede.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:34 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Ik denk niet dat hij met voorbedachte rade Wesley heeft vermoord.
Het is een typisch gevalletje van *snap* en uit blinde woede reageren.
Zoals ik ook al in het begin speculeerde:quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:34 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Ik denk niet dat hij met voorbedachte rade Wesley heeft vermoord.
Het is een typisch gevalletje van *snap* en uit blinde woede reageren.
Vind het meer dan erg dat hij geen andere uitweg meer zag dan een wapen op zak te steken. Daarmee ging hij het risico aan dat wat nu gebeurd is zou kunnen gebeuren.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:15 schreef Montagui het volgende:
[..]
Blijft speculatie, net als bv een speculatie dat deze dader misschien mogelijk zodanig getreiterd is dat hij in een vlaag van opwelling en ondoordachtheid blind gestoken heeft.
Je weet het niet.
Feit is dat hij gestoken heeft en daarmee de ander dodelijk verwond heeft.
Hij wilde hem niet doodmaken volgens zijn advocaat.. denk een gevalletje verstandsverbijstering. noodweerexces.. ontoerekeningsvatbaar. Die jongen zal wel een niet al te zware jeugdstraf krijgen inclusief behandeling.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:29 schreef ntm het volgende:
Ik kan me wel goed voorstellen dat de dader op een gegeven moment gewoon knapte van woede waardoor hij maar 1 uitweg zag en dat is doden...triest voor beide partijen.
En mogelijk was Wesley niet eens zijn grootste treitervijand, maar wel degene van de spreekwoordelijke laatste druppel, en daarmee op de verkeerde tijd op de verkeerde plek.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:57 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hij wilde hem niet doodmaken volgens zijn advocaat.. denk een gevalletje verstandsverbijstering. noodweerexces.. ontoerekeningsvatbaar. Die jongen zal wel een niet al te zware jeugdstraf krijgen inclusief behandeling.
Denk zelf ook dat hij eerder vervolgd zal woorden voor verboden wapenbezit (als mes daaronder valt) en poging tot doodslag of zo,quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:57 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hij wilde hem niet doodmaken volgens zijn advocaat.. denk een gevalletje verstandsverbijstering. noodweerexces.. ontoerekeningsvatbaar. Die jongen zal wel een niet al te zware jeugdstraf krijgen inclusief behandeling.
Poging tot?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:41 schreef mapima het volgende:
[..]
Denk zelf ook dat hij eerder vervolgd zal woorden voor verboden wapenbezit (als mes daaronder valt) en poging tot doodslag of zo,
Hoe afhankelijk van het type mes? Zoals een verboden type mes wat de aanklacht van doodslag naar moord zou brengen?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Poging tot?![]()
![]()
Dit is dus doodslag. Afhankelijk van het type mes kan het zelfs nog als moord worden gekwalificeerd.
Was te verwachten.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:29 schreef maily het volgende:
De familie van Wesley wil een stille tocht.
Vreemd verhaal:quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:29 schreef maily het volgende:
De familie van Wesley wil een stille tocht.
De mensen in Rotterdam dachten "Fuck jullie familie, wij willen nu al lekker lopen."?quote:In Rotterdam had zaterdag al een stille tocht plaats voor het slachtoffer. Daar liepen ongeveer 150 mensen mee. De familie van Wesley wil pas een stille tocht na de begrafenis.
Ja.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:32 schreef NotYou het volgende:
[..]
Vreemd verhaal:
[..]
De mensen in Rotterdam dachten "Fuck jullie familie, wij willen nu al lekker lopen."?
Meh. Erbij stilstaande wordt het doodslag en verboden wapenbezig afhankelijk van het type mes.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:05 schreef Humberto-T het volgende:
[..]
Hoe afhankelijk van het type mes? Zoals een verboden type mes wat de aanklacht van doodslag naar moord zou brengen?
Wij weten niet wat voor een mes het is... Het had er net zogoed eentje kunnen zijn waarmee je je boterhammen smeert.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:05 schreef Humberto-T het volgende:
[..]
Hoe afhankelijk van het type mes? Zoals een verboden type mes wat de aanklacht van doodslag naar moord zou brengen?
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)voorwaardelijk-vrij/quote:De tweede verdachte van de steekpartij op het Corbulo College in Voorburg is vrijgelaten, zo heeft de rechter-commissaris besloten. Hij blijft nog wel verdachte en staat onder huisarrest, schrijft RTL Nieuws. Ook wordt de 16-jarige jongen in de gaten gehouden door de jeugdreclassering.
Hij wordt ervan verdacht een mes te hebben gegeven aan de 16-jarige jongen die vorige week vrijdag een mede-scholier (15) op het college in Voorburg neerstak. De jongen overleed ter plekke.
De 16-jarige jongen bekende na zijn aanhouding direct dat hij de scholier had neergestoken. Maandag besloot de rechter dat hij nog minimaal twee weken blijft vastzitten.
Als het een multitool of appelschilmesje is is het waarschijnlijk iets minder makkelijk aan te tonen dat hij het meedroeg om te steken. Als het een stiletto of combat knife is worden andere redenen een stuk minder waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 22:05 schreef Humberto-T het volgende:
[..]
Dafuq man, wat is dat voor demon in je signaturequote:Op donderdag 16 oktober 2014 06:18 schreef Dven het volgende:
Heerlijk om te zien hoe traag deze topics lopen. Moet je je eens inbeelden wanneer het een Marokkaan was. Zaten we nu op nummertje 15 ofzo
Met 70% van de posts van MisterCe en confetti. Die nu angstvallig stil zijn.
Genot genot genot genot, enkel redelijk inhoudelijke en relevante informatie ipv afkomstgebrul
Dit was mijn mededeling.
Dat is mijn hontquote:Op donderdag 16 oktober 2014 09:21 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Dafuq man, wat is dat voor demon in je signature
Verder een heel triest verhaal. Zelf ook bij vaak gepest in lagere klassen op middelbare school, maar nooit verder gegaan dan fantaseren over hoe ik 'ze' terug zou pakken. Kan me vrij gemakkelijk indenken hoe je je voelt in zo'n situatie.
Triest, maar toch moedig van die jongen dat hij eindelijk voor zichzelf op kwam. Jammer dat hij daarvoor een mes gebruikte.
quote:Van school veranderen omdat een kind gepest wordt, helpt niet. Op de nieuwe school gaat het pesten vaak gewoon door. Dat zeggen het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en de Nederlandse Vereniging van Schooldecanen en Leerlingbegeleiders (NVS-NVL).
Deze deskundigen schatten dat elk jaar honderden kinderen naar een andere school gaan omdat zij ernstig gepest zijn. Hoe groot die groep precies is weet eigenlijk niemand, blijkt uit een rondgang van de NOS.
Aanleiding daarvoor was het incident eind vorige week op een school in Voorburg, waar een middelbare scholier een medeleerling doodstak. Volgens de advocaat van de verdachte was dat het resultaat van jarenlang pesten. De verdachte jongen zou in de loop van de tijd zes keer van school zijn veranderd. Geen van deze scholen pakte het pestgedrag goed aan, zegt de advocaat.
Klopt.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 06:18 schreef Dven het volgende:
Heerlijk om te zien hoe traag deze topics lopen. Moet je je eens inbeelden wanneer het een Marokkaan was. Zaten we nu op nummertje 15 ofzo
Met 70% van de posts van MisterCe en confetti. Die nu angstvallig stil zijn.
Genot genot genot genot, enkel redelijk inhoudelijke en relevante informatie ipv afkomstgebrul
Dit was mijn mededeling.
Maakt niet uit, kan gewoon een gevalletje verkeerde plaats, verkeerde tijd zijn ivm de bekende druppel.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:26 schreef mapima het volgende:
Is het nogal bekend of Wesley in de ene maand toen hj Anthony kende hem stelselmatig gepest heeft?
Dat is iig het verhaal dat de advocaat vertelt ja. Wesley was volgens hem lid van de pestersgroep.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:26 schreef mapima het volgende:
Is het nogal bekend of Wesley in de ene maand toen hj Anthony kende hem stelselmatig gepest heeft?
quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 14:15 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Maar niet onmogelijk. De leider(s) van de groep cq baas/bazen, bepalen het gedrag. In een schoolklas ZOU de docent de leider cq baas moeten zijn, helaas is de (over)macht en autoriteit van de docenten enorm afgenomen (zowel door interne, als externe factoren), waardoor de populaire kids de dienst uitmaken. En ja, dat gaat heel (erg) vaak samen met geweld (= gepest).
Maar hé, dit is toch wat WIJ (lees: de volwassenen) willen? WIJ hebben dit onderwijs, deze samenleving en deze cultuur vormgegeven, dus niet zo janken! Dat grote groepen jongeren enorme stress en (mentale) problemen ervaren, da's niet belangrijk toch?
Het is de eeuwige strijd tussen egoisme en sociliteit.quote:
tussen Rijswijk en Rotterdam? Lijkt me onwaarschijnlijk dat ze elkaar al langer kenden.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:17 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Dat is iig het verhaal dat de advocaat vertelt ja. Wesley was volgens hem lid van de pestersgroep.
Het is nog niet helemaal duidelijk of ze elkaar al langer kenden overigens - hoewel ze in verschillende plaatsen woonden is er wel een directe tramverbinding tussen hun wijken. Dus zelfs dat zou kunnen.
quote:Anthony D., de 16-jarige vmbo-scholier die vandaag terecht staat voor het doodsteken van een medeleerling op het Corbulo College in Voorburg, werd in de weken voor het misdrijf veelvuldig gepest. De school weigerde aanvankelijk daartegen op te treden, omdat de pesterijen zich 'buiten school' afspeelden.
Vandaag moet Anthony D. zich verantwoorden voor de jeugdrechter. Op 10 oktober 2014 stak hij op het Corbulo College in Voorburg een mede-vmbo-leerling dood. Hoe kon dat gebeuren? Had de school het kunnen voorzien? Of de hulpverlening? Een reconstructie.
In de weken voordat Anthony D. zijn medeleerling Wesley Hoek (15) doodstak, werd hij tot twee keer toe 's avonds op straat bedreigd door een groep jongens, waaronder twee leerlingen van zijn middelbare school, het Corbulo College in Voorburg. Dit leidde tot een melding bij de politie. Anthony waarschuwde dat hij fysiek geweld zou gaan gebruiken tegen deze pesters: hij zou ze gaan 'slaan'.
Een politiebrigadier waarschuwde hem dit niet te gaan doen, maar het 'bespreekbaar' te maken op zijn school, zo blijkt uit documenten uit het strafdossier die de Volkskrant heeft ingezien.
Tegenover vrienden sprak Anthony uit dat de bedreigingen hem 'paranoïde' maakten en dat hij zijn pesters iets wilde aandoen. Het Corbulo College wilde zich aanvankelijk echter niet met de zaak bemoeien, omdat de bedreigingen zich 'buiten school' afspeelden.
'Geen signalen'
Pas nadat een externe hulpverlener de schooldirectie waarschuwde, werd er toch een gesprek over de kwestie ingepland. Dat gesprek heeft echter nooit meer plaatsgevonden, door ziekte van Anthony.
Een dag later stak hij op het schoolplein klasgenoot Wesley (15), dood, met wie hij kort daarvoor ruzie had gehad. Wesley was niet betrokken bij de bedreigingen op straat. Anthony voelde zich die vrijdagmorgen door Wesley gepest.
Op het Corbulo College ontkende men na de steekpartij desgevraagd tegenover de politie dat Anthony werd gepest. Er waren 'geen signalen' dat Anthony werd gepest, zo stelden leidinggevenden van de school tegenover de politie.
Uit interne documentatie van de school blijkt echter: Anthony D. had een verleden van pesten. Dat begon al op de basisschool. Op de middelbare school zette dit patroon zich voort, blijkt uit het logboek van het Corbulo College, dat de school aan de politie heeft overhandigd.
Op een zusterschool binnen dezelfde scholengemeenschap, waar Anthony eerder zat, werd hij 'al langer gepest'. Ook bedreigde een leerling hem in 2013 met een boksbeugel, waarover melding is gedaan bij de politie.
Het Corbulo College wilde gisteren niet inhoudelijk ingaan op de zaak-Anthony D. Directeur Kees van der Zweep stelt dat 'pas in een heel laat stadium' aan de orde werd gesteld dat de pesterijen zich naar school leken te verplaatsen, vlak voor de dood van hun leerling Wesley.
Belangrijk in het strafproces, dat plaatsvindt achter gesloten deuren, is een gedragsrapportage van een forensische psycholoog en psychiater. Volgens dat rapport is Anthony verminderd toerekeningsvatbaar.
Zonder behandeling word de kans op herhaling van gewelddadig gedrag hoog ingeschat. 'De problematiek van Anthony is ernstig te noemen.' Het is aan de rechter in hoeverre deze conclusies worden overgenomen.
Sinds de dodelijke steekpartij zit Anthony vast in justitiële jeugdinrichting Teylingereind in Sassenheim. 'Het is heel dubbel', zegt zijn advocaat, Hajé Weisfelt. 'Hij is droevig over wat er is gebeurd, maar hij wordt ook niet meer gepest.'
http://www.volkskrant.nl/(...)-anthony-d~a3947384/
quote:
Beleid van de school om verantwoordelijkheid af te schuiven/te ontkennen?quote:Er waren 'geen signalen' dat Anthony werd gepest, zo stelden leidinggevenden van de school tegenover de politie
Ja, dat was toen al, en nu doen ze dat kennelijk nog steeds:quote:Op donderdag 9 april 2015 10:54 schreef OuwePers het volgende:
[..]
[..]
Beleid van de school om verantwoordelijkheid af te schuiven/te ontkennen?
Wat een laf gezeik is dat, als een leerling wordt gepest door andere leerlingen dan moet het niet uitmaken of dat op school of buiten school plaatsvindt, dan moet je net zo goed je pestprotocol in werking stellen, en niet doen alsof het jouw pakkie-an niet is omdat het niet op school gebeurt.quote:Het Corbulo College wilde gisteren niet inhoudelijk ingaan op de zaak-Anthony D. Directeur Kees van der Zweep stelt dat 'pas in een heel laat stadium' aan de orde werd gesteld dat de pesterijen zich naar school leken te verplaatsen, vlak voor de dood van hun leerling Wesley.
Dat ja, heel zwak dat ze hun tekortkomingen niet toegeven.quote:Op donderdag 9 april 2015 11:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat was toen al, en nu doen ze dat kennelijk nog steeds:
[..]
Wat een laf gezeik is dat, als een leerling wordt gepest door andere leerlingen dan moet het niet uitmaken of dat op school of buiten school plaatsvindt, dan moet je net zo goed je pestprotocol in werking stellen, en niet doen alsof het jouw pakkie-an niet is omdat het niet op school gebeurt.
Wel ja joh. Het neemt alleen vaak een iets andere vorm aan. Extreem geweld lijkt vaker bij vmbo em mbo voor te komen en iet minder richting hele hoge niveaus. Pesten gebeurt daar ook, maar meer mentaal vernederen enzo.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 15:19 schreef roos94 het volgende:
Dit gebeurt echt niet alleen op het vmbo hoor. Bij mij op de havo(rotterdam) zaten echt de grootste idioten/tokkies.
bron: http://www.omroepwest.nl/(...)wesley-15-doodstak-oquote:DEN HAAG - Tegen de 16-jarige Anthony D., die vorig jaar oktober een medeleerling doodstak op het schoolplein van het Corbulo College in Voorburg, is twintig maanden jeugddetentie met aftrek van het voorarrest. Ook is er jeugd-TBS geeïst. Volgens de officier van Justitie is Anthony D. schuldig aan moord en handelde hij met voorbedachte rade.
De zaak vindt plaats achter gesloten deuren en volgens het jeugdstrafrecht omdat de verdachen minderjarig zijn. Naast Anthony D. staat ook nog een jongen terecht die het mes zou hebben geleverd waarmee Wesley Hoek is doodgestoken. Ook deze verdachte was leerling van het Corbulo College. Met het mes stak Anthony D. op 10 oktober vorig jaar de 15-jarige Wesley in zijn nek, na een ruzie op het schoolplein. Het slachtoffer overleed kort daarna aan zijn verwondingen.
De advocaat van de verdachte zei eerder dat Anthony op verschillende scholen jarenlang is gepest, en daardoor tot zijn daad kwam. De twee jongens zouden ruzie hebben gekregen en dat zou voor Anthony de druppel zijn geweest die de emmer deed overlopen.
Stille tocht
In de grote pauze ging het mis, die bewuste dag in oktober. Leerlingen reageerden geschokt. Vrij kort na zijn daad legde de 16-jarige Anthony een bekentenis af. De zaak haalde dagenlang de pers en er werd een stille tocht gehouden voor het slachtoffer. De advocaat van de verdachte meldde een paar dagen na het fatale incident dat de politie op de hoogte zou zijn geweest dat Anthony werd gepest. Ook de school zou daarvan hebben geweten, al werd dat eerder tegengesproken. Anthony zou ook bij de politie hebben gemeld dat hij zich bedreigd voelde.
Vermoedelijk doet de rechtbank over twee weken uitspraak. Dan moet duidelijk worden welke straf Anthony D. krijgt.
bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)gd-tbs-voor-anthony/quote:De verdachte is meerdere malen verhoord, hij is onderzocht door gedragsdeskundigen, de politie heeft in het onderzoek vele getuigen gehoord over de persoon van de verdachte en zijn achtergrond. Zowel op het Corbulo college als op eerdere scholen. Hieruit komt een beeld naar voren van een jongeman met ernstige gedragsproblemen. Dit zorgde ervoor dat hij conflicten kreeg met anderen. Dat is iets anders dan gepest worden.”
Denk het nietquote:Op vrijdag 10 april 2015 11:58 schreef Montagui het volgende:
[..]
Moord met voorbedachte rade? Dat lijkt me nogal een forse eis. Ben benieuwd of de rechter daar in meegaat.
De eis is anders nogal fors.quote:Op donderdag 9 april 2015 13:13 schreef hans1985 het volgende:
Ben benieuwd wat zijn straf word. Zal wel niet hoog zijn.
quote:20 maanden voor doodsteken pester
De 16-jarige Anthony uit Rijswijk heeft 20 maanden jeugddetentie en jeugd-tbs gekregen voor het doodsteken van zijn klasgenoot Wesley Hoek op het Corbulo College in Voorburg.
De rechtbank in Den Haag besliste vrijdag dat de zestienjarige Anthony schuldig is aan moord. Ze vindt hem verminderd toerekeningsvatbaar. De uitspraak is gelijk aan de eis van het OM.
Ruzie
Anthony, een door pesters gekwelde tiener, stak de 15-jarige Wesley na een ruzie in oktober 2014 neer tijdens de middagpauze op school. Leraren probeerden het slachtoffer nog te redden, maar dat mocht niet baten. Wesley stierf in het kantoor van de adjunct-directeur aan de ernstige verwondingen aan zijn nek.
"Wesley lijkt een willekeurig slachtoffer te zijn geworden van het voornemen van Anthony om een krachtige daad te stellen," concludeerde de rechter.
Anthony's vriend Brian, die het mes leverde waarmee Wesley is doodgestoken, wordt veroordeeld voor verboden wapenbezit. Hij krijgt geen straf van de rechter.
Jarenlang gepest
Anthony werd volgens zijn advocaat jarenlang gepest. Eerder die week zou hij zijn belaagd door een groep pestkoppen. Het slachtoffer hoorde daar overigens niet bij. De dag voor de dodelijke steekpartij zouden Anthony en zijn moeder met de schoolleiding praten over het pesten, maar dat gesprek ging niet door.
Het Openbaar Ministerie geloofde het pestverhaal niet. De aanklager noemt Anthony "een jongeman met ernstige gedragsproblemen. Dit zorgde ervoor dat hij conflicten kreeg met anderen. Dat is iets anders dan gepest worden."
Anthony zou het mes hebben gekregen van een vriend, die ook terechtstaat.
Bron: Telegraaf
bron: http://www.omroepwest.nl/(...)wat-hij-van-plan-was met video van de uitspraak.quote:VOORBURG – Anthony D. heeft vrijdag een forse straf van de rechtbank opgelegd gekregen. Hij moet twintig maanden de gevangenis (jeugddetentie) in en krijgt jeugd-TBS voor het doodsteken van de 15-jarige Wesley Hoek. Volgens de rechtbank is het moord. 'Hij heeft uitvoering gegeven aan het plan om een agressieve daad te stellen. Dat heeft er toe geleid dat Wesley is overleden.'
De rechtbank zei dat er geen sprake was van noodweer toen Anthony Wesley op 10 oktober vorig jaar doodstak. 'Anthony loopt na de les rustig door de gangen van school naar buiten, doet zijn spullen in de locker, loopt naar zijn fiets en fietst richting het hek. Hij stapt daarna van zijn fiets en loopt versneld naar Wesley. Anthony geeft Wesley een stoot tegen de borst en maakt daarna de fatale beweging.'
De rechters vinden het niet aannemelijk dat Anthony zich niet bewust was dat hij een mes in zijn hand had. 'Anthony had het mes al dagen bij zich. Bovendien had Anthony bij de lockers al gezegd dat hij Wesley zou gaan steken. Hij heeft bewust met kracht in de hals van Wesley gestoken. Als je dat doet is de kans groot dat iemand daardoor komt te overlijden. Uit alles blijkt dat Anthony heeft kunnen nadenken over wat hij van plan was.'
Anthony D. teleurgesteld
Uit psychologisch onderzoek is gebleken dat de jongen vaak het conflict opzoekt, en een reactie van anderen daarop ziet als pesten, aldus de rechters. Anthony zou het slachtoffer al eerder hebben genoemd als iemand die hij haatte en wilde 'afknallen'. Wel is Anthony verminderd toerekeningsvatbaar.
De advocaat van Anthony vertelt aan Omroep West dat Anthony teleurgesteld is in de uitspraak van de rechter. Ze zijn het niet met de rechter eens dat er sprake is van moord. Volgens de advocaat heeft Anthony Wesley niet met opzet doodgestoken. Anthony gaat in hoger beroep tegen de uitspraak. Hij wil dat er een nieuw psychologisch onderzoek wordt verricht.
http://www.omroepwest.nl/(...)-College-in-Voorburgquote:Anthony D. hoort straf voor doodsteken klasgenoot op Corbulo College in Voorburg
Als de dader 8 jaar lang gepest bleek te zijn en er niet geluisterd werd naar noodoproepen door de moeder die na meerdere instanties is geweest kan ik begrijpen dat er bij zo'n kind de stoppen een keer doorslaan. Dan zou ik hebben geopperd voor een taakstraf van een jaar of iets dergelijks.quote:Op donderdag 25 februari 2016 07:53 schreef Twiitch het volgende:
Oh ja, dit was die zaak waar een hoop (vroeger gepeste) fokkertjes juichten of wel begrip konden opbrengen voor een vermoorden van een kind.
http://www.omroepwest.nl/(...)-College-in-Voorburgquote:Anthony D. krijgt 18 maanden celstraf voor doodsteken klasgenoot op Corbulo College in Voorburg
DEN HAAG - De rechter heeft de 17-jarige Anthony D. in hoger beroep 18 maanden jeugdgevangenis en jeugd-tbs gegeven. Op het Corbulo College in Voorburg stak hij in oktober 2014 zijn 15-jarige klasgenoot Wesley dood. De rechter gaat uit van doodslag en niet van moord, omdat er geen sprake was van voorbedachte rade. Ook is D. verminderd toerekeningsvatbaar.
Justitie had twintig maanden cel en jeugd-tbs geëist voor moord. Dat is dezelfde straf die de rechtbank in 2015 oplegde. D. zegt dat het noodweer was en ging in hoger beroep. Hij zou zijn gepest.
Destijds ging het mis tijdens een les Nederlands. Na afloop pakte Anthony een mes uit zijn kluisje en stak Wesley op het schoolplein in zijn nek. Het slachtoffer liep zwaargewond de school in en overleed in het kantoor van de adjunct-directeur.
Maar met die jeugd-TBS weet je nog niet hoe lang hij moet zitten.quote:Op donderdag 25 februari 2016 12:41 schreef Montagui het volgende:
2 maanden minder jeugddetentie. Van 20 naar 18 maanden. Voor de rest hetzelfde.
[..]
http://www.omroepwest.nl/(...)-College-in-Voorburg
quote:Een PIJ-maatregel wordt opgelegd voor drie jaar. De maatregel kan telkens met twee jaar verlengd worden tot een maximum van zeven jaar indien de maatregel in eerste instantie was opgelegd voor een misdrijf dat gericht is tegen of gevaar veroorzaakt voor de onaantastbaarheid van het lichaam van één of meer personen. Het laatste jaar van de maatregel is in beginsel steeds voorwaardelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |